Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat doen?

Onze dochter zit in groep 5. Ze scoort laag met rekenen en spelling op de cito V of IV.
Dmt I en begrijpend lezen ll. Dit was de score in groep 4. Nu is haar score hetzelfde maar begrijpend lezen is ook nog achteruit gegaan van ll naar IV.
Ze is erg timide en ervaart snel angst op school. Thuis hebben wij een bijles juf vorig jaar over de vloer gehad en toen waren haar score's voor spelling en rekenen ll (thuis). Maar op school doet ze dit dus niet en ze gaat nu zelfs achteruit met begrijpen lezen, wat een behoorlijk duik is naar beneden.
School die geeft eigenlijk niks aan en zegt hier ook weinig over. Wij hebben het gevoel dat ze zo nergens gaat komen. Iemand een idee hoe wij dit kunnen aan pakken. En wat school zou kunnen doen. Apart toetsen op school levert niks op.
Maar dat je geen vooruitgang zien terwijl ze nu in groep 5 zit kan toch niet kloppen. 


Ga eerst eens een gesprek aan op school
Gaat kind met plezier naar school ?

wat bedoel je met school zegt hier niets over? Als je een gesprek hebt met haar leerkracht dan zegt hij niets? 

Waarom hebben jullie de keus gemaakt voor bijles? Ik ken dit niet zo. Behalve dat er extra ondersteuning kan zijn op school. 

Ervaart dochter vanuit jullie misschien de druk om te presteren?

Ik zou inzetten op iets wat maakt dat ze wat meer zelfvertrouwen krijgt en minder angst ervaart.... dat lijkt me een belangrijke voorwaarden om te groeien.... v

Met deze scores zou het logisch zijn als ze verlengde instructie op school krijgt. Daar kun je best naar informeren. Hoe maakt ze de methodetoetsen? Wat zien ze tijdens de lessen enz. Alles staat of valt natuurlijk niet met die ene Cito toets. Tuurlijk komt ze wel ergens, er zijn gelukkig voor zowel theoretische alswel meer praktisch ingestelde kinderen heel wat wegen die naar ergens leiden. 

Begrijpend lezen begint redelijk eenvoudig en wordt dan steeds complexer. Dat ze op dat gebied lager is gaan scoren, is dus niet noodzakelijkerwijs heel gek of verontrustend. 

Voor het overige vind ik het lastig om er echt iets over te zeggen op basis van je post. Kinderen die meermaals een V of een IV scoren, laten soms desondanks (ten opzichte van hun vorige vaardigheidsscore) een mooie groei zien. In dat geval is er in mijn optiek geen probleem, tenzij er concrete redenen zijn om aan te nemen dat ze onderpresteren of dat er een leerprobleem meespeelt dat geadresseerd moet worden. Het is nu eenmaal per definitie zo dat niet alle kinderen II of I scores behalen. Als je dochter echter op meerdere gebieden steeds slechter scoort en te weinig groei laat zien, is het natuurlijk een ander verhaal.

Waarom hebben jullie destijds voor bijles gekozen? 

wat zegt de leerkracht? Ik neem aan dat er rapport of 10 minutengesprekken zijn waarin dit besproken wordt. Je mag ook tussentijds gesprek aanvragen met de leerkracht. Is de ib-er betrokken? 

Voor het stukje angst zou je bijv schoolmaatschappelijk werk kunnen inzetten. Ib-er kan je daarover informeren. Die begeleiding heeft mijn dochter flink geholpen (faalangstig, niet goed in haar vel) daardoor komt ze nu meer tot haar recht. 

'Wij hebben het gevoel dat ze zo nergens gaat komen.' Natuurlijk gaat ze wel ergens komen! Begin met zelf vertrouwen hierover uit te stralen: je komt er wel, misschien een andere weg dan andere kinderen, maar je komt er wel.

Tsjor

tsjor schreef op 20-02-2023 om 11:22:

'Wij hebben het gevoel dat ze zo nergens gaat komen.' Natuurlijk gaat ze wel ergens komen! Begin met zelf vertrouwen hierover uit te stralen: je komt er wel, misschien een andere weg dan andere kinderen, maar je komt er wel.

Tsjor

Dit!

Als dochter veel last heeft van faalangst, kun je kijken of hier hulp bij nodig is. Kan via school of via huisarts/gemeente. Dit lijkt me heel vervelend voor haar.

Maar om te zeggen dat dochter met deze cito-scores wellicht nergens gaat komen...ik schrik daarvan dat je dat denkt! Met een cito 4 kun je naar vmbo kader en daarna naar mbo niveau 4. Het is fijn wanneer je kind er met 2 vingers in de neus doorheen vliegt en naar het VWO kan, maar voor veel is dit niet zo. Er zijn meer wegen naar Rome en je dochter gaat haar weg echt wel vinden. 

Een kind op deze leeftijd bijles geven vind ik ook bedenkelijk. Cito's afnemen thuis? Waarom doe je dit? Bedenk dat je faalangst ook kunt vergoten wanneer je verwachtingen op je kind legt die je kind niet waar kan maken. 

en vergeet niet dat de cito een relatieve score is, er zal altijd 20% van de leerlingen  v scoren. 

Goed om te kijken of dit een wegneembare oorzaak heeft maar dat zal niet altijd het geval zijn.

Je kind is goed zoals die is en bewandeld een eigen pad met eigen afslagen.  Maar de meesten komen prima op hun pootjes terecht op een plek die bij hun past.

tsjor schreef op 20-02-2023 om 11:22:

'Wij hebben het gevoel dat ze zo nergens gaat komen.' Natuurlijk gaat ze wel ergens komen! Begin met zelf vertrouwen hierover uit te stralen: je komt er wel, misschien een andere weg dan andere kinderen, maar je komt er wel.

Tsjor

Daar had ik ook al moeite mee. Je kan niet zo goed leren op school, dus dan kom je nergens??  Als je die gedachte ook naar je kind uitstraalt wordt het vanzelf de waarheid... maar dat ligt dan niet aan een eventueel laag cognitief niveau of een praktische opleiding later. 

M.a.w. kan het zijn dat je kind gewoon dit niveau heeft, of denk je dat je een redelijk intelligent kind hebt dat veel hoger zou moeten uitkomen dan IV scores? Of maak je je vooral zorgen om de daling van de scores? Heb je al een gesprek erover gehad met de leerkracht, of verwacht je dat die er zelf mee komt (dat zal niet zo snel gebeuren denk ik)

De kloof tussen wat ze thuis presteert en op school laat zien is wel erg groot.  En bij zulke lage scores zou ik me als ouders ook  zorgen maken. Er kunnen een aantal oorzaken zijn die buiten het kind om liggen waardoor ze zo matig presteert. Hoe is het met de kwaliteit van het onderwijs die ze krijgt dit jaar in vergelijking met groep 3 en 4. Functioneert juf of meester misschien ondermaats. Was er veel uitval? Zijn er veel wisselingen geweest, veel tijdelijke invallers? Gaat het misschien om een drukke klas, die de leerkracht amper aan kan? Zijn ze misschien op een andere begrijpend lezen methode overgestapt? Zo eentje waar het vooral gaat om verwijswoorden en grammaticale structuren in plaats van om inhoud en tekstbegrip? 

Een kind nog met extra onderwijs belasten na schooltijd ben ik ook geen voorstander van. Maar misschien is het mogelijk dat ze een paar middagen schoolonderwijs kan vervangen door thuisonderwijs. 

kenfan schreef op 20-02-2023 om 15:29:

De kloof tussen wat ze thuis presteert en op school laat zien is wel erg groot. En bij zulke lage scores zou ik me als ouders ook zorgen maken. Er kunnen een aantal oorzaken zijn die buiten het kind om liggen waardoor ze zo matig presteert. Hoe is het met de kwaliteit van het onderwijs die ze krijgt dit jaar in vergelijking met groep 3 en 4. Functioneert juf of meester misschien ondermaats. Was er veel uitval? Zijn er veel wisselingen geweest, veel tijdelijke invallers? Gaat het misschien om een drukke klas, die de leerkracht amper aan kan? Zijn ze misschien op een andere begrijpend lezen methode overgestapt? Zo eentje waar het vooral gaat om verwijswoorden en grammaticale structuren in plaats van om inhoud en tekstbegrip?

Een kind nog met extra onderwijs belasten na schooltijd ben ik ook geen voorstander van. Maar misschien is het mogelijk dat ze een paar middagen schoolonderwijs kan vervangen door thuisonderwijs.

Dat laatste kan in Nederland niet. Kinderen hebben leerplicht en ook schoolplicht. Het lijkt me daarbij ook niet wenselijk dat alle ouders desgewenst onder schooltijd zelf hun eigen onderwijs gaan geven. Dan heb je als school geen zicht meer op wat er geleerd wordt, wie wat wel en niet gehad heeft.

Bijles in groep vier zou ik ook niet doen. Als ze angstig is op school en bij toetsen zou ik daarmee aan de slag gaan. 

En ook als een kind niet zo goed kan meekomen, komt het er doorgaans wel. We hoeven niet allemaal naar het vwo. Als je geen hele stomme keuzes maakt, komen de meeste mensen echt wel op hun pootjes terecht.

MamaE schreef op 20-02-2023 om 15:37:

[..]

Dat laatste kan in Nederland niet. Kinderen hebben leerplicht en ook schoolplicht. Het lijkt me daarbij ook niet wenselijk dat alle ouders desgewenst onder schooltijd zelf hun eigen onderwijs gaan geven. Dan heb je als school geen zicht meer op wat er geleerd wordt, wie wat wel en niet gehad heeft.

Bijles in groep vier zou ik ook niet doen. Als ze angstig is op school en bij toetsen zou ik daarmee aan de slag gaan.

En ook als een kind niet zo goed kan meekomen, komt het er doorgaans wel. We hoeven niet allemaal naar het vwo. Als je geen hele stomme keuzes maakt, komen de meeste mensen echt wel op hun pootjes terecht.

Bijles zou ik in groep 4 juist wel doen. Wat je in groep 3 leert, wordt grotendeels herhaald in groep 4. Die bijles hoeft niet belastend te zijn. Je kan ook leren met dmv een spelletje. Er zijn ook allerlei rekenapps en spellingsapps voor deze leeftijd. En veel lezen natuurlijk. Dat laatste kan je samen doen. Vooral veel verhalenboeken lezen dat is goed voor het leren te lezen wat er tussen de regels door staat. Bij boeken over feitjes of droge kennis, heb je dat niet zo zeer. Zo oefen je toch begrijpend lezen. 

Dat "Je komt er wel" heb ik nooit begrepen. Lekker vaag maar wel positief. Tja.. wat heb je er aan. Uiteindelijk wil je dat kind bloeit en dat doet het niet als het op de tenen moet lopen maar ook niet als iets veel te makkelijk is dat er geen uitdaging is. 

Bij mijn kinderen heb ik altijd uitgezocht wat er aan de hand is. Achterstanden en faalangsten worden niet minder als je niets doet.. Breng het in kaart en pak het aan. Doet school het niet (waarom?) dan zou ik het thuis doen (en een andere school zoeken). Soms kunnen scholen ook iets niet en in mijn ervaring zijn scholen lang niet altijd even professioneel, dus staar je ook niet blind op zo'n school. 

Toen mijn kind in groep 4 zat heb ik via de huisarts een verwijzing naar de logopediste gekregen en kind is daar getest op kennis van de spellingsregels uitgezet tegen de maanden les en daarin zat een flink gat. Onze school was zo professioneel om te stellen dat die achterstand echt iets was voor thuis. We hebben gelijk een nieuwe school gezocht en bijles geregeld (omdat geen enkele school staat te trappelen om een nieuwe leerling te moeten bijspijkeren met een spellingsachterstand van bijna een jaar). 

Trek je eigen plan. 

MamaE schreef op 20-02-2023 om 15:37:

[..]

Dat laatste kan in Nederland niet. Kinderen hebben leerplicht en ook schoolplicht. Het lijkt me daarbij ook niet wenselijk dat alle ouders desgewenst onder schooltijd zelf hun eigen onderwijs gaan geven. .

Kan in overleg met school prima geregeld worden. Want school heeft ook de plicht passend onderwijs te geven.

Genoeg kinderen die onder schooltijd therapie, sport of andere afwijkende activiteiten hebben. Ze volgen niet allemaal hetzelfde programma.

Ysenda schreef op 20-02-2023 om 16:16:

[..]

Kan in overleg met school prima geregeld worden. Want school heeft ook de plicht passend onderwijs te geven.

Genoeg kinderen die onder schooltijd therapie, sport of andere afwijkende activiteiten hebben. Ze volgen niet allemaal hetzelfde programma.

Passend onderwijs dat kan nog wel een ding zijn dat je moet halen en ouders weten natuurlijk niet goed was passend is. Je bent volledig afhankelijk van school. Scholen met gedrag waarvan je je afvraagt of ze wel kunnen dan wel willen.. die gaan zich niet opeens gedragen omdat ouders aan de bel hangen, is mijn ervaring. Soms is dat omdat scholen weinig geld hebben en dus weinig mogelijkheden of gewoon niet professioneel zijn (als je hulp vraagt dan geef je misschien wel toe dat je niet zo goed bent).

Ik heb heel veel gesprekken met school gevoerd (directeur, leerkrachten) maar werd heel behendig steeds op een zijspoor gezet. Tot op het niveau van het recht op inzage van het dossier .. ik kreeg een crispy nieuwe klapper met maagdelijk wit papier, 2x dezelfde brief uitgeprint en in 1x geperforeerd (gaatjes zaten allemaal op dezelfde hoogte). Geen enkel verslag van de gevoerde gesprekken, gemaakte afspraken etc.. Dat klopte helemaal niet. Op een gegeven moment was de maat vol en dacht ik, wil-niet ligt naast kan-niet op het kerkhof.. wegwezen hier. En ik heb een zorgenkind (geen grote maar toch) dus ik had het eerst in die hoek gezocht. Kind is helemaal opgebloeid op de nieuwe school. Dus schroom niet om daar een deel van de oplossing te zoeken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.