Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

24-08-2021 om 13:47

Schoolplein verhalen, irritaties, noodzakelijk “kwaad” of gezellige boel?


Rachel. schreef op 25-08-2021 om 13:40:

[..]

Ja kdenk dat het ook een beetje aan de buurt ligt.. hier zijn veel jonge vaders ook, en ze staan wel op het schoolplein maar heel anders dan de moeders.

Vaders doen wel eens een gesprekje maar als kind er is zijn ze ook meteen weg.

Vaak is het een gesprekje van vader tot vader even of soms met mij maar omdat we elkaar wel kennen allemaal.

Maar dat zijn simpele gesprekjes en als de kinderen er zijn gaat iedereen ook. De moeders blijven hier soms wel wat langer staan, dat is hier bij de vaders niet echt het geval.

Misschien zijn ze bang dat er moeders gaan roddelen als ze te lang met jou praten

Valeria schreef op 25-08-2021 om 13:43:

[..]

Misschien zijn ze bang dat er moeders gaan roddelen als ze te lang met jou praten

🤣🤣🤣 zou wat zijn als dat het was..

Maar nee ik denk dat het gwn heel simpel ligt, ze komen hier de kindjes ophalen en zijn weg. Niet meer niets minder.

Julali schreef op 25-08-2021 om 13:42:

Ik vind een praatje iets anders dan echt dat geroddel waar je vaak over hoort. Dat er een hele sociale subcultuur ontstaat rondom zo'n schoolplein, zoals bijvoorbeeld in de Luizenmoeder het geval is.

Ben je op zoek naar nieuwe verhaallijnen voor de Luizenmoeder?

@Mevrouw75, in de nieuwsbrieven kunnen ‘details’ ontbreken wanneer die weer vragen oproepen. Maar in contactouder- overleggen of voorbereidingen waar leden uit de MR aan deelnemen, kunnen die details wel voorbij komen.
Vb leerkracht doet ib-opleiding want carrière als leerkracht stokt. Geeft blij aan de opleiding succesvol te hebben afgerond waarop een paar ouders vragen of hij binnen school als ik-er gaat werken. Nee, geen denken aan.. Dat geeft je als ouder toch te denken.
Of iemand uit MR geeft aan dat gemeente niet genegen is meer geld te geven voor toename kinderen-vluchtelingen. Dat schoolteam daar zeer ontevreden over is vanwege werkdruk. Dergelijke blijk van ongenoegen zul je in nieuwsbrief of op schoolplein niet tegen komen.

Flanagan schreef op 25-08-2021 om 15:12:

@Mevrouw75, in de nieuwsbrieven kunnen ‘details’ ontbreken wanneer die weer vragen oproepen. Maar in contactouder- overleggen of voorbereidingen waar leden uit de MR aan deelnemen, kunnen die details wel voorbij komen.
Vb leerkracht doet ib-opleiding want carrière als leerkracht stokt. Geeft blij aan de opleiding succesvol te hebben afgerond waarop een paar ouders vragen of hij binnen school als ik-er gaat werken. Nee, geen denken aan.. Dat geeft je als ouder toch te denken.
Of iemand uit MR geeft aan dat gemeente niet genegen is meer geld te geven voor toename kinderen-vluchtelingen. Dat schoolteam daar zeer ontevreden over is vanwege werkdruk. Dergelijke blijk van ongenoegen zul je in nieuwsbrief of op schoolplein niet tegen komen.

De vraag is in hoeverre je je in dit soort zaken wil mengen als ouder. Ik voel die behoefte niet. 

Voor mij is het veel belangrijker dat mijn kind zich goed voelt op school en dat zie ik wel aan mijn kind en merk ik aan het gedrag, daarvoor hoef ik niet alle schoolzaken tot in detail te kennen. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

25-08-2021 om 15:55

Julali schreef op 25-08-2021 om 15:54:

[..]

De vraag is in hoeverre je je in dit soort zaken wil mengen als ouder. Ik voel die behoefte niet.

Voor mij is het veel belangrijker dat mijn kind zich goed voelt op school en dat zie ik wel aan mijn kind en merk ik aan het gedrag, daarvoor hoef ik niet alle schoolzaken tot in detail te kennen.

Je leest over een aantal vragen heen. 

Sophia_!

Sophia_!

25-08-2021 om 16:39

Flanagan schreef op 25-08-2021 om 15:12:

@Mevrouw75, in de nieuwsbrieven kunnen ‘details’ ontbreken wanneer die weer vragen oproepen. Maar in contactouder- overleggen of voorbereidingen waar leden uit de MR aan deelnemen, kunnen die details wel voorbij komen.
Vb leerkracht doet ib-opleiding want carrière als leerkracht stokt. Geeft blij aan de opleiding succesvol te hebben afgerond waarop een paar ouders vragen of hij binnen school als ik-er gaat werken. Nee, geen denken aan.. Dat geeft je als ouder toch te denken.
Of iemand uit MR geeft aan dat gemeente niet genegen is meer geld te geven voor toename kinderen-vluchtelingen. Dat schoolteam daar zeer ontevreden over is vanwege werkdruk. Dergelijke blijk van ongenoegen zul je in nieuwsbrief of op schoolplein niet tegen komen.

Maar wat moet je hier als ouder mee? Dat vind ik zaken voor binnen het team. 

Sophia_! schreef op 25-08-2021 om 16:39:

[..]

Maar wat moet je hier als ouder mee? Dat vind ik zaken voor binnen het team.

Precies. 

Sophia_! schreef op 25-08-2021 om 16:39:

[..]

Maar wat moet je hier als ouder mee? Dat vind ik zaken voor binnen het team.

Eens, dat geneus in dit soort zaken door ouders snap ik niet zo. 

Bij wegbrengen is het snel kinderen afzetten kus knuffel en weer weg. En dat doen de meeste ouders (vaders en moeders en opa/oma's). Bij halen sta ik op vast plekje, komen de paar moeders die ik ken en spreek ook altijd staan (kinderen zijn vriendjes van elkaar) en verder is het als de kinderen komen hooguit nog even overleggen voor spelen en weer weg. Wat anders ouders allemaal doen, geen idee en boeit me ook niet. En hoeveel en of andere ouders werken vind ik ook niet belangrijk, niet mijn zaken verder. 

Verder hebben we klassen app groepen met 1 klassen moeder die belangrijke zaken daar doorgeeft wat niet via de parro app gaat. En daarmee krijg ik alle informatie die ik nodig heb. Nog 1 jaar en dan kunnen de kinderen beide zelf naar school en naar huis komen. En ga ik zeker niet meer mee als ze dat prima lukt!  

Julali schreef op 25-08-2021 om 13:42:

Ik vind een praatje iets anders dan echt dat geroddel waar je vaak over hoort. Dat er een hele sociale subcultuur ontstaat rondom zo'n schoolplein, zoals bijvoorbeeld in de Luizenmoeder het geval is.

Hoe vaak ben je eigenlijk bewust geweest van dergelijke situaties?

Ik vind dit allemaal zwaar overdreven; alsof iedere bespreking lage roddel betreft.


Sophia_! schreef op 25-08-2021 om 16:39:

[..]

Maar wat moet je hier als ouder mee? Dat vind ik zaken voor binnen het team.

Klopt, maar het is ook leerzaam want zo wordt het voor een ouder duidelijk wanneer het merkt dat de sfeer binnen school achteruit gaat en waarom je kind moppert over verminderde begeleiding.

Dergelijke zaken zijn belangrijker dan bv de bespreking van een geslaagde  kerstdiners of het feestje van een klasgenoot, als je merkt dat je kind op school achteruit gaat.

Flanagan schreef op 25-08-2021 om 18:40:

[..]

Hoe vaak ben je eigenlijk bewust geweest van dergelijke situaties?

Ik vind dit allemaal zwaar overdreven; alsof iedere bespreking lage roddel betreft.


Bij ons is dat volgens mij minimaal. Ik heb het nog niet meegekregen, maar zoals ik al zei, ik kom daar om mijn kind op te halen, dus ik krijg lang niet alles mee (en dat wil ik ook niet). 

Geen kinderen hier,  maar even een vraagje
Ik kan me herinneren dat ik vanaf groep 4 ofzo zelfstandig naar school ging en mijn klasgenootjes ook.  
Is dat nog steeds zo? Want ik las net iemand die kind tm groep 7 nog naar school bracht.  
Geen oordeel.  Gewoon nieuwsgierig

Julali schreef op 25-08-2021 om 19:21:

[..]

Bij ons is dat volgens mij minimaal. Ik heb het nog niet meegekregen, maar zoals ik al zei, ik kom daar om mijn kind op te halen, dus ik krijg lang niet alles mee (en dat wil ik ook niet).

Aha, dus van horen zeggen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.