Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorlopig advies VO Kader

Goedemorgen, 

Na al vele topics gelezen te hebben over adviezen voor het VO ben ik toch eigenlijk wel benieuwd wat jullie van het advies van mijn dochter vinden. 

Ze liep in groep 3 erg vast met het lezen en school gaf aan dat ze een jaartje groep 3 moest overdoen. Aangezien dyslexie in de familie veel voorkomt zijn we daar tegen in gegaan zodat ze zsm getest kon worden. Eind groep 4 was het zover en bleek ze idd dyslexie te hebben. Haar WISC-V score was toen 112. 118 punten op verbaal, performaal zie ik niet terug op de uitslag maar dat zal lager  zijn.

Na de behandeling gingen haar cito scores mooi omhoog. Ook het lezen is nu op niveau. Reken cito's bleven stabiel, meestal een C, en paar keer een B.

Wij dachten zelf aan TL of in het gunstigste geval HAVO ook ivm haar WISC-V. De school waar ze naar toe gaat heeft een mooi protocol online staan waar iq 108-115 HAVO niveau is. 

Nu kwam de juf met het voorlopig advies Kader. Kader is helemaal goed natuurlijk  als het bij de intelligente past van je kind nu denken wij dat onze dochter zeker een niveau hoger kan. De juf kwam met een lijst van cito's groep 3t/m7 aan waarop ze het baseerde. Haar BL was groep 3t/m5 altijd een E of D maar ze kon nog niet eens lezen toen. Ook Engels zou te moelijk zijn voor haar op een hoger niveau omdat dyslexie kinderen Engels moelijk vinden. tlToen ik zei dat ze heel goed Engels kon zei de juf ja dat klopt, hoe zou dat kunnen dat ze dat goed kan? 🙈

Cito's groep 6 waren 
Rekenen M6 C en E6 B
BL M6 D (toen was ze nog met behandeling dyslexie bezig en E6 B 

Cito groep 7
Rekenen M6 C en E6 C
BL M6 A en E6 C
Engels B

Nu wisselen haar scores wel erg natuurlijk. In groep 7 had ze een meester  die meer van de gezelligheid is ipv lesgeven en huiswerk/ leren en zijn klassen staan erom bekend dat ze erg achteruit gaan qua scores. 

We zouden natuurlijk haar cito's M8 kunnen afwachten in en de doorstroom toets begin februari maar liever heb ik van tevoren dat de juf het advies al naar boven aanpast naar TL. Ik ben benieuwd wat jullie mening is. Sorry voor het lange verhaal. 


Zijn dit hoge of lage C's? Heb je de scores ook in romeinse cijfers gekregen? Zijn die C-scores IV of III?

marrie5

marrie5

29-11-2023 om 10:03 Topicstarter

Ik heb helaas geen romeinse cijferscores gekregen, bij ons geven ze het alleen af in de letters.

Mijn dochter had ongeveer dezelfde scores en kreeg ook een kaderadvies, ondanks dat wij het er niet mee eens waren. Na een hoge eindcito is het advies alsnog opgehoogd naar tl.
De uitslag van de iq-test is door niemand meegenomen in de adviezen, ook niet later op het vo. Nu is dat ook geen exacte wetenschap met gegarandeerd resultaat want ondanks haar hoge iq heeft ze geen havo-diploma gehaald na vmbo-tl.

marrie5 schreef op 29-11-2023 om 10:03:

Ik heb helaas geen romeinse cijferscores gekregen, bij ons geven ze het alleen af in de letters.

Dan zou ik daar naar vragen. Het maakt echt uit of het hier gaat om hoge of lage C's. School heeft die informatie gewoon, en jij hebt recht op inzage.

Hoge of lage C's maakt in die zin ook niet zo heel veel uit want het zal dan nooit HAVO opleveren. Dan moet je echt wel in de A en B scores zitten. Misschien dat TL er dan wel nog in zit. 

krulliebollie schreef op 29-11-2023 om 11:18:

Hoge of lage C's maakt in die zin ook niet zo heel veel uit want het zal dan nooit HAVO opleveren. Dan moet je echt wel in de A en B scores zitten. Misschien dat TL er dan wel nog in zit.

Dat ben ik met je eens, maar een hoge C is een III, dat is wel passend voor VMBO-t.

marrie5

marrie5

29-11-2023 om 11:36 Topicstarter

Oké zal school naar de scores in Romeinse cijfers vragen. 

Ze heeft vorig jaar ook een A gescoord voor BL en later een C. Dus gemiddeld een B dacht ik. Ze heeft nu 2 goede leerkrachten dus hoop dat BL weer een A of een B zal zijn in januari.

Dank voor jullie reacties

"We zouden natuurlijk haar cito's M8 kunnen afwachten in en de doorstroom toets begin februari maar liever heb ik van tevoren dat de juf het advies al naar boven aanpast naar TL."

Zucht... Ik moet altijd oppassen dat het niet al te veroordelend over komt, want dat is niet mijn intentie. Maar hoezo deze opmerking? De cijfers ondersteunen namelijk absoluut niet wat je zegt, zeker geen HAVO in elk geval. Dan is het leuk dat jullie denken dat dat er in zit, maar dat blijkt dus absoluut niet uit haar cijfers.

Waarom die toets niet afwachten dan? Verder sluit ik me bij de rest aan: Ga eerst opvragen hoe "diep" je in die C zit. Dat lijkt me wel van belang.

Mijn zoon heeft met zijn dyslexie en een iq van 132 de Havo niet gehaald en zit nu happy op MBO4. IQ zegt niets over schoolresultaten.

Zijn Engels is wel supergoed. Hij leert dit overigens op gehoor, door veel podcasts te luisteren.

Ik wil je wel een tip geven voor de dyslexie. Je kind kan gratis lid worden van de website www.passendlezen.nl (Dit heeft school nooit verteld, die verdiende liever veel geld aan Sprintplus).

Met de Daisyreader-app kun je alle boeken voor de lijst (en nog veel meer) beluisteren. Alle boeken zijn voorgelezen door mensen, dus geen blikkerige computerstemmen.

Voor mijn zoon werkte dit perfect. Boek op schoot, geluid op anderhalve snelheid en door de boeken heen racen.

Een vmbo-kaderadvies is toch ook hartstikke mooi? Er zijn grote tekorten in de praktische beroepen. De werkgevers daar schreeuwen om personeel.

Een IQ-test is een momentopname. Bovendien was de test al in groep 4. Ik zou daar niet teveel waarde aan hechten. Bovendien zeggen de scores op de verschillende gebieden meer dan een totale score. 

Haar scores op school wisselen heel erg. De juf kijkt hopelijk niet alleen naar scores, maar ook naar je dochter als persoon.
Gewoon afwachten tot januari of februari, dan weet juf meer en jullie ook. 

Hier twee dyslecten. De eerste kreeg een havo advies op basis van haar kunnen wat ze liet zien in de klas en daarbij het vertrouwen wat de leerkracht in haar had. Het niveau klopte helemaal bij het kind. Op basis van de cito uitslagen zou het kader zijn er geweest. 
De tweede kreeg vmbo tl advies maar wel in een dakpanklas. Ook zij doet nu havo en zit op haar plek. Zij kreeg haar cito toets ook voorgelezen en dat scheelde veel punten. Krijgt jouw kind dat ook? Anders vragen bij de leerkracht. 

Nu op de middelbare school krijgen/kregen ze allebei hun toetsen voorgelezen. Dat maakt het icm tijdsverlenging dat het goed gaat. 

In principe wordt hier gekeken naar de cito’s van groep 6 t/m 8. En of er groei zit in die cito’s. Daarnaast kijken we naar DLE scores. IQ gebruiken we vooral ter ondersteuning van de plaatsing. Vooral om te voorkomen dat we te hoog plaatsen. (Ik werk in het VO, op een vmbo).

Mijn dochter ging met ongeveer eenzelfde IQ naar het VMBO kader en dit bleek voor haar een goede keuze te zijn. Ze is zelfs ooit versnelt in groep 3 maar haar ADHD en dyslexie zaten haar in de weg. Ze heeft het erg naar haar zin gehad op de Middelbare school en dat het haar makkelijk af ging was erg goed voor haar zelfvertrouwen en welbevinden. Na het VMBO kader is ze naar een creatieve MBO4 opleiding gegaan, met groot succes. Achteraf gezien is ze erg blij dat we deze keuzes voor/met haar hebben gemaakt en ik denk dat ze niet zo gelukkig was geweest en haar talenten niet zo had kunnen ontwikkelen als ze naar de havo en het HBO had 'gemoeten'.
Ik deel dit graag omdat er over het algemeen nogal negatief wordt gedacht over het VMBO kader en het MBO. Uiteraard moet de juf wel goede argumenten hebben voor een VMBO kader advies maar het hoeft zeker geen ramp te zijn en alleen het iq zegt lang niet alles. 

je kan een vmbo uitzoeken waar zowel kader als tl is, dan is het makkelijk om te switchen.  Verder is kader helemaal prima toch? Ik weet dat er tegenwoordig enorm veel gehamerd wordt op onderpresteren en dat dat slecht is, maar mijn ervaring is ook dat altijd op je tenen lopen helemaal niet goed doet.  Juist af en toe eens de beste van de klas zijn, alles gewoon meteen snappen enz maakt een kind ook gelukkig.  En volgens mij kan je met zowel kader als tl doorstromen naar mbo.  Na de mbo kan je altijd weer naar de hbo

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.