Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yara

Yara

24-05-2020 om 09:33

Tijdrovende schoolopdrachten.

Hier een huis ontwerpen, uitvoeren met natuurlijke materialen, dan vervolgens 2D en 3D tekening en plattengrond ervan maken. Het moet milieuvriendelijk zijn. Erg leuk op zich, maar niet met zoveel ander huiswerk erbij hebt en als je voor een overgang staat. Welke tijdsrovende schoolopdrachten hebben jullie kinderen weleens gehad?


Yara

Yara

19-01-2021 om 20:50

Het is weer zover....

En Ja hoor, het is weer zover. Vanwege de Covid krijgt mijn kind steeds meer "creatieve praktijkopdrachten". Een volksdansje op muziek verzinnen en uitvoeren, een poster met de hand maken, een presentatie met vier klasgenoten, een online dagboek bijhouden over wat je allemaal op een dag doet. En dat in een examenjaar.

Hangkous

Hangkous

19-01-2021 om 21:44

Hier ook weer

Kinderen allebei op een andere school, 1 kind dat eindexamen doet. Omdat er nu geen gymlessen zijn krijgen ze voor thuis wat oefeningen waar dan een verslag van moet worden gemaakt aan de hand van vragen over hartslag en daar soort dingen.
Alsof het zonder gym niet nog steeds een volle week is onder moeilijke omstandigheden.

Mieke

Mieke

19-01-2021 om 22:59

Gym

Mijn dochter wordt geacht te gaan turnen en hiervan een filmpje te maken. Ze moet drie verschillende dingen doen. Blijkbaar moet ze op zoek naar een klimrek of duikelstang. Ze is 15 jaar. Heeft een hekel aan gym en schaamt zich dood als ze in een kinderspeeltuin een filmpje moet opnemen.

Wie verzint dat soort dingen.

Oo mieke

Die school die had ik hoor....paar voorbeelden
. savonds in t donker met een zaklampje op een klimrek......heen en weer zwaaien....klaar. Paar rondjes draaien, dat was de radslag. Iemand houdt witte schoenen tegen de muur, alles zwart aan en zij met in handen met zaklampje op de grond...handstand.
Snel doen,kan nog net voor de avondklok.

Zijn ze nou helemaal

Hangkous

Dit kan natuurlijk gedeeld worden met vrienden. Iedereen een oefening, en dan elkaars waarden overnemen met een paar puntjes erbij of eraf voor de variatie.

Lastiger zijn die filmpjes, dat laat zich slechter verdelen.

Groeten,

Temet

Hangkous

Hangkous

20-01-2021 om 08:55

Zwaar gewond

===Blijkbaar moet ze op zoek naar een klimrek of duikelstang. Ze is 15 jaar. Heeft een hekel aan gym en schaamt zich dood als ze in een kinderspeeltuin een filmpje moet opnemen.===

Op zoek naar zo'n duikelrek zou zoon hier niet hoeven, staat recht tegenover ons huis.
De gymoefening mag hij van mij er echt niet gaan doen.
Het is een rekje voor kinderen, als 15 jarige knul van 1.90 meter slaat hij zichzelf bij de eerste duikeling een flink gaat in zijn hoofd of erger.

Temet natuurlijk kunnen ze daar van elkaar overnemen/ delen dat gaat ook wel gebeuren.
Hij moet bijvoorbeeld touwtje springen, ik het springtouw uit de schuur gehaald dat zijn zus ooit gebruikte. Kleuterding dus met zijn lengte slaat het touw terrein zijn achterhoofd. Hebben jullie dat soort dingen op de plank liggen? En zo nog wat oefeningen waar materialen voor nodig zijn.
Goed bedacht van de docent maar de school waar toch dicht om de leerlingen uit elkaar te houden? Als ze nu voor gym toch bij elkaar moeten komen om samen te doen met materialen die de en wel heeft een de ander niet gaat er volgens mij iets fout.

Hier

Als docent hebben wij de opdracht gekregen om alle creatieve ideetjes, filmpjes, posters, samenwerkprojecten en andere ellende direct te schrappen en ons te beperken tot het zo goed mogelijk behandelen van de stof. Ik heb dat met veel plezier gedaan; leerlingen krijgen instructie of we doen een opdracht binnen de les, vaak mondeling in kleine groepjes binnen de Teams-vergadering. Verder moeten ze per lesuur nog maximaal 20 minuten werken in de online methode. Minder als het snel gaat, ze hebben bepaalde doelen.. Ik kan zien of ze dat doen. Doen ze het een keertje niet dan wijs ik ze er vriendelijk op. Ze hebben het al moeilijk genoeg.
Zoonlief had eigenlijk zijn profielwerkstuk nog moeten presenteren maar dat hebben ze ook geschrapt. Andere school, zelfde bestuur.

Anoniem

Anoniem

20-01-2021 om 19:23

Voor je kind ingevuld

Hier (basisonderwijs) bestaan de taakjes vooral uit “droge” opdrachten zoals sommen maken. In het pre-Coronatijdperk kregen de kinderen (toen 8 en 10) wel opdrachten zoals “maak op de gang met die en die een filmpje waarin je dit hoofdstuk van geschiedenis naspeelt” en “maak met die en die een dansje waarin je een gevoel uit en voer die vrijdag voor de klas op.”
Met name mijn oudste vond het verschrikkelijk maar de betreffende juf vond het gezeur “omdat die kinderen allemaal hetzelfde op tiktok zetten.”

Het hele weekend staat weer volgepland met knutsel en,- praktijkopdrachten. Tijd voor ontspanning is door (naast ook gewoon leerwerk) niet meer. 

Tjongejonge, wat een fantasie hebben ze op al die scholen! Degenen die dat bedenken hebben vast zelf geen gezin. Of één kind en geen thuiswerk. Of gewoon teveel vrije tijd. 

Sowieso bizar dat kinderen van nu zoveel opdrachten krijgen die ze niet zonder bijstand van hun ouders kunnen uitvoeren. Kan dat stoppen a.u.b? Punt 1 hebben de ouders hun schooltijd al doorlopen én andere dingen te doen, en punt 2 (nou ja, eigenlijk 1!!) is het erg oneerlijk voor kinderen die geen ouders hebben die zich zo minutieus kunnen inzetten of zelf de beoogde vaardigheden missen. Stoppen dus!

@Skik: dat arboretum, daar ging ik 42 jaar geleden ook heen om blaadjes op te rapen en over te schrijven wat er op het bordje bij de boom stond. Heb er verder niks van geleerd, want bij mij hebben bomen nog steeds niet veel meer kenmerken dan dat ze mooi, imposant, kleurrijk of wat dan ook zijn. Pfff al die namen. 

De vraag of je het op latere leeftijd wel of niet onthouden hebt vind ik geen relevant criterium om te kijken of iets zinvol dan wel gepast is. Op basis van het criterium wat iemand later ermee doet is er al heel wat afgeschaft in het onderwijs. Een mooi doorlopend handschrift aanleren met gelijkwaardige lussen, doen ze later toch niet; rekenen, doen ze later toch niet want ze hebben een rekenmachine; spelling, dat wordt toch automatisch gecorrigeerd op de computer. Etc. etc.

Ik heb laatst nog mijn speldenkussen aan mijn dochter gegeven. Gemaakt, volgens mij in wat nu groep 4 is. Hele kleine kruissteekjes en met kleine steekjes dichtnaaien. Mijn zoon kreeg later zo'n naaiopdracht, zonder dat hij het ooit geleerd had, maar hij ging ervoor zitten en wilde het zelf leren. Helaas, zijn met veel zwoegen gemaakt werkstuk werd met een 7 beoordeeld, terwijl de pronkstukken waarvoor moeder achter de naaimachine was gaan zitten een 9 kregen. Mijn dochter kan niet eens een knoop aanzetten.

Toch is het borduren en naaien superzinnig voor de fijne motoriek, de concentratie, en de mogelijkheid om op latere leeftijd kapotte kledingstukken zelf te herstellen, een ware bijdrage aan de bestrijding van verspilling.

Maar naaien is niet echt mijn hobby geworden.

Al die opdrachten die kinderen niet kunnen uitvoeren zonder hulp van ouders, dat vind ik een heel ander verhaal. Dat is onzinnig, frustrerend aan alle kanten, je beoordeelt het werk van de ouders en niet van de kinderen. Dom dus. Een luie vorm van onderwijs geven.

Tsjor

tsjor schreef op 12-03-2021 om 16:17:

De vraag of je het op latere leeftijd wel of niet onthouden hebt vind ik geen relevant criterium om te kijken of iets zinvol dan wel gepast is. Op basis van het criterium wat iemand later ermee doet is er al heel wat afgeschaft in het onderwijs. Een mooi doorlopend handschrift aanleren met gelijkwaardige lussen, doen ze later toch niet; rekenen, doen ze later toch niet want ze hebben een rekenmachine; spelling, dat wordt toch automatisch gecorrigeerd op de computer. Etc. etc.

Ik heb laatst nog mijn speldenkussen aan mijn dochter gegeven. Gemaakt, volgens mij in wat nu groep 4 is. Hele kleine kruissteekjes en met kleine steekjes dichtnaaien. Mijn zoon kreeg later zo'n naaiopdracht, zonder dat hij het ooit geleerd had, maar hij ging ervoor zitten en wilde het zelf leren. Helaas, zijn met veel zwoegen gemaakt werkstuk werd met een 7 beoordeeld, terwijl de pronkstukken waarvoor moeder achter de naaimachine was gaan zitten een 9 kregen. Mijn dochter kan niet eens een knoop aanzetten.

Toch is het borduren en naaien superzinnig voor de fijne motoriek, de concentratie, en de mogelijkheid om op latere leeftijd kapotte kledingstukken zelf te herstellen, een ware bijdrage aan de bestrijding van verspilling.

Maar naaien is niet echt mijn hobby geworden.

Al die opdrachten die kinderen niet kunnen uitvoeren zonder hulp van ouders, dat vind ik een heel ander verhaal. Dat is onzinnig, frustrerend aan alle kanten, je beoordeelt het werk van de ouders en niet van de kinderen. Dom dus. Een luie vorm van onderwijs geven.

Tsjor

Dat dus. 

En dat onderwijzers en docenten het dan niet eens door hebben! Mijn kind breit zelf "een sjaal" 20 steken breed ongeveer,  soms maar 18 en soms 22 en uiteindelijk en kleine meter lang.  Alleen recht gebreid,  niet averechts. Kind krijgt en 6 voor die broddellap en de keurige soepel vallende patentsteek sjaal die oma heeft gemaakt voor het motorisch meest onhandige kind in de klas krijgt een 9. De juf kan toch zelf wel zien wie het zelf heeft gedaan met wat ondersteuning van een ouder en wie het werkstuk van een pro heeft ingeleverd. 

Ik kan me daar nog over opwinden! Gelukkig zijn beide kinderen nu zo ver dat ze geen handvaardigheid of textiele werkvormen meer hebben.  Joepie!

Klopt hoor Tsjor, of je iets tig jaar later hebt onthouden, doet minder ter zake.

Maar al die opdrachten die door ouders worden uitgevoerd ( en positief beoordeeld) is toch echt heel vreemd. Zijn er hier geen onderwijsmensen actief die kunnen uitleggen waarom dit ( nog steeds) gebeurt? Bizar verhaal over die sjaal Hangkous. Pfff. 

Dat komt omdat men tegenwoordig blijkbaar toch wat ziet in huiswerk mee naar huis geven. Dat had ik toch vroeger niet op de basisschool. Dus zo'n beetje alles wat je maakten deed je gewoon op school en daar kwamen geen ouders aan te pas. 

Ja, om de jurkjes te naaien voor koninginnedag en de sjerpjes en de vlaggen. We gingen nog in optocht door de wijk met de hele school. 

Huiswerk begon pas op de middelbare school en ja, daar begon ook het werk van ouders of anderen, dat was gewoon. Ik liet me voor een spreekbeurt helpen door een ouder vriendje met een bandrecorder en toen ik voor straf een tekening thuis moest maken konden ze niet geloven dat ik dat zelf gedaan had want die was blijkbaar nogal goed gelukt.

Het 'beoordelen van de ouders' lijkt inmiddels wel een tweede natuur van het onderwijs te zijn, met alle gevolgen van dien, zoals je zelf ook meermaals aanhaalt AnneJ. Schrappen! Inderdaad: wat je voor school moet doen kun je op school doen en anders niet.

Tsjor

Erg herkenbaar dat de kinderen tegenwoordig worden beoordeeld op onzichtbare ouderparticipatie. En dan heb ik mijn kinderen nog bewust niet op de vrijeschool gezet. 

Huiswerk. Nou vind ik dat in principe ook dat je geen huiswerk moet doen op de basisschool. Toch hebben mijn kinderen daar wel voordeel van gehad dat ik daarin met ze kon samenwerken zodat ze het huiswerk beter konden begrijpen want daar mankeerde het natuurlijk ook aan. 

Als je kinderen aan het werk zet is het wel de bedoeling dat je controleert of ze het ook begrijpen en dat gebeurde hier niet. Zoon moest weer stoppen met zijn Pluswerk omdat niemand de moeite nam om hem uit te leggen wat de bedoeling was want hij was toch zo slim?

Bij autisme. 

Ik vermoed zo dat dan hier in Nederland, net als in sommige Aziatische landen, de bijlesscholen ook uit de grond gestampt gaan worden zodat kinderen meer leren waarmee ze op school beter kunnen presteren.

We zijn nou eenmaal langzamerhand ook in die meet- en regelcultuur terecht gekomen.

Uiteraard AnneJ, kinderen met speciale behoeften, daar kun je als ouder anders mee omgaan. en kleine vormen van huiswerk, zoals woordjes leren voor een dictee, dat is het probleem niet. Door werk thuis te laten doen mis je als school juist, dat kinderen iets wel of niet begrijpen. Je ziet het namelijk niet. Je geeft de opdracht en beoordeelt het eindresultaat. Wat daartussen zit, waar de struikelblokken zitten, dat zie je niet, want dat vindt thuis plaats.

De groei van blijlesscholen betekent ook een groei van kansenongelijkheid en minder prikkels voor scholen om de eigen wijze van lesgeven kritisch te beschouwen.

Scholen moeten het onderwijs niet over hun schutting kieperen!

Tsjor

Het was najaar in groep 8. Ik wist dat er een huiswerk opdracht aan zat te komen over een werkstuk. Er zou een blad komen met instructie. Dus ik speurde iedere dag of dat papier al in de schooltas mee naar huis gekomen was want ook dat ontging mijn kinderen vaak en ze waren niet bijdehand genoeg om daar dan om te vragen.

Het was bijna herfstvakantie dus ik ging maar weer eens vroeg mee naar school en vroeg de leerkracht hoe het zat met het werkstuk want ik had de instructie nog niet gezien en het werkstuk moest voor een bepaalde tijd wel ingeleverd.

Zegt de man: nou ja, er is nog tijd genoeg. HIj kan het toch maken tijdens de herfstvakantie? Ja, maar zoon heeft wel mijn hulp nodig en ik heb geen herfstvakantie!

Eeen paar weekenden veder is ons kind nog steeds gevuld met tijdrovende schoolopdrachten . Ik heb het idee, dat sommige docenten geen idee hebben, hoeveel tijd, geld en soms (benodigde) bepaalde vaardigheden van kinderen/jongeren verwacht worden. 

Jara1, misschien eens een email aan wagen aan alle docenten, waarin je beschrijft welke opdrachten je kind moet doen. Wellicht opent het de ogen bij hen als ze de opeenstapeling van al die 'leuke' opdrachten zien.

Tsjor

Imi

Imi

28-03-2021 om 18:35

Ik heb mijn middelbare scholier aangeraden regelmatig een kort mailtje met als titel "ter informatie " aan de docent te sturen: "met deze opdracht ben ik x uur bezig geweest".

Alleen zo kan de docent weten hoe belachelijk tijdrovend die opdrachten zijn. 

Als er hier geklaagd wordt over te veel projecten tegelijk, raad ik aan de mentor te informeren. Soms wordt er dan geschoven. Soms ook niet.

Imi schreef op 28-03-2021 om 18:35:

Ik heb mijn middelbare scholier aangeraden regelmatig een kort mailtje met als titel "ter informatie " aan de docent te sturen: "met deze opdracht ben ik x uur bezig geweest".

Alleen zo kan de docent weten hoe belachelijk tijdrovend die opdrachten zijn.

Als er hier geklaagd wordt over te veel projecten tegelijk, raad ik aan de mentor te informeren. Soms wordt er dan geschoven. Soms ook niet.

Mijn kinderen moeten van mij een logboek bijhouden met hoe lang ze bezig zijn geweest met welk vak en wat ze toen hebben gedaan. Laatst viel mij op dat mijn zoon voor een vak wel erg veel tijd besteedde aan “film maken”. Dat moest een film worden waarin hij zijn bevindingen presenteert. Toen heb ik gezegd: het gaat om de inhoud, de vorm is voor bonuspunten. Hij had vervolgens de kortste en eenvoudigste film en het hoogste resultaat behaald in de klas. Als ik de reacties in dit topic lees heb ik de indruk dat mijn zoon mazzel heeft gehad met zijn docent. 

Jara1 schreef op 28-03-2021 om 12:14:

Eeen paar weekenden veder is ons kind nog steeds gevuld met tijdrovende schoolopdrachten . Ik heb het idee, dat sommige docenten geen idee hebben, hoeveel tijd, geld en soms (benodigde) bepaalde vaardigheden van kinderen/jongeren verwacht worden.

Het kan ook nog eens kansenongelijkheid bevorderen. Niet alle kinderen hebben de mogelijkheid om thuis deze vaardigheden op te doen of er hulp in te krijgen.  Misschien ben ik er meer van bewust door de maatschappelijke aandacht van de laatste jaren voor, maar dit is toch vooral niet de bedoeling? 

Wilgenkatje- schreef op 12-03-2021 om 15:41:

Sowieso bizar dat kinderen van nu zoveel opdrachten krijgen die ze niet zonder bijstand van hun ouders kunnen uitvoeren. Kan dat stoppen a.u.b? Punt 1 hebben de ouders hun schooltijd al doorlopen én andere dingen te doen, en punt 2 (nou ja, eigenlijk 1!!) is het erg oneerlijk voor kinderen die geen ouders hebben die zich zo minutieus kunnen inzetten of zelf de beoogde vaardigheden missen. Stoppen dus!

Precies. En dan niet alleen bij de opdrachten om een speldenkussen te maken, boomblaadjes te verzamelen of een filmpje te maken, ook gewoon bij topo en tafels. Hoewel je die prima in de klas kan oefenen met zijn alleen is dat ook zo'n typisch thuisklusje geworden. Ik merkte altijd al dat kinderen met de helicopterigste ouders tienen haalden voor topo en als eerste hun tafeldiploma haalden en de kinderen met weinig of geen ouderondersteuning onvoldoendes voor topo haalden en heel lang over hun tafeldiploma deden. 

we hebben het weer helemaal gehad, ipv online onderwijs krijgt onze tiener weer alternatieve en tijdrovende opdrachten mee als huiswerk. Werkstukken maken, grote  teksten vertalen erbij PowerPoint gebruiken etc. Hij is toe aan vakantie, maar kan de hele kerstvakantie weer aan de slag. 

Alphalete schreef op 03-04-2021 om 12:40:

[..]

Mijn kinderen moeten van mij een logboek bijhouden met hoe lang ze bezig zijn geweest met welk vak en wat ze toen hebben gedaan. Laatst viel mij op dat mijn zoon voor een vak wel erg veel tijd besteedde aan “film maken”. Dat moest een film worden waarin hij zijn bevindingen presenteert. Toen heb ik gezegd: het gaat om de inhoud, de vorm is voor bonuspunten. Hij had vervolgens de kortste en eenvoudigste film en het hoogste resultaat behaald in de klas. Als ik de reacties in dit topic lees heb ik de indruk dat mijn zoon mazzel heeft gehad met zijn docent.

Slim. Ik ben zelf niet van de tijdrovende opdrachten als docent omdat het leerrendement laag is voor wat ze er van opsteken. Als er al een “creatieve opdracht”  is kan hij op school gemaakt worden en krijgen ze het beoordelingsmodel erbij. Kunnen ze meteen zien hoeveel punten ze voor originaliteit/creativiteit kunnen krijgen. Aan jou de keuze. Het zijn nooit veel punten, en soms zijn het echte bonuspunten zodat in theorie iemand met een inhoudelijke tien een elf zou kunnen halen. Maar ik had er zelf als leerling en als ouder ook al een hekel aan. 

Wilgenkatje- schreef op 12-03-2021 om 21:05:

Klopt hoor Tsjor, of je iets tig jaar later hebt onthouden, doet minder ter zake.

Maar al die opdrachten die door ouders worden uitgevoerd ( en positief beoordeeld) is toch echt heel vreemd. Zijn er hier geen onderwijsmensen actief die kunnen uitleggen waarom dit ( nog steeds) gebeurt? Bizar verhaal over die sjaal Hangkous. Pfff.

Dit onderwijsmens kan dat niet uitleggen. Daarom gebeurt bij mij alles wat voor cijfer is op school. Scheelt ook groepswerk-gezeur omdat je er bij bent als docent. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.