Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

SVPO Hoorn


Ik heb in Hoorn ontzettend goede ervaring 

De leraren zetten zich voor meer dan 100% in de leerlingen kunnen alle aandacht en tijd van ze krijgen Het ligt  in Hoorn absoluut niet aan de leraren maar vnl aan de leerlingen zelf als het minder gaat

Zelf tijdens de lockdown waren de leraren continu aanwezig on line , zelf in de weekenden kregen ze antwoord op hun vragen 

Wij zijn zeer tevreden

Nietroberta schreef op 02-07-2021 om 17:44:

Ik heb in Hoorn ontzettend goede ervaring

De leraren zetten zich voor meer dan 100% in de leerlingen kunnen alle aandacht en tijd van ze krijgen Het ligt in Hoorn absoluut niet aan de leraren maar vnl aan de leerlingen zelf als het minder gaat

Zelf tijdens de lockdown waren de leraren continu aanwezig on line , zelf in de weekenden kregen ze antwoord op hun vragen

Wij zijn zeer tevreden

Zeiden ze op een van de scholen van mijn kinderen ook. Niet echt reflectief of het toch niet aan henzelf ligt. 

MarJohGee schreef op 30-06-2021 om 13:36:

https://www.aob.nl/nieuws/rechter-verscheurt-schorsing-svpo-docent-bert-mul-mag-terug/


Rechter draait de schorsing van de docent terug. Onrechtmatig.


Weet dus waar u uw kind heen stuurt: een school die een docent schorst op onrechtmatige gronden. Angstcultuur, intimidatie, bedreiging en compleet uit de duim gezogen verzinsels: dat is SvPO.

Het zal vast niet de eerste school zijn waar dit is gebeurd. Maar hier heeft de rechter wel een duidelijk signaal afgegeven. 

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2021Z12725&did=2021D27361&fbclid=IwAR1BQOydecCyW_z6pnEPY7C11Tjdc1fff3RMTxMMYvTkGXY90X6r17nQNcQ

Brief van de regering over SvPO. Ik citeer:

''Wat het realiseren van verbetering conform de herstelopdrachten van de inspectie bemoeilijkt is dat de bestuurder het niet eens lijkt te zijn met de wijze waarop de inspectie toezicht houdt en derhalve ook niet met de oordelen van de inspectie. Ik vind dat een zorgelijk gegeven, gelet op de bevindingen in de rapporten.'' 

was getekend, de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, Arie Slob.

Maar stuur vooral je kind erheen, mensen.

Even los van of SVPO mij een goede school lijkt, maar in zichzelf heeft dit een zekere logica.

Als je de dingen anders doet dan het reguliere onderwijs, omdat je vindt dat het reguliere onderwijs het fout doet, dan is de kans heel groot dat je ook de criteria waarop de inspectie de scholen toetst niet goed vindt.

Dus ja, dat de minister dan ontdekt dat de school in kwestie het oneens is met de inspectie ligt voor de hand.

Ginevra schreef op 05-07-2021 om 18:56:

Even los van of SVPO mij een goede school lijkt, maar in zichzelf heeft dit een zekere logica.

Als je de dingen anders doet dan het reguliere onderwijs, omdat je vindt dat het reguliere onderwijs het fout doet, dan is de kans heel groot dat je ook de criteria waarop de inspectie de scholen toetst niet goed vindt.

Dus ja, dat de minister dan ontdekt dat de school in kwestie het oneens is met de inspectie ligt voor de hand.

Precies.

Zoiets heeft de rechter eerder ook al gezegd over particulier onderwijs voor leerplichtigen. Dat werd tot twintig jaar geleden op dezelfde manier door de Inspectie en politiek gedwarsboomd als dit onderwijsmodel nu. De rechter heeft daar een streep door gezet.

Ik vind deze discussie fascinerend. Over geen enkele andere school waar over ervaringen worden gevraagd op een forum komen er bijna direct voorstanders van de school om over allemaal randzaken te discussiëren. De vraag van TO was helder: wie heeft er ervaring met deze school? 

Nu staan er 9 pagina's aan visies over de oprichters en mogelijk schimmige financiële constructies, de schoolinspectie, het lotingsysteem in Amsterdam en de betrouwbaarheid van media. 

Wie zijn toch die voorvechters op zo'n forum, die niet zeggen wat hun relatie is tot de school. Leerkrachten, oprichters, ouders? Ik vind het echt fascinerend. 

Overigens heb ik nul ervaring met deze scholen, ik heb geen kinderen in deze leeftijd en woon niet in de buurt van dergelijke scholen. Maar, mocht ik ooit moeten kiezen, dan zou ik inmiddels ernstige twijfel hebben om voor deze school te kiezen. Niet zozeer door de negatieve ervaringen van ouders (over bijna alle scholen kun je postieve en negatieve ervaringsverhalen vinden). Maar door de personen die zo hard proberen te vertellen dat er niets mis is met deze scholen, oprichters, onderwijsmethode en het allemaal ligt aan "de media", de inspectie en negatieve ouders en kinderen. Ellenlange teksten over randzaken en analyses over de motieven van reageerders met negatieve ervaringen. Juist die aanvallende reacties doen me denken dat er wel iets mis moet zijn met deze scholen. 

@modus. Ik heb het juist andersom. Ik ken geen draadje waarin elke keer als iemand iets positiefs zegt over deze school er direct een hetze wordt gestart van een verschillende mensen met allerlei randzaken. 

ik weet het niet bij deze school. Er zijn ook tevreden kinderen en ouders (logisch). Bij de een zal dit type onderwijs passen en bij de ander niet. Het zou fijn zijn als iemand die iets vraagt over deze school niet gelijk belaagd wordt met berichten over leraren elders. 

@ modus, ik reageer op MarJohGeee omdat ik vind dat hij het SvPO over één kam scheert.  En dan in negatieve zin. Dat er problemen zijn geweest op één of twee locaties is bekend, maar dat wil niets zeggen over alle locaties met deze vorm van onderwijs.  Het Isaac Beekman in Kapelle staat hier (Zeeland) echt goed bekend. 

SvPO werkt met een strikt uniform systeem: de digitale leeromgeving (Workbook), de PTA's, het personeelsbeleid, de eenvoudige organisatiestructuur (concierge, schoolleider, docententeam), de rechtspositieregeling tot aan de personele unie in de acht verschillende, achterliggende stichtingen. Het enige wat verschilt, zijn de concrete personen in dienst. Het niet over één kam scheren maakt SvPO zelf bijzonder lastig - en dan druk ik me voorzichtig uit. Zelfs de Onderwijsinspectie onderzoekt ze om die reden als één stichting/bestuur, niet als acht verschillende stichtingen. Dit betekent ook dat de problemen die ervaren worden door het personeel van gelijke aard zijn. 


Desondanks kent de Isaac Beeckman  Academie (vestiging SvPO Kapelle) wel zijn bijzondere geschiedenis: de opmerkelijke gebeurtenissen rondom het oorspronkelijke startjaar en de familierelatie van het bestuur die het pand kocht (om faillissement te voorkomen). Dit kunt u ook nalezen in het artikel van Trouw: https://www.trouw.nl/binnenland/hoe-een-onderwijsideaal-verzandt-in-dubieuze-geldtransacties-belangenverstrengeling-en-gedesillusioneerde-docenten~b971400e/  

Om het tot SvPO Hoorn te beperken:

https://toezichtresultaten.onderwijsinspectie.nl/detail?pseudocode=undefined&id=2228281&name=SvPo%20Hoorn-Ida%20Gerhardt%20Academie&type=Bestuur

Via de bovenstaande link kan men het kwaliteitsrapport (oordeel: 'zeer zwak') en het financiële rapport over deze vestiging nalezen. SvPO heeft geprobeerd om publicatie hiervan te verbieden met een gang naar de rechter (voorlopige voorziening), maar de rechter vond dat het belang van publicatie zwaarder woog.

De aanhouder wint? De argumenten zijn al uitgeput. Het is een ander type school dat noodzakelijkerwijs niet past in het model van de inspectie en dat komt steeds weer terug. Het is wel wat jammerlijk dat de directie hierdoor gedwongen wordt om continu het gevecht met ouders en justitie aan te gaan.

Waarom niet gewoon net als overal: wil je niet, ga weg, dan houdt een school die ongewenst is vanzelf op te bestaan of niet, of er zijn genoeg ouders die er wel de meerwaarde van inzien.

Nu klinkt het als een hetze.

AnneJ schreef op 10-07-2021 om 14:59:


Waarom niet gewoon net als overal: wil je niet, ga weg, dan houdt een school die ongewenst is vanzelf op te bestaan of niet, of er zijn genoeg ouders die er wel de meerwaarde van inzien.

Een school is meer dan een marktproduct. "Als de bananen bij [marktkraam x] je niet bevallen, dan koop je ze toch ergens anders?!"  Die vergelijking gaat niet op. Een school wordt bekostigd uit publieke middelen en gaat iedere belastingbetaler aan. Daarbij zijn de problemen bij SvPO veel groter dan zomaar een verschil van visie. Het is niet alsof je bij een antroposofische school binnenloopt en je erachter komt dat dit niet bij je kind past. Dit is alsof je binnenloopt bij een op papier idealistische school en je forse misstanden aantreft die geadresseerd moeten worden - ook politiek gezien.

Dat het SvPO-bestuur en schoolleiding dit graag terugbrengen tot een verschil van visie is een aardig staaltje framing. Leuk geprobeerd, maar steeds minder mensen trappen erin.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.