Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Snoep mee naar de overblijf?

Ik zie, en hoor, steeds vaker dat kinderen op onze school snoep meenemen naar de overblijf. Ik wil zelf niet dat mijn kind snoep eet tijdens de lunch, dat doen we thuis ook niet. Hij weet het ook, en hij weet ook waarom ik dat niet wil. Gelukkig is de oudste daar heel verstandig in. En hij krijgt echt wel snoep van ons, maar dus niet tijdens het eten. Maar... volgend jaar gaat de jongste naar school en die heeft rondom snoep andere ideeen, ze ziet precies als iemand snoep heeft en zal hier echt een punt van gaan maken. Bovendien zie ik ook dat de kinderen beginnen met het snoep, en dat zeker de langzame eters (zoals die van mij) hun brood daarom niet meer opeten. Als er getrakteerd is op snoep krijgt de oudste dat vaak ook mee van de juf tussen de middag en dus wordt het op de overblijf opgegeten. Zijn boterham neemt hij dan weer mee terug.
De school heeft de tussenschoolse opvang uitbesteed aan een stichting, deze heb ik gesproken maar zegt dat dat een zaak is van de school om daar afspraken over te maken. Kan ik de school vragen hier een regeling voor op te stellen, bijvoorbeeld al het snoep inleveren en eerlijk verdelen aan het eind van de overblijf, of gewoonweg verbieden? Of krijg ik dan alle ouders over me heen? Wat vinden jullie normaal?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar-ank

mar-ank

30-08-2009 om 21:47

Verboden

Bij ons op school is snoep tijdens de overblijf ten strengste verboden. Het wordt afgepakt. Ik weet niet of dit een initiatief is van de school of van de overblijf zelf. Als het van de school is vind ik het eigenlijk nogal hypocriet, want trakteren op school wordt wel toegestaan; liever niet zeggen ze dan (maar soms komen mijn kinderen met zakken snoep thuis!). Maar snoeptraktaties worden niet meegegeven naar de overblijf, die worden dan aan het eind van de middag mee naar huis gegeven.
Alle kinderen weten ook dat ze geen snoep mee mogen naar de overblijf, en meestal houdt iedereen zich er ook wel aan (zo niet, dan ben je het kwijt).

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2009 om 21:47

Bij dit soort zaken

komt het erop neer dat als iets normaal is kinderen het ook normaal vinden. Dus als geen enkel kind snoept tijdens de overblijf zal dat als normale regel worden gezien. Als het wel mag krijg je dat kinderen en hun ouders zelf in gaan vullen wat toegestaan is.
Ik heb geen kinderen meer op de basisschool, maar snoep inleveren en later verdelen zou bij mij helemaal verkeerd vallen, hoe sociaal ik mezelf ook vind. Mijn kinderen aten hun brood op en aten een snoepje als verwennerijtje. Dat kregen ze thuis ook als ze hun brood op hadden. Zolang het niet verboden is op een school gaat het andere ouders niet aan dat andere kinderen wel snoep meekrijgen. Dan zou je toch je eigen kind ervan moeten overtuigen dat hij het snoep moet laten liggen tot zijn broodje op is, het snoep kan altijd nog mee naar huis. Als je dat vervelend vind zou je dus een totaal verbod op snoep moeten eisen.

Bastet

Bastet

31-08-2009 om 07:28

Hier mag het niet

Hier mag het al jaren niet,snoep mee naar de overblijf,en iedereen weet dat.Al vind ik het wel absurd dat er soms ook moeilijk wordt gedaan als je je kind eens een krentenbol meegeeft of een pannekoek.
Groetjes,bastet

Jvo

Jvo

31-08-2009 om 09:02

Zover ik weet

Zover ik weet nemen kinderen bij ons op school geen snoep mee naar de overblijf, maar ik zal mijn kinderen eens vragen. Innemen en verdelen zou ik niet zo blij mee zijn, ik wil namelijk niet dat mijn kinderen elke overblijf snoep krijgen! Die 28 traktaties per jaar is tot daar aan toe (veel kinderen trakteren bovendien redelijk gezond), maar dan óók nog elke overblijf snoep? Nee, bedankt.

Overigens krijgen ze echt geen supergezond brood mee naar school, ook wel eens een krentenbol of wit brood met chocopasta. Maar het blijft een boterham/bol.

Vic

Vic

31-08-2009 om 09:33

Mag niet

Bij ons op de overblijf zijn snoep en koolzuurhoudende dranken verboden. Dat vind ik niet zulke vreemde regels, omdat je bij lossere regels ('een enkel snoepje') altijd mensen hebt die een king size mars ook nog wel vinden kunnen. Zo nu en dan krijgen we het verzoek om toch vooral 'gezonde' boterhammen mee te geven, waarbij dan als voorbeeld van ongezond de witte boterham met pasta wordt aangehaald. Daar heb ik wel wat moeite mee. Mijn kinderen krijgen soms op maandag een wit bolletje mee (over van het weekend), en die zijn nu eenmaal het lekkerst met hagelslag.

Doosje rozijntjes

Vinden jullie een doosje rozijntjes onder de noemer snoep vallen?? Dochter heeft dat vandaag mee naar school als extraatje in haar broodtrommel, zoals ze op andere dagen wel eens een stuk komkommer of een plakje ontbijtkoek met candijsuiker meeneemt (continurooster dus eten dagelijks op school), ze was al bang dat het niet mocht van de juf omdat het snoep zou zijn. Ik weet dus nog niet hoe hier op gereageerd gaat worden door de juf, maar hoe zien jullie dit? Ik zie het niet als snoep namelijk.

Vic

Vic

31-08-2009 om 09:46

Een doosje rozijntjes geef ik hier als snoep. Ik zie het niet als vervanger van een stuk fruit

Maylise

Maylise

31-08-2009 om 09:59

Verbieden

Persoonlijk heb ik liever niet dat de school regels stelt aan wat er gegeten mag worden tijdens de overblijf. ik vind dat namelijk een zaak van de ouders. Hier op de overblijf is de regel "geen frisdrank, geen snoep, geen chocolade". Nu heb ik inhoudelijk geen moeite met deze regels omdat ik zelf toch geen snoep mee zou geven maar het principe vind ik niks. Ik vind dat ik zelf zou moeten mogen beslissen of ik snoep meegeef of niet.

Hier zijn ze op dit moment wel redelijk soepel in de interpretatie. Een paar jaar geleden heb ik wel eens een discussie gehad met over enthousiast overblijf personeel wat zelfs meende een chocolade broodje, een stuk brioche of een cakeje te moeten verbieden. Gelukkig zijn ze daar nu van terug gekomen want meerdere ouders hadden daar problemen mee. Ik geef meestal wel een paar koekjes mee of baklava of brioche voor de ochtendpauze. Mijn zoontje eet het dan niet altijd op of niet alles dus dan wil hij dat tijdens de overblijf eten. Ik vind dat ook niet raar. Hij zou van mij overigens best een snoepje mee mogen maar echt snoep (van dat haribo spul) heb ik nooit zoveel in huis en bovendien vraagt hij er niet om. Ik geef hem dan liever iets van cake mee omdat dat ook vult.

judiths mama

judiths mama

31-08-2009 om 10:44

Chocola krijgen van de overblijf

Hier is het nog een graadje erger. Kinderen krijgen wel eens wat van de overblijfmedewerkers. Ik heb het aangekaart op school, maar blijf het moeilijk vinden wat ik daar nu mee aan moet. Daarnaast sta ik op school bekend als de moeder die tegen snoep is. Ik moet erboven staan, ik weet het, maar soms vind ik het zó moeilijk.

Vic

Vic

31-08-2009 om 11:18

Izar

Ik denk dat de regels geen snoep/geen koolzuurhoudende dranken best gangbaar zijn, en ervaar die niet als bovenmatig betuttelend. Overigens vind ik ook dat mensen die een king size mars helemaal op kunnen zonder misselijk te worden eens ernstig bij zichzelf te rade moeten gaan

Agnet

Agnet

31-08-2009 om 12:39

De overblijfmoeder sprak mij aan

Toen mijn oudste naar school ging kreeg hij voor de overblijf gewoon boterhammen en drinken mee. Dat leek mij volstrekt logisch. Hij vroeg wel of hij snoep mee mocht nemen, maar nam eigenlijk ook genoegen met mijn nee.

Op een gegeven moment sprak een overblijfmoeder mij aan dat ze het zo zielig vond dat Pietje nooit snoep mee kreeg naar de overblijf. Iedereen had een snoepje mee, alleen hij niet. Ik stond echt met mijn oren te klapperen. Ik heb het toen aangekaart bij de kleuterjuf, maar er waren geen richtlijnen op dat gebied. Ik vond het heel moeilijk, ik wilde niet dat mijn kind een uitzondering zou zijn, maar snoep voor tussen de middag voelde ook niet echt goed. Toch heb ik het gedaan, maar wel een beetje verantwoord. Rozijntjes, gedroogde fruitstukjes van de Hema, een danoontje, maar nooit een zak chips (gebeurde toen echt!)

Maylise

De vraag is natuurlijk: is baklava zoveel gezonder dan een haribo-snoepje?
Ik denk het niet. Baklava is buiten erg zoet ook nog er vet.
Mij maakt het niet uit, zoet, zout, bitter, fruit, als het maar gevarieerd is. Maar echte regels zijn moeilijk te stellen omdat moeilijk te bepalen wat nou eigenlijk gezond of snoep is.

Wat is snoep?

Hier mag het niet, snoep mee naar de overblijf. Dat geldt ook voor het tussendoortje. Maar de grens snoep/geen snoep is soms wel heel vaag. Veel Sultana's, liga's, kapitein koeken enzovoorts hebben zo'n samenstelling dat ik dat zelf zonder meer onder snoep zal scharen. Veel andere ouders vinden weer van niet. De richtlijn van school uit is hier duidelijk (geen snoep) maar de produkten zelf maken het moeilijk.
Ik blijf in ieder geval standvastig geen snoep en aanverwanten meegeven. Mijn kinderen hebben weleens geklaagd maar ze zijn er nu aan gewend.

Balletmama76

Balletmama76

31-08-2009 om 14:37

Hier ook verboden...

Voor de overblijf krijgt dochtertje meestal witbrood met vegetarische sandwichspread mee, voor het tussendoortje een halve komkommer in stukjes gesneden of wat tomaatjes of appel.
Als ze over het witbrood zouden zeuren, zal ik hier niet in meegaan - wij eten nauwelijks bruin brood. Dus extra omdat school dat wil bruin brood te kopen, vind ik te ver gaan.
Snoep geef ik niet mee.

Een tijdje geleden probierten enkele overijverige OR-leden om snoep-traktaties te verbannen, maar gelukkig gingen de meeste ouders hier niet in mee.

Dat ze als ochtend-tussendoortje en bij de overblijf iets gezonds moeten eten, snap ik best en dat is ook mijn persoonlijke mening - een auto heeft ook goede brandstof nodig om te rijden, dus om met volle concentratie bezig te zijn moeten de kids ook iets gezonds eten.

Echter, met snoep-traktaties verbieden vindt ik het een beetje doorslaan - van mij mogen ze gerust leren, dat snoep iets is voor bijzondere gelegenheiden en niet voor zomaar tussendoor.

Hanne.

Hanne.

31-08-2009 om 15:15

Hier mag het wel (denk ik)

Volgens mij mag het hier gewoon. Heb tenminste nog nooit gehoord dat het niet zou mogen. Wel is hier de regel dat je alleen je eigen dingen op mag eten. Dus geen geruil of uitdelen.

Vind ook dat ik als ouder de enige ben die beslist wat mijn kind met de lunch wel en niet zou moeten eten. Dat er een voorkeur voor gezond en snoepvrij wordt uitgesproken prima. Maar maak het geen verplichting en kom svp niet met het argument aan dat het gaat om ongezond of dikmakend, want daar kan je lang over discussieren. Wat is 'gezonder' een volkoren boterham met smeerkaas en een dropje, of een witte boterham met pasta zonder dropje. En wat te denken van alle kinderen die ham of salami op hun brood meenemen....per direct verbieden?

Als gezondheid en overgewicht het argument is ben ik bang dat de kinderen vanaf volgende week alleen nog maar een rauwkostsalade met een vokoren boterham mee mogen nemen.

Hanne.

Hanne.

31-08-2009 om 17:06

Half negen of mars verschilt nog al

Een kind gaat naar school om wat te leren. Dus de eis dat een kind tijdens lestijd aanwezig is lijkt me erg logisch, en niet te vergelijken met eisen die aan het lunchpakket worden gesteld. De inhoud daarvan wordt door ouders vastgesteld (en nee, delen mag dus niet, iedereen eet z'n eigen lunch op)

Net zoals mijn werkgever wel van mij mag verwachten dat ik optijd op m'n werk ben, maar niets te zeggen heeft over wat ik in m'n lunchpauze naar binnen werk.

Yta Chalne

Yta Chalne

31-08-2009 om 18:00

Ja, cobi!

Nu je het zo zegt Cobi, zo voel ik dat nou psies. Wel of geen snoep kan me niet schelen, maar die dwingend opgelegde schooltijden zijn dramatisch. Brengen is tot daar aan toe (heb je meteen wat aan je dag), maar dat je je kind dan weer moet ophalen, onmenselijk is het. Totale anarchie, dat is wat we nodig hebben hier.

Annet

Annet

31-08-2009 om 20:43

Hier mag snoep wel mee maar mag niet uitgedeeld worden

Kinderen mogen een snoepje mee naar de overblijf maar school vraagt wel dat klein te houden.
Uitdelen mogen ze niet. Dat houdt het snoepen van andere kinderen aardig binnen de perken.
Mijn kinderen nemen altijd suikervrije kauwgom mee. Dat is goed voor de tanden na de lunch. Als de lessen weer beginnen, gaat de kauwgom keurig in de prullenbak.

Hanne.

Hanne.

31-08-2009 om 20:55

Overgewicht en tandbederf

Onderwijs of overblijf, zodra je met een groep kinderen werkt doe je er als instelling goed aan duidelijke huisgregels te hanteren.

> huisregel 1: iedereen eet alleen dat op wat hij/zij van zijn/haar ouders heeft meegekregen.

School of overblijfinstantie heeft met antisnoepregels niet de bedoeling jouw kind het leven zuur te maken , maar wil overgewicht en tandbederf bij de hele groep tegengaan.

>Huisregel 2: Kinderen mogen geen zure producten als sinaasappels of sinaasappelsap meer meenemen om de zuuraanval op de tanden tegen te gaan.

> Huisregel 3: Alle kinderen moeten na het ochtend tussendoortje en na de lunch verplicht 5 minuten
tandenpoetsen

>Huisregel 4: om te voorkomen dat kinderen te veel Kcal eten en (te) dik worden mogen zij kiezen tussen 1 boterham zonder beleg of 7,6 snoepjes (Een boterham bevat gem 76 Kcal, een dropje 10 Kcal_

Kijkaan Grenzen gesteld, tandbederf tegen gegaan, en overgewicht bestreden zonder snoep te verbieden!!!!

Overigens ben ik geen ouder die standaard snoep mee geeft tussen de middag. Maar om het nu te verbieden omdat een ander het 'raar' vindt. Ik heb mensen wel vreemdere dingen voor de lunch naar binnen zien werken.

angel3

angel3

31-08-2009 om 22:16

Voorbeeldwerking op school

ik erger me wel dood aan de veelheid aan snoep overal en nergens en aan de achterlijke traktaties die sommige kinderen meegeven.
Tot overmaat van ramp kregen ze op de BSO 2 !!!! keer friet in 1 week tijdens de vakantie. Achterlijk vind ik dat echt. Ik vind het gewoon een slecht voorbeeld. Tja dat ouders in de overblijftrommel snoep doen daar kan je weinig an zeggen inderdaad, maar toch vind ik dat de school wel enige ontmoedigingsbeleid mag voeren.
De hele wereld heeft last van overgewicht, enorm veel voorlichting elke dag, dan is de boodschap voor de kinderen toch diffuus als er wel snoep in de trommel zit?
Waarom is het nodig?

Maylise

Maylise

31-08-2009 om 22:37

Mach

nee baklava is zeker niet gezonder dan een haribo snoepje. Er zitten veel en veel meer calorieën in. Ik heb dan ook niks tegen haribo snoep alleen ik koop het niet zo vaak. Kinderen vragen er niet om maar als ze dan wel zouden doen dat zouden ze van mij best een snoepje mee mogen.
Ik geef alleen vaak iets mee wat iets meer vult dan een snoepje voor de ochtendpauze (zoals dus baklava of een paar koekjes) maar mijn zoontje heeft dan vaak geen zin dus hij bewaart het vaak voor de lunch. Maar ik heb niks tegen snoep verder. Ik vind snoep tijdens de lunch prima alleen toevallig speelt dat bij ons verder.

Maylise

LouiseB

LouiseB

31-08-2009 om 23:13 Topicstarter

Daar kan ik wel wat mee

Los van het feit dat ik het ook niet snap, maar dat is dan persoonlijk. Als ik dan een kleuter zie worstelen met een hamburger van snoep in een niet open te krijgen verpakking, dan vraag ik me af of de ouders wel weten hoe het er aan toegaat bij de overblijf. Verder cirkelen er dan meteen een aantal oudere kinderen omheen die wel willen helpen met het openmaken om zelf ook een stukje te bemachtigen. Het niet uitdelen vind ik dan ook wel een goede regel. Bedankt voor die tip! Dan blijf je als ouder verantwoordelijk voor de inhoud van het lunchpakketje. Blijft het feit dat ik mijn dochters gezeur moet gaan aanhoren, maar misschien valt het mee, ik heb nog een paar maanden...... Een kauwgum is voor haar nog geen oplossing, die eet ze helemaal op. Eigenlijk wil ik dus liever niet aan het snoep. Wel doe ik af en toe een ontbijtkoekje in de trommel van de oudste en vandaag zelfs een cakeje. Dus teveel bemoeienis met de inhoud van de broodtrommel lijkt me ook niets. De eerste school hier in de buurt die een broodmaaltijd inclusief gaat aanbieden mag ook op mijn warme belangstelling rekenen, maar ik blijf nog even dromen.
Snoep trakteren vind ik 30 keer per jaar ook niet echt fijn, los van het feit dat het soms belachelijke hoeveelheden zijn, stuitert mijn zoon, en veel van zijn vriendjes, vervolgens van de suikers onhoudbaar door de klas. Overigens doet hij dat ook van sommige pakjes drinken, die krijgt hij dus ook niet (vaak). Het blijft aanmodderen dat opvoeden.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2009 om 00:34

Pelle

Sorry hoor maar wat een vreselijk veroordelend toontje in je reactie.
Mensen die vinden dat je moet verwennen of troosten...? Ja, ik meen inderdaad dat ik mág verwennen, dat gaat jou niets aan. Mijn dochters hebben door hun hele leven geen tot één enkel gaatje gehad (onder de beugel), zijn nooit te dik geweest, een zelfs ondergemiddeld, en waren gewoon blij met wat ze kregen. Fijn dat jou kinderen zich niets van de snoepjes van anderen aantrekken omdat jij niet aan die onzin doet. Bah zeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2009 om 02:00

Verwennen met snoep

Cobi, jij zegt dat je de behoefte niet snapt van verwennen met snoep. Had of heb jij nooit snoep in huis dan? In het anderhalve uur dat mijn kinderen thuis waren vond ik het niet zo gek om een snoepje uit te delen ná het eten uiteraard. En als ze moesten overblijven, dat gebeurde niet zo heel vaak, vond ik het leuk om er iets bij te doen. Dat kon ook een doosje krentjes zijn of zo, maar gewoon een verrassing. Als je weet dat níemand dat doet pas je je aan natuurlijk, in die zin is een totaal verbod op extra's misschien beter dan voorkeursuitspraken als 'wel een appel, maar geen lolly' of 'wel een appel maar geen sinaasappel', ik noem maar wat. Gewoon brood, drinken, klaar uit. Als er geen regels zijn moet iedereen zelf weten wat die daar mee doet.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2009 om 02:21

Ik voel me

met terugwerkende kracht aangesproken blijkbaar...
Cobi: Of zetten de snoepmeegevers thuis ook de snoeppot bij de lunch op tafel?
Een snoepje uitdelen is niet hetzelfde als een snoepfeest maken van elke lunchpauze. Ik vind het erg apart dat er zo veroordelend over een enkel snoepje wordt gedaan, zelfs als dat thuis wordt uitgedeeld. Is een snoepje om vier uur 's middags beter? Of moet het helemaal uitgebannen worden? Wanneer is het geen onzin om snoep uit te delen?

ayla

ayla

01-09-2009 om 09:22

Tss tss

Ook dit draadje lees ik weer vol verbazing, wat is er nou erg aan een snoepje na de boterham? Ayladochter blijft 1 keer per week over, ze krijgt 2 broodjes mee en een snoepje. dat kan een mini koereepje zijn, een klein zakje haribobeertjes, of een mini rolletje mentos. Ik zie hier echt het probleem niet van. Als ze thuis eet en ze heeft haar broodjes op dan mag ze ook een snoepje uitkiezen uit de snoeppot. Het zijn toch kinderen, laat ze lekker snoepen, als ze 20 zijn worden ze toch allemaal anorectisch en willen ze het spul toch niet meer aanraken
Daarbij lees ik hier dat er ouders zijn die hun kinderen een cakeje meegeven maar geen snoepje, nou volgens mij kun je dan beter voor dat snoepje gaan.
En over de bemoeinis met school, ik beslis nog steeds zelf wat mijn kinderen eten, ze lang ze niet te dik of te dun zijn, of enorm lopen te stuiteren in de klas van een overdosis suiker vind ik niet dat de school er zich mee moet bemoeien

amk

amk

01-09-2009 om 09:37

Snoep als onderdeel van een maaltijd

ik vind snoep niet bij de lunch thuis horen, want dan is het een onderdeel van een maaltijd en dat past bij mij niet bij elkaar. Ook thuis niet.
Wel idd een snoepje na school, of gewoon 's morgens. Ik zou het dus eerder bij het fruit meegeven.

Ontbijtkoek vind ik lastig, want ik zie dat als koek, en koek eten wij ook niet bij de maaltijd. Maar anderen zien het niet als koek maar als een product als beschuit/rijstwafel. En dan is het weer een onderdeel van de maaltijd.

Ik kan me dan ook niets voorstellen bij snoep in de broodtrommel als extra. Verwennen doe ik niet snel tenswaren, en zo zie ik snoep dan wel. En overblijven is geen straf die gecompenseerd moet worden naar mijn idee. Wat nemen jullie dan zelf mee naar je werk? Ik fruit en boterhammen. Geen snoep, koek of aanverwanten. Die koop ik ook niet, geen behoefte aan. Wel af en toe wat luxer brood of beleg. Dat zou ik dan weer wel bij mijn kind doen.

Zelf hoef ik niets mee te geven naar de overblijf straks, want de kinderen worden door de BSO organisatie opgehaald en krijgen daar een warme maaltijd aangeboden. Deze wordt volgens de voedingsnormen vastgesteld. En vooraf krijg je een 3 maands kalender met de menu's.

Eigenlijk wel grappig dit draadje

want het blijkt overduidelijk dat iedereen weer een andere mening heeft over snoepen en gezond eten.
Ik was echt verbaasd te lezen dat rozijntjes onder snoep vallen en dat sinasappelsap uit den boze is.

Wat tandbederf betreft, is het juist heel slim om een kind snoepjes meteen na de boterhammen te laten eten, zodat het aantal eetmomenten wordt beperkt.
Om na de lunch meteen 5 minuten tanden te poetsen, is volgens mij nu weer niet handig, want dan poetst een kind zeker al zijn glazuur kapot. Dan is 1 of 2 slokken water na de lunch een beter advies...

De regel dat een kind alleen zijn eigen meegebrachte eten op mag eten en niet met dat van een ander mag ruilen, bietsen etc., dat lijkt mij een heel goede.

Bovendien ook nog een vraag: wat vinden jullie ervan dat kinderen vaak gedwongen worden alles wat in hun lunchtrommeltje zit op te eten? Is het niet zo dat een kind dan niet leert zelf aanvoelen wanneer het genoeg heeft?

Dat een school lollies, pinda's, kaugum etc. verbiedt, lijkt mij heel begrijpelijk. Ook lijkt het mij handig dat school iets zegt over de grootte van een traktatie.
Dus 1 chocoladekoekje of een plakje worst of een cakeje of wat dan ook als klein hapje tussendoor. Natuurlijk kan een school aangeven dat er alleen maar op fruit of groente (komkommer etc.) mag worden getrakteerd, maar dat lijkt mij nogal extreem. Voor schoolkinderen die gevarieerd, regelmatig en niet teveel eten, is een kleine traktatie of een snoepje bij de lunch geen enkel probleem, toch?

En of een snoepje of een cakeje nu beter is...zolang een kind geen overgewicht heeft, kan je volgens mij het kind gewoon zelf laten kiezen

Groet,
mamsofie

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2009 om 09:53

Pelle

Ja, als verwennerijtje bij iets wat vooral mijn jongste dochter niet leuk vond. Maar ze hadden het ook wel zonder die reden gekregen, omdat ik er totaal geen kwaad in zie.

ayla

ayla

01-09-2009 om 09:54

Onderdeel van de maaltijd

het is geen onderdeel van de maaltijd, het is gewoon een lekkernij dat ze krijgen als ze klaar zijn met eten en gaan spelen.'s ochtends krijgen ze nooit snoep hier en 's middags na school is het vaak een koekje maar bijna nooit snoep.

wat is er nou zo erg aan een koek of snoep? mag een croissant dan wel? dat is ook een vetbom

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.