Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schooladvies en Cito


Hanne.

Hanne.

25-06-2016 om 23:00

bedoel je deze?

Bedoel je een grafiek zoals figuur 1 in onderstaand stuk?

http://www.oefenenvoorschool.nl/blog/citotoetsenbasisschool

Elke kleurband staat voor een niveau. Kinderen die bij de M3 een score tussen de 105 en 108 hebben krijgen score III (donkergroene band). De donkergroene band geeft aan wat de de score van kinderen met een III score op elke toets is.

Maar! Dat gaat niet over de beoordeling van de toetstad die strenger of minder streng is. Het gaat er over wat kinderen gemiddeld doen

Vergelijk het met lengte. Een kind dat op moment M3 1.06 meter is valt in de groene band. Als hij zijn groeilijn (de groene band) volgt zal hij op moment e3 waarschijnlijk tussen de 1.08m en de 1.13m zijn. Als hij dan 1.06 m is hij wel gegroeid maar minder dan verwacht. Hij valt dan in categorie IV en dat is opvallend. En het is natuurlijk helemaal opvallend als hij bij de meting erna 1.20 is en in de I groep valt.

Het heeft niet met normering te maken. Alleen met wat kinderen 'over het algemeen' doen

Triva

Triva

26-06-2016 om 09:04

Mug

Ik moet het nu even uit mijn hoofd doen maar wat staat er op de Y-as? Waarschijnlijk is dat het aantal goede antwoorden. Het is logisch dat je de ene keer met 150 goede antwoorden een I scoort en de andere keer met 130 en dat maakt volgens mij de grillige lijn. Gewoon omdat met een controlegroep gemeten is dat in een bepaald jaar de top 20% 150 goede antwoorden of meer scoort en het andere jaar (andere toets) 130 goede antwoorden of meer scoort door de 20%. Beide groepen hebben dan een I maar als een leerling dat jaar met die 130 goede antwoorden opeens 120 goede antwoorden scoort mag de leerkracht niet wijzen naar de daling in de grafiek en roepen dat het de normering is. Nee dat kind scoort dan dus lager dan wat verwacht mag worden dus dat kan aan kind liggen of aan de lessen van school dat jaar (niet goed aan de breuken gewerkt bijv).

Mug

Mug

26-06-2016 om 09:21

Hanne/Triva

@Hanne:
Maar de kleurband lijkt algemeen en niet toegespitst op de betreffende leerling. Zie juist jouw grafiek en dam met name M3.

@Triva:
Op de X as staat de vaardigheidsscore en op de Y as het toetsmoment. Zie: http://www.oefenenvoorschool.nl/blog/citotoetsenbasisschool

Wilgenroosje

Wilgenroosje

26-06-2016 om 10:08

Mug

Dat is de groeicurve van baby's. Gaat over een korte tijd. De lengte groeicurve tot 21 jaar verloopt ook niet vloeiend.

http://www.groeiwijzer.nl/nl/diagnose-and-toekomst/onderzoek/groeidiagram

Hanne.

Hanne.

26-06-2016 om 10:38

kleurband

Klopt. De kleurband is een soort 'gemiddelde' waar je de score van de individuele leerling mee vergelijkt. Je verwacht dat een leerling die bij de beste 20% hoort (een I score). Ook bij het volgende toetsmoment bij de beste 20% hoort. Als een kind dan ineens een IV scoort is dat opvallend want hij wijkt af van de te verwachten lijn.

Stel dat de y-as het aantal letters is dat een kind kent. In groep 1 leert een gemiddelde 'II leerling' 2 letters, in groep 2 5 letters, in groep 3 19 letters en in groep 4 1 letter.

Die grafiek loopt heel schokkerig. Maar als je kind in groep 1 en 2 een II score gadget en in groep 3 maar 8 letters leert en een V score heeft kan je kan niet zeggen dat dat komt doordat de beoordeling in groep 3 strenger is. Het kind wijkt af van wat je verwacht op basis van eerdere scores. Dat kan komen doordat het kind niet mee komt, maar het kan ook komen dat school bepaalde letters nog niet behandeld heeft.

Welke advies

Mijn dochter heeft een III voor begrijpend lezen en rekenen een II
Welke advies krijgt mijn dochter

Advies

voorlopig advies bij groep 7

Pre advies E7

Cito uitslag E7
Update op mijn vorige vraag.

Mijn dochter heeft haar uitslag van Cito E7,

DMT I+
Begrijpend lezen I+
Rekenen II
Spelling I+
Woordenschat III

Zou een Havo-VWO advies hier mogelijk zijn of moet ze dan Rekenen ook op A of A+ hebben in M8?

Pre-advies inmiddels gekregen en zoals iedereen hier voorspelde, Havo-VWO. Als ze nog een kleine groei in groep 8 heeft kan ze ook een VWO advies krijgen.

Bedankt voor jullie informatie.

Fransien

Fransien

02-07-2016 om 09:15

havo-vwo

Havo-vwo lijkt me hier wel terecht. Ze kan heel fatsoenlijk rekenen en ze blinkt uit bij begrijpend lezen.
Als zij naar het vwo wil is het misschien handig om haar te vragen wat ze lastig vindt aan rekenen en/of te gaan oefenen (groot rekenboek-oefenboek van scala leuker leren werkt prima en is stukken goedkoper dan loi kidz ofzo).

wELKE VOORLOPIGE ADVIES IN GREOP 7

Mijn dochter heeft een II VOOR REKENEN EN BEGRIJPENDLEZNE HEEFT ZE
EEN III.

Caesar

Caesar

02-07-2016 om 11:19

Arwa

Misschien moet je eens ophouden met dat gedram...

Mijntje

Mijntje

02-07-2016 om 11:23

Arwa

Caesar bedoelt dat het schrijven met hoofdletters wat drammerig over komt. Maar waarschijnlijk is het voorlopig advies met deze score havo/vmbo-T. Vraag anders de juf, werkhouding etc. is ook belangrijk, net als eerdere citoresultaten (vanaf groep 6)

Caesar

Caesar

02-07-2016 om 11:27

Mijntje

Nee, dat bedoelt Caesar helemaal niet. Hoofdletters is schreeuwen. Maar zelfs zonder schreeuwen is Arwa aan het drammen.

Advies

Sorry dat bedoel ik niet mijn toetsenbord dot het niet

Advies

De juf zei dat mijn dochter havo krijgt kan dat. Plus de werkhouding
en ook heeft ze voor Spelling I en Technisch lezen een I

Advies

Mijn werkhouding is perfect

Caesar

Caesar

02-07-2016 om 11:51

Arwa

Je valt uit je rol....

Wilgenroosje

Wilgenroosje

02-07-2016 om 11:53

Arwa

Het gaat niet om jouw werkhouding, maar om die van je dochter. En als de juf havo zegt, dan weet je het advies toch?

Els

Els

02-07-2016 om 13:35

Verbazen

HAVO advies zou mij verbazen met deze scores Arwa.

Begrepen

Eerlijkheid ik ben een leerling niet een ouder

Begrepen

Pech voor jullie

Inaya

Inaya

02-07-2016 om 16:57

Arwa

'Pech voor jullie'

Hoezo?

Antwoord op reactie Fransien

Bedankt voor de tip, we gaan zeker een rekenboek aanschaffen. Ze heeft van groep 4 t/m M7 altijd een I (geen plus) voor rekenen gehad. Dus we weten dat het er wel in zit.
Ze geeft aan dat ze moeite heeft met het omzetten van breuken naar komma getallen. Uiteraard zijn we ook daar direct mee aan het oefenen gegaan.

Woordenschat blijft altijd een moeilijk onderdeel voor haar omdat ze tweetalig is. Het is minder belangrijk voor het advies maar het is we blijven er ook continu op oefenen.
Heeft iemand enig idee waarom er niet gewoon lijsten op internet zijn van woorden die kinderen moeten kennen per groep.
Dat leert een stuk makkelijker....

Fransien

Fransien

03-07-2016 om 11:05

vader

Dat scheelt, een hoge twee bij verder allemaal enen is gewoon een toevallig iets lager cijfer. Als ze een I haalt op de M8, hoeft niet eens een I+ te zijn, is een vwo-advies heel goed te verdedigen.

Vader,

Er bestaan links met woordenschat groep 8. Diverse links met verschillende toetsen om de woordenschat te gaan beheersen. Stamwerk gaat nu niet meer zo helpen. Als de woorden op een speelse manier beoefend worden wel.
De woorden worden met name getoetst om hun betekenis!

Hieronder een voorbeeld van toetsing op basis van betekenis.
https://www.taal-oefenen.nl/taal-groep-8/woordenschat/synoniemen/zoek-de-juiste-synoniemen-bij-elkaar-1

Els

Els

03-07-2016 om 13:38

Boek

Er is ook een boek 'het basisschoolboek' waarin alles staat wat kinderen aan het einde van groep 8 moeten kunnen. Gewoon te koop bij bol.com.

Bedankt

Allen,

Bedankt voor de adviezen. We gaan ze allemaal opvolgen en gezamelijk kijken of we vwo er nog uit kunnen halen.
Zo niet is uiteraard havo ook prima maar dan hebben we er in ieder geval alles aan gedaan.

Update volgt Februari 2017, M8.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-07-2016 om 08:15

Vader37, echt?

Moet je daar nog op gaan oefenen en leren? Ze heeft nu een havo/vwo-advies. Hier betekent dat (een ook met een havo-advies, of een vwo-advies) dat je in een havo/vwo-brugklas terecht komt en na 1 tot 3 jaar op basis van je resultaten op de middelbare school op havo of vwo komt. Advies optrekken naar vwo maakt dan dus niets meer uit.

Of wil je haar graag in een alleen-vwo-klas hebben?

lisbeth

lisbeth

04-07-2016 om 09:53

maakt wel uit.

opstromen is zwaarder dan in een gewone vwo brugklas blijven. Voor op te stromen moet je vaak toch een best hoog gemiddelde staan terwijl als je eenmaal in een vwo brugklas zit je je vaak best een onvoldoende kunt permitteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.