Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Papillon

Papillon

27-06-2015 om 21:13

Straf op schoolkamp

Mijn zoon (groep 8) is op kamp geweest met beide groepen 8. Dit waren in het totaal ruim 50 kinderen en er waren maar 3 leraren constant aanwezig; een paar anderen kwamen 1 dag naar de BBQ en vertrokken in de avond weer.
's Nachts waren de kinderen blijkbaar nogal onrustig en zijn er forse straffen uitgedeeld: 2 uur lang op een stoel zitten met het gezicht naar de muur toe. Ook mijn zoon was de klos omdat hij keek of zijn onderbuurman (stapelbed) nog wakker was. Helaas voor hem kwam net de leraar binnen en moest hij dus 2 uur lang op een stoel zitten, van 1.00 uur tot 3.00 uur 's nachts. Ik vind dit een vreselijke straf. Wat verwachten de leraren nu als er 25 jongens op één kamer liggen? Andere jaren (ook bij mijn dochter) werd er nauwelijks geslapen, maar zo hoort het toch een beetje op het laatste kamp?
Ik wil a.s. maandag de leraar erop aanspreken. Wat vinden jullie van deze straf?


Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-06-2015 om 21:19

Echt?

Als dit echt is, vind ik het een waanzinnige straf. Reden om op hoge poten op school te staan.

Aagje

Papillon

Papillon

27-06-2015 om 21:25

echt waar

Ik heb het van meerdere jongens gehoord; ze noemden het een strafkamp....klonk niet echt gezellig.

Liena

Liena

27-06-2015 om 22:05

Vreemd

Ik vind dit een zeer vreemd verhaal. Als dit echt waar is, betwijfel ik nog of dit de hele versie van het verhaal is. Misschien is er meerdere keren gewaarschuwd. Hoe lang duurde het schoolkamp? Een kind van die leeftijd kan immers niet dagen zonder slaap. Als er dan een leerling is die alle andere leerlingen wakker houdt, heeft een docent denk ik als eindoplossing geen andere keuze. Maar ik zeg al dit zijn aannames. Als de jongen inderdaad echt niets heeft gedaan en direct op een stoel is geplaatst is, vind ik dit wel zeer vreemd. Maar ik ben er niet bij geweest en ik denk dat het geheel aan de situatie ligt. Ik denk dat je er ook van uit moet gaan dat kinderen op die leeftijd ook vaak de versie van een verhaal vertellen waarin zij misschien niet geheel het hele aandeel dat zij zelf in het geheel hadden erbij vertellen. Dan kan moeder immers boos worden op het kind en daar heeft een kind vaak geen zin in. Je kan natuurlijk altijd navraag doen bij de docent. Maar ik zal als ik jou was eerder neutraal vragen wat er gebeurd is dan gelijk zo heftig te reageren en boos naar de docent te rennen.

Ik hoop dat je er samen met de leraar uitkomt.

50 kinderen en drie leerkrachten?

waren er geen andere volwassenen mee? Dat is toch veel te weinig begeleiding.

Hoe gaat dat op andere schoolkampen?

Papillon

Papillon

27-06-2015 om 22:34

druk

Het zijn drukke klassen en er is 's nachts vast veel gekletst. Maar ik weet niet anders dan dat dit altijd gebeurde tijdens deze kampen in groep 8. Daar is nooit veel ophef over gemaakt door de leerkrachten. Ik denk dat deze 3 leerkrachten de groep niet aankonden. Het zijn 2 hele jonge leraren en eentje die wel iets ouder is, maar nog nooit groep 8 gedaan heeft. Maar toch vind ik de straf veel te zwaar. Mijn zoon heeft niks kapot gemaakt, niet gevochten of andere erge dingen gedaan (dan had ik dat allang gehoord van school). Ik denk dat de kinderbescherming niet blij met mij zou zijn als ik mijn kind deze straf zou geven, dus voor een school lijkt mij dat ook niet gepast.
Ik ga maandag aan de leerkracht vragen wat hij precies uitgespookt heeft.

Papillon

Papillon

27-06-2015 om 22:35

aantal leerkrachten

O ja, voorheen gingen er altijd 6 leerkrachten mee op eindkamp maar dit jaar dus voor het eerst niet.

Jaina

Jaina

27-06-2015 om 22:39

Pech

Dat is dan jammer voor hem. Pech gehad. Ik zou verder niet gaan klagen bij de school. Eigen schuld. Zware straf? Ja. Dat wel. Maar goed soms heb je gewoon pech en vind je iemand die wat strenger is. Mijn kinderen zpuden dat gewoon moeten accepteren. Ze zijn geen babies meer. Ze kunnen het best aan dat ze een keer wat strenger worden beoordeeld.

Kom dames

kom dames, niet Zo conformistisch. De beschreven praktijk valt onder marteling. Moet de politie eens proberen bij een verdachte. Nu het over zomaar kinderen gaat is het op zijn minst mishandeling,
Natuurlijk zijn de meeste kinderen veerkrachtig genoeg om dit drama te boven te komen, maar het moet niet nog eens gebeuren.

Wel melden op school dus.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-06-2015 om 22:50

Precies Miriam

het woord martelmethode kwam bij mij ook op. Maar ik dacht, kast ik niet meteen te hoog van de toren blazen, maar Miriam heeft gelijk. Of de zoon van ts terecht straf kreeg of niet, is volgens mij helemaal niet van belang. Het is de strafmethode die niet deugt. De school zou aan mij een kwade hebben in dit geval.

Aagje

Guera

Guera

27-06-2015 om 22:54

Belachelijk

Ik zou zeker een klacht indienen al helemaal ook over zo weinig begeleiding. Bij ons mag een rumoer maker in de nacht bij de leiding slapen .En als nog steeds onrustig gaat iemand van de leiding erbij zitten . Niet slapen is geen optie .Het programma is hartstikke druk. Ze slapen dan van 12 tot 7 ofzo.
Anyway dit lijkt wel een ontgroening met zo'n straf!

Papillon

Papillon

27-06-2015 om 23:02

Dank

Dank voor alle reacties!

Liena

Liena

27-06-2015 om 23:09

niet te zwaar aan tillen.

Ik vind het woord mishandeling wel heel ver gaan. Een leuke straf, nee. En inderdaad had ik het zelf anders aangepakt. Maar een kind komt in zijn leven wel meer situaties tegen waarbij je ten onrechte voor iets moet opdraaien. Dat is niet prettig, maar dat hoort wel bij de maatschappij. Mijn kinderen moeten ook leren gezag te respecteren en soms tref je een keer iemand die er andere opvattingen op na houdt. Jammer dan. Teleurstellingen en het feit dat dingen niet altijd eerlijk verlopen is ook onderdeel van het leven en ik vind bij dit soort dingen dat mijn kinderen daar prima tegen zouden moeten kunnen. Daar houden zij heus geen gebreken aan over.

En over bij de leiding slapen... ik vind dat kinderen van die leeftijd niet meer bij leraren op een kamer horen te slapen. Naar mijn mening zijn kinderen daar te oud voor dan.

four

four

27-06-2015 om 23:24

onthouden van slaap

Iemand van 1 uur 's nachts tot 3 uur 's nachts op een stoel zetten is onthouden van slaap. Dat is inderdaad marteling, zeker als het gaat om kinderen. Ver over de grens. Overdag zou iets dergelijks misschien nog kunnen (maar dan moet het vergrijp wel ernstig zijn). 's Nachts in geen geval.

Ely

Ely

27-06-2015 om 23:28

Brings back memories

Dertig jaar geleden heb ik uren in een koude eetzaal zitten kleumen omdat ik de klos was van het 'en nu is het genoeg gevoel' van een leerkracht. Het was brugklaskamp en mijn mentor was een vriend van mijn ouders. Ik denk dat hij de schijn wilde tegengaan dat ik een voorkeursbehandeling kreeg ofzo.

On topic; ik zou vragen aan de leerkracht wat er precies is gebeurd. Op zo'n manier dat het duidelijk is dat je je niet kunt voorstellen dat zo'n straf niet zomaar wordt uitgedeeld.

Jaina

Jaina

28-06-2015 om 00:53

Overdreven

Marteling is een bijzonder overdreven reactie. Slaaponthouding? We hebben het over twee uur en ze sliepen toch niet. Dat was het hele probleem. Ik vind het geen charmante straf verder maar ik zou het voor mijnn kinderen gewoon pech vinden. Ze hebben ook wel eens stomme straffen gekregen. Dat is dan vervelend maar geen haar op mijn hoofd dat ik fa klagen bij de school. Ze moeten maar leren accepteren dat je soms de verkeerde persoon boos maakt. Zoala dr Phil zegt you choose the behaviour you choose the consequences. De gevolgen moet je accepteren. Ik wil geaag dat mijn kinderen sterke mensen zijn niet bij elk klein beetje tegenslag onder hun moeders rok kruipen.

Ligt er aan

Als dit je enige of jongste kind is zou ik het er bij laten, over twee weken is het toch allemaal afgelopen. Als je nog een jonger kind op school hebt zou ik er wel een punt van maken, je wil niet dat je andere kind straks ook op kamp moet met veel te weinig begeleiding en spartaanse straffen.

skik

Ervan leren

ik zou menen dat de kinderen ervan moeten leren dat dit soort straffen volstrekt onacceptabel is: Je hoeft ze niet te tolereren maar je mag ze zeker ook niet uitdelen. Bovendien meen ik dat voor de leerlingen van volgend jaar duidelijk moet hebben dat het niet meer zo zal gebeuren.

Papillon

Papillon

28-06-2015 om 07:48

onrecht

Ik heb altijd slecht tegen onrecht gekund en ben al sinds ik kind was opgekomen voor mensen die dat niet konden of durfden. Als mijn zoon dus ten onrechte gestraft is, hoeft hij dat niet zomaar over zich heen te laten komen. Volgens hem keek hij alleen maar naar de persoon die onder hem sliep, zonder iets te zeggen. Dit vind ik geen gedrag waarvoor je straf kunt geven, en zeker niet zo'n zware.
Ik ga maandag naar de leerkracht en vraag wat hij precies gedaan heeft. Als hij inderdaad niet meer gedaan heeft dan hij zegt, verwacht ik wel dat hier enige aandacht aan geschonken wordt in de klas.

Fiorucci

Fiorucci

28-06-2015 om 08:51

Dit gaat te ver

Dit is geen normale straf, en al helemaal niet voor het vergrijp. Staat totaal niet in verhouding tot elkaar. Straf geven op deze wijze is onmacht!

Anno2

Anno2

28-06-2015 om 08:58

3 leerkrachten????

Op zo een groep is veeeeel te weinig, als er 1 kind naar het ziekenhuis moet, zijn 2 leerkrachten weg en nog maar 1 op de hele groep!

En pak is een andere situatie: scoutingkamp mag het daar wel? Politie mag dit niet eens doen! Die mag alleen mensen oppakken maar tussen 23 uur en 7 uur heeft iemand in de gevangenis recht op rust. En een kind moet leren omgaan met gezag dus 2!!!! Uur in de gang wakker houden? Zijn ze helemaal gek geworden? Als je buren een feestje hebben na 12 uur heet dat geluidsoverlast kan ook de politie op de stoep staan, ik vind het echt belachelijk!!!! Misbruik van macht door de leerkrachten.

Jaina

Jaina

28-06-2015 om 09:02

Wel terecht

De straf was dus waarschijnlijk wel terecht want hij hield zich niet aan de regels. De straf was wel te zwaar. Maar die pech kan je hebben. Dat je een atraf krijgt die te zwaar is of dat iemand anders vooe een zelfde vergrijp geen straf krijgt. Ik zou het dus gewoon zien als pech gehad. Het is geen straf die ik zelf zou geven maar dat is een ander verhaal.

Ik moet ook wel zeggen dat in Frankrijk waar ik woon ze op school veel meer en zwaarder straffen dan in Nederland. Ik kijk dus minder vlug op van straf en ik zou er een dagtaak bij hebben als ik bij elke straf bij de school ging klagen. Dat lijkt me ook niet zo slim.

Maar daarnaast vind ik principieel toch ook wel dat ze moeten leren omgaan met zaken als dit zonder dat ik alles gladstrijk en weer goed maak.

Anno2

Anno2

28-06-2015 om 09:07

Jaina

Ja, maar wel binnen de grenzen en dit gaat alle proporties te buiten.

Onterecht nablijven of strafregels, of in dit geval op een andere kamer moeten slapen, ja inderdaad jammer, maar snachts iemand zolang expres wakker houden? Dan heb je het echt niet begrepen en heb je aardig wat pedagogische lessen gemist!

Cat

Cat

28-06-2015 om 09:17

pech

Ik kan me best voorstellen dat er kinderen zijn die zo'n straf niet al te hoog opvatten. Bij mijn kinderen zou het leiden tot een vertrouwensbreuk.
Maar ook voor de kinderen die het prima kunnen handelen zou ik dit soort praktijken nooit willen accepteren. Ook een principe dingetje. Ik zou niet eens willen dat ze dit als 'gewoon', of als 'pech' beschouwen. Het is nl gewoon machtsmisbruik. Ik wil niet dat mijn kinderen dit leren en al helemaal niet dat ze hier maar zomaar overheen stappen. Wie weet welke machtspositie mijn kinderen zelf later krijgen. Ik wil ze toch overal de boodschap meegeven daar zorgvuldig mee om te springen.
Dit soort praktijken 'niet accepteren' is gewoon opvoeden mi, niet als ouder 'alles gladstrijken voor mijn kind'.
Even ervan uitgaande dat het verhaal klopt. Ik vind het zo extreem dat ik het me bijna niet kan voorstellen. Misschien was het kamp zo suf dat ze het op hebben moeten leuken met spannende verhalen. Dus wel eerst goed verifieren.

Cat

Cat

28-06-2015 om 09:20

en nog

Als, als het verhaal klopt dan, dan kan mijn kind dit echt niet oplossen, kind heeft niets te zeggen nl. Dan moet je wel als ouder. Ik snap niet hoe je dat kunt zien als pamperen.

Astrid

Astrid

28-06-2015 om 11:04

slaap onthouden? Marteling?

Schaam je als je dit met marteling vergelijkt.

Slaap onthouden? De straf werd gegeven omdat er niet geslapen werd, daar had de leraar niet zoveel mee te maken. Geloof me nou, die leraar wilde ook gewoon graag slapen.

Verder op de straf.
Te lang? Zeer zeker, als alle feiten kloppen.
Gesprek OP HOGE POTEN met leraar?
Nee. Wel een gewoon gesprek waarbij je vraagt naar de situatie en reden van de lengte van de straf. Zijn verhaal horen dus en pas dan reageren.
En je daarbij niet laten leiden door ophitsende berichten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-06-2015 om 13:12

Mijn eerste reactie was

de vraag 'Echt?' waarmee ik allereerst wilde aangeven dat ik het voor bijna onmogelijk houd dat dit echt gebeurd is. Maar ts heeft het uit verschillende bronnen bevestigd gekregen. Nu is het theoretisch mogelijk dat die achtste groepers met elkaar een bondje hebben gesloten en dit verzinnen of aandikken om rot te doen. Dat moet je dus achterhalen. Idd door navraag te doen op school en evt bij andere kinderen. Maar omdat op dit moment meerdere kinderen hetzelfde verhaal vertellen zou ik er zelf nog even vanuit gaan dat ze dit niet uit hun duim zuigen en dat het dus waar is dat deze straf gegeven is.

Verder heb ik deze kwestie zonder mijn eigen gedachten hierbij eens voorgelegd aan mijn gezinsleden. We gaan er daarbij nog maar even vanuit dat papillonzoon de waarheid vertelt.
Echtgenoot (op managementniveau werkzaam in het onderwijs) zei: kan echt niet dit, dit is een straf die a. echt te erg is; b. het doel voorbij schiet want als docent wil je dat kinderen gaan slapen en moet je ze dus zeker niet zelf wakker gaan houden. Hij zou als ouder overwegen contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur als deze straf inderdaad zo gegeven is.
Puber van 16 zei: deden de Amerikanen dat ook niet op Quantanamo Bay met mensen waarvan ze dachten dat ze van Al Qaida waren? Dat mocht toch ook niet? .
Puber van 14 zei: dat is gemeen!

En Astrid, nee ik schaam me echt niet voor de vergelijking met marteling. Twee uur iemand op een stoel laten zitten met het gezicht naar de muur is belachelijk. Als je dat doet midden in de nacht is het slaaponthouding, ook al waren de kinderen bewust aan het wakker blijven. De politie mag dit niet doen met verdachten, het leger of gevangenisbewakers niet met gevangenen. Dus leerkrachten ook niet met leerlingen. Dus: opheldering vragen op school en als het klopt dat deze straf gegeven is zou de school met mij een heel groot probleem hebben. Welk vergrijp de kinderen ook hadden gepleegd.

Aagje

Omgekeerd

Ik vind dat je je moet schamen als je deze manier van straffen acceptabel vindt en onder 'pech' schaart.
Dan heb je volgens mij een beschavingsslag geminst.

Inderdaad: zaakje voor de vertrouwensinspecteur.

Astrid

Astrid

28-06-2015 om 13:40

toch wel

Ik vind het vreselijk om dit martelen te noemen als je mensen kent die echt gemarteld zijn. Denk dat die mensen denken: je moest eens weten.

Verder heb ik gezegd dat de straf te lang is/zwaar is en dat een normaal gesprek me nodig lijkt. En dan kun je de hoge poten best nog even op stal laten tot je het hele verhaal van twee kanten hebt gehoord.

maarij

maarij

28-06-2015 om 13:48

gesprek

Ja, ik zou ook een gesprek aan gaan met de leraar.
Daarin duidelijk maken dat ik de manier van straffen niet ok vind, over de grens.
Naar zoon toe zou ik dit ook benoemen. Vervolgens zou ik zoon wel degelijk op zijn gedrag wijzen; als hij zich gedragen had had hij geen straf nodig gehad.
Een sterk rechtvaardigheidsgevoel heeft hier niets mee te maken; zoon had - met zijn- klasgenoten zich moeten gedragen. Dat is zijn deel. Als je s nachts maar doorgaat heeft dit consequenties. Deze leerkracht heeft zich hierin verslikt, had een andere straf moeten bedenken.
Bij de leiding slapen zou ik van steigeren. Never nooit dat ik wil dat mijn zoon/dochter van 11 bij volwassenen slaapt. Daar zou ik nog veel harder tegen protesteren.

Ik zou inzetten op de vraag; wat maakt dat er maar 3 man leiding was s nachts? Inschattingsfout?Overmacht? (ouders mssn inschakelen vcolgende keer?)
En inzetten op bewustwording van leraar van de impact van een straf. Mishandeling vind ik groot woord- vernederend vind ik het zeker wel. Wil je dit als leraar met een kind?
Ik zou inzetten op preventie voor het volgende kamp. Niet op genoegdoening omdat jouw zoontje de klos was.Ik geloof echt niet dat hij toevallig de klos was; er zal al het een en ander aan voorafgegaan zijn. Misdraag je je dan kom je in lastige situaties terecht.

Dus niet alleen leraar/school. Maar ook zeker zoon aanspreken. Dit is een les voor allemaal.

Barvaux

Barvaux

28-06-2015 om 13:50

Astrid

"De definitie in het VN-verdrag tegen marteling is de meest geciteerde: marteling is het toebrengen van ernstige lichamelijke of geestelijke pijn, door of in opdracht van de overheid, met als doel een bekentenis te krijgen of te angst aan te jagen. Amnesty neemt die definitie iets breder ze beschouwt ook wat oppositiegroepen in die zin doen marteling."

Het probleem zit in het doel van martelen maar mijns inziens niet in de methode of je moet 'angst aanjagen' zien als het doel van de leerkracht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.