Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

SVPO Hoorn


https://www.aob.nl/nieuws/svpo-scholen-amsterdam-hoorn-en-utrecht-zeer-zwak/

SvPO Hoorn is als 'zeer zwak' beoordeeld door de Onderwijsinspectie.

Op AOB staat dat SvpO 1,3 miljoen euro aan overheidsinkomstenderving heeft door de negatieve rapporten… Terwijl ze die anders aan de 30 misgelopen inschrijvingen hadden moeten besteden.  


Als dit is waar het svpo zich druk om maakt

Om het makkelijk te maken voor de meelezers de essentie uit de Leeuwarder Courant “

Hij wijt het grote verloop onder leerkrachten aan verzet van een groep docenten in de bovenbouw van vooral de havo tegen de werkwijze van de SVPO. Van Denderen bevestigt dat in totaal circa de helft van 41 docenten is vertrokken, maar daarbij zitten volgens hem ook veel leerkrachten die korte tijd werden ingezet als invallers bij ziekte.

  De problemen zijn volgens hem veroorzaakt door een kleiner aantal docenten in de bovenbouw. ,,Die groep, en dan praat je over zeven docenten, zeiden eigenlijk: wij willen dat er minder leerlingen opstromen en dat er vaker leerlingen blijven zitten. Maar dat druist juist volledig in tegen waar wij als SVPO voor staan. De schoolleider heeft zich daarom dit jaar intensief met deze kwestie bemoeid.’’
Kortom en nogmaals: het gaat hier over onderwijskundige verschillen van mening. Voor opstromen (kansrijk plaatsten) en het vermijden van zittenblijven bestaat ruim wetenschappelijke basis.


Afstromen en zittenblijven is wel de gewoonte binnen het onderwijs. Een slechte gewoonte. Maar wel de gewoonte.

Ja, dat was mij ook al opgevallen. Een van de maatregelen om de kansen voor kinderen te vergroten is nu juist de mogelijkheden om op te stromen makkelijker te maken.

Ik had een klasgenoot op de HAVO die van de MAVO kwam en die uiteindelijk geneeskunde studeerde nadat hij ook het VWO afrondde.

Zelf kreeg ik na de HAVO huiswerk mee in de zomer voor aanpassing naar het VWO maar ik was al aangenomen zonder toets of iets dat ik me kan herinneren. Nou had ik al een extra vak, Engels, dat ik beheerste en daarom had laten vallen bij het keuzepakket, mogelijk dat dat ook telde.

Maar in die tijd was er nog een staartje actieve emancipatie denk ik. Nu heb je de machteloosheid van het onderwijs vanwege bezuinigingen en minder geslaagde reorganisaties.

Dus als daar conflicten over zijn wil je dan dat er 'democratisch' besloten wordt door de docenten dat het schoolconcept aangepast wordt naar de reguliere 'standaard'?

Nou ja, “er wordt gezegd”

Het is toch al heel lang zo dat een dominant deel van het onderwijzend personeel er geen zin in heeft om leerlingen kansen te bieden. Helemaal niet gelooft in opstromen of zittenblijven vermijden.

Sterker nog: tegen beter weten in diep blijft geloven in de vermeende heilzame werking van zittenblijven en afstromen.

Dat zijn slechte leerkrachten. Maar kennelijk worden ze van harte vertegenwoordigd door het Aob. Weet je ook meteen waar dat voor staat.

Als oudleerling van Tjalling Koopmans wil ik graag reageren. 

Om te beginnen met de school in Hoorn. Ik heb ook familie die hier misschien heenwilde en die ik door eigen svpo ervaringen heb gewaarschuwd. Het svpo heeft veel aandacht voor lessen om te leren inplaats van nietszeggende projecten maar daar lopen we nu op het hbo tegenaan. 

In dit topic wordt gesuggereerd dat het svpo motiveert om op te stromen en zittenblijven zoveel mogelijk voorkomt. En dat er leraren zijn die letterlijk het tegenovergestelde willen. 

Daar is absoluut NIETS van waar. Ik ben een van de pre examenleerlingen die in 2018 het semi dwingend advies kreeg om van school te gaan. En dan konden we eigenlijk alleen terecht op Luzac of Vavo…

We zijn pas drie jaar verder en komen nu al leraren tegen die ons dan vertellen dat ze wegens wanbeleid zijn vertrokken en dat ze leerlingen die ook weg zijn gelijk geven. 

Leuk feitje: onze school heeft momenteel 25 vacatures. Veel zieken hier, dat waren het toch?

MaxArend schreef op 16-02-2021 om 08:49:

@bezorgde ouder SVPO

Ik heb even nagevraagd bij mijn kennis in Amsterdam en je verhaal over het digitale workbook systeem blijkt een broodje aap verhaal te zijn. Het digitale systeem rekent een module (serie opdrachten) pas onvoldoende bij een zekere foutenmarge. Dan moet je hem overnieuw doen om nog extra te oefenen omdat je de spelling nog niet onder de knie hebt. Het is 100 procent desinformatie die je verspreidt om te stellen dat bij 1 spelfout de gehele oefening overnieuw gedaan moet worden.

Dan geeft je een voorbeeld van hoe een Franse zin mogelijk op meerdere manieren vertaald kan worden maar dat het systeem maar 1 manier kent. Ik denk dan, hebben we het over het vertalen van poëzie? Maar nee.

Ik mag hopen dat jij niet van mening bent dat Ça va? ook gewoon met een c geschreven moet kunnen worden. Ik ben niet zo fan van jouw ideeën van goed onderwijs moet ik bekennen als je het beter meent te weten dan de Fransen en het woordenboek.

Ben je dan gewoon geen ervaringsdeskundige of zit je bewust desinformatie te verspreiden vraag ik me af?

Ik ga dan liever af op de bewezen goede opstroomresultaten van de SVPO en niet op jouw desinformatie.

Naast dat je niet thuis geeft om je claims over een witboek te onderbouwen viel me nog iets anders op.

Ook jij verwijst al te graag naar een twitter account waarvan we al hadden vast gesteld dat Twitter geen betrouwbare bron is, net als anoniempjes op fora zoals 'bezorgde ouder'.

Als ik klik op jouw naam zie ik dat je op dit forum sinds kort actief bent hier en maar liefst 269 comments hebt geplaatst bij het forum over Utrecht! Er is maar 1 onderwerp dat je bezig houdt hier. De honden lusten geen brood van de negativity die je daar over de school verspreid. Ik raad iedereen aan daar eens een kijkje te nemen naar je opmerkingen om in te schatten uit welke stal je komt als anoniempje. Anoniem de school trollen.

Naast dat ik dan denk: get a life, wordt me iets duidelijk! Jij bent 1 van de treiterouders uit Utrecht waar ik veel over heb gehoord! Nu dus ook hier desinformatie aan het verspreiden!

Ik raad iedereen aan bij vragen even naar de school te bellen, langs te gaan of te spreken met ouders die kinderen in Hoorn op school hebben. Daar wordt ook naar gevraagd door de oorspronkelijke post. Niet naar treiterouders uit Utrecht.

Ik hoop ook dat jij iets opbouwends kunt vinden in je leven in plaats van anoniem desinformatie op internet te verspreiden.

Wie je ook bent, het ga je goed!

zo zo, dat zijn een hoop beschuldigingen.

FarizTuni schreef op 16-02-2021 om 19:57:

Beste allemaal,

Ik ben zéér boos over volgende feit! Ik kom hier op deze forum uit goede bedoeling! Ik ben niet van gediend dat jullie mij betrekken bij ruzie met school en mij ook nog eens via privewegen benaderen!! Onderstaande bericht ik gekregen heb:

Hoi Fariz,

We zien dat je interesse hebt in een SVPO school. We raden jou de school af, maar mocht je toch voor de school kiezen, zou je ons dan mails willen doorsturen van docenten of schoolleiding waar je bedenkingen bij hebt?

We willen graag met je samenwerken om het onderwijs beter te maken. In 2024 gaat het bestuur van de SVPO scholen over op lokaal bestuur. Hopelijk eerder als wij de inspectie goed helpen. We werken intensief samen met de inspectie. Wij zijn een aantal ouders die dan naar voren wil stappen en het bestuur van de scholen overnemen.

Jij zou dan kunnen meedoen als je je door ons laat helpen en assisteren. Ook kunnen we je bijstaan als dingen niet zo lekker lopen op school straks. We zijn namelijk ervaringsdeskundigen van SVPO scholen.

Mail ons op: [email protected]

Ervaringsdeskundigen helpen je, vertrouwelijk.

Mensen die mijn gegevens doorspelen naar deze mensen stop hiermee! Wij zijn hier niet van gediend!!!

Wauww, ik zou hier ook zeker woedt van worden.

Inderdaad eve nakijken hoe het kan dat mensen aan je persoonlijke gegevens komen..

Wel heel vaag.

Correctie:  Ik zou hier ook zeker woest van worden.

M Lavell schreef op 22-06-2021 om 07:35:


Afstromen en zittenblijven is wel de gewoonte binnen het onderwijs. Een slechte gewoonte. Maar wel de gewoonte.

Mooi dat u als papegaai functioneert van de bestuursvoorzitter, daarvoor zal hij u vast erkentelijk zijn. Hoe kijkt u eigenlijk aan tegen het op non-actief stellen van een docent voor uitspraken die hij nooit heeft gedaan? En sowieso: is het direct op non-actief stellen van een docent juist niet een bevestiging van de angstcultuur waarover deze docent spreekt? 

oudtjalling schreef op 22-06-2021 om 11:00:

Als oudleerling van Tjalling Koopmans wil ik graag reageren.

Om te beginnen met de school in Hoorn. Ik heb ook familie die hier misschien heenwilde en die ik door eigen svpo ervaringen heb gewaarschuwd. Het svpo heeft veel aandacht voor lessen om te leren inplaats van nietszeggende projecten maar daar lopen we nu op het hbo tegenaan.

In dit topic wordt gesuggereerd dat het svpo motiveert om op te stromen en zittenblijven zoveel mogelijk voorkomt. En dat er leraren zijn die letterlijk het tegenovergestelde willen.

Daar is absoluut NIETS van waar. Ik ben een van de pre examenleerlingen die in 2018 het semi dwingend advies kreeg om van school te gaan. En dan konden we eigenlijk alleen terecht op Luzac of Vavo…

We zijn pas drie jaar verder en komen nu al leraren tegen die ons dan vertellen dat ze wegens wanbeleid zijn vertrokken en dat ze leerlingen die ook weg zijn gelijk geven.

Leuk feitje: onze school heeft momenteel 25 vacatures. Veel zieken hier, dat waren het toch?

Je vertelt een warrig verhaal. (Ben je nu wel of niet van die school gegaan in 2018?) Je gebruikt een lelijke onderwijsterm (Pre examenleerling) en aan het eind lijk je nog steeds op die school te zitten.

Ik twijfel een beetje of je wel bent wie je zegt te zijn.

Maar dan over je klacht: bedoel je te zeggen dat op de SVPO scholen ook leerlingen verwezen worden naar ander onderwijs?

Dat geloof ik onmiddellijk en zelfs vaker dan het schoolbestuur zou willen ( er is niet voor niets ingegrepen in Hurdegaryp).

Maar minder vaak dan in al het andere onderwijs. 
Neemt niet weg dat het vervelend is als het je overkomt.

MarJohGee schreef op 22-06-2021 om 12:01:

[..]

Mooi dat u als papegaai functioneert van de bestuursvoorzitter, daarvoor zal hij u vast erkentelijk zijn. Hoe kijkt u eigenlijk aan tegen het op non-actief stellen van een docent voor uitspraken die hij nooit heeft gedaan? En sowieso: is het direct op non-actief stellen van een docent juist niet een bevestiging van de angstcultuur waarover deze docent spreekt?

U zou toch eens wat beter het toezichtskader van de Inspectie van het onderwijs moeten doornemen. Zelfs de Inspectie vindt zittenblijven en afstromen niet goed. Scholen die het doen krijgen minnetjes. 

Wat mij over die uitspraak van die leerkracht opviel is dat ik die kwalificatie hier op dit forum al langs had zien komen. Was u dat?
U realiseert vermoedelijk te weinig dat uw actieclubje de zaak van een werknemer in opstand geen goed doet.

U zegt steeds van die gekke dingen. Beledigend, beschuldigend en dat allemaal zonder dat het hout snijdt.

Ik zit sinds 2018 niet meer op die school. Oud-leerlingen noemen wel steeds deze school als hun middelbare school ook al gingen ze eerder weg na dwingende verzoeken. Er worden niet minder vaak leerlingen naar ander onderwijs gestuurd. Misschien op papier minder vaak van school gestuurd door dwingende adviezen. 

Toevallig kreeg ik laatst van een oud leraar van me te horen dat we “toch gelijk” hadden met onze frustraties in 2018

https://www.aob.nl/nieuws/rechter-verscheurt-schorsing-svpo-docent-bert-mul-mag-terug/


Rechter draait de schorsing van de docent terug. Onrechtmatig.


Weet dus waar u uw kind heen stuurt: een school die een docent schorst op onrechtmatige gronden. Angstcultuur, intimidatie, bedreiging en compleet uit de duim gezogen verzinsels: dat is SvPO.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.