Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

31-01-2011 om 10:07

Tegenvallende cito-uitslagen, hoe kan dat?

Vanochtend heb ik de cito uitslagen van 6 jarige dochter in groep 4 gekregen. Het was niet heel slecht op rekenen na maar ook niet goed. Begrijpend lezen een B, spelling een C, woordenschat een C, rekenen een E, 3 minuten woordentoets een C, avi instructie E4. Als ik het vergelijk met hoe ze is en de toetsen in de klas haalt verbaast mij dit echt, voor begrijpend lezen scoort ze normaal uitstekend, taal gaat ook heel goed en haar woordenschat is ver bovengemiddeld. Volgens de IB'er was het niet abnormaal, het zijn toch de eerste cito's die ze maakt na de kleuterklas, dus allemaal nieuw, haar concentratie is zachtjes gezegd niet best en het zal voor haar doen ook allemaal langzaam gaan.
Morgenmiddag heb ik een gesprek op school omdat het allemaal weer erg moeizaam gaat, ze is weer vaak ziek, geeft aan dat het allemaal erg makkelijk is en dat de andere kinderen zo langzaam gaan. Dan wil ik hier ook eens op terugkomen. Wie heeft ervaring met tegenvallende resultaten in vergelijk met de prestaties in de klas, is dit toch een soort onderpresteren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

31-01-2011 om 10:25

Dat kan

Mijn dochter verknalde in de kleuterklas ooit een cito omdat ze het veel te makkelijk vond...maar er kunnen allerlei redenen zijn, ik denk dat het goed is om inderdaad weer even om tafel te gaan, en ik zou zeker aangeven wat je dochter vertelde dat ze het allemaal zo makkelijk vindt.

Ayla

Juist hb kinderen presteren niet vanzelfsprekend goed op een Citotoets.
De vraagstelling is van dien aard, dat hb kinderen juist niet goed mee overweg kunnen.

Bij onze Leonardo, zijn ze nu aan het kijken of er een ander llvolgsysteem kan komen voor de hb kinderen, want het is wel een probleem.

Onze zoon maakte in groep 1/2 op Spelling/lezen een C, terwijl hij juist al heel erg goed kon lezen, maar als je de vragen ook daadwerkelijk bekijkt, snap je het, dat vragen in de Citotoets vaak op meerdere manieren geinterpreteerd kunnen worden, waardoor er niet een eenduidig fout of goed is, maar daar houdt Cito dan weer geen rekening mee.

gr Nora

Wilma

Wilma

31-01-2011 om 11:20

Misschien kun je een toets inzien

Dan kun je zien hoe de vragen worden gesteld. Misschien is het zo anders dan de voorgaande jaren, dat het voor haar even wennen is. Maar het kan ook heel goed zijn dat het onderpresteren is. Als je zelf even ziet hoe de vragen zijn en vooral wat zij dan als antwoord gaf (iets wat in haar eigen logica ook als goed antwoord kon gelden zeg maar), dan weet je al wat meer. Dit en een gesprek zou je wel voldoende informatie moeten geven.

Groetjes,
Wilma

ayla

ayla

31-01-2011 om 11:35

Goed idee

ik zal morgen eens vragen of ik een toets mag inzien, dan kan ik inderdaad eens zien wat ze fout gedaan heeft.

mniek

mniek

31-01-2011 om 12:24

Manier van vragen

Het kan ook aan meerkeuzevragen liggen. Hier een kind met adhd. Hij presteert goed op de methodetoetsen en een stuk slechter op meerkeuzevragen van cito. We zijn er achter gekomen dat het kind de vragen niet allemaal doorleest maar dat het stopt als het denkt het goede antwoord te zien (impulsiviteit door adhd). Maar vaak blijkt er bij doorlezen een nog beter antwoord te zijn. Sinds het kind de tekst en vragen goed doorleest, zijn zijn resultaten een stuk beter. Oudste (net niet hb) scoorde nooit goed bij de leestoetsen. Wat bleek nou? Bij DMT en Avi lezen las zij voor alsof het een mooi verhaal was, dus met stemmetjes en uitroepen etc. Daar verloor ze (veel) tijd mee waardoor de score tegenviel. Sinds ze daarmee gestopt was, haalde ze in no time A's en het hoogste avi-niveau.
Misschien is het zoiets simpels. Ik zou eens met de juf praten waar zij aan denkt.
En, ik weet niet meer in welke klas dat was, ik kan mij herinneren dat er in groep 4 of 5 een erg moeilijke rekentoets was omdat daar veel gelezen diende te worden of zo.
Oh, en het kan ook nog zijn dat de methode niet helemaal goed aansluit op de cito maar daar zouden meer kinderen last van moeten hebben.

ayla

ayla

31-01-2011 om 13:24

Sneltrein

ayladochter leest juist alsof ze de intercity moet halen, enorm snel, woorden overslaan en vaak niet te verstaan. Hier zakt zij dus op bij avi lezen. Ze heeft nu instructie E4 terwijl ze onofficieel avi uit is. Ze leest gewoon bovenbouw boeken.
Misschien dat ik bij dat avi lezen eens vraag of ze haar niet eens een tekst AVI 8 of 9 kunnen geven, waarschijnlijk zou ze dat beter lezen omdat ze zich meer moet concentreren dan op die makkelijke avi teksten.
Met die gewone citotoetsen weet ik het niet goed, ze hadden het erover haar over een paar weken toch nog eens apart te toetsen om te kijken hoe ze het dan zou doen. Ze zeggen echter ook, en daar hebben ze gelijk in, dat ze haar de komende jaren niet steeds apart kunnen blijven toetsen.

Ayla,

dat lezen herken ik wel van mijn jongste. Die was zo ongeveer al AVI uit in groep 3, en als ze moest voorlezen dan deed ze dat gewoon op stilleestempo. dat wil zeggen ze las gewoon in haar eigen razendsnelle 'stillees' tempo, en slorder-mompelde ondertussen wat halve zinnen voor degene die luisterde. Het heeft echt een tijdje geduurd voordat ze snapte dat echt voorlezen toch iets anders was.

mniek

mniek

31-01-2011 om 15:01

Ja, het zou niet goed zijn geweest als de leerkracht niet uitgelegd had dat tempo belangrijk was. Gelukkig heeft de leerkracht dat wel gedaan maar vergat oudste in de hitte van de strijd dat het om tempo ging en niet om de stemmetjes (dochter speelt nou eenmaal graag toneel). Gelukkig heeft de leerkracht getracht haar met gebaren erop te wijzen onder het avi-lezen dat ze tempo moest maken en toen pas ging de knop om bij oudste.

Annet

Annet

31-01-2011 om 18:11

Over avi en dmt en cito

Zoon ging in groep 3 per avi vooruit (soms 2). Ik begreep er niets van. Volgens mij was hij al verder. Het bleek dat ib-er beoordeelde of het testen van het volgende niveau zinvol was.
Ik heb toen gevraagd of ze willen doortoetsen met avi totdat hij het niet meer haalde (wat volgens mij ook de bedoeling is). Hij haalde eind groep 3 plotseling heel veel niveaus hoger. Je moeder had gelijk, zei de ib-er tegen zoon.

Over DMT: Mijn ervaring is dat deze toetsen niet zoveel zeggen. Zowel oudste als jongste waren al avi uit (officieel) maar haalden een C of B bij een DMT. Niet druk om maken.

Over Cito. Jongste werd eind groep 3 doorgetoetst met cito's. Rekenen groep 4 werd inderdaad voorgelezen, hij haalde een C. Gelukkig ging juf door, voor rekenen groep 5 haalde hij een B. Deze toets mocht hij zelf lezen. Ik weet natuurlijk niet zeker of dat voorlezen effect had. In zijn geval was het 1-op-1, dus hij was niet afhankelijk van het tempo van anderen. Misschien had hij anders ook een D gehaald.
Ik zou school vragen of dochter de rekentoets zelf opnieuw mag doen, dus zonder voorlezen. Dat kost weinig tijd voor de juf.

ayla

ayla

01-02-2011 om 09:56

Pelle

Het AVI lezen is bij haar losgelaten. Juf geeft aan dat ze weet dat dochter heel goed kan lezen maar dat ze gewoon te slordig is. Wat ik eerder zei, ze leest juist te snel ipv te langzaam. Ze heeft het geduld niet om een tekst langzaam voor te lezen. IngridT zegt hetzelfde eigenlijk

ayla

ayla

01-02-2011 om 10:04

Trouwens

Dat avi niveau maakt me nog het minste uit. Ik vroeg me vooral af hoe er zo’n verschil kan zijn tussen kennis en toetsuitslagen. En een teruggang van een C naar een E bij rekenen binnen een paar maanden. Ik durf haar nog niet eens te zeggen hoe gescoord heeft.

mniek

mniek

01-02-2011 om 10:11

Precies lezen

Ayla, kan het niet zijn dat ze de opdrachten van de "gewone" citotoetsen misschien ook te snel leest? Dat ze er te snel door heen wil gaan, dat ze door te snel lezen bepaalde details mist, niet alle antwoorden leest en daardoor het juiste antwoord mist? Dat is bijvoorbeeld bij mijn zoon aan de hand. Hij denkt te snel dat hij het juiste antwoord ziet en leest dan de rest niet meer. Bij rekenen komt, als ik het goed heb, al in groep 4 ook leeswerk om de hoek kijken.

ayla

ayla

01-02-2011 om 10:26

Mniek

Ik heb begrepen dat de cito rekenen groep 4 wordt voorgelezen. Probleem was hierbij dat ze soms al een halve bladzijde voorlag op de groep. Misschien dat het daar mis ging. Ik weet dat rekenen niet haar sterkste vak is maar wat ik de laatste keer had begrepen scoorde ze net gemiddeld bij de laatste toetsen. Begrijpend lezen scoort ze in de klas altijd heel hoog, negens en tienen, terwijl ze nu met die C net ondergemiddeld zit. Woordenschat is in de klas ook heel hoog, bij de cito ook weer ondergemiddeld. Het is natuurlijk pas groep 4 en zo’n ramp is het ook niet maar helemaal snappen doe ik het ook niet.

Tango

Tango

01-02-2011 om 10:29

Cito

Het is natuurlijk de eerste keer dat ze een Cito krijgt op een ander niveau dan kleutercito. Misschien zit het hem daarin, andere manier van vraagstellen, die ze net niet heeft begrepen. Te snel lezen, zoals hierboven mniek schrijft kan natuurlijk ook, of inderdaad haar concentratie, zoals je zelf al schreef.
Je moet je er geen zorgen over maken in ieder geval. Op school zien ze hoe slim ze is, dus dat is geen probleem. Wel even een gesprekje met school hebben, maar dat heb je dus al, om de cito even in te zien zodat je kunt zien wat ze fout deed.
En het haar vertellen? Moet dat dan? Vraagt ze daarnaar, dan kun je aangeven dat ze deze cito's nog niet is gewend dus dat het daarom niet allemaal goed was gegaan, maar dat dat geen probleem is omdat de juf best ziet dat ze het allemaal kan. Hier vraagt mijn dochter echter nooit hoe ze een cito gemaakt heeft, ze ziet het wel in het rapportresultaat, maar dat is natuurlijk een combinatie van wat de juf ziet en de cito, dat zal voor Ayladochter ook zo gelden, denk ik.
Succes met je gesprek op school, laat je nog even horen hoe het was?

Ayla

Het spijt me, maar je
1. mag er niet over in zitten.
2. mag zeker geen uitslagen aan je dochter vertellen.

Het enige wat voor jou van belang is, is dat je goed contact met school houdt. Daar ben je mee bezig, want je hebt de IB-er op het schoolplein aangeschoten. Dat is genoeg.

Realiseer je
1. dat tests maar tests zijn. Het is helemaal niet belangrijk hoe je dochter erop scoort en het is zonde van de energie om te bedenken waarom de scores zijn zoals ze zijn. Je dochter is 7 en moet gewoon lekker leren op school. Dat kost al genoeg inspanning van alle betrokken partijen zonder dat je je over tests te sappel gaat maken. Grote kans dat het aan de test ligt en niet aan je dochter.
2. dat je je energie spaarzaam moet inzetten. Je bent moeder van 2 kinderen met werk&relatie, dus iedere minuut kan voor veel dingen worden gebruikt. Gebruik het om een warm huis te scheppen, om op je werk te functioneren, om je jongste bij de overgang naar school te begeleiden, om af te stemmen met school over je dochter. Maar _niet_ voor denken over testresultaten.
3. In het verlengde hiervan: bedenk dat kinderen meer leren van voorbeelden dan van wat je zegt. Als jij je eindeloos druk maakt over deze zaken voelt je dochter dat ook. Ze kan dan gaan voelen dat er problemen zijn, ook als jij die alleen maar in je hoofd hebt gemaakt, ze kan zich andersder voelen dan nodig, ze kan voelen dat ze een last op je schouder legt, ze kan voelen dat ze tekort schiet, ze kan voelen dat de hele wereld vijandig is, ze kan voelen dat het je te veel wordt. Allemaal dingen die je niet wilt. Andersom: als jij trots bent op je dochter om wie ze is, als je bij school blijft praten en als je lachend die rare toetsen (want dat zijn het) terzijde schuift; dán geef je de goede boodschap aan je kind.

NaShA

NaShA

01-02-2011 om 11:19

Rodebeuk

dat klinkt allemaal wel goed, maar zolang de juffen zélf nog steeds veel belang aan de testen hechten, kun jij als moeder nog zo lakoniek doen, kinderen voelen ook wel hoe juf op de uitslag reageert.

Niet van belang

Nasha, het is goed uit te leggen waarom juffen eventueel (ook niet altijd en allemaal) gewichtig doen over die uitslagen. Meer gewichtig dan strikt genomen noodzakelijk is.
"kinderen voelen ook wel hoe juf op de uitslag reageert."
Als het goed is dan is wat jij als ouder ervan vindt het belangrijkst voor je kind. Zeker als je dat combineert met een warm en diep vertrouwen in wat je kind allemaal kan.
Uit de voortdurende en niet aflatende stroom van berichten van ayla over de kleinste details ivm de schoolloopbaan van haar dochter, blijkt geen vertrouwen, maar twijfel.
Ik denk dat ze dat niet zo bedoelt, maar als dat hier op het forum al opgepikt wordt, dan pakt haar kind dat ook zo op. Ik vind het advies van rodebeuk goed en herhaal het nog een keer.
Ayla, stop met paniek of zorgen, zelfs maar de kleinste. Creëer een warm nest en diep vertrouwen in je dochter. Die komt er wel.
Testen en scores hebben betekenis voor de totalen. In individuele gevallen zijn ze al wat minder zorgvuldig en in sommige gevallen betekenen ze zelfs niks. Laat ze achter je zolang duidelijk is dat je dochter zich ontwikkelt. Je best doen voor de test op lastige prodedures te ontlopen (eindcito bijvoorbeeld) is nog lang niet aan de orde.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

01-02-2011 om 11:32

Jullie hebben gelijk

ik zal me verder niet druk maken over de cito en vanmiddag tijdens het gesprek vooral richten op de dagelijkse gang van zaken

Beetje off topic

Veel kinderen zitten inmiddels op een tweesporenbeleid:

1. dingen leren.
2. toetsen leren maken om te bewijzen dat ze met 1. op schema zijn.

Op de vorige school van oudste werd uit en te na geoefend met toetsen maken, zozeer dat punt 1 ondersneeuwde. Kan gebeuren maar dat moet je niet thuis ook nog versterken.

Goed gezegd rodebeuk

Als je in het archief zoekt op de naam Ayla in de rubriek ouders en school zie je heel veel van dit soort onzekere berichtjes langskomen.
Ayla, je kunt niet alles in de hand hebben en houden. Kinderen opvoeden is ook loslaten! Je kind is perfect zoals ze is, mét of zonder A voor de citotoets.

Gr. Poezie.

mniek

mniek

01-02-2011 om 12:49

Ja en nee

Nou vind ik inderdaad dat je je niet te druk moet maken over kleine dingen (kies je battles) maar een E voor een cito-toets vind ik nou net wel een ding om op school over te praten, vooral als het zo'n eind achteruit is (2 stappen) gegaan. Ik zou inderdaad hier ook navraag over doen. En nee, ik zou niets tegenover kind laten merken of iets tegen kind zeggen.
En verder inderdaad: die dochter van jou komt er wel, heb vertrouwen in haar, geef haar de ruimte haar eigen weg te volgen en haar eigen fouten te maken. Daar leert ze van en daar komt ze alleen maar sterker uit!

Mniek

Natuurlijk doe je daar navraag na. Ik zou het ook vreemd vinden. Maar om nou op ool adviezen te gaan vragen..... daar heb je school toch voor?

Gr. Poezie.

Speciaal geval

Mniek:"Nou vind ik inderdaad dat je je niet te druk moet maken over kleine dingen (kies je battles) maar een E voor een cito-toets vind ik nou net wel een ding om op school over te praten, "
Nou nee. De meeste kinderen scoren voorspelbaar op de toetsen. Ongeveer in lijn met wat ze altijd doen. Het kan een keertje tegenvallen en het kan een keertje meevallen.
Een E kan reden zijn om te gaan praten voor extra hulp als het kind geleidelijk afzakt.
In dit geval is er iets anders aan de hand. Kind is 6 en zit in groep 4. Dat komt omdat ze in alles laat zien juist heel erg vooruit te zijn. Wisselend scoren op testen hoort een beetje bij dat plaatje. Een E bij een test is dus niet zo relevant, terugval in al die andere signalen wel.
Poezie:"Maar om nou op ool adviezen te gaan vragen..... daar heb je school toch voor? "
Dat is de kwestie niet. Het juist goed om je onzekerheden te spuien. Vaak weet je niet wat je moet vragen op school en ben je alleen maar ongerust. Een voorgesprekje op dit forum kan je geruststellen of helpen de goede vragen te stellen.
In het geval van Ayla speelt er iets anders. Haar kind zal nog heel lang allemaal niet zo normale dingen laten zien op testen en tegelijkertijd in alles laten zien dat ze voor is.
Dat is vreselijk verwarrend. Ook voor kind trouwens. Juist daarom moet je als ouder het voortouw nemen: we gaan die kant op en maken ons niet druk. Dat is de enige manier om een beetje rust en acceptatie de creëren.
Groet,
Miriam Lavell

mniek

mniek

01-02-2011 om 19:44

Poezie

Daar heb je helemaal gelijk in.

Fiorucci

Fiorucci

01-02-2011 om 19:49

Poezie (ot)

Je weet niet half wat ik hier opgestoken heb. Ik heb geleerd niet kritiekloos alles te geloven wat een leerkracht mij of mijn kinderen zegt, maar af te gaan op mijn eigen kennis over mijn kinderen en wat ik hier allemaal lees.
(Als ik de basisschool van mijn kinderen moest geloven, is mijn middelste kind, inmiddels 13, een lui ongemotiveerd kind, wordt nooit wat, lag allemaal aan hem. Wat blijkt, hij heeft ADD,en hij wil wel, het zit er wel in,maar het komt er niet uit.)
Een leerkracht is ook maar een mens en heeft niet alle wijsheid in pacht, trekt weleens foute conclusies of heeft jouw kind niet door.

Jullie hebben helemaal gelijk

Maar punt 1 is in mijn optiek toch gaan praten met school, school en jij zijn namelijk "partners".

Gr. Poezie.

liora

liora

01-02-2011 om 23:28

Rode beuk (ot)

Even tussendoor: wat een geweldige tips die je daar geeft. Nummer 2 en 3 zijn voor mij even helemaal op hun plek en ik ben heel blij dat ik dit nu lees.

Dank dank dank!

Liora

ayla

ayla

02-02-2011 om 09:29

Reactie

normaal zou je helemaal gelijk hebben, school is de eerste plek om te gaan praten. Ik begrijp uit je posting dat je precies weet wat ik afgelopen jaren gepost hebt. Als je dat weet weet je ook dat we geen echte goede ervaring hebben gehad tot nu toe met scholen. Heb jij ervaring met een 5 jarig kind dat depressief is, ongelukkig, iedere dag buikpijn en hoofdpijn heeft, het gevoel heeft dat ze gepest wordt, door niemand begrepen, anders is en het liefste iedere dag thuis wil blijven en niets met school te maken wil hebben. ja? dan wil ik met je gaan discussieren over het dat ik overdrijf. Nee, dan heb je geen flauw benul waar ik het over heb. Als je je kind door school zo ongelukkig hebt meegemaakt dan is je vertrouwen in school wel weg en dat komt niet zomaar binnen een dag terug. Ik wil dat liever nooit meer meemaken en als dat betekent dat iedereen hier denkt dat ik een vreselijke zeur ben, prima. Maar ik heb wel een kind dat in ieder geval redelijk in haar vel zit.

Voor diegene die geinteresseerd zijn in het gesprek gisteren. Dochter haar cito's waren niet slecht maar minder goed dan verwacht. Dat kan diverse redenen hebben. Wat ze gaan doen is haar over een paar weken de cito's nog eens 1 op 1 digitaal afnemen om te kijken of dat beter gaat. Als dat beter gaat dan kan ze misschien in de toekomst de cito's digitaal maken. Verder gaat ze bij avi lezen doorgetoetst worden om te kijken of er niet gewoon te vroeg gestopt is met toetsen. Bij rekenen gaat de juf eens een aantal sommen met haar samen maken om te kijken hoe ayladochter redeneert en waar het mis gaat. Een E is geen ramp maar wel een teken dat je even moet gaan kijken waar de hiaten zitten. Er gaat nog eens kritisch naar het taalpakket gekeken worden om te kijken of dat qua niveau nog wat omhoog kan. mbt de vervangers, de vaste juf zal in de uren die ze werkt dochter wat meer 1 op 1 gaan begeleiden zodat ayladochter ook weet naar wie ze toe kan gaan als er weer eens iets is en dat ze niet weken ermee loopt zoals nu. Omdt die juf vrij nieuw is in het HB gebeuren zal ze extra begeleidt hierin worden door het zorgteam.

We zijn hier wel blij mee, er waren de laatste weken duidelijke tekenen dat het niet goed ging met dochter en ik hoop dat dit in ieder geval weer een beetje helpt. Daarbuiten gaan we dochter ook meer uitdagen met engels les en muziekles en heeft dochter zich sinds deze week op de ambrasoft cd van rekenen en de tafels gestort. Ze vindt het nog leuk ook.

Ayla

Wat fijn om te horen.
Contact met school is echt het belangrijkste joh. Als jij je gehoord voelt ga je ook anders om met moeilijkheden thuis, omdat je weet dat je ze kan melden en dat er wat mee gedaan wordt. Dat moet jou vertrouwen geven en dus ook je dochter.

Toevallig (of niet) had ik gisteren ook een gesprek over mijn versnelde kind. Het was een bijzonder aangenaam gesprek, juf laat mijn slimme kleuter heel erg zijn eigen lijnen volgen maar biedt wel een soort vangnet.

Ze vertelde dat ze cito's hadden afgenomen, en da's dan wel een verschil, die resultaten worden hier niet standaard aan de ouders verteld. Hij had ze heel wisselend gemaakt. De eerste week in gr 3 had hij een begrijpend lezen - toets verknald, maar dat heeft ze mij helemaal niet laten weten. En spelling is ie ook heel wisselend. De eerste week snapte hij nog niet eens dat je op een vraag maar 1 antwoord hoeft te geven bijvoorbeeld. Jouw dochter is ook pas een paar maanden uit de kleuters, dus het toetsenmaken is voor haar nog steeds erg nieuw. Ze heeft veel minder oefening dan de andere kinderen.

Ik heb nog even doorgevraagd (ook met jouw verhaal in mijn achterhoofd, de juf is orthopedagoog dus ik acht haar oordeel hoog). Ze beaamde op mijn vraag dat cito heel anders toetst dan methodetoetsen. Ten eerste is de vraagstelling anders, verder zit er nog een marge bovenop om de bovenlaag op te pikken. Maar haar belangrijkste punt is dat het gewoon niet erg geschikt is voor slimme kinderen. Dat wou ik je nog even extra meegeven. En voordat nou weer andersdenkenden over me heen vallen... het ging vooral om het punt dat er een groep kinderen is die zich niet volgens de schema's ontwikkelen. Ze gaan wel heel hard maar ze volgen niet de vaste route. Cito kan dan heel verwarrend zijn. Maar echt, wat je ziet in de klas is veel belangrijker. Ik zou dus ook bij je dochter vooral aansturen om te repareren waar ze last van heeft, dingen die opvallen, en minder trainen in cito doen. Da's gewoon minder belangrijk. Succes ermee!

ayla

ayla

02-02-2011 om 10:34

Rode beuk

we hadden gisteren geen gesprek met de juf maar met de directeur. Reden voor het gesprek was vooral het gevoel dat wij ons aanspreekpunt kwijtwaren doordat de vaste juf op therapeutische basis werkt en geen lesgeeft en de vervangsters niet echt op de hoogte zijn van de problemen rondom ayladochter. Dochter liet ook duidelijk merken dat ze niet gelukkig was met alles maar ze wist niet aan welke juf ze dat moest zeggen en daarbij had ayladochter het gevoel dat het toch weinig zin had om te zeggen want er zou niets mee gebeuren. oh ja en ze wilde niet lastig zijn. Bij haar merk je meteen als er iets speelt, vervelend doen, buikpijn, ziekte fingeren, obstipatie etc. Die dingen hebben we gisteren kunnen bespreken en daar wordt nu aan gewerkt.

De dirk gaf idd ook aan dat bij veel kinderen die cito weinig zegt, hij was niet ontevreden. Ondanks dat dochter geen a scores heeft gaat ze wel omhoog. Wat hij wel aangaf is toch eens die digitale toets te proberen, misschien is die toets in de klas maken voor haar net te veel en lukt haar dat gewoon niet. Daarom dat ze ze nog eens opnieuw willen proberen maar dan digitaal.
Voor mij is het allemaal nog vrij nieuw, op de oude school werd vrij veel belang gehecht aan de cito, geen A score is niet versnellen. Dat is gelukkig bij deze school anders en zien ze idd dat dochter het bij de methode toetsen veel beter doet dan bij de cito's.

Wel fijn trouwens dat jouw jongste zo zijn eigen lijn mag lopen, ben vanochtend met mijn jongste in zijn nieuwe klas gaan kijken en heb kort gesproken met zijn nieuwe juf. Ook hier is afgesproken om hem lekker zijn ding te laten doen en hem gewoon dingen te geven die hem uitdagen en bezig houden en niet vast te houden aan groep 1 niveau

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.