Pelle
07-09-2010 om 12:00
Vrije woensdagmiddag zou moeten verdwijnen (ad)
ROTTERDAM - Steeds meer basisscholen, volgend jaar al vijfhonderd is de verwachting, schaffen de vrije woensdagmiddag af. Die is niet meer van deze tijd, met tweeverdieners, vrouwenparticipatie en een 24 uurseconomie.
Jeannette Doornenbal, lector integraal jeugdbeleid aan de Hanzehogeschool in Groningen en lid van de landelijke initiatiefgroep 'Andere Tijden', over het verdwijnen van een 'heilig huisje'.
Wie of wat is de initiatiefgroep Andere Tijden?
,,Dat is van oorsprong een idee geweest van de ministeries van Onderwijs en Cultuur en Sociale Zaken. Er zijn zeer uiteenlopende organisaties in vertegenwoordigd: onderwijs, werkgevers, vakbonden, ouderverenigingen, kinderopvang enzovoort. Andere Tijden probeert de discussie over onderwijstijden naar een hoger plan te tillen. Er zijn verschillende modellen. Er wordt druk mee geëxperimenteerd. En elk model heeft zijn voor- en nadelen. De adviesgroep trekt daarmee door het land en probeert scholen te informeren en te adviseren. Een van die modellen is het vijfgelijkedagenmodel. Dat impliceert dat de vrije woensdagmiddag vervalt en dat kinderen alle vijf dagen dezelfde hoeveelheid lesuren krijgen.''
Wat is er tegen op deze vrije middag?
,,Tijden veranderen. Veel ouders zijn tweeverdieners en werken de hele dag, de participatie van vrouwen in het arbeidsproces is enorm toegenomen. De schooltijden van de basisschool komen eigenlijk uit de agrarische samenleving met tussen de middag thuis eten en lange zomervakanties, zodat kinderen mee konden helpen om op het land te werken. Het ritme van de samenleving verandert, en dus verandert ook het ritme van het naar school gaan. Nu veel ouders tussen de middag niet meer thuis zijn, dringt zich de vraag op of kinderen de hele dag naar school moeten met een lange pauze waarvoor tussenschoolse opvang nodig is. De kwaliteit van die opvang is bovendien niet altijd om over naar huis te schrijven.''
Wat is het alternatief?
,,Een ervan is dat kinderen elke dag vaste schooltijden hebben, van half negen 's ochtends tot 2 uur 's middags en dat de scholen voor de uren erna kwalitatief goede buitenschoolse opvang regelen. Dit is een onstuitbaar proces.''
Maar de vrije woensdagmiddag is voor velen een heilig huisje.
,,Dat is, denk ik, zeker voor veel leerkrachten het geval. Ook veel ouders denken er zo over, anderen weer niet. Maar de vrije woensdagmiddag is voor veel kinderen helemaal geen vrije middag meer. Ik maak we wel eens zorgen over wat zij dan allemaal moeten doen. Voetbaltraining, vioolles, heel veel verjaardagspartijtjes. Veel kinderen worden woensdagmiddag overladen. Dat is jammer, want kinderen hebben ook ongestructureerde vrije tijd nodig. Als schooltijd door de week meer wordt gespreid, spreiden we ook de vrije tijd van de kinderen.''
En hierna? Moeten kinderen ook weer op zaterdag naar school als de economie daarom vraagt?
,,Ha! Tot je 67e werken en 6 dagen naar school? De discussie is niet of kinderen meer lesuren krijgen. Wat goed is voor een samenleving, is niet altijd goed voor kinderen.'' (ANP/BVDL)

bibi63
11-09-2010 om 17:45
Huh bastet
Wat bedoel je met de lange zomervakantie? Voor mij van een iets andere orde: na 4 weken vind ik het wel zat.... De meeste ouders hebben geen 6 weken (BS) vrij, dus er moet van alles geregeld worden: opa/oma, kamp, BSO. Maar wat heeft dat te maken met de wo.middag?
Groetjes,
Bibi

bibi63
11-09-2010 om 17:50
Miriram
Ik heb even niet met je meegerekend..... sorry. Ik hou het even simpel: langer school op wo (net zolang als de andere dagen) betekent korter school op de andere dagen. Of je nu om 13:45, 14:00 of 14:15 vrij bent op 5 dagen en hoe pauzes precies ingedeeld en berekend worden. Het ging erom wat de 'belastende' reden is van de vrije woensdagmiddag.
Groetjes,
Bibi

Bastet
11-09-2010 om 18:51
Bibi
Oh dat was even een grapje,enige tijd geleden werd hier gemopperd op de lange zomer,die ik altijd juist zalig vindt,heerlijk niksen.Maar dat werd toch behoorlijk not done gevonden alhier,en nu jij rept over heerlijk lummelen op de woensdagmiddag,dacht ik: Oh pas op,dat lummelen is not done.Maar goed laat maar.
bastet

Tirza G.
11-09-2010 om 21:40
Volgens mij wordt er niet gelummeld op woensdagmiddag
Maar is dat juíst de middag die zit volgepropt met clubjes en speelafspraken.
Tirza

Temet
11-09-2010 om 21:50
Miriam
"Ik zou tekenen voor een lesrooster bij jou op school, behalve als de ouders toch een rekening krijgen voor dat overblijven (en dat mag, dat gebeurt ook op sommige scholen met continurooster). Bovendien heb ik wat kromme tenen bij de samenwerking met de bso. "Voor de werkende ouders stijgen nu wel de kosten van de BSO. "
Hier dus - maar dat had je al begrepen - geen kosten voor de overblijf. En wat die samenwerking met de BSO betreft - tja. De kosten voor de BSO stijgen, maar de overblijfkosten vallen weg. Dat maakt dan al met al niet uit, bovendien ben je niet verplicht om gebruik te maken van de BSO, je kan natuurlijk best je kinderen door de buurvrouw laten opvangen.
Ik kan er eerlijk gezegd niet mee zitten, linksom of rechtsom moet er voor externe opvang betaald worden, dat maakt niet echt uit.
Overigens- gerommel met uren of niet, ik krijg niet de indruk dat er nu per saldo minder uren worden gemaakt dan in het oude rooster.
En het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat iedere school er per definitie naar streeft het absolute minimumaantal uren te maken
Groeten,
Temet

Bastet
12-09-2010 om 08:10
Pelle
Nou toch wel hoor,neem nou een judoschool,of zwemles.Daar werken vaak trainers die dat niet vrijwillig doen.Ik vind het juist heerlijk dat er nu even niet gesport wordt op woensdagmiddag door mijn kinderen.Jarenlang was ik daar druk mee die middag.
Bastet

Bastet
12-09-2010 om 09:36
Pelle
Oh maar het maakt mij ook niet uit,die roosterwijziging,het was slechts een opmerking,aangezien je stelde dat er weinig sport geven wordt op woensdagmiddag.
Bastet

M Lavell
12-09-2010 om 10:01
Minimum
Temet:"Overigens- gerommel met uren of niet, ik krijg niet de indruk dat er nu per saldo minder uren worden gemaakt dan in het oude rooster."
Ja, het is handig ingepakt
Temet:"En het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat iedere school er per definitie naar streeft het absolute minimumaantal uren te maken "
Ik zit er een beetje dubbel in, want wat mij betreft is dat minimum gewoon te hoog. Ik vind het helemaal niet erg als dat omlaag gaat.
Maar ik ben toch zeer benieuwd hoe enthousiast de goegemeente is als je ze zou vragen of ze minder gratis schooluren willen (minder effectieve lestijd ook) in ruil voor meer uit eigen zak te betalen bso uren.
In feite lijkt dit systeem er vooral op gericht om de opvangverplichtingen van de scholen zoveel mogelijk buiten de schooldag te duwen.
Het gerommel maakt me ook een beetje zenuwachtig over de houdbaarheid van het rooster. Straks wordt er weer iemand boos en moet alles weer anders.
Overigens: ik ben voor een lesrooster van 5 halve dagen (maar dan tot max 13:00 uur en ook een 2e shift van 13-17:30). Ik ben nog meer voor een rooster van 4 hele (de woensdag vrij. die kan dan gebruikt worden voor lln met een achterstand).
Ik ben voor een continurooster (opvang als verantwoordelijkheid van de school).
Groet,
Miriam Lavell

bibi63
12-09-2010 om 12:31
Aha bastet, ik snap het
weet alleen niet wat er zo erg is om af en toe te lummelen..
Groetjes,
Bibi

Geerke
12-09-2010 om 22:11
Kleine pauzes
Kleine opmerking over deze zin: "De pauzes (in een gangbaar rooster 2 x 15 min en 1 keer lunchpauze...."
Van de inspectie mag groep 3 en hoger niet 2 x 15 minuten pauze (naast de lunchpauze) hebben. Slechts 1 x 15 minuten.

M Lavell
13-09-2010 om 07:14
Genuanceerder
Van de Inspectie mag jullie school dat niet omdat er binnen de schooltijden die jullie hebben anders onvoldoende lestijd zit.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
13-09-2010 om 09:10
Welles
Zie Geerke. Groep 1 en 2 hebben het wel bij haar op school. Kennelijk wilde men het ook voor de hogere groepen. Mijn kinderen hadden het (net als ik trouwens) tot en met groep 8, hoewel ik niet meer weet hoeveel minuten precies.
Maar het hoeft niet. De scholen mogen het zelf weten. En juist omdat ze het allemaal zelf mogen weten en verder de onderhandelingen tussen school en inspectie over de erkenning van wel en niet lesuren nogal schimmig is, is er voor ouders weinig zicht op.
Groet,
Miriam Lavell

Vic
13-09-2010 om 10:20
Buitenspelen bij kleuters
Volgens mij is buitenspelen bij kleuters een onderdeel van gym. Op de dagen dat geen gymles in de zaal wordt gegeven, spelen de kleuters hier 45 minuten buiten.

M Lavell
13-09-2010 om 10:49
Verwarring
"Maar bedoelde Geerke niet het buitenspelen? "
Ik wel. Maar is dat geen pauze dan? Of is het alleen maar pauze als het voor 12 uur gebeurt? Snap je het nog? Ikke niet.
Groet,
Miriam Lavell

Hermiena
13-09-2010 om 11:23
Hoorns model
In mijn omgeving (onder r'dam) zijn er juist steeds meer scholen die overstappen op het Hoorns model (onderbouw en bovenbouw gelijke tijden) en bijpassend lestijden. Ma,di,do van 8.30u- 15.00 en wo-vr 8.30u tot 13.00u.
Heerlijk dat alle groepen tegelijk vrij zijn op de vrijdag en heerlijk om op vrijdag een feestje te geven of lekker goedkoop naar de bioscoop. Als je een weekendje weg gaat kun je op tijd vertrekken. Ik ziu niet anders willen.

M Lavell
13-09-2010 om 15:36
Waar staat dat?
Pelle:"Bij kleuters hoort dat gewoon bij het dagprogramma, net als bij gr 3-8 maar dan korter. "
Waar staat dat?
PElle:"Het buitenspelen bij kleuters is idd zoiets als gym, voorbereidend lezen, en voorbereidend rekenen en handvaardigheid gewoon een onderdeel van de les omdat dat wrs de grove motoriek stimuleert?"
Tranen schieten me tekort wat mooi. Maar het blijft boterzacht en onderwerp van handjeklap met de inspectie. De voorwaarden kennen we niet.
Ingewikkelder: het is mogelijk dat koehandel met de inspectie er toe leidt dat op een school met een rooster als dat van de school van Temet de pauzes wel tellen als lestijd, terwijl dat op school B niet zo is.
Daar krijg je ouders van die op school B ontiegelijk veel voordeliger uit zijn met hun opvang. Dat is vreemd.
Groet,
Miriam Lavell

Sascha2
14-09-2010 om 10:42
Onze school doet het als volgt (miriam)
De school van onze kinderen kent een continurooster met de volgende schooltijden: 8.30-14.00 op ma-di-do-vr en op wo 8.30-13.00. Er zullen dit jaar drie studiedagen, de kinderen zijn twee keer om 12.00 uur uit (24-12 en de laatste schooldag) en er zijn twaalf vakantieweken.
Ik vind het een prettig rooster, maar ik weet ook niet beter, ik heb geen ervaring met een ander rooster. De kinderen gaan inderdaad om 14.00 naar de bso. Maar daarentegen hebben ze geen overblijfperikelen of betaalde tso. De kinderen eten rond de klok van 10 uur wat en spelen even buiten. Tegen 12 uur eten ze klassikaal hun boterhammen en spelen daarna ook weer even buiten. Dit onder begeleiding van de leraren, die het buiten spelen per toerbeurt begeleiden.

Sascha2
14-09-2010 om 10:43
O ja
En het rooster geldt voor alle groepen. Er is geen verschil in bijv. de vrijdagmiddag of iets dergelijks voor de kleutergroepen.

Lou
14-09-2010 om 16:48
Nog minder
De school van mijn kind hanteert dezelfde schooltijden als Sascha maar dan de woensdag maar tot 12.30 uur. De rest van de dagen tot 14.00 uur. Daarbij hebben ze ook nog héél véél uitjes. Het lijkt mij al met al wat weinig eerlijk gezegd, je hoort toch vaker van continuroosters dat ze of elke dag tot 14.00 les hebben of wel de woensdagmiddag vrij maar dan de andere dagen tot 14.30 of 15.00 uur. Maar goed, ik raakte zodanig in de knoop met uren per jaar uitrekenen (pauzes wel of niet meetellen en zo) dat ik er geen punt van gemaakt heb.
Het rooster bevalt overigens wel uitstekend. Het is rustiger op de bso omdat het wat langer duurt (ze moeten er ook nog naartoe lopen of fietsen) dan vroeger toen ze om 15.00 uur uit waren zonder continurooster. Voor de kinderen is het ook heel prettig, ze weten waar ze aan toe zijn elke dag en het is voor alle kinderen hetzelfde. Geen nadenken meer over overblijven of niet, of gedoe rond "ik mag naar huis, jij moet overblijven". Wat nog wel eens voorkwam.

MasterGoat
14-09-2010 om 22:03
Klopt vast
Scholen moeten hun lesrooster ieder jaar ter goedkeuring aan de inspectie voorleggen. Te weinig uren maken is daarom erg moeilijk. Of je moet je structureel niet aan je eigen rooster houden.
Van de inspectie moet je ook nog verplicht rekening houden met een marge voor calamiteiten.

Kaaskopje
15-09-2010 om 01:21
Alles went
Als je ons systeem niet zou kennen en dus als nieuwkomer in een nieuw systeem zou belanden weet je niet beter of je kind gaat bijvoorbeeld elke dag van half 9 tot half 3 naar school. Ik ben van de oude garde en hoef gelukkig nergens meer aan te wennen, omdat we geen basisschoolkinderen meer hebben. Míj zou het niks lijken om de woensdag te verruimen om daarmee de andere dagen in te kunnen korten. Ik zie het voordeel niet voor ons. Als je zo'n 5-dagen-gelijk rooster invoert is dat niet persé ten gunste van de ouders.
Mijn schoonmoeder deed overigens een tijdje terug een leuke duit in het zakje: waar is de tijd gebleven dat kinderen gewoon op zaterdag naar school moesten? Niks geen geluier op de zaterdag!... de tijd nuttig besteden, dan leren ze tenminste wat

Hanne.
15-09-2010 om 11:33
Ik zie het voordeel niet voor ons
Volgens mij geeft kaaskopje net de kern van de discussie aan.
>Ik zie het voordeel niet voor ons....Als je zo\'n 5-dagen-gelijk rooster invoert is dat niet persé ten gunste van de ouders<
De meeste mensen geven argumenten die de situatie vooral vanuit hun eigen perspectief belicht. En ik heb scholen ook eigenlijk nog nooit als argument horen zeggen dat het zo prettig is voor de ouders.
Hier gaat het vooral om problemen rond de overblijf, geen bso plekken genoeg op de dagen dat men dat wil (en ja ik verwacht wel dat dat meer zal gaan spreiden uiteindelijk), meer continuiteit en eenduidigheid voor de kinderen (hoewel dat volgens mij een argument is dat er bij gezocht is omdat het dan socialer klinkt)

Lou
15-09-2010 om 13:18
Hanne
"meer continuiteit en eenduidigheid voor de kinderen (hoewel dat volgens mij een argument is dat er bij gezocht is omdat het dan socialer klinkt)"
Misschien is het er wel door de school bij gezocht, maar ondertussen is het wel een écht voordeel. Voor mij zelfs de belangrijkste reden om vóór het continurooster te stemmen indertijd. Van mijn dochter en andere kinderen uit haar klas weet ik dat zij dat ook hét grote voordeel vinden.

Hanne.
15-09-2010 om 16:48
Wat zijn dan die voordelen
Wat zijn dan die continuiteit en eenduidigheids voordelen die je merkt.
Ik ga er vanuit dat het voor een 4+ kind niet heel veel uit maakt of het programma 4 dagen gelijk en 1 dag afwijkend is of 5 dagen gelijk. Dat lijkt mij een redelijk subtiel verschil.
Als met continuiteit wordt bedoeld dat je op school blijft en iedereen overblijft dan valt dat voor mij onder overblijf perikelen, en is het dus meer van het zelfde.

Lou
15-09-2010 om 19:37
Klopt hanne
Ik zat inderdaad te typen met 'continurooster versus naar huis tussen de middag' in mijn achterhoofd. Dat is namelijk wel een groot verschil voor de kinderen. Vier dagen continu of vijf dagen continu zal voor de meesten inderdaad niet zo veel uitmaken.