Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:01

Thuisonderwijs

Zijn er hier ouders die aan thuisonderwijs doen? Wij zijn ons daarop aan het oriënteren en het zou interessant zijn om eens wat ervaringen te horen en vragen te kunnen stellen aan ouders die het al doen.


Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 15:19

Onderhoud

Heel vaak door het steeds uitvallen en de gaslucht. Steeds werd ons dan verteld dat het probleem nu verholpen moest zijn maar dat was het niet. Waarschijnlijk hangt dat ding er ook gewoon veel te lang en is hij gewoon op en niet meer te repareren en is eruit halen de enige oplossing.

Koolmonoxidemelder

Die zag ik vandaag bij de Blokker liggen voor 15 euro. Die zou ik vandaag nog even kopen en ophangen!

skik

Vloer

Zolang je nog niet door de vloer zakt en het huis toch wil verkopen zou ik de vloerbedekking weghalen, de boel laten drogen, de schimmel met bleek schrobben en er een vinyltje of nieuw tapijt (van het goedkoopste soort bij Kwantum) over laten leggen. Dan woekert de schimmel niet verder en ziet het er weer even netjes genoeg uit voor de verkoop.

skik

Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 15:32

Zolang we niet door de vloer zakken

Moeten er toch op tijd wat aan doen want op het moment dat we wel door de vloer zakken is het te laat .

Ali

Ali

12-09-2014 om 15:48

Brandweer bellen!

http://www.ggd.amsterdam.nl/milieu-gezondheid/milieu-huis/koolmonoxide/

Bij mij gaan alle alarmbellen af als ik je berichten lees over de boiler icm hoofdpijn en misselijkheid. Koolmonoxide is een heel giftig gas, je ruikt het niet., je ziet het niet. En het is heel snel heel dodelijk.
Het ontstaat door onvolledige verbranding. In genoemde website staat meer info.
Ik werk bij de brandweer en raad je dringend aan de brandweer te bellen. Ze komen dan om CO en gas te meten. We rijden liever een keer teveel dan te weinig.

Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 15:55

Die misselijkheid

Die misselijkheid en hoofdpijn was maar 1 keer een paar maanden geleden. Daarna is het niet meer voorgekomen. Ook andere mensen die bij ons langs kwamen hadden er geen last van toen wij dat wel hadden en ook onze dochter had nergens last van. Dus ik denk niet dat het CO was.

Ali

Ali

12-09-2014 om 16:25

Ventilatie

Je schreef in een eerdere post dat je sinds de hoofdpijn en misselijkheid altijd het keukenraam open hebt, dus het kan zijn dat de CO vervliegt door de ventilatie. Maar dat wil niet zeggen dat er geen CO vrijkomt.
Daarnaast is het niet zo dat deze symptomen altijd optreden, het kan wel. Dat ligt ook aan de hoogte van de concentraties. Kijk nou even naar de kleur van het vlammetje en lees aub de info op de website door.

Ik vind het echt gevaarlijk, die boiler, niet alleen voor jou en je gezin, maar ook voor de buren, en niet alleen de CO, maar ook vanwege het gas.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2014 om 16:36

Woningbouwvereniging

Kan/moet de woningbouwvereniging/vereniging van eigenaren of hoe heet zoiets (sorry, ik heb geen verstand van koopwoningen) hier niets aan doen??

Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 16:45

Vlammetje is gewoon blauw

Daar is niets mis mee volgens mij. Daarnaast is het nog niet zo lang geleden (denk een maand of 2 voor het laatst en daarvoor ook regelmatig) dat er hier iemand is geweest om dat ding weer eens te repareren en die heeft toen geen fout gevonden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2014 om 17:02

Eigen Huis

Dit lijkt mij wel een handige link http://www.eigenhuis.nl/onderhoud-en-verbouwen/

Mijntje

Mijntje

12-09-2014 om 17:03

prioriteiten

De gaslucht en het vochtprobleem aanpakken door een professional lijken me nu ook even prioriteit nr 1 en 2. Daarna kan je je huis opknappen dat het in de verkoop kan.

Mama van S

Mama van S

12-09-2014 om 17:05

Dankje

Ik ga even lezen.
We hebben nu staan boiler prioriteit nummer 1, vloer daarna, daarna deur in de keuken en nieuwe toiletdeur (die gaat ook niet meer dicht). En mochten we een keer kijkers krijgen dan een sopje door het portiek en trappenhuis want ook dat kan kopers denk ik afschrikken. Vergeet ik nu iets?

rode krullenbol

rode krullenbol

12-09-2014 om 19:22

Wat dacht je van ...

het thuisonderwijs?

Marie

Marie

12-09-2014 om 22:59

kamperen?

Eigenlijk hadden jullie afgelopen zomer het huis moeten verbouwen.
Het weer was immers prima om een paar weken op een camping in een (geleende) tent/vouwagen/caravan te bivakkeren. Dan hadden de bouwvakkers lekker kunnen opschieten in een leeg huis.
En als ik je verhaal zo lees, heb ik het idee dat de ene klus de andere zal aanhalen. Weet je zeker dat als je begint te breken er niet meer achter weg komt?
Het is een oud huis. Hoe zit het met vloer-, dak- en muurisolatie? Is de buitenmuur nog waterdicht? En de kelder/kruipruimte? En wat is de staat van de dakpannen?
Hoe zit het met elektriciteitsleidingen en meterkast?

Verder heb ik van thuisonderwijs geen verstand. Totaal niet geschikt voor ons gezin.

Ik heb nog wel een vraag. Stel jullie wonen daar over 5 jaar nog en jullie kinderen spelen met buurkinderen. Heb je al nagedacht over wat je tegen je kinderen gaat zeggen als zij de kinderen in de straat naar school zien vertrekken en jullie kinderen alleen thuisblijven en wellicht liever naast vriendje/vriendin in de klas willen zitten?

creabea

creabea

12-09-2014 om 23:20

succes!

Toch wel grappig dat iemand via een forum besluit om z'n huis aan te pakken, terwijl het aanvankelijk over thuisonderwijs gaat

Wenda

Wenda

13-09-2014 om 01:25

hoogste prioriteit: koolmonoxide en gas

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik vind ook dat het gevaar van koolmonoxidevergiftiging en gaslek nu jullie allergrootste aandacht moet hebben. Dit klinkt enorm gevaarlijk.

En die boiler, bedoel je niet gewoon een geiser? Als die niet goed meer zijn, dan is dat erg gevaarlijk.

Er zijn al heel veel mensen, echtparen, gezinnen, in hun slaap overleden aan koolmonoxidevergiftiging!

In mijn kleine, overvolle woning is laatst cv aangelegd met combiketel (ik had geiser met gaskachel), en natuurlijk is dat niet leuk maar het ging wel, zonder spullen in een berging te plaatsen. Zorg wel dat je een paar dagen/weekje elders kan wonen met je gezin (lijkt me wel beter met kleine baby). En van te voren goed overleggen met de werklieden hoe en waar de buizen en radiatoren van de cv het handigst kunnen komen. Combiketel is tegenwoordig klein en kan bijv. in de keuken of waar nu de boiler/geiser hangt.

En tot die tijd: laat zo snel mogelijk geiser/boiler en kachel controleren en koop rook-, gas- en koolmonoxidemelders.

Echt, dit moet de allerhoogste prioriteit nu hebben.

Wenda

Wenda

13-09-2014 om 01:40

vocht kan teken van slechte geiser zijn!! koolmonoxide-gevaar!!

En die vocht en schimmel, dat is echt veel minder schadelijk dan een gevaarlijke geiser/boiler/kachel! Vocht en schimmel zijn dus van later zorg...

MAAR

Waardoor komt dat vocht: Slaan de muren door, lekt het dak? Of door onvoldoende afvoer van de geiser/gasboiler?! Dan is het helemaal gevaarlijk!!!

"De installatie van open modellen zonder directe afvoer naar buiten (de zogenoemde afvoerloze geisers) is niet meer toegestaan, vanwege het gevaar van koolmonoxidevergiftiging. Al aanwezige toestellen blijven nog wel toegestaan en komen ook nog wel voor. Boven de geiser moet dan een luchtafvoer aanwezig zijn. Deze afvoer mag om deze reden nooit dichtgestopt worden. Koolmonoxide is reukloos en kleurloos. De enige zichtbare waarschuwingen dat er iets aan de hand is, kunnen zijn: veel vocht in huis en een gasvlam die niet blauw maar oranje brandt."
http://www.cvhal.nl/geisers.html

Wenda

Wenda

13-09-2014 om 01:55

nu allereerst kachel/geiser/gasboiler uitzetten!!!

En als allereerste de geiser/gasboiler en kachel uitzetten!!
Gelukkig is het nu nog niet zo koud buiten...

Echt, dit is zo gevaarlijk!
En zeker als je zwanger bent!!!

-----------------
Wat kan wijzen op een opstapeling van koolstofmonoxide (CO) in de ruimte?
...
Er is een abnormaal hoge vochtigheid en condensatie in huis.
....

Hoe kan blootstelling aan CO je gezondheid beïnvloeden?
.....
Bij een hoge concentratie kunnen acute problemen optreden voor de gezondheid.
Bij iets lagere concentratie kan er langzaam CO worden opgestapeld op de rode bloedlichaampjes en kunnen chronische gezondheidseffecten optreden. Het gevaar is dat deze weinig specifiek zijn en de diagnose van een CO-vergiftiging vaak niet of te laat wordt opgemerkt

Bij een chronische blootstelling aan lage concentraties zijn de symptomen zeer aspecifiek: hardnekkige hoofdpijn die resistent is tegen pijnstillers, chronische vermoeidheid, neurologische stoornissen (concentratiemoeilijkheden, geheugenproblemen, duizeligheid, …), gastro-intestinale stoornissen (braken, misselijkheid), zelfs onregelmatige hartslag. Bij zwangerschap bestaat er een zeer groot risico op intoxicatie van de foetus. Slechts een bloedanalyse, die zo snel mogelijk moet gebeuren, kan met zekerheid de aanwezigheid van CO vaststellen.
...
Personen met hart- en longproblemen, maar ook kinderen, baby's en zwangere vrouwen zijn gevoeliger voor een CO-vergiftiging.

http://www.mmk.be/vrij.cfm?Id=288

Mama van S

Mama van S

13-09-2014 om 08:30

Rust maag

Zoals ik al eerder zei hebben wij tot een tijdje geleden bijna iedere maand een inspecteur voor de boiler op bezoek gehad (of geiser, wat is het verschil? Wij noemen het altijd een boiler). Dat omdat we steeds na 2 minuten koud water hadden onder de douche en dan naar de keuken moesten lopen om de vlam opnieuw aan te steken, dat is een beetje irritant als je probeert te douchen. Die gaslucht kwam er later bij en daar hebben we toen ook nog een aantal keer voor gebeld. De laatste keer dat er iemand kwam kijken was zo'n 2 maanden geleden en toen was er niets geks aan de hand met dat ding. Net als al die keren daarvoor.

Ik kan hem natuurlijk wel nog een keer bellen, maar ik denk dat er dan gewoon weer niets aan de hand is. Ik koop vandaag wel even een melder en vanavond ophangen, verder zijn we de rest van de dag van huis want mijn vrouw is jarig .

Zoek dat even uit

"bijna iedere maand een inspecteur voor de boiler op bezoek gehad (of geiser, wat is het verschil?"
Dat lijkt me nou een mooi leermoment voor jezelf. Zoek uit wat het verschil is. Schrijf op hoe je te werk gaat. Evalueer wat je ervan leert. Homeschool jezelf.

Als je daar geen zin in hebt, zelfs niet na de tamelijk degelijke berichten van Wenda, als je het toch makkelijker vindt om af te gaan op de mening van een of andere monteur (dat is iets anders dan een inspecteur, weer een leermoment), dan moet je je afvragen of je wel het geduld hebt om te homescholen.

Je kunt het ook allemaal laten zitten. Dan lost de hele kwestie zich vanzelf op in een krantenbericht "twee vrouwen en kind dood aan koolmonoxide"

Mama van S

Mama van S

13-09-2014 om 08:59

Waarom zo hard?

Weet je, nu ben ik het gewoon zat hier. Ik ben met van alles bezig maar blijkbaar zitten hier alleen maar mensen die het veel beter weten en me de les willen lezen. Jullie bemoeien je met dingen waar niet om gevraagd is en doen net alsof jullie van die perfecte alwetende mensen zijn die het allemaal veel beter voor elkaar hebben in het leven dan ik. Na het laatste bericht ben ik het echt zat. Ik stel een vraag, vervolgens krijg ik 10 volle pagina's waarvan 95% van de reacties veroordelend is op zowat elk aspect van ons leven en elke keuze die we maken. Moeilijk hè, accepteren dat er nog mensen zijn die het anders doen? Als dit hier op het forum een afspiegeling is van de samenleving is onze dochter naar school sturen zeker weten uitgesloten. Tussen dat soort volk wil ik haar absoluut niet hebben.

Omdat je er dood aan kan gaan

"Waarom zo hard?"
Omdat jij (en je vrouw en je kind) er dood aan kunnen gaan.

Mama van S

Mama van S

13-09-2014 om 09:05

GEEN CO

Dat is hier niet. Alleen al het feit dat de vlam netjes blauw is (altijd, niet alleen nu, dat controleer ik echt wel regelmatig) zegt genoeg.

Mama van S

Maar je beschrijft zelf wel heel ernstige klachten. Er is niemand die je veroordeelt, er zijn alleen mensen met andere meningen en er zijn mensen die de klachten die je zelf beschrijft zeer serieus nemen. Mensen nemen je serieus, dat is het punt. Ze nemen je serieus met alle vragen die je hebt over alle aspecten van het leven. Ze nemen je ook serieus in de klachten die je beschrijft.

Tsjor

Dat houdt het op

Als je niet wil leren, dan houdt het op.

tussen dat soort volk

zal je dochter hoe dan ook moeten leven. Of heb je een andere planeet op het oog?

vlinder72

vlinder72

13-09-2014 om 10:09

Veroordelend?

Ik vind het wel meevallen. Er zijn vooral vragen waarom je thuisonderwijs wil geven en wat je dan mist in het reguliere onderwijs. Ik ben nog steeds gefascineerd door dat stuk over intrinsieke motivatie. Mijn referentie kader zijn natuurlijk mijn kinderen (4 stuks) en mijn neefjes. Als ik naar mijn eigen kinderen kijk dan heeft mijn oudste zoon echt geen intrinsieke motivatie wat school betreft. Die zou zo zijn schooltijd kunnen zijn doorlopen zonder te leren lezen. Ik geloof niet zo in dat intrinsieke motivatie en dat ieder kind alles vanzelf wil leren. Sommige kinderen wel en sommige echt niet. Mijn zoon is uiteindelijk van de lagere school afgekomen met een Havo advies dus hij is helemaal geen slechte leerling maar het interesseert hem gewoon allemaal niet zo.

Hij is wel geïnteresseerd in de natuur, geschiedenis, biologie, rekenen etc. Maar dan moeten wij het hem vertellen of laten zien.

Het is sowieso interessant om de verschillen tussen de kinderen te zien. Vier kinderen en alle vier zo anders qua karakter en interesses.

Wij horen vast bij dat soort volk. Hoewel ook wij een museumkaart hebben, onze kinderen hebben al heel wat van de wereld gezien, wij hebben voordat wij kinderen hadden maanden en maanden rondgereisd (vooral in Azië en Afrika). Maar ja daarna hebben wij de keuze gemaakt om allebei te gaan werken, een huis te kopen in een "saaie" maar veilige wijk, kinderen te krijgen en een goede school voor de kinderen uit te zoeken. Erg saai maar onze kinderen zijn heel gelukkig en wij ook.

creabea

creabea

13-09-2014 om 10:27

ja maar mama van S

je stelt hier vragen over thuisonderwijs. Daar wordt over gediscussieerd, helaas krijg je niet wat je horen wilt, nl. positieve ervaringen w.b. het thuisonderwijs. Er wordt ook al bedacht waarom niet: hier in NL zijn er zeer weinig mensen die dat doen, en die staan vervolgens niet persé goed bekend: nl. religieuze fanatici en een mevrouw die uitsluitend rauw voedsel eet.
Vervolgens komt je slechte woonsituatie erbij, waar je -volgens mij- behoorlijk onzeker over bent. Je gaat nl. een aantal keer serieus in op de tips die je hier krijgt, w.b. het klussen aan je huis als je vrouw er niet is, en het plaatsen van een CO-melder. De tips hier zijn allemaal goed bedoeld, echt waar. Er zit geen enkele lullig bedoelde opmerking bij. Er zijn wel heel veel vragen van iedereen, en ze zijn ook kritisch. Het komt ongetwijfeld hard aan, vooral nu je ook nog zwanger bent. Ik kan me het helemaal voorstellen, ik zou ook dichtklappen als iedereen tegen me leek te zijn. Misschien zit je te huilen achter je computer..... maar alsjeblieft, doe er wat mee. Tsjor (#296) heeft gelijk, iedereen neemt je serieus. Kijk, en zoals Miriam, die is heel rechtlijnig en komt zodoende gewoon lomp over op het forum af en toe. En Jippox is ook tamelijk direct. Maar ze bedoelen het goed hoor.

Moeilijk

Ik denk dat ik alle onzekerheden en vragen wel begrijp. Het is een moeilijk project voor Mamma van S en haar vrouw: 'Wij houden een levensstijl aan die voornamelijk gebaseerd is op hoe inheemse stammen leven in centraal Amerika (dit vanwege de afkomst van mijn partner) voor zover dat mogelijk is in de stad.'.
Het transponeren van een levenswijze van inheemse stammen in Centraal Amerika, waarbij je voornamelijk af moet gaan op de informatie van je partner, maar een levensstijl in een Nederlandse stad is een zeer ingewikkelde klus.
Als Nederlander heb ik een aantal jaren in Zuid-Amerika gewoond en gepoogd een aantal gewoontes en verworvenheden, waar ik heel blij mee was, mee terug te nemen naar Nederland. Dat lukt nauwelijks, om allerlei redenen. Het is dus een stevig project, dat veel onzekerheden met zich meebrengt en er zullen weinig mensen zijn die op basis van een gelijke ervaring je advies kunnen geven. Je zult je dus waarschijnlijk heel vaak onbegrepen voelen.
Nu zijn er in Nederland wel meer mensen die hun oorsprong hebben liggen in (diverse) inheemse stammen uit Zuid-Amerika. Er zijn bijvoorbeeld veel 'indianen' uit Suriname in Nederland. Wellicht vind je daar meer mensen met een soortgelijke ervaring.
Maar elke stam heeft weer heel eigen, particuliere gewoontes en conventies. Voor jullie zijn de jeugdherinneringen van je partner leidend. Dat is natuurlijk zeer particulier. Dus ik vrees dat je nergens echt gelijkgestemden zult vinden die jou en je partner volledig begrijpen en je advies kunnen geven bij al je vragen.

Ik hoop dat je partner en jij samen jullie eigen concept nog eens kunnen bekijken. De achtergronden van je partner zijn leuk, maar de realiteit van een stad in Nederland is er ook. Je kunt in je hoofd nog een uitstapje maken en denken dat het allemaal wel mogelijk is op het platteland in Nederland. Maar voor zover ik het kan zien zijn er weinig verbanden tussen het platteland in Nederland en het leefgebied van inheemse stammen in Zuid-Amerika. Als je in Nederland in een dorp woont en je gaat afwijkend gedrag vertonen (bijvoorbeeld de school voor je kind 'weigeren' en thuisonderwijs geven), dan val je buiten die sociale context en krijg je reacties die minstens vergelijkbaar zijn met de reacties hier. Ga je dan ook boos alle mensen afweren?. Natuurlijk mag je dromen over een boerderijtje etc. etc. Wie kent die dromen niet? Maar zolang je droomt heb je te weinig oog voor de realiteit van de tweede poot van je project en dat is de Nederlandse samenleving. Je kunt die spanning opheffen door keihard die samenleving af te wijzen (behalve dan voor het geld) en alle mensen die daarmee verbonden zijn af te wijzen, zoals hier. Maar daarmee doe je je eigen project geen recht, want je wil twee dingen combineren. Dus zul je beiden serieus moeten benaderen en even intensief de verhalen van de mensen hier moeten meewegen als je de jeugdherinneringen van je vrouw meeweegt.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.