Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Sinterklaasjournaal op school

Even een korte vraag. Wie kan mij vertellen waarom het sinterklaasjournaal op school, en soms al op het kdv gekeken wordt?

Bij mijn zoontje op school wordt het niet gekeken. Dat vind ik helemaal prima! Zo blijft de keus bij de ouders om wel of niet te kijken. Maar als het wel op school gekeken wordt dan moet je het zelf ook kijken thuis. Als je kind het dan bijvoorbeeld te spannend vindt of er te veel door van slag is o.i.d. dan kan je er niet moeilijk voor kiezen het niet te kijken. Dus, ik vraag me af waarom er op school gekeken wordt en wat de meerwaarde daarvan is. Wie weet hier iets over?

Ik weet niet anders dan dat het vanaf groep 4 werd gekeken. En dat was dan ook nog leerkrachtafhankelijk.
Nog nooit gehoord dat het op kinderdagverblijven werd gekeken eerlijk gezegd.
Wordt het werkelijk op zoveel scholen gekeken?

Als het op school al gekeken is, hoef je thuis natuurlijk niet nog een keer te kijken. Elk jaar is een heel verhaal en omdat zoveel mensen meedoen is het als school handig om ook het verhaal van het sinterklaasjournaal te volgen. Wanneer school een eigen verhaal zou hebben wijkt dat erg af van wat andere kinderen horen.

omdat "het leuk is". Althans, dat is de norm.
Mijn oudste met ass vond het vreselijk, stond stijf van de stress. Maar van alle kanten werd het hem door de strot gedrukt dat het leuk was. Ik heb jaren een hekel gehad aan sinterklaas. 
Toen zoon er beter mee om leerde gaan (lees: tijdens het sinterklaasjournaal naar de wc gaan en een kwartier wegblijven, en gedurende de sintperiode was zoon er vaak letterlijk ziek van en hield ik hem gewoon thuis) en ik er 2 kinderen bij had die het wel leuk vonden begon ik het weer een beetje leuk te vinden. Maar nog steeds heb ik er moeite mee om te zien hoe het "het is leuk" opgelegd wordt aan kinderen die het dat niet vinden. 
Bij ons op school wordt het sinterklaasjournaal gekeken in alle klassen. In sommige klassen zitten kindjes huilend bij de juf op schoot. Ik ben wel benieuwd wat de ouders daarvan vinden. Groep 8 vindt het hilarisch en wilden zelfs pietengym doen, met pietenmuts en al. Dan is het leuk ja. Maar voor jongere kinderen heb ik daar ook zo mn twijfels bij.

Aardbei_86

Aardbei_86

01-12-2025 om 20:50 Topicstarter

yasmijn27 schreef op 01-12-2025 om 19:57:

Ik weet niet anders dan dat het vanaf groep 4 werd gekeken. En dat was dan ook nog leerkrachtafhankelijk.
Nog nooit gehoord dat het op kinderdagverblijven werd gekeken eerlijk gezegd.
Wordt het werkelijk op zoveel scholen gekeken?

Ik denk dat het op meer scholen wel dan niet gekeken wordt. Mijn buurvrouw vertelde dat het bij haar dochtertje op het kdv gekeken wordt. Dochtertje vindt het super eng en gaat dan even naar een andere groep. 

Ik vind dagelijks tv kijken op school sowieso onzin en zeker een programma dat veel kinderen thuis al kijken. Voor hun heeft het op school kijken geen meerwaarde en de kinderen die het niet leuk vinden, kunnen er dan niet onderuit.

Aardbei_86

Aardbei_86

01-12-2025 om 20:54 Topicstarter

Fenyw schreef op 01-12-2025 om 20:04:

Als het op school al gekeken is, hoef je thuis natuurlijk niet nog een keer te kijken. Elk jaar is een heel verhaal en omdat zoveel mensen meedoen is het als school handig om ook het verhaal van het sinterklaasjournaal te volgen. Wanneer school een eigen verhaal zou hebben wijkt dat erg af van wat andere kinderen horen.

Als je kind het super spannend vindt, dan kijken  ouders vaak twee keer. Ze kijken het thuis dan al ook zodat ze hun kind kunnen begeleiden en voorbereiden voordat ze dezelfde aflevering op school kijken.

Aardbei_86 schreef op 01-12-2025 om 20:50:

[..]

Ik denk dat het op meer scholen wel dan niet gekeken wordt. Mijn buurvrouw vertelde dat het bij haar dochtertje op het kdv gekeken wordt. Dochtertje vindt het super eng en gaat dan even naar een andere groep.

Ik vraag me ook wel af of dit wel bedoeld is voor deze leeftijdscategorie.

Aardbei_86

Aardbei_86

01-12-2025 om 20:59 Topicstarter

Stresskipje schreef op 01-12-2025 om 20:17:

omdat "het leuk is". Althans, dat is de norm.
Mijn oudste met ass vond het vreselijk, stond stijf van de stress. Maar van alle kanten werd het hem door de strot gedrukt dat het leuk was. Ik heb jaren een hekel gehad  Maar nog steeds heb ik er moeite mee om te zien hoe het "het is leuk" opgelegd wordt aan kinderen die het dat niet vinden.

Ik heb er daarom ook moeite mee. En daarom ook mijn vraag waarom het überhaupt op school gekeken wordt. Het is voor sommige kinderen echt te veel. Het is zonde als zoiets ervoor zorgt dat kinderen zo onnodig veel extra prikkels krijgen.

Wij kijken het thuis niet want ze kijken het op school al. De interesse is een niet genoeg om het thuis al te kijken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.