Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Liane68

Liane68

12-06-2018 om 22:10

Wat dragen jullie bij aan studerend kind op kamers?

Ik ben erg benieuwd naar hoe ouders het financieel regelen met hun kinderen die gaan studeren en op kamers gaan wonen. Wat dragen jullie bij?

Ik ben (alleen) op zoek naar ouders die *wel* de middelen hebben om (bijna) alles bij te dragen aan de studiekosten incl. het op kamers wonen van hun kinderen en waarbij er dus geen noodzaak is dat de studenten moeten lenen omdat de ouders het niet of niet volledig *kunnen* betalen.

Het lijkt mij niet goed om zomaar "alles" voor je kind te betalen, alleen omdat je dat als ouders kunt betalen. We hebben ze in het verleden ook niet heel erg verwend met royaal zak- en kleedgeld, dus in die zin zijn ze gewend dat de sky niet de limit is (ook al weten ze dat we best wat geld te besteden hebben).

Maar hoe doen jullie dat met studeren?

Wat betalen jullie wel of niet? Bijv. wel: collegegeld, boeken, laptop nodig voor studie, kamerhuur? Of krijgen ze een budget en moeten ze daarvan een kamer huren en boeken kopen? En moeten ze zelf lenen voor een duurdere kamer of houden ze geld over met 2e hands boeken kopen?

Laten jullie ze toch (deels) lenen en krijgen ze dat evt. later alsnog (deels?) terug?

Ik ken iemand die heeft gezegd dat dochter EUR 600 moet lenen per maand en de rest betalen zij. Maar dat vind ik een beetje apart. Alsof je dan al het gefeest en bier gaat financieren? Ik neig juist naar: WIJ betalen EUR X per maand en de rest moet je maar lenen of bijverdienen. Maar hoeveel geef je dan per maand?

En bepaal je dat voor ze gaan studeren en voor je weet hoeveel een kamer kost? Of pas nadat er een kamer gevonden is? En betaal je een kamer van EUR 400, ook als er in die stad ook kamers van EUR 300 te vinden zijn (misschien kleiner, misschien even goed zoeken of even wachten ...)? Voor de duidelijkheid, kind gaat niet in Amsterdam studeren .

Wat betalen jullie aan studentenverenigingen, studieverenigingen, sportclubs voor jullie studerende kinderen?

Ik hoop dat ik hier mensen tref met ervaring en dat jullie willen delen hoe jullie het doen, zodat we een beetje kunnen kijken wat wij geschikt vinden en wat praktisch en redelijk is.

Het lijkt me ook niet wenselijk als kind veel moet werken en daardoor de studie niet haalt.

Ik realiseer me dat we in een luxepositie zitten en onze kinderen ook, omdat er genoeg mensen zijn die niet (veel) kunnen bijdragen. Maar ik zoek naar een goede balans en financiële afspraken en wil niet een blanco check afgeven.

Alvast heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen.


Neutraal

Ik behoor niet tot de rijke ouders, dus ik mag eigenlijk niets zeggen. Maar ik zou een objectieve maatstaf nemen. Die vind je bij Nibud: https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-studeren/
Dat komt dan op een totaal van 1169,-- euro per maand. Dan kan je kind zelf beslissen of hij/zij wel of niet naar een studentenvereniging wil gaan. Het lijkt mij geen goed plan als jij beslist waar zij het geld aan moeten uitgeven.
Eventueel kun je de belastingteruggave voor de zorgkosten van dit bedrag afhalen. Maar er is bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de eigen bijdrage, ik weet niet of je kind veel zorgkosten heeft. Dat zijn dan specifieke situaties waar je zelf rekening mee kunt houden.

Tsjor

Liane

Wat het belangrijkste is is dat je kind financiële verantwoordelijkheid heeft/krijgt. Ik heb dat bij een collega aardig mis zien gaan. Zoon kreeg alles betaald door papa en mama en maakte er een zooitje van. En mama kon alles weer gaan regelen omdat zoonlief dat ook niet voor elkaar kreeg. Hij moest bijvoorbeeld de huur overmaken en deed dat regelmatig niet. Moeder had slapeloze nachten omdat zoon wellicht uit huis zou worden gezet.
Verder heb ik geen ervaringen voor je. Mijn oudste gaat komend jaar ook studeren (hoop ik) maar blijft thuis wonen.
Denk dat het Nibud of anders een financieel adviseur goede informatiebronnen zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-06-2018 om 22:55

Noodzakelijke kosten

Voor onze thuiswonende student betalen we studie- en ziektekosten, en een basisbedrag voor kleding. Voor alle franje moet ze werken en/of lenen. Ik kan me voorstellen dat ik bij uitwonend de kamer nog zou bekostigen, maar lidmaatschap van allerlei verenigingen mag ze zelf betalen.

Gezamenlijk

Zoon, dochter ook, woont nog thuis. Zoon heeft nog de prestatiebeurs en verdient bij. En als er grote hobbels zijn, bijvoorbeeld aankomend studiejaar het betalen van het collegegeld en boeken voor een premaster die geen beurs (meer) heeft bespreken we dat. Zoon betaalt het meeste, kan het grotendeels zo neerleggen. Vader is gevraagd een paar honderd bij te dragen en wat er dan nog ligt, nul of een paar honderd, draag ik zelf bij.

Zoon is hard op zoek naar werk, de premaster heeft maar een beperkte studietijd en studiepunten, dus het zou moeten kunnen.
Waarschijnlijk lukt het wel. Zo niet kan ik gelukkig nog wat bijspringen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-06-2018 om 23:25

Als ik het kon betalen voor al onze kinderen

betaalde ik alles voor de studie. Ik geloof er niet zo in dat dat om de een of andere reden niet goed zou zijn. Juist fijn als ze mogelijkheid hebben zich helemaal op hun studie kunnen richten en/of niet hoeven te lenen.

Mijn ouders hebben eigenlijk ook alles betaald. Ik ben daar niet minder van geworden en kan heel erg goed met geld omgaan. Ik heb betrekkelijk sober geleefd in mijn studententijd en hard gestudeerd en heb nu een prima werkethos.

Dus, als ik het geld had, betaalde ik alle studiekosten. Niet een luxeleven ernaast overigens.

Aagje

bicyclette

bicyclette

13-06-2018 om 00:11

Liane

"Ik ben (alleen) op zoek naar ouders die *wel* de middelen hebben om (bijna) alles bij te dragen aan de studiekosten incl. het op kamers wonen van hun kinderen en waarbij er dus geen noodzaak is dat de studenten moeten lenen omdat de ouders het niet of niet volledig *kunnen* betalen."

Ik wil best vertellen hoe wij het doen, maar ik voldoe niet aan jouw criteria. Maar denk je dat er veel ouders zijn die dit echt kunnen? Studeren + op kamers wonen kost ca 1000 euro per maand. Studie duurt gemiddeld 4-5 jaar. En veel gezinnen hebben 2 of 3 kinderen. Een snelle rekensom brengt mij al op 100 tot 150.000 euro. Ik denk dat er maar weinig gezinnen zijn die dat op hun bankrekening hebben staan.

Of heb jij een ander referentiekader?

bicyclette

Vraagje. Bij die 1.000 euro zitten toch ook kosten die je nu al kwijt bent aan een kind (kleiding, eten etc). Het is dus niet zo dat het hele bedrag op je spaarrekening hoeft te staan.

Fransien

Fransien

13-06-2018 om 08:30

Mijn ouders

Destijds hebben mijn ouders de kamer, boeken en collegegeld betaald, de studiefinanciering had ik voor eten, kleding en andere uitgaven.
De ouders van mijn man hadden het een stuk minder breed, ze droegen bij wat ze konden maar hij moest zelf lenen.
We merken het nu, wij hebben het gelukkig goed en ik probeer zo veel mogelijk opzij te leggen voor de studie van de kinderen maar hij vindt dat ze zelf maar moeten lenen en zelf verantwoordelijk zijn voor hun opleiding.
We vinden wel beide dat met de twee duurste steden om de hoek ze lekker thuis mogen blijven wonen, als ze toch op kamers willen kunnen ze dat zelf betalen. Tenzij de opleiding niet in de buurt is, dan leggen we wat bij cq moeten ze extra lenen.

bicyclette

bicyclette

13-06-2018 om 08:50

Alkes

Dat klopt natuurlijk. En bovendien heb je dat geld niet in 1x nodig, maar verspreid over meerdere jaren.

Maar goed, het is denk ik meer mijn verbazing over de manier waarop de vraag wordt gesteld. Dat iemand alleen op zoek naar reacties van mensen die álles kunnen betalen.

Ik had dus gewoon helemaal niet moeten reageren

Goede vraag

Een goede vraag want als je een lening kan voorkomen, is het wel fijn om te lezen waar je rekening mee zal moeten houden. Voorkennis voorkomt een verkeerde aanpak.

Zelf blijft dochter eerste drie jaar nog thuis wonen omdat de studie in dezelfde woonplaats is. Maar daarna zal ze ook haar koffers pakken om het tweede deel op een andere universiteit af te ronden. Zo staan we dan voor dezelfde vraag.

Van vrienden weten we over de aanvraag van tegemoetkoming in zorgkosten en de huurtoeslag, die ook voor studenten geldt.
Momenteel werkt ze niet maar doet ze cursussen die bijdragen aan haar studie in pré.
Alfelopen jaar leefde ze van de €95 Pm zorgtoeslag als zak en kleedgeld.. We vroegen wel of ze daarmee kon rondkomen. Het ging goed want haar vriend heeft weinig te besteden dus doen ze ook geen dure dingen als festivals bezoeken. Ze kan een bijdrage krijgen voor de vakantie maar ze verkiezen een goedkopere vakantiebestemming ipv werken. Zo is ze geld bewust bezig.

Wat ik hiermee wilt zeggen is dat Lianne in haar vraag over de bijdrage, ook de situatie kan aankijken. Begin met een basisbijdrage inclusief x bedrag zakgeld en vraag na aanvangsperiode of de dochter het ermee redt. Als dat niet het geval is, kan Lianne vragen of ze tijd heeft voor een baantje, anders kan Lianne overwegen de bijdrage te verhogen.
Dergelijke besprekingen zijn een blijk van vertrouwen; kind weet dat ouders haar zien als een mens dat op een verantwoordelijke manier met geld kan omgaan.
Ik zou kiezen voor een situatie met tussentijdse overleggen waarin een kind ook de ruimte krijgt om aan te geven wanneer het vast dreigt te lopen.
Het doel van overleg is uiteindelijk om geen schuld op te hoeven bouwen en minimale vertraging van de studie.

Niki73

Niki73

13-06-2018 om 09:18

Als man van Francien

Ik sta erin als de man van Francien: ik heb het financieel goed en zal mijn kinderen straks zeker voor een deel gaan ondersteunen, maar ik zie een studielening echt niet als een probleem. De voorwaarden zijn uitstekend! Ik zie lenen voor je studie als een investering in je toekomst én een aanmoediging om verstandig met je geld en je studie om te gaan.
Als ze tijd genoeg hebben, zal ik ze ook zeker aanmoedigen om wat te gaan werken. Je hebt dan wat meer financiële armslag en je doet waardevolle ervaring op. Met een beetje geluk is het nog leuk ook.

Anyway, ik vertel mijn kinderen dat je nooit mag lenen of op afbetaling mag kopen, zeker niet voor vergankelijke dingen als auto's of mobieltjes, behalve voor het kopen van een woning en voor je studie. Dat zijn duurzame investeringen. Nu nog afwachten of de boodschap is overgekomen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-06-2018 om 09:31

Gisteren wilde ik nog een aanvulling doen

maar toen deed mijn internet het even niet of de site niet.

Maar als ik zeg dat ik de studie zou betalen, betekent dat naast de direct studiegerelateerde kosten ook de kosten van levensonderhoud binnen wat wij normaal vinden: kamer, eten, verzekeringen. Kind kan met ons op vakantie, eigen vakantie betaalt ze zelf. Doen we nu ook.

Kind studeert, maar woont nog thuis. Wij betalen collegegeld, ziektekostenverzekering, eigen risico, kost en inwoning enz. Boeken doet ze zelf, maar we stoppen haar daarvoor ook wel weer eens wat toe (toen we een flinke bol.com-bon hadden gekregen). Kleding doet ze ook zelf.
Ze heeft geen echt baantje dit jaar, wil eerst het negatieve bindend studieadvies omzeilen en liefst de propedeuse halen. Ze ligt mooi op koers voor beide. Ze verdient wel wat met oppassen op verschillende adressen. Ze leent een klein bedrag, maar spaart dat vooralsnog voor latere momenten of voor het geval ze het helemaal niet nodig heeft om straks alles in 1 keer af te lossen.

Als ik alles zou betalen voor een kind dat niet meer thuis woont, zou ik denk ik collegegeld zelf betalen en mss de ziektekosten vanwege het collectief. Voor de rest zou ik denk ik budget geven. Dan hebben ze de autonomie, die in mijn beleving ook hoort bij de leeftijd. Ik denk dat ik in de gaten zou houden wat de leefstijl is. Tegen die tijd dat ze makkelijker geld aan luxedingen lijkt uit te geven dan wijzelf, zou ik het gevoel hebben dat het budget wat omlaag kan.
Maar dat is voor kind 1 die heel goed met geld kan omgaan, of ik het met kind 2 ook zou doen, weet ik niet. Dat is namelijk een heel ander type....

Aagje

Niki73

Niki73

13-06-2018 om 09:43

Budget

Nee, ikzelf zou het collegegeld en de kamerhuur niet direct betalen. Ik zou ook zeker een vast bedrag geven en aanvankelijk samen budgetteren per maand en per jaar. Wat moet er maandelijks betaald worden? Natuurlijk eerst en altijd de kamerhuur, verzekeringen, je collegegeld (per maand of per jaar - reserveren), studiematerialen (weer: reserveren), kleding, eten en drinken, overig (koffie, uitgaan). Hoeveel krijg je, hoeveel moet/mag je lenen, is werken nog nodig? Juist dat overzicht krijgen is volgens mij erg belangrijk.

Net als Aagje zie ik geen enkel probleem bij een van mjin kinderen, het andere zal naar verwachting wat meer hulp nodig hebben.

Biebel

Biebel

13-06-2018 om 09:46

Ik vind het ook lastig

De afgelopen 2 jaar studeerde oudste in de buurt en woonde daarom nog thuis. Wij betaalden zijn zorgverzekering + een bijdrage voor vervoer/telefoon/fiets/ enz. En alle studiekosten. Hij wil graag veel festivals bezoeken en investeert in een feest dat hij organiseert: voor die kosten mag hij werken. Zeker toen hij stopte met zijn studie, heeft hij dat ook veel gedaan.

Nu gaat hij elders studeren, en wil op kamers. En ik herken de vraag en overweging. Sowieso blijven de studiekosten voor onze rekening, het verschil tussen zorgtoeslag en -verzekering + -kosten ook. De rest vind ik lastig. We neigen nu naar in elk geval betalen van de "opstartkosten" (hopelijk vind hij een kamer vóor de stufi start, borg en inrichting) als een lening, die we omzetten naar een gift als hij zijn P haalt. En misschien dat we de kamerhuur voor onze rekening nemen, maar het kan ook zomaar zijn dat we hem laten lenen. Waarbij we afspreken dat als hij slaagt, we (een deel van) de studieschuld terugbetalen.
Ofwel: we weten het nog niet. En zolang zoon nog geen kamer gevonden heeft, lees ik hier vooral mee om ideeen op te doen

wij

betalen de zorgpremie en de jaarlijkse 400 euro als er zorg is geweest. Zorgtoeslag mag ze houden om te eten ( ze neemt ook veel van hier mee, in Belgie zijn de basisdingen duurder) want eten doet ze thuis ook en de vervoerskosten (dochter studeerde afgelopen jaar in Leuven en dat is allemaal vreemd geregeld via t OV) die er naast t OV bijkwamen. De boeken etc heeft ze van een spaarrekening betaald die we voor ze hebben. De huur v d kamer leent ze en helft van collegegeld.
Komend jaar gaat ze in Nijmegen geneeskunde studeren. Qua afstand kan ze thuis blijven wonen ( 45 minuten treinen/bussen) maar ze wil op kamers blijven. De kamerhuur leent ze weer zelf en de nevenactiviteiten betaalt ze van haar bijbaantje.
Achteraf gaan we wel kijken hoe we t een en ander nog verrekenen.
Zoon is in januari gestopt met zijn studie en start in september weer. Blijft thuis wonen want kan op de fiets of met de bus naar t HBO.
Kosten van boeken en collegegeld kunnen van de spaarrekening.
Laptop hebben ze allebei gehad.

maan.

maan.

13-06-2018 om 11:46

Ik mag niet reageren

Ik voldoe niet aan de financiele eisen maar toch een voorzichtige reactie.

Ze hebben beiden een dure laptop gekregen en we betalen het collegegeld. Boeken zijn maar beperkt nodig en hadden ze ongevraagd gewoon al zelf aangeschaft. Oudste heeft een goede bijbaan en op haar voorstel is kleedgeld afgebouwd en gestopt. Jongste krijgt wel kleedgeld, heeft maar beperkte inkomsten.

Oudste wil tzt op kamers maar weet dat we dat niet kunnen betalen. Er is ook niet directe noodzaak, goed bereikbaar ov 3kwartier. We hebben toegezegd te helpen met opknappen en meubels, maar de huur is voor haar.

(PS namens haar: met 20-21 jaar heb je vaak geen recht op huurtoeslag. )

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-06-2018 om 11:49

Laptop

Sparen ze hier trouwens zelf voor. Ook al op de middelbare school. Dochter wilde laatst een nieuwe. Vonden we wel terecht want ze heeft college in oude gebouwen waar nauwelijks stroom is en ze dus niet kan opladen. Dus heeft ze er één uitgezocht die heel lang zonder stroom kan, ook op de lange duur. Wij hebben haar gematst doordat ik haar oude laptop heb overgekocht (ik mocht ‘m hebben van haar) en ruim geld als verjaardagscadeau te geven. De rest heeft ze betaald van gekregen geld voor haar verjaardag en spaargeld.

Aagje

hier...

Wij betalen collegegeld en boeken. Dat mogen ze gewoon declareren.

Oudste is net het huis uit (3e jaars nu) hij heeft een bijbaan waar hij een paar honderd euro per maand mee verdient, en hij krijgt een toelage van ons die zo hoog is dat hij niet hoeft te lenen. Dat was trouwens ook zo toen hij nog thuis woonde. Hij gaat heel verstandig met zijn geld om, en regelt en betaalt verder alles zelf. ( overigens woont hij in een pandje dat wij gekocht hebben. Maar hij betaalt wel ‘gewoon’ huur. Vestzak, broekzak misschien, maar zo heeft ie wel door wat eea kost...

Kind 2 gaat aanstaand jaar uit huis. Verder weg, dus meteen op kamers. We gaan het net zo aanpakken als bij in broer, behalve dat we niet nog een pand gaan kopen ( hij gaat ook op een campus wonen, sus dat is sowieso geen optie). We ontmoedigen een bijbaan in jaar 1. Eerst maar eens wennen aan studie en studentenleven. Daarna zien we wel weer. Hij gaat ook geen geld over de balk smijten, dat weet ik zeker.

Ingrid

Molletje

Molletje

13-06-2018 om 12:30

hier

Dochter studeert geneeskunde op een uur enkele reis van mijn huis. Die studie is zwaar en nodigt niet erg uit tot bijbaantjes. Ze werkt incidenteel in de catering en als oppas. Het eerste jaar bleef ze thuis wonen, in het tweede jaar heeft ze een kamer gevonden. Ze krijgt van mij 150 euro per maand en haar collegegeld, laptop en boekengeld. En ik betaal haar eigen risico van de zorgverzekering als dat nodig is. Van haar vader krijgt ze nog eens 150 euro, van opa en oma 100 euro en van een kinderloze tante nog eens 100 euro.
Ik vond het niet nodig om ook nog haar kamer te betalen terwijl ze in principe thuis kan wonen. En pa wil niet meer bijdragen. Ze leent dus de kamerhuur en probeert van de rest rond te komen. Het is nogal een prinses, dus ze moest wel even leren dat goedkopere merken ook vaak prima zijn en dat boodschappen doen bij de AH duurder is dan bij Dirk of Jumbo. Maar inmiddels heeft ze het aardig op de rit allemaal. Voor haar verjaardag vraagt ze inmiddels vooral nuttige dingen als handdoeken, beddengoed of keukengerei. Vroeger was dat meestal make-up of sieraden.

Straks 2 op kamers

Na de zomervakantie hebben wij twee zonen die op kamers wonen en studeren. Wij betalen voor beiden de kamerhuur en het collegegeld. Ze krijgen zorgtoeslag en hebben het zo geregeld dat ze in principe niets betalen voor zorg.
Laptop krijgt jongste als hij slaagt voor het VWO. De overige kosten moeten ze zelf opbrengen maar ze worden beiden nog gesponsord door twee grootouderparen en dat levert ook nog wel wat op.
Werken vinden wij als ouders belangrijk als de studie het toelaat en anders alleen in de zomer.
Al met al hoeven ze niet zo heel veel te lenen en dat geeft wel rust in het hoofd bij allebei. Zijn verder serieus genoeg en gaan verantwoordelijk met geld om.

Geen bijbaan

Liane68 wil het kind laten studeren zonder bijbaan: ' Het lijkt me ook niet wenselijk als kind veel moet werken en daardoor de studie niet haalt.'

Tsjor

Lastig

Het lastige van lenen is dat als ze klaar zijn met studeren en een baan hebben ze geen huis kunnen kopen vanwege de studieschuld.

Hier is het nog lang niet van toepassing, maarikzou zoveel mogelijk betalen om die Lening te voorkomen

juf Ank

juf Ank

13-06-2018 om 19:23

van duo

Krijg je advies over de ouderlijke bijdrage naast de stufi. waarom zou je willen weten hoe andere ouders het doen?

zebra

zebra

13-06-2018 om 22:11

niet echt aan de orde

want hier een thuiswonende student. Als hij echter op kamers zou zitten, dan zou hij wel moeten lenen voor zijn kamerhuur. Collegegeld, boeken en andere aanverwante kosten worden door ons betaald, hier zetten we al een aantal jaar maandelijks geld voor opzij.

Ik denk dat het wel of niet bijdragen in veel gevallen ook afhankelijk is van het feit of de studie te combineren is met een bijbaan.

V@@s

V@@s

13-06-2018 om 22:28

betalen jullie echt de huur en zo

Eigenlijk ben ik stomverbaasd. Als je geld hebt, dan lijkt het me logisch dat je je kinderen helpt met studeren. Maar dat zou ik dan doen door een bijdrage in geld, niet door zelf huur, boeken e.d. te betalen.

Niet per se

Natuurlijk hebben ze hier hun eigen rekening en eigen geld. Maar dan waait er een bril op de verkeersader en als zoon op school zit ga ik die wel halen en betalen.

Of dochter geeft mij geld zodat ik voor haar verf en materialen inkoop. Of haar fiets was gestolen. Betaal ik die.

Of zoon vraagt voor zijn verjaardag een paar boeken met titels op zijn vakgebied. Schaf ik aan.

Maar ik snap het principe. Hier betalen ze maandelijks zelf hun rekeningen, met beurs, bijverdienste of scholierenbijdrage, zorgtoeslag, maar de extra's springen we bij.

Marjoleine64

Marjoleine64

13-06-2018 om 22:49

Wij kunnen het betalen, en we doen het ook. Beide zoons inmiddels op kamers, vanaf het begin. Zo hebben wij zelf ook ooit gestudeerd, en zo willen we onze zoons ook laten studeren. We hebben bij oudste een budget gemaakt, waarbij we alles hebben meegerekend. We kwamen uit op een bedrag vergelijkbaar als dat wat Tsjor noemt van het Nibud. Zelf krijgen ze de zorgtoeslag, en van ons 1000 euro per maand. Daar betalen ze alles van, als ze meer denken nodig te hebben dan moeten ze dat goed kunnen uitleggen. Ze hebben wel eens om een voorschot gevraagd als er een vakantie betaald moest worden. Ze werken er (vrijwel) niet bij, maar doen wel bestuurswerk e.d. Ze studeren serieus, gaan verantwoord om met hun geld. Een (studie)lening vinden we niet nodig, we hebben ook nog een beleggingsrekening op hun naam (inmiddels van henzelf) die redelijk gevuld is, en jaarlijks door ons verder gevuld wordt met een schenking. Wij, en zij ook, realiseren zich heel goed dat dit een luxe is die niet veel mensen hebben. Maar waarom zouden zij moeten lenen als wij meer dan genoeg hebben, en ze er later alleen maar last van gaan hebben als ze tzt een huis willen kopen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-06-2018 om 23:10

V@@s

Ik noemde wel dat ze de studie- en zorgkosten krijgt, maar dit is in de praktijk gewoon een vast maandbedrag.

Problemen oplossen

Wij ondersteunen wel financieel maar niet direct in het oplossen van (kleine) problemen zoals bij Anne J. Ik ga geen spullen meer voor volwassen zonen kopen, ik los geen fietsproblemen op, ik ga geen reparaties uitvoeren als zij een bril o.i.d kapot hebben. Dat zouden ze ook niet willen. In het dagelijks leven zijn ze volledig zelfstandig alleen financieel hoeft dat bij ons (nog) niet. Al doen ze wel hun eigen geldzaken. Ik heb daar ook geen inzicht meer in.

Noordenveld

Noordenveld

14-06-2018 om 11:22

En hier

Zoon heeft jaren gespaard en zou moeitelooste komende 5 jaar collegegeld kunnen betalen. Waarschijnlijk gaan grootouders deel studie betalen, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Kind werkt nu in bedrijf van zijn oom. De verwachting is dat hij komend jaar niet gaat werken. Hij blijft thuis wonen maar hij wil absoluut 2 studies tegelijkertijd doen. (Informatica en wiskunde)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.