Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Traktatie geweigerd

Afgelopen vrijdag was mijn zoon jarig. We hebben de avond ervoor samen 31 bootjes gemaakt van papier met daarop zijn fotootje en hoe oud hij is geworden erop geschreven. Die vrijdagochtend hebben we in elk bootje een minibroodje met miniknakworst gedaan en mee naar school genomen.

Mijn zoon zou die vrijdag in de ochtend trakteren maar dat mocht niet.
Toen ik hem na schooltijd ophaalde had hij, huilend, alles in een tas.

Ik heb dit weekend over en weer gemaild met de juffrouw.
De traktatie is geweigerd omdat er geen rekening gehouden is met vegetariërs en moslims en omdat hotdogs ongezond zijn.
Ook kreeg ik een sneer omdat ik mijn zoon een pot mosterd mee heb gegeven wat ongezond is en er een kind in de klas zit met mosterdallergie.

Ik vind dit schandalig. Mijn zoon is 7 geworden en was apetrots op zijn traktatie. Hij mocht het niet trakteren omdat ik geen rekening zou hebben gehouden met andere kinderen. Mag een traktatie weigeren wel?


Vogel

Vogel

16-12-2018 om 17:17

Maar

Had je de afspraken rond trakteren expres overtreden, of wist je echt niet dat de moslimkinderen geen varkensvlees mogen?

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2018 om 17:21

Sneu

Ik vind het ook sneu voor je zoon. Ik kan me voorstellen dat je niet standaard in je hoofd hebt dat niet elk voedsel acceptabel is voor iedereen. Ik vind dat de school daarover duidelijke richtlijnen moet geven als ze bepaalde regels hebben. Het is jammer dat je zoon de dupe is van iets waar hij niets aan kan doen, maar ik hoop dat hij een herkansing krijgt, want het zo laten vind ik echt niet kunnen.

Hopelijk komen er goede tips voor halal-allergievrije-veganistische-superfood-traktaties. Ik kom nu alleen op 'uit pure nijd-halal-knakworsten' en 'zeur niet zo-groentereepjes', maar dat is vast ook niet goed. Het een is nog steeds ongezond en het ander ook.

Moslims.

Als er idd moslims in de klas zitten en er was geen alternatief voor de worstjes kan ik me wel iets voorstellen bij de weigering. Maar wat triest dat je kind 's middags nog steeds huilde.
De juf had je beter even kunnen bellen, had je het misschien nog kunnen oplossen voor je kind.
En mag hij op een ander moment nog iets uitdelen?

Normaal

Dit is de huidige tijd waarin rekening gehouden wordt met allergie en gewoonten van kinderen. Niets mis mee. Volgende keer even overleggen met de juf of meester voor je gaat trakteren.

Leg het uit aan je zoon, zijn moeder had niet in de gaten dat er kinderen in de klas zitten die geen varkensvlees eten en een kind dat allergisch is voor mosterd. De volgende keer zul je het eerst vragen voor je zoiets op touw gaat zetten.

En nog beter natuurlijk. Spreek een nieuwe datum af met de juf. Bij voorkeur in januari, de laatste week zijn er vaak al meer kinderen die vooruit hun verjaardag vieren vanwege de kerstvakantie en er zijn al veel extra traktaties vanwege Kerst.

Nieuwe datum en dan iets leuks verzinnen dat wel past.

Of wat je ook kunt doen. Afspreken met de juf dat jij bij het kerstdiner op ijs trakteert vanwege de verjaardag van je zoon. En dan even vragen voor welke kinderen je een ander ijsje mee moet nemen (yoghurtijs of waterijs bij koemelkeiwitallergie)

Kiki

Kiki

16-12-2018 om 17:25

Vreemd

Ik geloof er niks van dat een juf zo wreed kan zijn...

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2018 om 17:26

Vogel

Ook moslims kennen knakworsten. Ik kan ze wekelijks bestellen bij een islamitische leverancier. Hoe wist de juf dat dit haram-worstjes waren? Ze heeft het niet eens gevraagd denk ik.

Kiki

Kiki

16-12-2018 om 17:33

Sjonge

Als een kind iets niet kan/mag/wil eten, dan slaat dit kind het toch gewoon een keertje over?

Natuurlijk ga je niet expres iets trakteren waarvan je weet dat een van de kinderen het niet kan eten, maar je kunt niet alles weten en niet met alles rekening houden. Er zijn zo ontzettend veel voedselallergieën, -voorschriften, -fobieen, -overtuigingen en -afkeren.... Zo lang het niet levensbedreigend is, is het niet haalbaar dat er altijd rekening mee wordt gehouden.
Als een kind zoiets heeft, zal het moeten leren dat het af en toe kan voorkomen dat het iets moet laten staan...
En dat dit niet gebeurt omdat anderen het kind willen pesten, maar omdat de wereld nou eenmaal zo in elkaar zit.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-12-2018 om 17:42

Heel vreemd

Het is aan de school duidelijk te communiceren of/welke regels er zijn betreffende traktaties. In mijn jeugd zou dit een heel gezonde traktatie geweest zijn, in een tijd waarin vooral lolly's, toverballen en zuurstokken werden getrakteerd. Kinderen lieten worst/kaas-traktaties liggen omdat ze die niet lekker vonden.

Andere tijden.

Ik snap niet dat een juf trakteren ( een van de leukste dingen voor veel jarige kinderen ) verbiedt. Een goede juf heeft een paar reservetraktaties voorhanden voor de kinderen die bepaalde lekkernijen om uiteenlopende redenen niet mogen aannemen. Het trakteren helemaal verbieden is zeer eigenaardig. En onbeleefd.

Jacqueline

Jacqueline

16-12-2018 om 17:43

Rare traktatie

In bijna elke klas zitten vegetarische kinderen, dus ik vind trakteren op vlees sowieso een beetje raar. Je kan van tevoren weten dat het niet in de smaak valt.
En in veel gebieden in Nederland wonen veel Moslims, hoewel ik kan begrijpen dat je deze mensen niet altijd leuk vindt is het niet netjes om (hun) kinderen van 7 jaar buiten te sluiten met een varkens(?)vleestraktatie.

Verder ben ik het eens met dat de kinderen die het niet mogen ook de jarige kunnen bedanken voor de traktatie en de traktatie dan niet aannemen of aan een klasgenootje geven.

Jacqueline.

"En in veel gebieden in Nederland wonen veel Moslims, hoewel ik kan begrijpen dat je deze mensen niet altijd leuk vindt".

Ik begrijp het niet, wat bedoel je met deze zin? Ik heb hem 3x gelezen en vraag me af hoe je dit uit je toetsenbord kan laten rollen?

Yaron

Yaron

16-12-2018 om 17:52

Pfff

Wat een rare reactie van de juf. Wist je van de allergieën, moslims en de vegetariërs? Ik probeer altijd rekening te houden met allergieën en moslims, maar die keer dat mijn zoon mini knakworstjes trakteerde die geschikt voor moslims waren, wilde het moslim kindje het niet eten, omdat ze niet zeker wist of het wel goed was. Ik had er toen ook schijfjes komkommer bij en dat heeft ze gegeten. De jaren erna heb ik er geen rekening meer mee gehouden, in elke klas ligt een trommeltje met alternatieve traktaties, zodat elk kind wat lekkers kan krijgen. Sneu voor je zoon, hopelijk kan hij alsnog op iets lekkers trakteren.

V@@s

V@@s

16-12-2018 om 18:01

vivaforum

Blijkbaar was het vivaforum klaar met deze trol. Daar heb ik al diverse van dit soort traktatietopics voorbij zien komen. Ik zou zeggen; stoppen met voeren.

Watervrouw

Watervrouw

16-12-2018 om 18:08

Noodtrommeltje

Wat een harde reactie van de juf om de hele handel terug te geven, wat hierboven ook genoemd wordt: ze had minstens even kunnen overleggen zodat je misschien snel nog wat anders had kunnen brengen.

Hier ook een heel reglement en een paar aparte persoonlijke instructies op a-4 van ouders en het verzoek om te voren te overleggen op welke dag, dus je moet best opletten.
Maar als het per ongeluk misgaat (want wie doet zoiets nu expres?) dan heeft de juf een trommeltje met diverse traktaties voor de kinderen die hetgeen wat uitgedeeld wordt niet mogen of kunnen eten.
Jouw post heeft wel een hoog Luizenmoeder-gehalte.... gelukkig zit de eerste helft van het schooljaar er bijna op.

Watervrouw

Watervrouw

16-12-2018 om 18:09

Oh, een troll

Zit ik daar moeite te doen....

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-12-2018 om 18:18

Trol

Ik dacht al: Sally, niet zo wantrouwend... Dus ik zat op mijn handen.

Toch meer op mijn intuïtie vertrouwen.

Milcham

Milcham

16-12-2018 om 18:24

Trommeltje

Dat trommeltje is een trommeltje met snoep van een allergisch kind voor als er een traktatie is wat hij niet mag. Gekocht door de ouders van dat kind.
Wil of mag je een traktatie niet, prima. Hebben je ouders geen alternatief dan heb je gewoon pech.Waarom zou de leerkracht van zijn salaris voor een vervangende traktatie moeten zorgen? Nog nooit gezien.

Jacqueline

Jacqueline

16-12-2018 om 18:26

Salaris

Worden de trommeltjes met alternatieve traktaties niet betaald van de ouderbijdrage? Lijkt me gek dat een leraar daar zelf de kosten van moet vergoeden, het is iets van de school.

Milcham

Milcham

16-12-2018 om 18:53

Nee hoor

Alternatieve trommeltjes worden aangeleverd door ouders allergisch kind. Ik zou bij het aangeleverd krijgen van een trommeltje gevuld door een willekeurige OR-ouder ook niet vertrouwen op zijn kennis. Ik regel zelf wel iets. Daar is allergie te serieus voor.
Er is geen alternatief trommeltje. Als je een traktatie niet lust, mag of wil heb je pech. Niets mis mee, toch?

vlinder72

vlinder72

16-12-2018 om 18:56

Mosterd

De mosterd zorgt er voor mij voor dat ik denk dat dit onzin is. Een mosterd allergie zal niet snel genoemd worden op school. Wanneer eten kinderen immers mosterd op school.

Mosterd zit in een potje of in zakjes en kan bij een traktatie eenvousig weggelaten worden.

De knakworstjes hadden ook kipworstjes of runderknakworstjes kunnen zijn.

Onzin topic dus. Geen juf stuurt zo de traktaties weer mee naar huis.

Is t weer zover

Ik kijk voortaan eerst naar de titel als ik denk hhhhmmmm, voer deze in op google en ja hoor...daar komen dan dezelfdetopics uit andere forums. Zucht.....

@Emma

@Emma

16-12-2018 om 19:05

De Russen!

😎

Flavia

Flavia

16-12-2018 om 19:34

Vlinder

mosterdzaad wordt ook vaak gebruikt als ingrediënt, als smaakmaker in bijvoorbeeld worstjes. Het is zo'n fijn ingrediënt dat er in zit waar je het niet verwacht.

Het staat wel op de verpakking, dat is verplicht het is 1 van de 14 verplichte allergenen. En ja die moet je melden zelfs als je ze niet meer kunt meten in je product.

Luizenmoeder

Altijd leuk, de Luizenmoeder...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2018 om 21:36

Wat mij dan weer opvalt

Het taalgebruik is wel aangepast aan de Oudersonline norm:

Traktatie geweigerd:

https://forum.fok.nl/topic/2376244

Hulde!

Bregje

Bregje

17-12-2018 om 12:11

hier geen traktaties

Hier trakteren ze op school gelukkig niet.

Na de vakantie hebben ze wel thema voeding op school. Ze vroegen of ouders pannenkoeken kunnen bakken, de ene is allergies voor ei, de ander voor melk en de andere glute.. had dan iets anders voorgesteld?

Dees

Dees

17-12-2018 om 13:43

Hier welke

Hier wordt gelukkig getrakteerd! Voor de jarigen en klasgenootjes een waar feestje! De jarige mag dan voor de middag ook nog een liedje uitzoeken wat op het digibord wordt afgespeeld! Echt een feestdag. Trakteren gebeurd op de verjaardag zelf (voor zover dat kan). Rekening houden met andere kinderen gebeurd zoveel mogelijk maar ja het kan weleens mis gaan, jammer dan! Mijn kind eet meestal ook de traktatie niet op omdat hij niet van traditionele lekkere dingen houdt. Net zoals op het kerstmenu (met is patat pannekoeken en frikandellen) wordt het zoeken. Maar dat maakt het feest voor hem niet minder. Vorig jaar heeft hij in zijn eentje een hele schaal paprika en komkommer weggewerkt. De andere kids gingen voor de patatjes en pannekoeken.

Trakteren

Hier is trakteren afgeschaft. Scheelt een hoop gezeur over wat gezond is en geen ratrace wie de mooiste traktatie heeft. Maar er wordt dmv een kadootje voor de jarige, zingen en een privilege naar keuze (langer buiten spelen, filmpje kijken, extra voorlezen, spelletjes doen, kiezen wat te doen met gym als dat op het rooster staat etc.) wel aandacht aan de jarige gegeven. En met sinterklaas, kerst, carnaval, pasen, juffendag en de schooljaarsluiting zijn er glaasjes ranja en ongezond lekkers. Werkt prima! En zo blijft het beperkt tot schoolbrede feestjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2018 om 16:05

Wonderlijk AnnaNiem

Dus ouders mogen niet meer trakteren omdat het al met al te ingewikkeld was geworden door wat wel en wat niet, maar school mag dat aan de laars lappen?

Ik vind het jammer dat er zoveel geboden en verboden zijn, dat de sjeu er wel een beetje af is geraakt, dus zo bekeken zou ik de ranja en ongezond lekkers toe moeten juichen, éindelijk weer even 'gewoon', maar erg consequent is het niet. Ranja kun je ook niet gezond noemen.

Kaaskopje

Of je 30 traktaties en de schoolfeesten hebt of alleen de schoolfeesten.... En gezond was bijzaak. Het liep hier de spuigaten uit. De traktaties werden steeds groter en niet eens meer alleen eetbaar, complete kadootje werden het. Niet iedereen kan of wil dat. Net zoals de een kaas gezond vind terwijl de ander dat niet vindt, want het, niet vegan etc. Zo hou je het in de hand, krijgt iedereen hetzelfde. Ik denk dat dit een prima compromis is.

er mag door corona toch alleen al in de fabriek verpakt voedsel worden getrakteerd? Ik hoef iig geen chips meer te kopen, de kast puilt uit met zakken van school

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.