Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress

Wij staan voor een schoolkeuze die deze week gemaakt moet worden!
De keuze is tussen gymnasium of een kleine particuliere school waar veel aan creativiteit wordt gedaan, en aan ontwikkeling van de persoon. Ook klassikaal onderwijs, maar kleinschalig, heel weinig computergebruik, aandacht voor natuur, eigenlijk alles wat ons aanspreekt.
Maar geen Latijn en Grieks. Nu denk je misschien: dat zijn maar talen, maar het gymnasium leidt ook op tot kritische academisch denkende mensen. Je leert eerder dan op de andere school de tools die je nodig hebt voor een studie, en dat wil ik niet uitsluiten.

Bijkomstigheid is dat de kleine school niet per definitie opleidt voor een diploma. Kan wel, maar je moet ernaar vragen.
Oók kost de kleine school 350 per maand, gymnasium niet.

En kind zei een jaar geleden al uit eigen beweging: ik wil graag Latijn en Grieks, zonder dat we voor een schoolkeuze stonden. Als je kindvolgend bent, is dat dus een goede optie.
Maar... gymnasium is erg cognitief, de mensen zijn oppervlakkiger en onpersoonlijker dan op de andere school waar een bepaald mensbeeld aan ten grondslag ligt. De school is groter, gevoelig kind zal er wat verharden. Er staat een snoep- en frisdrankautomaat in de kantine, terwijl op de andere kleine, creatieve school met aandacht voor ambachten en natuur aandacht is voor gezonde voeding.

Daarbij komt dat de omgeving van gymnasium ons meer aanspreekt. Omgeving fijne kleine school die goed aansluit bij hoe wij in het leven staan is ook ok, maar wat minder.

Ik kom er niet uit. Inmiddels volgt kind mijn onzekerheid en weet het ook niet meer.
Wat is wijsheid?


Geen idee wat de beste keuze is. Zo te lezen kan het allebei prima voldoen. Wat ik altijd doe bij een dilemma waar ik blijf ronddraaien in voors en tegens: maak een lijstje met pluspunten van beide scholen. Echt alles wat je kunt bedenken. Geef die pluspunten allemaal een cijfer van 1-10. 1 = nauwelijks relevant/zwaarwegend en 10 = heel erg relevant/zwaarwegend. Als je dat gedaan hebt tel je per school get totaal aantal punten op. School met de meeste punten heeft -blijkbaar- de zwaarstwegende voordelen en zou je dan dus kunnen kiezen. 

Ik zou voor de school kiezen die opleidt tot een diploma, het leven stopt immers niet na het VO. En veel dingen die je noemt als pre voor de andere school kun je ook thuis/in de vrije tijd doen/aandacht aan besteden.
En tot slot geeft kind zelf ook nog aan graag klassieke talen te willen. Waarom dan nog twijfelen? 

keuzes zijn altijd lastig, want je weet nooit welke gevolgen ze hebben. Er zijn zoveel onvoorspelbare dingen waar je geen invloed op hebt maar die een fijne schooltijd kunnen maken of breken, zoals een fijne klas en een goede mentor. Maar dat weet je niet van tevoren. Ik proef uit je stuk dat de kleinschalige school wat meer aansluit bij hoe jullie in het leven staan, de andere school sluit aan bij wat kind graag wil (grieks, latijn) en een fijne omgeving. 

Wij kunnen de keus niet voor je maken, maar een diploma (kunnen) halen zou voor mij wel zeer zwaar wegen, evenals wat kind zelf graag wil. Ik word daarnaast getriggerd door je opmerking dat kind op het gymnasium zal verharden??? Hoezo? En is het erg als je kind om leert gaan met de prikkels die er zijn? Een snoepautomaat wil niet zeggen dat jouw k i nd automatisch snoep zal gaan kopen, dat hangt óók van je kind af.

Ons kind heeft de keus gemaakt voor een zelfstandig gymnasium (ipv een scholengemeenschap, particulier was niet aan de orde). Wij vonden dat beter bij hem passen dan de scholengemeenschap maar het was zijn keus. Gevoelig kind, heeft een leuke club vrienden gekregen (hij mijdt de kletsers en raddraaiers), is overigens nooit een buitenkind geweest, maar we volgen zijn ontwikkeling en sturen bij waar nodig. En dat kan op elke plek waar hij zich fijn voelt, gezien wordt èn dingen kan leren. Ook met t snoepwinkeltje en klasgenoten die regelmatig wat halen (en hij niet, en daar oké mee is). Geen duidelijk advies dus, maar volg je hart en kijk niet alleen naar de beren op t pad. 

Tess

Die snoep en frisdrank gaat hij buiten de school vanaf de middelbare toch sowieso tegenkomen. Is het niet in de stad dan wel bij vrienden of hobby's.

Ik vind 350 euro x 10 à 11 maanden per jaar voor iets wat niet leidt naar een diploma véél geld.
En stel dat je al vraagt naar een diploma ... naar welk diploma gaan ze leiden? Welke ervaring hebben ze op dat vlak in huis? Of wordt het dan grotendeels zelfstudie?

Het leven stopt niet na 4 VMBO, 5 HAVO of 6 VWO.
Als je hierna weer verder wil zal je toch echt een papiertje moeten hebben.

Als hij het gym aankan zou ik hem naar 't gym laten gaan.
Moest het tegenslaan kan je nog altijd overwegen om hem naar de andere school te laten gaan.

Heeft je kind een voorkeur? Hij / zij is degene die het straks moet gaan doen.

Als ik jou was, zou ik kiezen voor het gymnasium. Dat leidt op tot een diploma waarmee hij verder kan studeren en persoonlijk denk ik dat dat voor hem ook beter is. Die kleine school voelt waarschijnlijk heel vertrouwd en veilig, maar je kind moet straks studeren, leven en werken in een grote wereld die niet in alles is afgestemd op hem. Als hij al erg gevoelig is, is hij daar dan op voorbereid? Je kan hem niet blijven afschermen voor de grote "boze" wereld en een zogenaamde veilige wereld en volledige bescherming kan voor een kind juist heel beperkend zijn. Bovendien stond kind zelf ook open voor gymnasium en komt zijn twijfel niet uit zichzelf voort maar uit jouw onzekerheid. 

Malibu2 schreef op 12-07-2022 om 06:31:

Als ik jou was, zou ik kiezen voor het gymnasium. Dat leidt op tot een diploma waarmee hij verder kan studeren en persoonlijk denk ik dat dat voor hem ook beter is. Die kleine school voelt waarschijnlijk heel vertrouwd en veilig, maar je kind moet straks studeren, leven en werken in een grote wereld die niet in alles is afgestemd op hem. Als hij al erg gevoelig is, is hij daar dan op voorbereid? Je kan hem niet blijven afschermen voor de grote "boze" wereld en een zogenaamde veilige wereld en volledige bescherming kan voor een kind juist heel beperkend zijn. Bovendien stond kind zelf ook open voor gymnasium en komt zijn twijfel niet uit zichzelf voort maar uit jouw onzekerheid.

Dit! Je kind twijfelt door jouw twijfels. Je lijkt vooral zelf bang om “de verkeerde” of “niet de perfecte” keuze te maken. Je geeft aan een gevoelig kind te hebben, dus die pikt zoiets dan vast wel op en kan erdoor gaan twijfelen aan zichzelf. “Ik wil X, maar mama twijfelt over X of Y. Dan zal ik wel iets gemist hebben.”

Geef je kind (zelf)vertrouwen! 

absoluut gymnasium. Ik vind gymnasiasten niet oppervlakkiger trouwens en de vele gymnasiasten die ik ken doen ook heel veel aan kunst en cultuur trouwens. Misschien lijken ze wat afstandelijker, maar daar moet je een beetje doorheen prikken. 

laten jullie je kind beslissen welke opleiding of school ze willen gaan doen?
Hebben wij wel gedaan, onze dochter kon naar het vwo, wilde ze niet, ze heeft haar hart gevolgd en doet nu een mbo4 opleiding en word trein machinist.

Je bericht staat vol vooroordelen. En je zegt het woord kindvolgend, maar ik vind je jezelfcentraalstellend. Je kind wil naar het gymnasium, jij vindt de andere school beter omdat die bij jullie filosofie aansluit. Maar je kind moet er elke dag heen, dus het lijkt me dat je die wens moet volgen. Het is juist leuk als je kind met anderen in aanraking komt en thuis kunnen jullie de dingen doen die jullie belangrijk vinden.
Bovendien lijkt me een school die 350 per maand kost en die niet tot een diploma leidt, meer een creche voor pubers dan een school.
Ik heb je bericht nogmaals gelezen en je bent ook best enthousiast over het gymnasium. Dus zet je twijfels opzij, dan kan je kind met volle overtuiging kiezen wat hij leuk vindt. 
wat ik me afvraag: waarom sta je nu in juli voor de keuze? Alle kinderen zijn toch al op de middelbare scholen ingedeeld en geplaatst? Of denk ik weer te Amsterdams? 

Gymnasium. Ik zou nooit voor een school kiezen dat niet opleidt voor een diploma. 

Ik herken je vooroordelen ook totaal niet. Mijn zoon is net van het gymnasium afgekomen (categoraal). Ik zie geen verschil bij hem en zijn vrienden met de vrienden van mijn Havo zoon. Ze kunnen alleen beter leren. 

 

Gymnasium. Dat wil je kind, het leidt op voor een diploma en het is geen geldklopperij. En probeer je vooroordelen een beetje los te laten. 

Maar... gymnasium is erg cognitief, de mensen zijn oppervlakkiger en onpersoonlijker dan op de andere school waar een bepaald mensbeeld aan ten grondslag ligt. De school is groter, gevoelig kind zal er wat verharden.
En bedankt… Ik heb gymnasium gedaan op een grote scholengemeenschap. Ik vind mezelf noch oppervlakkig, noch onpersoonlijk, noch hard. Ik denk trouwens dat dat voor een behoorlijk deel van de OO-bevolking geldt. Dat ze gymnasium hebben gedaan en ondanks dat toch best prettige mensen zijn geworden.
Ik zou nooit zoveel geld neertellen voor een school die niet opleidt tot een diploma. Dat noemen ze volgens mij zwendel. €25.000 alles bij elkaar, dat is serieus veel geld. Stop dat dan maar in hobby’s voor je kind en mooie vakanties.

Ik ben gestart met gymnasium, maar heb per saldo atheneum gedaan. Of je nu vwo, atheneum of gymasium doet, in principe doe je dezelfde eindexamens. Alleen een gymnasiast doet examen in Latijn of Grieks, en iemand met atheneum heeft die vakken ooit gevolgd, maar het is allemaal vwo én met alle 3 de richtingen kun je gewoon naar de universiteit.

Grappig, dat je gymnasiasten oppervlakkig en onpersoonlijk noemt. Ik denk dat je overal oppervlakkige mensen tegenkomt. Dat is afhankelijk van de school, de kinderen en wie jij zelf bent of je er mee om kunt gaan of niet. Want op de ene school, in die ene klas, pas jij misschien perfect en in de parallelklas klikt het helemaal niet.

Ik ben zelf dus gestart op een categoriaal gymnasium. Het niveau lag hoger dan op het gewone vwo waar ik later naar toe ging. Er waren ook meer buitenschoolse activiteiten voor de leerlingen, niet alleen schoolfeesten, maar ook toneel, natuur, schoolorkest, spelletjesavonden (moordspel en zo). Een beetje in overeenstemming met wat ik meekrijg uit mijn omgeving, namelijk dat juist op categoriale gymnasium is het aanbod veel breder en dieper is dan op een gewoon vwo.

Alhoewel ik het op het gewone vwo ook heel leuk en gezellig vond. En daar ook gewoon opgeleid ben tot het niveau dat ik naar de universiteit kon.

Een school die niet per definitie opleidt tot een diploma en een bak geld kost, daar zou ik niet voor kiezen. School is in principe voor onderwijs en kind moet wel door kunnen stromen naar vervolgonderwijs. Als dat niet de kernactiviteit is van een school, wat is dan het doel? Als die andere activiteiten zijn leuk, maar die kun je ook op een andere manier aanbieden.

Ik zou voor het gymnasium gaan. Maar goed dat is mijn vooroordeel. Ik heb het niet zo op particuliere. scholen. Het zorgt voor kansongelijkheid. 
Bij onze dochter hebben we altijd de reguliere weg gekozen. 
Mocht het echt nodig zijn (gelukkig tot nu toe niet) dan heeft ze geluk dat haar ouders het financieel goed hebben en dit soort dingen kunnen bekostigen. Maar wilde haar niet vanaf het begin (en eigenlijk liever helemaal niet) in zo financiële bevoorrechte positie zetten. Want die ze toch al, nergens voor nodig om dit te benadrukken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.