Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sunnymom

Sunnymom

30-11-2020 om 10:05

Voor het eerst naar het voortgezet onderwijs


Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-12-2020 om 15:23

Flavia

Ik had niet het idee dat dat aan de hand was op school. Sowieso heb ik altijd wel een reëel beeld gehad van haar capaciteiten. Die hoge eindcito verraste mij ook niet, ik was wel heel blij dat het er toch een keer uit kwam, ook al hadden we er in de praktijk niet veel aan.

Valeria

Valeria

01-12-2020 om 17:01

Tsjor

Waarom word je daar zenuwachtig van? Ik vind het gewoon gek dat ze het er NU ineens niet mee eens is, na jaren van afzijdigheid waarin ze het allemaal maar best vond.

Natuurlijk hóef je helemaal niets te doen als je kind ineens op alles een V scoort, maar dan moet je ook niet gek staan te kijken als ze een lager advies krijgt dan wat bij de laatste toets past. Dat jaar telt namelijk ook gewoon mee. V - V - IV - III zou ik ook gemiddeld als IV (kader) zien *op dit moment*. Als begrijpend lezen dan ook nog eens wisselvallig is, tja, wat wil je dan? Als je iets had gewild had je dat eerder moeten doen.

MoederVan3

MoederVan3

01-12-2020 om 17:10

Niet echt tips

Maar proberen er een MAVO advies van te laten maken en dan vervolgens in een MAVO/HAVO klas laten plaatsen of in een MAVO klas op een school die open staat voor opstromen.
In de tijd dat mijn kinderen jong waren was het nog makkelijker, want veel meer dakpan klassen. De school waar mijn oudsten op hebben gezeten had twee varianten brugklassen: mavo/havo en havo/vwo. En er werd met kerst doorgeschoven. Dus waren er elk jaar weer kinderen die op MAVO begonnen en op VWO eindigden. Omgekeerd ook trouwens. Er zijn nog steeds wel scholen te vinden die een voorstander zijn van dit systeem. Nu woon ik in een regio met heel veel keus. Je moet er achter zien te komen welke scholen in jouw regio brede brugklassen hebben en openstaan voor opstromen.
Helaas zijn er nauwelijks scholen die een gecombineerde kader/mavo brugklas hebben. En je moet er voor waken dat je kind in een basis/kader klas komt. Dat is echt te laag niveau.

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 17:10

Valeria

Volgens mij als kinderen in groep 5/6 zitten ,wordt er niets over advies gezegd!!!!!!!!
Pas eind groep 7 geven ze eerste advies!

En als de hele jaren bij elkaar worden geteld , en een gemiddeld wordt uitgehaald, hoezo een eindtoets dan ?

En ik vind het gewoon gek dat u zoveel probeert laten zien dat het advies bij haar past. Terwijl u haar persoonlijk niet kent!

Valeria

Valeria

01-12-2020 om 17:26

Sunnymom

Je kunt gewoon googlen waarop het schooladvies gebaseerd wordt. Misschien zegt school dat niet in groep 6, maar het is geen geheim of zo. De meeste mensen weten dit ook volgens mij.
Ook staan op de uitdraai met het voorlopige of definitieve advies de scores van groep 6. De middelbare school kijkt daar ook naar bij de aanmelding.
En nee, ik ken je dochter niet, maar ik ga af op de objectieve gegevens die je zelf aandraagt. Ik zou TL ook nog kunnen volgen op basis daarvan, maar hoger niet. Niet nu.

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 17:59

Valeria

We hadden geen havo/vwo verwacht.
Mijn dochter had gerekend op vmbo-tl.

Maar dit was grote klap voor haar. Kader is echt laag voor haar.

2 sporen

Je zou 2 sporen kunnen bewandelen:
* in gesprek met de school en navragen hoe zij tot dit advies zijn gekomen. Als het goed is kunnen ze het onderbouwen. Begrijpend lezen is het belangrijkste en een I score zegt wel iets over de mogelijkheden van je dochter, maar er is meer informatie dan alleen een cito toets. Het is een compleet plaatje en daar mag je als ouder best naar vragen (maar niet afdwingen, blijf in gesprek!)

* oriënteer je op de VO scholen in de buurt. Er zijn zoveel soorten en maten. Er zijn scholen die vmbo-basis tot vwo aanbieden, er zijn scholen met een soort tussenjaar, er zijn scholen met een brugklas kader/tl. Staar je niet blind op dat ene advies. Als het erin zit, komt het eruit.

* Een VO school neemt meestal het advies van de basisschool over. Zij krijgen de scores van de laatste 3 jaar en een onderwijskundig rapport waarin de huidige leerkracht een beschrijving geeft van jullie dochter. Dit rapport kan reden zijn dat je met de VO school in gesprek gaat. Je bent als ouder ook vrij om je kind aan te melden op elke school. Dus ook met een praktijkschool advies mag je je kind aanmelden op een gymnasium. De kans dat je wordt aangenomen is dan natuurlijk wel heel klein. Als je bijvoorbeeld als ouder een intelligentietest laat afnemen bij je kind, kan dit wel extra informatie geven.

MAVO=VMBO-tl

'Maar proberen er een MAVO advies van te laten maken' MAVO is VMBO-tl.
Als je niet voor Jan Ligthart kiest zou ik kijken of het voortgezet onderwijs het mogelijk maakt om na 1 jaar kader door te stromen naar -tl-. Het verschil zit met name in de uren pratkijk, tl heel weinig, kader iets meer. Maar ik weet niet meer of dat in het eerste jaar al speelt.

Als de doorstroming niet lukt, dan is de makkelijkste opbouw daarna: MBO 3 -MBO 4.

Het ligt er ook aan of ze nu al weet wat ze (ongeveer) wil worden.

Tsjor

annabel

annabel

02-12-2020 om 12:51

Met deze scores

zou ik zelf toch wel graag havo zien.
In gesprek met school en rustig aangeven dat je een hoger advies verwachtte. Neem ook zeker mee hoe je dochter erin staat, ook heel belangrijk. Ze is gemotiveerd, dat is al de helft van het werk. Misschien weet school dit niet, ik zou het zeker benadrukken.

En eventueel met haar kijken naar rekenen, waarom is score zo laag ondanks haar motivatie?
Laat dit op school ook vallen en suggereer ev bijles, ook als je dat niet van plan bent. Ze weten dan dat jij haar thuis steunt en dat kan meespelen in het advies.

En idd tegelijkertijd gaan praten op vo school. Geef gewoon aan hoe jij het ziet. Misschien tref je een coordinator die wel iets wil proberen. (Dit is ook simpel afhankelijk van aantal aanmeldingen enz. Kun je zelf dus niet goed inschatten) Misschien vragen ze ook een aanvullende test dus zorg dat je op tijd gaat. Een intelligentietest is trouwens niet zomaar een momentopname, veel minder iig dan een Cito.

Sunnymom

Sunnymom

02-12-2020 om 14:05

Net

Net terug van gesprek met de leerkracht.

Ze zegt ja de scoren zijn mooi . Werkhouding is prima en ze maakt huiswerk en ik zie een heel mooie groei, ze werkt zelfstandig
maar ik wil niet zo snel mavo advies geven. Het zijn maar 3 maanden en we hebben meer tijd nodig om betere beeld te krijgen over haar????

Toen zei m'n dochter nu had ik mavo verwacht want ik ben heel goed in begrijpend lezen zowel cito als thema toetsen... En rekenen valt mee!
En ik wou nog meer mijn best doen en wil ik in januari ook de Cito goed maken zodat ik naar de havo gaan .

Toen zei de leerkracht havo wordt nooit!!!!! Ik vroeg waarom? Ze zei als ik zo kijk havo doe ik nooit want ze is stil, verlegen, en havo kan ze niet ! Ook als ze voor alle onderdelen een I haalt bij de cito!

Sunnymom

Sunnymom

02-12-2020 om 14:09

Anomarie

Dus praten met school kan niet . Ze willen haar pas mavo geven als ze in januari voor alles een I haalt??? Dus als ze opeens een III voor rekenen haalt dan is het gedaan dan gaat ze nog naar de basis kader 😭😭😭

Maar over de vo scholen. Ik weet niet hoe ik moet beginnen 😭😭😭 moet nu al beginnen of pas in februari na januari toetsen?

Sunnymom

Sunnymom

02-12-2020 om 14:12

tsjor

Ze willen op dit moment geen mavo van maken, pas als ze in januari zelfde scores haalt !!?

Met Jan Ligthart heb ik contact opgenomen en die zeiden de school moet dat ook goed vinden??? Hoe kan dat ? Of ben ik te dom om mijn probleem met hun te verwoorden?

Heb vanmiddag ook aan de leerkracht gevraagd over tussen jaar (Jan Ligthart) en ze zei nee ik vind het niet nodig voor haar het is meer voor nieuwkomers die extra ondersteuning nodig hebben met taal of kinderen die problemen hebben met organiseren...
En Jan Ligthart wil dat de school ook akkoord gaat !
Wat moet ik doen ?

Sunnymom

Sunnymom

02-12-2020 om 14:25

Annabel

Ben geweest en dicht heeft zelf gesproken wat ze had verwacht en wat ze wil ....
En nog steeds hoor ik :
We kunnen geen mavo geven omdat we meer tijd nodig hebben om te zien wat ze allemaal doet!
Pas in januari gaan ze kijken.

Ze zeggen ze doet het goed ! Werkt hard ! Mooi gegroeid maar nog geen mavo.

Tamar

Tamar

02-12-2020 om 15:47

Sunnymom

Wat een ellende. zeg. Het lijkt alsof scholen kinderen liefst zo laag mogelijk willen paatsen. En dat je dochter stil is is natuurlijk flauwekul, op het gymnasium barst het van de stille kinderen.

Ik heb destijds aangedrongen op een NIO toets, toen ik van die vage verhalen kreeg van school. Met een beetje geluk werkt school daaraan mee. Dat is een soort IQ toets, waarbij je niet zo afhankelijk bent van de vraag of het onderwijs een beetje OK was. School wilde wel meewerken bij mij omdat ze me wilden bewijzen dat MAVO toch echt beter was voor mijn zoon dan HAVO, wat ik wilde. Er kwam een heel hoog VWO advies uit, dus nu zit hij in 6 VWO.

Dat kan natuurlijk ook de andere kant op werken, maar het geeft je in elk geval een kans.

Tamar

Tamar

02-12-2020 om 15:51

Corona

Als je dochter vorig jaar slecht scoorde en daarvoor en daarna wel geod, kan dat best komen doort de schoolsluiting in maart. Daar kun je het ook nog over hebben. Sommige kinderen vinden online leren erg lastig.

MoederVan3

MoederVan3

02-12-2020 om 18:03

Paniek

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit heel vervelend vindt, maar besef ook dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Er is geen reden om in paniek te raken. Een middelbare school die mogelijkheden biedt, kan ook een oplossing zijn. Of stapelen. Op mijn werk hadden van de laatste drie trainees (HBO+) twee de MBO-route gevolgd. 1 via kader en 1 via MAVO. Tuurlijk is dat zonde van de tijd, maar 1 had het via BBL/duaal gedaan, dus was eerder gaan werken dan zijn klasgenoten van de basisschool, maar heeft nu wel een HBO-diploma.

Triva

Triva

02-12-2020 om 19:53

onzin

Een kind met deze scores hoort niet op kader. Ik zou dit hogerop spelen. Mail de directeur voor een afspraak. Is er een reden dat ze lager wordt ingeschat? Een of beide ouders van buitenlandse afkomst?

Anoniem

Anoniem

02-12-2020 om 23:09

Blijf rustig

Sunnymom, mijn eerste advies is blijf rustig. Je zorgen zijn begrijpelijk en herkenbaar, maar ze stralen ook aan alle kanten uit je berichten. Logisch, maar je helpt jezelf en je dochter er echt mee als je probeert rustig te blijven. Gesprekken met bijvoorbeeld school gaan dan ook veel gemakkelijker.

Hier eigenlijk veel herkenning. Ook een van mijn kinderen kreeg een kaderadvies, terwijl voor mijn gevoel een hoger advies op zijn plaats was. Sowieso lastig, want je wilt toch graag voor je kind wat je denk dat het beste voor hem is. Voor jou dit jaar nog extra lastig door de hele coronaperiode. Sommige kinderen scoren slechter door het online onderwijs, anderen beter, doordat ze veel 1 op 1 bezig zijn geweest. Tegenvallende Cito’s eind vorig schooljaar en halverwege dit schooljaar zijn goed verklaarbaar, maar een stijgende lijn kan bijvoorbeeld ook weer afgedaan worden door een leerkracht met een argument als dat het kind in die periode veel 1 op 1 begeleid is, terwijl dat voor de lange termijn niet kan. En toch worden die scores ook dit jaar weer gebruikt voor de adviezen. Ik ben blij dat ik nu geen kinderen in groep 8 heb....

Wat ik destijds gedaan heb of wat je zou kunnen doen? Je bent al met de leerkracht in gesprek gegaan, je zou nu een gesprek met directie/ib kunnen aanvragen, omdat je je niet kunt vinden in de onderbouwing van het advies. Ik heb niet scherp of vader ook bij deze gesprekken is aangehaakt, maar mijn ervaring is dat het wel handig is om die gesprekken niet alleen te voeren. Neem als het kan de vader of anders een kennis mee.

Mocht je er ook met de directie niet uitkomen, zou je kunnen overwegen om een klacht over deze procedure bij het bestuur in te dienen. Die stap zou zeker niet mijn eerste voorkeur hebben, maar soms moet je wat als het om je kind gaat.

Volgens mij werd het hier al een keer genoemd, maar je zou voorafgaand aan het gesprek met school kunnen kijken hoe de school normaal zit met advisering. Op de site van DUO data kun je zien of de scores op de eindtoets overwegend hoger of lager dan het advies zijn en in hoeveel gevallen het vervolgens is bijgesteld. Als jullie school dit standaard lijkt te doen, kun je dit ook benoemen. Ook zou je in het gesprek met directie bijvoorbeeld het programma Klassen kunnen benoemen. In dit programma hebben ze het ook over onderadvisering en dergelijke (eigenlijk vooral kansenongelijkheid). Dit is wel echt een thema binnen het onderwijs en misschien is je directeur er gevoelig voor.

Los van dit eerste spoor op de basisschool, kun je tegelijkertijd al eens naar het vo gaan kijken. Zijn er in jullie regio scholen met een kader/mavo brugklas. Hier in de buurt zit bijvoorbeeld een school met een tweejarige kader/mavo brugklas waar nog relatief veel kinderen na het eerste jaar doorstromen naar 2 mavo/havo. Welke mogelijkheden zijn er bij jullie in de stad? En hoe plaatsen ze de kinderen? Toen ik voor mijn zoon zocht, kreeg ik bijvoorbeeld op sommige scholen te horen dat ze vaak de leerlingen met een kader-advies met de hoogste scores een niveau hoger plaatsten (als de ouders het ook eens waren) voor een evenredige verdeling van de leerlingen over de klassen. Hoe zit dat bij de scholen in jullie omgeving?

Wat ik ook heb gedaan, is met de scholen in de omgeving in gesprek gaan. Wij hadden zelf een NIO laten afnemen waaruit bleek dat zoon veel meer kon, maar ik had geen idee wat ik kon doen. Hier in de stad gaan de aanmeldingen centraal via de basisschool, hoe kan ik dan voor iets aanmelden waar de basisschool niet achter staat? Ik heb eerst de centrale organisatie uit de stad gebeld om mijn vraag voor te leggen en het bleek wel degelijk te kunnen om een kind zelf ook via dat systeem aan te melden. Dat was eigenlijk echt alleen voor hoge uitzonderingen, maar het kon wel. Ik ben toen zelf met een aantal scholen in gesprek gegaan. Zoon heeft een kader advies, op basis van dit en dat ben ik van mening dat dat niet passend is, hoe kijken jullie er tegen aan en wat zouden jullie doen als ik zoon toch bij jullie aanmeldt. Een van de scholen stond helemaal open voor mijn verhaal en vond het advies ook vreemd. Ik heb vervolgens een gesprek op die school gehad samen met de directeur van de basisschool. Vo-school vroeg naar mijn verhaal en dat van de basisschool. Een van de vragen die zowel aan mij als aan de basisschool werd gesteld, was of we zoon als een praktisch of als een theoretisch kind zagen. Zowel ik als basisschool zag in kind vooral een theoretisch kind. Vervolgvraag aan de basisschool was waarom een dan naar een praktische opleiding werd verwezen die qua niveau niet eens erg afwijkt van mavo. Dat werd niet duidelijk. Vo-school gaf uiteindelijk aan dat ze kind ongeacht het advies zouden aannemen. Uiteindelijk heeft de basisschool toen het advies toch nog aangepast.

Hier dus een lang verhaal en als ik jou was zou ik dus zeker niet tot na de Cito’s wachten. Mijn ervaring was dat het hele gebeuren veel tijd kosten en bij een van mijn anderen kinderen is het daardoor mis gegaan. Ik had gewoon de tijd niet meer om nog wat te doen. Ik zou dus nu beginnen.

En inderdaad ook dat Jan Ligthartjaar bekijken. Je had wel bij het brugjaar gekeken toch en niet bij een reguliere basisschool met dezelfde naam? En heb je ook die specifieke naam genoemd richting basisschool? Dat tussenlaag wat je basisschool beschrijft zie je ook vaak, maar dat is toch wel iets anders dan het tussenjaar op Jan Ligthart (Olympus is het toch?). Wat dat betreft heeft de basisschool voor mijn gevoel een verkeerd beeld. Kun je als je die richting op zou willen niet eens een gesprek samen met de basisschool bij die JanLigthart aanvragen, zodat je samen kunt kijken of dit passend is? Klinkt als een mooi alternatief en dat zou school maar zo ook in kunnen gaan zien.

Heel veel succes in ieder geval en uiteindelijk komt je dochter ongeacht het advies vast wel op haar plek.

annabel

annabel

02-12-2020 om 23:16

Rustig blijven

en dit niet accepteren, ben het helemaal eens met Trivia.
Als de leerkracht dit echt zo gezegd heeft tegen je dochter dan zit de leerkracht echt goed fout.
Verlegenheid/stil zijn mag absoluut geen rol spelen in dit proces.

Ik zou het ook hogerop spelen, misschien het gesprek samenvatten en mailen naar de leerkracht om te checken of je de leerkracht goed begrepen hebt, en dan directeur cc’en. En jullie mening en verwachting daarin.

Verder nu al meteen gesprekken aangaan op middelbare scholen hierover.

Een NIO oid kun je ook zelf regelen.

Sunnymom

Sunnymom

03-12-2020 om 11:04

Tamar

Vorige jaar ging netjes. Maar in groep 6 ( dus 2018) had ze V voor begrijpend lezen en rekenen...

Tijdens de corona mochten ze de boeken meenemen en ze ging zelf netjes alles doen en zeker ik heb haar zelf les gegeven 😊 en daarbij geholpen. Dus afgelopen jaar en tijdens corona helemaal geen problemen

Sunnymom

Sunnymom

03-12-2020 om 11:08

MoederVan3

Wat erg is dat ze overtuigend argument hebben waarom geen vmbo-tl....

Sunnymom

Sunnymom

03-12-2020 om 11:12

Trivia

Dat niet !

En ik heb havo gedaan en daarna HBO.
Trouwens de IB 'er was ook aanwezig... Dus geen zin om met de directie in gesprek gaan. Helaas!

Het enige wat ze zeggen : ze kan niet, ze durf geen vragen te stellen, verlegen, praat zachtjes etc ..

Sunnymom

Sunnymom

03-12-2020 om 11:34

Anoniem

De IB 'er was ook gisteren aanwezig!

Laatste wat ik kan doen om zelf met vo scholen in gesprek gaan.
En over Jan Ligthart. Heb ik wel naar goede school gemaild en gevraagd naar de eisen en of de basisschool moet hiermee stemmen.

Er wordt gezegd als jij en de basisschool dat goed vinden ! Gisteren vroeg ik of zo'n tussenjaar zinvol is . Toen kreeg ik antwoord van nee. Zo'n tussen jaar is voor kinderen die problemen hebben met organiseren en of nieuwkomers die taalachterstand hebben. En dat heeft ze niet.
Dus de leerkracht staat niet achter het idee van Jan Ligthart.

Sunnymom

Sunnymom

03-12-2020 om 12:23

Annabel

Juist om die reden ben ik nog niet overtuigd.

Wat heeft verlegenheid en niet durven te vragen met advies te maken. En ook in groep 6 had ze onvoldoendes. Maar dat was een keer .. en daarna laat ze ook in grafiek 2 maal groei laten zien. Dus bij Cito van januari 2019 en weer cito september 2020.

Als de leerkracht zegt : ze werkt hard, maakt huiswerk, goede werkhouding. en ze hadden nog eergisteren een begrijpend lezen toets ( zo'n Nieuwsbegrip) en van 12 had ze 11 goed.

En we vragen geen vwo of havo . Het kind zou blij zijn met mavo .
Ze is heel teleurgesteld. Zegt waarom moet ik mijn best doen ... Ik krijg toch lage advies

Gesprek

Ga jij alleen naar een dergelijk gesprek? Ik weet niet of vader in beeld is, maar neem hem of iemand anders mee. Twee weten meer dan een en geeft ook meer daadkracht naar juf toe. Dergelijke gesprekken voeren we altijd met zijn tweeën. Kader is echt te laag. Vmbo-t (mavo) is het minimum in mijn ogen. School onderschat haar vanwege gedrag en wellicht afkomst. Bij een brutaal nest hadden ze ook lager ingeschaald omdat ze niet aangepast is. Zo is er altijd wel wat! Ze heeft tijdens Corona geen achterstand opgelopen, ze kan thuis dus zelfstandig en met jouw hulp haar werk doen. Wijs ze even op de documentaire Klassen die deze week is uitgezonden. Ze klinkt als dat jongetje dat hard werkt, havo verdient en het ook nog niet krijgt. Echt, ik zou zo met je meegaan om school te vragen waar ze mee bezig zijn. Hier kan ik echt boos om worden.

Triva

Triva

03-12-2020 om 13:33

ik

zou niet voor minder gaan dan een mavo/havo brugklas. Verlegen en stil zijn vind ik juist geen recept voor vmbo kader. Mijn rustige zoon had het (met een normaal IQ maar met zeer veel last van dyslexie) het juist moeilijk op vmbo basis, daar mondig zijn en voor jezelf kunnen opkomen is juist (gemiddeld gezien) nog veel meer van belang.

van V naar I betekent dat I veel dichter bij de werkelijkheid zit. Een kind wat op V niveau zit haalt namelijk nooit per ongeluk een I. Een kind wat op I niveau zit kan wel opeens V scoren. Echt maak een afspraak met de directeur en vraag waarom verlegen en stil opeens veel meer gewicht in de schaal gooien dan I, II en III scores die gemiddeld gezien mavo/havo zeker moeten geven als advies.

Meetups tv programma Klassen

https://www.human.nl/klassen/meetups/over-de-meetups.html

Met ingang van het nieuwe jaar zijn er ook ontmoetingen met alle stakeholders, programmamakers, leerlingen, ouders, schoolbestuurders, om het probleem van de onderadvisering te tackelen.

Je kunt je daarvoor opgeven. Dat kun je de school ook 'adviseren', dan weten ze gelijk dat het jou menens is.

Maar teveel bedreiging helpt je ook niet want de school kan ongelooflijk dwarsliggen en zij gaan er over. Het is moeilijk te doorbreken. Dat vraagt veel doorzetten en overtuigen: bijvoorbeeld de Jan ligthartschool dat de basisschool niet meewerkt, liefst met schriftelijke bewijzen van de advisering. Daar kun je ook om vragen.

Kun u op papier zetten wat het advies nu is met deze resultaten? Dan kan ik daarover overleggen met de Jan ligthartschool. Bijvoorbeeld.

Ja, je kunt natuurlijk ook afwachten en hopen dat de school het advies bijstelt maar dan is het wel rijkelijk laat, nooit te laat, want je gaat door. En je blijft opties zoeken.

Sunnymom

Sunnymom

04-12-2020 om 10:12

AnnaNiem

Vader is niet in beeld. Dus al sinds groep 1 ga ik alleen naar 10 min gesprekken.

Sunnymom

Sunnymom

04-12-2020 om 10:17

Triva

Afspraak met de fiets heeft geen zin ,volgen mij !

Tijdens laatste gesprek was de IB 'er ook aanwezig.

Sunnymom

Sunnymom

04-12-2020 om 10:25

AnneJ

Idd... Ik probeerde tijdens de gesprekken rustig te blijven . Ik dacht boos zijn en met harde toon praten helpt niet, juist andersom.

En ik kan ze niet dwingen.
En ik heb naar die meetsup gekeken , maar bij ons is dat pas in april. Dus heeel laat !

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.