Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Iemand

Iemand

12-03-2018 om 17:54

SVPO UTRECHT

Heeft iemand ervaring met het SVPO Utrecht?


Bericht gewijzigd door forumbeheerDeze gebruikersnaam (BezorgdeouderSVPO) is niet toegestaan omdat deze teveel lijkt op een al langer in gebruik zijnde naam. Daarom blokkeer ik deze gebruiker zodat hij of zij een nieuwe registratie kan aanmaken.Met vriendelijke groet,Heidi SourForumbeheer Ouders [email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected]

Ik heb geen idee van wie het bericht hierboven afkomstig is, maar ik betreur de inhoud ervan wel. SvPO is namelijk netwerk van scholen dat zich men name wil profileren dankzij haar hoge opstroom. Zij wil van dubbeltjes kwartjes maken. Die dubbeltjes komen nu juist uit gezinnen die afhankelijk zijn van een laag inkomen of uitkering. 

Wellicht moeten we ook voor deze gezinnen concluderen dat SvPO geen goede keus is.

danmaarzo schreef op 15-02-2021 om 11:53:

Verwijderd door forumbeheer. Er is inmiddels genoeg gezegd over Miriam Lavell en wat zij wel of niet gezegd zou hebben. Verdere persoonlijke aanvallen op haar of andere personen zullen verwijderd worden.

Het “veel schrijven weinig zeggen” herken ik van andere scholen. Mijn oudste moet het dit jaar doen met online open dagen en informatiemateriaal waardoor ik er helemaal ben ingedoken. Nagenoeg elke school heeft een “FAQ” met fictieve vragen over de school waar de lap tekst onder zo’n vraag helemaal geen antwoord erop is. Alle scholen geven ook in grote lijnen hetzelfde aan over zichzelf. (Vooral: kwaliteit is goed en er wordt niet gepest) Volgens mij wordt al het schriftelijke materiaal opgesteld door een communicatiebureau die niet veel van de betreffende school af weet. Nu ken ik de scholen hier uit mijn eigen vroegere schooltijd en ken ik een aantal losse verhalen over hoe de scholen nu zijn, anders zou het een lastige keus worden. 

Het witboek van het svpo ken ik van dit forum maar verder van geen enkele school. Waar komt de verdedigingsdrang van die school vandaan? 

https://www.aob.nl/nieuws/svpo-naar-rechter-vanwege-nieuwe-inspectierapporten/

Een bijzondere ontwikkeling, meerdere SvPO-scholen zijn blijkbaar als ‘zeer zwak’ bestempeld door de Onderwijsinspectie na kwaliteitsonderzoeken.

Geeuw.

gr Angela

Bijzondere reactie van je, Angela1967. Ik neem aan dat je het volgende nieuws gemist hebt:


https://www.volkskrant.nl/a-b491f2ca

Wat een gezeur over deze school zeg. Lijkt wel een hetze. Oplossing is simpel. Is dit niet de school voor jouw kind dan kies je voor een andere school. 

Hebben wij ook gedaan met drie van onze kinderen. Ik ben daarna niet verder gegaan met het afzeiken van de oude basisschool. Dat was daarna een gepasseerd station en een ieder moet zelf maar bepalen of een school bevalt of past. 

MarJohGee schreef op 28-05-2021 om 17:06:

Bijzondere reactie van je, Angela1967. Ik neem aan dat je het volgende nieuws gemist hebt:


https://www.volkskrant.nl/a-b491f2ca

je bent wat laat zeg maar. Je kunt wel reageren op een posting op dit forum maar misschien is het interessant om dan alle voorgaande berichten door te nemen? Draadje is in 2018 gestart. 

gr Angela

Angela1967 schreef op 28-05-2021 om 19:28:

[..]

je bent wat laat zeg maar. Je kunt wel reageren op een posting op dit forum maar misschien is het interessant om dan alle voorgaande berichten door te nemen? Draadje is in 2018 gestart.

gr Angela

Artikel van de AOb is van vandaag. Hoezo is dat te laat? Typische truc ook vanuit het SvPO-bestuur trouwens: doen alsof iets achterhaalde of oude informatie is, terwijl het nog steeds actueel is. 

ai je hebt me door. Ik heb aandelen SvPO. Als je de respectievelijke draadjes doorleest kom je er vast nog meer tegen, pas op!

gt Angela

Nou, bedankt Angela, voor je mening. We nemen het ter kennisgeving aan.

Ondertussen kunnen oprecht geïnteresseerden het laatste nieuws ook bijhouden via het kritische Twitter-account: https://twitter.com/SOS_SVPO 

Overigens blijft dit artikel ook prima: https://www.aob.nl/nieuws/de-prijs-van-de-kleine-klas/

Plantenbak schreef op 28-05-2021 om 18:44:

Wat een gezeur over deze school zeg. Lijkt wel een hetze. Oplossing is simpel. Is dit niet de school voor jouw kind dan kies je voor een andere school.

Dit lijkt me juist geen hetze. Over het Cornelis Haga waren deze discussies er ook. 
Als betrokkenen van die scholen het zo erg vinden moeten ze maar zorgen dat de zaakjes daar op orde zijn. 

Alphalete schreef op 02-06-2021 om 10:10:

[..]

Dit lijkt me juist geen hetze. Over het Cornelis Haga waren deze discussies er ook.
Als betrokkenen van die scholen het zo erg vinden moeten ze maar zorgen dat de zaakjes daar op orde zijn.

er zijn ook reacties van mensen die wel tevreden zijn maar die worden daarna beschuldigd van lid van het bestuur of weet ik veel wat. Er moet negatief gedaan worden maar dat is natuurlijk onzin. Er zijn ontevreden ouders die hebben een keuze blijven of weggaan. 

in onze stad is er ook een school (geweest) met zeer slechte inspectierapporten. Vreemd genoeg geloofde kinderen en ouders dat wel en was het juist een zeer populaire school (de enige school met loting). Deze school paste qua lesgeven, doorstromen niet in de inspectiemal blijkbaar en kreeg negatieve rapporten terwijl ouders en kinderen wel tevreden waren. Voor mijn kinderen zou die school totaal ongeschikt zijn geweest. Geen klaslokalen, veel kunst en dans, geen lesboeken, nauwelijks lessen, alle jaren bij elkaar de eerste drie jaar. Anders dus.

Ik geloof daarom dit soort rapporten niet blind. Deze school is anders. En ja, ze zullen vast tussentijds wel eens wat wijzigen als iets niet goed werkt. Dat past bij je of niet. Is het of niet dan zoek je wat anders. 

ik weet zeker dat er genoeg tevreden kinderen en ouders van deze schoolsoort te vinden zijn. 

Alphalete schreef op 02-06-2021 om 10:10:

[..]

Dit lijkt me juist geen hetze. Over het Cornelis Haga waren deze discussies er ook.
Als betrokkenen van die scholen het zo erg vinden moeten ze maar zorgen dat de zaakjes daar op orde zijn.

Fijn dat je die vergelijking maakt. Ik maakte ‘m ook al eerde. Bij het Cornelis Haga werden de klachten en meldingen van ouders volkomen genegeerd door de Inspectie en dat jarenlang. En niet alleen door de Inspectie, ook het Aob blad heeft aan die school geen pagina vuil gemaakt. De school had ondertussen al die tijd al matige examenresultaten.In de scholenlijst van Elsevier stond het Cornelis Haga onderaan.

Dit schooltype staat in de lijst van Elsevier nog steeds bovenaan. De eindresultaten van alle vestigingen zijn goed. 
Toch heeft de Inspectie bij die ene vestiging binnen enkele maanden van het bestaan van die vestiging al gereageerd nav klachten van ouders. Het is evident dat daarbij andere zaken een rol spelen. En dat kan wel kloppen want deze school doet ongewone dingen. 

Dingen die ouders het allerbelangrijkst vinden blijkt keer op keer uit enquetes (kleine klassen) maar die door de Inspectie minder gewaardeerd worden.

Zelfs dingen waar vanuit de wetenschap keer op keer om geroepen wordt, het uitstellen van de niveau keus, maar waar de Inspectie zo tegen is dat men zelfs geprobeerd heeft deze school te verbieden havo onderwijs aan te bieden aan leerlingen met een mavo advies.

Al die probeersels van de Inspectie liepen stuk, tot de rechter aan toe.

Sindsdien vangt met vliegen op bureaucratisch niveau. De school wordt door de Inspectie als zwak aangeduid, niet omdat het onderwijs slecht is. Maar omdat er geen budget is vrijgemaakt voor registratie en selectie van zorgleerlingen.

Het Cornelis Haga is niet de eerste en zeker niet de laatste school waar slecht onderwijs gegeven is, waar leerlingen aantoonbaar te weinig leren, waar de resultaten bedroevend zijn en te veel leerlingen juist niet de kans krijgen om te groeien naar het niveau dat ze bij nader inzien best aankunnen.


Het zou fijn zijn als de persoonlijke vete die er overduidelijk is wordt verlaten en de Inspectie en het Aob zich nu eens echt en net zo fanatiek gaan storten op al die andere scholen die ook nog eens slechte resultaten halen.

Ter aanvulling:

Het probleem is dat het omgekeerde ook waar is.

Scholen die alles bureaucratisch tot in de puntjes in orde hebben wordt geen strobreed in de weg gelegd. Ook niet als het onderwijs slecht is, leerlingen vooral verder onderuit zakken en de peperdure leerlingzorgsystemen de leerlingen helmaal niet helpen.

Het is precies daarom dat leerkrachten zo’n enorme berg administratie te doen hebben. Het dient nergens anders voor dan voor de bureaucratische verantwoording, de lijstjes die zonder vragen stellen afgevinkt kunnen worden.

Het is precies daarom dat dure zorgsystemen en wetten voor passend onderwijs steeds maar een averechts effect lijken te hebben.
Het geld en de energie lopen de verkeerde kant op en komen niet bij de leerlingen terecht.

Tegen dat fenomeen doet de Inspectie He-le-maal-niks.

Het Aob blad ook niet trouwens.

Het Cornelius Haga bestaat toch pas sinds 2017? Ben je niet in de war met VMBO Maastricht? Die affaire met de examens en dat ouders toen al jarenlang bij de inspectie bleken te klagen herinner ik me nog wel. 

Alphalete schreef op 04-06-2021 om 00:51:

Het Cornelius Haga bestaat toch pas sinds 2017? Ben je niet in de war met VMBO Maastricht? Die affaire met de examens en dat ouders toen al jarenlang bij de inspectie bleken te klagen herinner ik me nog wel.

Ooh ja, je hebt gelijk. (Ik ben slecht in namen). Maar die vergelijking had ik ook al eens gemaakt, al deed ik dat algemener.

Voor de meelezers nog even https://www.parool.nl/amsterdam/er-is-te-veel-gebeurd-hoe-kon-het-zo-ver-komen-op-het-haga-lyceum~b2b4da93/

Een Islamitische school die zich via de rechter, rechtszaak na rechtszaak, de rechtmatige plek in ons schoolbestel heeft moeten bevechten. Tegenwerking na tegenwerking door Inspectie en andere overheden en uiteindelijk tot en met het AIVD dat met een ongefundeerde roddel over radicaal Islamitische invloeden zich in de strijd mengde.

Begrijp me niet verkeerd: De mogelijkheid van radicale invloeden bestaat natuurlijk. Sterker nog: Het is het doel van ons schoolsysteem om daaraan ruim baan en financiering te geven. Het geven van onderwijs is vrij, de financiering is gelijk. Zo zijn er in deze corona tijd scholen die hun leerlingen opzetten tegen mondkapjes, tegen beschermingsregels en tegen vaccineren pleiten (de zwaar gereformeerden en de holisten) en ze oproepen de bij de zuil horende bijeenkomsten bij te wonen (van "koffie drinken" tot kerkgang).

Ons schoolsysteem geeft in principe iedereen recht op het stichten van de eigen scholen. Zo zal de wens van Baudet om FvD scholen te stichten wel degelijk in vervulling kunnen gaan. 

Het is als het is en zolang er geen meerderheid is om het te veranderen, gaat het niet aan om met valse argumenten nieuwe partijen uit het schoolsysteem te weren. 

Ja, ik wil het anders. Veel liever zou ik zien dat scholen hun bestaansrecht kunnen krijgen en behouden op basis van een systematischer en meer wetenschappelijke aanpak. Niet een bureaucratische toetsing, maar een inhoudelijke. Hoe wordt er les gegeven, hoe verhoudt zich dat tot de praktijk, wat zijn van die vorm de resultaten, etc.

Overigens is dat precies de manier waarop de SVPO scholen zich verantwoorden.

Bij die werkwijze hoort dat leerkrachten zich voegen naar de werkwijze  die - vergelijkbaar met een behandelprotocol in de geneeskunde - vooraf is vastgesteld en hooguit op basis van analyse kan worden bijgesteld.

Niet op basis van handopsteking in de MR. En laat dat nu juist een van de verwijten van de Inspectie zijn: die wil dat school de leerkrachten het recht gunt om de meer wetenschappelijke aanpak te verwerpen via de MR. 

Bovendien zou ik willen dat klagen over school bij een onafhankelijke instantie kan en dat uitspraken in zaken daarover, bindend zijn.

De Inspectie doet dat nu niet. Tenminste, normaal gesproken niet (zie https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/klachten), maar wel in dit geval. 

Waarmee ik terug kom om je eerdere stelling "

Als betrokkenen van die scholen het zo erg vinden moeten ze maar zorgen dat de zaakjes daar op orde zijn.

Dat zou logisch zijn als het nu niet juist de bedoeling is dat scholen een eigen identiteit hebben. Wie het op die school niet met die identiteit eens is, gaat weg. Dat is de basis van ons onderwijsbestel. 

You can't have your cake and eat it.

Zoals de Inspectie te werk gaat - al sinds jaar en dag, de particuliere scholen zijn in het verleden ook op die manier lastig gevallen - is dat men op puur politieke gronden scholen op de huid zit over details of angstige vermoedens.

Eerder om het ontstaan van particuliere scholen dwarst te zitten (dat heeft de rechter uiteindelijk verboden), vervolgens om het ontstaan van Islamitische scholen dwars te zitten (ook hier was de rechter nodig) en nu meest recent om dit schooltype dat een bureaucratische weg heeft gevonden langs de belemmeringen die er zijn om nieuwe scholen te stichten. Ook hier was de rechter nodig om politiek en Inspectie te kalmeren.



Overigens in het nieuws en nav maar één melding van een ouder deze kwestie https://rtva.nl/2021/05/directeur-karel-eykmanschool-legt-werk-neer-naar-kritisch-rapport-onderwijsinspectie/

 

De ouders heeft geluidsopnames. Zowel van de mishandelingen, als van het bekokstoven van het plan om de leerling expres aan een dossier te helpen waardoor hij van school gestuurd zou kunnen worden. (het jongetje is 6!)
https://nl-nl.facebook.com/photo/?fbid=843550299709673&set=ecnf.100021641315712

De Inspectie kon er dus niet echt omheen.

De vergelijking met deze school en de klachten over SVPO Utrecht zijn pikant, juist omdat de Inspectie (en de klagende ouders) de SVPO school verwijten dat de school niet aan zorgsystemen en dossiervorming doet.

Beware what you wish for.

> De ouders heeft geluidsopnames. Zowel van de mishandelingen, als van het bekokstoven van het plan om de leerling expres aan een dossier te helpen waardoor hij van school gestuurd zou kunnen worden. (het jongetje is 6!)

Ik wil toch wel even iedereen waarschuwen dat het opnemen (of anderszins afluisteren) gesprekken waar je zelf niet bij aanwezig bent hartstikke strafbaar is. Dat geldt niet alleen voor de directeur van het Haga lyceum, maar net zo goed ook voor ouders.


Goed dat je dat opmerkt Syboor. Of hier sprake is van een strafbare afluisterpraktijk weet ik niet. Wie weet waren de ouders er alle keren bij (zoom) en had de school alle keren kunnen weten dat ze gespreksdeelnemers waren.

Hoe dan ook: Evident is dat de systematiek van dossiers en zorgsystemen in het onderwijs de perverse prikkel in zich dragen dat leerkrachten/ school expres niks doen om een kind te helpen, juist expres het kind extra onder druk zetten, om het maar over het randje van de toelaatbaarheid voor het S(O te laten vallen.

Aan de buitenkant, het dossier zelf, zie je dat soort praktijken niet. Je komt ze alleen te weten als je bij zo'n vergadering over de leerling bent.

https://www.trouw.nl/binnenland/hoe-een-onderwijsideaal-verzandt-in-dubieuze-geldtransancties-belangenverstrengeling-en-gedesillusioneerde-docenten~b971400e/

De kwaliteitskrant Trouw heeft wederom iets gepubliceerd over deze scholengemeenschap. Het getrouwde echtpaar (bestuursvoorzitter en directrice) gebruiken het stichtingsgeld om de hypotheek voor eigen kinderen te financieren, zo blijkt uit onderzoek van deze kwaliteitskrant.

Aanstaande maandag is er om 13.30 een rechtszaak in Amsterdam over deze school. 

Vandaag staat er weer een artikel in de Volkskrant over deze school. 

https://www.aob.nl/nieuws/svpo-scholen-amsterdam-hoorn-en-utrecht-zeer-zwak/

SvPO Utrecht is nogmaals 'zeer zwak' beoordeeld en hangt nu zelfs een bekostigingssanctie boven het hoofd, indien het rapport gepubliceerd mag worden.

Als leraar wil ik ouders even duidelijk waarschuwen, Svpo scholen hebben een zeer groot verloop van leraren en elk jaar opnieuw moeten ze op zoek naar nieuwe leraren. Dit voor mij is een teken aan de wand dat de situatie op die scholen onwenselijk is want iedere leraar begint altijd hoopvol aan een nieuwe aanstelling op een school.  Het is echt veel werk om jezelf in te werken op een nieuwe school dus niemand vertrekt voor de lol. 

Het moet echt onwerkbaar zijn voor mij voordat ik mijn contract opzeg op een school en reken maar dat elke school zijn uiterste best doet om leraren te behouden met het gigantische lerarentekort van 1400 banen. Ik kwam er dan ook zeer snel achter dat deze scholen bekend staan als een melkkoe voor het bestuur en dat het bestuur geen oog heeft voor goed onderwijs.

Het afvoeren van laag presterende leerlingen naar andere scholen en dan schaamteloos het niveau van je school aanprijzen is natuurlijk ook een wassen neus.

WIe het weet mag het zeggen maar voor mij komt het toch aan als een hetze tegen de school. Ik heb nog geen argumenten gezien die hout snijden.

En steeds wordt geprobeerd om mensen hier te overtuigen.

Waarom? Ik zou denken: ze luisteren toch niet, nou dan moeten ze het zelf maar weten. Soms moet je dingen eerst ervaren en met je billen op de blaren zitten.

Nee, men blijft op zijn stuk staan. Prima maar a. wie er gelijk heeft wordt steeds mistiger b. wat heeft het nog voor zin om hier verder te discussiëren?

Precies AnneJ. Dat roep ik ook al lange tijd. Ik snap al dat negatieve ook niet. Niemand kan ook maar iets positiefs zeggen of er komen ineens weer x aantal lui iets negatiefs roepen. 

Het is heel bijzonder. Ik heb ook geen idee wat er aan de hand is. 

Docent2021 schreef op 22-06-2021 om 17:27:

Als leraar wil ik ouders even duidelijk waarschuwen, Svpo scholen hebben een zeer groot verloop van leraren en elk jaar opnieuw moeten ze op zoek naar nieuwe leraren. Dit voor mij is een teken aan de wand dat de situatie op die scholen onwenselijk is want iedere leraar begint altijd hoopvol aan een nieuwe aanstelling op een school. Het is echt veel werk om jezelf in te werken op een nieuwe school dus niemand vertrekt voor de lol.

Het moet echt onwerkbaar zijn voor mij voordat ik mijn contract opzeg op een school en reken maar dat elke school zijn uiterste best doet om leraren te behouden met het gigantische lerarentekort van 1400 banen. Ik kwam er dan ook zeer snel achter dat deze scholen bekend staan als een melkkoe voor het bestuur en dat het bestuur geen oog heeft voor goed onderwijs.

Het afvoeren van laag presterende leerlingen naar andere scholen en dan schaamteloos het niveau van je school aanprijzen is natuurlijk ook een wassen 



Docent, voor ouders en leerlingen vertelt u een slap verhaal. Alle leerlingen hebben te maken met wisselende leerkrachten. Elk jaar weer anderen. Niet zelden ook binnen het jaar veel wisselingen.

Zij hebben daar vrede mee leren hebben.

Ik weet niet hoe lang jij al op je stek zit. Bedenk je dat de meeste SVPO scholen nog maar kort bestaan. Het zijn tijdelijke contracten. Er opzeggen ontslaan nodig. Gewoon iet verlengen is genoeg.

Heel gewoon bij jonge leerkrachten.

Het afvoeren van laag presterende leerlingen is ook overal gewoon. Sterker nog: de Inspectie heeft SVPO Utrecht verweten dat te weinig te doen.

Ik blijf het gek vinden hoe jullie maar klagen over al die doodgewone dingen alsof ze voor het eerst zichtbaar zijn.

Als u werkelijk meent dat het om diepe problemen gaat, dan zou u zich eens in moeten zetten met uw vakbond, voor een leerlingen CAO.

Over klassengrootte, tussenuren, leerkrachtwissels, doorstroomkansen, etc. Zou fijn zijn, zoiets.



https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2021Z12725&did=2021D27361&fbclid=IwAR1BQOydecCyW_z6pnEPY7C11Tjdc1fff3RMTxMMYvTkGXY90X6r17nQNcQ

Brief van de regering over SvPO. Ik citeer:

''Wat het realiseren van verbetering conform de herstelopdrachten van de inspectie bemoeilijkt is dat de bestuurder het niet eens lijkt te zijn met de wijze waarop de inspectie toezicht houdt en derhalve ook niet met de oordelen van de inspectie. Ik vind dat een zorgelijk gegeven, gelet op de bevindingen in de rapporten.''

was getekend, de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, Arie Slob.

Maar stuur vooral je kind erheen, mensen.

MarJohGee schreef op 05-07-2021 om 18:27:

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2021Z12725&did=2021D27361&fbclid=IwAR1BQOydecCyW_z6pnEPY7C11Tjdc1fff3RMTxMMYvTkGXY90X6r17nQNcQ

Brief van de regering over SvPO. Ik citeer:

''Wat het realiseren van verbetering conform de herstelopdrachten van de inspectie bemoeilijkt is dat de bestuurder het niet eens lijkt te zijn met de wijze waarop de inspectie toezicht houdt en derhalve ook niet met de oordelen van de inspectie. Ik vind dat een zorgelijk gegeven, gelet op de bevindingen in de rapporten.''

was getekend, de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, Arie Slob.

Maar stuur vooral je kind erheen, mensen.

Mevrouw MarJohGee, deze meneer heeft alle recht om het niet eens te zijn met de Inspectie. Er is vrijheid van onderwijs, zie de grondwet art 23. Hij mag zijn eigen onderwijsmening hebben.

Een andere onderwijsmening is niet gevaarlijk.

Nu heeft de overheid wel het recht om de kwaliteit van het onderwijs te controleren. Maar daar is geen meningsverschil over (de leerlingen scoren goed, zie ook de laatste scholenranglijst van Elsevier). Er is ook geen meningsverschil over de inhoud van het onderwijs. Het meningsverschil gaat over de vorm van de administratie en de organisatie.

Ik vermoed dat de Inspectie niet het recht heeft om op die wijze eenheid van uitvoering af te dwingen.

Toen ruim twintig jaar geleden de Inspectie het verloor bij de rechter tav particulier onderwijs voor leerplichtigen, heeft de rechter zoiets al verklaard. De politieke argumenten tegen particulier onderwijs waren allemaal administratief van aard. De rechter heeft dat van tafel geveegd men een eenvoudig (ik parafraseer) “natuurlijk lijkt particulier niet op gesubsidieerd, anders zou je de school niet stichten”.

Datzelfde argument gaat op voor het stichten van nieuwe scholen binnen het gesubsidieerde bestel. Alle kans dat die niet wil lijken op bestaande scholen.
Meneer van Denderen heeft een bijzonder lange adem nodig om dit tot de naad uit te vechten. Maar hij is beslist niet kansloos. 
Wat er dan overblijft is de noodzaak om de Inspectie méér bevoegdheden te geven en schoolbesturen ( en leerkrachten!) minder, zodat er eindelijk inderdaad een objectief oordeel geveld kan worden.
Hoe dan ook: Er is niks meer aan de hand dan een  meningsverschil. Er zullen ouders zijn die het met jou eens zijn, maar er zullen ook ouder zijn die het met de visie van van Denderen eens zijn.

Vrijheid van onderwijs betekent dat die meningen naast elkaar moeten kunnen bestaan.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.