Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
18-04-2009 om 23:10
Met een 7 persoons auto en best flexibel ben ik altijd 1 van de eersten die zich aanmeldt als er eens gereden moet worden voor school. Meestal kippe eindjes, maar ook wel eens verder.
Vroeger kreeg ik wel eens een vlopje met een paar euro voor de benzine in de hand geduwd, maar vorige week vroeg een moeder aan mij of we vorig jaar eigenlijk iets vergoed hadden gekregen toen we de groep 7/8 koters naar de boot van Holwerd hadden gereden (km of 70 enkele reis) Nee dus.
hmm. Toen realiseerde ik me dat ik idd al lang geen envelopjes meer had gezien.
Ik heb me opgegeven om as dinsdag naar Westerbork te rijden voor mijn groep 8-er (km of 50), er ligt net een briefje wie er wil rijden voor schoolreis groep 5-er (ene dag brengen en dan alleen terug naar huis, volgende dag halen, ook dit km of 40-50 enkele reis), en over een week of 6 gaat oudste weer naar een waddeneiland (wederom boot een km of 60 hiervandaan)
Als ik doe wat ik normaliter doe dan rijd ik de komende 2 maanden minimaal 300 kilometer voor school.
Toch de directeur maar eens gebeld hoe het zit met het beleid. Ha. Luister en huiver...omdat de meeste ouders die paar euro's voor de benzine maar overdreven vonden hebben ze de vergoedingen maar afgeschaft. We krijgen ter plekke wel een lekkere kop koffie met een plakje cake of zo. (hmm. vorig jaar wachtend op de boot terug van Ameland mooi mijn eigen koffie moeten betalen in het restaurant, dus dat beleid werkt ook niet echt)
Ik heb hem verteld dat ik dat een prima actie vindt als het om kleuter-tripjes naar de bijna-lokale kinderboerderij gaat, maar echt, voor de lange afstanden vind ik dit echt een tenenkrommende actie.
We hebben net de nota's voor de schoolreizen binnen. Hoe simpel was het geweest om die op te hogen met de euro's die nodig zijn om de (vaak dezelfde!) rijdende ouders een vergoeding te geven? Makkie toch? Maar niet gedaan dus.
En voor excuries moeten ze maar gewoon een reiskosten-potje aanleggen. Lijkt me.
Ik heb eerlijk gezegd zin om dit even heeel snel tot een issue te maken. De kinderen vinden het altijd heel leuk als ik ze haal of breng, dus boycotten, daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. Maar echt, nu ik dit doorheb ga ik niet meer voor nop rijden. 300 km. of misschien wel 500. Dat is met de allerknulligste vergoeding toch tussen de 60 en 100 euro.
Hoe gaat dit bij jullie op school?
En hebben jullie nog ideeen hoe ik zorg dat dit (in elk geval voor de schoolreizen) heeel snel wordt veranderd? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er ouders zijn die het normaal vinden dat hun kind op kosten van een ander wordt getransporteerd naar een schoolreis, maar om eea in de praktijk snel voor elkaar te boksen lijkt me nog een hele klus. Ik kan natuurlijk een algehele boycotactie gaan opstarten onder de ouders van klasgenoten van mijn koters, maar dat doet ook zo negatievig aan. Of niet? Wat vinden jullie??
Ingrid (zo'n aardige kerel onze directeur, maar ik geloof niet dat ie zich echt gerealiseerd heeft wat de gevolgen waren van deze 'beleidsverandering')
03-05-2009 om 22:22
Mijn idee
Zeker met genoeg begeleiders moet het toch kunnen? Maar dit is het beleid van de school; t/m groep 4 gaat alles met auto's of gehuurde bus. Laatst zou groep 4 naar de kinderboerderij. Daar kan je op de fiets naartoe, en dan moet je welgeteld 50m over een weg fietsen waar ook auto's kunnen komen. De rest allemaal fietspad, nog geen 5 km. Toen er niet genoeg ouders bleken te zijn om te rijden, zei ik; dan ga je toch op de fiets. Maar nee, dat kan pas vanaf groep 5. Dus; uitje ging niet door. Jammer toch? Zijn we dat weekend zelf maar naar de kinderboerderij gefietst!