Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorlopig advies VO Kader


Temet schreef op 30-11-2023 om 12:21:

Is het ook niet zo dat de overgang mbo-hbo minder problematisch is dan de overgang Havo-hbo? Oprechte vraag, ik weet het echt niet maar dacht dat wel eens te hebben gehoord.

Leerlingen van de havo gebruiken hun betere inzicht, concentratie, planning, zelfstandigheid en de capaciteit om veel stof in korte tijd te leren. Oftewel hun betere cognitieve vaardigheden. Het mbo is een niveau waar precies deze kenmerken aanzienlijk minder zijn, om leerlingen van het vmbo het beroep te leren op een passend niveau. De leerlingen van mbo 4 gebruiken hun vierjarige mbo-opleiding als inzet. Omdat de genoemde kenmerken belangrijk zijn op het hbo zie je dat mbo'ers in de hbo-propedeuse in het begin een voorsprong hebben door voorkennis en ervaring maar in latere jaren eerder afhaken omdat de moeilijkheidsgraad en hoeveelheid teveel worden. De havisten hebben in het begin geen voorkennis maar wel de intellectuele capaciteiten en ook een grote voorsprong in wiskunde, taal en andere relevante vakken.

Om je vraag te beantwoorden, volgens de statistieken gaan bijna alle havisten naar het hbo en halen de meesten het. Van mbo 4 gaat alleen de top 20% beste leerlingen door naar het hbo en daarvan haalt 1/3 het. Misschien zijn de statistieken inmiddels anders.

Hansje schreef op 30-11-2023 om 15:26:

[..]

Leerlingen van de havo gebruiken hun betere inzicht, concentratie, planning, zelfstandigheid . De leerlingen van mbo 4 gebruiken hun vierjarige mbo-opleiding als inzet. 

MBO4 is bij de meeste opleidingen maar 3 jaar en geen 4. 

Mijn zoon zit blijkbaar gebeiteld. Overgangsbewijs naar Havo5 en nu bijna klaar met MBO4 Techniek (vierjarig).


Het enige voordeel van eerst de Havo is wat ons betreft dat hij een breder vakkenaanbod heeft gekregen. 

Mijn man heeft op de LTS, MTS en HTS nooit biologie, Frans of scheikunde gehad. Hij vrat zoon zijn boeken over biologie en scheikunde bijna op. Een compleet nieuwe wereld ging open.

marrie5 schreef op 29-11-2023 om 21:44:

Dochter wil zelf graag naar de HAVO. Ze heeft al jaren de wens om architect te worden en is totaal niet van het praktische. Haar werkhouding is heel goed zegt de juf, daar ligt het niet aan.

Onze voorkeur is meer GT. Het idee van de HAVO kwam omdat ik een protocol gezien had van het VO waar ze naar toe zou gaan dat je daar een iq van 108-115 voor nodig had, maar dat is dus niet realistisch.

De school van haar keuze heeft geen dakpanklas kader/tl volgens mij maar met gemiddeld cijfer van 8 kun je wel omhoog stromen.

We wachten de cito's af en zien het wel.. dank voor de reacties.

Je gaf een verbaal IQ-score maar als performaal een heel stuk lager is dan is de TIQ een stuk lager dan die 112. Er wordt naar de TIQ gekeken.

Mijn dochter heeft enorm wisselende IQ scores, tussen de 89 en de 121. Zij zit nu in een kader/tl brugklas en dat lijkt passend voor haar te zijn.

Als ze kader gaat doen kan ze in klas drie of vier al een profiel techniek doen (bijvoorbeeld bouwen, wonen en interieur of Produceren, installeren en Energie). 
Via deze weg vmbo-mbo-hbo vinden veel aannemers met wie ze dan gaat werken het heel fijn dat ze ook daadwerkelijk ‘op de werkvloer’ heeft gewerkt en dus ook echt weet hoe dat werkt. 

Hansje schreef op 30-11-2023 om 15:26:

[..]

Leerlingen van de havo gebruiken hun betere inzicht, concentratie, planning, zelfstandigheid en de capaciteit om veel stof in korte tijd te leren. Oftewel hun betere cognitieve vaardigheden. Het mbo is een niveau waar precies deze kenmerken aanzienlijk minder zijn, om leerlingen van het vmbo het beroep te leren op een passend niveau. De leerlingen van mbo 4 gebruiken hun vierjarige mbo-opleiding als inzet. Omdat de genoemde kenmerken belangrijk zijn op het hbo zie je dat mbo'ers in de hbo-propedeuse in het begin een voorsprong hebben door voorkennis en ervaring maar in latere jaren eerder afhaken omdat de moeilijkheidsgraad en hoeveelheid teveel worden. De havisten hebben in het begin geen voorkennis maar wel de intellectuele capaciteiten en ook een grote voorsprong in wiskunde, taal en andere relevante vakken.

Om je vraag te beantwoorden, volgens de statistieken gaan bijna alle havisten naar het hbo en halen de meesten het. Van mbo 4 gaat alleen de top 20% beste leerlingen door naar het hbo en daarvan haalt 1/3 het. Misschien zijn de statistieken inmiddels anders.

Het ocw geeft andere cijfers. 30% stroomt door naar HBO en 50 % rond in 5 a 6 jaar het HBO af. 30% is geen gek gegeven als je bedenkt dat niveau 1, 2 en 3 niet direct kunnen doorstromen naar het HBO 

krulliebollie schreef op 30-11-2023 om 20:10:

[..]

Het ocw geeft andere cijfers. 30% stroomt door naar HBO en 50 % rond in 5 a 6 jaar het HBO af. 30% is geen gek gegeven als je bedenkt dat niveau 1, 2 en 3 niet direct kunnen doorstromen naar het HBO

Tegenwoordig zijn er allerlei trajecten waarbij je tijdens het mbo lessen krijgt ter voorbereiding op het hbo en tijdens het hbo als voormalig mbo'er bijlessen en extra begeleiding krijgt. Daarom is het slagingspercentage nu wat hoger. Zonder die hulp was het lager.

marrie5

marrie5

30-11-2023 om 22:19 Topicstarter

Je gaf een verbaal IQ-score maar als performaal een heel stuk lager is dan is de TIQ een stuk lager dan die 112. Er wordt naar de TIQ gekeken.

Mijn dochter heeft enorm wisselende IQ scores, tussen de 89 en de 121. Zij zit nu in een kader/tl brugklas en dat lijkt passend voor haar te zijn.



Haar TIQ is 112, verbaal 118 en werkgeheugen was het laagste 95 dus wel vergelijkbaar met jouw dochter dan. 

marrie5 schreef op 30-11-2023 om 22:19:

Je gaf een verbaal IQ-score maar als performaal een heel stuk lager is dan is de TIQ een stuk lager dan die 112. Er wordt naar de TIQ gekeken.

Mijn dochter heeft enorm wisselende IQ scores, tussen de 89 en de 121. Zij zit nu in een kader/tl brugklas en dat lijkt passend voor haar te zijn.



Haar TIQ is 112, verbaal 118 en werkgeheugen was het laagste 95 dus wel vergelijkbaar met jouw dochter dan.

Dochters TIQ komt op 106, werkgeheugen is 112, visueel ruimtelijk 121. Bij haar is de verwerkingssnelheid lager dan de 89 zie ik nu zelfs. Maar mogelijk door dyslexie (is vermoeden van) vertekend.

Een 'hoog' iq alleen is geen garantie voor schoolsucces. Goed ontwikkelde executieve functies des te meer.  Hebben ze daar iets over gezegd?

Je schrijft dat ze in groep 7 de M6 en E6 toetsen hebben afgenomen? Ik hoop dat dat een tikfout is. De resultaten in groep 6 waren immers niet laag genoeg om in groep 7 die toetsen nogmaals af te namen.

Uitgaande van een tikfout...
Bij een hoge C past vmbo-tl.
Bij een lage C past vmbo-kader.
Je hebt dus de Romeinse cijfers nodig om tot een beter oordeel te komen. Het zou kunnen dat er een mooie stijgende lijn is richting hoge C's en dat ze prima vmbo-tl zou kunnen doen. Maar als ze tegen lage C's aan het hikken is, dan niet. 

Een B voor Engels is mooi, maar dat zegt meer over het taalaanbod thuis en op school dan over de capaciteiten. (Tenzij het om een ELK-score gaat - maar dan zou er "B1" staan ipv "B" - dat is echt wel hoog en daar heb je echt wel wat taaloverstijgende capaciteiten voor nodig om dat op de basisschool al te halen.)

Ik snap dat kader best teleurstellend is en dat je goede redenen hebt om te denken dat er meer in zit. En het is niet de bedoeling dat cito's van groep 3 t/m 5 gebruikt worden voor het advies. Maar het advies van de school is niet zo "raar" dat het zin heeft om daar hard de discussie over aan te gaan. Je moet afwegen wat het effect van zo'n discussie is op de leerkracht (die het kind kan gaan beschermen tegen 'pusherige' ouders) en ook op je kind zelf. Dat is een lastige inschatting. 

Je kind heeft duidelijk meer capaciteiten dan dat er op dit moment uitkomt. Blijf daarin geloven en blijf dat uitstralen naar je kind. Je kind kan meer dan het advies aangeeft, maar heeft door de dyslexie meer tijd nodig om daar te komen... Dit jaar is niet de enige kans om daar te komen. Komende jaren liggen er nog genoeg kansen.

Poezenmeisje schreef op 30-11-2023 om 15:58:

Mijn zoon zit blijkbaar gebeiteld. Overgangsbewijs naar Havo5 en nu bijna klaar met MBO4 Techniek (vierjarig).


Het enige voordeel van eerst de Havo is wat ons betreft dat hij een breder vakkenaanbod heeft gekregen.

Mijn man heeft op de LTS, MTS en HTS nooit biologie, Frans of scheikunde gehad. Hij vrat zoon zijn boeken over biologie en scheikunde bijna op. Een compleet nieuwe wereld ging open.

Bedoel je dit dan als in MBO-HBO i.p.v. Havo-HBO? Want in de praktijk zou ik namelijk, uit ervaring, altijd voor MBO-HBO kiezen. Ook al gooi je daar, als ik het me goed herinner, 2 jaar mee weg. Wij als MBO-ers hadden een gigantische voorsprong m.b.t. vakinhoudelijke kennis t.o.v. de HAVO gangers. Dat gat was niet normaal groot. 

Moet je natuurlijk wel een MBO hebben die aansluit op je HBO, of andersom. Dat dan weer wel. 

Mbo-Hbo inderdaad.

Maar hij gaat straks maar eens aan het werk, hij is inmiddels 21 jaar. Havo2 gedoubleerd vanwege ziekte, Havo4 gedoubleerd omdat het de nationale traditie is.

Als zijn toekomstige baas tevreden over hem is, wil die vast wel een avond-hbo voor hem bekostigen. 

marrie5

marrie5

12-12-2023 om 20:31 Topicstarter

syboor schreef op 11-12-2023 om 12:20:

Je schrijft dat ze in groep 7 de M6 en E6 toetsen hebben afgenomen? Ik hoop dat dat een tikfout is. De resultaten in groep 6 waren immers niet laag genoeg om in groep 7 die toetsen nogmaals af te namen.

Uitgaande van een tikfout...
Bij een hoge C past vmbo-tl.
Bij een lage C past vmbo-kader.
Je hebt dus de Romeinse cijfers nodig om tot een beter oordeel te komen. Het zou kunnen dat er een mooie stijgende lijn is richting hoge C's en dat ze prima vmbo-tl zou kunnen doen. Maar als ze tegen lage C's aan het hikken is, dan niet.

Een B voor Engels is mooi, maar dat zegt meer over het taalaanbod thuis en op school dan over de capaciteiten. (Tenzij het om een ELK-score gaat - maar dan zou er "B1" staan ipv "B" - dat is echt wel hoog en daar heb je echt wel wat taaloverstijgende capaciteiten voor nodig om dat op de basisschool al te halen.)

Ik snap dat kader best teleurstellend is en dat je goede redenen hebt om te denken dat er meer in zit. En het is niet de bedoeling dat cito's van groep 3 t/m 5 gebruikt worden voor het advies. Maar het advies van de school is niet zo "raar" dat het zin heeft om daar hard de discussie over aan te gaan. Je moet afwegen wat het effect van zo'n discussie is op de leerkracht (die het kind kan gaan beschermen tegen 'pusherige' ouders) en ook op je kind zelf. Dat is een lastige inschatting.

Je kind heeft duidelijk meer capaciteiten dan dat er op dit moment uitkomt. Blijf daarin geloven en blijf dat uitstralen naar je kind. Je kind kan meer dan het advies aangeeft, maar heeft door de dyslexie meer tijd nodig om daar te komen... Dit jaar is niet de enige kans om daar te komen. Komende jaren liggen er nog genoeg kansen.

Sorry het is een tikfout idd. Het gaat om de toetsen groep 7 niveau.

Zelf ga ik een beetje uit van een hoge C voor rekenen omdat ze ook wel eens een B scoort daarvoor. 

Ook BL was M7 een A en dat is sinds groep 6 ook stijgende lijn dus denk daar ook een hoge C met E7. Maar weet het natuurlijk niet zeker. 

Ze heeft nu 2 goede leerkrachten en ze zegt zelf dat de uitleg veel beter is dan in groep 7. Voor de taal en rekenen toetsen staat ze dit schooljaar gemiddeld een 9,5 dat was vorig jaar nog een 7 of 8 gemiddeld. Dus ben benieuwd naar de cito's over een paar weken.

Wat is er mis met een mail naar de leerkracht, 'Beste ..., graag ontvang ik de citoscores van mijn kind van groep 5, 6 en 7. Ik zie ze graag in (Romeinse) cijfers, dus niet in de letters. Als ik dit aan [vul in, afhankelijk van de grootte van de basisschool: het secretariaat, of de remedial teacher, of de directeur] moet vragen, laat graag aan me weten, dan stel ik mijn vraag daar.'

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.