Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fianna

Fianna

18-04-2011 om 10:08

Vraag over kleine scholen nav pelle

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

27-04-2011 om 11:13

Pelle

Omdat een Jenaplanschool (net als meerdere onderwijstypen) ervan uitgaat dat de ouderen de jongeren een handje kunnen helpen en de jongeren zich aan de ouderen op kunnen trekken. Eigenlijk net als in een gezinssituatie. Ik zie helemaal geen nadelen aan dit systeem. Maar je moet alleen niet klassikaal blijven werken, want dan heeft het totaal geen toegevoegde waarde. M.i. wordt er dan ook wat van hun sociale vaardigheden gevraagd. Het is voor deze kinderen namelijk vanzelfsprekend dat niet iedereen op het zelfde niveau zit. Maar dat is mijn bescheiden mening. Wat ik al zei totaal OT

Tineke

Tineke

27-04-2011 om 18:43

Differentiatie enzo

Pelle, zwakke oudste leerlingen kunnen beslist ook andere (jongere) leerlingen helpen. Het mooie van uitleg geven is dat de leerling het zelf ook beter gaat begrijpen. Ook kom je er dan achter welk stukje precies je zelf niet begrijpt. En wie weet kom je er samen toch nog uit. Elkaar helpen is dus niet 'de leerkracht werk uit handen nemen', maar een effectieve werkvorm, voor alle partijen.
En hoewel de meningen verdeeld zijn, vind ik echt 'hoe meer verschillende niveau's in de klas, hoe makkelijker het lesgeven is.' Ik werk dan heel weinig frontaal voor de klas, maar heel veel in kleine groepjes. Het is een kwestie van zorgen dat iedere leerling werk heeft waar hij zelf mee aan de slag kan, ondertussen kun je dan in kleine groepjes instructie geven.
Voorbeeld: iedereen moet een bladzijde in het schrijfschrift schrijven (ieder eigen niveau), een bordrij schrijven (rij woordjes overschrijven) en een spellingsles maken. Schrijven en bordrij mag en kan iedereen zelf doen, voor de spelling komt iedereen bij me voor instructie. Dat kan individueel, maar als er twee of drie kinderen hetzelfde niveau hebben, kan dat samen. Na een 40 minuten heeft iedereen deze drie opdrachten af, en iedereen heeft op eigen niveau gewerkt én ook nog eens instructie gekregen.
In mijn klas zitten kinderen met een begin groep 4-niveau tot begin groep 8-niveau. En ik vind dit veel makkelijker dan mijn vorige stageschool, waarbij iedereen zogenaamd hetzelfde niveau had en alleen klassikale instructie werd gegeven. De zwakke leerlingen haakten af, de slimme leerlingen haakten af. Kostbare tijd ging vooral zitten in het tot de orde roepen van deze leerlingen.
Als er op eigen niveau gewerkt wordt, valt niemand uit, iedereen komt maximaal tot zijn trekken en wordt onderwijstijd effectief gebruikt.
Ik begrijp het probleem dus niet zo van differentiatie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.