zaterdagmiddag
02-10-2010 om 16:11
Schoolkamp voortgezet onderwijs, verplicht en op de fiets?
Misschien ligt het aan mij, ben ik gewoon overbezorgd, maar feit is dat je dat met een zorgenkind eigenlijk altijd wel bent. Nu zit hij net op het voortgezet over een paar maanden gaan ze op schoolkamp. Ze gaan met 2 klassen omdat dat allebei klassen met zorgenkinderen zijn. In totaal zullen het ongeveer 20 kinderen zijn. Nu kregen we al de info en ze willen met deze kinderen op de fiets, het is ongeveer 4 uur fietsen zeggen ze, inclusief stops. En dat is wat me nu dwars zit. Dat kamp op zich niet en daat mag hij ook best heen, maar dat fietsen, ik maak me daar wel druk over. Of ben ik te pietluttig?

reina
02-10-2010 om 16:44
Zaterdagmiddag
Waar maak je je zorgen over? Als je niet weet of je kind het gaat redden kun je alvast gaan oefenen. Als je bang bent voor ongelukjes zou ik informeren hoeveel leerkrachten er mee fietsen en hoe de route gaat. Het kan ook een hele overwinning zijn als het gelukt is, iets waar hij trots op kan zijn! ( Enne, ook ouders van niet-zorgenkinderen maken zich vaak ongerust over dit soort dingen hoor, daar gaat het vaak om veel grotere klassen, wat het weer enger maakt).

zaterdagmiddag
02-10-2010 om 16:52
Pelle
Is het te ver? 36 km
Is het te lang? 4 uur vind ik lang
Kan hij niet fietsen? jawel, maar nog niet zolang zonder begeleiding vanwege zijn stoornis
Kunnen ZE niet fietsen? niet allemaal nee, sommige hebben ook motorische problemen
Te weinig begeleiding? ws een stuk of 5, 3 is nu al zeker
Nog iets anders? weet ik niet, misschien wel
Fiets hij nu wel alleen naar school? nee, hij loopt, we wonen niet zo ver van de school

zaterdagmiddag
02-10-2010 om 16:55
Reina
ik maak me om heel veel dingen zorgen, maar vooral over het ruim 4 uur onderweg zijn naar de plaats van bestemming, met kinderen die je soms 3 keer moet waarschuwen voor het binnenkomt. Toen ze begin van het schooljaar naar de bioscoop op de fiets gingen hebben dezelfde begeleiders ook doodsangsten uitgestaan en dan willen ze nu 4 uur gaan rijden met deze kinderen? De route ken ik niet, maar ik weet dat er tot nu toe 3 begeleiders meegaan, wellicht nog een 4e of 5e.

An
02-10-2010 om 17:38
volgens mij ben je overbezorgd. Als de leraren van de school dat zien zitten, leuk! Het lijkt mij een geweldige kick voor die kinderen dat ze het kunnen. 36 km is echt niet ver hoor. En dat verdeeld over 4 uur is helemaal rustig aan.
An

Sawo
02-10-2010 om 18:02
Bioscoop of kamp
Hoi zaterdagmiddag
Vraag hoe de route is. Ik heb vaker met groepen kinderen gefietst. In de stad naar de bioscoop vind ik ook vaak eng met al het verkeer. Kamp is meestal anders omdat er dan vooral buiten de bebouwde kom gefietst wordt. Dan kunnen de begeleiders staan op de paar punten waar ze moeten oversteken.Dus als je het eng vindt vraag de route en kijk dan wat je bezwaren nog zijn.
suc6 Sandra

Tijgeroog
02-10-2010 om 18:31
Vragen op school
Kun je op school niet vragen hoe dat gaat? Gaan ze elk jaar met zo'n groep zorgenkinderen op kamp? In dat geval zullen ze ervaring hebben met kinderen die moeilijker fietsen en weten ze hoe ze daar mee om moeten gaan. Misschien ben je wat minder bezorgd als je beter weet hoe ze het aanpakken. En als ze 4 uur uittrekken voor 36 km nemen ze er ook wel echt de tijd voor.
Overigens ging ikzelf in groep 5, dus een paar jaar eerder, voor het eerst op kamp. Dat was ook een km of 20 fietsen, met minder begeleiders dan in de klas van jouw zoon. Daar hebben toen ook kinderen bijgezeten die nog niet heel lang konden fietsen, en nog niet erg geconcentreerd zijn.

M Lavell
02-10-2010 om 19:29
Langzaam
Ze doen 4 uur over 36 km. Dat is gemiddeld 9 kilometer per uur. Dat is een amateur hardlooptempo over die afstand. Ze fietsen dus langzaam. Met veel stops.
Anders gezegd: uit voorzichtigheid doen ze 4 uur over een afstand die met een gewone schoolklas met gemak en tussenstop in de helft van de tijd te doen is.
In het schema zijn alle voorzorgsmaatregelen kennelijk al genomen. Niet iets om je zorgen om te maken.
Groet,
Miriam Lavell

zaterdagmiddag
02-10-2010 om 20:04
1e keer
dat ze dit gaan doen dit jaar. Vanwege allerlei redenen. Misschien moet ik wat meer info over de route en het hoe en wat vragen. Maar echt gerust kan ik er niet op zijn.

Pippin
02-10-2010 om 21:30
Zaterdagmiddag
Ik kan me voorstellen dat je het eng vindt, vooral als je het niet zo gewend bent om ver te fietsen met je kind. Wij doen dat wel regelmatig, geen 36 kilometer, maar wel 20 op een dag. Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit, hoever ze fietsen. Of je nu tien of 36 kilometer fietst. Ach ze zullen vermoeider worden, maar het is voor elke afstand even spannend. Ze hebben er mooi de tijd voor genomen.
Ik zou met zijn mentor bespreken wat jouw zorgen zijn. Misschien kan die je zorgen wat verlichten? Ik kan me voorstellen dat er een bezemwagen is, voor de uitvallers, of als het echt niet gaat met een kind. Ik kan me voorstellen dat ze rekening houden met woedebuien, plotseling afremmende impulsivelingen en lekke banden. Zo niet, kan jij ze daarop wijzen, dat ze daar rekening mee zullen moeten houden.
Ik vind drie begeleiders te weinig (als er een kind boos de andere kant op fietst {ik zie mijn zoon al gaan )} , zijn er nog maar twee over voor de rest van de groep), maar vijf prima. Tenzij er veel kinderen bij zijn die een een-op-een begeleiding nodig hebben.
Ik kan me voorstellen dat er voorafgaand aan de tocht een oefentochtje plaats gaat vinden? Dat deden ze hier altijd voor het groep 8 kamp (45km verderop). Ook de bandenplak les, was dan een standaard lesonderdeel.

Kaaskopje
02-10-2010 om 21:42
Zaterdagmiddag
Zo op afstand en zonder je zoon te kennen is het wel moeilijk om in te schatten of deze fietsrit teveel voor hem is. Ik zelf begon rond die leeftijd met aan de nationale fietsdag mee te doen. Dat was ongeveer 30-35 km. Best een rit, maar goed te doen.
Ik vind dat Miriam het 'normale' tempo wel erg hoog inschat. 36 Km in 2 uur redt je echt niet op gewone fietsen in een groep fietsend. 4 Uur over dezelfde afstand doen lijkt me eigenlijk best een ontspannen tempo. Ik heb het idee dat ze daarmee al rekening hebben gehouden met de 'gebruiksaanwijzing' van de groep.

reina
02-10-2010 om 22:02
Zaterdagmiddag?
Mag ik vragen over welk type onderwijs het gaat? Ik zou met een groep leerlingen waarvan ik niet zeker was dat het veilig te doen is niet gaan fietsen, kennelijk schatten de leerkrachten in dat het verantwoord is?

zaterdagmiddag
02-10-2010 om 22:16
Regulier onderwijs
maar daarbinnen een speciale groep kinderen met een stoornis.

Tirza G.
02-10-2010 om 22:39
Kaaskopje
Fietsen in een groep (gebeurt hier veel, regioschool) levert snelheden op van (dik) 20 km per uur. Naar school fietsen, afstanden van ca. 20 km, wordt ongeveer een uur over gedaan.
Neeeeeee, niet met een groepje zevende-groepers op weg naar het zwembad, maar ervaren groepfietsers? Die stampen flink door hoor!
Tirza

zaterdagmiddag
02-10-2010 om 23:05
Jawel
ook voor school is het de 1e keer dat ze het zo doen. voorheen mochten de kinderen zelf 1 van de kampen uitzoeken, maar dan zaten ze verspreid over alle groepen en dus ook bij niet-stoornis kinderen en bij begeleiders die van toeten nog blazen wisten over deze kinderen. Of ze zaten allemaal bij het kamp waar hun mentor bij mee ging. Maar dat waren geen kampen waar ze op de fiets heen gingen. dit schooljaar willen ze dus met beide klassen met stoornis-kinderen op de fiets naar een lokatie op 36 km afstand. Het is dus voor de begeleiders en school net zo goed de 1e keer.
En ik heb ook geen bezwaar tegen het kamp, maar tegen het fietsen. Breng met alle liefde een groep kinderen met eigen auto weg.

JanetEE
03-10-2010 om 03:21
Kinderen met stoornis
Ik kan me niet echt een voorstelling maken van het type kinderen dat meegaat. (stoornis/zorgenkinderen). Ik weet niet in hoeverre het beperkend is. Ik zou zelf wel van kinderen van groep 7 en 8 verwachten dat ze met begeleiding op fiets naar een schoolkamp kunnen op 36 km afstand. Jaar 1 van de middelbare school moet zeker lukken. 36 km lijkt ver, maar in mijn ervaring is dat je met kinderen vanaf 6 tot 8 jaar al zonder moeite 20 tot 30 km kunt fietsen.

reina
03-10-2010 om 10:55
Moeilijk
Het is vanaf de computer moeilijk in te schatten of het verantwoord is, kinderen met een stoornis/zorgenkinderen is vaag. Ik ben jarelnalng met kampen meegeweest op VSO-LOM, grotere groep, grotere afstand, ik was er niet dol op, maar vooral omdat er in een grote groep gefietste werd, in een kleinere groep was het zeker te doen. Op zich moet het kunnen, ik zou min. 4 begeleiders verantwoord vinden ( als er iets is waardooir iemand achter moet blijven, kunnen er nog 3 mee verder fietsen, een vooraan, een achteraan en 1 in de groep. Ook dit is een stukje loslaten, wat niet meevalt, maar wat wel hoort bij het ouder worden van je kind.

zaterdagmiddag
03-10-2010 om 11:02
Voornamelijk
autistische stoornissen, een enkeling heeft nog ADHD, maar in ieder geval vooral cluster4 kinderen zal ik maar zeggen. Ik weet niet van alle kinderen de beperkingen, alleen van mijn eigen kind. En hoewel hij al veel vrijer in het verkeer is en ook wel goed kan opletten, is en blijft er toch altijd iets in de weg zitten.

Henk 82
03-10-2010 om 11:10
Speciale school
Ik heb op speciale scholen gezeten.
Daar hadden ze dus allemaal wel een stoornis, en die gingen ook gewoon met de fiets op kamp, afstanden van 20, 30 kilometer.

Andrea
03-10-2010 om 16:52
Herkenbaar
Ik zou me dus ook zorgen maken. Als ouder van een kind met ASS weet ik dat het fietsen van die afstand geen probleem is. De voorgestelde begeleiding is echter wel een probleem. Voor mijn kind is er een 1 op 1 begeleiding nodig. Verkeerssituaties worden slecht ingeschat. Het fietsen kost al concentratie genoeg.

reina
03-10-2010 om 17:02
Maar
Als kinderen 1-1 begeleiding nopdig hebben is de school daarvan op de hoogte, neem ik aan? Bij ons (ook wij haddenASS-leerlingen) ging er sowieso altijd een auto mee en leerlingen die niet konden fietsen konden dus meerijden, maar in de praktijk gebeurde dat zelden.

Maxime.M
03-10-2010 om 17:27
Fiets mee?
Bied anders aan om mee te fietsen als begeleiding? Hier hebben ouders dat ook gedaan in groep 8. Ze bleven niet op het kamp, dus gingen dezelfde dag weer terug op de fiets (het was hier 30 km)
Of regel iemand die met een fietsendrager langskomt om jou en je fiets op te halen. Misschien vinden ze dat wel heel fijn, wat extra begeleiding.

fladder
03-10-2010 om 21:39
Tja...
Ik heb er twee met zo'n stoornis. De ene is 12 en durf ik nog steeds niet op de fiets los te laten. De ander liet ik al gerust naar zijn vader rijden toen die 10 was en ging toen ook (met gewoon onderwijs) zulke fietstochten met school maken.
Ik kan niet oordelen of jouw kind zich werkelijk als een kamikazepiloot door het verkeer beweegt. Als het mijn oudste betrof zou ik er niet echt bang voor zijn, als het mijn jongste betrof liet ik hem thuis.

reina
04-10-2010 om 08:43
Oefenen
je kunt voorstellen of ze al voor die tijd een paar fietstochten kunnen maken met elkaar, kunnen ze gelijk oefenen en klijken of het verantwoord is.

Bastet
04-10-2010 om 09:29
Maar.....
Fietsen deze kinderen dan nog niet zelfstandig naar school?Ik geef mijn zoon liever mee voor een vier uur durende tocht langs gezellige fietspaden,is toch veiliger dan elke dag de stad in op weg naar school.....

zaterdagmiddag
04-10-2010 om 22:53
Reina
dat oefenen is dus opgedragen aan ons, ouders, ik denk niet dat de school dat gaat inpassen in het lesrooster.

reina
05-10-2010 om 07:10
Zaterdagmiddag
Heb je je zorgen besproken? En 'je denkt niet' dat ze wilen oefenen, wie weet valt het wel mee en is het te combineren met andere lessen waarvoor ze naar buiten kunnen. Je schrijft ergens dat sommigen niet kunnen fietsen doordat ze motorische problemen hebben. Ik kan me niet voorstellen dat de school dat niet weet, als leerkracht wil je niet eens fietsen met een dergelijke groep en hoe reageren de ouders van die leerlingen? Het lijkt me sowieso geen gek idee om thuis te gaan oefenen met fietsen als je kind daar zoveel moeite mee heeft.

zaterdagmiddag
05-10-2010 om 07:34
Dat weten ze uiteraard
want deze kinderen komen met de taxi naar school. Voor hen wordt ook wat geregeld, maar in het midden wordt gelaten wat er wordt geregeld.
Ik heb niet de indruk dat er op het VO veel ruimte is voor lessen buiten Reina. En ja, ik heb mijn zorgen aangegeven, maar die worden een beetje afgedaan als "de bezorgde mama". En ik heb nu ook weer geen zin het op de spits te drijven, hij moet nog een aantal jaar op deze school