Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Telefoon uit de klas. Goed idee?


dan

dan

30-08-2021 om 11:19

IngridT schreef op 29-08-2021 om 22:43:

Tuurlijk kunnen we individueel van alles doen. Maar in de praktijk blijkt dat het vechten tegen de bierkaai is, en dat de glijdende schaal snel weer een dingetje wordt. Dat de schoolleiding het niet op prijs stelt dat we telefoons worden ingenomen of leerlingen uit de les verwijderd wegens herhaald gedoe met telefoons helpt ook niet echt.
In de kluis brengt rust voor iedereen. Inclusief de leerlingen. En een stukje extra ondersteuning voor docenten die t lastig vinden . Of die denken de populariteits poll te winnen door wel coulant te zijn. Of de gemakzuchtige (die zijn er ook, echt) die het wel lekker rustig vinden als iedereen na een toets gewoon op z’n telefoon zit.
Enfin. We gaan door. En ja, ik begin morgen ( lesdag 1) natuurlijk wel m’n privé initiatief in m’n eigen lokaal.

Groot gelijk hoor, veel succes alvast! 

Ik ben geen ouder, maar heb hier wel ervaringen mee op een andere wijze.
In diverse bedrijven waar gedetacheerd ben/was mag je geen telefoon mee nemen (en dit gaat op voor iedereen van de schoonmaker tot management).
Degenen die om wat voor reden dan ook een telefoon nodig hebben, krijgen deze vanuit het bedrijf of in uitzonderlijke situaties (zoals iemand al schreef ivm bloedsuikerspiegel etc kan er toestemming worden verleend).
In alle andere gevallen gaan telefoons in lockers.
Dus telefoons uit de klas of bij binnenkomst in zo'n zak kan ik alleen maar toejuichen.
Want de leerlingen zullen in de toekomst bij stages en werk hier ook mee te maken krijgen.

idd, een directie die niet achter je staat is funest voor een school. 

Toch denk ik dat het jullie ook aan goede strategieën ontbreekt om er op een positieve manier ermee om te gaan. Oa. Meer inzetten op zelfregulering door leerlingen (leraar24 heeft daar wel het eea over), vooral aandacht besteden aan leerlingen die zich hierin positief laten zien etc. Van de kwaal de deugd maken (dus juist inzetten). 

Ik heb alleen het eerste bericht gelezen maar ik zeg: doen. In de kluis met die dingen. Ik heb tijdelijk op een vrije school rondgelopen en daar mogen leerlingen ze ook niet hebben in de gangen of tijdens de pauzes, over het algemeen naar tevredenheid van de leerlingen zelf.

EmmaT schreef op 04-07-2021 om 15:12:

Bizar toch, dat de school bang is om ouders "af te schrikken". Het is de moeite waard te onderzoeken hoeveel ouders je juist áántrekt met een streng en consequent telefoonbeleid.

En dit! Voor ons absoluut een pré!

Lemoos schreef op 05-07-2021 om 11:40:

Bij ons werkte het niet. Op een gegeven ogenblik liepen er zelfs leerlingen met drie telefoons rond (eentje voor in het ‘hotel’, eentje om in te leveren en eentje om te gebruiken). Naast al het gedoe ‘wie is er verantwoordelijk voor een krasje op het scherm/zat dat krasje er al op het scherm/van wie is die iPhone 12/etc.’ Van een les van 50 minuten was je met een meewerkende klas al 10 minuten kwijt (vijf bij binnenkomst en vijf bij vertrek) aan telefoons.

Wat bij ons wel als een tierelier hielp: geen WiFi tijdens lessen. Wil je als docent Kahoot doen dan reserveer je een klassenpakket iPads. Na een week was driekwart wel door de belbundel heen met 4G. Vooral voor de onderbouw werkte dat goed: wennen aan appen en TikTok in de pauzes, rooster bekijken ivm lokaalwisselingen/welke boeken uit het kluisje te pakken, enz. Ook geen gedoe meer met ‘Mag ik even laden’/‘Dat is mijn lader’.

Maar dat is nu teruggedraaid want het zou minder aanmeldingen ‘opleveren’.

Jeetje. Maar ik geloof dat geen wifi ook niet zou werken, want een substantieel deel van de jeugd heeft zo'n grote bundel dat je je data niet eens op maakt als je netflix gaat kijken op je telefoon. 

Bij dochter op school (3e) hebben ze een telefoontas. Ieder heeft zijn eigen nummer(klassenlijst). Daar gaat de telefoon in. Dit is al zo vanaf de brugklas .
Trouwens was op de basisschool ook al vanaf groep 7.
Ik hoor er verder nooit wat over, gaat volgens mij naar tevredenheid docenten en leerlingen 

Wel grappig, bij ons op school moet je kluis geopend worden met je telefoon via een app, dus deze kan er nooit in, want dan krijg je de kluis dus niet meer open. Ieder lokaal heeft zakken waar de telefoon dan ingaat, werkt prima.

@kruidvat ja zo'n tas met zakken bedoel ik ook. Werkt volgens mij prima

IngridT

IngridT

13-10-2021 om 18:16 Topicstarter

Nou jongens. Update. Het heeft bloed, zweet en  tranen gekost, en een enorme bak energie en deels overbodig werk…..maar het gaat gebeuren!

Na de herfstvakantie start de telefoon pilot op onze school!

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden hoe het straks allemaal verloopt!

Nou ben benieuwd. Moeten de telefoons in de kluis of in zo'n tas?

oo wat goed ingridt!!Toch overstag gegaan, hoe wat waar,vertel!

Ingrid dat is goed nieuws! Vertel,  hoe zit het plan in elkaar en houd ons op de hoogte. 

IngridT

IngridT

13-10-2021 om 21:56 Topicstarter

Er komen geen hotels of tassen, de telefoons moeten bij voorkeur in  de kluis, maar we gaan geen tassencontroles houden, dus stil/ uit/ onderin de tas is een B optie. 
Gangen en lokalen worden telefoon vrij. Centrale hal en kantine zijn de plekken waar je de telefoon wel mag gebruiken.

Sanctie? Als je je telefoon in beeld hebt waar niet mag moet je hem zelf gaan inleveren in de mediatheek. Daar staat een kluis. Je mag hem er zelf inleggen. In envelop met nummer. Je krijgt daar een ouderwets briefje mee ( met hetzelfde nummer)  waarmee je de les weer in mag. Telefoon mag einde dag worden opgehaald.
We zijn inmiddels een team van 4, en we hebben heel wat beleefd.  Van een boze rector tot een volledig weigerend balie en conciergeteam. Maar we zijn stug doorgegaan en hebben uiteindelijk via de raarste sluiproutes en omwegen voor elkaar wat we willen. Zelfs de rector is  ‘om’, en ons project wordt links en rechts geroemd als een voorbeeld van iets waar  we als organisatie meer zouden willen zien. Dingen die vanuit het personeel opkomen, die te maken hebben met onze ‘ core business’..onderwijs, wat we steeds beter willen  maken. En die dan ook  daadwerkelijk van de grond komen. 
Nu heel hard duimen dat het ons ook allemaal lukt als we beginnen. Dat iedereen aanhaakt, en dat we over een paar weken die telefoonloze  lessen hebben die we zo graag willen……

Echt super! Nu de ouders na een maand al het grote verschil laten weten, dat het zo goed gaat met de studieresultaten in de klas😂De kinderen een extradagje vrij geven want al die tijd die niet op de telefoon doorgebracht is, levert dat vast op😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.