Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anita

Anita

18-10-2009 om 09:32

Waarom vervroegd naar groep 2?

Mijn dochter van 4 (wordt 20 januari 5) zit in groep 1. Haar vriendinnetje is even oud (wordt ook 5 in januari) en zit bij haar in de klas. Vriendinnetje zit echter in groep 2. Ik snap niet waarom dit zo is. Kunnen ze zo snel al zien dat het ene kind in groep 1 hoort en het andere al naar groep 2 kan. Zoja, hoe zien ze dat dan aan het kind?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gerry

Gerry

18-10-2009 om 09:50

Ja kan

Ik ken twee kinderen die ingestroomd zijn in groep 1 en vrij kort daarna naar groep 2 zijn gegaan. In beide gevallen was er voor ze op school kwamen al overleg met de ouders over het te volgen traject omdat de kinderen ver voorliepen op hun leeftijdsgenoten.

Ik ken ook een school waar wat jij beschrijft regelmatig voorkwam. Je kunt het bijvoorbeeld zien aan wat een kind doet, doet het werkjes makkelijk en foutloos? Of verveelt het zich in de klas? Er zijn kinderen die geen werkjes willen doen en alleen willen spelen omdat de werkjes niet voldoende uitdaging geven. Hoge score's op een kleutercito en dan doortoetsen kan een aanleiding geven. Er zijn legio opties om te zien dat een kind in een groep niks meer te halen heeft. Probleem is vaak dat er zo weinig scholen en leerkrachten zijn die het kunnen. En ook ouders zien het vaak niet, die vinden hun eigen kind heel gewoon.

De school waar ik het over had, waar regelmatig kinderen versneld werden is dit jaar gestart met een doorgaande leerlijn voor kleuters met een voorsprong. Gericht extra materiaal bieden op niveau en laten samenwerken met andere kinderen met hetzelfde niveau. De bedoeling is om hiermee een versnelling te voorkomen. Aan het eind van groep 2 wordt dan vervolgens bekeken of de snelle kinderen naar de reguliere school gaan met plusklas of naar de Leonardo.

Maar ik ken ook een school waar een Leonardo is, waar ze dus bij de kleuters echt niet kunnen zien dat een kind voor loopt. Ze kunnen niet door het verstop- en aanpassingsgedrag heenkijken dat kinderen kunnen laten zien. Daar wordt op die school aan gewerkt, gelukkig worden ouders daar wel serieus genomen.

Astrid

Astrid

18-10-2009 om 09:55

Ja, dat kan je al zien bij kleuters

Ja, dat kan je zien. Soms zelfs als ze 3 jaar zijn. Verder ben ik van mening dat je beter bij de kleuters kan versnellen, dan later.

Mijn zoon kwam op de basisschool en kon al echt een verhaaltje voorlezen. In andere dingen was hij ook al veel verder, toch heeft hij groep 1 en 2 volledig gedaan (hij is van mei, dus net iets meer dan 2 jaar kleuteren) en toen vanaf de kleuters meteen nar groep 4. Ik ben zelf van mening dat hij beter gr. 2 niet had kunnen doen en dan wel naar 3. Hij kwam nu als kleuter in een klas die zich al helemaal gevormd had. Als je bij de kleuters versneld hebben de kinderen het zelf niet zo door. Nu ben en blijf je een buitenbeentje.

Dochter heeft zelfs ruim 2,5 jaar gekleuterd. Zij was gewoon snel, maar had beter ook maar 1,5 jaar kunnen kleuteren. In groep 1 zag je bij haar dat ze alles supersnel oppakte. Uiteindelijk is zij ook versneld. Achteraf werd gezegd dat ze de verkeerde keuze hadden gemaakt omdat in gr. 1 al duidelijk was dat ze te snel ging. Je kan het dus wel zien bij 4 jarigen.

Bij de jongste (nu gr. 3) zie je dat zij gewoon gemiddeld is. Zij was ook een veel meer kleuter, dan die andere 2.

Niet echt

"Ik snap niet waarom dit zo is. Kunnen ze zo snel al zien dat het ene kind in groep 1 hoort en het andere al naar groep 2 kan. Zoja, hoe zien ze dat dan aan het kind?"
Niet echt. Op kleuterleeftijd zijn de verschillen tussen kinderen enorm. Dat heeft nog niet zoveel voorspellende waarde voor later. Tegelijkertijd is het verschil tussen groep 1 t/m 3 niet zo groot. Althans, de meeste kleuters kunnen het lesniveau best aan (al is de vorm vaak wel een probleem, maar dat is het ook voor veel 6 en 7-jarigen).
Het betekent hoe dan ook dat je met een kind niet zoveel fout kunt doen door het te versnellen in de kleutergroepen. Dat komt wel goed.
Ik weet niet op grond waarvan de school ervoor heeft gekozen vriendinnetje te versnellen en jouw dochter niet. Dat is in hoge mate natte-vingerwerk (net als blijven zitten trouwens). Het is niet erg voor vriendinnetje en het zegt niet dat jouw dochter 'dommer' is dan vriendinnetje. Ze kunnen best gelijkwaardig zijn. Maar dat blijkt pas veel later.
Groet,
Miriam Lavell

Gerry

Gerry

18-10-2009 om 11:48

Miriam

Miriam, er zijn echt kleuters waar het al heel duidelijk is dat ze voorlopen, op alle gebieden en fors ook. Dat kan zelfs bij peuters al duidelijk zijn. Scholen kunnen natuurlijk natte vingerwerk leveren als het gaat om versnellen, maar het kan natuurlijk ook op basis van een gedegen onderzoek van een deskundig orthopedagoog zijn.

Mijn kleuter zit in een Leonardo groep 1, (1/2 combi) en ik heb voor ze begon een heel leuk en uitvoerig gesprek met een van de juffen gehad met de vraag of het nu echt zo anders is. Ja, het is zo anders. Dit jaar zijn er ook een paar kinderen die voor het eerst naar school gaan, vorig jaar waren het allemaal kinderen die vastgelopen waren in het reguliere onderwijs, omdat het niveau bij de kleuters gewoon te laag was, omdat ze sociaal hun leeftijdsgenoten vaak ook vooruit waren en dus aansluiting misten, omdat het tempo veel te traag was.

Je komt vaak heel stellig over en daarom lijkt het dat je ook deskundig bent op alle gebieden waarop je schrijft. Helaas heb ik al eerder gemerkt dat je als het gaat om ontwikkelingsvoorsprong/hb je echt te weinig kennis hebt.

@Anita: als je denkt dat het niveau tussen jouw kind en vriendinnetje niet verschilt, kun je natuurlijk altijd gewoon aan moeder vragen hoe ze erachter gekomen zijn dat vriendinnetje beter naar groep 2 kon. Als je dat met belangstelling en open vraagt zul je daar vast antwoord op krijgen. Het kan namelijk goed zijn, dat de voorsprong helemaal niet door school maar door de ouders is opgemerkt. Als je denkt dat jouw kind ook aan meer behoefte heeft, kun je hun eens vragen hoe zij dat aangepakt hebben.

Niet alles is hb

Gerry:"Miriam, er zijn echt kleuters waar het al heel duidelijk is dat ze voorlopen, op alle gebieden en fors ook."
Eh.. ja. Maar dat zijn er maar heel weinig. Kennelijk gaat het je om hb (dat verbaast me niet). Dat komt niet zo heel vaak voor en bovendien verschillen ook hb kinderen net als alle kinderen enorm. Er zijn heel wat hb kinderen die zich als kleuter juist niet zo goed laten zien.
Gerry:"vorig jaar waren het allemaal kinderen die vastgelopen waren in het reguliere onderwijs, omdat het niveau bij de kleuters gewoon te laag was"
Ja, maar juist dat overkomt ook kinderen die niet hb zijn en dat komt omdat het instructieniveau van de groepen 1 t/m 3 laag is. Sterker nog: omdat hb niet zo vaak voorkomt, lopen er meer 'gewone' kinderen vast om die reden dan hb kinderen.
Ook voor die 'gewone' kinderen kan versnellen in de kleutergroep een oplossing zijn, puur omdat ze dan meer te doen hebben. Dat het vriendinnetje van.. versneld is, is geen 'bewijs' dat dit meisje hb is. Dat dochter niet versneld is, is geen 'bewijs' dat dochter niet hb is.
Gerry:"Helaas heb ik al eerder gemerkt dat je als het gaat om ontwikkelingsvoorsprong/hb je echt te weinig kennis hebt. "
Ach, kijk eens in het archief.
Ontwikkelingsvoorsprongen komen onevenredig vaak voor bij kleuters, zoals ontwikkelingsachterstanden dat ook doen. Dat komt omdat kleuters nog niet zo makkelijk langs een lat te leggen zijn. Dat is een feit. Tegelijkertijd is het inderdaad mogelijk om van sommige kinderen wel al het ernstige vermoeden te hebben dat er sprake is van hb. Maar dat zijn er maar heel weinig en het kan niet met de instrumenten die daarvoor in de klas bij de juf beschikbaar zijn.
Bovendien lost dat het probleem van 'gewone' leerlingen niet op die te weinig uitdaging vinden in het instructieniveau van de kleutergroepen.
Gerry:"Het kan namelijk goed zijn, dat de voorsprong helemaal niet door school maar door de ouders is opgemerkt. Als je denkt dat jouw kind ook aan meer behoefte heeft, kun je hun eens vragen hoe zij dat aangepakt hebben."
En precies hier gaat het fout. Als je meent dat alle kinderen die de volgende klas best aan zouden kunnen versneld door zouden moeten stromen, dan heb je het over een kwart of meer van de klas.
Het instructieniveau in de kleutergroepen is nu eenmaal tamelijk laag. De basisschool als geheel heeft zelfs niet zo bar veel te bieden.
Het kind van Anita kan naar groep 2. Het kan zelfs naar groep 3 als je kijkt naar Engeland. Daar beginnen ze met 5 jaar al met het programma dat hier in groep 3 wordt aangeboden.
Maar dat heeft allemaal niks met hb te maken.
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

18-10-2009 om 19:38

Eens met miriam

Er zijn zoveel slimme (niet hb) kinderen voor wie het aanbod in de kleuterklassen te laag ligt. Sommige kinderen hebben daar last van, anderen niet.
Als ouder kun je dat zelf aankaarten of juf kan het opmerken. Als je kind geen herfstkleuter is, is de kans klein dat school er iets mee doet. Soms is het nog hard werken om te zorgen dat een kind gewoon doorstroomt, bijvoorbeeld als de motoriek slecht is (zie ander draadje)
Als je kind in de kleuterklas al opvalt als hb-er, dan kun je naar Leonardo of versnellen. De keuzes zijn dan een stuk ruimer (wat niet hetzelfde is als makkelijker).

Astrid

Astrid

18-10-2009 om 21:03

De mijne ook geen hb, wel versneld

Zoals ik hierboven schreef zijn 2 van mijn 3 kinderen versneld. Alle 2 hadden ze achteraf gezien beter bij de kleuters kunnen versnellen omdat het toen al duidelijk was dat ze voorliepen. Oudste is HB (niet officeel overigens) en dat die moest versnellen kon elke buitenstaander zien.

Nr. 2 is gewoon snel en slim. Ze is zeker geen HB. Ze moet echt de stof leren wil een goed cijfer halen. Sommige dingen snapt ze ook gewoon niet. Ze zit nu in gr. 6 (moet nog 9 worden) en zit daar gewoon beter op haar plek, dan in gr. 5. Ze oogt ook meer 10 (zeker qua lengte), maar ook emotioneel.

Gerry

Gerry

18-10-2009 om 22:07

Miriam

Miriam, ik heb het niet over hb. Ik heb het over ontwikkelingsvoorsprong, en ja, die kun je bij kleuters en vroeger dus al merken.

Maar als je het dan perse over hb wilt hebben, da's ongeveer 1 op de 30, dus dat zullen er op de gemiddelde school met twee kleuterklassen heb je er dan 1 of 2. Neem daar dan de ook voorlopende MB leerlingen bij en je praat dan al snel over een leerling of 7 voor wie het aanbod ruim te laag is. Een goede school neemt versnellen als laatste optie maar probeert eerst via verrijking en verdieping (waar heel veel mogelijk is bij kleuters) dat te voorkomen. Maar zeker als een kind sterk op schoolse vakken gericht is, kan het toch nodig zijn.

Alles is mogelijk

Gerry:"Miriam, ik heb het niet over hb."
Wel. Je schrijft "Helaas heb ik al eerder gemerkt dat je als het gaat om ontwikkelingsvoorsprong/hb je echt te weinig kennis hebt."
Je schakelt het een gelijk aan het ander. Je loopt opgewonden te hard van stapel blijkt ook uit deze opmerking:"Neem daar dan de ook voorlopende MB leerlingen bij en je praat dan al snel over een leerling of 7 voor wie het aanbod ruim te laag is."
Je hebt het dan over 25-30% van de kleutergroep die naar jouw oordeel voor een voorsprongbehandeling (versnellen of verdiepen) in aanmerking komt. Dat staat gelijk aan het volledig op de schop gooien van het onderwijs.
Tegelijkertijd ben je te zuinig, want als je het over schoolaanbod hebt, dan kunnen we het aanbod van groep 3 net zo makkelijk naar groep 2 verplaatsen. In Engeland lukt dat ook.
Maar het gaat allemaal niet in op de vraag van Anita. Die is bijzonder eenvoudig: Op grond waarvan is vriendinnetje versneld? Dat is een andere vraag dan 'is versnellen een oplossing'? Op de eerste vraag is het antwoord "waarschijnlijk natte-vingerwerk" want dat komt nu eenmaal het meeste voor. Op de tweede vraag is het antwoord: Ja, dat kan een oplossing zijn.
Maar je kunt die twee antwoorden niet vermengen. Het is heel goed mogelijk dat er in een groep, of zelfs twee of drie groepen hoger een leerling zit die als twee druppels water op het kind van Anita lijkt.
Als je op die gelijkenis afgaat, dan moet de helft van de klas van groep verhuizen.
Ja, het aanbod in de kleuterklassen is laag. Lager dan 100% van de lln aankan, zie Engeland. Dat heeft niks met ontwikkelingsvoorsprongen te maken, maar met didaktische keuzes.
Ja, voor nogal wat kinderen is de kleuterklas een drama vanwege dat lage aanbod. Dat komt niet omdat ze alleemaal een ontwikkelingsvoorsprong hebben.
Is het mogelijk dat vriendinnetje nu een ontwikkelingsvoorsprong heeft? Ja, dat kan, maar dat kan voor het kind van Anita ook gelden. Ontwikkelingsvoorsprong is geen sluitende verklaring? Is het mogelijk dat vriendinnetje hb is? Ja, kan ook. Maar wie weet is het kind van Anita dat ook.
Is het mogelijk dat de school slim vriendinnetje heeft door laten stromen en slimme Anitadochter juist niet om een evenwichtige groepsverdeling te organiseren?
Ja, dat is heel goed mogelijk.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

Miriam, ik ga verder geen discussie met je aan, je weet toch altijd alles beter, ook als je het niet weet.

Maar gezien je zo lyrisch bent over Engeland:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/8309153.stm

En hou ook even in je achterhoofd dat ze in Duitsland beginnen met 6, dat ze in Zweden beginnen met 6, dat ze in Finland beginnen met 6, in Frankrijk beginnen met 6. Blijkbaar vervelen kleuters zich in een heleboel landen dood, of valt het hier in Nederland voor de meeste kleuters best mee.

Maar goed, da's allemaal niet van toepassing. Anita zal gewoon zelf moeten vragen naar hoe en wat aan de ouders van vriendinnetje, want school zal in verband met de privacy niet al teveel over vriendinnetje mogen zeggen.

Anita

Anita

19-10-2009 om 12:52

Te bescheiden....

Het is meer dat ik het gevoel krijg dat ik er niet achter aan ga ik mijn dochtertje een kans ontneem. De juf heeft wel meerdere keren gezegd dat dochter erg slim en snel is. Maar dat zegt natuurlijk niet dat ze meteen hb is. Eerlijk gezegd zie ik het niet dat vriendinnetje vooruit loopt op mijn dochtertje. Betekend niet dat ze niet vooruit loopt, alleen dat ik het niet zie. Het is inderdaad een idee om het gewoon te vragen aan de moeder van vriendinnetje. Ik krijg ook het gevoel dat als ik zeg dat ik mijn kind slim vind en misschien meer aankan anderen denken "daar heb je weer zo'n moeder die denkt dat haar kind bijzonder / hb is". Dus houd ik liever mijn mond. Dit vind ik dan ook niet eerlijk tegenover dochtertje. Als ik niets onderneem gebeurd er zeker niets. Dus ga ik er toch achteraan. Bedankt voor jullie reacties.

Wat een agressie

"Miriam, ik ga verder geen discussie met je aan, je weet toch altijd alles beter, ook als je het niet weet."
Wat weet ik precies niet en wat jij wel? Je doet een reeks van wilde beweringen. Wat wil je nu toch precies zeggen?
"Maar gezien je zo lyrisch bent over Engeland:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/8309153.stm

En hou ook even in je achterhoofd dat ze in Duitsland beginnen met 6, dat ze in Zweden beginnen met 6, dat ze in Finland beginnen met 6, in Frankrijk beginnen met 6. Blijkbaar vervelen kleuters zich in een heleboel landen dood, of valt het hier in Nederland voor de meeste kleuters best mee."
En wat wil je daar mee zeggen? Het artikel waar je naar verwijst is een pleidooi voor het verhogen van de leerplichtige leeftijd. In de caption kun je zien dat Nederland in dit artikel gelijk gesteld wordt met Engeland (compulsary school age). Jij en ik weten dat dat voorbij gaat aan de kern, namelijk aan de aard van het lesaanbod gecombineerd met de vorm (de Engelse is schools vanaf 5 jaar, de Nederlandse vanaf groep 3, dat is in de praktijk door het vele zittenblijven vanaf 6,5 jaar).
Kijk op die manier naar bijvoorbeeld Frankrijk en Belgie en je ziet dat de kinderen daar al met 2,5 jaar naar 'school' gaan en onderwijs krijgen. Dat heeft allemaal niks met leerplichtige leeftijd te maken, maar met didaktische keuzes.
De Nederlandse keuzes lijken op de Duitse en drijven op de (stokoude) filosofie van het kind als de onvolmaakte mens (tot een jaar of zeven). Binnen die filosofie bestaat er helemaal niet iets als een ontwikkelingsvoorsprong bij kinderen onder de 7, tenzij ze vroeg hun tanden wisselen. Vooral: binnen die filosofie is schools aanbod onder die leeftijd een misdaad tegen de kinderlijkheid, terwijl het daarna juist (vooral de vorm) een onmisbaar aspect van de kneding is (allemaal hetzelfde in dezelfde volgorde, niks versnellen).
Het is niet voor niks dat hb leerlingen het juist in Nederland zo lang zonder erkenning hebben moeten doen. Mijn ervaring stamt van voor die erkenning. Mijn gang naar de kleuterschool stamt alweer van 17 jaar geleden. Ik heb het allemaal zien ontwikkelen. Het is mooi dat die ontwikkeling er is, maar je moet het niet overdrijven.
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-10-2009 om 15:46

Anita

Anita, volgens mij kun je je beter concentreren op je eigen kind dan op andere kinderen. Het succes van jouw kind op deze school staat namelijk los van de eventuele reden waarom vriendinnetje in een hogere groep zit. Kijk naar wat jouw kind nodig heeft. Is er reden om aan te nemen dat je kind niet op haar plek zit in groep 1? Komt ze momenteel iets te kort? Krijgt ze de juiste aandacht van de leerkracht?
Je schrijft dat ze slim en snel is. Dat is mooi, en fijn dat de leerkracht dat blijkbaar ook ziet. Maar wat wil je hiermee? Ik krijg de indruk dat je haar graag versneld door wil laten gaan. Maar waarom dan? Toch niet alleen omdat een ander kind blijkbaar sneller doorgaat? Dat staat toch helemaal los van wat het beste voor jouw dochter is? De meeste slimme kinderen doorlopen overigens gewoon - zonder versnellingen - de basisschool.
Begrijp mij goed hoor, ik ben absoluut niet tegen versnellen (ben er zelf vorig jaar ook druk mee bezig geweest voor jongste zoon). Maar versnellen is toch echt niet de eerste keuze, daarvoor kies je pas als er onvoldoende maatwerk in de klas zelf te leveren is en het gat met de rest te groot wordt. Niet 'preventief'.

mirreke

mirreke

21-10-2009 om 09:50

Gerry, duitsland

"En hou ook even in je achterhoofd dat ze in Duitsland beginnen met 6, dat ze in Zweden beginnen met 6, dat ze in Finland beginnen met 6, in Frankrijk beginnen met 6. Blijkbaar vervelen kleuters zich in een heleboel landen dood, of valt het hier in Nederland voor de meeste kleuters best mee.
Nou, ik kan je zeggen, volgens mijn eigen waarneming vervelen de kinderen in de Kiga in Duitsland zich halfdood ja. Vreselijk. Ben je leergierig, mág je niet leren. Helemaal fout.
En trouwens: in Duitsland is inmiddels de wet veranderd en wordt de leeftijd waarop een kind naar school mag/moet stapsgewijs naar voren geschoven totdat ze al met vijf naar school gaan. En dit is dan vervolgens ook weer een ramp, vanwege het vreselijk ouderwetse (zitten en toehoren, van 8 tot 12) onderwijssysteem, totaal niet aangepast op leergierige kleuters. Er zijn uitzonderingen, maar Duitsland is groot...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.