Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schooladvies en Cito


lisbeth

lisbeth

04-07-2016 om 09:56

trouwens

vader 37, woordenschat telt normaal niet mee bij het advies, daar zou ik echt niet aan gaan oefenen. Woordenschat staat bij ons nog niet eens vermeld binnen de regionale afspraken. begrijpend lezen, rekenen spelling wel. als je begrijpend lezen, rekenen op een 1 hebt dan zit je in feite al goed, een hoge score op spelling is ook leuk meegenomen. Mijn dochter heeft echter een vwo advies gekregen met een 4 voor spelling, dus het is niet noodzakelijk.

Fransien

Fransien

04-07-2016 om 09:59

Zelfvertrouwen

Mijn dochter droomde graag weg tijdens de les en kreeg dus in groep 7 een II op rekenen en van de juf een preek dat ze er nu echt wat aan moest doen anders werd het een havo-vwo-advies ipv een vwo-advies. Dochter heeft toen vrijwillig zitten oefenen. Haar reden was dat ze zenuwachtig werd voor toetsen, dat ze zeker wilde weten dat ze het zou halen. Ze kreeg er zelfvertrouwen van (eens per week een uurtje oefenen).
Een ouder neefje had een havo-vwo-advies en wilde graag naar een havo-vwo-brugklas maar is in een mavo-havo-brugklas geplaatst omdat de havo-vwo-brugklas vol was met vwo-ers. Mijn dochter wil graag naar een bepaalde havo-vwo-brugklas en wil dat risico niet lopen. Ze zit nu in groep 8 en heeft op alle cito's een I+ gehaald en is op de school en in de klas van haar keuze aangenomen.

even zo

even zo

05-07-2016 om 13:42

niet alleen cito

Gelukkig heeft onze school niet alleen naar cito gekeken. Op basis daarvan was het havo/vwo, maar het is een echt gymkind vinden ze, dus dat adviseren ze ook.

Met een III voor woordespelling,

Kan een leerkracht besluiten het advies naar beneden te stellen, ondanks de mooie I+- en voor rekenen en begrijpend lezen.
Als door oefenen het kind progressie laat zien, kan die progressie positief meetellen in het advies.
Daarnaast is een grotere woordenschat ook goed voor de algemene ontwikkeling. In de vraagstelling kan de betekenis van een onbekend woord in één van de meerkeuzeantwoorden, een kind op de verkeerde been zetten.
Oefenen kan geen kwaad, zolang het maar op een speelse manier gebeurt.

Woordespelling?

Ik ging even te snel; dacht aan woordenschat en spelling tegelijk en type zodoende ook te snel.

Maar woordenschat gaat ook vaak om de spelling; hoe behoren de dure Franse en Engelse geschreven te worden. Wat is een accessoire? En hoe schrijf je dat? Als in een tekstbegrijpend lezen het woord accessoires gebruikt wordt, weet het kind dan waar men op doelt?

Of het woord 'sfeer'. De sfeer was goed . Zoek aanwijzingen in de tekst waarom de sfeer goed was; keuze uit a,b,c,d. Wel prettig als kind de betekenis kent.

P.V

P.V

06-07-2016 om 12:09

Voorlopig advies groep 7

Gesprek gehad op school en zoon heeft voorlopig advies Havo/Vwo gekregen.
Begrijpend lezen is het belangrijkste, dan rekenen/wiskunde dan spelling.

We kregen grafieken te zien waarop ingevuld was wat hij gescoord heeft op de cito's vanaf groep 3 tot nu.
Bij groep 7 in de grafieken zit hij op alle drie de cito scores van begrijpend lezen, rekenen en spelling op Vwo niveau.
Echter in groep 6 stond hij voor Cito begrijpend lezen op VMBO-GT niveau en bij rekenen op Havo en bij spelling ook op Havo.
In groep 5 was dit voor begrijpend lezen VWO, rekenen Havo en spelling Vwo.
Hij schommelde dus wat en bij begrijpend lezen had hij een duikvlucht gemaakt in groep 6 van vwo in groep 5 naar vmbo-get in groep 6, en nu in groep 7 weer een spurt omhoog naar Vwo.

Meester gaf wel aan dat hij die duikvlucht naar beneden niet meer moet maken in groep 8 bij begrijpend lezen!
Wij kunnen ons wel vinden in dit advies.

Caesar

Caesar

06-07-2016 om 13:11

En die grafieken kregen jullie pas nu voor het eerst te zien?

P.V

P.V

06-07-2016 om 13:22

Grafieken

Ja die grafieken kregen we nu pas voor het eerst te zien!
Kan mij alleen herinneren dat we in groep 3 een grafiek gezien hebben.

Caesar

Caesar

06-07-2016 om 13:25

Schandalig vind ik dat van jullie school.
Hebben jullie de Cito resultaten wel eerder gekregen, of was dat ook voor het eerst?

P.V

P.V

06-07-2016 om 13:37

Ceasar

Die grafieken zijn een afspiegeling van de cito's, die scores staan toch ieder jaar op het rapport!
Dus ja ieder jaar zien we wat de Cito scores waren.

P.V

P.V

06-07-2016 om 13:41

Ceasar

Toch kijkt zo'n grafiek anders...je ziet gelijk de havolijn en vwo lijn en de lijn van je kind staan, het is heel overzichtelijk om een duidelijk totaalbeeld te krijgen.

Caesar

Caesar

06-07-2016 om 14:04

Ok, ik was even bang dat je die scores nog nooit eerder had gezien.

Ja echt...

Tijgeroog, ja echt...

Onze dochter heeft in groep 7 ook nog 6 projecten (6 weken per project) voor kinderen (selecte groep) die meer kunnen gedaan.

1ste project, Film, stopmotion
2de project, Oud Egypte
3de project, Luchtvaart
4de project, Bridgen

Daarnaast heeft ze ook nog extra twee presentaties gemaakt,

1ste presentatie: Jakarta
2de presentatie: Autisme

Van alle projecten heeft ze enorm genoten en veel geleerd. Mijn gevoel zegt als je zoveel kan leren en genieten moeten we proberen alles er uit te halen wat er in zit.
Dus als ze iets bij rekenen niet goed doet dan heeft ze geen goede uitleg gehad en gaan we daar mee aan de slag.

Wat woordenschat betreft kunnen we altijd samen oefenen. Ze spreekt Nederlands en Indonesisch maar doordat we thuis vaak de makkelijke woorden kiezen heeft ze een III voor woordenschat.
Uiteraard is III ook goed maar als je weet dat er meer in zit waarom dan met minder genoegen nemen?

Bedankt voor de tips/adviezen

Allen,

Bedankt voor jullie informatie, tips en adviezen.
We hebben alles opgevolgd en onze dochter heeft een VWO-advies gekregen met de volgene score

DMT Groep A+
Rekenen A
Spelling. A+
Begrijpend A+
Woordenschat. B

Uiteindelijk bij de eind Cito een score van 547 gehaald. We zijn super trotse ouders en ze gaat in September beginnen aan Havo/VWO Technasium.

Vader37

Fijn voor jullie dat het zo goed is gegaan, geniet maar van het trots zijn en veel succes voor je dochter in het VO.

Piet

Piet

18-02-2018 om 22:49

cito sore

mijn zusje heeft voor haar cito score vwo behaald met {rekenen,spelling en technisch lezen} en ze heeft voor begrijpend lezen tl behaald.

wat zou haar definitieve advies zijn?

Dees

Dees

19-02-2018 om 14:44

ik denk

Dat de onderwijzer dat wel kan vertellen.

Salmonee

Salmonee

19-01-2020 om 12:56

welk advies?

cito scores groep 6

M6:

bl= II
rekenen= I+
woordenschat= I+
spelling= I+
dmt= I + hij werkt op een wat hoger niveau met rekenen, genaamd kien. Houding is goed, zit in de plusklas..

E6
bl= I+
rekenen= I+

woordenschat= I+
spelling= I+
dmt= I+
studievaardigheden= II

plusklas levelwerk nog steeds. En de werkhouding ook nog steeds goed.

Hij zit nu inmiddels in groep 7 en heeft morgen de cito's….

Heb nog geen rapport maar van zijn juffen hoor ik dat hij hele goede cijfers haalt meetal een 9, soms een 8 en soms een 10. Hij doet mee aan een hoofdbegaafde project, en daarnaast doet hij nog meer levelwerk, nog steeds bij rekenen en u ook bij taal, het gaat steeds beter..
Nog steeds zit hij in de plusklas..

Welk schooladvies??

Salmonee

Wat denk je zelf?

vlinder72

vlinder72

19-01-2020 om 12:59

Salmonee

Wat denk je zelf?

Salmonee

Salmonee

19-01-2020 om 13:36

ik weet het niet

havo/ vwo??

Prima toch?

En wat zou dan het probleem zijn?

Pien

Pien

19-01-2020 om 14:09

Hij zit in groep 7....

Zoals het er nu voortaat, is het VWO.
Maar hij zit in groep 7 en gaat dus nog geen schooladvies krijgen. Hooguit in juni een pre-advies, maar er zijn ook scholen die dat pas begin groep 8 doen.

Waarom ben je er zo mee bezig?

@pien

Mijn dochter zit in groep 6 en ik merk dat ik mij er ook wel druk om maak. Voor mijn gevoel valt in groep 7 al een belangrijke beslissing die gevoed wordt vanuit de resultaten van groep 6 en bevestigd wordt in de eerste helft van groep 8. Mijn dochter is door haar gedrag, diagnose en wat ze laat zien behoorlijk complex. Dus in die zin vind ik het allemaal ook wel spannend. Alleen bij Salmonee lijkt het mij al vrij duidelijk.

Adviezen

Ik schrik weleens als ik die enorme aandacht voor adviezen zie, zo jong al. Mijn ervaring, als docent VO met name, maar ook als moeder, is dat er nog enorm veel stappen zitten tussen starten op een bepaald niveau en dat niveau ook daadwerkelijk behalen. Daar spelen nog heel veel factoren een rol, met name in werkhouding, leren leren, sociale aspecten, omgang met zelfstandigheid etc. Ik zie te veel leerlingen die enorm in zichzelf teleurgesteld zijn als ze ondanks een Vwo-advies toch naar de Havo gaan, of leerlingen die denken dat ze het Vwo niet aan zullen kunnen omdat ze ooit met een Havo-advies zijn gestart.

Mijn insteek zou zijn: laat het kind weten, en realiseer jezelf, dat het advies gebaseerd is op zoals het kind nu is, en dat er nog een enorme ontwikkeling gaat plaatsvinden tussen nu en de volwassenheid, zodat de dingen misschien toch anders zullen lopen. Daar moet je voor openstaan. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik ook wel moest slikken toen mijn eigen zoon met zijn 550-CITO-score en allemaal I-tjes toch het Vwo niet aankon, want autisme. Nu ben ik er blij mee dat hij Havo doet en zich veel beter voelt, maar dat was toen niet zo. Het voelde toch een beetje als falen voor hem, en indirect ook voor mij.

Ik klink misschien heel truttig nu, of heel negatief of allebei, maar ik weet dat de focus op schooladviezen zo hoog is dat sommige ouders niet eens durven te vertellen dat hun kind een Vmbo-advies heeft, terwijl daar niks mis mee is. Of, nog erger, als kinderen mij komen vertellen dat ze "maar" Vmbo-advies hebben. Zo zonde. Die nadruk mag van mij wel wat minder.

Pien en Salomee

@ Pien Sommige scholen geven halverwege groep 7 al een pre advies. Mijn zoon zit in groep 7, half februari hebben wij oudergesprek en dan krijgen wij al een pre advies. Het klopt dus niet dat dit niet voor eind groep 7 gebeurd.

Ik ken overigens ook iemand waarbij ze het pre advies inderdaad pas begin groep 8 geven.

Het verschilt dus echt per school.

@ Salomee, met zoveel 1+ scores zou het mij verbazen als er geen VWO advies gegeven wordt, mogelijk zelf in combinatie met Gymnasium of Tweetalig onderwijs

Tijgeroog

Tijgeroog

21-01-2020 om 20:26

Timing van adviezen

Wij wilden graag in groep 7 al een voorselectie van scholen maken. Veel verschillende opties hier in de buurt, en als je in groep 8 naar een stuk of 2 à 3 meeloopmiddagen wil is het toch handig als je al weet welke scholen je het meest aanspreken. En dan is het ook handig om vast een indicatie van het advies te hebben.

Salmonee

Salmonee

21-01-2020 om 20:42

Bedankt

Bedankt voor alle reacties! Ik zelf als moeder maakt het mij niet uit naar welk type school mijn zoon gaat, ik ben namelijk een trotse moeder. Alleen is het zo dat mijn zoon heel erg graag wilt weten welk advies hij krijgt, hij wilt namelijk heel graag geneeskunde studeren en daar heb je een vwo- advies voor nodig. Op de school van mijn zoon krijgen ze geen pre- advies in groep 7, ivm. met faalangsten, etc. En krijgen ze pas in groep 8 er een. Alleen vind dit wel raar. Waarom krijg je geen pre- advies terwijl je wanneer je een deel hebt gemaakt van cito je al gelijk to horen krijgt hoeveel fouten je hebt gemaakt? Je kan je daar toch ook angstig van voelen, of ligt dit aan mij? Nou ja, het belangrijkste is natuurlijk dat hij een schooladvies krijgt dat bij hem past. Nogmaals, bedankt voor alle reacties!

Marie

Marie

22-01-2020 om 00:23

Huh

Maar Salmonee, geef dan eens eerlijk antwoord op de vraag wat jij denkt hoe vwo kinderen scoren dan op basisschool? Welke scores zouden die kinderen dan kunnen hebben, als je eraan twijfelt bij je zoon???

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-01-2020 om 00:31

Dat is dus niet waar

Om medicijnen te kunnen studeren heb je geen vwo-advies nodig. Dan heb je een vwo-diploma nodig (op z’n minst).
Voor de rest verwijs ik graag naar AlisonH. Helemaal eens met wat zij zegt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.