Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

schooladvies?


Hebt ook losse rekencitos. Begin groep 8 zou ik doen.

LVS

Heten die

Of eindcito

Een oude eindcito is ook handig.
En ik heb al gezegd: wij kwamen er pas in groep 8 achter, met de rest van de ouders...

Thursday Next

Thursday Next

25-06-2017 om 22:07

kiki

ik heb veel oude cito's, eindcito's groep 8 van voorgaande jaren.
Als je me een mail stuurt, thursday . next @ mail . com (en dan zonder de spaties natuurlijk) dan stuur ik ze naar je op.

willie

willie

26-06-2017 om 01:40

Doen hoor

Die cito's.
En dan samen maken.
Je krijgt zo ook heel goed een beeld van wat gevraagd wordt van kinderen, en van het niveau van je eigen kind hierin. Maakt hopelijk meer voor je duidelijk. En geeft aanknopingspunten over de vlakken waarin oefening nodig is. (Ik was ook zo'n moeder die iei alles bij school liet maar zo werkt het helaas vaak niet)

idd

én de vraagstelling van de cito's, is ook heel handig om te weten. Goed lezen, bij rekenen kun je vaak sowieso al 2 zeer onlogische antwoorden wegstrepen, soms hoef je alleen maar te schatten (dus scheelt tijd verspillen aan sommen als 12,69483 x 3,543 precies uitrekenen). Etc etc

En vooral ook

Eerst alle antwoorden lezen en dan pas kiezen. Er zitten vaak meerdere goede antwoorden bij, waarvan er dan 1 de beste is.

Dat geldt voor BL

Kikki39

Kikki39

26-06-2017 om 17:29 Topicstarter

mail thursday

ik heb je gemaild!! Super!!

Sanne

Sanne

26-06-2017 om 23:43

Verschil methodetoets en begrijpend lezen

Hoi Kiki,

Ik denk dat het al enorm helpt als de cito's ziet.

Een toets in de klas toetst of je hebt opgelet, voldoende uitleg hebt gehad, de stof snapte, goed hebt geleerd thuis enz. Eerlijk gezegd ken ik geen kinderen die daar steeds onvoldoendes op halen. Dat zou ook te triest zijn voor kinderen. Stel dat je goed je best doet en dan als kind dat naar het kader gaat alleen maar onvoldoendes haalt of vér beneden gemiddeld.

Voor begrijpend lezen moet je goed kunnen lezen, een aardige woordenschat hebben, maar er zit ook een stuk snappen / af kunnen leiden in waar je niet voor kunt leren. Het is niet vergelijkbaar met een iq test, maar het zegt wel iets over inteligentie. En over om kunnen gaan met de vraagstelling (en dát kan je wel oefenen).

Dat verandert niet zo snel, dus één keer per jaar geeft een prima beeld. Bij rekenen leer je wel steeds nieuwe dingen, dan is twee keer per jaar logischer.

Ik heb mavo,mavo en vwo gedaan, en dat was steeds minder leren (wat methodetoetsen zijn) en steeds meer begrijpen. Wat cito dus bewezen beter voorspelt.

Ten slotte nog: ik snap dat je moet wennen en ik zou zeker ook oefenen, maar wat niemand nog gezegd heeft geloof ik: er is niks mis met basis of kader he! Dochter van een vriendin worstelde zo op het vmbo-t. Ze nu op kader en ze is zo opgeleefd. Doet meer praktijk en kan dat heel goed, wordt nu al meer richting baan geleid. Dit past gewoon veel beter bij haar.

Li

Li

27-06-2017 om 11:07

maar mijn dochter kreeg HAVO ipv VWO advies vanwege een lage score voor rekenen en zit nu in 5 VWO, richting natuur en techniek. Er wordt in Nederland gewoon veel te vroeg geselecteerd. Dus staar je niet blind op de CITO's en probeer zo hoog mogelijk te beginnen, afstromen kan altijd nog.

Kikki39

Kikki39

27-06-2017 om 20:20 Topicstarter

Zeg zeker niet dat er iets mis is met kader. Heeft ze dat niveau dan is dat zo. Maar ik zie haar al 7 jaar op een basisschool waarbij ik nooit gedacht heb dat ze niveau zou hebben.

Marianne

Marianne

28-06-2017 om 09:13

Een keer toetsen wel vreemd

Dat begrijpend lezen maar een keer getoetst wordt is wel raar. Dat betekent dat zo'n toets enorm zwaar wordt en veel te bepalend. Een kind zal maar een slechte dag hebben, en daar keldert het advies.

En zoals gezegd, je kunt wel degelijk werken aan begrijpend lezen. Niet alleen in het oefenen met de vraagstelling. Maar begrijpend lezen gaat ook vaak fout op dingen als niet teruglezen in de tekst of slordig lezen van de tekst. Allemaal dingen die gewoon geoefend kunnen worden.

Omdat ze cito weer zo goed als allesbepalend willen gaan maken, zou je helemaal verwachten dat de toekomst van een kind niet afhangt van een paar momentopnames.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.