Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Telefoon uit de klas. Goed idee?

Mag ik even een ouderpeiling doen hier?

Vo school waar ik werk (lyceum) is voor de zomer niet echt meer open geweest. Nu al zo goed als vakantie  ( regio noord) dus de echte ‘herstart’ van het onderwijs komt eigenlijk pas in augustus. We hebben het gevoel dat er een hoop in te halen is, er zijn veel  leerlingen op wankele basis over, en we hebben ook het gevoel dat zowel docenten als leerlingen toch wel een beetje uit het gareel zijn geraakt  het afgelopen half jaar.  Normale routines wat verdwenen, iedereen best wel gaar na dat halve jaar hybride werken..kortom: een goede, frisse en georganiseerde herstart van het nieuwe schooljaar is geen overbodige luxe. Heldere afspraken hoe we dingen ook al weer deden, focus op rust, reinheid regelmaat zeg maar. 

Één van de dingen die de laatste weken regelmatig wordt genoemd door collega’s als optie om die rust weer terug te krijgen is ‘ de telefoon het lokaal uit’. De smartphone is al een jarenlange groeiende ergernis op school. Ondanks allerlei halfhartige regels (‘alleen als de docent het ok vindt’ , ‘ alleen voor onderwijsdoeleinden’) is er een glijdende schaal ontstaan waarbij het steeds normaler is geworden dat de telefoon te vaak in beeld is. Met de telefoon in de hand het lokaal in en uit, en ook tijdens de lessen steeds vaker telefoons op tafel. Zelfs in de broekzak leiden ze af. Enfin. Puberouders weten wat ik bedoel denk ik. Veel docenten zijn er van overtuigd dat het rendement van de lessen voor een aantal leerlingen omlaag gaat door de telefoon, en we zijn ook een beetje moe van de niet aflatende ( oneerlijke) strijd om aandacht in de les tussen jou en je vak & instagram/ Snapchat/ whatsapp/ etcetera

Eerdere initiatieven op onze school om de telefoon de klas uit te  krijgen liepen vaak spaak. T ging altijd wat  halfslachtig. Paar telefoonhotels…maar ja, als die niet in elk lokaal aanwezig zijn, en je her en der  der lesgeeft bouw je geen gewoontes op. Idem als niet alle collega's aanhaken. En als de schoolleiding er niet echt achter staat.


Maar nu, na alle lockdown ellende is iedereen echt klaar met beeldschermen. Zelfs de leerlingen denken we. Het ultieme moment om het nieuwe schooljaar te beginnen met een pilot ‘ telefoon uit de klas’. Alle leerlingen hebben overigens een Chrome book. Dus telefoon uit de klas betekent niet dat ze geen device meer hebben. gezien onze matige ervaringen met telefoonZakken/ hotels neigen we naar een ‘telefoon in de kluis’ aanpak. 
Maar nou  komt ie: onze schoolleiding is bang voor (klachten van) ouders!  Die vinden dat hun schatjes lijden onder een aantal uren zonder smartphone? Of willen dat hun kind 24/7 bereikbaar is? Invloed op aanmeldingen nieuwe leerlingen? 

Ondanks dat willen we nu eigenlijk met een paar docenten even doorpakken en uitzoeken hoe we op z’n minst een  pilot kunnen voorstellen/ opzetten gedurende de eerste periode vh schooljaar. Om goed beslagen ten ijs te  komen ben ik eigenlijk vooral nieuwsgierig naar wat input van ouders 

Wat vind je van het  idee? 
Als jij bezwaren zou hebben..kun je eens uitleggen welke? 
Zijn er dingen die  de school van jouw kind gedaan worden qua reguleren van afleiding door beeldschermen die werken? Werkt dat telefoon hotel ( of zo’n zak) ueberhaupt ergens? ( ik hoor alleen maar niet- succesverhalen van andere scholen) 

Andere tips of ideeën?

ik ben heel benieuwd…



Op school van jongste (waar oudste ook leerling was) geen maatregelen anders dat sommige docenten strenger zijn dan anderen in het zeggen: stop je telefoon weg. 

maar ik zou het super vinden als alle telefoons bij binnenkomst in de klas in een zak met zakken werden gestopt (nummeren?) En aan het eind vd les mag je m weer meenemen.

Deze oplossing hoorde ik een paar jaar geleden, school in den haag.  Ik vind 'm elegant, simpel en prima voor een pilot. 

gr Angela

Het lijkt me een goed idee om de telefoons aan het begin van de les in te leveren. Er zijn bij ons op school ook van die lappen stof met zakjes in de klas waar ze in kunnen. Al weet ik niet of elke klas die heeft. Maar dan moet het inderdaad in elke klas zijn en het ook consequent door de docenten gehanteerd worden. Leerlingen hebben bij ons een iPad van school dus de telefoon is voor de les ook niet nodig. 
Als ouder van twee pubers vind ik het ook prima. Met de kanttekening dat onze dochter haar telefoon bij zich moet houden omdat daar haar bloedglucose op binnenkomst vanaf de sensor. Dus noodzakelijke uitzonderingen daar gelaten zou ik de leerlingen de telefoon in laten leveren.

Ik zou ze niet in het kluisje laten doen, want dan kunnen ze tussen de lessen niet door kijken waar ze heen moeten.

Zo'n zak bij de ingang van het lokaal werkt prima op de school van mijn zoon. Ik zou het idioot vinden als ouders daar over gaan klagen. Denk dat ze eerder staan te juichen. 

Ja hoor voor.  Helemaal uit de klas,  in de kluis, alleen in de pauzes even dat ding checken komt de concentratie ten goede. 

Mijn kind roept het al het hele schooljaar.  Hij zit sinds augustus op een andere school waar de handhaving op geen telefoon in de les minder streng is. Hij heeft daar " last" van.  De docent moet eerst 5 met vragen of de telefoons weg kunnen voor hij met de les kan beginnen.  Op zijn oude school wisten de leerlingen dat je je telefoon de hele dag kwijt was als je er mee in de les zat dus de leerlingen lieten het wel uit hun hoofd om de les in te lopen met de telefoon in hun hand.

In de kluis dat ding. Als ik  mijn kind iets wil vragen kan ik appen en dan leest hij dat wel in de pauze.  Bij bloedspoed bel ik de administratie en dan kunnen zij hem roepen/zoeken.

6-7 lesuren door komen met alleen de telefoon checken in de middagpauze moet kunnen.  Als er een NL alert uitgaat heeft school daar wel een procedure voor. Dan hoeven er in 1 klas geen 30 telefoons af te gaan. 😉

In de kluis of thuis.

Toch mobiel in de klas? Dan naar de meldkamer.

Is bij zoon altijd al verplicht in de kluisjes. Zijn wel luxe kluisjes want met usbpoort. Wordt in de eerste 3 jaren streng gehandhaafd,  in 4-5 verwachten ze meer zelfstandig denken van de leerlingen.

Nu hebben ze wel allemaal het chromebook in de klas. En de slimmeriken hebben daar ook hun WhatsApp op staan natuurlijk. Voordeel is wel dat je daar als docent de schermen van uit kunt zetten.  😉

Bizar toch, dat de school bang is om ouders "af te schrikken". Het is de moeite waard te onderzoeken hoeveel ouders je juist áántrekt met een streng en consequent telefoonbeleid.

Ik dacht dat whatsappweb alleen werkt als je telefoon aan (en open) staat?

Op 'onze' school ook allemaal genummerde zakken waar de telefoons in moeten. Prima! (Let dan wel op dat leerlingen ook twee telefoons bij zich kunnen hebben...).

Ze worden alleen niet gebruikt. Zonde van de aanschaf dan.

Lijkt mij ook niet nodig dat leerlingen tijdens de les bereikbaar zijn toch? Telefoon in het kluisje is ook een goed alternatief.

EmmaT schreef op 04-07-2021 om 15:12:

Bizar toch, dat de school bang is om ouders "af te schrikken". Het is de moeite waard te onderzoeken hoeveel ouders je juist áántrekt met een streng en consequent telefoonbeleid.

Nou inderdaad. Zou blij zijn met een,  in ieder geval consequent,  gehandhaafd beleid.  Wat voor beleid dan ook.  Zoon vertelde van een docent die steeds zei: Kees laatste waarschuwing als ik die telefoon nog een keer zie neem ik hem in.  Maar die laatste waarschuwing kende 3 of 4 edities.  

Als je zegt laatste keer dan is dat ook laatste keer. 

Op de oude school van mijn kinderen was het echt telefoon in de hand in de klas, inleveren en om 17.00 uur ophalen bij de administratie. Dat werkte heel goed. Kluis was niet verplicht, in je tas mocht ook als je hem maar niet tijdens de les bekeek. 

Elk beleid staat of valt natuurlijk met duidelijkheid en consequent handhaven. En een bestuur dat bij eeen beetje tegenwind slappe knieën krijgt helpt niet echt.

Ik denk dat de meeste ouders geen bezwaar hebben tegen "telefoon in kluis" beleid, als maar duidelijk is wie ouders in geval van nood kunnen bereiken. 

Telefoonzakken hebben ze bij mijn kinderen op school. Net even gecheckt bij de brugpieper, ze worden ook daadwerkelijk gebruikt. Lijkt me op zich ook prima werken, als ze ook maar daadwerkelijk gebruikt worden.

Groeten,

Temet

Wie is aansprakelijk als een telefoon vermist raakt uit zo’n centrale verzamelplek? Ik ben wel voor telefoons in de locker. Tijdens de les hoort het niet, al maken sommige docenten ook gebruik van Kahoot, wat ik wel weer positief vind.

Ten overvloede: ik ben dus groot voorstander. Die telefoons leiden enorm af, en al dat digitale onderwijs heeft de aandachtsspanne ook niet geholpen. Even terug naar de basis lijkt me een heel goed plan.

Groeten,

Temet

Dat argument van het bestuur lijkt me volstrekte flauwekul. Tijdens schooluren en op school gelden de regels van school. Voor ouders is de telefoon op weg naar school en naar huis van belang. Zolang dat mogelijk is (de telefoon kan op een veilige plek tijdens de lessen) is er niks aan de hand. Ik zou voor “telefoon in kluis” zijn op voorwaarde dat iedereen een kluis heeft. (Op de school van mijn kinderen waren altijd te weinig kluisjes)

IngridT

IngridT

04-07-2021 om 15:56 Topicstarter

Nou..wat een reacties al. Maar waar zijn nou die ouders die tegen zijn?..want daar ben ik echt  oprecht benieuwd naar…

Die zakken…ik ben ook idd bang dat het dan weer docent afhankelijk wordt. ‘ als ik je telefoon zie moet ie in  de zak’. En dan ben je al weer halverwege de terugweg zeg maar. En idd, 2 telefoons mee, of gedoe dat mensen ( geintje!) telefoon van een mede leerling mee snaaien. Allemaal niet ok. Er hangt dan toch voor minimaal  5 á 10.000 euro aan electronica  aan de muur.
De kluis lijkt me veel beter. En dan idd een telefoonverbod in het school deel van de school. Alleen telefoon in de kantine ( tussenuur?) en bij de kluisjes of zo. En idd strak inleververbod tot einde dag ( met extra sanctie na 2 of 3 keer inleveren?)   

Uit en onder in de tas  kan dan natuurlijk nog steeds, maar zolang ie ook uit blijft is dat natuurlijk in principe geen probleem.


IngridT

IngridT

04-07-2021 om 15:57 Topicstarter

Miriam…iedereen heeft een kluisje bij ons op school. Dus dat is geen enkel probleem

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.