Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Telefoon uit de klas. Goed idee?


@ Athan, voor kinderen die heel rechtlijnig zijn is dit heel moeilijk te begrijpen. Regels zijn regels en die gelden voor iedereen dus ook voor docenten tenzij er wordt uitgelegd waarom een docent of een leerling wel gebruik mag maken van zijn telefoon.  Medische uitzonderingen zijn natuurlijk noodzakelijk. 

Maar er is toch iets helemaal misgegaan in de opvoeding als je kinderen (pubers zelfs al!) nog moet gaan uitleggen dat volwassenen meer mogen dan zij?
Ik zou bovendien denken dat een school vol zit met "regels voor leerlingen," die uiteraard niet voor docenten gelden.

Athan schreef op 26-07-2021 om 19:26:

Maar er is toch iets helemaal misgegaan in de opvoeding als je kinderen (pubers zelfs al!) nog moet gaan uitleggen dat volwassenen meer mogen dan zij?
Ik zou bovendien denken dat een school vol zit met "regels voor leerlingen," die uiteraard niet voor docenten gelden.

Vooral pubers gaan daar vol op in. 

Ik zie daar dus echt een groot probleem in.
Maar ik wil niet het topic kapen, dus ik zal erover ophouden

Leerlingen zijn nu eenmaal anders dan docenten. Maar eten en drinken doe je in de kantine en als docent uitgebreid koffie drinken in het lokaal vind ik ook niet helemaal Okay. Echter kwam ik daarmee zelf in de knoei doordat ik tijdens mijn werkdagen standaard te weinig dronk. Mijn baas zei toen: je bent nu eenmaal aan het werk en je bent regelmatig aan het praten. Zet nou gewoon die thee op tafel en drink. Ik heb er een flesje water van gemaakt en de leerlingen hadden daar geen moeite mee. 
Ook dat ik wèl een telefoon heb en zij niet tijdens de les hadden ze geen moeite mee. Ik heb mijn telefoon nodig om in te loggen in SOM/Magister (verificatiecodes). 

Mijn eigen kinderen roepen nu wel eens: wij mogen niet op de tablet maar jij zit wel op je telefoon. Tsja, kinders, dat is het verschil tussen ouders en kinderen 😉. 

Kinderen weten toch wel dat er voor volwassenen andere regels gelden of zelfs geen regels? Op de scholen van mijn kinderen mogen ook bepaalde dingen niet terwijl docenten die wel doen. Lijkt me heel normaal. Docenten zijn volwassen en hebben een andere positie.

oei Ingridt dat snap ik dat je moest slikken van de fraude. Hoe kom je daar dan achter als er iemand wel al meekijkt? Ik neem aan dat degene gezakt is, maar je vertrouwen is wel weg

Athan schreef op 26-07-2021 om 19:26:

Maar er is toch iets helemaal misgegaan in de opvoeding als je kinderen (pubers zelfs al!) nog moet gaan uitleggen dat volwassenen meer mogen dan zij?
Ik zou bovendien denken dat een school vol zit met "regels voor leerlingen," die uiteraard niet voor docenten gelden.

Hier ben ik het hartgrondig mee eens. Ik heb ook altijd thee of water in mijn klas. Hallo zeg, je staat voortdurend te kletsen, dan heb je je slokjes water wel nodig. 

IngridT, het schooljaar is begonnen/staat op het punt te beginnen, hoe hangt de vlag er inmiddels bij? Is er een protocol telefoon uit de klas gekomen of wordt het nog steeds tegengewerkt door directie en ouderplatform?

IngridT

IngridT

28-08-2021 om 12:29 Topicstarter

nog steeds tegenwerking 
Maar we  gaan voor de terriër benadering, en laten niet los. 

Sterkte en succes dan maar! Hoop echt dat je het voor elkaar gaat krijgen.

Wat zou t dan mooi zijn als het in jouw lessen goed zou gaan. Dat de mobieltjes dan in de tas blijven en dat er mooie resultaten te zien zijn in de cijfers.

Hoezo kan een individuele leraar bij jullie op school niet beslissen dat in zijn/haar les de telefoon niet gebruikt mag worden? Stel dat een paar leraren dat wel goed vinden of soms voor een bepaald onderdeel. In het kluisje werkt denkt ik wel beter, maar dat je van de directie of ouders als docent niet kan zeggen 'in mijn les geen telefoons' is wel van de zotte zeg. 

IngridT

IngridT

29-08-2021 om 22:43 Topicstarter

Tuurlijk kunnen we individueel van alles doen. Maar in de praktijk blijkt dat het vechten tegen de bierkaai is, en dat de glijdende schaal snel weer een dingetje wordt. Dat de schoolleiding het niet op prijs stelt dat we  telefoons worden ingenomen  of leerlingen uit de les verwijderd wegens herhaald gedoe met telefoons helpt ook niet echt. 
In de kluis brengt rust voor iedereen. Inclusief de leerlingen. En een stukje extra ondersteuning voor docenten  die t lastig  vinden . Of die denken de populariteits poll  te winnen    door  wel coulant te zijn. Of de gemakzuchtige (die zijn er ook, echt) die het wel  lekker rustig vinden als iedereen na een toets gewoon op z’n telefoon zit. 
Enfin. We gaan door. En ja, ik begin morgen ( lesdag 1) natuurlijk wel m’n privé initiatief in m’n eigen lokaal. 

IngridT schreef op 29-08-2021 om 22:43:

Tuurlijk kunnen we individueel van alles doen. Maar in de praktijk blijkt dat het vechten tegen de bierkaai is, en dat de glijdende schaal snel weer een dingetje wordt. Dat de schoolleiding het niet op prijs stelt dat we telefoons worden ingenomen of leerlingen uit de les verwijderd wegens herhaald gedoe met telefoons helpt ook niet echt.
In de kluis brengt rust voor iedereen. Inclusief de leerlingen. En een stukje extra ondersteuning voor docenten die t lastig vinden . Of die denken de populariteits poll te winnen door wel coulant te zijn. Of de gemakzuchtige (die zijn er ook, echt) die het wel lekker rustig vinden als iedereen na een toets gewoon op z’n telefoon zit.
Enfin. We gaan door. En ja, ik begin morgen ( lesdag 1) natuurlijk wel m’n privé initiatief in m’n eigen lokaal.

Treurig dit. Dan ga je dus letterlijk achter de leerlingen staan en zeg je in feite 'je mag gewoon op je telefoon in de les, ook als de docent zegt van niet want die mag van ons geen straf geven daarvoor'. Terwijl 80-90% van de docenten voor een verbod is schreef je eerder. Dan heb je als directie toch wel echt een plaat voor je kop.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.