Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Studeren

Ik ben op dit moment een student en woon nog thuis. En nu was ik mijzelf aan het afvragen of hier ook ouders zitten met kinderen die ook studeren (18+ danwel).

Ik ben bezig met een HBO opleiding en IBgroep heeft bepaald dat ik alleen een basis financiering krijg omdat mijn ouders teveel verdienen. En uiteraard krijg ik een OV kaart.

Nu moet ik de rest van mijn studie zelf betalen en omdat ik voor een collegedag gemiddeld 3 uur moet reizen blijft er weinig tijd over voor werk.

Ik krijg dus van de overheid iets in de 93 euro van IBgroep en dan nog 34 euro zorgtoeslag. Hiervan moet ik zelf betalen :

Zorgverzekering (110 euro)
Schoolkosten (120 euro)
Mobiel (40 euro)

En dat zijn de echte vaste kosten, hier komen nog de boeken bij a 400 euro per jaar. Lunch op school en soms ook avond eten omdat ik te lang op school zit.

Nu krijg ik wel kleding betaalt en verblijf ik thuis gratis maar is het normaal dat ik zoveel moet bijlenen van IBgroep om dit allemaal te kunnen betalen ? Hoe regelen jullie dat met jullie studerende kinderen ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

16-09-2008 om 22:43

Studie bijdrage

Hier ook studerende kinderen. Ze krijgen ook alleen een basisbeurs van het IBG.
Ik betaal college geld voor ze alsmede de zorgverzekering.
De beurs is voor persoonlijke uitgaven alsmede de boeken. Extra geld kan bijverdient worden dmv een bijbaantje of werken in de vakanties.
Moet er iets heel duurs voor de studie worden aangeschaft zoals bijvoorbeeld mijn zoon die een technische studie doet dan geef ik daar een extra bijdrage voor als dat zo uitkomt. Hangt ook van de omstandigheden af.

Overigens in jouw geval is het zo dat omdat je ouders teveel verdienen en je dus geen aanvullende beurs krijgt je ouders verplicht zijn een bijdrage te leveren aan je studiekosten. Precieze bedragen weet ik zo niet maar die kan je op de site van het IBG nakijken. Mocht de bijdrage die je ouders nu leveren dmv kleding betalen te laag zijn zou ik die gegevens uitprinten en even met je ouders om tafel gaan zitten. Persoonlijk vind ik ook dat je veel zelf moet betalen. Het hangt er natuurlijk ook van af of je ouders het kunnen betalen maar als je sowieso geen aanvullende beurs krijgt heb je ook gewoon recht op een zekere ouderlijke bijdrage.

Maylise

Klaartje

Klaartje

17-09-2008 om 09:06

En hier

Zoon doet een MBO opleiding en woont uit huis. Hij krijgt basisbeurs en een beetje aanvullende beurs. Aanvullende beurs is het ene jaar iets meer of minder dan het andere, omdat we een varierend inkomen hebben. Wij betalen zijn studiekosten, dus collegegeld (is minder dan HBO) schoolkosten en boeken. Omdat we bij onze dochter ook de zorgverzekering betaalden doen we dat voor hem ook.
Hij betaalt zijn kamerhuur (300 euro voor een klein kamertje) en alles wat erbij komt kijken door de week van kosten, eten en zo. Ook kleding betaalt hij zelf. Eigenlijk kan hij van zijn stufi alleen zijn kamer en andere vaste lasten betalen. Elke zaterdag werkt hij dus ook bij in de horeca. In tegenstelling tot veel andere MBO opleidingen zit hij altijd tot 4 of 5 uur op school, dan nog boodschappen doen en koken, savonds huiswerk, dus voor een baantje door de week heeft hij geen tijd.
Volgens mij staat er op de brief van de IB groep die je ouders krijgen dat het niet verplicht is om financieel bij te dragen. Maar ik vind het wel normaal om te doen. Ik zou er een hekel aan hebben dat mijn kinderen al zo vroeg veel moeten lenen. Je moet eens kijken wat je leent als je dat 4 jaar doet. Mijn dochter is een paar jaar geleden afgestudeert en heeft in totaal een studieschuld van 1500 euro. Zij heeft 3 maanden langer over haar studie gedaan en koos ervoor om die 3 maanden iets te lenen om haar studie goed af te kunnen sluiten. Dit bedrag is tenminste te overzien.
Waarom ga je niet eens met je ouders om de tafel zitten en laat je het kostenplaatje zien. Je moet inderdaad erg veel zelf betalen.
Klaartje

Hanne.

Hanne.

17-09-2008 om 09:18

Ouders worden verwacht bij te dragen

Tja, ik heb zelf geen kinderen in die leeftijdscategorie, maar heb zelf (nog niet al te lang geleden) gestudeerd, dus kan wel aangeven hoe het bij mij ging.

Ten eerste: je krijgt geen aanvullende beurs omdat je ouders geacht worden bij te dragen. Als ze dat niet willen kunnen ze een verklaring opstellen, en dan kan je alsnog een aanvullende beurs krijgen. Heb je je ouders al eens voorgerekend welke kosten jij nog moet betalen, en wat je daar tegenover krijgt.

Bij mij was de 'deal' dat mijn ouders collegegeld en boeken betaalden, en ik de rest. De basisbeurs v(oor uitwonenden) was toen ongeveer 200 euro, en ik moest daarvan eten, drinken, huur, telefoonkosten, sporten, verzekeringen, kleding etc betalen.

Tja...dat red je dus niet, dus ik heb er een weekend baantje bij genomen, en ik heb geld van m'n ouders geleend (rekenden een iets gunstiger rentepercentage dan de IB groep).

Ik vind persoonlijk dat ouders best bij mogen dragen aan een studie, maar dat een kind er ook best zelf iets extra's voor mag doen. Dus misschien een extra baantje, en besparen op je kosten (bv minder bellen, lunch meenemen)

Als ik snel reken kom je maandelijks ongeveer 175-200 euro te kort. Da's 2400 euro op jaarbasis. Met een baantje op de zaterdag, en in de vakanties extra werken moet dat MAKKELIJK te verdienen zijn.

Alimentatieplicht tot 21

De door de IBG berekende ouderbijdrage is inderdaad niet verplicht, maar op zich zijn ouders wel onderhoudsplichtig voor hun kinderen tot het 21e jaar. En net zoals 17-jarigen niet alleen maar kost en inwoning krijgen zouden 18-21 jarigen dus ook op meer kunnen rekenen van hun ouders. Maar dan heb je het over 'alimentatie'berekeningen, da's wat anders dan de IBG doet.

Groeten,

Temet

Gemiddeld 12.000 euro

"Nu krijg ik wel kleding betaalt en verblijf ik thuis gratis maar is het normaal dat ik zoveel moet bijlenen van IBgroep om dit allemaal te kunnen betalen ?"
Ja. Studenten verlaten de opleiding inmiddels met een gemiddelde schuld van 12.000 euro. Als jij 200 euro in de maand bij zou lenen, dan kom je niet eens aan dat bedrag (mits je je opleiding binnen de tijd afrondt).
Als werken werkelijk een probleem is, dan is bijlenen een optie. Ik kan niet in de portemonnee van je ouders kijken dus maar even de mijne.
Mijn kinderen krijgen 93 euro van de IBGroep en 90 euro van ons. Zoon betaalt zelf zijn zorgverzekering. Hij werkt er bij en leent niet extra.
Wij zouden makkelijk meer kunnen betalen voor onze kinderen, maar vinden dat ze zelf ook aan de bak moeten.
Groet,
Miriam Lavell

Ernstig conflict

Met alleen een "verklaring" van je ouders dat ze geen bijdrage willen leveren, krijg je echt geen aanvullende beurs. Er moet sprake zijn van een ernstig en langslepend conflict. Als het enige "conflict" is, dat je ouders geen zin hebben om een bijdrage te leveren, dan moet je niet bij de IB-groep aankloppen, maar moet je je ouders voor de rechtbank slepen. (En als dan, na een rechterlijke uitspraak, ze nog steeds niet betalen, dan kun je met de hele papierwinkel naar de IB-groep stappen.)

http://www.ib-groep.nl/Images/8402_5_SF_01_tcm7-1823.pdf

De norm voor de ouderbijdrage (als je helemaal geen recht hebt op aanvullende beurs) is simpelweg de hoogte van een volledige aanvullende beurs, dus 209 euro als je thuiswonend bent. Als je thuis woont is het wel heel moeilijk om aan te tonen dat je die bijdrage niet in andere vormen (kost en inwoning) alsnog krijgt. Je kunt beargumenteren dat gratis inwoning door de overheid van de ouder "verwacht" wordt (want uitwonende studenten krijgen een hogere basisbeurs) bovenop de ouderbijdrage, maar voor eten is dat al moeilijker, en voor kleedgeld e.d. gaat dat natuurlijk helemaal niet op.

Tjee

Tjee

17-09-2008 om 22:47

Eten, drinken, onderdak

Beste Fallingsky,

Je krijgt kleding, eten, drinken en onderdak. Dat vertegenwoordigt een behoorlijke waarde. En als jij de lunch op school koopt en 40 (!!!) euro per maand op je mobiel verbelt, dan kun je nog best wat besparen. Ook kun je best in de zomer een week of zes werken. Van dat werk hou je netto bijna alles over. Je betaalt namelijk nauwelijks/geen belasting (ivm heffingskorting+aftrek studiekosten) als je weinig werkt.

Ik denk dat je hier wilt horen dat je ouders erg onredelijk zijn... Maar ze dragen echt wel de 209 euro bij die ze moeten volgens de IB-groep. En dat andere ouders (van je studiegenoten) meer doen is dan misschien zuur, maar echt niet onredelijk.

Probeer een oppasbaantje voor de avond te krijgen (kun je tegelijkertijd studeren), of vakken te vullen bij de super. En kijk eens bij bol.com voor tweedehands boeken. Als je gewend bent om zoveel te verbellen, heb ik een vaag gevoel dat alles je tot nu toe nogal is komen aanwaaien en dat je ouders er een beetje de rem op zetten.

Voor hoeveel geld krijg je eigenlijk kleding per jaar?
En wat doe je tijdens de reistijd? Kletsen of studeren?

reina

reina

18-09-2008 om 07:05

Bij ons

Wij betaalden alle schoolkosten, kinderen de rest. Mijn dochter woonde al vroeg op kamers, dat kon alleen als ze in haar vrije tijd ('s avonds, weekends) werkte, een tijdlang was ze dus 7 dagen pw bezig met studie en/of werk, het was haar keuze. Zeker in de lange schoolvakanties kun je toch werken en wat opsparen?

Fallingsky

Fallingsky

18-09-2008 om 23:00 Topicstarter

Reactie

Nu vind ik dat Tjee wel een beetje heftig reageert.
Ik zei niet dat ik geen baan had ik zei alleen dat ik er maar weinig tijd voor had. Ik kan ook s'avonds werken maar ik ben zovaak bezig met projecten e.d..

Ik zou niet weten wat ik zo voor kleding krijg als ik een keer wat nodig heb dan ga ik gewoon samen met mijn vader shoppen (net vrouwen).

Qua bellen ik bel niet eens voor 40 euro per maand maar ik bel / sms voor 25-30 euro per maand en 10 euro voor draadloos internet. Dit is gewoon een noodzaak en ik ben ook niet van plan om dit omlaag te brengen.

Als ik in de zomervakantie werk verdien ik gemiddeld 2500 euro in iets minder als 2 maanden en dit gebruik ik om een gedeelte van de shuld af te betalen.

Ik denk dat mijn vader het gewoon niet begrijpt. Het is niet dat hij het niet kan betalen mijn ouders hebben het best goed qua financiele situatie. Maar ik hoor hem ook vaak zeggen dat hij vroeger niks hoefde te betalen. Mischien toch maar eens gaan praten.

Overigens moest ik aan het begin van mijn opleiding een laptop aanschaffen en dat hapt er ook wel in, en nou niet gaan zeggen dat laptops erg goedkoop te krijgen zijn want als je een IT opleiding doet heb je gewoonweg wat goeds nodig.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie

oude student

oude student

19-09-2008 om 16:31

Doe een voorstel

Hoi,

Je bent niet tevreden met de huidige situatie. Doe dan een gericht voorstel naar je ouders en bespreek dat met hen. Zet je kosten op een rijtje, zet hun bijdrage daar tegenover. Vindt je dat je nu te weinig geld hebt? Geef met je budgetplaatje richting ouders aan dat je graag wat meer krijgt. Zo niet dat dan de optie is dat je bijleent en extra werken is dus geen optie begrijp ik.

Voor zo´n opzetje is het misschien handig dat je alle kosten voor de studie op een rijtje zet (collegegeld, computer, etc), zorgverzekering, kost en inwoning. Vraag of je ouders dit soort dingen willen betalen. Dus ook als je een nieuwe printer o.i.d. nodig hebt. Je hebt natuurlijk ook wat geld nodig "voor de leuk". Geef aan hoeveel per maand. Een deel daarvan financier je zelf en voor het andere deel vraag je je ouders bij te springen. Laat het duidelijk zien, dan weet je in ieder geval zeker dat je vader het begrijpt. Wat niet wegneemt dat hij dan natuurlijk nog met jou van mening kan verschillen. Maar dan is dat in ieder geval duidelijk.

Succes.
Mijn ouders betaalden alle kosten en ik kreeg destijds per maand 350 gulden (begin jaren 90) en ik werkte nog voor een paar honderd gulden bij. Dus hier geen budgetproblemen!

Tjee

Tjee

19-09-2008 om 16:33

Reactie

Beste Fallingsky,

Ik ben hard geweest en ik zal uitleggen waarom.

Toen ik studeerde betaalden mijn ouders mijn kost, inwoning, ziektekostenverzekering en collegegeld. De rest moest ik zelf betalen van mijn beurs (superdure boeken, kleding, etc). Voor de computer voor mijn studie (waarschijnlijk in vergelijking net zo duur als jouw laptop) heb ik gewoon gewerkt. ALS (!) ik het had gevraagd hadden ze die waarschijnlijk ook gekocht. Ik voelde mij heel erg bevoorrecht dat mijn ouders zoveel voor mij wilden betalen. Minder had ik ook normaal gevonden.

Mijn ene broer moest op kamers voor de studie (kon echt niet anders), en voor hem hebben ze ook de kamerhuur betaald. En in de zomer als hij extra werkte, dan zei hij dat hij het deze maand echt niet nodig had.

Jij doet mij erg aan mijn andere broer denken. Die vond mijn ouders vooral een gemakkelijke manier om aan geld te komen. Daar ben ik best wel narrig over geweest. Mijn ouders konden niet op vakantie omdat het collegegeld betaald moest worden, en dan mijn broer naar Spanje met het vliegtuig van zijn bijbaantje. En hij telkens het nieuwste mobieltje, en mijn moeder de aanbiedingen bij de super aflopen. Hij nieuwe kleren, en mijn moeder maar een jaartje niet.

Je hebt de indruk (weet je het wel zeker?) dat je ouders best meer kunnen sponseren. Oké, maar zie dat als een ontzettend lief gebaar, en niet als een RECHT.

Je bent nu volwassen. Je moet dus nu je eigen broek ophouden. En als je ouders daarbij willen helpen is dat heel heel héééél erg fijn. Maar de houding die je hier laat zien is dat je het eigenlijk belachelijk vindt dat ze niet meer bijdragen.

Ik hoop dat ik later flink kan bijdragen aan de studie van mijn kinderen, maar ik kan het niet beloven. En ik wil dan best een vakantie overslaan voor collegegeld, maar ik verwacht dat ze dat minimaal waarderen.

Groeten, Tjee

PS Ik kan het mij toch echt niet voorstellen dat internet op je mobiel een absolute eerste levenbehoefte is. Da's een leuk speledingetje.
PS PS Kijk volgende keer eens mee met het afrekenen met kleren kopen. Zul je zien dat je pa je al flink verwend!

tonny

tonny

20-09-2008 om 14:22

Waarom geen kleedgeld?

Jullie gaan gewoon samen shoppen als je iets nodig hebt? En je hebt geen idee voor welk bedrag?
Dat vind ik raar hoor, voor een 18-plusser!

Je werkt in de vakantie, schrijf je. En in het weekend dan?

Je koopt je lunch op school. Wat is er mis met brood en een appeltje meenemen, behalve dat het misschien superburgerlijk is?

Ga eens rustig rond de tafel zitten met alle bedragen erbij. Je kunt wel makkelijk stellen dat je ouders het allemaal prima kunnen doen, qua geld, maar al te vanzelfsprekend incasseren komt op mij niet sympathiek over.

In ons gezin is nog steeds niets geleend vanwege studies; maar het is/was soms best krap en ik vind het heel belangrijk dat kinderen dat beseffen; je maakt deel uit van één gezin.

Dat verhaal (van wie ook weer...) over die broer die lekker naar Spanje vloog terwijl zijn ouders (en soms kledingaankopen) de vakantie oversloegen vanwege de studiekosten - dat vind ik te triest voor woorden. Opofferingsgezindheid kan te ver gaan!

Tonny

reina

reina

21-09-2008 om 08:57

Fallingsky

Oeps er ging iets mis: ik wou schrijven:
Denk je of weet je dat je ouders het financieel best goed hebben? Ben je je bewust van wat het laten draaien van een huishouden kost, je woont nog thuis, dus heb je wel enig idee van de kosten van energie, alle verzekeringen etc. Je weet niet eens wat er uitgegeven wordt aan jouw kleding. Hoeveel dagen in de week heb je college? Elke dag? Lunch kun je toch van thuis meenemen, dat hoeft niets te kosten, lijkt me. Je kunt niet internetten op de computer van je ouders?

Tjee

Tjee

21-09-2008 om 12:09

En..

Ik las net je berichtje bij de rubriek computers. En een arme student met geldnood besteld niet 'gewoon even ergens' een spel van 45 euro (Mario Kart) voor de WII (van 250 euro).

Je bent nu VOLWASSEN. Helaas, dan moet je ook geld uit gaan geven aan niet-leuke dingen en is geld niet meer alleen voor 'leuk'. Als je ouders meer WILLEN bijdragen staat het ze natuurlijk vrij, maar je zoekt hier naar argumenten waarom ze het zouden MOETEN. Terwijl je niet naar jezelf wilt kijken of je nog ergens kunt bezuinigen. 'Papa' en 'portemonnai' zijn ondanks dezelfde beginletter géén synoniemen.

Ik hoop van harte dat ik mijn 4 kids zonder studieschuld kan laten studeren (als ze dat al willen/kunnen). Maar écht niet ten koste van alles, en zeker niet als ze niet zelf kritisch naar hun uitgaven kijken. Het gaat hier namelijk echt niet gebeuren dat dochters dan meer 'leuk geld' hebben dan ik (zeg ik nu heel stoer).

reina

reina

21-09-2008 om 18:38

Maar lara

Wij weten niet wat ouders betalen aan kost/inwoning/kleding etc. Ik weet ook niet of er meer studerende kinderen zijn?

Asterix

Asterix

21-09-2008 om 19:42

Goh, auto?

Goh Fallingsky, je hebt ook nog een auto? (zie rubriek Puberteit). Duur he?

Asterix

Asterix

21-09-2008 om 19:45

Enne..

...je werkt ook?

"Verder heb ik in mijn auto altijd een groot mes liggen en een maglite 6D. (dit gebruik ik voor mijn werk, werk in de licht en geluidstechniek)"

Volg ik het nog?

tonny

tonny

22-09-2008 om 09:13

Die auto

is van de baas, denk ik.

Of heb ik het mis?

tonny

tonny

tonny

22-09-2008 om 09:15

Maarre

wie heeft het rijbewijs betaald?

tonny

tonny

tonny

22-09-2008 om 23:30

Hee fallingsky

we horen je ook graag nu je niet louter medestanders aantreft... Vertel eens verder!

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.