Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schooladvies en Cito


Triva

Triva

22-01-2020 om 01:39

Ginny

Juist!

Salmonee

'hij wilt namelijk heel graag geneeskunde studeren'

Hij is 11! Hij heeft nog geen flauw idee wat studeren inhoudt, wat geneeskunde inhoudt, wat het werk als arts inhoudt. Laat hem lekker vrij in zijn dromen en koppel het nog niet aan een schooladvies.

Dees

Dees

22-01-2020 om 07:59

Nou ja

Sydney er zijn heel veel kinderen die almheel vroeg weten wat ze willen. Mijn nicht zei als 4 jarige al verpleegster te willen worden en is daar nooit van afgeweken.

En zo ken ik meer mensen die al heel vroeg wisten wat ze wilden worden. Schijnt overigens bij artsen wel heel vaak voor te komen dat ze het al heel vroeg weten.

Norah

Norah

06-02-2020 om 19:42

hoi

Mijn dochter heeft inmiddels de cito´s gemaakt. Allemaal I+ en ben er super trots op. Ik begrijp dat hier vwo op uitkomt maar wat voor cijfers moet je halen om zo'n advies te krijgen???

Salmonee

Salmonee

06-02-2020 om 19:43

Vwo

8,9 10. Maar natuurlijk is het niet erg als je een keer een 6 of 7 haalt. Dat is sowieso geen probleem

Cito niveau rekenen wijkt af

Mijn zoontje heeft iedere keer niveau 4 voor rekenen terwijl de rest 1 en 2 is. Wat zou dan het advies worden?
Technisch lezen: 1
Spelling : 2
Spelling ww: 2
Begrijpend lezen :1
Rekenen : 4

Zelf denk ik Havo maar stel hij zou dyscalculie hebben...? Dit denk ik omdat hij samen met ons alles wel weet maar dan op de toets het weer kwijt is.

Salmonee

Salmonee

07-02-2020 om 18:41

Rumoon

Ik denk dat jouw zoon geen dyscalculie heeft. Als hij het goed doet met het oefenen thuis en wat minder goed bij de toets, dan denk ik aan faalangst. Ik ken jouw zoon echter niet persoonlijk, dus is moeilijk te zeggen. Maar als je ergens in herkent, dan kan het zo zijn. In welke groep zit hij?

vlinder72

vlinder72

07-02-2020 om 18:53

Rumoon

Je weet het gewoon niet. Mijn dochter had net zulke cito scores. Wij hadden een Havo advies verwacht maar het werd een vwo advies.

Wij hebben er nog een gesprek over gehad op achool maar haar juf was heel stellig. Ik denk dat zij het vwo kan doen en ze gaat het maar gewoon gelijk doen.

En haar juf had gelijk. Mijn dichter zit nu in 3 VWO en doet het daar prima. Wiskunde en is gelukkig geen rekenen. Ze is niet goed in wiskunde maar ze sleept zich er doorheen.

Maar jouw zoon krijgt. Geen idee. Ik zou denken havo (wat wij ook verwacht hadden). Maar woon je in een regio waar de cito echt leidend zijn dan zou het ook zo VMBO T kunnen zijn.

Rumoon

Is bekend waarom het rekenen zo achterblijft bij de rest. Is het een automatiseringsprobleem, raakt hij in de stress omdat hij het niet snel genoeg weet, hoe is zijn concentratie en werkhouding? Hoe gaat het in de les met rekenen? Snapt hij de vraagstelling en haalt hij de som er wel uit met redactiesommen? Nog even los van het advies, zou ik dat willen weten. Die 4 kan het top van zijn kunnen zijn of juist het signaal dat er iets niet goed gaat. Maar ik neem aan dat je dat in het verleden ook al hebt besproken met school? Het label dyscalculie kan trouwens ook belemmeringen geven bij bepaalde studies dus ik weet niet of dat de weg is die je moet gaan.

geen idee

Ik durf er niks van te zeggen; onze zoon scoort sinds groep 6 alleen maar I op de cito rekenen, begrijpend lezen en spellen en heeft een HAVO advies gekregen.

Wat een reactie

Bedankt voor de reacties. Mijn zoon zit in groep 7.
Ik vroeg me gewoon af hoe deze cito te interpreteren. Gesprekken moeten we nog voeren uiteraard.

Wel heel verbaasd om een reactie als nAnaniem te lezen... mag ik vragen waar dit op slaat...🤔

Moeder31

Moeder31

08-02-2020 om 21:57

Cito scores

Mijn zoon heeft net zijn citos afgerond ik wacht met spanning op het voorlopige advies
Hij scoorde het volgende :

Begrijpend lezen 1
Woordenschat 2
Rekenen 3
Spelling 1
Werkwoordspelling 3

Wat zou ik kunnen verwachten volgens jullie?

Rumoon

Ik vermoed dat nAnaniem en puber is.

En Moeder31, je hebt al antwoorden gekregen in je eigen draadje, het advies (vmbo-tl vanwege rekenen) verandert echt niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.