Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkosten, vind jij dat je te veel betaalt?


OudersenOnderwijs

OudersenOnderwijs

03-09-2021 om 11:01 Topicstarter

Wednesday schreef op 03-09-2021 om 09:20:

“Scholen mogen geen kinderen meer uitsluiten van activiteiten als de ouderbijdrage niet is betaald. Ga je de ouderbijdrage toch betalen?”

Wat een rare tendentieuze vragen in dit onderzoek. Waarom zou je die bijdrage niet betalen en gaan freeriden op andermans bijdrage?

Beheerders, hebben jullie deze enquête wel van tevoren gelezen voordat jullie ‘m goedkeurden? Ik ben bij deze vraag afgehaakt, omdat ik dit niet wil ondersteunen.

Wat goed dat je kritisch bent op de vragen. Dankjewel voor de tip. Vaak is het zo dat ouders wel willen betalen, maar niet kunnen betalen. Zo komt het ook voor dat ouders de school van hun kinderen uitzoeken op basis van de hoogte van de bijdrage. Zijn de kosten te hoog, dan kiezen ouders voor een andere school. Een situatie die je gerust 'verdrietig' kunt noemen. Dit is ook een vorm van kansenongelijkheid. 

Ouders & Onderwijs CL

OudersenOnderwijs schreef op 03-09-2021 om 11:01:

[..]

Wat goed dat je kritisch bent op de vragen. Dankjewel voor de tip. Vaak is het zo dat ouders wel willen betalen, maar niet kunnen betalen. Zo komt het ook voor dat ouders de school van hun kinderen uitzoeken op basis van de hoogte van de bijdrage. Zijn de kosten te hoog, dan kiezen ouders voor een andere school. Een situatie die je gerust 'verdrietig' kunt noemen. Dit is ook een vorm van kansenongelijkheid.

Ouders & Onderwijs CL

Dat is dan gewoon dom van zulke ouders want er is zoiets als stichting leergeld. En daarnaast kunnen ze googlen en weten ze meteen dat betalen niet hoeft. 


Wij kregen vanuit school de informatie dat een kosteloos alternatief organiseren voor de thuisblijvers niet meer mag (waarom niet?) en dat excursies alleen door kunnen gaan als er genoeg ouders betalen. Zo maak je het wel makkelijker voor ouders die geen zin hebben om te betalen: hun kind mag dan toch mee als er genoeg andere ouders wel betalen. Voor degenen die wel willen maar niet kunnen, zijn er dan regelingen. Die gaan het uiteindelijk dan wel betalen, maar zo'n aso kan er gewoon onderuit komen en het kind mag wel mee.

Met kansenongelijkheid door het mislopen van een excursie valt het wel mee, denk ik. Als je ouders het niet kunnen of willen betalen loop je wel meer mis buiten school. Bovendien: vroeger konden wij in de 5e kiezen uit verschillende dingen, zoals een land, een streek, een stad, survivallen en zeilen, met allemaal een verschillende prijs. We zijn allemaal de kansen op de excursies die we niet kozen misgelopen.

Valeria schreef op 03-09-2021 om 12:32:

Wij kregen vanuit school de informatie dat een kosteloos alternatief organiseren voor de thuisblijvers niet meer mag (waarom niet?) en dat excursies alleen door kunnen gaan als er genoeg ouders betalen.


Ik zie dat je een zakelijke insteek kiest en daar kan ik mij in vinden.
Wat ik niet snap is waarom je die insteek wel op ouders en leerlingen toepast (wie het een kiest loopt het ander mis) maar niet op de school.

Scholen hebben de opdracht om binnen het subsidiebedrag onderwijs te organiseren. Excursies mogen daarvan onderdeel zijn.
Het is toch evident dat de kosten daarvan binnen het schoolbudget moeten blijven?

Als de excursies niet door kunnen gaan zonder bijdrage van de ouders, dan heeft de school de verkeerde keuzes gemaakt. 

PinkFlower schreef op 03-09-2021 om 11:49:

[..]

Dat is dan gewoon dom van zulke ouders want er is zoiets als stichting leergeld. En daarnaast kunnen ze googlen en weten ze meteen dat betalen niet hoeft.


Het is echt niet zo dat alle ouders op de hoogte zijn van alle regelingen, of dat ze allemaal kunnen googlen of überhaupt aandacht hebben voor het onderwijs van hun kinderen. Dat scholen daar hun aanbod niet op aanpassen vind ik tenenkrommend.

Valeria schreef op 03-09-2021 om 12:32:

Wij kregen vanuit school de informatie dat een kosteloos alternatief organiseren voor de thuisblijvers niet meer mag (waarom niet?) en dat excursies alleen door kunnen gaan als er genoeg ouders betalen. Zo maak je het wel makkelijker voor ouders die geen zin hebben om te betalen: hun kind mag dan toch mee als er genoeg andere ouders wel betalen. Voor degenen die wel willen maar niet kunnen, zijn er dan regelingen. Die gaan het uiteindelijk dan wel betalen, maar zo'n aso kan er gewoon onderuit komen en het kind mag wel mee.

Met kansenongelijkheid door het mislopen van een excursie valt het wel mee, denk ik. Als je ouders het niet kunnen of willen betalen loop je wel meer mis buiten school. Bovendien: vroeger konden wij in de 5e kiezen uit verschillende dingen, zoals een land, een streek, een stad, survivallen en zeilen, met allemaal een verschillende prijs. We zijn allemaal de kansen op de excursies die we niet kozen misgelopen.

Ik ben benieuwd met welke regeling mijn kind een reisje naar Rome voor 600 euro kan maken.

RosaMontana schreef op 03-09-2021 om 14:58:

[..]

Het is echt niet zo dat alle ouders op de hoogte zijn van alle regelingen, of dat ze allemaal kunnen googlen of überhaupt aandacht hebben voor het onderwijs van hun kinderen. Dat scholen daar hun aanbod niet op aanpassen vind ik tenenkrommend.

Scholen kunnen ouders wel wijzen op dingen als stichting leergeld. Daarnaast vind ik het ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid om geen disproportioneel dure dingen te ondernemen waarvan je weet dat het niet voor iedereen te betalen is.

PinkFlower schreef op 03-09-2021 om 11:49:

[..]

Dat is dan gewoon dom van zulke ouders want er is zoiets als stichting leergeld. En daarnaast kunnen ze googlen en weten ze meteen dat betalen niet hoeft.


Om vervolgens voor dom uitgemaakt te worden door ouders die het helemaal geen bezwaar vinden om te betalen.

Zie dit draadje alleen al.

Maar veel gekker is het natuurlijk dat zoveel ouders er helemaal geen probleem in zien om geld te betalen aan een school die al betaald is met belastinggeld.

Zij zijn het die slechte gewoontes van gesubsidieerde scholen in stand houden.

RosaMontana schreef op 03-09-2021 om 14:59:

[..]

Ik ben benieuwd met welke regeling mijn kind een reisje naar Rome voor 600 euro kan maken.

Geen idee, dat stond niet in de info van school. Ik denk vooral gespreid betalen of zo? Omdat er blijkbaar eerst nog wel een gratis alternatief programma op school bestond, voor degenen die helemaal niet betaalden.

Maar nu is het dan blijkbaar iedereen mee, of iedereen niet. Er staat niet bij dat ze de bestemmingen aanpassen om het benodigde percentage betalende ouders makkelijker te kunnen halen.

Valeria schreef op 03-09-2021 om 16:08:

[..]

Geen idee, dat stond niet in de info van school. Ik denk vooral gespreid betalen of zo? Omdat er blijkbaar eerst nog wel een gratis alternatief programma op school bestond, voor degenen die helemaal niet betaalden.

Maar nu is het dan blijkbaar iedereen mee, of iedereen niet. Er staat niet bij dat ze de bestemmingen aanpassen om het benodigde percentage betalende ouders makkelijker te kunnen halen.

Als ouders iets niet kunnen betalen, kunnen ze het toch ook niet gespreid betalen?

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

03-09-2021 om 20:02

OudersenOnderwijs schreef op 03-09-2021 om 11:01:

[..]

Wat goed dat je kritisch bent op de vragen. Dankjewel voor de tip. Vaak is het zo dat ouders wel willen betalen, maar niet kunnen betalen. Zo komt het ook voor dat ouders de school van hun kinderen uitzoeken op basis van de hoogte van de bijdrage. Zijn de kosten te hoog, dan kiezen ouders voor een andere school. Een situatie die je gerust 'verdrietig' kunt noemen. Dit is ook een vorm van kansenongelijkheid.

Ouders & Onderwijs CL


Daar heb je zeker een punt. Maar het is ook een vorm van kansenongelijkheid als kinderen die niet genoeg hebben aan het normale onderwijs, niet meer de kans krijgen om verdiepende activiteiten op school te doen omdat die zijn afgeschaft door initiatieven als deze.

Voor de groep die jij noemt zijn ontelbare potjes en faciliteiten binnen en buiten de scholen. Voor de groep die ik noem is er ontzettend weinig en wat er is, is gruwelijk duur. Echt veel en veel duurder dan wat ik nu voor de plusvariant van het middelbaar onderwijs van mijn kinderen betaal.

Dus als het dadelijk ook via de scholen niet meer mogelijk is voor kinderen om tegen een relatief bescheiden vergoeding verdiepende en verbredende activiteiten te doen, houdt het voor die kinderen ook op. 

Wednesday schreef op 03-09-2021 om 20:02:

[..]


Daar heb je zeker een punt. Maar het is ook een vorm van kansenongelijkheid als kinderen die niet genoeg hebben aan het normale onderwijs, niet meer de kans krijgen om verdiepende activiteiten op school te doen omdat die zijn afgeschaft door initiatieven als deze. 



Scholen worden daar ook al voor betaald. De gedachte dat er niks is als u niet betaalt, klopt niet. Dat is u wijs gemaakt door schoolbesturen die hun zaakjes niet op orde hebben. 

Of als u wat er is niet voldoende vindt, dan staat het u vrij om een particuliere school te kiezen.

Je kunt niet én onderwijs van de grote hoop willen én van dat onderwijs met particuliere bijbetaling een elitaire school maken.
Dat zou hetzelfde zijn als huursubsidie gebruiken om het wonen in een grachtenpand betaalbaar te maken.

PinkFlower schreef op 03-09-2021 om 11:49:

[..]

Dat is dan gewoon dom van zulke ouders want er is zoiets als stichting leergeld. En daarnaast kunnen ze googlen en weten ze meteen dat betalen niet hoeft.


Dat klinkt dan weer heel makkelijk maar dat is het niet voor mensen die in de geldzorgen zitten. Onze vo-school heeft een studiefonds die voor kinderen van ouders die niet draagkrachtig genoeg zijn om de forse ouderbijdrage te betalen. Het studiefonds betaalt dan de hele schoolloopbaan die ouderbijdrage voor die leerling. Maar ouders hebben vaak last van schaamte om toe te geven dat ze het niet kunnen betalen, of willen het zo graag zelf betalen dat ze vooral druk zijn met uitvogelen waar ze het geld vandaan moeten halen, of het lukt ze gewoon allemaal niet omdat ze meer of grotere problemen aan hun hoofd hebben. Wij benaderen ouders met een betalingsachterstand actief met de vraag of we ze misschien kunnen helpen via de mentor van hun kind of de liaison van het studiefonds. 

Ik blijf het raar vinden dat leerlingen wel een boekenpakket krijgen dat betaald wordt door school maar dat op de één of andere manier woordenboeken, binas, atlas en grafische rekenmachine daar niet onder valt. Die heb je ook echt nodig om je schoolwerk te doen. Wiskunde examen zonder grafische rekenmachine? 

Gymkleding in de schoolkleuren/logo vind ik ook zo raar. Ik snap dat het handig is op een buitengymveld waar meer scholen tegelijk gymen, dat de docent in één oogopslag kan zien welke leerlingen van zijn school zijn, maar waarom moeten ouders dan weer zo'n setje aanschaffen? 

Als leermiddelencoördinator weet ik hoe ontzettend duur boekenpakketten zijn. Toen mijn dochter naar de brugklas ging was dat net het jaar dat het boekenpakket gratis werd maar ouders moesten het wel eerst zelf kopen en kregen een vergoeding van de overheid. Als ik dat bedrag van toen in gedachten neem en doorreken naar 2021 met inflatie, dan weet ik dat dat de niet-geoormerkte vergoeding die school van het ministerie krijgt dat echt niet dekt. Als daar nog een atlas, binas, woordenboeken en rekenmachine bij zouden moeten staat het budget van school nog meer onder druk. 

Mijn conclusie zou dus zijn: de overheid moet meer geld voor leermiddelen ter beschikking stellen, zodat onderwijs voor leerplichtige leerlingen écht gratis is. 

skik schreef op 04-09-2021 om 08:35:

[..]

Dat klinkt dan weer heel makkelijk maar dat is het niet voor mensen die in de geldzorgen zitten. Onze vo-school heeft een studiefonds die voor kinderen van ouders die niet draagkrachtig genoeg zijn om de forse ouderbijdrage te betalen. Het studiefonds betaalt dan de hele schoolloopbaan die ouderbijdrage voor die leerling. Maar ouders hebben vaak last van schaamte om toe te geven dat ze het niet kunnen betalen, of willen het zo graag zelf betalen dat ze vooral druk zijn met uitvogelen waar ze het geld vandaan moeten halen, of het lukt ze gewoon allemaal niet omdat ze meer of grotere problemen aan hun hoofd hebben. Wij benaderen ouders met een betalingsachterstand actief met de vraag of we ze misschien kunnen helpen via de mentor van hun kind of de liaison van het studiefonds.

Onderwijs in Nederland is gratis. Ik heb zelf ook flink in de geldzorgen gezeten dus ik ken het echt wel. Soms moet je je over je schaamte heen zetten. Maar als school actief benaderen bij betalingsachterstand krijg ik de kriebels van. Dat legt juist druk op de mensen. Het is vaak ook een stukje trots dat ze juist zelf willen betalen ook al moeten ze daar andere dingen voor laten.

Ik vind het echt schandalig dat jullie blijkbaar weten wie er wel en niet betaald en ook nog eens wie een achterstand in betaling heeft en dan gaat vragen naar het geld en of er misschien hulp bij nodig is. Dat treft mensen in hun trots en zal er juist voor zorgen dat ze niet gaan toegeven niet te kunnen betalen.

Scholen zouden niet moeten weten wie wel en niet betaald, dat maakt de drempel voor niet betalen als je dat niet kan veel lager.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.