Monique
11-05-2012 om 00:03
Warme overdracht.....ijskoude douche?
Nou hebben we het eindelijk voor elkaar: Zoon is gevallen voor een leuke school, hij is helemaal blij en op deze school is hij welkom op niveau Mavo plus. Dat terwijl hij in eerste instantie basis-kader advies kreeg van zijn leerkracht. (vanwege slechte NIO, entreetoets en LVS, veroorzaakt door een concentratiestoornis) Door zijn cito score, medicatie voor zijn concentratie stoornis dus een omhoog vliegend LVS én zijn motivatie is dit gelukt, en zoals de decaan op het VMBO zei: je bent gek als je het niet probeert! Nu moet het aanmeldingsformulier de deur uit, maar basisschool wil eerst nog contact op nemen met deze VMBO vanwege de warme overdracht. Wat denken jullie??? kan deze warme overdracht voor onze zoon resulteren in een koude douche?
dus KT ipv MAVO plus?
groetjes, Monique

Leen13
11-05-2012 om 02:55
Mening basisschool
Als ik het rapport van de ombudsman lees, met dank aan Miriam, is een overdracht, mits met jou toestemming, mogelijk als de school je zoon geaccepteerd heeft.
En ja, hopelijk is de accepterende school koppig genoeg om hun eigen advies te volgen want hier zit wel een kwetsbaarheid.
Mijn zoon is tijdens de kernprocedure, een stap voor de acceptatie dus, ondermeer door de warme overdracht van de basisschool niet geaccepteerd op de beoogde school voor vo, die ons al herhaalde malen verzekerd had dat zoon welkom was ondanks zijn handicap.

M Lavell
11-05-2012 om 08:44
Niet doen
Warme overdracht is bedoeld voor de ontvangende school. Dat hoort niet in de selectieprocedure.
Pas als de school de leerling heeft geaccepteerd, kan warme overdracht plaats hebben.
De basisschool mag dat niet op eigen houtje doen.
http://www.nationaleombudsman.nl/sites/default/files/rapport_hoera_ik_ga_weer_naar_school_2011-001_0.pdf pagina 13.
Print het desnoods uit en laat het lezen aan de bo school. De school mag geen gegevens uitwisselen zonder jouw toestemming.
Groet,
Miriam Lavell

Monique
11-05-2012 om 09:20
Tot het uiterste
Ik heb het gevoel dat ik tot het uiterste moet gaan om een goede plek voor mijn zoon te bemachtigen en dat ik vecht tegen de bierkaai. Ik ben het zo ontzettend zat en ik ben er zo klaar mee steeds weer de confrontatie aan te moeten gaan met de bs. Dit is toch niet normaal in nederland mag ik hopen? Is er geen nationale ouderraad voor basisonderwijs, zo niet: zullen we er één starten? zo ja: waar dan, hellup!!!!!
Als ik dit forum niet had gehad, was ik trouwens ook nooit zo ver gekomen geloof ik.
Ik ga dus maar weer naar school en zeg geen toestemming te geven voor het doorgeven van zoon's gegevens en vul zelf een aanmelding in en doe daar onze eigen gegevens (cito, uitgebreid orthopedagogisch rapport en stijgend LVS) in en (fingers crossed) hoop maar dat ze dat accepteren zo.
groet Monique

M Lavell
11-05-2012 om 09:40
Doe nog wat
Je hoeft zelfs dat LVS niet te geven. Maar ik neem aan dat je de kwestie met de decaan besproken hebt. Doe er dus een briefje bij met samenvatting van dat gesprek met die meneer met naam en toenaam en zijn advies.
Daarmee is toelating geen feit trouwens. Zo'n decaan kan zoveel zeggen. Die gaat niet over toelating. Dat doet de toelatingscommissie. Hij kan dus door mensen uit de eigen school overruled worden.
Groet,
Miriam Lavell

Monique
11-05-2012 om 09:54
Minder is meer...
Je hebt gelijk, minder is eigenlijk altijd meer. Wat die toelatingscommissie betreft: het is hun eigen toelatingsbeleid. Cito van 530-532 is plaatsing op MAVO plus (iets uitgebreide vmbo-t) waardoor je voorbereidt wordt voor de Havo.
Als je het zo bekijkt, hebben ze al genoeg aan het cito-advies.
groet, Monique

M Lavell
11-05-2012 om 10:03
Niet helemaal waar
Wordt er in het toelatingsbeleid niets gezegd over het basisschooladvies? Formeel (inrichtingsbesluit wvo) moet dat wel betrokken worden in de selectie.
Cito-score + schooladvies zijn daardoor eigenlijk minimale gegevens. Omdat die twee zo verschillen, kun je er een motivatie bij schrijven. Dat hoeft niet onderbouwd te worden met gegevens. Een briefje met weerslag van het overleg met de decaan, is genoeg.
Dat hoeft overigens weer niet als de vo school uitsluitend op Cito eindtoets selecteert. In feite is die eindtoets ook als basisschooladvies op te vatten.
Het is bovendien wel handig om te weten wat het belang van de bo school is. Bo sholen worden niet alleen beoordeeld op de resultaten tijdens de schoolloopbaan, maar ook op het verloop erna. Hoe hoger lln uitstromen, hoe beter. Maar ook: hoe vaker lln afzakke, hoe slechter. Dat is de achtergrond voor bo scholen om in sommige gevallen toch concervatief te adviseren.
Groet,
Miriam Lavell

Monique
11-05-2012 om 13:16
Rapporten
Maar in hoeverre kan een uitgebreid orthopedagogisch verslag dan hierin wat betekenen? Dit rapport geeft juist aan de de leerkrachten niet goed zitten qua advies én dat de cito een realistische uitslag is.
de leerkracht vertelde mij idd dat het een geldkwestie is: als de leerling een te hoog advies krijgt en hij zakt af heeft dit iets te maken met subsidie. Ik dacht dat hij dit gewoon loog, maar wellicht sprak hij toch de waarheid. Blijft een feit dat dit achterlijkheid ten top is.
groet, Monique

M Lavell
11-05-2012 om 14:13
Dat kan
"Maar in hoeverre kan een uitgebreid orthopedagogisch verslag dan hierin wat betekenen? Dit rapport geeft juist aan de de leerkrachten niet goed zitten qua advies én dat de cito een realistische uitslag is. "
De vraag is of dat nodig is. Als de school selecteert op cito-uitslag, dan is dat genoeg. Als er toch ook naar het advies gekeken wordt, dan zou dat rapport erbij kunnen helpen.
"de leerkracht vertelde mij idd dat het een geldkwestie is"
Dat gaat niet over geld. Althans niet binnen de regels van subsidie van de overheid. Het is mogelijk dat er regels in het samenwerkingsverand zijn, maar die ken ik niet. Die zijn niet openbaar en bij elk swv anders.
Groet,
Miriam Lavell

Inge M
11-05-2012 om 20:44
Orthopedagogisch verslag wel nodig
Ik ben het eens dat het goed is als je een gespreksverslag meestuurt van je gesprek met de VO-vertegenwoordiger.
Ik zou daarnaast een eigen memo meesturen met een beschrijving van de gebeurtenissen van de laatste tijd (medicijnen, grote vooruitgang in gedrag, betere scores dan eerder voorspeld, etc), de reden van het onderzoek, etc. Dit wel allemaal heel zakelijk en dus zonder emotionele info.
Ik zou er namelijk vanuit gaan dat de basisschool ook zonder jouw toestemming zal communiceren met het VO. Dat kan ook telefonisch zijn en dat is voor jou niet te controleren
Ook al gebeurt dit niet op initiatief van de basisschool, dan loop je kans dat het VO merkt dat jouw aanmelding er anders uitziet dan de overige aanmeldingen van dezelfde school.
Daar kun je volgens mij beter vooraf op inspelen.

Mach
11-05-2012 om 22:47
Misschien wat ot
Maar cito 530 532 is hier gewoon een kader advies. Zeker geen mavo plus. Dat is hier bij scores van 538 540 . En van 532 tot 537 is hier gewoon mavo/vmbot. Zijn ze bij jullie zo soepel of bij ons zo streng?

Monique
12-05-2012 om 14:12
Is dat zo?
Bij onze citoscore 531 werd TL geadviseerd, op het cito formulier zelf dus. Dat is heel vreemd dan. Ga jij met deze score af op het schooladvies of wat er op het citoformulier staat, want dat is juist het probleem: dat kan enorm verschillen!
groet, Monique

Mach
12-05-2012 om 16:45
Middelbare schooltabellen
de getallen die ik gaf zijn uit de tabellen die de middelbare scholengemeenschap hier aanhoudt. Om precies te zijn: Basis 519-525, kader 525-531, vmbotl (mavo) 532-539, havo 540-545, vwo 545-550.
Dit zijn de richtlijnen zoals de middelbare school ze aanhoudt. Wel komt daarbij natuurlijk het basisschooladvies.
Ik kan me een vmbot advies bij 531 dan dus ook nog wel voorstellen, maar niet zoals je schrijft een soort mavo plus advies. Dat wordt hier gegeven aan de kinderen waarvan verwacht kan worden dat ze na de brugklas op kunnen stromen naar de havo. EN dat zijn meestal de kinderen die hoog in het mavo/tl gedeelte scoren bv 538 of 539. Of bij een heel goed LVS met een tegenvallende cito ( in de buurt van de 535). Die komen dan in de mavo-havo dakpanbrugklas.

Monique
12-05-2012 om 18:20
Kun je nagaan
wat voor verschil er is. Uiteindelijk is de Mavo plus natuurlijk niets meer of minder dan de TL en dat is ook precies wat de cito score aangeeft. De 'plus' zijn extra vakken zoals frans om de kloof tussen TL en Havo zo klein mogelijk te maken. Het is gebleken dat het voor veel leerlingen erg moeilijk was om op te stromen naar de Havo. Hele goede leerlingen stromen in het eerste jaar gelijk al op naar de Havo en de rest na 4 jaar als ze het diploma VMBO-T op zak hebben. Want het diploma Mavo bestaat niet meer. Het is dus alleen een benaming van de school. En dat is dus wel landelijk.
Groet, Monique

Mach
12-05-2012 om 19:13
Nou
Hier heeft iedereen op vmbot frans en duits. Op kader alleen duits.
Ook is het voor iedereen mogelijk om na het vmbot naar de havo te gaan.. Mits je eindexamencijfers gemiddeld 6,8 of hoger zijn.
Hier is de vmbot plus oftewel mavo plus alleen een benaming voor de brugklas waarbij van de leerling verwacht wordt dat de kans groot is dat de havo gehaald kan worden in de tweede klas. Een soort mavo/havo brugklas dus.

Monique
12-05-2012 om 22:08
Raar...zo is het hier:
De Mavo plus is een nieuwe eigentijdse richting binnen onze vmbo-t, gericht op de kennis en vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het succesvol kunnen voltooien van het havo, en vervolgens het hbo. Het lesprogramma is zo samengesteld dat het aansluit op het havo. Er wordt veel aandacht besteed aan vaardigheden als zelfstandig werken, verantwoordelijkheid nemen, analyseren en samenwerken. Alles wordt in het werk gesteld om een goede doorstroom naar het havo te realiseren. Dat doen we o.a. door:
■intensieve begeleiding van de leerlingen Mavo Plus
■de pakketkeuze in de bovenbouw Mavo Plus af te stemmen op de profielen van het havo
■toekomstige Mavo Plus-leerlingen krijgen een eigen docententeam met zowel docenten van havo als vmbo
■Mavo Plus krijgt een aparte ruimte en vormt hiermee een aparte eenheid binnen de vestiging vmbo
Voor wie?
De Mavo Plus is speciaal voor leerlingen die theoretisch zijn ingesteld, de ambitie hebben om uiteindelijk naar het hbo te gaan en een goede studiehouding hebben. Het is voor de leerlingen met een cito-score tussen de 530 en 532 die andere ambities hebben dan verder leren op het meer praktijkgeoriënteerde mbo
Naar mijn idee gaat dit over kansen krijgen én pakken. Het is het proberen waard en lukt het niet kunnen ze nog steeds het meer praktijk gericht vmboT doen voordat ze helemaal afstromen naar K. Mavo Plus is op deze school dus een extra stroming tussen T en Havo die vier jaar duurt.
Gek hé dat er zoveel verschil zit tussen scholen,
groet, Monique

Mach
12-05-2012 om 22:30
Inderdaad monique
Raar dat het zo verschillend is! Realiseer je wel dat een mavo plus diploma niet bestaat. Je krijgt hetzelfde diploma als de andere vmbo T leerlingen.
Er is nog iets wat ik niet snap. Kan je bij jullie dan met 533 en hoger zo naar de havo?? Dat is hier absoluut niet aan de orde.
Blijkbaar zijn de toelatingseisen hier veel hoger. Het is wel een school met een uitstekende beoordeling van de inspectie. Ook ouders en leerlingen zijn hier heel tevreden, het is gewoon een leuke en goede school. En opstromen is ook heel gemalkkelijk, net als afstromen trouwens. Na de brugklas en na de tweede klas wordt het basisschool heroverwogen.
Bij mijn eerste kind had ik veel twijfel, het klonk allemaal zo streng, maar na 4 jaar ervaring met meerdere kinderen ( en vriendjes en vriendinnetjes) ben ik heel tevreden.

Monique
12-05-2012 om 22:41
Helemaal waar
Nee, het diploma wat ze krijgen is inderdaad een vmbo T diploma. Voordeel vind ik dat ze niet na het tweede jaar gelijk al een richting hoeven te kiezen en met een beetje geluk kunnen ze het ROC (MBO) omzeilen want die staat hier heel slecht aangeschreven. Ik weet eigenlijk niet precies met welke cito score ze gelijk naar de havo kunnen.
Weet je wat wel raar is? Ik ken een leerling uit groep 8 die volgend jaar naar de Havo gaat ondanks een magere citoscore en een iq van 97. Hoe bekijkt zo'n leerkracht dat dan hé? Ik ben er maar mee gestopt om daar wakker van te liggen. Ik bemoei me alleen met mijn eigen kinderen en hun situatie en dat is al moeilijk genoeg, maar frustrerend en tenenkrommend is het soms wel.
groet, Monique

Siti
13-05-2012 om 11:14
Net als bij mach
Hier gaat het precies zoals bij Mach. Zelfde cito-scores, zelfde opzet. Ondanks dat de normaering streng is, wordt wel gekeken naar het kind, met name aan het einde van de brugklas. Daardoor is opstromen heel goed mogelijk (afstromen natuurlijk ook als er niet voldaan wordt aan de overgangsnormen). En het schijnt dat de opgestroomde kinderen het goed doen hun verdere schoolperiode.

Monique
13-05-2012 om 11:28
Het blijkt
toch ook anders te kunnen. Ze hebben deze stroming nu al jaren en het gaat prima. Heel veel kinderen kunnen zo wel naar de Havo en later het HBO. Niet dat dit overigens een zaligmakend einddoel is, want ik ben er van overtuigd dat je het gelukkigst bent als je op je eigen niveau zit, niet erboven of eronder, maar je hebt kinderen waarvan je verwacht dat ze op de één of andere manier niet goed gaan opstromen omdat ze bijv. geen succeservaringen mee hebben gemaakt in het basisonderwijs en faalangstig zijn, die blijven lekker in hun comfortzone zitten en komen op deze manier niet verder. Als je zo'n kind hebt wil je graag dat hij/zij de kans krijgt om toch uiteindelijk op het niveau zit wat bij zijn/haar IQ past. Dan zijn deze scholen met een 'andere stroming'een uitkomst.
groet, Monique

Mach
13-05-2012 om 22:47
Bij ons
Komen die kinderen ook wel op het goede nivo terecht. Wat dat betreft heb ik tegenwoordig vele malen meer vertrouwen in debrugklas van het VO dan in de 8 jaar basisschool ( helaas)

Monique
14-05-2012 om 18:48
Ijskoude douche dus, niet te filmen
Vanmiddag heb ik het aanmeldingsformulier terug gehad om zelf in te vullen en te ondertekenen. Het is verschrikkelijk! niet te filmen. We zijn er kapot van eerlijk gezegd en weten niet meer wat we er mee aanmoeten.
Ik ben deze discussie begonnen met de vraag of het verstandig zou zijn om een warme overdracht af te wachten of dat de BS op deze manier roet in het eten zou gooien, omdat we eindelijk een leuke school met een goed niveau hadden gevonden willen we dit risico niet lopen. Het betreft een openbare scholengemeenschap en we komen nu van een christelijke basisschool, ik heb de indruk dat daar ook een aantal mensen niet blij mee zijn.
Daar komt bij dat zoon dyscalculie heeft en de BS er sterk op aangedrongen heeft dat hij LWOO krijgt bij het niveau wat hij op het VMBO gaat doen (MavoPlus). Deze had hij op alle fronten veel te goed gemaakt, behalve dan natuurlijk het rekenen. Bovendien willen ze deze LWOOtest in combinatie met de mislukte NIO doen (score 70) Terwijl hij al meerdere orthopedagogische onderzoeken heeft gehad en zijn werkelijke IQ 106 is. Veel te hoog voor LWOO dus. Pure zwendel eigenlijk. Ik had al mijn bedenkingen...maar goed BS drong er erg op aan (...als het mijn kind was....etc) Nu krijg ik bij het aanmeldingsformulier een onderwijskundig rapport tbv de aanmelding en dat is een bijlage bij het algemene aanmeldingsformulier, voor leerlingen die worden aangemeld bij het praktijkonderwijs en/of leerwegonderst. onderwijs. MAAR ER KLOPT NIETS VAN...het is helemaal niet goed ingevuld! maar wat het ergste is, zijn de gegevens mbt de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind, lees en huiver, ik heb het letterlijk overgetypt:
Hij is een aardige en beste jongen, over zijn werkhouding valt veel te zeggen, hij is snel afgeleid en zijn werktempo ligt erg laag en ook heeft hij veel moeite om zich op de juiste manier te concentreren. Aan rekenen heeft hij een broertje dood, hij plant niet en organiseren gaat hem ook niet goed af, bovendien is hij voortdurend het overzicht kwijt.
Zijn gedrag is een afspiegeling van zijn houding, wanneer het goed gaat toont hij gewenst gedrag, maar als het niet goed gaat dan toont hij gedrag waarbij hij allerlei uitvluchten en redenen bedenkt, de confrontatie aangaat en waarbij hij brutaal of verbaal agressief kan worden (!!!!)
Ik werd er zo verdrietig van toen ik dit las. Nog nooit in zijn hele basisschool tijd heeft er iemand zulke dingen over hem gezegd. In alle rapporten die hij heeft gemaakt (en dat zijn er veel geloof me) Is er NOG NOOIT naar voren gekomen dat hij dit gedrag vertoont. Wat is dit? Dat hij concentratieproblemen heeft kun je toch ook anders verwoorden, waarom overkomt ons dit? het gaat nog even door op de volgende pagina, de AVL lijst:
Hij heeft zijn huiswerk nooit af
Hij is lui
Toont geen interesse
Heeft niet veel vrienden
Kan niet goed samenwerken
Presteert niets onder tijdsdruk
Heeft heel veel aanmoediging nodig
Geeft nooit ongelijk toe
Wat voor een monsterlijk kind is dit??? Tja...die van mij....
Verder verteld de LK nog dat hij heel iets anders ervaart in de praktijk dan dat de orthopedagoog in het verslag heeft staan. En dan staat er nog:
Alle relevante documenten zijn reeds digitaal verstuurd en in jullie bezit.
En als laatste zie ik ook nog in de aanmelding dat alle DLE scores lager zijn ingevuld als de scores die ik heb van mijn zoon.
Wie weet er nog een goede advocaat???? Help, ik zit er helemaal doorheen.
groet, Monique

Monique
14-05-2012 om 21:43
Pff...even overnieuw
Het was een beetje verwarrend, ik heb het even iets aangepast. Ik was ook zo kwaad vanmiddag.
Vanmiddag heb ik het aanmeldingsformulier voor de Mavo Plus terug gehad van de BS om het ook zelf in te vullen en te ondertekenen. Maar wat er in staat is verschrikkelijk! niet te filmen. We zijn er kapot van eerlijk gezegd en weten niet meer wat we er mee aanmoeten.
Ik ben deze discussie begonnen met de vraag of het verstandig zou zijn om een warme overdracht af te wachten of dat de BS op deze manier roet in het eten zou gooien, omdat we eindelijk een leuke school met een goed niveau hadden gevonden willen we dit risico niet lopen. Het betreft een openbare scholengemeenschap en we komen nu van een christelijke basisschool, ik heb de indruk dat daar ook een aantal mensen niet blij mee zijn.
Daar komt bij dat zoon dyscalculie heeft en de BS er sterk op aangedrongen heeft dat hij LWOO krijgt bij het niveau wat hij op het VMBO gaat doen (MavoPlus). De test hiervoor had hij op alle fronten veel te goed gemaakt, behalve dan natuurlijk het rekenen. Bovendien willen ze deze LWOOtest in combinatie met de mislukte NIO doen (score 70) Terwijl hij al meerdere orthopedagogische onderzoeken heeft gehad en zijn werkelijke IQ 106 is. Veel te hoog voor LWOO dus. Pure zwendel eigenlijk. Ik had al mijn bedenkingen...maar goed BS drong er erg op aan (...als het mijn kind was....etc) Nu krijg ik bij het aanmeldingsformulier een onderwijskundig rapport tbv de aanmelding en dat is een bijlage bij het algemene aanmeldingsformulier, voor leerlingen die worden aangemeld bij het praktijkonderwijs en/of leerwegonderst. onderwijs. MAAR ER KLOPT NIETS VAN...het is helemaal niet goed ingevuld! maar wat het ergste is, zijn de gegevens mbt de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind, lees en huiver, ik heb het letterlijk overgetypt:
Hij is een aardige en beste jongen, over zijn werkhouding valt veel te zeggen, hij is snel afgeleid en zijn werktempo ligt erg laag en ook heeft hij veel moeite om zich op de juiste manier te concentreren. Aan rekenen heeft hij een broertje dood, hij plant niet en organiseren gaat hem ook niet goed af, bovendien is hij voortdurend het overzicht kwijt.
Zijn gedrag is een afspiegeling van zijn houding, wanneer het goed gaat toont hij gewenst gedrag, maar als het niet goed gaat dan toont hij gedrag waarbij hij allerlei uitvluchten en redenen bedenkt, de confrontatie aangaat en waarbij hij brutaal of verbaal agressief kan worden (!!!!)
Ik werd er zo verdrietig van toen ik dit las. Nog nooit in zijn hele basisschool tijd heeft er iemand zulke dingen over hem gezegd. In alle rapporten die hij heeft gemaakt (en dat zijn er veel geloof me) Is er NOG NOOIT naar voren gekomen dat hij dit gedrag vertoont. Wat is dit? Dat hij concentratieproblemen heeft kun je toch ook anders verwoorden, waarom overkomt ons dit? het gaat nog even door op de volgende pagina, de AVL lijst:
Hij heeft zijn huiswerk nooit af
Hij is lui
Toont geen interesse
Heeft niet veel vrienden
Kan niet goed samenwerken
Presteert niets onder tijdsdruk
Heeft heel veel aanmoediging nodig
Geeft nooit ongelijk toe
Wat voor een monsterlijk kind is dit??? Tja...die van mij....
Verder verteld de LK nog dat hij heel iets anders ervaart in de praktijk dan dat de orthopedagoog in het verslag heeft staan. En dan staat er nog vermeld aan de VO:
"Alle relevante documenten zijn reeds digitaal verstuurd en in jullie bezit"
En als laatste zie ik ook nog in de aanmelding dat alle DLE scores lager zijn ingevuld als de scores die ik heb van mijn zoon.
Help, ik zit er helemaal doorheen.
groet, Monique

Leen13
14-05-2012 om 21:49
Advocaat
Kennelijk heb je niet voldoende tijd gehad om de basisschool tegen te houden. Natuurlijk kun je klagen. Als je een lange adem hebt kun je procederen tegen de school en in elk geval een klacht indienen bij het bestuur van de school. Meestal is er ook een klachtenprocedure.
Ik zou in elk geval contact leggen met onderwijsconsumenten als je in de regio Amsterdam bent. http://www.onderwijsconsument.nl/ouders/ en anders met onderwijsconsulenten. http://www.onderwijsconsulenten.nl/.
Laat je goed adviseren want dit soort zaken zijn altijd lastig en je kunt een hoop energie verspillen.
Maar blijf vooral opletten wat de kortste weg is naar een passende school voor je zoon.

skik
14-05-2012 om 21:51
Jeetje marjolein!
Misschien kan een onderwijsconsulent je helpen? Heeft de nieuwe school deze gegevens al in zijn bezit, of kan je ook aanmelden zonder de overdrachtsgegevens van de basisschool, in elk geval alle subjectieve uitspraken? Wat bizar dat de school andere DLE scores heeft genoteerd dan jij hebt gekregen. Kan het zijn dat je zoon een jaar heeft gedoubleerd of gekleuterverlengd en dat de school de DL/DLE gegevens nu beoordeelt op basis van het alternatief leerlingrapport?
"Aan rekenen heeft hij een broertje dood". Ja duh, hij heeft dyscalculie. Hoe kan een leekracht zoiets zeggen!
"Zijn gedrag is een afspiegeling van zijn houding". Hmm, ik denk dat je zoons gedrag een afspiegeling is van de houding van de leerkracht.
Ik hoop dat je iemand kan vinden die je kan helpen.
skik

Monique
14-05-2012 om 22:47
Misschien
is het beter om de nieuwe school te bellen en het uit te leggen en te vragen wat voor gegevens de toelatingscommissie precies nodig heeft. Ik heb ondertussen al heel wat gegevens verzameld. Dan kan ik die sturen en zijn ze niet bevooroordeeld. Hopelijk kan ik de gegevens nog tegenhouden die digitaal zijn doorgestuurd.
De DLE gegevens waren bij de LWOO test heel goed (te goed), maar ze hebben hun eigen, minder goede en ietwat verouderde (voordat zoon medicatie kreeg voor zijn concentratie) gebruikt, hoe flauw....
groet, Monique

Toke
14-05-2012 om 23:18
Beetje sprakeloos
Ik zit hier helemaal niet goed in, dus heb geen zinnig advies voor je. Maar ik vind het zo erg dat een leerkracht zo'n overdracht kan schrijven en daarmee een kind een kans op goed passend onderwijs kan onthouden. Sprakeloos ben ik ervan.
Ik wil je dus vooral veel sterkte in de strijd wensen. Ik hoop voor je zoon dat de VO-school snel de onredelijkheid van het verslag inziet.
Zou het zin hebben om te gaan praten met directeur BS? Weet die wel welke onzin er in dit verslag staat? Of hoe zwaar subjectief dit is ingevuld? Mag dat nou allemaal zomaar?
Verder zou ik inderdaad ook proberen om de regie zoveel mogelijk in eigen hand te nemen. In hoeverre moet je die bijlage aan de aanmelding toevoegen? Als het niet moet, niet doen. Als het wel moet, dan je eigen toelichting erbij. Over die DLE gegevens: daarvan zou ik echt eisen dat de meest recente gegevens worden toegveoegd. Desnoods allebei, dat maakt alleen maar duidelijk dat medicatie enorme (positieve) invloed heeft gehad op een cruciaal moment. Maar alleen de oude, dat riekt naar een doelbewust andere voorstelling van zaken. Ik ben benieuwd wat een schooldirectie daarover te melden heeft.

Karmijn
14-05-2012 om 23:24
Monique
Op de middelbare school van mijn kinderen is er een persoon die de toelating van kinderen coördineert. Ik zou in jouw geval met die persoon willen praten. Dan kun je laten zien dat je redelijk bent, serieus bent en dat je een realistisch beeld hebt van de vermogens van je kind.
En dan niet schelden of klagen over de basisschool, zie het als een sollicitatiegesprek. Het maakt een slechte indruk als je klaagt over je vorige baas. Ik zou rustig en kalm zeggen dat je een groot verschil van mening hebt, met de basisschool, dat je het idee hebt dat jouw zoon nooit goed gezien is en dat je dat kunt staven door de rapportage van de orthopedagoog. Maar dat je snapt dat het voor hen heel moeilijk is op deze manier een eerlijk beeld te krijgen van je zoon.
In gesprek met de toelatingsdame van 'onze' vo-school, viel me op dat er bepaalde begrippen zijn, die ze belangrijk vonden. Dat ging om 'zelfstandigheid', ' sociaal gedrag' (zoals bijvoorbeeld in een gymles en in samenwerkingssituaties), 'werkhouding' en het begrip 'kans' (als in, 'we willen hem graag de kans geven te laten zien wat hij kan').
Wel ellendig hoor, sterkte met alles.

Evanlyn
15-05-2012 om 10:28
Gaan praten
Inderdaad, het is een sollicitatie, waarbij de vorige baas helaas een slechte referentie heeft gegeven. Dus snel gaan praten met de nieuwe baas, want die moet je overtuigen! Misschien heeft de nieuwe school wel vaker dit soort abnormale "overdrachten" van jouw oude school gehad, zodat je een willig oor vindt?
Dat neemt niet weg dat dit gedrag van de school klachtwaardig is; het is zowat smaad te noemen! Maar daarop kun je altijd nog achteraf actie ondernemen.
Als je de middelbare school kan overtuigen, is je probleem in ieder geval opgelost. Kun je ze niet overtuigen, dan moet je inderdaad hulp van buiten inroepen. Wat een ellende zeg, sterkte!

M Lavell
15-05-2012 om 10:35
Zakelijk blijven
Je hebt nu dus een rapportage en een formulier om te ondertekenen. Maak daarvan een kopie en breng daarop alle correcties aan, voorzover dat gaat. Plaats de algemene opmerking dat je de indruk krijgt dat hier sprake is van fraude/valsheid in geschrifte (de verkeerde DLE scores, verkeerde IQ score) Plaats opmerkingen bij het geschreven commentaar, bijvoorbeeld: dit is helemaal nieuw voor ons. In alle jaren rapporten en onderzoek zijn deze opmerkingen over het gedrag van onze zoon nog niet eerder gemaakt. Ze lijken eerder het vooringenomen doel om tot LWOO te kunnen ondersteunen te dienen, dan een feitelijk informatieve beschrijving van onze zoon te zijn.
Briefje naar de basisschool, cc leerkracht (invuller) cc nieuwe school.
Kop:Aansprakelijkheidsstelling
Geacht schoolhoofd,
Met verwijzing naar het CBP Richtsnoer Informatieplicht basisscholen (http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_20090609_informatieplicht_basisscholen.pdf, doe 'm er als bijlage bij) in combinatie met de analyse van gegevensoverdracht door de Inspectie in het rapport 'Hoera! Ik ga weer naar school' van de Nationale Ombudsman, wijs ik u op het volgende:
Ik heb van leerkracht xx een aanmeldingsformulier VO ontvangen met als bijlage het onderwijskundig rapport van onze zoon.
Het rapport blinkt uit in fouten, overtollige informatie en suggestieve mededelingen. Het is altijd vervelend om zaken over je kind te horen te krijgen die je niet herkent, maar het zou zo ernstig niet zijn als er niet ook de volgende opmerking aan de vo school geplaatst was: "Alle relevante documenten zijn reeds digitaal verstuurd en in jullie bezit"
Het Richtsnoer Informatieplicht Basisscholen geeft aan dat er, voordat gegevens overgedragen mogen worden, overleg moet zijn met de ouders over de gegevens die worden overgedragen.
Dat is er niet geweest. De school handelt hierdoor in strijd met de wet.
Bovendien wijst de Inspectie van het onderwijs in het rapport 'Hoera! Ik ga weer naar school' er eens te meer op dat al die gegevensoverdracht niet in de selectieprocedure thuishoort. Citaat:"Uit deze casus lees ik verder dat er van de kant van de school en de leerplichtambtenaar vanuit wordt gegaan dat er bij wisseling van school door een potentieel ontvangende school vooraf inlichtingen over de leerling kunnen worden gevraagd bij de school die de betrokken leerling op dat moment nog bezoekt. Op grond daarvan zou een potentieel ontvangende school vooraf al vernemen wat de problemen van de aangemelde leerling zijn en haar beslissing over toelating daarvan laten afhangen.
Dit is een gang van zaken die in strijd is met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en met artikel 42 Wet op het Primair onderwijs (artikel 43 Wet op de Expertisecentra). Deze artikelen bepalen uitdrukkelijk dat het onderwijskundig rapport dient te worden opgesteld ten behoeve van de ontvangende school en niet ten behoeve van een school die nog aan het overwegen is de leerling toe te laten en dus nog geen ontvangende school is, hooguit een potentieel ontvangende school. Deze bepalingen verplichten ook niet tot verwerking van persoonsgegevens, waarmee deze verwerking – zonder uitdrukkelijke toestemming van degene wiens persoonsgegeven het betreft, of diens wettelijke vertegenwoordiger – in strijd komt met de Wbp."
Die Inspectie doelt hier op het aan de selecterende school bekend maken van voor de selectie niet relevante problemen. In het geval van onze zoon en de nu al onrechtmatig overgedragen gegevens, gaat het om het verstrekken van onjuiste gegevens en subjectieve inkleuring van indrukken die wellicht wel bij de onjuiste gegevens passen, zie de opmerkingen bij de AVL lijst, maar die daarbij verzonnen lijken. Het zijn typeringen over het gedrag van onze zoon die in geen van de vele rapportages die er van onze zoon gemaakt zijn, eerder zijn opgemerkt.
Wij wijzen u erop dat onze zoon door zijn laatst behaalde DLE scores in combinatie met zijn IQ blijkens de orthopedagogische rapportage, niet rechtmatig aanspraak kan maken op LWOO.
De rapportage zoals reeds aan de VO school verzonden is, plukt selectief die gegevens die die aanspraak wel mogelijk maken: oude DLE gegevens en de mislukte NIO-toets.
Het is een halve waarheid en lijkt daarmee op fraude of valsheid in geschrifte.
Erger natuurlijk: de rapportage zoals deze gedaan is, kan de toelating van onze zoon op de school van onze voorkeur frusteren. Daar wijst de Inspectie ook op, zie het citaat.
Wij gaan ervan uit dat u alles in het werk zult stellen om de overdracht van de gegevens van onze zoon alsnog aan de wettelijke eisen te zullen laten voldoen.
We vragen daarom om directe terugtrekking van de digtale rapportages, correctie van de gegevens, beperking van de gegevens tot dat deel dat hoort bij de selectieprocedure.
Ondertussen behouden wij alle rechten voor om u voor eventuele uit uw handelswijze volgende schade aansprakelijk te stellen.
Samenvattend: Wij willen graag zsm van u vernemen dat u aan de xxx school heeft gemeld dat de digitale rapportages foutief verstrekt zijn en dat deze vernietigd dienen te worden.
Wij willen zsm een afspraak die recht doet aan ons recht op inzage en correctie zoals vermeld in het Richtsnoer Informatieplicht.
Wij werken graag mee aan de overdracht van een dossier dat recht doet aan die informatie die noodzakelijk is voor de overdracht van informatie binnen de selectieprocedure van het VO.
Hopend spoedig van u te zullen vernemen,
Ouders van xxx.
Groet,
Miriam Lavell

meelezer
15-05-2012 om 18:47
Miriam - geweldig
Chapeau, mooie brief! En Monique, sterkte, laat je zoon niet de dupe worden van deze ... tja... onderwijsmensen.