Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuze voortgezet onderwijs


skibox

skibox

18-02-2018 om 23:24

blij

Als ik dit lees, ben ik blij dat wij de keuze hebben uit 'maar' 2 middebare scholen, beide brede scholengemeenschappen met een gymnasiumafdeling, beide goed beoordeeld op diverse scholenlijsten, beide hoge slaginfspercentage. Wel streng toelatingsbeleid bij beide.

TRiva

TRiva

18-02-2018 om 23:34

grappig

Wat ik ook altijd wel grappig vind is dat ouders het liefst iets kiezen waar hun kind het laagste niveau van heeft. Dus als je kind naar de mavo moet dan een mavo/havo/vwo school maar geen basis/kader/mavo school.

Als je kind havo-advies heeft dan wil men het liefst een havo/vwo school

Dat staat ook in het artikel van #3: https://www.parool.nl/amsterdam/-hoogopgeleide-ouders-met-vmbo-kind-hoe-vinden-ze-dat~a4570218/?utm_source=link&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=b0945cfc56c133b25760d4939cb5c462f511033c

Altijd wel interessant welke leerlingen op dat hogere niveau moeten zitten als je niet wil dat jouw kind het hoogste niveau heeft op een school.

Het blijft een bizar gedoe in Nederland en idd slaat Edith de spijker op de kop met: Waarom zijn scholengemeenschappen/lycea die voor Havisten wel goed genoeg zijn, niet goed genoeg voor sommige VWO (ouders)? Het kan toch niet alleen het afstroomrisico zijn wat telkens wordt genoemd? Havisten lopen toch net zo goed risico op afstroom? Of VMBO'ers? Er zijn gewoon eisen waar je aan moet voldoen en die gelden voor iedereen.

Bermbrand

Bermbrand

18-02-2018 om 23:54 Topicstarter

Ja,

“Havisten lopen toch net zo goed risico op afstroom? Of VMBO'ers? Er zijn gewoon eisen waar je aan moet voldoen en die gelden voor iedereen.”
Nogmaals: Dat staat dus ook in dat onderzoek: voor ouders is dit een belangrijk criterium voor álle niveaus, ook bij havo en vmbo. De focus ligt niet alleen op vwo, maar alle niveaus.

Bermbrand

Bermbrand

18-02-2018 om 23:58 Topicstarter

Skibox

Het fijnste is inderdaad dat alle scholen goed zijn, zo hoort het! Helaas nog geen realiteit, de onderwijsinspectie heeft de kat de bel aangebonden en de grote schoolverschillen uitgelicht.

Vraagje: wat bedoel je precies met ‘wel streng toelatingsbeleid beide’? Sinds het basisschool advies leidend is, moeten scholen kinderen toch toelaten als ze een passend advies hebben?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-02-2018 om 00:18

Triva

Grappig ja, daar had ik nooit zo bij stil gestaan. Dat is net zoiets als dat ouders niet willen dat hun kind de oudste is van de klas, of geen combiklas waarbij ze in de hoogste groep zitten. We hebben gewoon veel liever dat ons kind zich aan iemand kan optrekken. En als je dan later gaat werken wil je juist niet de laagste in rang en/of salaris zijn van je afdeling of het bedrijf. Apart.

Triva

Triva

19-02-2018 om 07:45

bermbrand

Toch zijn Amsterdamse ouders blijkbaar anders want aparte mavo of havoscholen komen verder amper voor.

skibox

skibox

19-02-2018 om 08:39

oeps

Zei ik aannamebeleid? Ik bedoelde doorstroombeleid. Je blijft stroomt vrij gemakkelijk af of blijft vrij gemakkelijk zitten (als de vergadering het ten minste ziet zitten met jou).

Bermbrand

Bermbrand

19-02-2018 om 08:57 Topicstarter

Hamvraag

Er komen idd op alle niveaus categorale scholen voor in Amsterdam. Misschien is dat uniek? Of zie je die ontwikkeling ook elders?

De hamvraag is je vrije schoolkeuze wil ja of nee. Er is in Amsterdam een divers aanbod met zowel aantrekkelijke brede scholen en aantrekkelijke categorale scholen. De opdracht aan Amsterdamse kinderen is dat je met passie moet kiezen voor je échte voorkeuren. Strategisch kiezen voor een iets minder populaire school mag niet meer. Kun je dan het aanbod bewust krap houden om kinderen dmv lotingsdwang naar scholen te sturen waar ze niet naartoe willen?

En let op: niet alleen categorale scholen zijn populair en overtekend, ook scholengemeenschappen en lycea. Een aantal scholen, ook categorale scholen (bijv Barlaeus en Vossius), zijn helemaal niet overtekend, maar loten door de verdringing in de centrale loting toch kinderen uit. De grootste pechvogels hebben de hoogste lotnummers en komen op scholen verspreid over de stad die vrijwel geen aanmeldingen hebben en alleen een handjevol kinderen krijgen dankzij de min of meer verplichte lange reservelijsten. Is dat een acceptabele uitkomst van het zeer intensieve schoolkeuzeproces in Amsterdam? Is lotingsdwang de meest effectieve manier om de bestaande segregatie te bestrijden? Of wordt zo de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor een passend aanbod van scholen afgewenteld op 11 jarige kinderen?

Bermbrand

Bermbrand

19-02-2018 om 08:59 Topicstarter

Skibox

Dat is mooi. Over afstroom las ik vanmorgen dat meer jongens dan meisjes de derde klas niet halen:
https://www.ad.nl/binnenland/jongens-redden-het-vaker-niet-in-derde-klas~a069b4a8/

Tja

Dat lotingssysteem in Amsterdam is een gruwel, maar ik kan me ook maar weinig voorstellen bij die hang naar categorale scholen. Hier zijn alleen maar scholengemeenschappen, twee voor vmbo en drie voor mavo-havo-vwo. Je merkt dat de meeste tl-kinderen liever naar een mavo-havo-vwo school gaan. Dat kan alleen als je advies echt dik tl is. Ik denk dat het is omdat de intentie vaak is om daarna havo te gaan doen (dat doorstroompercentage is hier dan ook vrij hoog en de mavo's zetten daar ook duidelijk op in). Ik hoor nooit een vwo'er die het jammer vindt dat er geen categoraal vwo is. Ik vraag me ook af of dat hier wel populair zou zijn. Ik zie het nut er echt niet van in.

Bermbrand

Bermbrand

19-02-2018 om 09:51 Topicstarter

Drietje

Amsterdam heeft ook een regiofunctie en trekt jaarlijks 11 à 12% leerlingen van buiten, vooral uit Amstelveen (dat zelf een aantrekkelijk aanbod heeft maar niet categoraal), Ouderkerk a/d Amstel, Abcoude, Weesp (waar een excellente scholengemeenschap is) en zelfs Muiden. Er rijdt zelfs speciaal een door de gemeente gesubsidieerde schoolbus voor de kinderen uit de zuidelijke randgemeentes naar de aantrekkelijke scholen zuid.
Voor sommige scholen komen kinderen soms van heel ver, bijv het Mediacollege (vmbo). Ook andere scholen trekken opvallend veel leerlingen van buiten: Open Scholengemeenschap Bijlmer (OBS), een grote (>1500 leerlingen) en brede school met een eigen onderwijsconcept en een meerjarige brugklas (middenschool) heeft 76% leerlingen uit Amsterdam,12% uit Diemen, 5% uit Ouder-Amstel, 5% uit De Ronde Venen en 1% uit Almere. http://www.onderwijsconsument.nl/scholenoverzicht/vo/school/03AQ/
Andersom gaan jaarlijks ruim 300 Amsterdammertjes naar de brugklas buiten de stad, deels a.g.v. uitloting. Voor hen is er geen gesubsidieerde schoolbus, wat wel eens gedacht wordt.

Volgens mij is in Utrecht de trek naar scholen buiten de stad groter en anders ingegeven.

Triva

Dat punt waar jij op aanslaat was ook wat mij opviel. Men wil best een scholengemeenschap, als het eigen niveau maar het laagste niveau is. En dat is uiteindelijk belangrijker dan afstand. Vandaag in Trouw trouwens een stuk over loten waarin dit punt ook wordt genoemd.

En volgens mij kan je niet eens zeggen dat dit standpunt flauwekul is. Want inderdaad: het risico op afstromen is iha groter als afstromen binnen de school een reële mogelijkheid is.

Zie hier nu een fraai voorbeeld waar het individuele belang botst met het algemene belang. Want voor het makkelijker opstromen zijn die scholengemeenschappen juist wel weer een goed idee, maar je houdt geen gemeenschappen over als iedereen alleen maar met een niveau hoger, maar niet met een niveau lager op éen school wil zitten.

Ik kan hier mijn handen in onschuld wassen, want mijn VWO-er zit op een scholengemeenschap die loopt van VMBO-t t/m gymnasium, maar ik zeg er eerlijkheidshalve maar wel meteen bij dat mijn zoon een erg goed scorende braverik is, zodat ik voor afstromen sowieso niet bang ben. Dat maakt het natuurlijk allemaal wel stukken makkelijker.

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

19-02-2018 om 13:43

vertrouwen

Volgens mij is er geen vertrouwen meer in scholen/besturen/docenten.

Je zou willen dat het positieve uitgangspunt is dat een kind altijd in ontwikkeling is, dat het kind altijd gestimuleerd wordt om te proberen op te stromen en dat afstromen geen 'doodzonde' is of 'zo traumatisch voor de kinderziel', en dat men het erover eens is dat te vroeg determineren de ontwikkeling op die leeftijd kan stopzetten.

Als dat positieve uitgangspunt overal terug te zien was, zouden volgens mij veel meer ouders een brede scholengemeenschap zien zitten. En de verborgen afkeer (bijvoorbeeld dat brede scholen te zwart zouden worden) kan daarmee dan overwonnen worden.

gr Angela

Bermbrand

Bermbrand

19-02-2018 om 14:13 Topicstarter

Angela

“Volgens mij is er geen vertrouwen meer in scholen/besturen/docenten.“
Volgens mij is dat idd een belangrijk probleem. Wantrouwen volgt ook uit het gedeelde onderzoek naar schoolkeuze.
En idd Temet, het individueel belang loopt niet altijd parallel aan het algemene belang.

Idealiter stellen scholen het belang van de leerling centraal, en gaat men van het positieve uit zoals Angela zegt. Dan komt het vertrouwen terug en zullen meer kinderen kiezen voor een scholengemeenschap.

V.w.b. afstand Temet: binnen 10 min fietsen van huis hier 2 categorale gymnasia en 2 havo/vwo lycea, geen brede scholengemeenschap. Voor jou ligt dat wellicht anders.

Angela67

Angela67

19-02-2018 om 14:48

en . .

ik kan me voorstellen dat het uitspreken van de intenties die ik noem (dat een kind altijd in ontwikkeling is, dat het kind altijd gestimuleerd wordt om te proberen op te stromen en dat afstromen geen 'doodzonde' is of 'zo traumatisch voor de kinderziel', en dat men het erover eens is dat te vroeg determineren de ontwikkeling op die leeftijd kan stopzetten) op sommige plekken niet meer voldoende is.

In Utrecht komt er - na uitspraken over 'wij kijken naar het kind' - altijd een GROTE 'MAAR' achteraan. Alsof de schoolbesturen altijd in de verdediging schieten. Alsof het zo belangrijk is dat ouders 'niet de verkeerde ideeën' krijgen. Alsof het niet zo is dat schoolbesturen zomaar luisteren naar wat ouders/de maatschappij zeggen. Schoolbesturen hebben het namelijk heeeeel moeilijk. Docenten die meer waardering, meer écht lesgeven en meer geld willen, ouders die een 'hoger niveau voor hun kind' willen, politiek die dingen wil, oh ook de gemeente die dingen wil.

Het botert niet, laten we het daarop houden. Waar is de ronde tafel waarop je met z'n allen je belangen neerlegt en die samenvoegt tot een haalbaar stappenplan met respect voor elkaars belangen?

gr Angela

afstand (Bermbrand)

Ik begon over afstand omdat (ik doe dit even uit het hoofd) er in het artikel werd gezegd dat afstand het belangrijkste criterium was, maar vervolgens blijkt dat kinderen toch vooral een school willen waarop ze het laagste niveau zijn - daar wil men wel tot 5 kilometer voor fietsen.

En in de Amsterdamse context is 5 kilometer een flinke afstand. Dat is zeker meer dan tien minuten fietsen en het moet wel heel gek lopen wil je hier binnen een straal van 5 kilometer niet een flinke keus aan scholen hebben.

Mijn conclusie na het lezen van het artikel was: niet afstand, maar schoolvorm is de belangrijkste keuzefactor.

Groeten,

Temet

Edith

Edith

19-02-2018 om 16:07

bijbouwen/angst

@Bermbrand: de gymnasia is Amsterdam kunnen en willen niet uitbreiden. Volgens mij is dat helder. Dan zou het om bijbouwen moeten gaan. De volgende vraag is dan of ouders hun kind wel naar zo'n nieuwe school zouden sturen of dat zij gedreven worden door de reputatie van bestaande scholen. Het probleem is namelijk niet dat er te weinig plekken zijn, maar te weinig plekken op populaire scholen.

Als afstroom de grootste angst van ouders is, waarom dan? Als een kind beter tot zijn recht komt door eerst Havo te doen en dan VWO, waarom is dat zo'n groot doembeeld voor ouders? Is dat weer zoiets dat ouders niet kunnen accepteren, net zoals een tegenvallend schooladvies?

En met beter tot zijn recht komt, bedoel ik dat het kind de overgangscriteria niet haalt en dus constant op zijn tenen loopt. Ik kan me voorstellen dat het voor het kind juist prettig is als het even adem kan halen en een jaartje langer op het VO is zo gek nog niet.

Nogmaals, ik denk niet eens dat dit de reden is. Ik denk dat het echt is dat ouders hun kind tussen OSM willen hebben. Alleen is er niemand die het uitspreekt.

Bottom line is denk ik dat de redenen van ouders om hun kind naar een van de elitescholen te sturen, haaks staan op het beleid van de gemeente en schoolbesturen. Als je als gemeente/schoolbestuur wilt dat kinderen mixen en ouders juist niet (categorale scholen), is de vraag of je daarin mee moet gaan als school/gemeente.

Dora

Dora

19-02-2018 om 16:23

Edith

Dat is precies het probleem dat Angela aanstipt. Scholen zijn onbetrouwbaar en ouders weten dat. Scholen doen alsof het prima is om eerst HAVO te doen, waarna ouders en kind ontdekken dat het vrijwel onmogelijk wordt gemaakt om nog VWO te doen. En zo zitten er meer grapjes in het systeem. Zittenblijven wordt vrijwel niet meer gedaan, behalve op categorale scholen. Op de meeste scholen stroom je direct af.

Wat "OSM" betreft: ja, natuurlijk is dat een factor. Wie stopt zijn kind nou op een school waarvan hij van tevoren al weet dat het kind niet of nauwelijks aansluiting gaat vinden? Zelfs Femke Halsema deed daar niet geheimzinnig over: "Kinderen zijn geen sociaal experiment". En dat was dan nog de basisschool, waar groepsvorming minder belangrijk is. Of vind je dat elkaar buitensluitende groepen binnen één school nou eenmaal bij de grote stad horen? Maar een kind heeft niet voor die stad gekozen, dat hebben de ouders gedaan.

Dora

Ik ben het eens met Edith. En er is echt een verschil of je als ouder je kind alleen op een categorale school wenst met alleen maar kinderen uit dezelfde sociale klasse of op een geheel zwarte school.

Mijn kinderen hebben een behoorlijk gemeleerde basisschool gezeten en zitten nu allebei op een (verschillende) brede scholengemeenschap. Mijn dochter zat in een heterogene brugklas (m/h/v) en haar vriendinnengroep bestaat ook uit meiden die mavo, havo en vwo doen. Echt hoor het is mogelijk om aansluiting te hebben met kinderen die niet op zelfde schoolniveau zitten.
En het is ook niet zo dat je op brede scholengemeenschappen niet kunt blijven zitten.
Overigens bieden brede scholengemeenschappen steeds vaker een aparte gymnasiumklas aan voor al die ouders die niet willen dat hun kinderen in een gemengde brugklas zitten. Op het schoolplein komen ze dan nog wel kinderen tegen die niet in hun eigen bubbel zitten. Ik geloof dat ze dat wel overleven

Bermbrand

Bermbrand

19-02-2018 om 17:06 Topicstarter

Trouw

Geen tijd om te reageren, wel een link naar interessant artikel in Trouw vandaag:
https://www.trouw.nl/samenleving/vier-oplossingen-om-het-lotingleed-voor-brugklassers-te-stoppen~aa7b3dd0/

Bermbrand

Bermbrand

19-02-2018 om 17:07 Topicstarter

Kort voor Edith

Heb jij mijn post gelezen? Want niemand vraag om meer categorale gymnasia ...

Edith

Edith

19-02-2018 om 17:16

gelezen

Maar vooral de artikelen waarnaar in de laatste alinea wordt gelinkt vind ik stuitend. Willen we weer terug naar een verzuilde samenleving waar iedereen in zijn eigen bubbel leeft?

@Dora:
"Dat is precies het probleem dat Angela aanstipt. Scholen zijn onbetrouwbaar en ouders weten dat. Scholen doen alsof het prima is om eerst HAVO te doen, waarna ouders en kind ontdekken dat het vrijwel onmogelijk wordt gemaakt om nog VWO te doen."

Dat is heel simpel te omzeilen. Maar het toelatingscriteria voor 5VWO een Havo diploma zonder aanvullende eisen. Dat kan wettelijk worden geregeld en zou wat mij betreft allang zo moeten zijn.

Edith

Edith

19-02-2018 om 17:26

@bermbrand

Je kan ook categorale scholen lezen ipv gymnasia, dat maakt voor de strekking van mijn post niet uit.

Maar wat vind je zelf van de argumenten die ik aandraag? Dat dit haaks staat om het beleid om juist alle bevolkingsgroepen en niveaus te omarmen. De inclusieve samenleving. Wil jij echt naar eliteklasjes en afvoerputjes? Zou het niet mooi zijn als kinderen zich kunnen optrekken aan onze kinderen?

Angela67

Angela67

19-02-2018 om 17:56

edith

het is niet simpel. Het is erg vervelend als jij uitgaat van de mogelijkheden om schoolbesturen iets te laten doen omdat het volgens jou een oplossing zou zijn. Dan kun je mooi de ellenlange lijst aanvullen van alle prima ideeen die er zijn om uit deze impasse te komen. Het is best
Het is ontzettend moeilijk en het is een langdurig proces om überhaupt veranderingen aan te brengen. En als het er dan 'politiek' door is, wordt het in de randvoorwaarden en sub-artikelen nog zoveel uitonderhandeld dat het einde is dat het of niet uitvoerbaar is of het wordt wel uitgevoerd maar net niet zoals bedoeld.

Je mist namelijk nog steeds het gesprek dat de belangen niet hetzelfde zijn maar dat het noodzakelijk is dat schoolbesturen en ouders elkaar vinden. Mits schoolbesturen erkennen dat zij niet de waarheid en wijsheid in pacht hebben. Mits er door ouders erkend wordt dat jouw kind niet het middelpunt van het universum is.

Als de politiek een grotere rol zou krijgen dan kon je misschien voor elkaar krijgen dat beide stromingen altijd aangeboden moeten worden (zowel heterogeen als categoraal), op bepaald niveau (bepaald door het aantal inwoners?). Niemand in schoolbesturenland hoeft volgens mij echt bang te zijn om werkeloos te worden, waarom blijven we boven in de ivoren toren zitten met hun overtuigingen dat zij de waarheid kennen? Die is er namelijk niet. Laat hen doen waar ze goed in zouden moeten zijn, een goed lesgeefklimaat voor docenten scheppen én een gezamenlijke inrichting kiezen in hun regio/stad op basis van die twee stromingen. Zonder elkaar vliegen af te vangen of bang te zijn dat ze beoordeeld worden op 'populariteit'.
gr Angela

Angela67

Angela67

19-02-2018 om 17:58

correctie

*waarom blijven we boven in de ivoren toren zitten
moet zijn
waarom blijven ze boven in de ivoren toren zitten

Bermbrand

Bermbrand

19-02-2018 om 18:20 Topicstarter

Kort

Kort: Niemand wil ‘elite versus afvoerputje’ (dixit Edith).

De hamvraag is en blijft hoe je dat voor elkaar krijgt. Ga je kinderen en hun ouders verleiden te kiezen voor de scholen die niet gevuld zijn (bijv een scholengemeenschap)? Bijv door het vertrouwen te herwinnen (Angeka’s betoog). Of ga je kinderen dwingen dmv loting?

Lastig Bermbrand

Ik vind jouw dilemma's wat lastig omdat jij het volgens mij alleen over Amsterdam hebt, Daar is het schijnbaar categorale scholen versus half lege brede scholengemeenschappen.
In andere delen van het land, bijv regio DH of Rdam ligt het anders. Daar is minder angst voor scholengemeenschappen en zijn er dus naast categorale scholen ook goede brede scholengemeenschappen. Sterker nog er hoeft steeds minder geloot te worden.

Bermbrand

Bermbrand

19-02-2018 om 22:14 Topicstarter

Alkes

“De angst voor scholengemeenschappen” herken ik niet. Wel een mismatch tussen de bekende voorkeuren en huidige aanbod van scholen. Lees het rapport van het onderzoek naar schoolkeuze, ook daar vind je dat in het geheel niet terug. En: er zijn ook heel populaire brede scholen, bijv Het Spinoza lyceum (éé n vd grootste scholen in Amsterdam met mavo, havo, atheneum en gymnasium in 1 gebouw): alle afdelingen zijn ramvol. Het MLA (ook groot en breed, mavo t/m gymnasium): alleen vmbo zit niet vol.

Het dilemma van schoolkeuze is individueel versus algemeen belang en hoe zorg je dat die samen komen? De vraag naar categoraal vwo (niet gymnasium) is in Amsterdam groter dan het aanbod (2 scholen). En aan de andere kant: het aanbod van brede scholen is groter dan de vraag. Hoe breng je dat in balans? Door lotingsdwang of door verleiden tot andere keuze (wat Angela goed weet te verwoorden)? Wat is effectiever en duurzamer?

Interessant van ervaringen van andere regio’s is juist hoe zij er kennelijk wèl in slagen de voorkeuren te matchen met het aanbod. Los van de vraag of categoraal en breed daar in trek is, kennelijk zijn schoolbestuurders buiten Amsterdam beter in staat om naar die voorkeuren te acteren?

Bermbrand

Bermbrand

19-02-2018 om 22:39 Topicstarter

Toevoeging

Het aanbod kan ook in balans komen met de bekende voorkeuren door bestaande lege scholen te sluiten en nieuwe scholen die aansluiten bij de voorkeuren te starten - er zijn meerdere voorbeelden dat dit zeer succesvol is (Hyperion).

Maar om investeringen te besparen kunnen bestaande scholen die geen leerlingen meer trekken zichzelf ook verbeteren, aanpassen aan wensen, vertrouwen herwinnen etc.

Dankzij centrale loting is er echter gedwongen winkelnering die de noodzaak om te verbeteren afremt. De door Angela genoemde oogkleppen bij de schoolbestuurders doen de rest ...

Andersom

Ik denk dat de ouders en kinderen zich hier aanpassen aan het aanbod. Openbaar vervoer is slecht hier, veel kinderen moeten een uur fietsen. Dan ga je dus echt niet naar een categorale school nog twee steden verder. En verder nemen de scholen iedereen met het juiste advies aan. Dus het ene jaar is er 1 gymklas in de hele stad en het andere jaar drie. Dat geldt voor alle niveaus. In die zin zijn ze enorm flexibel. Dat betekent soms dat de onderbouw toch in het gebouw van de bovenbouw les heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.