Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Iemand

Iemand

12-03-2018 om 17:54

SVPO UTRECHT

Heeft iemand ervaring met het SVPO Utrecht?


eersteklasmoeder

eersteklasmoeder

03-01-2020 om 03:16

leren

En inderdaad, wil je dat je kind ook leert creatief nadenken, debatteren, schrijven, samenwerken, organiseren, filmen, muziek maken, etc., of wil je dat kind zo efficiënt mogelijk het eindexamen haalt...

Zeer zeker een optie

"Is deze school überhaupt een optie voor “doorsnee” kinderen met vwo-advies?"
Jazeker.
Of SVPO een optie is, hangt niet van het kind af, maar van je eigen mening over onderwijs. Er zijn een heleboel meningen over onderwijs en die hebben de afgelopen decennia geresulteerd in een wirwar van verschillende onderwijsmodellen.

SVPO grijpt terug naar een meer uitgekleed model dat heel eenvoudig uitgaat van de lesstof en de gedachte dat les geven helpt. Met daarbij dan ook nog: meer les geven helpt beter.

Het is hetzelfde model dat ze bijvoorbeeld op het Luzac hanteren.

Dat betekent dat je eerst en vooral naar school moet komen (niet spijbelen) en je werk moet doen (niet klieren) en als het niet af is dat je dan extra komt om het werk toch af te maken. Dat lijkt streng, maar het is duidelijk.
Er zit bij SVPO bovendien nog een beloning bij, want wie gewoon netjes verschijnt en het werk afmaakt, mag zelf een beetje (binnen de wet) met vakantiedagen schuiven.

Je kunt dat als doel stellen in een lesperiode. Dan werkt je kind voor een lang weekend..... ergens heen, in plaats van "voor de eigen bestwil" of "een mooie toekomst" en meer van dat soort vaags.

Leerlingen die de stof te moeilijk vinden of niet zo vlot kunnen behappen, die halen het natuurlijk niet om extra vrije dagen te verdienen. Zij zullen juist vaker extra tijd op school doorbrengen.
Er zijn mensen die dat oneerlijk vinden, maar wie uitgaat van de gedachte dat onderwijs geven helpt en logischerwijs dat meer onderwijs geven meer helpt, die begrijpt dat je een leerling die het niet zo makkelijk oppikt het beste helpt door het meer onderwijstijd te geven.

Oneerlijk is in mijn ogen om leerlingen die het niet binnen de gestelde tijd halen, af te laten zakken naar een lager niveau.
Maar goed. Dat is maar een opvatting. Er zijn ook mensen die het oneerlijk vinden om leerlingen op een te hoog niveau te houden, arme zieltjes, want dat zou ze maar pushen tot prestaties die ze toch niet halen.

"Het klinkt alsof er juist een lager niveau wordt onderwezen en dat docenten ontevreden weglopen, terwijl hun website zegt dat ze juist alle vakken op een hoger niveau aanbieden.'
De cijfers geven de school gelijk, want de meerderheid van de leerlingen die met een mavo niveau instapt, stappen uit met een havo diploma.

De leerkrachten die zeggen dat leerlingen met een achterstand de school verlaten, zouden moeten specificeren waar die achterstand dan in zit.
Maar die is trouwens makkelijk te vinden, want op dit schooltype wordt het vak Duits niet gegeven. Men heeft voor Frans gekozen. Op de meeste scholen kiest men juist voor Duits. Dat betekent dat van school wisselen lastig is. Een achterstand bij Duits.

Maar dat is niet uniek voor SVPO. Overstappen is overal een probleem omdat scholen hun onderwijs in eigen volgorde inrichten. Zo kon je bijvoorbeeld vroeger van 4 vwo meteen naar 5 havo, maar dat kan niet meer vanwege het examenprogramma dat vaak al in 4 havo begint en net een beetje anders is dan de vakken die je op het vwo krijgt. Dat betekent niet dat die vakken op het vwo op een lager niveau gegeven worden.

"Als de inhoud van de lessen gestoeld is op pure reproductie zullen kinderen juist minder leren dan elders, wat de opmerkingen over achterstand verklaart. "
Nou nee, daar heeft het dus niks mee te maken.
Er is sowieso niks mis met leren door pure reproductie, ga maar eens kijken op de muziekschool. Dat werkt daar al een eeuwigheid zo, niks veranderd in al die eeuwen en het werkt nog steeds. Het levert muziek makende niet muzikanten op én zit echte muzikanten niet in de weg.

"Mijn dochter wil juist excelleren en ik ben bang dat, als zij voor deze school kiest, ze zichzelf juist onthoudt van kennis."
Als je daar bang voor bent, moet je niet voor deze school kiezen.

Ik zou, als ik voor de keuze zou staan, het wel doen. Ik hou van de duidelijkheid, maar veel belangrijker: Ik vind school niet de belangrijkste plek om kennis op te doen. Een school die het schoolwerk binnen school houdt (geen huiswerk) geeft kinderen de kans om buiten school de wereld te ontdekken.

Je weet veel beter waar je aan toe bent en dat geeft rust en ruimte in de agenda, door week maar juist ook het weekend en de vakanties.

Mijn kinderen kregen voor de vakantie altijd zo'n enorm pak werk mee, dat de halve vakantie eraan op ging.
Zonde.

eersteklasmoeder "Wij hebben uiteindelijk niet voor SVPO gekozen maar voor een goede, fijne vwo-school (categoraal gymnasium). "

Mijn kinderen hebben ook categoraal gymnasium gedaan. Ik denk dat op de SVPO school het tempo het inderdaad niet haalt bij het tempo dat op die school werd aangehouden.

Maar mijn dochter vond de school niet leuk (is naar vwo scholengemeenschap gegaan en liep daar minstens een jaar voor) en mijn zoon kon de concentratie niet behouden met al die leukigheid en variatie. Hij is van 4 gymnasium naar het Luzac gegaan en heeft 5 en 6 in één jaar gedaan.

Maar goed, Arnon stelt de vraag voor een gewone vwo leerling.
Ik denk dat die beter bij het SVPO terecht kan dan bij een scholengemeenschap.
Dat ik vind ik nu eigenlijk juist zo aardig aan dit nieuwe schooltype: eindelijk een tempo/niveau school voor leerlingen die niet in aanmerking komen voor een categoraal gymnasium.

Maar hé, als je er niet in gelooft, dan kies je gewoon een andere school.

Niet op school

"En inderdaad, wil je dat je kind ook leert creatief nadenken, debatteren, schrijven, samenwerken, organiseren, filmen, muziek maken, etc., of wil je dat kind zo efficiënt mogelijk het eindexamen haalt..."

Nou, misschien, maar niet op school
Er is geen school met zulke goede docenten als de vrij gevestigde (muziek, dans, teken) docenten. Er is geen debetclub zo interessant als de debatclub. Er is geen opleiding zo productief als zelf buiten de deur prutsen met een cameratje.
Ik vind juist dat je al dit soort gedoe niet op school moet brengen.
Je kunt het beter en meer toegepast buiten school halen.

Voordeel van wel op school .....

Het voordeel van dat soort dingen wel op school leren, is dat de leerlingen er wel mee in aanraking komen.
Mijn dochter sport heel veel buiten schooltijd, maar maakt nu op school kennis met kunst, muziek, debatteren, filmen, creatief denken, samenwerken, etc.

We zijn op de open dag van SVPO in Utrecht geweest. SVPO is vooral gericht op alleen leren en uitstromen op zo hoog mogelijk niveau. Of je kan excelleren als je al op VWO niveau binnenkomt weet ik niet.

Dochter zit hier op het Unic, daar wordt juist veel tijd besteed aan alles eromheen. En heeft 3 jaar brugklas (Havo/Vwo). Dus als je echt op het hoogste niveau wil excelleren, misschien ook niet de juiste keuze.

Dan zou ik voor 1 van de categorale gymnasia gaan in Utrecht. Of als je niet van de talen bent, misschien het bonifatius. Genoeg extra mogelijkheden daar voor de kinderen die willen.

Arnon, het allerbelangrijkste is dat je oudste zelf een goed gevoel bij de school heeft.

Engelse kostschoolmodel

Zonnebloempje "Het voordeel van dat soort dingen wel op school leren, is dat de leerlingen er wel mee in aanraking komen."
Ach dat is allemaal zo relatief. School is niet de belangrijkste bezigheid in een kinderleven. Naast de 1000 schooluur zitten er nog 7760 uur in een jaar.
Naar school gaan is wel verplicht en een minimum niveau halen voor de uitstroom naar mbo, hbo of universiteit lijkt mij een vereiste, dus daar ligt wat mij betreft het grootste belang.

De ontwikkeling van al die extra's, en dat heeft sinds mijn kinderen van school zijn allen maar een grotere vlucht genomen, doen de core business een beetje uit het oog verliezen. Er zijn vooral ook nogal wat scholen die doen alsof ze een Engelse Kostschool zijn voor rijke kindertjes, die in alle aspecten moeten worden gevormd en gekneed omdat pa en moe nu eenmaal uit beeld zijn op school.

De werkelijkheid is natuurlijk een andere. Plus nog eens de werkelijkheid dat ook mbo, hbo en universiteiten of hun studentenverenigingen, al dat moois ook nog eens aanbieden.

Maar goed, onderwijs is een keuze van de ziel. Je moet er een beetje in geloven.

Arnon

Arnon

03-01-2020 om 15:48

Echte ervaring zou fijn zijn

Dank voor de feedback eersteklasmoeder. Voor onze dochter zijn een gymnasium en vwo+ / TTO de andere overwegingen. Het verhaal van svpo lijkt wel te rammelen, even los van de slechte berichtgeving.

Ik geloof niet dat het beloofde hogere niveau voor alle vakken een realiteit kan zijn alle klassen exact dezelfde stof krijgen. Er is immers een wezelijk verschil tussen havo en vwo. Hv niveau t/m klas 3 en tegelijkertijd “een jaar voorlopen” in vergelijking met gewoon vwo kan toch niet? En dat maakt het ook geen hoger niveau.

Voor het schoolvak Engels staat op de site het volgende:
“Aan het eind van klas 3 lopen onze leerlingen al één leerjaar voor. Tegen de tijd dat ze eindexamen doen hebben ze een beheersing van het Engels zoals dat anders alleen op tweetalig onderwijs bereikt wordt. Wij doen dat echter niet door allerlei andere vakken in het Engels te geven, maar gewoon door veel tijd en aandacht voor Engels zelf in te ruimen.”

Hoe dan? Dat is met pure reproductie onmogelijk, en kunnen veel reguliere havo-leerlingen ook niet dus dat valr niet te verwachten van opstromende mavo leerlingen. Ze noemen op de hoofdpagina het IB higher level examen, maar bij een TTO infodag die we hebben bezocht is gezegd dat dit een tweejarig examenprogramma voor TTO onderwijs is, dus dat kunnen en mogen ze toch helemaal niet aanbieden? Juist dit soort dingen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van VWO’ers. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat voor methodes gebruiken ze? Als het inderdaad oude gekopieerde boeken zijn met allerlei achterhaalde principes kan dat zeer schadelijk zijn. En hebben docenten dan wel de vrijheid om dit niveau op te als de kinderen zoals een andere ouder aangaf alles moeten doorwerken? Is achterlopen kwantitatief of kwalitatief?

@m lavell, het is mij onduidelijk waar u uw uitspraken op baseert. Als ik het zo lees heeft u geen ervaring met deze organisatie maar verdedigt u deze zonder in te gaan op inhoudelijke punten. Of deze school een optie is hangt niet alleen af van iemands kijk op onderwijs maar ook op wat de kwaliteit is van het geboden onderwijs en of dit past bij het kind. Hierover heb ik ernstige twijfels.

Arnon

Arnon

03-01-2020 om 15:56

Stukje reactie weggevallen

Een stuk van mijn bovenstaande reactie viel weg.

Wat ik me nog afvroeg is hoe ze dan een hoger niveau duits en spaans onderwijzen als dat volledig op de computer gaat. Is dat dan ook met hulp als er geen docenten voor zijn? Hoe doen ze dat dan?

Kijk in de spiegel

Arnon "Hoe dan? Dat is met pure reproductie onmogelijk"
Hoezo niet mogelijk? Waar staat dat?
Wat bedoel je met pure reproductie en heb je een onderbouwing voor deze bewering?

"en kunnen veel reguliere havo-leerlingen ook niet dus dat valr niet te verwachten van opstromende mavo leerlingen."
Als je in een keuze proces bent en je hebt niet zoveel vertrouwen in een schooltype, dan volstaat het om niet voor dat schooltype te kiezen.

Allerlei ongefundeerde beweringen doen over alle havo leerlingen lijkt me wat te ver strekken.

"dus dat kunnen en mogen ze toch helemaal niet aanbieden?"

Weet je wat dat is eigenlijk, IB onderwijs?
Kijk hier https://www.ibo.org/
En ja hoor, ze bieden het aan.

Voor het mogen geven van IB onderwijs is een licentie nodig die streng gecontroleerd wordt door de IB organisatie (kwaliteit van de leerkrachten, gebonden lesmateriaal, kwaliteit van de lessen) Veel strenger dan wat de Inspectie doet.

"Wat voor methodes gebruiken ze? Als het inderdaad oude gekopieerde boeken zijn met allerlei achterhaalde principes kan dat zeer schadelijk zijn."
Stel je toch niet zo aan. Waar haal je die wijsheid nu toch vandaan?
Wie heeft het over oude gekopieerde boeken?

Ga je eens verdiepen in het IB onderwijs.

"@m lavell, het is mij onduidelijk waar u uw uitspraken op baseert. "
Op kennis over het onderwijs in het algemeen en dat wat er over SVPO te lezen is.
Lekker duidelijke organisatie vind ik.

"Of deze school een optie is hangt niet alleen af van iemands kijk op onderwijs maar ook op wat de kwaliteit is van het geboden onderwijs en of dit past bij het kind. Hierover heb ik ernstige twijfels."
Dat mag hoor. Moet je voor jezelf weten.

In zijn algemeenheid of over dit schooltype zegt het helemaal niks. Zeker niet met de argumenten die je gebruikt. Die zijn nogal warrig en hier en daar hysterisch te noemen.
Maar dat is je goed recht.

Arnon

Arnon

03-01-2020 om 16:32

Op de man spelen heeft geen zin

@m lavell
Op de man spelen heeft geen zin. Het is me duidelijk dat u echter niet weet waar u het over heeft. Of zij dit examenprogramma aanbieden betwijfel ik (want dat kan niet tegelijk op havo en vwo). Klakkeloze reproductie en stampwerk heeft nooit een hoog leerrendement tot gevolg, dus dat een docent dit met naam in de krant zegt is zorgwekkenc. Voor rendement is integratie en toepassing nodig, waarna de stof in andere contexten gebruikt en herhaald dient re worden om het te laten beklijven. Dat is voor alle vakken zo. Waarom u hier zo aggressief reageert is mij een raadsel. Ik heb me overigens wél ingelezen en daarom is me ook duidelijk dat het verhaal rammelt. Daar mijn dochter enthousiast is over het verhaal van deze organisatie probeer ik hier dus echte ervaringen en overwegingen te mogen lezen. Het is namelijk háár keus, maar als vader moet ik haar ook behoeden voor een (potentieel dramatische) keus. Zij wil heel graag excelleren op taalgebied en zou van een systeem dat haar totaal niet uitdaagt zeer ongelukkig worden dus vandaar de vraag.

Volgens meerdere bronnen (lees: scholen die het IB aanbieden en hier wel informatie over hebben gegeven) mogen alleen TTO scholen dat doen. Zo staat het ook op de site van nuffic (Nederlandse authoriteit TTO). Met een beetje googlen kom je daar wel en dat ondersteunt wat mij elders is verteld.

Zie ook deze school: https://www.eldecollege.nl/Onderwijs/Tweetalig_vwo/IB__International_Baccalaureate

Dus of het svpo beweert bewust dingen die niet kloppen ten behoeve van PR of het klopt voor een deel wel, maar dan wil ik dat als ouder wel helder hebben. Ze zeggen ook ielts examens aan te bieden maar dat is qua niveau veel lager, blijkbaar.

Dus, als er iemand is die dit wel helder heeft, ook voor de andere vakken of daar ervaring mee heeft hoor ik het graag.

from the horse's mouth

De IB organisatie zelf zegt dat SVPO het programma aanbiedt.
zie https://www.devogids.nl/middelbare-scholen/

Wat is het doel van je verdachtmakerij tav deze school?
Waarom kun je niet volstaan met gewoon een andere school kiezen voor je dochter?

"Klakkeloze reproductie en stampwerk heeft nooit een hoog leerrendement tot gevolg,"
Heb je een link naar ook maar één onderzoek dat die bewering onderschrijft?

"Voor rendement is integratie en toepassing nodig, waarna de stof in andere contexten gebruikt en herhaald dient re worden"
Dit is een typisch onderwijzersparadigma van het soort dat doet alsof kinderen alleen maar op school een leven hebben en buiten school in eenzame isolatie.

Begin eens bij het begin van je bewering. Je stelt telkens dat er uitstluitend klakkeloos gestampt zou worden. Hoe kom je daarbij?

"Volgens meerdere bronnen (lees: scholen die het IB aanbieden en hier wel informatie over hebben gegeven) mogen alleen TTO scholen dat doen."
Zij gaan daar niet over. IBO gaat daar over. Ik denk dat je de informatie verkeerd hebt begrepen.

"Dus of het svpo beweert bewust dingen die niet kloppen"
Of jij hebt het niet begrepen.
Zie nogmaals https://www.devogids.nl/middelbare-scholen/

"Dus, als er iemand is die dit wel helder heeft, "
Heb je het nu helder?

Wat ik gevonden heb, kan jij ook vinden. Ik wist niet eens dat SVPO ook IB onderwijs gaf, maar ik ken het type onderwijs wel. Even zoeken en hoppa, bevestigen from the horse's mouth, zoals de Engelsen dat zeggen.

Toch niet

De link verwijst niet meer goed.
Gek.

Via die VO site vind je

Cambridge English
Fast Lane English
DELF (Frans)

Dat is niet IB onderwijs. Weer iets anders.
Fast Lane ken ik niet.

Gedoe eigenlijk

IB onderwijs wordt gegeven op de Internationale scholen.
Alleen IB onderwijs wordt half gesubsidieerd door het ministerie.

Waar heb jij gelezen dat SVPO IB onderwijs aanbiedt?

Rosalie

Rosalie

03-01-2020 om 17:52

Hier

is ook een school (voor tto) die het international baccalaureate aanbiedt, maar die niet op de lijst van ibo voorkomt. Misschien omdat het alleen om certificates voor Engels gaat en niet voor het hele programma?

Verwarring alom

Er zijn Internationale scholen die volgens het IB onderwijs aanbieden (er zijn er ook die iets anders doen). Die scholen ontvangen halfsubsidie van de overheid. Dat onderwijs is in beginsel niet toegankelijk voor gewone Nederlandse ingezetenen (alleen voor Internationale mensen).

Er is TTO onderwijs.

Er zijn schoolbesturen die beide (Internationaal en TTO) onder hun vleugels hebben. Dat is een beetje een verwarrende constructie.

In de link die Arno geeft staat iets anders.
Het TTO onderwijs wordt afgesloten in het 3e jaar met een TTO certificaat.
Vervolgens "Om ook in de bovenbouw de tweetalige gedachte door te voeren, kiezen de meeste tvwo-scholen voor een extra programma in de bovenbouw, namelijk het IB English A: Language and Literature programma. Dit is een internationaal taal en literatuur programma van het IB (International Baccalaureate)[..knip...] Het IB wordt afgesloten met aparte examens in vwo 6. "

Dat is dus maar een klein onderdeel van het IB programma Engels.

Deze zin uit van de website "Het International Baccalaureate wordt op geen enkele andere school in de omgeving aangeboden." is dus een tikje bombastisch.
Maar goed. Wel leuk dat Engels.

De beginverwarring ontstaat echter bij de bewering dat SVPO onterecht claimt IB onderwijs aan te bieden. Ik heb bij SVPO geen beweringen in die richting gevonden.

Ah, dit bedoel je

Arnon ik heb de zin gevonden "Alleen TTO-scholen in Nederland mogen een English A: Language & Literature cetrificaat programma aanbieden."

Maar dat lijkt me een wilde bewering.
Het programma is een gewoon Ib programma (https://www.ibo.org/programmes/diploma-programme/curriculum/language-and-literature/language-a-literature-slhl/) en is dus min of meer "te koop" voor iedereen die voldoet aan de eisen van IB.

Het kan niet zo zijn dat er TTO scholen het alleenrecht op dat programma hebben.

Rosalie

Rosalie

03-01-2020 om 18:47

Het

komt mogelijk hier vandaan. Op de website van svpo staat:

3. Doe je Vwo, dan bereiden we je in de vijfde klas voor op het halen van een internationaal erkend certificaat dat toegang geeft tot iedere Engelstalige vervolgopleiding (IB higher level of vergelijkbaar).

Maar erg stellig is dat niet.

Rosalie

Rosalie

03-01-2020 om 18:59

Wel een (nog) beperktere pakketkeuze

Op het VWO heb je

Nederlands, Engels, Frans, Maatschappijleer, Wiskunde en Culturele vorming, Aardrijkskunde en

of:
Filosofie, Geschiedenis, Economie, Tekenen en Kunstgeschiedenis.

of: Natuurkunde, Scheikunde, Biologie en Natuur, leven en techniek.

Latijn en Klassieke culturele vorming, Spaans en Duits zijn keuzevakken.

Verplicht een dubbel profiel en een extra vak dus en verder geen keuze in je vakken.

Taalniveau's

Mogelijk. IB higher level of vergelijkbaar.
Dat kan, want higher level is een niveau en tegenwoordig zijn die niveau's per taal (Europa) in een soort van schema gevat.

Uitleg hier: https://detaalbrigade.nl/taalniveaus/

"Taalniveaus CEFR (A1, A2, B1, B2,C1, C2)

Om het taalonderwijs op elkaar af te stemmen, met elkaar te kunnen vergelijken en taalniveaus te kunnen inschatten is het Europees referentiekader voor de talen vastgesteld. Voor het meten van uw taalniveau maken wij gebruik van dit Europees referentiekader van het CEFR. Dit is een richtlijn voor de verschillende talen om uw taalniveau te beoordelen. Zo kunt u zelf inschatten wat uw taalniveau ongeveer is. Het referentiekader is van toepassing op alle talen."

IB higher level of vergelijkbaar gaat dus over het taalniveau dat als doel gesteld wordt. Niet over het het prestigeniveau dat samenhangt met IB.

Hier het Engels
https://www.studytravel.nl/delf

Hier het Frans
https://www.studytravel.nl/delf

Arnon

Arnon

03-01-2020 om 21:47

De site klopt dus niet?

Inderdaad Rosalie, daar komt het vandaan. Echter is dat IB niet te vergelijken met ielts, wat weer hier staat: https://sites.google.com/a/svpo.nl/main/vacatures/engels

ERK normen hebben daar helemaal niks mee te maken m lavell; je zegt veel zonder te weten waarover je het hebt. IB is een tweejarig examenprogramma wat moet voldoen aan een bepaald curriculum. Daar hoort een bepaald niveau bij, ja, maar veel méér dan even een ERK notering op een certificaat krijgen omdat je eenmalig een examen hebt gemaakt. Ik zie niet hoe ze dat kunnen bieden als ik de ervaringen en links op dit forum lees, want dan zou het IB examen voor havo in klas 4 moeten beginnen en voor vwo in klas 5. Hierover lees ik helemaal niets, maar wel dat ze even een examen kunnen doen in klas 5 vwo. Daar klopt dus iets niet.

De opmerking over klakkeloze reproductie komt van een docent van svpo (lees even wat beter als je dat nog moet vragen) en reproductie is een teken een laag niveau ipv hoog. Toch beweren ze voor Engels het zelfde niveau te onderwijzen als TTO (ik citeer: “Tegen de tijd dat ze eindexamen doen hebben ze een beheersing van het Engels zoals dat anders alleen op tweetalig onderwijs bereikt wordt.”) en alle andere vakken op een hoger niveau aan te bieden. Is de realiteit ook zo? Dat vraag ik me dus af, want erg geloofwaardig is het niet als het uitgangspunt hv is.

Dan staat er ook nog dat ze bachelorvakken aanbieden. Mijn dochter vindt dat en het verhaal over alles (zeker talen) op een hoger niveau erg aantrekkelijk klinken. Weet iemand of dat ook echt klopt? Hoe is het vakinhoudelijke niveau? Lopen de leerlingen echt voor qua niveau in vergelijking met andere vwo’ers? Is er ruimte voor excellentie en is er nou sprake van echt versterkt (hoger niveau) Engels? Wat voor bachelorvakken (hbo/uni?) er geboden en vanaf wanneer kunnen ze daarmee aan de slag?

Rosalie

Rosalie

03-01-2020 om 22:55

ken het svpo niet, maar op de school van mijn kinderen (niet in Utrecht) doen alle leerlingen Cambridge Engels, kunnen ze DELF Frans en Goethe Duits doen en vakken volgen aan de universiteit. Dat kan vast ook bij andere scholen in Utrecht. SVPO geeft drie kwartier extra Engels per week en twee keer een taalreis. En ze bieden de mogelijkheid een internationaal erkend certificaat te halen, IB higher level of vergelijkbaar. Met vergelijkbaar bedoelen ze kennelijk ielts. Met het aanbieden van vakken op een hoger niveau bedoelen ze volgens mij havoniveau voor vmboleerlingen en vwoniveau voor havoleerlingen en twee bachelorvakken voor de VWOleerlingen.

Rosalie

Rosalie

03-01-2020 om 22:58

en de bachelorvakken zijn vakken die bij verschillende studies aan bod komen, zoals wetenschapstheorie en statistiek.

Doelgericht of prestigegericht

Arnon "IB is een tweejarig examenprogramma wat moet voldoen aan een bepaald curriculum."
Als je mensen wil corrigeren moet je wel precies zijn. Het gaat niet over IB, maar over het onderdeel Language A van IB.
Wat dat precies inhoudt weten we al. _IK_ heb de link al gegeven naar de beschrijving in #106. (dat had jij moeten doen natuurlijk, dan hadden we elkaar eerder begrepen)

Arnon "Daar hoort een bepaald niveau bij, ja, maar veel méér dan even een ERK notering op een certificaat krijgen omdat je eenmalig een examen hebt gemaakt."
Ja. Dat klopt. In het geval van IB heb je dan dus niet alleen het erkende lesniveau, maar ook kennis van alle literatuur die tijdens die twee jaar onderweg bestudeerd is.
Als je dat meer waard vindt, dan kies je daar toch voor?
Maar om toegang te krijgen tot Engelstalige opleidingen is het certificaat voldoende. Overigens biedt SVPO ook meer, maar ze wekken inderdaad niet de suggestie dat het net zo groots en meeslepend zal zijn als het programma dat Language A van IB is.

Arnon "Ik zie niet hoe ze dat kunnen bieden als ik de ervaringen en links op dit forum lees, want dan zou het IB examen voor havo in klas 4"
Ik krijg niet de indruk dat er een IB examen geboden wordt. Daarmee is je vraag beantwoord, toch? Waarom blijf je er zo over zagen?

Arnon "Hierover lees ik helemaal niets, maar wel dat ze even een examen kunnen doen in klas 5 vwo. Daar klopt dus iets niet."
Wat is nu je missie, een school vinden voor je dochter of dit schooltype afzeiken? Dat je het niet begrijpt en verwachtingen door elkaar haalt, wil niet zeggen dat er iets niet klopt. Jij vindt het niks kennelijk. Dat mag. Ik zie niet dat er valse verwachtingen gewekt worden. Alleen mensen die meer prestigegericht ingesteld zijn zullen in de doelgerichte opzet dingen lezen die er niet zijn (automatisch aannemen dat het gepaard gaat met prestigieuze dingen)

Arnon "De opmerking over klakkeloze reproductie komt van een docent van svpo (lees even wat beter als je dat nog moet vragen) "
Het is beter als je dat citeert. Waar heb je dat vandaan en in welke context staat het er? Nu moet ik raden en ik raad dat het een sneer is van een rancuneuze ex-leerkracht. Vind ik niet zo informatief.

Overigens en zonder te weten of SVPO met reproductie werkt: Met minachting spreken/denken over leren door reproductie is wat mij betreft een kwaal binnen het Nederlandse onderwijs. Er is geen enkel onderzoek dat uitwijst dat de mystificatie van onderwijs door "nieuw leren" in al haar verschijningsvormen, tot betere resultaten leidt.
In tegendeel zelfs: Het onderwijsniveau in Nederland holt sindsdien achteruit.

https://nos.nl/artikel/2226821-het-nederlandse-onderwijs-glijdt-af-al-20-jaar-daalt-niveau-zegt-inspectie.html

Ondertussen is (nogmaals) reproductie op de muziekschool het geëigende middel om leerlingen muziek te leren lezen, luisteren, begrijpen en spelen, in context van tijd en cultuur leren plaatsen. Alles wat je onderwijs ook wil. Een succesvolle werkwijze die in de muziek nooit is veranderd.

Jouw gedachte dat leren door reproductie een slechte werkwijze is mag je helemaal voor jezelf houden. Maar als evangelie zo zonder enige onderbouwing van het succes van een andere methode is het niet zoveel waard.

Arnon "Weet iemand of dat ook echt klopt? Hoe is het vakinhoudelijke niveau? Lopen de leerlingen echt voor qua niveau in vergelijking met andere vwo’ers? Is er ruimte voor excellentie en is er nou sprake van echt versterkt (hoger niveau) Engels?"

Er is niks feitelijks aan je vraag. Je vraagt eigenlijk of de school aan _jouw_ verwachtingen zal voldoen. Dat denk ik niet. Je hebt geen doelgerichte kijk op onderwijs, je wil prestige, interessante verhalen. Niet alleen maar niveau maar een verhaal dat ruimte laat voor meer dan het is (twee jaar lang Engelse literatuur bestuderen). Je lijkt niet geïnteresseerd in de feitelijke omschrijving als het aantal lesuren.
Laten we wel wezen: 2 jaar Engelse literatuur bestuderen gedurende gemiddeld 0,5 uur per week, klinkt een stuk minder indrukwekkend.
Hoeveel zal het zijn?

Voor iedereen in Nederland die op zoek is naar onderwijs dat kansen biedt is het feitelijke antwoord: Ja.
Op dit type school krijgen leerlingen meer kansen dan ze op andere schooltypen krijgen, juist omdat er gewerkt wordt naar vooraf gestelde eindniveau's, bijvoorbeeld dat certificaat Engels.

Dat betekent namelijk dat leerlingen met heel hard werken, desnoods heel veel reproduceren, een niveau kunnen behalen dat ze niet van huis uit hebben meegekregen en waardoor ze niet worden toegelaten in het huidige onderwijs- selectie-model.

De strategie van dit onderwijs biedt dus kansen aan kinderen die ambitieus zijn, hard willen werker en zo hoger op willen komen.

Ik denk niet dat jouw dochter tot die doelgroep hoort.
Die kan beter terecht op een TTO, Technasium, Gymnasium of ander meer fancy schoolmodel waar niet het harde werken van de leerling maar dat van de ouders de doorslag geeft bij de slagingskansen.

Hoewel je dochter er best nog wel eens een fijne tijd zal kunnen hebben. Maar haar klasgenoten zullen wat minder vaak nazaten van interessante mensen zijn dan jij wellicht zou willen.
Nee, geen opleiding met prestige.

Ava

Ava

04-01-2020 om 13:44

Er is ook een tegengeluid, he!

Mijn kind zat op het SvPO Utrecht en kon na een jaar op en neer reizen gelukkig terecht op de SvPO in onze woonplaats.

Kind heeft het er prima naar de zin en haalt goede cijfers. Met de mentor (Utrecht) was heel goed contact (met kind en met mij) ondanks de afstand.

Waarom er met name vanuit Utrecht zoveel negatieve berichtgeving is, kan ik alleen maar naar raden. Misschien omdat men in Utrecht 2 systemen heeft (loten -wat via aanmelding op de basisschool gebeurt- of zelf aanmelden.. dat heeft te maken met de populariteit van de school van je keuze.
Niet afgelopen jaar maar het jaar daarvoor is men in Utrecht vergeten zich aan te melden als Vwo (naast Havo en VMBO school) bij de basisscholen. Mogelijk (?) daardoor zaten de klassen in beginsel niet vol waardoor er ruimte was voor leerlingen die misschien niet duidelijk voor een SvPO kozen. Die waren misschien ook niet naar de info-dag geweest. Een deel van de kritiek doet mij daar aan denken, namelijk.
Mijn man, kind en ik kunnen ons niet vinden in de kritiek.

Hoe je de SvPo ervaart ligt aan het kind en de situatie. Is je kind veel ziek dan kan je school als inflexibel of zelfs rigide ervaren. Heeft je kind behoefte aan wat meer structuur dan ervaar je school als duidelijk, als huiswerk arm (als je de aangeboden tijd voor begeleid werken ook daarvoor benut), met vrije tijd voor eigen ontwikkeling.

Mijn kind is ook ziek geweest en liep achter, kreeg van het huiswerk (wat je op school hoort te doen) een kopie mee om thuis te maken en de leerkracht vinkte het af in het systeem.

Het voordeel hoe school tijd en middelen inzet is de vorming van kleine klassen. Het gevolg ervan is dat school vakken met verstrooide uurtjes (biologie, aardrijkskunde, geschiedenis etc) bij elkaar raapt en in 1 jaar stopt. Biologie heb je in het eerste jaar (eindniveau is te vergelijken met die van leerjaar 3), tweede jaar vervalt biologie en wordt het zelfde gedaan gedaan met geschiedenis etc). De vier vaste vakken zijn Nederlands, Frans, Engels, wiskunde, naast wat je dat jaar als vak krijgt dus en tekenen (met oa kunstgeschiedenis), filosofie en sport (1 hele dag in de 4 weken).
Voordeel is overzicht, nadeel is overstappen... dat gaat pas goed na de derde.

Is het een school voor iedereen? Nee dat denk ik niet, hoewel elke leerling baat kan hebben met kleine klassen (16 leerlingen) maar de consequenties die dat met zich meebrengt om dat te realiseren, niet nodig vindt.

ArnoN

ArnoN

06-01-2020 om 10:59

Hoi Ava

Fijn, iemand met echte ervaring!

Kunt u mij meer vertellen over het talenonderwijs? Hoe ervaart u het niveau? Spreken ze bijv. de doeltaal tijdens de lessen mvt? De modules waar ouders uit Amsterdam (link eerder op dit topic) over klaagden, hoe zijn die en hoe ervaart uw dochter die?

Weet u ook hoe dat zit met dat versterkte Engels? Gebruiken ze een Engelstalige of Cambridge methode/lesboek in de onderbouw? Weet u of zij dat IB (svpo.nl) of Cambridge Engels. (vo gids) krijgen?

Worden ze voor Frans ook voor dat examen opgeleid en spreekt ze het al aardig na 2 jaar Frans op een hogrer niveau?

Hoe ervaart ze Duits of Spaans? Geven docenten hier hulp bij via Skype? Wat vindt u van het niveau voor deze lesloze vakken?

Rosalie

Rosalie

08-01-2020 om 06:26

Ik ben benieuwd baar

de pakketkeuze. Kun je, als je Latijn, Duits en/of Spaans wilt doen, vakken uit het vaste pakket laten vallen, of zijn deze vakken extra vakken naast de negen vakken uit het vaste pakket?

Rosalie

Rosalie

08-01-2020 om 07:25

Ik ben benieuwd naar

anders klink ik zelfs online verkouden.

Janus

Janus

08-01-2020 om 08:21

Echte ervaring met svpo ....

..... lijkt M Lavell niet te kunnen hebben, ArnoN.

In 2004 werd M Lavell in een artikel in de Volkskrant aangehaald als ouder van 2 kinderen van 15 en 16 jaar. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/schoolresultaten-volgen-op-de-computer~b51314dd/

Svpo bestond in 2004 nog niet; de eerste school is in 2009 gestart door Suzan Polet volgens de eigen website https://sites.google.com/a/svpo.nl/main/over-ons. Op dat moment waren de kinderen van M Lavell meerderjarig en dus te oud om naar de middelbare school te gaan.

De taallessen bij svpo bestaan uit het eindeloos herhalen van woordjes in het zeer gebrekkige systeem. Grammatica wordt niet of nauwelijks behandeld en ook het spreken van de vreemde taal krijgt weinig aandacht. "Versterkte" talen" zijn niet aan de orde, omdat iedere leerling hetzelfde krijgt voorgeschoteld. Duits en/of Spaans doet de leerling volledig zelfstandig; de school geeft hierin geen enkele ondersteuning omdat zij niet beschikt over docenten Duits en Spaans.

In de link in het bericht van "Bezorgde ouder SvPO" van 7 januari staat dat het rapport van de inspectie as vrijdag wordt gepubliceerd. Daarin staat vast informatie waar je wat aan hebt.

Held op sokken

Janus, je had helemaal niet hoeven googelen. Ik heb nergens gezegd dat ik ervaring heb met deze school dus je poging tot diskwalificatie slaat elke plank mis.

Of _jij_ ervaring hebt met deze opleiding en welke die dan is, kunnen wij niet weten, want jij durft je naam niet te noemen.
Je bent een echte held op sokken.

Dus of wat je schrijft allemaal waar is, kunnen wij ons afvragen.

Ik blijf me verbazen

Het artikel in Aob had ik al gelezen inderdaad.
En ik blijf me verbazen.

Zo staat er "Voor leerlingen die achterop raken sluit de begeleiding niet goed aan. Er wordt vooral gehamerd op het inlopen van de achterstand – zo nodig op vrije dagen of in de vakantie "
Eh... Wat is er nieuw? Kent iemand een VO school waar er iets anders gebeurt en zo ja, wat dan precies? Of doelt men op het verstrekken van dyslexieverklaringen en verlenen van ontheffing voor bepaalde lesstof?
Wordt deze SVPO school nu verweten dat men dát onvoldoende doet?

Deze baart helemaal zorgen "Leerlingen met gedragsproblemen zorgen voor onrust in de klas,"
Wat is nu het verwijt? Dat deze school deze leerlingen heeft toegelaten en mogelijk nog steeds niet heeft buiten gezet?
Of anders:"bij gebrek aan een adequate zorgstructuur weinig of geen ondersteuning van buitenaf krijgen" Dat is toch een algemene klacht van ALLE leerkrachten in het hele onderwijs? Daar zijn ze voor de straat op gegaan.

Dit "Verder is het niveau van de lesstof voor alle leerlingen op havo/vwo-niveau, constateert de inspectie, ook voor leerlingen met een vmbo-t-advies. ‘Niet alle leerlingen kunnen dat aan.’" is geen feitelijke uitspraak, maar een ideologische.

Alle leerlingen op hetzelfde instructieniveau houden tot aan de derde klas was de inzet van de basisvorming en is meer de gewoonte buiten Nederland.
Dat dat voor sommige leerlingen geen havo diploma oplevert, doet helemaal niet ter zake. Het levert dan een mavo diploma op en dat is ook goed.

Het verweer van de school "De kleine klassen zorgen niet alleen voor meer individuele aandacht, maar ook voor een betere indeling van leerlingen naar tempo en niveau." vind ik iets te simpel, maar het is wel de kern van hun filosofie.
Ik geloof dat niet helemaal. Het effect van kleine klassen bij leerlingen wordt niet zo makkelijk gevonden. (Bij leerkrachten wel natuurlijk en dat is ook wat waard).

Maar ik denk inderdaad dat de school de communicatie moet aanpassen (dat heeft men dus ook gedaan). Er is kennelijk het beeld ontstaan dat om een variant van Speciaal Voortgezet Onderwijs gaat (SVPO, Afkortingen zijn een hel!) waardoor kinderen met problemen onevenredig vaak op deze school zijn beland.

Een andere communicatie gaat helpen.

Nou ja, dat gaat de leerlingen in kwestie natuurlijk niet helpen. Die leerlingen zijn in het vervolg niet meer welkom, net als op alle scholen en belanden voortaan in wat oudere putjes waar sinds jaar en dag incidenten de dag bepalen, er weinig geleerd wordt en er te weinig ondersteuning is.
Dat is helemaal geen nieuw verschijnsel.

Blijft de vraag waarom de Inspectie juist bij deze school zo snel (binnen 2 jaar van de oprichting) zo intensief controleert en met verwijten komt die in andere gevallen helemaal niet worden aangerekend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.