Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolsluiting dreigt in drie grote steden

Door het lerarentekort kunnen sommige scholen na de zomervakantie niet meer open

https://www.ad.nl/binnenland/schoolsluiting-dreigt-in-drie-grote-steden-lerarentekort-loopt-uit-de-hand~ae2ae3c7/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F


Gaat niet bepaald de goede kant op…


Mevrouw 75: 'Is die docent dan minder gaan werken op die andere school? Nee, die meneer is evenveel gaan werken, maar wel als invalkracht op een andere school, met een ander team etc. Hij is zijn loopbaan begonnen vóór de appgroepjes. Gelukkig voor hem kon hij zich daarop ook beroepen.

Tsjor

Kan je vak zijn Tsjor, maar als dat betekent dat je dan ook continu nee moet zeggen tegen alle aanspraken, je kunt niets delen met je duo of op je vrije dag doen, ben je twee aanpassingsmechanismen kwijt.

Je ziet er iets in dat je zelf bedenkt.

Verder helemaal eens met Skik: 'Doorbreek de wisselwerking met ouders waar door school veel betrokkenheid en inzet van gevraagd is waardoor zij ook veel van school
vragen.'
Dat zit in praktische dingen (zorg dat ze niet 4 keer per dag in je school staan) en in conceptuele dingen, zoals 'wij zijn samen verantwoordelijk voor het kind'. Nee: school is verantwoordelijk voor het leerproces, ouders voor de rest.
Tsjor

Julali schreef op 15-07-2021 om 15:54:

[..]

Anders was het nog veel slechter geweest denk ik. Waarom het niet beter is geworden heeft veel oorzaken.

De diversiteit is enorm toegenomen in Nederland. Als er thuis geen Nederlands wordt gesproken, dan is het logisch dat de gemiddelde taalvaardigheid minder wordt. Taalvaardigheid hangt samen met alle andere vakken

Ook is er veel meer afleiding, games, series, films, socials, je kunt het allemaal zien en doen waar en wanneer je maar wil. De focus van de gemiddelde mens (niet alleen van jongeren, maar ook van volwassen), is minder geworden. We hebben de aandachtspanne van een goudvis, las ik laatst.

Tel dit op bij docenten die er allerlei taken bij hebben gekregen (administratief, veel hoger percentage zorgleerlingen die eerder naar het speciaal onderwijs gingen) en dus minder tijd hebben voor hun lesgevende taken en je krijgt een mix waardoor schoolprestaties afzwakken.

Even een nuance als oa ISK docent. Het is bijna belangrijker dat er thuis heel goed de moedertaal wordt gesproken. Als het een ratjetoe van Nederlands en moedertaal wordt is dat veel rampzaliger. 

Zie ook: 

https://nt2.sites.uu.nl/achtergrond-en-verder-lezen/gebruik-van-de-eerste-taal-in-het-onderwijs/

tsjor schreef op 17-07-2021 om 09:47:

Lydia Dietz: als de kinderen ook 4 dagen komen hoef je geen invalkracht naast je te hebben staan.
Verder schrik ik een beetje van je verhaal: de angst om alleen verantwoordelijkheid te dragen voor een groep, dat vind ik toch wel problematisch. Ja, dan ben jij DE juf. De ouderavonden doe je dan alleen (nu allemaal dubbel werk). De administratie ook, maar wel in een keer alles en zonder dat je het allemaal hoeft te bespreken met een collega. Scheelt veel tijd. Er zijn altijd wel deskundigen die je kunt raadplegen als het gaat om zorgleerlingen waarmee je even niet verder komt. Maar dan beslis je zelf hoe je omgaat met dat advies, zodat het ook past bij wat jij zelf aankunt in jouw klas. jij legt je eigen grenzen en je hoeft je niet te cofirmeren aan een collega die het nog leuker en interessanter wil gaan doen.
Wat betreft de grote steden: daar helpt geen salaris tegen als je kijkt naar de prijzen van wonen. Daar helpt een betaalbare woning tegen. Parttimers die meer geld willen kunnen fulltime gaan werken.
Er is nu een grote zak met geld voor het onderwijs, wat blijkt: juist daardoor komen er weer minder leerkrachten voor de klas. Meer geld helpt niet.

Maar vooral die angst om DE juf te zijn, dat raakt me nogal. Kom op dames (even maar in meervoud), durf die verantwoordelijkheid aan. Je hebt ervoor geleerd, het is je vak.

Tsjor

Je hebt echt geen idee. Ik ben niet degene op wie je reageert, maar ik had dezelfde tekst kunnen typen. Het gaat niet om de verantwoordelijkheid, het gaat om alle gesprekken, met ouders, met externen (enorm gegroeid na invoering passend onderwijs) met ouders èn externen samen, alle rapporten, alle groepsplannen, alle analyses, alle protocollen enz. Knap als het mensen lukt, maar ik krijg dat niet voor elkaar in de tijd die me gegeven is als ik 4 of 5 dagen werk. 

tsjor schreef op 17-07-2021 om 09:47:

Lydia Dietz: als de kinderen ook 4 dagen komen hoef je geen invalkracht naast je te hebben staan.
Verder schrik ik een beetje van je verhaal: de angst om alleen verantwoordelijkheid te dragen voor een groep, dat vind ik toch wel problematisch. Ja, dan ben jij DE juf. De ouderavonden doe je dan alleen (nu allemaal dubbel werk). De administratie ook, maar wel in een keer alles en zonder dat je het allemaal hoeft te bespreken met een collega. Scheelt veel tijd. Er zijn altijd wel deskundigen die je kunt raadplegen als het gaat om zorgleerlingen waarmee je even niet verder komt. Maar dan beslis je zelf hoe je omgaat met dat advies, zodat het ook past bij wat jij zelf aankunt in jouw klas. jij legt je eigen grenzen en je hoeft je niet te cofirmeren aan een collega die het nog leuker en interessanter wil gaan doen.
Wat betreft de grote steden: daar helpt geen salaris tegen als je kijkt naar de prijzen van wonen. Daar helpt een betaalbare woning tegen. Parttimers die meer geld willen kunnen fulltime gaan werken.
Er is nu een grote zak met geld voor het onderwijs, wat blijkt: juist daardoor komen er weer minder leerkrachten voor de klas. Meer geld helpt niet.

Maar vooral die angst om DE juf te zijn, dat raakt me nogal. Kom op dames (even maar in meervoud), durf die verantwoordelijkheid aan. Je hebt ervoor geleerd, het is je vak.

Tsjor

Ik denk dat het niet gaat om angst om DE juf te zijn, maar om het besef dat DE juf zijn heel veel werk is. Het is simpelweg bijzonder veel werk om alle lessen voor te bereiden te geven, alles na te kijken, OPP's te schrijven, rapporten te schrijven, mee te doen in werkgroepen, te overleggen met externen en wat al niet meer. Het gaat dus niet om angst om verantwoordelijk te zijn, maar om angst over hoeveel tijd dat kost. Dat kan niet in 5 dagen van 8 uur. En met 4 dagen werken heb je wel ál die verantwoordelijkheid in de praktijk, dus dan werk je alsnog 5 dagen. Daarom werken veel mensen 3 dagen.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

17-07-2021 om 11:51

Vanwege het zogenaamde passend onderwijs is er idioot veel op het bordje van het basisonderwijs terechtgekomen. Dat zouden ze moeten terugdraaien, want de leerkrachten zijn er niet voor opgeleid en het maakt het werk op bepaalde scholen die fungeren als afvoerputje absurd zwaar.  

Promethium schreef op 17-07-2021 om 11:46:

[..]

Ik denk dat het niet gaat om angst om DE juf te zijn, maar om het besef dat DE juf zijn heel veel werk is. Het is simpelweg bijzonder veel werk om alle lessen voor te bereiden te geven, alles na te kijken, OPP's te schrijven, rapporten te schrijven, mee te doen in werkgroepen, te overleggen met externen en wat al niet meer. Het gaat dus niet om angst om verantwoordelijk te zijn, maar om angst over hoeveel tijd dat kost. Dat kan niet in 5 dagen van 8 uur. En met 4 dagen werken heb je wel ál die verantwoordelijkheid in de praktijk, dus dan werk je alsnog 5 dagen. Daarom werken veel mensen 3 dagen.

Jij legt het helderder uit, maar dit is precies wat ik bedoel inderdaad.

Wednesday schreef op 17-07-2021 om 11:51:

Vanwege het zogenaamde passend onderwijs is er idioot veel op het bordje van het basisonderwijs terechtgekomen. Dat zouden ze moeten terugdraaien, want de leerkrachten zijn er niet voor opgeleid en het maakt het werk op bepaalde scholen die fungeren als afvoerputje absurd zwaar.

Leerkrachten die het kunnen, omgaan met leerlingen met een zorguitdaging, die hebben al die rapporten niet nodig en de rapporten verbergen het gebrek aan werkelijk passend onderwijs. Ook is het onderdeel van de begrijpelijke maar kostbare en tijdrovende verantwoordingsdruk vanwege de financiering. Het kan ook nog een bron van conflict met ouders zijn die moeten tekenen voor al die rapporten.

Op het basisonderwijs maakte ik ze zelf, dat kon toen nog en de school liet het afweten. Op het speciaal onderwijs gaf ik ze ongezien getekend terug, het had maar beperkt met mijn kind te maken en hoe men daarmee omging wist ik al, daar had ik dat rapport niet voor nodig. Ook daar heb ik wel eens zo'n indicatieaanvraag (her) ingevuld om de leerkrachten te ontlasten.

AnneJ schreef op 17-07-2021 om 12:27:

[..]

Leerkrachten die het kunnen, omgaan met leerlingen met een zorguitdaging, die hebben al die rapporten niet nodig en de rapporten verbergen het gebrek aan werkelijk passend onderwijs. Ook is het onderdeel van de begrijpelijke maar kostbare en tijdrovende verantwoordingsdruk vanwege de financiering. Het kan ook nog een bron van conflict met ouders zijn die moeten tekenen voor al die rapporten.

Op het basisonderwijs maakte ik ze zelf, dat kon toen nog en de school liet het afweten. Op het speciaal onderwijs gaf ik ze ongezien getekend terug, het had maar beperkt met mijn kind te maken en hoe men daarmee omging wist ik al, daar had ik dat rapport niet voor nodig. Ook daar heb ik wel eens zo'n indicatieaanvraag (her) ingevuld om de leerkrachten te ontlasten.

Dat is allemaal leuk en tot op zekere hoogte ben ik het met je eens, maar als je bestuur dit wel van je verwacht, is zeggen dat je geen opp's of analyses schrijft ook niet echt een optie.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

17-07-2021 om 12:36

AnneJ schreef op 17-07-2021 om 12:27:

[..]

Leerkrachten die het kunnen, omgaan met leerlingen met een zorguitdaging, die hebben al die rapporten niet nodig en de rapporten verbergen het gebrek aan werkelijk passend onderwijs. 


Ik denk dat het meer leerkrachten zou lukken als ze niet met van die grote klassen te maken zouden hebben. Maar hoe dan ook zijn ze er niet voor opgeleid. Ik ken twee mensen die momenteel zijinstroom pabo doen en die opleiding is zeg maar niet van een niveau dat je daarna klaar bent om een klas van 30 leerlingen te managen waarvan er 10 een zorgbehoefte hebben. Deze twee mensen zijn uit op een deeltijdbaan op een niet al te moeilijke school. 

Hier ook een parttime leerkracht en wat een aantal al zeggen: 4 dagen werken in één groep en dus groepsverantwoordelijkheid dragen, zorgt ervoor dat je het werk van 5 dagen in 4 dagen moet doen. Dat is niet realistisch. Ik heb er dus bewust voor gekozen om 3 dagen (0,6 ft) te gaan werken. Voor het salaris had ik best 0,7 ft. willen overwegen (de ene week 3 dagen, de andere week 4 dagen), maar dat was een gedoe met de opvang van kind om dat goed te regelen. 

Met 3 dagen werken kan ik ervoor zorgen dat ik in ieder geval mijn deel van de werkzaamheden goed kan uitvoeren. De 2 dagen dat ik thuis ben, ben ik dan ook echt thuis. Ik heb geluk dat er op de school waar ik werk een gezonde werkcultuur is, maar ik heb ook op scholen gewerkt waar de lat erg hoog werd gelegd en je dus 's avonds of in het weekend geacht werd om te werken. Dit kwam dan ook vanuit collega's die dit samen in stand hielden. Dus ja, enerzijds houden sommige leerkrachten dit zelf in stand, maar het is wel zo dat alle taken die na het lesgeven erbij komen niet in verhouding staan voor het aantal uur dat je ervoor hebt. 

tsjor schreef op 17-07-2021 om 09:47:

Wat betreft de grote steden: daar helpt geen salaris tegen als je kijkt naar de prijzen van wonen. Daar helpt een betaalbare woning tegen. Parttimers die meer geld willen kunnen fulltime gaan werken.
Er is nu een grote zak met geld voor het onderwijs, wat blijkt: juist daardoor komen er weer minder leerkrachten voor de klas. Meer geld helpt niet.

Tsjor

Het blijkt wel in de Randstad zo te zijn dat je als leerkracht eerder in een hogere schaal benoemd wordt, dus dat scheelt wel weer wat

Promethium schreef op 17-07-2021 om 11:46:

[..]

Ik denk dat het niet gaat om angst om DE juf te zijn, maar om het besef dat DE juf zijn heel veel werk is. Het is simpelweg bijzonder veel werk om alle lessen voor te bereiden te geven, alles na te kijken, OPP's te schrijven, rapporten te schrijven, mee te doen in werkgroepen, te overleggen met externen en wat al niet meer. Het gaat dus niet om angst om verantwoordelijk te zijn, maar om angst over hoeveel tijd dat kost. Dat kan niet in 5 dagen van 8 uur. En met 4 dagen werken heb je wel ál die verantwoordelijkheid in de praktijk, dus dan werk je alsnog 5 dagen. Daarom werken veel mensen 3 dagen.


Nou nee, je hebt dan de lesuren verdeeld over 4 dagen, maar je hebt nog steeds een fulltime aanstelling, dus voor 42 uur per week, want  je hebt daarnaast ook 12 weken lesvrij. Of je de taken op de vrije woensdag doet of in de avonden of in het weekend, dat is aan jou, wat jij het prettigste vindt.

Lesvoorbereiding, werkjes nakijken, rapporten schrijven, dat is nooit anders geweest.

Werkgroepen en overleggen met externen. Kijk, als je fulltime werkt kun je zeggen: dan kan ik niet, want dan sta ik voor de klas. Dan blijven er slechts een paar uur per dag over, want die externen werken echt niet meer na 17.00 uur of in het weekend. En werkgroepen op scvhool kun je zelf in toom houden.

Ouderavonden: mijn ervaring met duo-banen is dan ze dat dan samen doen, dat is dubbele werktijd. als je zelf de verantwoordelijkheid draagt scheelt dat de helft van de tijd.

Bovendien betekent een duo-baan veel overleg met je collega, overdracht en zo. Dat valt dan ook weg als je het alleen doet.

Ik vind wel de hele problematiek van passend onderwijs en die OPP's een serieus probleem. Het grootste probleem is vooral de redenering die erachter zit: 'Niet alleen de vorderingen van de leerling volgen en afwachten waar de leerling uitkomt, maar juist doelgericht een aanbod plannen. Hierbij redeneert de school terug van de uitstroombestemming naar leergebiedspecifieke én leergebiedoverstijgende tussendoelen om het komende (half) jaar na te streven.' https://www.poraad.nl/files/publicaties/publicaties_pdf/ontwikkelingsperspectief_in_het_basisonderwijs.pdf

Daarmee is een kind een product geworden dat goed geproduceerd moet worden.

Bovendien: als dat betekent dat er daarom minder leerkrachten echt het onderwijs in willen, dan moet je je achter de oren krabben: is het middel dan neit erger dan de kwaal? Scholen dicht betekent geen onderwijs, 0,0.

Persoonlijk denk ik nog steeds, dat een goede leerkracht zelf goed in staat is steeds weer de balans op te maken van: wat kan ik verwachten, wat kan ik aanbieden en wat helpt de leerling. Ik denk dat het opschrijven ervan veel meer tijd kost dan het uitvoeren.

Maar het is vooral een inspectieding: zo kan de inspectie vanaf een afstand toezicht houden en goed- of afkeuren. Daarom is de directie er ook op gebrand dat het welg edaan wordt. Niet voor de kinderen, maar voor de inspectie.

Zorg dat je van die ballast af komt. Ga er geen vrijetijdshobby van maken. Ja, leerkracht zijn is veel werk, heel veel werk. Maar als het goed is niet meer dan ander werk.

Tsjor

tsjor schreef op 17-07-2021 om 13:44:

[..]


Nou nee, je hebt dan de lesuren verdeeld over 4 dagen, maar je hebt nog steeds een fulltime aanstelling, dus voor 42 uur per week, want je hebt daarnaast ook 12 weken lesvrij. Of je de taken op de vrije woensdag doet of in de avonden of in het weekend, dat is aan jou, wat jij het prettigste vindt.

Lesvoorbereiding, werkjes nakijken, rapporten schrijven, dat is nooit anders geweest.

Werkgroepen en overleggen met externen. Kijk, als je fulltime werkt kun je zeggen: dan kan ik niet, want dan sta ik voor de klas. Dan blijven er slechts een paar uur per dag over, want die externen werken echt niet meer na 17.00 uur of in het weekend. En werkgroepen op scvhool kun je zelf in toom houden.

Ouderavonden: mijn ervaring met duo-banen is dan ze dat dan samen doen, dat is dubbele werktijd. als je zelf de verantwoordelijkheid draagt scheelt dat de helft van de tijd.

Bovendien betekent een duo-baan veel overleg met je collega, overdracht en zo. Dat valt dan ook weg als je het alleen doet.

Ik vind wel de hele problematiek van passend onderwijs en die OPP's een serieus probleem. Het grootste probleem is vooral de redenering die erachter zit: 'Niet alleen de vorderingen van de leerling volgen en afwachten waar de leerling uitkomt, maar juist doelgericht een aanbod plannen. Hierbij redeneert de school terug van de uitstroombestemming naar leergebiedspecifieke én leergebiedoverstijgende tussendoelen om het komende (half) jaar na te streven.' https://www.poraad.nl/files/publicaties/publicaties_pdf/ontwikkelingsperspectief_in_het_basisonderwijs.pdf

Daarmee is een kind een product geworden dat goed geproduceerd moet worden.

Bovendien: als dat betekent dat er daarom minder leerkrachten echt het onderwijs in willen, dan moet je je achter de oren krabben: is het middel dan neit erger dan de kwaal? Scholen dicht betekent geen onderwijs, 0,0.

Persoonlijk denk ik nog steeds, dat een goede leerkracht zelf goed in staat is steeds weer de balans op te maken van: wat kan ik verwachten, wat kan ik aanbieden en wat helpt de leerling. Ik denk dat het opschrijven ervan veel meer tijd kost dan het uitvoeren.

Maar het is vooral een inspectieding: zo kan de inspectie vanaf een afstand toezicht houden en goed- of afkeuren. Daarom is de directie er ook op gebrand dat het welg edaan wordt. Niet voor de kinderen, maar voor de inspectie.

Zorg dat je van die ballast af komt. Ga er geen vrijetijdshobby van maken. Ja, leerkracht zijn is veel werk, heel veel werk. Maar als het goed is niet meer dan ander werk.

Tsjor

Als ik het over oudergesprekken heb, dan gaat het niet om die 3 x per jaar 10 minutengesprekken hoor. Dan heb ik het buiten die gesprekken over intakes, over gesprekken over kinderen die grensoverschrijdend gedrag vertonen, die om welke redenen dan ook niet genoeg voortgang laten zien, om gesprekken met ouders die zich zorgen maken. Dat zijn er echt veel en veel meer sinds passend onderwijs in ingevoerd. En dat verschilt inderdaad per school, dus ik kan me goed voorstellen dat mensen voor een school kiezen met een makkelijke populatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.