Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Iemand

Iemand

12-03-2018 om 17:54

SVPO UTRECHT

Heeft iemand ervaring met het SVPO Utrecht?


Dat mogen is relatief

Dat dacht ik wel. Het gaat over bekostiging.
Het mag wel (het kan niet verboden worden) maar het is niet bekostigd.

Voor bekostiging moet de school in aanmerking komen door het aan te vragen. Daarop kunnen scholen in de omgeving in bezwaar en beroep. Het is op die manier dat grote scholenkoepels de concurrentie de pas afsnijden. De scholen beletten de bekostiging.

De Inspectie controleert per school alleen dat onderwijs waarvoor bekostiging is afgegeven.

"Mavo-examens zouden ze met deze licenties dus niet af kunnen nemen, terwijl ze wel kinderen met mavo-advies aannemen. Ben benieuwd of ze dat nog gaan regelen."
Ik denk dat dat mag. De wet schrijft wel voor dat leerlingen een mavo advies zouden moeten hebben, maar het beleid is ook wel degelijk om leerlingen opstroomkansen te geven.
Mavo leerlingen aannemen omdat je ervan uitgaat dat je er wel havo van kan maken, of anders dat je over 4 jaar wel een mavo bekostiging hebt, lijkt me geen slecht idee.

Ik denk dat niemand daar bezwaar tegen kan hebben.

Ik blijf me verbazen over het feit dat de Inspectie het in het rapport noemt en ook zo benoemd, zonder duidelijk aan te geven wat men bedoelt.

Anoniem

Anoniem

16-03-2018 om 10:27

Welk rapport?

Miriam, welk rapport heb jij gelezen? Zelf las ik net het volgende rapport (ok, het lijkt meer een brief): https://www.zoekscholen.onderwijsinspectie.nl/pdf/arrangement.pdf?pdfId=A0000332053

Daar vind ik het persoonlijk wel vrij duidelijk uitgelegd. Daarin staat inderdaad ook beschreven dat het een bekostigingskwestie is en ik vermoed dat de inspectie het daarom ook heeft opgenomen.

Het aanbieden van niet toegestaan onderwijs is ook opgenomen als controleonderwerp in het onderwijscontroleprotocol. Accountants die de jaarrekeningen van onderwijsinstellingen controleren, moeten hier op controleren. Heeft te maken met de rechtmatige verkrijging van de bekostiging.

Fictief voorbeeld: Stel er zitten in een plaats al meer dan voldoende vwo-scholen, maar wat minder mavo en havo scholen. Nieuw bestuur ziet een gat in de markt en wil hier een mavo/havo/vwo school beginnen. De vwo-aanvraag wordt vervolgens afgewezen, maar de school start toch. Ze werven leerlingen voor alle niveaus, de kinderen denken dat ze in een vwo klas zitten, maar formeel staan ze ingeschreven op havo-niveau (zonder dat die kinderen en hun ouders dat weten), voor vwo heeft die school immers geen licentie. Op deze manier ontvangt de school toch de bekostiging voor die kinderen. Die bekostiging is dan in feite onrechtmatig verkregen en de school loopt het risico dat dit teruggevorderd wordt.

Dat klinkt misschien niet eerlijk, want de school heeft de kinderen het onderwijs wel netjes aangeboden, maar de aanvraag was juist afgewezen, omdat er al genoeg vwo-scholen zaten. Ook tegenover die andere vwo scholen is het niet eerlijk, de nieuwe school trekt immers leerlingen die anders naar hen waren gegaan.

"De Inspectie controleert per school alleen dat onderwijs waarvoor bekostiging is afgegeven."
Je hebt gelijk dat de inspectie op een andere manier naar niet bekostigd onderwijs kijkt, maar het is wat kort door de bocht om te zeggen dat ze helemaal niet kijken. Hierbij een link naar het toezichtkader niet bekostigd onderwijs: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/onderzoekskaders/documenten/publicaties/2017/07/26/onderzoekskader-2017-nbo-vo

Even zo

Even zo

16-03-2018 om 11:42

Mavo advies in Amsterdam

Voor zover ik heb begrepen mogen ze wel kinderen met een dubbel advies mavo/havo aannemen. Met alleen een mavo advies kom je, geloof ik, op de reservelijst. Komt er een plek vrij in een mavo-havo klas, wordt gekeken naar de inschrijving via hun site (wie het langst staat ingeschreven, is het eerst aan beurt).

Bij de loting zelf heeft de inschrijflijst (via de SVPO-site) weinig invloed. Maar de redenatie van de SVPO is als volgt: wie zich op hun site inschrijft heeft belangstelling in dit soort onderwijs en alleen belangstellenden krijgen een uitnodiging voor de opendag. Een deel van deze mensen die op de opendag komen, zullen de SVPO op #1 zetten. Mensen die niet op de opendag zijn geweest, redeneert de SVPO, zullen dat niet doen en de kans om in te loten, is dan heel klein. Een vorm van 'natuurlijk' selectie, zeg maar.

Amsterdam

In Amsterdam loten dubbeladviezen mee op het laagste van twee adviezen. Dwz mavo/havo loot mee met mavo voor alle beschikbare plekken. Mavo is dus iook voor mavo/havo een passende plek. Het is één pot, niet twee afzonderlijke potjes.

Mia9

Mia9

16-03-2018 om 12:31

De mavo/havo klas in Amsterdam

Loot niet mee, gaat buiten de kernprocedure om, plaatsing op volgorde van aanmelding via de website, zo werd ons gezegd.

Het klopt niet

Anoniem in de link die je geeft zie je ook de reactie van de school. Die school legt meer uit, is duidelijker en heeft ook meer gelijk dan de inspectie.

Het is helemaal niet verboden om havo onderwijs aan mavo leerlingen te bieden. Dat kan helemaal niet verboden worden. De school heeft het pleit van toen (2015) bovendien kennelijk gewonnen. Het is inmiddels een mavo/havo/vwo school, ook in de ogen van de Inspectie. Al heeft de Inspectie over havo nog geen oordeel want dat type onderwijs is nog niet onderzocht.

Het commentaar van de Inspectie is vermoedelijk inderdaad vooral ingegeven door de overige schoolbesturen die concurrentie voelen.

Even zo

Even zo

18-03-2018 om 12:54

Mia

Buiten de procedure om, dat mag toch helemaal niet (en dus ook niet voor mavo/havo?

Dan zouden op SVPO geen 80 plekken vrij zijn maar 64 of 48, voor de kinderen die wel de moeite namen om naar de opendag te komen? De concurrentie (onderwijs druk) blijkt, als het waar is, opeens veel steviger dus.

Mia9

Mia9

18-03-2018 om 14:13

64 plekken in de loting idd

Zo staan ze ook in de gids.(waar dan weer niet de gymnasiumklas in staat die ze ook willen aanbieden) Ik denk dat ze het hier zo kunnen doen voor havo/vwo omdat er in Noord maar 1 havo/vwo-school is, terwijl het stadsdeel sterk groeit.

Iemand

Iemand

02-04-2018 om 21:51

SVPO Utrecht een onveilige sfeer

Fijn al deze info. Intussen kregen wij het volgende verhaal te horen. 2 hoogbegaafde kinderen die in een klas van 13 kinderen zaten van het SVPO Utrecht zijn na de kerst weer vertrokken. Deze kinderen werden zonder enig overleg naar een andere klas overgeplaatst met de mededeling dat ze een veel te laag niveau hadden en daarom een langzame klas beter zou zijn. Deze kinderen zaten niet lekker in hun vel en dat lieten ze thuis of op school zien. De ouders wilden graag hulp voor dit kind maar externe hulp werd geweigerd. Ook wilden ze geen hulp van het samenwerkingsverband. Het gedrag van dit kind werd gekoppeld aan het lage nivo dat dit kind zou hebben, terwijl dit kind een week daarvoor een goed rapport mee naar huis kreeg. Ook krijgen alle klassen hetzelfde aangeboden en over de stof krijgen ze op dezelfde momenten toetsen. Waarom zou een overplaatsing dan helpen? 1 van deze twee kinderen kreeg zijn overplaatsing van klasgenootjes te horen. Hoe bizar? En de ouders wisten van niets. Ook kregen ouders een week voor de overplaatsing vanwege het lage niveau nog een mail waarin stond dat dit kind nogal veel aan het gamen was en niet veel deed. Toch had dit kind ondanks dat hij steeds zat te gamen en ondanks zijn gedrag goede cijfers (ik heb zijn rapport) gezien. Ik ken de ouders van 1 van deze 2 kinderen erg goed en heb het hele dossier gelezen.
Ouders denken dat het vooral onkunde is van de schoolleider, die volgens de ouders in eerste instantie nu zo aardig leek. Ook veel onervaren leerkrachten en alle leerkrachten zijn mentor.
Een klas van max 16 kids lijkt mooi maar als er in huis verder geen expertise is en ze weigeren expertise in huis te halen weet ik niet of dit wel zo handig is.
Er zitten ongetwijfeld ook kids op dit het daar prima doen maar als je slim bent of iets van een afwijking hebt zit je misschien beter op een plek waar ze wel open staan vuur externe hulp.
Verder begreep ik dat ze Latijn zouden krijgen vanaf leerjaar 1 maar dit bleek niet het geval te zijn. Ouders zijn hierover nooit geinformeerd.

Mari

Mari

03-04-2018 om 09:08

Tevreden

Mijn zoon zit nu al dik half jaar op deze school. Wij zijn wél erg tevreden. De lessen zijn intensief maar goed haalbaar. Doordat er zoveel klassikaal wordt gegeven zijn de toetsen bijna zonder te leren ruim voldoende te behalen. De kleine klassen zijn erg fijn, het eerste leerjaar kent iedereen elkaar (zo'n 75 ll) en trekt iedereen met elkaar op.
De vrije donderdag is enorm fijn. Al wordt deze soms gebruikt om het workbook bij te werken en dat is dan weer minder. Er schort nog wel wat aan het digitale systeem, maar er zijn steeds updates.
De persoonlijke begeleiding en korte lijntjes zijn erg goed! Geregeld komen er oplossingen en als ouder (trouwens ook als leerling) heb je inspraak en kun je ook oplossingen aandragen die ook gelijk worden geaccepteerd.
Het enige nadeel vinden wij de zelfstudies van Duits en Spaans. Dit vergt enorm veel tijd en doordat je geen les krijgt is de mondelinge toetsing slecht haalbaar. Wij hadden ook liever een keuze uit een ander vak graag gezien. De leerlingen krijgen in het eerste jaar nu namelijk veel talen en weinig exacte vakken. Dit maakt het wel een beetje Alpha school. In het derde leerjaar schijnt dit wél recht te trekken.

Al met al zijn wij enorm tevreden met onze keuze en het fijne leerklimaat

Glashelder en bescheiden

Ik ken die school niet, maar de informatie op de site is glashelder.
Rechts onder
"Behalve de kleine klassen kent SvPO geen bijzondere borgvoorzieningen."
Dus dat er geen contact wordt gezocht om nog eens een extra anders traject voor een hoogbegaafde leerling die toch maar niet vooruit komt, verbaast me niks.
De ouders hadden dat van te voren kunnen weten.

Bovendien: als je iets probeert moet je het wel de kans geven.

Wat mij betreft biedt de school wel meer dan alleen kleine klassen. De vierdaagse schoolweek helpt ook. Net als de verschillende tempo-groepen. Geen huiswerk is nog zo'n dingetje. En last but not least leerkrachten én lesmethodes van de Wereldschool.
Dat is onderwijs dat al meer dan honderd jaar consistent gegeven wordt. Met dat onderwijs bestaat meer ervaring dan met welke andere methode dan ook in Nederland.

Het is het enige onderwijs dat niet op een vingerknip van een politicus of vernieuwingsdrang van de uitgeversbranche verandert.

Ideale school lijkt mij.
Ook voor hoogbegaafden die niet vooruit lijken te komen. Bij hen hoeft maar één kwartje te vallen: doe gewoon je werk.

Blijft natuurlijk dat het een school is, een kleine gemeenschap. Of je je er thuis voelt hangt dan toch weer van de mensen af. Het kan dat het niet botert.
Maar het concept van deze school is geweldig.
Toch nog droomonderwijs voor mijn kleinkinderen.

Ik hoop dat het het volhoudt tot zij naar het vo gaan. Ach heden, ik hoop dat er een bo variant komt.

Bloemen aan de waterkant

Bloemen aan de waterkant

03-04-2018 om 09:48

Komt over

Geen kind op de SVPO maar deze school kwam tijdens informatiebijeenkomsten over als een starre school; ze zijn duidelijk en eerlijk naar mijn idee over wat ze wel en niet bieden. Wat ze niet bieden, kan je niet via de zijdeur krijgen. Tenminste dat is de uitstraling en de boodschap. Maar wat ze bieden, naar mijn indruk dan, oogt dan wel weer heel degelijk en solide; heel praktisch.

Nu ben ik wel benieuwd wat voor hulp ouders of kind op school nodig hadden. Verveelde kind zich?

De ervaring hier is dat hulp op school, ook de basisschool, vol met verwachtingen is maar in de praktijk heel erg tegenvalt of afspraken worden niet nagekomen. Gesprekken volgende dan die doorgaans in niets uitmondden. Dit heeft tot gevolg gehad dat als er iets nodig is op school, wij het of zelf doen of extern hulp zochten.

Even zo

Even zo

03-04-2018 om 16:09

Erg tevreden

Mijn kind zit in Amsterdam, in de vmbo-t/havo klas. Er is inderdaad geen loting voor deze klas. Kind is HB en heeft een bewogen BO periode achter de rug, nu is er rust. De school is duidelijk, voor een ieder dezelfde regels. Er is de mogelijkheid om alsnog naar Vwo door te stromen. Men is heel duidelijk, moet je naar de Mavo dan zul je een andere school moeten zoeken. Het team zijn wij erg over te spreken, bevlogen mensen en kprte lijnen. Als kind 2 weken "achterstand" heeft, dit kun je als ouder prima in de gaten houden, dan moet de vrije dag worden ingeleverd en moet je gewoon net zolang terugkomen tot je bij bent. Uiteraard zijn er daarvoor al oplossingen aangedragen en zijn de ouders op de hoogte. De ervaringen met de schoolleider zoals hierboven beschreven herken ik absoluut niet. Of de ouderbijdrage echt hoog is, vind ik meevallen, oudste zat op een andere school en kwam constant met bedelbrieven thuis.

principieel

"Als kind 2 weken "achterstand" heeft, dit kun je als ouder prima in de gaten houden, dan moet de vrije dag worden ingeleverd "
Kijk, geweldig. Daar hou ik van.
Heel duidelijk.

"Of de ouderbijdrage echt hoog is, "
Nee, dat is ie niet. Er zijn heel veel scholen waar meer betaald moet worden.
Het punt is dat deze school niet zonder deze bijdrage kan. Het is dus eigenlijk een verplichte bijdrage. In principiele zin is daar wat mee mis. Maar ik zei al eerder dat dat ook op gaat voor tto scholen of loot scholen. Van die scholen is het wat meer geaccepteerd dat de vrijwillige bijdrage toch verplicht is.

Ik bedoel maar....

Die wet zit volkomen gammel in elkaar.

Bo

Bo

10-04-2018 om 16:34

SVPO Utrecht fijne school

Mijn zoon zit op het SVPO Utrecht.
Ik herken helemaal niets van wat `iemand´ schreef in reactie #41
Die kinderen zijn niet uit de klas van mijn zoon gehaald of in zijn klas beland.
Ons is nooit verteld dat ze Latijn in het eerste jaar zouden krijgen.
Alle klassen krijgen inderdaad dezelfde lesstof aangeboden, maar de vwo-klassen krijgen meer verdieping.

Het zijn lange schooldagen, maar mijn zoon komt altijd vrolijk en ontspannen thuis. Huiswerk is er niet of nauwelijks(boeken en schriften blijven op school). Soms woordjes stampen of een boekverslag maken, maar verder maakt en leert hij alles tijdens de lange lessen.
De begeleiding is geweldig; korte lijnen, veel persoonlijke aandacht. Mijn zoon had havo advies wegens zeer veel moeite met rekenen (voor rekenen lager dan mavo-advies). Hij krijgt hiervoor extra aandacht tijdens de 'werkuren' en tijdens de les. Hij zit in Havo/vwo klas en had op zijn rapport een 7,5 voor wiskunde!
De sfeer op school is gezellig en ontspannen. De leraren zijn en schoolleiding zijn zeer gedreven. Ouders en kinderen worden goed op de hoogte gehouden van gang van zaken. Als een kind ergens moeite mee heeft of achterstand dreigt op te lopen dan wordt ook in een vroeg stadium contact opgenomen met ouders en kind.
Digitale systeem werkt prima, maar je moet er wel even de weg in vinden (zowel ouders als kind).
Ik begrijp trouwens niet hoe dat kind kon gamen in de klas. Telefoons liggen tijdens de lessen verplicht in de kluis en op de laptop kunnen/mogen absoluut geen games/apps die niet door de school worden aangeboden.
Onze zoon is een slechte planner, een dromer vaak een verstrooide professor. Ik denk niet dat hij het op een andere VO had gered. Wij zijn dan ook zeer tevreden over het SVPO.

Bo

Bo

10-04-2018 om 16:35

sorry, ik bedoelde reactie #40

...

Perfecte school?

k heb mij ook in deze school verdiept vanwege mijn jongste die nu WVO doet maar beter af is op de havo, naar alle waarschijnlijkheid. Het jaar is nog niet om dus er kan nog veel gebeuren....

Ik ken het verhaal dat " iemand" beschrijft ook. Klein wereldje hier in Utrecht

Kinderen hebben niet van de overplaatsing gebruik gemaakt....kinderen vonden eigen klas leuk en was vertrouwd. Het was ook te abrupt. Geen enkel overleg met ouders en kind hierover. Consulent van OCW heeft ze geholpen aan een andere VO plek. Het ging geloof ik ook niet om de HAVO/VWO klas dus logisch dat dit verhaal daar niet herkend wordt.

Kinderen zaten niet lekker in hun vel. Oa faalangst geloof ik. Ouders wilden hiervoor hulp. Samenwerkingsverband wilde dit geven maar SVPO wilde dit niet.
Ze werken hier alleen mee samen als kinderen plek in speciaal onderwijs nodig hebben. Hierover heb ik ook elders wat gelezen.

Ergens ving ik ook op dat de schoolleider aanvankelijk zo prettig was maar waarschijnlijk neemt niet hij alleen hij de beslissingen. Wanneer het lastig wordt is het de bovenschoolse schoolleider die knopen doorhakt. Ergens vermoed ik ook dat dat hier aan de hand is geweest. Vandaar het abrupte.

Misschien vonden ze de ouders wel lastig maar dan nog mag een kind daarvan niet de dupe worden.

Dat ze latijn zouden krijgen vanaf leerjaar 1 staat in de presentatie (heb ik ook gezien) maar niet in de schoolgids.

Het is niet heel moeilijk om te gamen onder lestijd op een laptop of IPad ook al is dit afgeschermd. Volgens mijn kinderen is dit heel makkelijk ter "kraken"
Dit wordt dan ook veelvuldig gedaan... maar gelukkig doen mijn kinderen dat niet, zeggen ze....n tsja..

De structuur die deze school biedt kan zeker ideaal zijn denk ik. En ook de kleine klassen lijken mij heel erg fijn maar wat als het een keer niet goed gaat met mijn kind en ze haalt de percentages niet. Dan moet ze dus haar vakantiedagen inleveren. Vind ik een lastige. En wat als mijn kind toch wat deskundigheid nodig heeft die de school niet in huis heeft. Op de school van mijn andere kinderen (ook geen perfecte scholen hoor) hebben halen ze wel deskundige hulp erbij. Dit kan heel fijn zijn. Je kunt natuurlijk als ouders ook veel zelf doen maar als het euvel zich nou juist op school voordoet zal toch ook daar de interventie moeten plaatsvinden. Ik vind het ook meer een mavo,havo school dan VWO school of gymnasium terwijl ze dit wel suggereren.

Leerstofgericht

Blijft vaag.
Dirk Jan, het kan best dat je het verhaal gehoord hebt.
Ik heb het inmiddels ook gehoord (hier in dit draadje). Maar het blijft een slap verhaal vooral omdat de school glashelder is over wat er geboden wordt aan “ondersteuning”, Faalangstrtaining zit daar niet bij. Als ouders dat per se toch willen dan moeten ze inderdaad een andere school zoeken.

Dirk Jan “En wat als mijn kind toch wat deskundigheid nodig heeft die de school niet in huis heeft”
Dan moet je een andere school kiezen. Merk op dat de ouders uit “het verhaal” dat hebben gedaan zonder de resultaten van het onderwijs op de OSVO school af te wachten. De leerling is niet door de school aan de kant gezet.

Ik geloof niet in de noodzaak van al die deskundigheid. Ik geloof in de leerstof gerichte aanpak van OSVO en de enige consistente theorie die achter les geven zit: als lesgeven helpt, dan helpt meer les geven beter.
Simpel gezegd: wie de stof niet binnen de tijd aangeleerd krijgt, heeft meer tijd nodig.

Dat is precies wat OSVO biedt. (Overigens, dat is ook precies wat je in het particulier onderwijs tegen komt).

Nee, dat is geen garantie voor een diploma. Het is wat mij betreft wel een garantie voor de best mogelijke uitkomst per leerling. En dat is wat mij betreft genoeg.

Maar voor wie heilig gelooft in de kindgerichte aanpak, het eindeloos remediëren van kindgebreken, die kan beter terecht bij ander onderwijs. Ondertussen blijft het zo dat niet alle denkbare begeleiding vindbaar is. Er zitten duizenden kinderen thuis zonder onderwijs.

Osvo?

De SvPO is geen Osvo, noch doet Osvo onderzoek naar de resultaten van deze school. Osvo is de vereniging van Amsterdamse schoolbestuurders. Waarschijnlijk bedoel je SvPO?

Sorry

Afkorting door elkaar gehaald

Niet tevreden

Mijn dochter zit hier nu (utrecht) in het tweede jaar. Wij waren tevreden het eerste jaar. Nu zij van klas is veranderd loopt het helemaal mis. Ze zit nu hoger, maar helaas niet meer bij haar vertrouwde vrienden.
Het lijkt een enorm ideale school maar dat is dus voor ons niet meer. 
Het klimaat is onveilig, er wordt van alles gestolen. Het regime van de schoolleider is ronduit harteloos. Deze man heeft de empathie van een garnaal. Is totaal niet betrokken en zijn (schools wil) is wet. Totaal géén flexibiliteit dus. Als je enige zorg nodig hebt, vragen etc realiseer dan dat je altijd een nee krijgt en een nutteloos antwoord. Bv. Extra tijd bij dyslexie, krijgt u de reactie, de leerlingen krijgen allen genoeg tijd bij alle toetsen, uw dochter is gewoon extreem langzaam. "Dank u wel voor het begrip..."
Is jouw kind snel, zelfstandig, geen uitdaging of zorgbehoeftig, minimaal havo dan is dit misschien wél een goede school.
Verder faalt deze school op alle vlakken en zouden wij zeker voor een andere school hebben gekozen nu we dit meemaken! 

Aaltsje

Aaltsje

05-01-2019 om 23:28

Vreselijke school SVPO Utrecht

Ik beaam wat KarinHar schrijft. Spijt van deze keuze. Deze school is te afhankelijk van 1 schoolleider. Ze hebben idd kleine klassen maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het is totaal niet persoonlijk.

Meer ontevreden ouders

Ook wij zijn zeer teleurgesteld in de verkooppraatjes van de school, die niet worden waargemaakt. Het draait alleen maar om geld en prestatie. Nikst persoonlijks aan.

Via via werden wij gewezen op een open brief die een groep ontevreden ouders aan de schoolleider en het bestuur heeft gestuurd. Deze groep is bereikbaar via het mailadres [email protected].

Wij hebben via dit mailadres de open brief ontvangen. Die liegt er niet om en beschrijft veel misstanden op school, die wij herkennen. We zijn nu opgenomen in de maillijst en krijgen dus alle berichten over dit onderwerp.

Misschien een goed idee om die brief ook op te vragen?

SVPO regelmatig voor de rechter

Op de website www.rechtspraak.nl kom je SVPO in de periode 2003 t/m 2018 een aantal keren tegen:

Stichting TKC (Tjalling Koopman College): 5 x
SVPO: 2x
IBA: 6x

De vonnissen gaan over arbeidsrecht (docent vs. de school), toekennen van bekostiging (de school vs. de staatssecretaris), tegenhouden van publicatie van rapporten van de onderwijsinspectie (school vs. de onderwijsinspectie). In het laatste geval wordt publicatie van rapporten van de onderwijsinspectie tegen gehouden. Hierin staan heel wat kritiekpunten die je uit het vonnis kunt halen.

Deze school is vooral bezig met procederen (=het verspillen van onderwijsgeld) en met het regelmatig wijzigen van juridische organisatiestructuren en niet met het geven van goed onderwijs aan kinderen. Pas dus op en verdiep je goed, voordat je in de charmante verkooppraatjes van Misha van Denderen trapt.

SvPO Amsterdam

Een paar weken geleden klonk zeer veel kritiek van een ouder over SvPO Amsterdam op het forum van Stichting Vrihe Schoolkeuze Amsterdam (VSA). Een overstap naar een andere middelbare school is lastig omdat er te weinig aansluiting is.
http://stichtingvsa.nl/guestbook.php

svpo ouder

svpo ouder

15-05-2019 om 22:17

Fijne school SVPO Utrecht

Mijn jongste zit voor het tweede jaar op de SVPO Utrecht en ik heb een vriendin met kinderen op een andere svpo school. Wij zijn allebei heel tevreden over de SVPO. De klassen zijn klein (14 tot 16 leerlingen!) en docenten hebben veel tijd voor de leerlingen. Een verademing in vergelijking met de school waar mijn oudste op zit!
Ik lees hierboven berichten die van een paar ouders lijken te komen met kinderen die volgens mij beter op het speciaal onderwijs terecht zouden kunnen. Die hebben waarschijnlijk gedacht dat de SVPO met de kleine klassen ook wel speciaal onderwijs zou geven, maar dat is natuurlijk niet zo. Nu proberen ze de school onder druk te zetten om nog meer tijd en aandacht aan hun kind te besteden.
De brief die deze ouders hebben geschreven en waar Bart Boos (alleen die naam al) het over heeft heb ik ook gekregen. Volgens Bart Boos zouden er misstanden over de school in staan. Dat is helemaal niet zo. De ouders zijn het er bijvoorbeeld niet mee eens dat er geen ouderavonden zijn. Dat is zo, maar je kunt de mentor van je kind altijd makkelijk spreken en verder staat alle informatie op de schoolwebsite. Dat is niet echt een misstand.
Bart Boos heeft het ook over de rechtszaken. Ik heb daarover in de pers gelezen dat het vooral ging om tegenwerking van ministerie en gemeentes. De SVPO heeft de meeste zaken gewonnen. Anders konden ze nooit starten met de scholen. De rechtszaak tegen de inspectie ging zo te lezen over wat de SVPO biedt en dat volgens inspectie niet mag. De rechter gaf de SVPO gelijk en dus mag inspectie het rapport niet publiceren. Dat lijkt me terecht.
De SVPO is geen school voor speciaal onderwijs. Het is een school met niet teveel toeters en bellen zoals ouderavonden enzo. Als je die dingen belangrijk vindt of als je kind speciaal onderwijs nodig heeft, moet je niet voor deze school kiezen. Anders is het een heel fijne school met betrokken docenten die alle tijd hebben om je kind goed les te geven.

Aartjan

Aartjan

16-05-2019 om 19:42

Herken dit niet

Helaas is het zo dat de misstanden die er zijn niets van doen hebben met hoe kinderen funtioneren. De ouders die ontevreden zijn hebben geen “speciaal onderwijs” kinderen en hebben bewust gekozen voor rechttoe rechtaan onderwijs. Helaas zitten er aan deze “gedroomde school” nogal wat haken en ogen en is t niet wat t lijkt. Ik herken helaas ook alle negatieve berichten over deze school.

Koosje

Koosje

16-05-2019 om 20:21

SVPO Utrecht

Helaas deel ik het enthousiasme over het SVPO van sommige ouders niet. Ik heb ook een kind op SVPO Utrecht. Hieronder vind je een aantal van mijn bezwaren.

Het systeem 'workbook' is leidend op de school. Een eenmaal ingelopen achterstand loop je niet meer in. De toetsen gaan gewoon door. De schade wordt zo nog groter. Leerlingen met een achterstand worden opgejaagd om de achterstand in te halen. Wij gingen ervan uit dat het een huiswerkarme school is. Maar mijn kind moet 's avonds, op de vrije dag, in het weekend en vakanties doorwerken om bij te blijven.

De schoolboeken zijn gekopieerd en verouderd. De lessen Spaans/Duits zijn zwaar onder de maat. Er is voor deze vakken geen docent en elke begeleiding ontbreekt.

SvPO Utrecht

ik ben een van de ouders van het SvPO Utrecht, en mijn kind zou zeer zeker niet beter af zijn geweest op speciaal onderwijs. Ik was zeer zeker niet in de veronderstelling dat in de kleine klassen speciaal onderwijs zou worden gegeven. Die aanname van SvPO ouder is werkelijk nergens op gebaseerd.
'We' proberen de school ook helemaal niet onder druk te zetten, maar willen ze er wel op wijzen dat ze waar maken wat ze in de schoolgids en op de open dagen beloven.
Op papier is het inderdaad de ideale school. En een doorsnee kind dat zich in niets onderscheid van het gemiddelde zal er zeker prima op de plaats zijn. En ja, ook ik wist van te voren dat er geen zorg in huis was. En ja, ook Ik rekende op de extra aandacht die er zou zijn door de kleine klassen. Helaas werkt dit niet in de praktijk. De docenten beschikken niet over de competenties om die extra aandacht effectief te geven. Daar zijn ze niet ervaren en flexibel genoeg voor. Ook kinderen die niet op het speciaal onderwijs thuishoren leren toch niet allemaal op de zelfde manier. En hebben dus op verschillende manieren aandacht en uitleg nodig (tenzij je dus zon doorsnee kind hebt.
En dan nog even over de zorg. Dat ze die niet in huis hebben, ontslaat ze nog niet van de zorgplicht. Dat ligt gewoon wettelijk vast. Maar het SvPO doet er alles aan om instanties die hulp/zorg kunnen bieden buiten de deur te houden.
Dus raad ik het alle ouders echt met klem af om voor het SvPO te kiezen zodra hun kind maar enigsinds anders is dan het gemiddelde. Denk daarbij aan alles wat een kind bijzonder kan maken maar waarvoor speciaal onderwijs niet aan de orde is zoals Dyslexie, dyscalculie, milde vormen van ass, (hoog) begaafdheid, lage verwerkingssnelheid, beelddenkend of auditief lerend. Die kinderen zijn echt niet op hun plaats op het SvPO

Angela U

Angela U

16-05-2019 om 22:30

Inval inspecteurs onderwijs SVPO Utrecht

Hierbij wil ik reageren op het bericht van gisteren van' SVPO Ouder'.

Een doorsnee ouder heeft het niet snel over "speciaal onderwijs" en zal het mij niet verbazen als het bericht is gepost door het bestuur zelf gezien de samenstelling van het bestuur met een marketing bureau in portefeuille.

Mijn dochter zit ook in het tweede schooljaar en doet het prima qua resultaten. Dit is niet dankzij maar ondanks het onderwijsklimaat van het SVPO Utrecht.

Wij hebben het SVPO Utrecht afgelopen anderhalf jaar leren kennen als een rigide geleide organisatie. In Utrecht en Amsterdam zit een harteloze lokale schoolleider, aangestuurd een ijskoude directrice en als opperhoofd een megalomane bestuursvoorzitter getrouwd met de directrice.

Het gerucht gaat in Amsterdam-Noord dat het echtpaar [naam verwijderd], dagelijks bestuurder [naam verwijderd] en Toezicht houdend bestuurder [naam verwijderd] een lucratieve business hebben opgezet waar ze streven een enorme grijp te doen in de buidel met miljarden die omgaan in het onderwijs (zie artikel inde Groene Amsterdammer) middels het SVPO.

Dat in de breedste zin van het woord het kwaliteit van onderwijs in gedrang is op het SVPO Utrecht blijkt uit het onverwachte bezoek van Onderwijs Inspectie. Half april is er een team van inspecteurs binnengevallen en ik heb van mijn dochter begrepen dat er afgelopen dinsdag weer bezoek was.
Dit zijn geen geplande bezoeken en navraag leert dat dit zeer ongebruikelijk is en het duidt op een serieuze twijfels vanuit Ministerie van Onderwijs richting SVPO.

Een aantal zaken die we zelf constateren zijn onder andere de verouderde leermiddelen. Kopie van boeken waar geen auteurs rechten meer op zitten, verouderde leermidelen waar je kind rekent met 19% BTW en een dagelijks gehacked IT systeem (broddelwerk van een outdated programmeur) en tot voor kort veel onduidelijkheid over de overgangsnormering.

Wat nog meer zorgen baart is het enorme verloop van docenten waarbij de continuiteit van onderwijs in gedrang komt en het inzetten van 'remote' docenten Duits (ook Spaans) die je kind niet kennen en vice versa met als gevolg slechte taal ontwikkeling.
Het een en ander is aan de kaak gesteld door een grote groep bezorgde ouders en wat je terug krijgt is een enorm badinerende connotatie in de zeldzame communicatie vanuit de bestuursvoorzitter naar de ouders wat bij ons niet goed is gevallen.

De school claimt efficient te zijn met geld maar de cijfers (zoek de jaarcijfers SVPO Geldermalsen) leren dat er enorm veel wordt gereserveerd wat besteed kan worden aan verbetering van leermiddelen.
Het vergt niet veel Google tijd om te leren dat de voorzitter iedereen die dwars ligt bestookt met zijn advocaten team. SVPO procedeert tegen Onderwijs Inspectie tegen publicatie 2018, vecht gemeente Deventer aan omdat SVPO zich verslikt in verbouwing school enzovoort.

Er is een enorm verschil in beleving van wat het SVPO beloofde te zijn voor ons ten tijde van school orientatie en wat ze leveren in de harde werkelijkheid. We zijn enorm teleurgesteld en net als verscheidene ouders zijn wij ook bezig om te kijken of we ons kind kunnen overplaatsten naar een echte school. Echter moet je oppassen voor lock-in daar het lesaanbod sterk verschilt met de andere HAVO/VWO's in Utrecht en ons kind met een achterstand zal starten in derde jaar.

Voor wie meer informatie wilt is er een nuttig platform van ouders. Te bereiken op [email protected] . Wij hebben daar waardevolle informatie gekregen en tips.

Wij leven nu al mee met de ouders van de brugklassers in komend schooljaar in Utrecht en de nieuwe scholen in Hoorn, Hengelo en Deventer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.