Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorlopig advies VO Kader


Elpisto schreef op 11-12-2023 om 12:30:

[..]

Bedoel je dit dan als in MBO-HBO i.p.v. Havo-HBO? Want in de praktijk zou ik namelijk, uit ervaring, altijd voor MBO-HBO kiezen. Ook al gooi je daar, als ik het me goed herinner, 2 jaar mee weg. Wij als MBO-ers hadden een gigantische voorsprong m.b.t. vakinhoudelijke kennis t.o.v. de HAVO gangers. Dat gat was niet normaal groot.

Moet je natuurlijk wel een MBO hebben die aansluit op je HBO, of andersom. Dat dan weer wel.

Dat komt doordat je al een complete opleiding hebt afgerond in dat vakgebied en die havisten voor het eerst met die ontwerpen te maken krijgen, dan is de initiële grote voorsprong logisch. Maar het draait niet alleen om kennis maar ook inzicht en in de latere hbojaren is de mbo-voorkennis opgedroogd en zie je dat havisten en vwo'ers het hbo halen door hun betere capaciteiten en de voormalige mbo'ers ervoor moeten vechten om de eindstreep te halen omdat ze niet dezelfde mentale capaciteiten hebben als havisten en vwo'ers. Ik wil wel benadrukken dat mbo niveau 4 vaak wordt gebruikt als springplank naar het hbo voor leerlingen voor wie de havo te moeilijk is. Daar is het mbo niet voor bedoeld.

Hansje schreef op 13-12-2023 om 20:34:

[..]

Dat komt doordat je al een complete opleiding hebt afgerond in dat vakgebied en die havisten voor het eerst met die ontwerpen te maken krijgen, dan is de initiële grote voorsprong logisch. Maar het draait niet alleen om kennis maar ook inzicht en in de latere hbojaren is de mbo-voorkennis opgedroogd en zie je dat havisten en vwo'ers het hbo halen door hun betere capaciteiten en de voormalige mbo'ers ervoor moeten vechten om de eindstreep te halen omdat ze niet dezelfde mentale capaciteiten hebben als havisten en vwo'ers. Ik wil wel benadrukken dat mbo niveau 4 vaak wordt gebruikt als springplank naar het hbo voor leerlingen voor wie de havo te moeilijk is. Daar is het mbo niet voor bedoeld.

Masr die aansluiting moet wel mogelijk zijn wettelijk gezien. Maar ik verbaas me echt over het niveau in mbo4. Rekenen, kreeg vandaag een werkblad rekenen van zoon te zien, hij zit in het 2e jaar: hoeveel minuten is 473 seconden en hoeveel seconden houd je over? 

X rijd 44 km van A naar B, hij rijdt 88 km per uur, hoe laat moet hij vertrekken om om 8:30 aan te komen. 

En een eenvoudige vraag over geld x koopt a+b en betaalt  met, hoeveel kost het en hoeveel wisselgeld krijgt x.

Mbo4, ze hebben de mavo gedaan. Kom op zeg dit is echt niveau lagere school

Temet schreef op 30-11-2023 om 12:21:

Is het ook niet zo dat de overgang mbo-hbo minder problematisch is dan de overgang Havo-hbo? Oprechte vraag, ik weet het echt niet maar dacht dat wel eens te hebben gehoord.

Ik heb mbo hbo gedaan, het grootste deel van. eerste jaar hbo was veel herhaling van wat op het mbo behandeld was. Je hebt vanuit het mbo dus een soort voorsprong van een half jaar tot driekwart jaar. Voor havisten was het vaak echt aanpoten want ze hadden wel geroken aan de vakken op de havo maar het was allemaal heel algemeen en doken hier de diepte in.

Hansje schreef op 13-12-2023 om 20:34:

[..]

Dat komt doordat je al een complete opleiding hebt afgerond in dat vakgebied en die havisten voor het eerst met die ontwerpen te maken krijgen, dan is de initiële grote voorsprong logisch. Maar het draait niet alleen om kennis maar ook inzicht en in de latere hbojaren is de mbo-voorkennis opgedroogd en zie je dat havisten en vwo'ers het hbo halen door hun betere capaciteiten en de voormalige mbo'ers ervoor moeten vechten om de eindstreep te halen omdat ze niet dezelfde mentale capaciteiten hebben als havisten en vwo'ers. Ik wil wel benadrukken dat mbo niveau 4 vaak wordt gebruikt als springplank naar het hbo voor leerlingen voor wie de havo te moeilijk is. Daar is het mbo niet voor bedoeld.

Zo jeetje, dat laatste is bizar. Sommige mbo-ers zijn echt goed in het vakgebied en kunnen dat op havo niveau makkelijk aan maar de havo is nu eenmaal een algemene opleiding waar je ook in vakgebieden goed moet zijn die je helemaal niet nodig hebt voor het vakgebied. 

Decembermamma schreef op 13-12-2023 om 21:37:

[..]

Ik heb mbo hbo gedaan, het grootste deel van. eerste jaar hbo was veel herhaling van wat op het mbo behandeld was. Je hebt vanuit het mbo dus een soort voorsprong van een half jaar tot driekwart jaar. Voor havisten was het vaak echt aanpoten want ze hadden wel geroken aan de vakken op de havo maar het was allemaal heel algemeen en doken hier de diepte in.

De havo is geen beroepsopleiding. Je leert daar geen beroepsvakken. Het is logisch dat je na 3 jaar voorbereiding in een mbo-opleiding beter voorbereid bent op een propedeuse in datzelfde vakgebied dan iemand die hele andere vakken heeft geleerd. Een mbo'er op het hbo is in essentie een vmbo'er die eerst 3 jaar alvast oefent op een makkelijker niveau voordat hij écht naar het hbo gaat. Een havist gaat zonder die oefening meteen naar onbekend terrein. De mbo'er moet het van de 3 jaar voorbereiding en dus de grote voorsprong hebben. De havist leunt op zijn capaciteiten om het te halen.

Een goede mbo'er kan het hbo halen, maar niet per sé de havo omdat je op havo in hele uiteenlopende vakken zoals Duits, natuurkunde en economie op hoog niveau zónder jarenlange voorbereiding op makkelijker niveau moet presteren.

Decembermamma schreef op 13-12-2023 om 21:40:

[..]

Zo jeetje, dat laatste is bizar. Sommige mbo-ers zijn echt goed in het vakgebied en kunnen dat op havo niveau makkelijk aan maar de havo is nu eenmaal een algemene opleiding waar je ook in vakgebieden goed moet zijn die je helemaal niet nodig hebt voor het vakgebied.

Sommige voormalige vmbo'ers/mbo'ers hebben een heel speciaal talent maar komen op het vmbo terecht omdat ze andere verplichte vakken niet aan kunnen op havo/vwo-niveau.

Ysenda schreef op 13-12-2023 om 21:30:

[..]

Masr die aansluiting moet wel mogelijk zijn wettelijk gezien. Maar ik verbaas me echt over het niveau in mbo4. Rekenen, kreeg vandaag een werkblad rekenen van zoon te zien, hij zit in het 2e jaar: hoeveel minuten is 473 seconden en hoeveel seconden houd je over?

X rijd 44 km van A naar B, hij rijdt 88 km per uur, hoe laat moet hij vertrekken om om 8:30 aan te komen.

En een eenvoudige vraag over geld x koopt a+b en betaalt met, hoeveel kost het en hoeveel wisselgeld krijgt x.

Mbo4, ze hebben de mavo gedaan. Kom op zeg dit is echt niveau lagere school

Oei, ik schrik juist heel erg van vooral het taalniveau van hbo'ers die ook afgestudeerd zijn. Woordenschat is om te janken en veel kent nog steeds niet de d en t's. Ik heb mbo gedaan (kader voorheen) en daarna hbo maar ik schrok direct al van het niveau en ze zijn er zelfs mee afgestudeerd.

@Ysenda

Waarschijnlijk moet je kind nu oefenen voor Rekenen 3F...

Mijn zoon wilde wel harakiri plegen, dat is zo'n mafkikker die als kleuter aan groep 5 bijles gaf over hoe je de tafels moest doen.

Geen wiskunde op MBO4 Techniek, maar rekenen, we kunnen er nog steeds niet met ons verstand bij. Een politieke keuze, volgens school. De politiek vindt rekenen belangrijker dan wiskunde. Die politici zullen zelf wiskunde wel te moeilijk hebben gevonden...


Gelukkig heeft zoon in de vierde klas eindelijk wiskunde als KEUZEvak. Dus niet eens als verplicht vak.

Index224 schreef op 14-12-2023 om 00:29:

[..]

Oei, ik schrik juist heel erg van vooral het taalniveau van hbo'ers die ook afgestudeerd zijn. Woordenschat is om te janken en veel kent nog steeds niet de d en t's. Ik heb mbo gedaan (kader voorheen) en daarna hbo maar ik schrok direct al van het niveau en ze zijn er zelfs mee afgestudeerd.

Klopt en dan gaat het vaak om havisten 

"Oei, ik schrik juist heel erg van vooral het taalniveau van hbo'ers die ook afgestudeerd zijn. Woordenschat is om te janken en veel kent nog steeds niet de d en t's. Ik heb mbo gedaan (kader voorheen) en daarna hbo maar ik schrok direct al van het niveau en ze zijn er zelfs mee afgestudeerd."

Ik heb ooit korte tijd een vak aan een hbo-opleiding mogen doceren, en ik werd ook erg treurig van het taalniveau. Er werden overigens wel bijspijkercursussen aangeboden daar. Ik denk dat het trouwens ook een generatiedingetje is: wie nu veertig plus is, heeft waarschijnlijk beter onderwijs gehad dan wie nu in de twintig is. 

Hansje schreef op 13-12-2023 om 20:34:

[..]

Dat komt doordat je al een complete opleiding hebt afgerond in dat vakgebied en die havisten voor het eerst met die ontwerpen te maken krijgen, dan is de initiële grote voorsprong logisch. Maar het draait niet alleen om kennis maar ook inzicht en in de latere hbojaren is de mbo-voorkennis opgedroogd en zie je dat havisten en vwo'ers het hbo halen door hun betere capaciteiten en de voormalige mbo'ers ervoor moeten vechten om de eindstreep te halen omdat ze niet dezelfde mentale capaciteiten hebben als havisten en vwo'ers. Ik wil wel benadrukken dat mbo niveau 4 vaak wordt gebruikt als springplank naar het hbo voor leerlingen voor wie de havo te moeilijk is. Daar is het mbo niet voor bedoeld.

Ik weet niet waar jij je kennis vandaan haalt Hansje maar het klopt niet. Ik ben jaren lang werkzaam geweest op MBO en daarin vanuit mijn rol veel contact gehad met het HBO en daaruit blijft echt dat de MBO'ers het net zo goed doen als havisten. Ik ben 2 jaar uit het onderwijs weg.. ik heb nog contact met oud collega's en dit nagevraagd nav een eerder bericht van jou en volgens hen klopt dit echt nog steeds niet. Juist de corona leerlingen vanuit het MBO doen het beter als de corona leerlingen van de HAVO. 

Decembermamma schreef op 14-12-2023 om 06:05:

[..]

Klopt en dan gaat het vaak om havisten

Als men twijfelt aan het vmbo of het mbo, dan is de eerste reactie een steek naar boven om de eigen eer te redden, dat begrijp ik.

Ik denk dat het beter is om de problemen met taal en het vak rekenen op het mbo aan te kaarten. Wanneer oud-docenten van het mbo "beter als" zeggen en ontkennen dat mbo'ers extra hulp kunnen gebruiken bij het stapelen, dan heb ik des te meer mijn twijfels. Een leerling van mbo 4 heeft extra hulp nodig bij de overstap naar het hbo. Gelukkig zijn er tegenwoordig mbo's die hun leerlingen daarmee helpen in plaats van het probleem uit angst voor imagoproblemen ontkennen.

Decembermamma schreef op 14-12-2023 om 06:05:

[..]

Klopt en dan gaat het vaak om havisten

Als men twijfelt aan het vmbo of het mbo, dan is de eerste reactie een steek naar boven om de eigen eer te redden, dat begrijp ik.

krulliebollie schreef op 14-12-2023 om 08:24:

[..]

Ik weet niet waar jij je kennis vandaan haalt Hansje maar het klopt niet. Ik ben jaren lang werkzaam geweest op MBO en daarin vanuit mijn rol veel contact gehad met het HBO en daaruit blijft echt dat de MBO'ers het net zo goed doen als havisten. Ik ben 2 jaar uit het onderwijs weg.. ik heb nog contact met oud collega's en dit nagevraagd nav een eerder bericht van jou en volgens hen klopt dit echt nog steeds niet. Juist de corona leerlingen vanuit het MBO doen het beter als de corona leerlingen van de HAVO.

Ik denk dat het beter is om de problemen met taal en het vak rekenen op het mbo aan te kaarten. Wanneer oud-docenten van het mbo "beter als" zeggen en ontkennen dat mbo'ers extra hulp kunnen gebruiken bij het stapelen, dan heb ik des te meer mijn twijfels. Een leerling van mbo 4 heeft extra hulp nodig bij de overstap naar het hbo. Gelukkig zijn er tegenwoordig mbo's die hun leerlingen daarmee helpen in plaats van het probleem uit angst voor imagoproblemen ontkennen.

Hansje schreef op 14-12-2023 om 09:47:

[..]

Als men twijfelt aan het vmbo of het mbo, dan is de eerste reactie een steek naar boven om de eigen eer te redden, dat begrijp ik.

[..]

Ik denk dat het beter is om de problemen met taal en het vak rekenen op het mbo aan te kaarten. Wanneer oud-docenten van het mbo "beter als" zeggen en ontkennen dat mbo'ers extra hulp kunnen gebruiken bij het stapelen, dan heb ik des te meer mijn twijfels. Een leerling van mbo 4 heeft extra hulp nodig bij de overstap naar het hbo. Gelukkig zijn er tegenwoordig mbo's die hun leerlingen daarmee helpen in plaats van het probleem uit angst voor imagoproblemen ontkennen.

Ik ben geen docent maar fijn dat jij het even aanwijst. Maar het is mij nog steeds niet duidelijk vanuit welke rol jij je informatie haalt?

Ik ben docent in het hbo en mijn dochter deed de route vmbok-mbo4-hbo. Het is schokkend te zien hoe weinig taal zij gehad heeft op het mbo, terwijl het daar juist zo hard nodig is. Het was niet meer dan een uur per week oefenen voor de eindtoets. Veel kinderen gaan naar het vmbo: niet omdat ze zo praktisch zijn ingesteld, maar vooral omdat ze 'niet zo talig' zijn. Je zou verwachten dat ze dan meer en beter taalonderwijs krijgen, maar dat valt tegen. Ze hoeven dat blijkbaar niet. In het hbo hebben havisten een voorsprong op het gebied van studievaardigheden én taal en rekenen/wiskunde. Maar het (taal-)niveau van de havisten gaat ook hard achteruit de laatste jaren.
Er is werk aan de winkel, in het mbo, het hbo en ook op de havo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.