Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorlopig advies groep 7

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Over een paar weken moeten wij de uitstroomverwachting doorgeven aan de leerkracht. De cito uitslagen van mijn zoon zijn als volgt:

Rekenen gr 6 M/E: I  gr 7 M: I
Begrijpend lezen gr M 6: I  gr 7 M: II
Spelling gr 6 M/E: III  gr 7 M: III
Techn lezen gr 6 M/E: IV en gr 7 M: III

Onze zoon houdt van babbelen en vergeet weleens zijn vinger op te steken wanneer hij iets wilt vragen. 

Wat is een realistisch verwachting vinden jullie?


Havo denk ik, als ze hem op waarde schatten. Je hebt kans dat ze lager gaan zitten door de scores voor spelling en lezen.

Er is natuurlijk veel meer nodig om een advies te kunnen geven dan alleen cito. 
Maar op basis daarvan zou ik zeggen havo. Rekenen en begrijpend lezen zijn de 'belangrijkste' vakken op de middelbare (begrijpend lezen heb je ook nodig voor de andere vakken). En die zitten boven het gemiddelde (=mavo). 

Hier iemand die gymnasium af heeft gerond met altijd slechte scores voor technisch lezen en spelling. Ik sla nog steeds woorden over bij het voorlezen en maak als het moet de zin net wat anders af om het te laten kloppen. Mijn ervaring is dat deze scores redelijk variabel zijn, en ook enorm gelinkt aan de skills van de leerkrachten en de school. Ik kreeg in groep 7 elke week spelling mee om te oefenen, en als mijn moeder dan vertelde hoe het wel moest, dan ging het opeens wel goed, groep 8 cito toen ook opeens een onverwachte A+. In groep 7 trouwens havo vwo-advies, en vervolgens in groep 8 vwo.

Rekenen en begrijpend lezen zijn echt een steunpilaar voor het vervolgonderwijs, deze scores zijn prima. Ik zou me breed oriënteren rond havo inderdaad, en ga ervan uit dat de docent deze ook als belangrijkste aanmerkt. De eindcito geeft ook een beter beeld door o.a studievaardigheden, dus ik zou open staan voor eventueel iets lager of hoger. 

Als je twijfelt kan je voor de lol een logisch redeneer vraag voorleggen of een stevige redactiesom, daaruit kan je bijna meer opmaken dan die cito (niet teveel doen natuurlijk, maar gewoon voor de lol kijken hoe het gaat als hij daar ook zin in heeft). 

En natuurlijk, scores zijn niet alles: staat hij open om nieuwe dingen te leren, concentratie, doorzettingsvermogen, hoe gaat hij om met tegenslagen? Kans is groot dat bij opvallende zaken de docent het meeneemt, zo was het een docent opgevallen dat ik voor een project gelijk in de boeken ging i.p.v. kopiëren van wiki, daardoor was ze nogal onder de indruk en nam dat ook mee in het advies. 

Conclusie: sta vooral open voor alles, en ga uit van ongeveer havo.



Bij I en I, en I en II, zou ik eerder havo/vwo denken.

Ik zou uitgaan van de Havo. En dit is maar het voorlopig advies! Dat kan nog worden bijgesteld in groep 8 natuurlijk. 

Maar bij het eindadvies spelen niet alleen de cito scores mee. Ook zaken als inzet, motivatie en dat soort dingen. 

mijn oudste scoorde wel met technisch lezen hoger maar kreeg een havo/vwo advies. En is ook echt een vwo kind (doet ze nu ook).
Mijn jongste scoort soortgelijk maar is qua houding geen vwo kind (al kan dat nog veranderen natuurlijk) dus voor hem verwacht ik eigenlijk ook wel havo/vwo maar zie hem eerder op de havo belanden. Ook prima. 

Ben ik de enige die het gek vind dat ouders wordt gevraagd naar hun verwachting? Dat is toch helemaal niet relevant? En krijg je dan niet dat het ongelijkheid in de hand werkt, dat zo'n advies wordt aangepast aan of mede gebaseerd op de verwachtingen van ouders?

Ik zou op basis van deze scores gokken op havo. 

MamaE schreef op 11-02-2023 om 16:32:

Ben ik de enige die het gek vind dat ouders wordt gevraagd naar hun verwachting? Dat is toch helemaal niet relevant? En krijg je dan niet dat het ongelijkheid in de hand werkt, dat zo'n advies wordt aangepast aan of mede gebaseerd op de verwachtingen van ouders?

Ik zou op basis van deze scores gokken op havo.

Werd mij ook gevraagd begin groep 7. 

Waarom zou het ongelijkheid in de hand werken? Allerlei soorten ouders kunnen niet passende verwachtingen hebben. Ik denk niet dat iedereen daar vwo gaat zeggen en dat het alleen van de hogeropgeleide ouders serieus wordt genomen.

Mijn ouders is destijds ook gevraagd (30 jaar geleden) naar hun inschatting gevraagd. Jaren later vond ik die papieren. Ze schatten mij mavo in terwijl ik met twee vingers in mijn neus vwo heb gedaan.
Dat er om een verwachting gevraagd wordt lijkt me eerder om in te schatten welke gesprekken evt wat pittiger kunnen verlopen. 

Sommige ouders vinden schoolniveau erg belangrijk. Sommige ouders zijn weinig bekend met het schoolsysteem in Nederland of denken vanuit hun eigen omgeving. Ik vind het persoonlijk ook helemaal niet belangrijk wat ouders verwachten. Als ze het er niet mee eens zijn, hoor je dat vanzelf wel.
Als je vooraf gaat vragen wat ze verwachten, dan creëer je als school wellicht ook de verwachting dat daar iets mee gedaan wordt. 

MamaE schreef op 11-02-2023 om 17:00:

Sommige ouders vinden schoolniveau erg belangrijk. Sommige ouders zijn weinig bekend met het schoolsysteem in Nederland of denken vanuit hun eigen omgeving. Ik vind het persoonlijk ook helemaal niet belangrijk wat ouders verwachten. Als ze het er niet mee eens zijn, hoor je dat vanzelf wel.
Als je vooraf gaat vragen wat ze verwachten, dan creëer je als school wellicht ook de verwachting dat daar iets mee gedaan wordt.

Ik denk alleen om bij te sturen waar de verwachting afwijkt. Is dat erg dan? Als de ouders  bv denken dat het niveau of de school van de oudste ook goed is voor nummer twee of drie, dan is het toch handig om ze tijdig een andere richting op te sturen? Het is zeker wel belangrijk wat ouders verwachten. Het kind krijgt daar ook mee te maken. Of je dan moet wachten tot ze evt protesteren na het definitieve advies? Misschien heeft dat op die scholen wel eens verkeerd uitgepakt.

Hier hoorde ik dat 4 kinderen al hebben rondgewandeld in de school van hun keuze 3 ervan een vwo school en 1 ervan zelfs een gymnasium. Wij hebben een extra groep, voor kinderen inzitten die extra uitdaging nodig hebben, geen van deze 4 kinderen heeft ooit in de extra groep gezeten. Best sneu als dat vwo of zelfs gymnasium advies er niet komt.

Decembermamma schreef op 11-02-2023 om 21:21:

Hier hoorde ik dat 4 kinderen al hebben rondgewandeld in de school van hun keuze 3 ervan een vwo school en 1 ervan zelfs een gymnasium. Wij hebben een extra groep, voor kinderen inzitten die extra uitdaging nodig hebben, geen van deze 4 kinderen heeft ooit in de extra groep gezeten. Best sneu als dat vwo of zelfs gymnasium advies er niet komt.

Ook zonder in zo'n extra groep kun je naar het VWO. Bij mijn dochter in de klas zijn 10 kinderen naar het VWO gegaan. En daarvan hebben er maar 3 in de plus klas gezeten. En daarnaast is gymnasium geen advies. Hoogste advies is VWO en daarmee kun je ook naar het gymnasium.

Valeria schreef op 11-02-2023 om 20:47:

[..]

Ik denk alleen om bij te sturen waar de verwachting afwijkt. Is dat erg dan? Als de ouders bv denken dat het niveau of de school van de oudste ook goed is voor nummer twee of drie, dan is het toch handig om ze tijdig een andere richting op te sturen? Het is zeker wel belangrijk wat ouders verwachten. Het kind krijgt daar ook mee te maken. Of je dan moet wachten tot ze evt protesteren na het definitieve advies? Misschien heeft dat op die scholen wel eens verkeerd uitgepakt.

Dat merkt de leerkracht toch in oudergesprekken waar ook toetsuirslagen besproken worden. Dat vind ik namelijk anders klinken dan 'ouders moeten hun inschatting doorgeven aan de leerkracht".

Mijn zoon heeft nooit extra lessen gehad of in een plusklas gezeten. Mijn dochter ook niet. Toch kregen ze allebei een vwo advies. Mijn zoon koos voor het gymnasium. Dochter niet. 

Het kan dus prima. Er waren wel plusklassen/lessen op school. Geen idee voor wie die waren want van de plusklaskinderen ging een groot deel niet naar het vwo. Terwijl er kinderen in de klas een vwo advies kregen die nooit iets plusserigs gedaan hadden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.