Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorlopig advies VO Kader


EmmaT schreef op 14-12-2023 om 11:39:

Ik ben docent in het hbo en mijn dochter deed de route vmbok-mbo4-hbo. Het is schokkend te zien hoe weinig taal zij gehad heeft op het mbo, terwijl het daar juist zo hard nodig is. Het was niet meer dan een uur per week oefenen voor de eindtoets. Veel kinderen gaan naar het vmbo: niet omdat ze zo praktisch zijn ingesteld, maar vooral omdat ze 'niet zo talig' zijn. Je zou verwachten dat ze dan meer en beter taalonderwijs krijgen, maar dat valt tegen. Ze hoeven dat blijkbaar niet. In het hbo hebben havisten een voorsprong op het gebied van studievaardigheden én taal en rekenen/wiskunde. Maar het (taal-)niveau van de havisten gaat ook hard achteruit de laatste jaren.
Er is werk aan de winkel, in het mbo, het hbo en ook op de havo.

Dat ervaar ik niet zo. Heb al eerder geschreven maar ik heb dus kader gedaan en liep qua spelling en taalvaardigheid echt ver voor op mijn mede hbo-studenten van wie ook een deel vwo heeft gedaan. Havisten die hbo hebben gedaan en al 5 jaar zijn afgestudeerd zie ik nog steeds 'me moeder' schrijven en 'hij betaald' en niet weten wat bijvoorbeeld 'frequent' betekent. Toch echt nog meer dan mijn oud klasgenoten van het vmbo. Havisten zijn niet per definitie 'taliger' dan mbo'ers maar doen het vaak gewoon meer volgens 'het boekje' in het algemeen. 


Maar wel eens dat mbo'ers niet per se praktischer zijn. Heb mezelf nooit als praktisch gezien, vond theorie juist altijd leuker. Er kunnen tig verschillende redenen zijn waarom iemand op vmbo zit en niet op havo of vwo.

Index224 schreef op 14-12-2023 om 12:42:

[..]

Dat ervaar ik niet zo. Heb al eerder geschreven maar ik heb dus kader gedaan en liep qua spelling en taalvaardigheid echt ver voor op mijn mede hbo-studenten van wie ook een deel vwo heeft gedaan. Havisten die hbo hebben gedaan en al 5 jaar zijn afgestudeerd zie ik nog steeds 'me moeder' schrijven en 'hij betaald' en niet weten wat bijvoorbeeld 'frequent' betekent. Toch echt nog meer dan mijn oud klasgenoten van het vmbo. Havisten zijn niet per definitie 'taliger' dan mbo'ers maar doen het vaak gewoon meer volgens 'het boekje' in het algemeen.


Maar wel eens dat mbo'ers niet per se praktischer zijn. Heb mezelf nooit als praktisch gezien, vond theorie juist altijd leuker. Er kunnen tig verschillende redenen zijn waarom iemand op vmbo zit en niet op havo of vwo.

Waarom zat je dan op kader?

Hansje schreef op 14-12-2023 om 09:47:

[..]

Als men twijfelt aan het vmbo of het mbo, dan is de eerste reactie een steek naar boven om de eigen eer te redden, dat begrijp ik.

[..]

Ik denk dat het beter is om de problemen met taal en het vak rekenen op het mbo aan te kaarten. Wanneer oud-docenten van het mbo "beter als" zeggen en ontkennen dat mbo'ers extra hulp kunnen gebruiken bij het stapelen, dan heb ik des te meer mijn twijfels. Een leerling van mbo 4 heeft extra hulp nodig bij de overstap naar het hbo. Gelukkig zijn er tegenwoordig mbo's die hun leerlingen daarmee helpen in plaats van het probleem uit angst voor imagoproblemen ontkennen.

Dit is hilarisch. Het tweede stukje ook trouwens. " een steek naar boven". Prachtig.

Hansje schreef op 14-12-2023 om 13:27:

[..]

Waarom zat je dan op kader?

Nogmaals de vraag Hansje; hoe kom jij aan je kennis? Ik lees namelijk heel veel aannames en zie ook informatie die echt niet klopt. 

Mijn zoon is nu een half jaar aan het versnellen op het MBO zodat hij in dat vrij komende half jaar zijn deficiënties weg kan werken: rekenen, Nederlands en scheikunde. Allemaal onderdeel van zijn MBO opleiding die 1 op 1 zou moeten aansluiten. Zou toch handig zijn als dat gewoon in de MBO4 opleiding zou zitten.

Dat het niet qua taal en rekenen gelijk blijft (of zoals wij het nu zien zelfs lager is) als op de MAVO maar dat ze er toch wat niveau bijkrijgen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.