Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:01

Thuisonderwijs

Zijn er hier ouders die aan thuisonderwijs doen? Wij zijn ons daarop aan het oriënteren en het zou interessant zijn om eens wat ervaringen te horen en vragen te kunnen stellen aan ouders die het al doen.


Ali

Ali

13-09-2014 om 11:03

Blijft zorgelijk, die boiler/ geiser

Ik weet het, ik verval in herhaling, maar die defecte boiler/ geiser is echt heel erg gevaarlijk. Want hij is gewoon kapot. Jullie zijn een jong gezin, en zwanger, dit zijn geen zaken om licht op nemen.

Als ik je berichten een beetje interpreteer, hangt je boiler/ geiser in de keuken. Zit er een afvoer naar buiten, of is het een open systeem, dus zonder afvoer? Dat zou nog nl goed kunnen, ivm bouwjaar van het huis. Want dan is het nog gevaarlijker.

'Normaal gesproken is de afvoer van de geiser aangesloten op een afvoerkanaal, zodat verbrandingsgassen direct naar buiten worden afgevoerd. Zorg er altijd voor dat de afvoer van de geiser is aangesloten op een gasafvoerkanaal en niet op een ventilatiekanaal. Laat dit - bij twijfel - controleren door een erkend installateur.
Hebt u een geiser zonder afvoerkanaal? Laat een erkend installateur de geiser dan aansluiten op een afvoerkanaal.
Laat een oude geiser vervangen door een nieuwe met goede afvoer.'

En als je het niet vertrouwd, bel AUB gewoon de brandweer, om te meten. We rukken dagelijks uit voor CO vermoeden, gelukkig is het meestal niks, maar soms wel en soms zijn we te laat: tientallen keren in de regio Amsterdam per jaar, helaas, met ziekenhuisopname of dodelijke afloop.

Ondanks deze waarschuwingen en adviezen, toch een fijne verjaardag!

vlinder72

vlinder72

13-09-2014 om 11:15

Tsjor

Wat heb je dat mooi beschreven.

Mijn man komt uit een dorp. Ik kan je verhaal over het wonen in een dorp bevestigen. De omgeving waar mijn man vandaan komt is waarschijnlijk de droom van de Moeder van S. De dichtsbijzijnde middelbare school ligt op 15 kilometer fietsen (denk ik zo en is een VMBO school). Er is nog wel een kleine dorpsschool omdat er gelukkig nog geneog boerderijen in de omgeving zijn om de kinderen daar naar school te sturen.

Prachtige omgeving. Wandelen, fietsen, paarden. Het is daar echt heel mooi. Maar het heeft ook nadelen. Het dorp kent zijn eigen regels en richtlijnen en daar hoor je je aan te houden. Sommige zijn erg mooi. Zo overleed mijn schoonvader en toen werd hij door de buurmannen naar de kerk gedragen (want zo hoort dat). Het hele dorp liep uit. Erg mooi maar ik wee de gebeente als je er niet bij was. Dat krijg je dan later echt wel te horen. En waag het eens om de was op zondag te doen. Of je kinderen in rare kleren te laten lopen. Of met niet goed geknipt haar (lang haar bij een jongen bijvoorbeeld). Of je woning niet goed onderhouden. Of een niet mooi aangeharkte tuin. Een stad heeft ook voordelen. Je kan veel makkelijker een alternatieve levenswijze erop nahouden. Je zal van mij nooit commentaar horen op het leven van iemand anders. Mijn schoonmoeder maar ook al haar dorpsgenoten zullen dat zeker wel doen.

floor

floor

13-09-2014 om 11:51

thuisonderwijs

is ook een luxe, je moet het je wel kunnen permiteren een hele poos thuis te kunnen zijn. Je kunt er wel bij werken maar beslist niet veel.
Die intrinsieke motivatie, ik weet het niet hoor. Ik denk wel echt dat scholen (zonder die meteen in het negatieve te trekken!) veel kunnen doen ten negatieve vd intrinsieke motivatie van (sommige?) kinderen. Ik denk dat het lastig beoordelen is hoe het gegaan was zonder school. Kinderen hebben een natuurlijke drive om te leren, te ontdekken. Sommige kinderen hebben daar misschien net wat meer of minder ruimte voor nodig.
Maar nogmaals, thuis onderwijzen zegt nog helemaal niets over de manier waarop je dat aanpakt. Sommige ouders volgen een kind volledig (unscholen) en een ander gaat heel gestructureerd te werk. Je kunt een interesse in geschiedenis heel mooi gebruiken en ombuigen in leeslesjes. (Ik zou het heel mooi vinden als dat op school zo zou gebeuren)

De toon

Dat lijkt me nou een mooi leermoment voor jezelf. Zoek uit wat het verschil is. Schrijf op hoe je te werk gaat. Evalueer wat je ervan leert. Homeschool jezelf.

Deze toon van Miriam zou mij ook niet aanstaan.

Wel ben ik het eens met iedereen die jou waarschuwt. CO is een sluipmoordenaar. Nou, in ieder geval goed dat je vandaag nog een melder haalt, maar ik zou dat ding eruit willen hebben en wel zo snel mogelijk!

En verder denk ik dat hoe er op jou gereageerd wordt ook te maken heeft met jouw opstelling naar hen toe. Jij keurt eigenlijk de manier waarop heel veel mensen leven en tevreden mee zijn af met jouw opmerkingen over jouw idealen en waarom je die hebt (andere opvattingen afkeuren).

floor

floor

13-09-2014 om 14:06

nouja Piano

Waarom staat de toon je niet aan? Ik denk ook dat je als thuisonderwijzende ouder wel vooral naar jezelf moet kijken, geef het goede voorbeeld. Waar is je eigen enhousiasme, leergierigheid, bereidheid je te verdiepen in zaken die je misschien niet al te interessant vindt maar die wel op je pad komen?
Hoe dan ook moet je met thuisonderwijs ook de interesse van het kind volgen, wat als kind geinteresseerd is in techniek? (En jij dus niet)
Als thuisonderwijzer vind ik dat je van alle markten thuis moet willen zijn, je wilt je kind immers alles leren?
Veder lijkt het me wel belangrijk je kind een open wereldbeeld te willen geven, juist omdat je op dat gebied thuis beperkter bent dan op school. Hoe doe je dat, als je zo boos bent op je omgeving?

Evanlyn

Evanlyn

13-09-2014 om 14:14

Piano

Volgens mij is het probleem niet dat Mama van S. andere manieren van leven afkeurt, want dat doet in feite iedereen. Alleen zijn velen het zich niet zo bewust, omdat hun levensstijl nu eenmaal "normaal" is in de omgeving waarin zij verkeren.

Het probleem is volgens mij dat Mama van S. boos wordt zodra iemand een andere mening of een alternatieve suggestie ventileert, of die nou lomp of vriendelijk gebracht wordt. En als je dan ook nog je kind op een totaal van de omgeving afwijkende manier wil opvoeden, ga je het heel moeilijk krijgen, zoals anderen hier ook al gezegd hebben.

Trouwens, iedereen die een kind opvoedt botst opeens veel meer met zijn omgeving dan voorheen. Alle kinderen maken namelijk lawaai en gedragen zich onaangepast. En dat ligt ALTIJD aan jouw opvoeding. Dus als die dan ook nog afwijkend is (hoewel dat er in feite niets mee te maken heeft), kun je je borst natmaken.

Overigens ben ik het eens met Tsjor en Vlinder: town air makes free. Ik zou beslist niet als "ongewoon" gezin in een dorp willen wonen. Ik vind mijn eigen saaie suburb wel een goede tussenweg. De kinderen hebben iets (niet veel helaas) van gras en bomen om mee te spelen, maar er wordt niet teveel op elkaar gelet. En er zijn hier ook goedkope flats te vinden.

Ik hoop het

Piano, ik hoop van harte dat die toon haar niet aanstaat.
Ik ben namelijk oprecht kwaad. Ik vind het onbegrijpelijk hoe iemand zich druk kan maken over een leefstijl die mogelijk over een jaar of drie heel misschien zijn beslag gaat krijgen, terwijl er vandaag en elk uur van de dag een doodsdreiging in de woning hangt.
Ik stap daar niet makkelijk overheen.

Ik stap daar ook niet overheen

maar vond jouw reactie badinerend.

Anders verwoorden

Je had het ook anders kunnen verwoorden, je hoeft nier toch geen ruzie te maken?

floor

floor

13-09-2014 om 14:27

absoluut!

Ik heb in veel dorpen gewoond, zonder kinderen. Was vaak geschokt door de denkbeelden daar, hoewel ik weinig te maken had met de buurtbewoners, nog zonder kinderen. Met de kinderen lang in centrum van stad gewoond, vervuiling van lucht ja en lastig buitenspelen maar dat woog niet op tegen de schone lucht van vrijheid die er was! Ik vond het heerlijk, de ongedwongenheid en vriendelijkheid in de wijk, heel gemeleerd.
Nu een buitenwijk en ik begin te wennen maar ondanks de schone lucht en prachtige natuur vond ik het vooral benauwend lange tijd, mensen die weer in de gaten houden of ik mijn voortuintje wel bijhoudt, mensen die allemaal op elkaar lijken. Maar de kinderen vinden het fijner hier.
Ik zou, in to plaats, kiezen voor de stad en een autootje, gewoon iedere dag de natuur opzoeken.

Evanlyn

Evanlyn

13-09-2014 om 14:36

Voortuintje

Dat klopt wel ja. Ik heb lang gedacht dat mijn voortuin van mij was, maar zo ziet niet iedereen het. Ik denk dan: als mijn tuin je echt stoort en je hebt zelf tijd zat, bied dan hulp aan! Maar zo werkt het hier niet. Sinds ik de tijd heb om het bij te houden, is men een stuk vriendelijker. Een tuin volledig betegelen is natuurlijk wel helemaal prima, want "netjes".

Maar op die voortuin na, laat men elkaar hier aardig met rust. Of ik al dan niet naar de kerk ga of deel neem aan verenigingsleven en of ik mijn kinderen naar school stuur (en zo ja welke), boeit hier niemand. En de kinderen hebben hier veel vrijheid, rennen constant bij elkaar naar binnen of naar het speeltuintje. Het lijkt me een heerlijke manier om op te groeien.

Ali

Ali

13-09-2014 om 14:45

Ruigoord inspiratie

Mama v S, je hebt nog wel wat tijd om je verder te verdiepen in thuisscholing. Voor de inspiratie: het kunstenaarsdorp Ruigoord in Amsterdam. Dat was vroeger een dorp voor kunstenaars en andere mensen die een alternatieve levensstijl hadden. Metleen schooltje voor de kinderen. Nu is het een vrijplaats voor creatieven en kunstenaars, met regelmatig festivals. Er mag ook niet meer gewoond worden, jammer genoeg. Maar de oorsprong/ het idee van Ruigoord is misschien iets waar je mee aan de slag kunt: samen met een aantal mensen die ook zoiets willen als jij een plek zoeken om dat vorm te geven?

Ps al iets aan de boiler/ geiser gedaan?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-09-2014 om 15:03

Leefgemeenschappen

Er zijn in NL diverse soorten leefgemeenschappen zoals De Hobbitstee in Drenthe. Misschien ook een idee?
http://www.dehobbitstee.org/
http://www.anastasiadorp.nl/
http://derefter.nl/
http://www.groenedak.nl/

Maar eerst die woning aanpakken. Realisme komt vóór idealisme. First things first... Enne, gefeliciteerd met je vrouw!!!

Het heeft even geduurd

Pas op pagina8 werd mij duidelijk in #230 dat niet moeder van S maar haar vrouw zwanger is en is uitgerekend in januari. Ook heeft het even geduurd, maar op pag 10 na #255 werd mij duidelijk dat haar vrouw de biologische moeder is van het 2-jarige dochtertje nadat vrouw en dochter naar haar geboorteland gaan.
Dit verbaasd mij zeer; in #78 gaf ik aan dat MoederS zwanger was (nadat moederS in het begin van het andere draadje dergelijke 'onjuiste' info niet recht zette). Ook Wenda en in#300 Creabea,merkten op dat ze zwanger was.

Mijn vraag aan moeder S; waarom die gecreëerde onduidelijkheid. Meteen ook de vraag: waarom kun je wel reageren op de 'negatieve' reacties die alleen maar goed bedoeld zijn en reageer je niet op een paar ervaringen en goede tips waar ze wel zeker iets mee kan (praxis bulletin).

Gezien je reacties; verwoording van je ideeën, ben je zeker een intelligente vrouw. (Je kunt aardrijkskunde geven op het middelbaar onderwijs). Over de aanpak van je huis zegt ik niets. Maar het verbaasd mij zeer dat er wel geld is voor een 'vlieg'-reis voor je vrouw en dochter naar haar geboorteland, terwijl jullie elke cent nodig hebben om het geiser-probleem aan te pakken.

Jouw zorg

Jouw zorg wat betreft CB, onderwijs, huis, medische hulp etc is toch ook haar zorg?

Indien ik er naast zit, dan mijn excuses. Maar dit is wat ik opmaak uit je info.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-09-2014 om 20:54

Maar Flanagan

Wat maakt het eigenlijk uit voor de discussie dat voor ons lezers helder is wie de biologische moeder is van de dochter van mama van s en wie er nu zwanger is van hun tweede kind? Ik geef toe, ik was ook op het verkeerde been gezet, maar het is volgens mij totaal niet belangrijk.

Aagje

Annet

Annet

13-09-2014 om 21:01

Een beetje wel

Er zijn meerdere reacties geweest dat in haar toestand zaken extra hard aankomen. Klussen in huis is ook niet handig als je zwanger bent.
Voor de discussie over thuisonderwijs maakt het inderdaad niet uit.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-09-2014 om 21:18

Mama van S

Ik loop nu al een paar dagen te denken of ik wat zal zeggen. Van thuisonderwijs weet ik niets, ik heb er ook niet veel aan mening over, hooguit zou ik denken dat een kind de sociale contacten van school zou kunnen missen.
Maar als je de mogelijkheden en de middelen hebt, kan het proberen waard zijn. Er zijn hier wel tips waar je wat aan kunt hebben.

Maar ik merk dat ik haak op jouw/jullie gedachte dat je zoveel mogelijk wilt leven op de wijze van de inheemse stam uit de wereld van jouw vrouw, maar dat je daar wonen geen optie vindt, een brug te ver zeg je vlgs mij zelf. Ik denk dat het een utopie is dat je dat hier zou kunnen doen, leven op de wijze die je dus het liefst zou doen. Tsjor beschrijft dat heel treffend. De omstandigheden zijn daar hier niet naar. Als je wilt leven op die manier, kun je dat alleen ter plaatse doen, denk ik. Dan ben je meteen af van wat je ziet als de negatieve effecten van de samenleving hier. Waarom vind je het dan toch een brug te ver om daar te leven, waarom proberen jullie dat niet? Ik bedoel dit overigens helemaal niet sarcastisch, het is een oprechte gedachte.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-09-2014 om 21:28

Annet mwah

Eigenlijk zeg je dus dat mama van s in een zwangerschap een excuus zou hebben gehad op haar soms wat emotionele reacties. De ene mens is sneller geraakt dan de andere, hoef je niet per se zwanger voor te zijn... . Het lijkt mij in het geheel van de discussie niet van belang....maar goed, da's ook maar een mening.

Aagje

Annet

Annet

13-09-2014 om 21:36

Nee hoor, dat zeg ik niet.

Ik zeg alleen dat mensen haar zwangerschap meenamen in hun reactie. (geldt vooral voor draad over gezondheid dochter / CB e.d.)
Ik zeg niet dat een zwangerschap een excuus is. En Mama van S heeft de komst van een tweede kind ook niet zo gebruikt.

Mama van S heeft daarna duidelijk gemaakt dat zij niet zwanger was.
Sommige mensen hebben dat gemist en dat heeft hun reacties beïnvloed.

Mama van S

Mama van S

13-09-2014 om 22:13

Niet in een dorp

Ik wil niet in een dorp worden, maar in de vrije natuur. Dat is iets heel anders. En omgeving met vooral veel bos, wat water, open grond om groentes te verbouwen. Geen buren. Genoeg ruimte voor de kinderen om eindeloos in hun vrije tijd van de natuur te genieten. Als we andere mensen willen leren kennen zoeken we overdag hen op. Bezoeken we streng christelijke dorpen, boerendorpen, grote steden, achterbuurten, villawijken zodat ze elk mogelijk "soort" mens leert kennen. Maar niet constant om ons heen.

Voor de duidelijkheid inderdaad: mijn vrouw is inderdaad zwanger en de biologische moeder van onze dochter. Maar dat zijn details die ik er normaal gesproken niet bij vermeld omdat het voor mij doodnormaal is en niet van belang is wie haar "echte" moeder is. We zijn allebei net zo echt haar moeder en straks ook allebei net zo echt de moeder van onze zoon. Uit wie ze zijn geboren doet er niet toe voor ons.

En dat ik misschien wat heftig en emotioneel kan reageren heeft een hele andere reden. Maar als jullie het niet erg vinden ga ik die niet vermelden, voordat we ook dáár weer een discussie over krijgen.

Theekopje

Theekopje

13-09-2014 om 23:36

Waarom woon je eigenlijk in Nederland ?

Gezien je woonwensen vraag ik me af waarom je eigenlijk in Nederland woont?

Wat jij wil: in de vrije natuur en zelf je spullen verbouwen en alle ruimte en vrijheid bestaat hier gewoon niet.
Zelf als je een lap grond kunt kopen (en dat kost meer geld dan jullie zo te horen hebben) dan heb je nog met een heleboel wetten en regels te maken. Ook als je die regels en wetten onzinnig of zelfs schadelijk vindt. Van bestemmingsplannen tot schoolplicht.

Dus ik vraag me af waarom je zoveel doelen stelt die in NL gewoon heel moeilijk haalbaar zijn. Tenzij je geld hebt en bereid bent het spel lang volgens de regels mee te spelen, teneinde uiteindelijk wat meer vrijheid te krijgen.

Theekopje

Theekopje

13-09-2014 om 23:43

Villawijken

Ik woon in een dorp met behoorlijke villawijken. Maar de mensen in die villawijken ontmoet je echt niet door zo'n wijk in te lopen. Integendeel: er staan hekken om die villa's heen en er is gen sprake van dat je daar even als onbekende thee kunt gaan drinken. Die hekken zitten dicht en zijn bewaakt.

Ik snap wėl hoe je mensen in volkswijken kunt leren kennen. Maar hoe je die mensen in villawijken denkt te ontmoeten is mij niet helder.

Eigen project

Mamma van S: 'Ik wil niet in een dorp worden, maar in de vrije natuur. Dat is iets heel anders. En omgeving met vooral veel bos, wat water, open grond om groentes te verbouwen. Geen buren. Genoeg ruimte voor de kinderen om eindeloos in hun vrije tijd van de natuur te genieten.' Voor zover ik inheemse stammen ken zijn er weinig mensen die dan helemaal alleen op een stukje grond wonen. De meeste stammen hebben nauwe banden met elkaar (maakt niet uit hoe groot de afstand is) en veel geschreven en ongeschreven regels om die banden veilig te stellen. In die zin is je wens nog particulierder.

Ik denk overigens dat het voor veel mensen wel een ideaalplaatje is: vrije natuur, geen mens waar je mee te maken hebt, Alleen maar bloemetjes en bijtjes. Vooral geen geizers en hypotheken en verkopen die niet lukken.

Ik ben op zoek naar de naam, maar die kan ik niet vinden. In de Achterhoek is een boerderij, waar vader (tot hij overleed), moeder en twee zonen volledig autarkisch leefden. Alles wat ze nodig hebben maken ze zelf. Inmiddels staan ze ook met streekproducten op de markt, want ja, er moet toch ergens wat geld binnenkomen.

Veel boeren doen er wat bij om aan geld te komen. De zelfgekweekte groenten kun je dan wel eten, maar daar komen niet de rekeningen van en daarmee worden ze ook niet betaald.

Een voorbeeld dat je misschien aanspreekt: http://www.erveveldink.nl/
Ik weet niet of ze dar kinderen hebben en hoe of war die naar school gaan.

Ik kan me ook voorstellen dat jullie een stukje bouwgrond zoeken, waar je zelf mag bouwen. In de vrije bouw mag momenteel heel veel. Er worden huizen gebouwd met hout en stro, met zelfbedachte systemen voor water en energie, schitterende projecten. Maar ja, jullie zijn beiden niet handig, dus daar zul je toch over na moeten denken.

Eerst maar eens de planning van een week verbouwen. Een handige klusjesman, een strakke planning en een goede voorbereiding zodat je meteen aan de slag kunt doen wonderen.
Vooraf: met vrouw samen: grote, in de weg staande spullen naar tijdelijke opslag. Kun je huren, je kunt ook een verhuiscontainer huren en het spul daar een week in laten staan, je kunt zelfs de verhuizers huren die het spul in de container zetten.
Als zij weg zijn: de vloer eruit en de cv-monteurs naar binnen. Die mopperen toch altijd als er rommel is, maakt niet uit.
Vloer goed bekijken door iemand met verstand: waar komen de problemen vandaan? Dat geeft onzekerheid, want je weet nog niet wat de vervolgstappen zijn. Ideaal: er zijn geen verdere problemen. Nieuwe vloer erin, samen met broer of door het bedrijf waar je de vloer koopt. Muren aanpakken als je nog tijd hebt: schimmel aanpakken, vochtigheid aanpakken, opnieuw verven.
Dag voor terugkomst: De helft van de spullen terug in huis en foto's laten maken voor de verkoop. Als vriendin terug is: de rest van de spullen terug.
Bij verbouwingen geldt: als je minder tijd hebt kost het je meer geld. Jullie hebben weinig tijd voor de verbouwing, dus inhuren en inschakelen van mensen die ter zake deskundig zijn is heel verstandig, scheelt je veel tijd, levert goed werk op wat de verkoop ten goede kan keren. Wat betreft het opknappen: je hoeft nu niet meer met je eigen smaak rekening te houden, maar met de smaak van de toekomstige huurders. Dat betekent veel neutraal houden.

Het moet allemaal te doen zijn.

Tsjor

Nog een toevoeging

De Achterhoek is prachtig. En er staan nu heel veel boerderijtjes te koop. Tsjor

Wenda

Wenda

14-09-2014 om 01:08

voor cv hoeft het huis niet ontruimd te worden

De laatste jaren zijn de woonstichtingen en masse geisers en gaskachels aan het vervangen voor combiketels en cv, in bewoonde woningen. Dit vanwege het grote gevaar van koolmonoxidevergiftiging. Het plaatsen van de cv gebeurt in een bewoonde en gemeubileerde woning. Dit kan prima, met nauwelijks rotzooi of schade. Hoogstens moet je een kast opzij schuiven. Het is wel belangrijk om van te voren goed te overleggen waar de radiotoren en buizen komen.

De cv-bedrijven zijn dus gewend om dit in bewoonde woningen te doen. Het duurt 1 tot 3 dagen. Er is dus geen sprake van containers huren, huis leegruimen etc. Wees daarvoor niet bang.

Een goedkopere oplossing die minder overlast geeft is de geiser te vervangen door een energiezuinige combiketel, en je gaskachel te blijven gebruiken (wel goed laten onderhouden!). Dat is in een halve dag gepiept.

Het meest gedoe is de nodige aan- en afvoerpijpen te installeren. Maar als er een afvoerpijp is, kan daarin met een slang een aanvoerpijp gemaakt worden. Er hoeft dan niet gebroken te worden, dit is relatief makkelijk.

Heb je nu geen afvoerpijp voor je geiser, en dat heb je echt een groot probleem en moet je onmiddellijk in actie komen. Oude geisers hebben meestal wel een afvoer maar geen afgesloten aanvoer. En dat laatste moet tegenwoordig ook.

Overigens wordt een huis ook veel droger en warmer van cv. Je lost dus meerdere problemen tegelijk op.

Wenda

Wenda

14-09-2014 om 01:27

een goede gasinstallateur/-controleur

Voor een goed bedrijf dat gasinstallaties (kachels, geisers, combiketels, cv's) plaatst, repareert of controleert, zou ik contact opnemen met het energiebedrijf in je gemeente. Het oude Gemeentelijke Energiebedrijf had zo'n afdeling vaak zelf in huis. Dat is nu verzelfstandigt, maar vaak zijn het nog dezelfde, betrouwbare mensen, die het soort huizen in de stad wel kennen. Zij kunnen ook goed advies geven over je kachel. Vaak hebben deze bedrijven ook de mogelijkheid om een gaskachel, geiser e.d. te huren, incl. installatie en onderhoud. Op de lange duur ben je hiermee misschien duurder uit dan met aankoop, maar het is reuze handig omdat je hiermee niet meteen een groot bedrag kwijt bent en vooral omdat je er zeker van bent dat betrouwbare deskundigen datgene aanleggen wat het best bij jullie situatie past (in overleg) en op een goede manier, en omdat ze regelmatig controle en schoonmaak van de apparatuur plannen, dit hoef je dus niet apart te regelen maar zit bij de prijs inbegrepen. En als het apparaat het niet doet, dan is reparatie of vervanging ook bij de prijs inbegrepen. Als ik jullie was zou ik hier naar informeren.

Wat voorbeelden van bedrijven die ik met Google vond:

http://www.gasned.nl/geiser-kopen-huren-of-leasen.html
http://www.geas.nl/boilers-geisers-tarieven/
http://www.energiewacht.com/geisers-en-boilers/

http://www.geas.nl/gashaard-tarieven/
http://www.energiewacht.com/gashaarden-en-gevelkachels/
http://www.ewacht.nl/lease-of-koop-gashaard

http://tempus.eneco.nl

Op zich hoeft een gaskachel niet gevaarlijk te zijn, als deze in goede staat is (incl. de schoorsteen!) en goed wordt onderhouden en regelmatig gecontroleerd.

Als ik jullie was, zou ik beginnen met je huidige energiebedrijf bellen om advies. Misschien hebben zij een afdeling of werken ze samen met een bedrijf dat bij jullie betrouwbare verwarming (van lucht en water) kan installeren op huurbasis, incl. advies, onderhoud en controle. Sowieso kun je vragen of ze jullie kunnen helpen met je probleem (defecte gasboiler, gaslucht, veel vocht in de woning) en of ze komen controleren of de huidige situatie gevaarlijk is.

Mama van S

Mama van S

14-09-2014 om 04:10

Laatste dus al vaak gedaan

Dan kwamen ze, controleerden dat ding, rommelden er wat aan en zeiden vervolgens dat alles weer oké was, en dan gingen ze weg.

Alles moet eruit niet vanwege de cv die erin moet maar vanwege de vloer. In het hele huis is de vloer oud, zit los en daaronder zit schimmel. En om de hele vloer eruit te kunnen halen en een nieuwe vloer erin te kunnen leggen moeten er toch echt meubels uit. We hebben maar kleine ruimtes in huis en dus geen ruimte om alles even naar één kant te schuiven.

Mijntje

Mijntje

14-09-2014 om 08:25

Tsja

het wil niet zeggen dat als je een mannetje hebt laten komen het zo wel goed is. Net zoals als je net bij de dokter bent geweest. Was het wel een erkend installateur? Was het van dezelfde firma?
En heeft hij de afvoer wel nagekeken? Ik heb er ook geen verstand van maar jullie moeten zorgen dat jij daar nu verstand van hebt: http://www.perfectkeur.nl/Diensten/Veiligheidskeuring.html
http://www.energieveilig.nl/gebruik_van_gas/gasapparatuur/geiser_test

Idem met vocht. Zorg dat je daar zelf verstand van krijgt. Google!

Verder denk ik dat je je leefplannen moet aanpassen aan de mogelijkheden die er zijn. En er naar gaan leven om die mogelijkheden mogelijk te maken. Want met dromen in je flatje in een stad waar je niet wil wonen schiet je niet veel op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.