Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Spijt van scholenwissel?

Laat ik eens gebruik maken van de optie een peiling te doen. Ik overweeg mijn dochter van school te laten wisselen vanwege een pestklimaat op huidige school en ben op zoek naar ervaringen van andere ouders.

Peiling

Ik heb spijt dat ik mijn kind van school heb laten wisselen (bovenbouw basisschool)
40 stemmen
10%
85%
5%

Marietjepietje

Marietjepietje

11-08-2025 om 13:06 Topicstarter

kenfan schreef op 08-08-2025 om 17:00:

Je hebt die beslissing jaren voor je uitgeschoven: en nu wil je op de valreep in groep 8 - of eigenlijk daarover, want het nieuwe schooljaar begint alweer bijna - nog wisselen, terwijl je kind al even ambivalent is als jij. En dan start je hier twee topics over hetzelfde onderwerp, wat je particuliere ervaringen oplevert van anderen, waar je in de meeste gevallen weinig mee kan, want hun situatie is de jouwe niet.

Echt, zoveel weifelmoedigheid en onzekerheid doet geen enkel kind goed.

De realiteit is dat op veel scholen tegenwoordig kinderen zitten met ernstige gedragsproblemen,waarbij zelfs goede docenten handelingsverlegen zijn en geen pestprotocol is tegen opgewassen.

Ja dus? Wat wil je hiermee zeggen Kenfan? Het ouderschap is moeilijk en ik zoek raad bij mede-ouders, neem je het me kwalijk dat ik twijfel en onzeker ben omdat ik het beste wil voor mijn dochter? Of suggereer je nu ook dat ik mijn dochter hiermee kwaad doe? En op veel scholen zitten kinderen met gedragsproblemen dus je moet dat maar accepteren? Als je andere mensen (anoniem) wilt afzeiken lijkt dit forum mij daarvoor niet het juiste kanaal.

Marietjepietje schreef op 11-08-2025 om 13:06:

[..]

Ja dus? Wat wil je hiermee zeggen Kenfan? Het ouderschap is moeilijk en ik zoek raad bij mede-ouders, neem je het me kwalijk dat ik twijfel en onzeker ben omdat ik het beste wil voor mijn dochter? Of suggereer je nu ook dat ik mijn dochter hiermee kwaad doe? En op veel scholen zitten kinderen met gedragsproblemen dus je moet dat maar accepteren? Als je andere mensen (anoniem) wilt afzeiken lijkt dit forum mij daarvoor niet het juiste kanaal.

Nou,nou. Je hebt er zin an. Over afzeiken gesproken. Op een forum krijg je nu eenmaal met meningen te maken die je niet aanstaan. Het is hartstikkke rot als je kind het slecht getroffen heeft met school. Als het zo'n doffe ellende  is , had je die knoop veel eerder moeten doorhakken. Ja,in mijn ogen doe je meer kwaad dan goed, als je maar blijft talmen en zelf onzekerheid blijft uitstralen. Dat slaat over op je kind.  Wisselen aan de vooravond dat groep 8 begint, is in de meeste gevallen niet meer mogelijk. En nee,pestgedrag moet je zeker niet accepteren. Maar ik denk dat er nu weinig meer rest om er het laatste jaartje maar het beste van te maken en je energie te storten op een goede keuze voor het vo.

Ik vind de vraagstelling kort door de bocht. Er zijn toch heel veel redenen waarom een kind in de bovenbouw van school kan wisselen?

Een pestklimaat vind ik wel een goede reden. Maar vaak zijn de kinderen die daarom van school wisselen wel getraumatiseerd. Ze moeten dan zeker niet op hun oude school blijven, dat is nog veel traumatiserender, maar wel hulp krijgen in verwerken wat er is gebeurd. Ik herinner mij namelijk nog goed dat ik op de basisschool twee nieuwe klasgenootjes kreeg die niet zulke leuke ervaringen hadden op de vorige school, en daardoor ook weer moeite hadden met onze klas durven vertrouwen. 

Mama-Inge schreef op 07-08-2025 om 20:55:

Hier wel spijt
Maar het was geen andere optie omdat we 40 km verder weg gingen wonen
Veel pesten op de nieuwe school en het lag altijd aan ons kind volgens de juf.
Ik hoorde van andere ouders dat mijn kind lief/ leuk aan het spelen was en dat er een paar ettertjes hem dan gingen uitdagen (gehoord van hun eigen kind, die medelijden had met ons kind)
Maar nee hoor, die ettertjes deden dat niet, want dat waren zulke leuke en aardige kinderen en die vertelden ook altijd de waarheid
Ik heb de vlag uitgehangen op de dag dat hij klaar was met de basisschool

Heel herkenbaar hoor, hoe de juf bepaalde ettertjes bevoordeeld. Die waren zeker allemaal leuk en stoer in haar ogen, zoals jongetjes horen te zijn. 

Ik denk wel dat je veel geluk hebt gehad met dat andere ouders juist jouw eigen ervaring hebben bevestigd. Dat kunnen velen helaas niet zeggen, ook al weten ze zeker dat ze gelijk hebben. 

En goed dat je (met je zoon?) het einde van de tijd op die school hebt kunnen vieren. Hopelijk had hij daarna wel een leuke klas. 

Mila-E schreef op 03-11-2025 om 21:12:

[..]

Heel herkenbaar hoor, hoe de juf bepaalde ettertjes bevoordeeld. Die waren zeker allemaal leuk en stoer in haar ogen, zoals jongetjes horen te zijn.

Ik denk wel dat je veel geluk hebt gehad met dat andere ouders juist jouw eigen ervaring hebben bevestigd. Dat kunnen velen helaas niet zeggen, ook al weten ze zeker dat ze gelijk hebben.

En goed dat je (met je zoon?) het einde van de tijd op die school hebt kunnen vieren. Hopelijk had hij daarna wel een leuke klas.

Dat is een beetje lastig, hij zit nu op speciaal voortgezet onderwijs. We merken in ieder geval dat hij beter in zijn vel zit, wat vrienden heeft, ondanks dat het allemaal kinderen zijn met rugzakje. Hij is ontzettend gegroeid, meer zelfvertrouwen en zelfredzamer.

Maar ook hier een aantal kinderen die niet zo fijn zijn en proberen te pesten. Gelukkig word het op deze school goed opgepakt als er iets gebeurt en word er gelijk met de betreffende kinderen over gesproken.  En omdat het speciaal onderwijs is, word er ook veel sneller een kind naar huis gestuurd als het te ver gaat. Dit maakt zeker indruk.

Gedragsmatig merken we dat hij goed zit daar, maar wat betreft leerprestaties was gewoon voortgezet onderwijs waarschijnlijk beter geweest. Toevallig gisteren een telefoontje gehad van zijn mentor en die ziet ook dat kind veel meer aan kan. Ze krijgen op maandag een weektaak en over het algemeen is die taak bij zoon ook al op maandag of dinsdag af.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.