Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

24-11-2011 om 18:39

Wat is dat toch met dat kleuteren

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-11-2011 om 13:03

Leren en spelen

Ik hou altijd voor ogen wat mijn ouders altijd zeiden in navolging van Hieronymus van Alphen: "Mijn leren is spelen, mijn spelen is leren". Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Leren kan ook leuk zijn en spelen kan ook educatief zijn. We moeten gewoon af van dat hokjes-denken en alles zo star inkaderen. Ik denk dat het toch ook een soort calvinistisch gemeengoed is. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Stimulans wordt al gauw als streberig en pusherig gezien, helaas.

dubio

dubio

25-11-2011 om 13:45

In dubio

Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Zelf wilde ik alleen maar leren op de kleuterschool, maar dat mocht toen niet. Ik heb ook helemaal niks met mensen die roepen 'ze moeten al zoveel'.

Maar mijn 1-decemberkleuter van 2006 zit nog in groep 1, omdat op zijn school dat zo gedaan wordt. Omdat hij erg onzeker was en niet met de kleuters van de huidige groep 2 optrok, en ook niks nieuws wilde leren of doen, terwijl hij wel voorloopt (al schijnt dat in zijn klas niet zo bijzonder te zijn), heb ik er geen punt van gemaakt dat hij niet naar 2 ging. Ik zou dat wel gedaan hebben als hij echt leergierig was.
Nu echter begint hij woordjes te lezen. Eerder wilde hij daar absoluut geen moeite voor doen, maar hij kende alle letters al toen hij 2 was. Rekenen kon hij ook al met 2.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe zijn juffen erover denken. Nu is hij sociaal wel zover bijgetrokken dat volgend jaar groep 3 me beter voor hem lijkt (hij zit in 1/2 combi). Tenslotte zitten er ook genoeg kinderen die maar net 3 maanden ouder zijn. Maar ik heb geen idee hoe er in groep 2 wordt omgegaan met voorlopers. Die zijn er. Ik ben er alleen nooit bij en mijn zoontje kan me al niet eens vertellen wat hij zelf gedaan heeft.

Overigens verveelt hij zich helemaal niet, dus ik ben degene die voor hem vooruit moet kijken en dat maakt het lastig, omdat ik zelf heel anders mijn kleutertijd heb beleefd en ik dat niet op hem moet projecteren.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-11-2011 om 14:00

Kleuters

Ik denk dat men niet moet vergeten dat de ontwikkeling van kleuters in fases gaat en dan weer in kleine stapjes, dan weer met grote sprongen. Het is niet een gestage, doorgaand stijgende lijn. En zeker kleuters trekken zich op naar boven toe dmv de worst boven de neus maar dan moet die mogelijkheid wel geboden worden, anders blijven ze gewoon lekker hangen op het huidige niveau.
Daarnaast denk ik dat veel kleuters onderschat worden. Of misschien wil men ze gewoon liever klein en jong zien en houden want ze worden al zo snel groot.
Toen zoon in groep 1 zat wilde hij vooral leren lezen, rekenen en met computers omgaan. Dat mocht niet van de kleuterjuf; hij moest eerst werken aan knippen, plakken en kleuren (waar hij een hekel aan had), motoriek en sociale vaardigheden. Want hij wilde vooral omgaan met oudere kinderen en dat was niet wenselijk/normaal. Op die school had hij dus moeten doorkleuteren.
Toen ik hem op basis hiervan (na enorme ruzie met de kleuterjuf en de directrice; later heeft de Onderwijsinspectie de directrice op non-actief gezet en de school een uitbrander gegeven vanwege meer onverkwikkelijke toestanden) op een andere school deed waar men wel aan hem tegemoetkwam bloeide hij op en op die school heeft hij dus twee keer versneld.

Primavera

Primavera

25-11-2011 om 14:58

Dubio

Jouw zoon klinkt erg zoals mijn jongste. Ook zij kende met 2 jaar alle letters door simpelweg te vragen wat die tekens van mijn toetsenbord toch betekenden en rekenen ging eigenlijk ook vanzelf.
Op het KDV deed ze lekker met de rest van de groep mee, maar in groep 1 begon ze steeds meer voor te lopen. Tegen Kerst heb ik bij de juffen aangekaart dat ze misschien beter groep 2 kon overslaan (ze is van Maart) en die konden daar helemaal inkomen. Ze zit nu un groep 4 en het gaat uitstekend.
De reden waarom ik heb gevraagd om gelijk door te stromen naar groep 3 was niet zozeer vanwege dat laatste jaar in de kleuterklas. Dat zal ze waarschijnlijk ook wel prima doorgekomen zijn aangezien ze twee (ouderwetse) kleuterjuffen had die prima in staat waren om haar en een vriendinnetje van haar die net zo ver voorliep ander werk te geven of te laten lezen.
Mijn zorgen waren juist over groep 3, die is namelijk enorm saai als een kind al goed kan rekenen en lezen en biedt veel minder afleidingsmogelijkheden. Het voordeel van groep 2 overslaan ipv groep 3 is dat ze wel gewoon de schrijfoefeningen van die groep meemaken, wat over het algemeen een voorlopend kind net zo hard nodig heeft als alle andere kinderen. Bovendien is een groep 3 vaker samengesteld uit verschillende kleuterklassen en kwam mijn dochter hierdoor niet in een al gevormde klas.
Ik zou dus zeker zorgen dat het zittenblijven , pardon doorkleuteren, van je zoon teruggedraaid wordt.
Groeten Primavera

bibi63

bibi63

25-11-2011 om 15:11

Weer even terug naar mijn stelling

dat ieder kind anders is. Het ene kind loopt met 9 maanden, het andere pas met 1,5 jaar of nog later. En dat geldt voor elke ontwikkeling. Het grootste probleem is dat de leerjaren van groep 1 t/m 8 een bepaald onderwijsniveau hebben, gerelateerd aan het gemiddelde kind. Helaas zijn kinderen niet gemiddeld, althans velen niet. Wat dat betreft zou het onderwijs breder moeten. Een kind dat in groep 1 (4 jaar) al wat woordjes kan/wil lezen, moet daartoe de mogelijkheid hebben. Een kind in groep 3 (6 jaar) dat nog veel te speels is, dat nog niet trekt, moeet meer ruimte krijgen om het nog even te laten. Dan breekt op een gegeven moment de tijd van het verlaten van de BS aan. Het ene kind op een prima punt, het andere kind had al eerder niveau VO aangekund en weer een ander kind is er, om welke reden dan ook, nog niet aan toe. Dus daar zit misschien een missie: minder onderscheid tussen BS en VO, BS en VO één geheel maken. En natuurlijk moeten kinderen geprikkeld en gestimuleer worden en kan je niet eeuwig op je lauweren rusten. Maar wat maakt het uit of je op je 16e of je 18e je HAVO diploma haalt? De één is vlot en doet al eerder meer aan de economie, de ander later. Dat heft elkaar dan weer op. Maar zoals het nu gaat, is het niet goed. En ik realiseer me dat mijn voorgestelde beeld niet zo simpel is. Maar toch: de afscheiding kleuterklas/groep 3/VO heeft teveel beperkingen linksom en rechtsom.
Gr. Bibi

dubio

dubio

25-11-2011 om 15:20

Primavera, p

Zelf heb ik groep 3 overgeslagen na een week of wat omdat ik al kon lezen. De gevolgen voor het schrijven ken ik dus, al heb ik dat eigenlijk zelf geleerd thuis met boekjes. (Maar ik was toen veel ijveriger dan mijn zoontje, dat scheelt.)

Ik heb ook link van P doorgelezen, maar iedereen is het daar zo met elkaar oneens, haha. Iedereen baseert zijn mening natuurlijk vooral op eigen ervaringen. De leerkrachten ook. Ik weet niet hoe die van dit jaar erover denken.

Fabeltje

bibi:"Het grootste probleem is dat de leerjaren van groep 1 t/m 8 een bepaald onderwijsniveau hebben, gerelateerd aan het gemiddelde kind."
Dat is de kern van het fabeltje. De gedachte dat het onderwijs is ingedeeld in rigide leerstofjaarklassen waaraan kinderen vrij exact moeten voldoen. Dat je minimale punten moet halen om over te mogen.
Dat is allemaal niet waar, maar de meeste mensen denken wel dat het zo in elkaar steekt. Helaas denken ook de meeste juffen en schooldirecties dat. En zo wordt dit fabeltje vanzelf waarheid in de praktijk.
Bibi:"Dus daar zit misschien een missie: minder onderscheid tussen BS en VO, BS en VO één geheel maken."
Dat gaat niet helpen zolang mensen (ook schooldirecties) nog in dat fabeltje geloven. Dat hele gedoe met die kleuterklas komt voort uit het een geheel maken van kleuterschool en bo. Dat is, ruim 30 jaar na invoering, nog steeds niet echt gelukt.
Er nog iets aan plakken stuit op hetzelfde probleem: verzet tegen het feitelijk veranderen van de manier waarop onderwijs gegeven wordt.
Groet,
Miriam Lavell

Fianna

Fianna

25-11-2011 om 17:40

Cobi

volgens mij was de oorspronkeljke vraag waarom er nog steeds zo veel mensen zijn die lang kleuteren goed vinden. Ik vind langer dan 2 jaar lang kleuteren, 2 jaar kleuteren normaal en niet lang.

Rosase

Rosase

25-11-2011 om 18:25

Sorry guinevere

Maar ik vond het ook echt fijn.

Zou het komen omdat het mijn eerste was en ik vond dat de tijd al snel genoeg ging? Ik weet het niet.

Ik weet in ieder geval dat het hem geen windeieren heeft gelegd. En dat doemscenario's als acceptatieproblemen op de middelbare school en problemen met het verkrijgen van een startkwalificatie hier echt niet aan de orde zijn.

Sterker nog: op zijn diagnostisch rapport van eind groep 8 stond bij doubleren nee ingevuld. Dit rapport kijkt namelijk maar terug t/m groep 3.

Pas de problème dus....

Rosase

Rosase

25-11-2011 om 18:36

En cobi

Ik denk dat je gelijk hebt.

Snap eigenlijk ook niet waarom ik dit nog allemaal zit te lezen hier....

Overigens: over het algemeen worden "kleuterverkortouders" gezien als strebers, en dat is natuurlijk nooooit goed.

Fianna

Fianna

25-11-2011 om 19:07

Rosase dat is niet het punt!

'Overigens: over het algemeen worden "kleuterverkortouders" gezien als strebers, en dat is natuurlijk nooooit goed. '

Maar guinevere heeft het toch niet over dat je de kleutertijd moet verkorten? Ze heeft het erover dat ze niet snapt waarom kleuterverlengen wordt aangeprezen. Dus bijna 3 jaar kleuteren ipv 2.

Ik snap het ook niet. Sprak ook laatst een ouder. Kind van begin november. School vond dat ze dit jaar prima naar groep 3 kon, er aan toe was enz enz. Ouder wilde er niks van weten: laat maar lekker zo lang mogelijk kleuteren, ze moeten later al zoveel.
Dat begrijp ik dus niet, en ik denk dat Guinevere dat bedoelt.

Fianna

Fianna

25-11-2011 om 19:19

Oja rosase

En trouwens ontgaat het mij volkomen waarom kleuterverkortouders nou weer als strebers worden gezien. Lijkt me logisch dat als je ziet dat dat beter is voor je kind je je daarvoor inzet en je kind wil laten versnellen.
Of bedoel je met kleuterverkortouders ouders die hun kind bijna 2 jaar laten kleuteren ipv bijna 3 jaar Bijv een kind van net na 1 okt). Ja zo eentje ben ik dan. Zelfs van school gewisseld zodat mijn zoon naar groep 3 kon ipv nog een jaar kleuteren. En wat ben ik blij, en hij. Heb hem nog nooit met zo veel zelfvertrouwen gezien.

Ik snap ook alle drukte niet. cobi heeft gelijk

hier ook een lange kleuteraar. Ik heb nooit gemerkt dat ze er op wat manier dan ook last van gehad heeft. In haar klas zaten 8 kinderen van oktober en november die allemaal lang kleuterden. Is hier nog steeds de norm. Ook de middelbare scholen in onze regio gaan hiervan uit.
Nu zit mijn dochter in groep 8,is dus al sinds begin oktober 12, heeft zich nooit verveeld en heeft net gymnasiumadvies gekregen. Ze heeft gewoon altijd lekker meegedaan met allerlei plusgroepjes. Maar ook altijd het gewone schoolwerk moeten doen.

En trouwens

Om een goede score mbt DLE te krijgen kan je beter niet blijven zitten in groep 3. Want dan krijg je obv de DLE schaal onmiddellijk een "achterstand". Want de maanden onderwijs die worden meegerekend zijn de maanden onderwijs van af begin groep 3! Als je in groep 2 blijft zitten of gewoon langer kleutert dan 2 jaar heeft dit geen invloed op je DLE scores die meegaan in het onderwijskundig rapport naar het VO.

sinas

sinas

25-11-2011 om 19:43

Tja

fijn voor al die kinderen waar het wel goed uitpakt, maar geen enkele juf die dat kan voorspellen. En bij veel kinderen, waaronder de mijne, is het wel verkeerd gelopen. En ongetwijfeld zijn er scholen waar het geen probleem is, maar ik ken even zoveel VO-scholen waar het wel degelijk meetelt!!

Sinas

Daarom zei ik ook: ik snap alle drukte niet. In mijn blijkbaar wat achtergebleven regio waar de middelbare scholen vechten om leerlingen is het dus echt geen enkel probleem om je je school naar keuze te komen. Erg veel keus is er trouwens niet. Is ook wel handig, kan je je er ook niet druk om maken.

Guinevere

Guinevere

25-11-2011 om 19:58

Inderdaad fianna

Zo, lange discussie geworden dit zeg...
Fianna beschrijft inderdaad goed wat ik bedoel: het gaat me absoluut niet over decemberkleuters die toch nog een grensgeval blijken te zijn. Of dat ik iedereen zo snel mogelijk door groep 1 en 2 wil jagen (liefst in een half jaar tijd, not). Het gaat mij erom dat leren kennelijk "eng" wordt gevonden voor kleuters en dat groep 3 dus niet geschikt wordt geacht voor deze kinderen. Ik begrijp daar helemaal niets van. Leren is spelen en spelen is leren, zo zou het moeten zijn en op die manier hoeft er ook in de meeste gevallen geen extra tijd te worden doorgebracht bij de kleuters.
Dus óf het onderwijs in groep 3 sluit in zijn algemeenheid niet aan bij veel kleuters, óf ouders dénken dat het niet aansluit.

Fianna

Fianna

25-11-2011 om 20:02

Mach

Volgens mij wordt er in deze discussie ernstig langs elkaar heen gepraat. Cobi heeft het dus kennelijk niet over langer kleuteren, maar over kleuterverkorten.
En verder, fijn dat het voor jouw kind werkte, langer kleuteren, maar nogmaals ik ben zooooooo blij dat ik me er voor heb ingezet dat mijn okt kind niet nog een langer ging kleuteren. Stel je voor dat ik ook bij voorbaat had geroepen dat langer kleuteren goed is want ze moeten al zo veel later. was voor mijn zoon ellende geweest. Hij is zo opgebloeid in groep 3, zo zelfverzekerd geworden en gaat met zo veel plezier naar school. Ik had hem echt zwaar tekort gedaan als ik hem lekker gezellig nog een jaar had laten kleuteren. Echt waar. is ook niks streberigs aan. Is gewoon een feit.

Fianna

Fianna

25-11-2011 om 20:06

Guinevere

Ja ik begrijp je volkomen. Je stopt een kind van 10 maanden dat wil lopen ook niet omdat het nog te jong zou zijn. jeetje, iedereen roept om het hardst dat scholen voor moeten inspelen op de individuele behoeften van een kind, maar toch wordt er dan ook om het hardst geroepen dat lekker lang kleuteren zo goed is. ja voor wie? Voor elk kind? Kijk naar het kind en roep niet die algemeenheden bij voorbaat. Ik vind het echt sneu voor dat meisje wat echt niet naar groep 3 mocht van haar ouders omdat een jaar langer kleuteren zo goed is.

Rosase

Rosase

25-11-2011 om 21:32

Fianna

Je snapt het niet: een streberige ouder is niet relaxt. En relaxt is in... Vandaar dus dat het denk beter bekt om te zeggen dat je lang kleuteren prima vindt (en dan hooguit van binnen stiekem hoopt dat jouw kind zo slim is dat ie ondanks alles toch sneller door mag). Het is hier niet zo "done" om toe te geven dat je je kind snel door zijn kleutertijd wil jagen.

Dat is in ieder geval wat ik ervaar.

Rosase

Rosase

25-11-2011 om 21:38

Kleuterverkorten

is inderdaad het tegenovergestelde van verlengen. Dus okt-nov-dec-etc. kinderen die minder dan 2 jaar kleuteren hebben "kleuterverkort"

Rosase

Rosase

25-11-2011 om 21:45

Zwart-wit

Ik denk overigens dat het niet zo zwart-wit ligt als jullie zeggen.

Iedere ouder maakt zijn eigen afweging. En dat jullie niet zo pro versnellen zijn, maakt nog niet dat iedereen dat moet zijn. Je doet wat je denkt dat goed is. Dat doen jullie en dat doe ik ook. Alleen denken wij anders over wat goed is.

De ABCD rij van P speelt hierbij overigens wel mee. Maar ik denk dat het niet of-of is, maar ook en-en kan zijn. Ik denk dat mijn oudste kind een A-B-D kind was. Waarbij D op dat moment de doorslag gaf. Maar het is niet zo dat ik niet beter wist. Ik vond het gewoon wel best. School en ik waren het dus eens.

Rosase

Rosase

25-11-2011 om 21:47

Herstel

"En dat jullie niet zo pro versnellen zijn" moet natuurlijk zijn: "En dat jullie pro versnellen zijn"

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-11-2011 om 23:20

Ah, weer een kleuterdraadje

He lekker, eindelijk weer eens een kleuterverlengdraadje, was alweer een tijdje geleden
Ik heb het hier wel vaker geschreven: in het onderwijsveld zijn er echt maar weinig die een lang-kleuterende-herfstkleuter een zittenblijver noemen. Ook de onderwijsinspectie noemt deze kinderen GEEN zittenblijver. Ook geen kleuterverlenger trouwens, die eer is er nadrukkelijk NIET voor hersfkleuters.
Leraren, schooldirecties, ouders (ja, inderdaad Guinevere, ouders willen dit blijkbaar heel graag, dat merk ik ook): in de praktijk vinden velen het echt volstrekt normaal (lees: wenselijk) dat kinderen langer dan twee jaar kleuteren. Hier in de stad (een grote stad) wordt nog veel vastgehouden aan de oktobergrens. Het is hier dan ook ondenkbaar dat een herfstkleuter die lang heeft gekleuterd op basis daarvan niet zou worden toegelaten op het VO. Welnee. Dus laten we elkaar vooral niet al te bang maken met dat soort doemscenario's. De mensen die dagelijks met het onderwijs bezig zijn, zien geen problemen in lang-kleuteren, ouders al helemaal niet, de onderwijsinspectie niet... Ja, alleen wij op OOL lijken lang kleuteren (vooral van herfst-kleuters) echt heel-erg-slecht-en-tegen-de-regels te vinden.

bibi63

bibi63

26-11-2011 om 00:19

Ik heb geen idee hoe het in Belgie geregeld is, intereseert me ook niet. Maar dat staat voor mij los van 'tussen de middag fff thuis eten en op de bank'. Wat is daar mis mee? slecht voor de kids, of past het niet in ons volwassen programma? Ik denk het laatste.
Bibi

bibi63

bibi63

26-11-2011 om 00:21

Dus??? (miriam)

Wat is dan jouw conclusie?
Bibi

bibi63

bibi63

26-11-2011 om 00:34

Helemaal eens met ijsvogeltje

Priecies dezelfde ervaring hier! Bangmakerij op OOL jaren geleden al. Inmiddels zit ons oktober-kind (nu dus 13) in de brugklas, in de Randstad, zonder enig gedoe door het VO. Voor de duidelijkheid: kind met prima stel hersens, maar lekker speels, laat met (lichamelijke) pubertijd, zit nu prima op haar plek (met ook kinderen die bijna een jaar jonger zijn en lichamelijk (en geestelijk) een heel stuk voor lopen op haar). Had ze een jaar eerder naar het VO gemoeten? Ik dacht het niet! Had ze niet getrokken (sociaal/emotioneel, ojee scheldwoord, maar niet voor mij). Nu was het al moeilijk genoeg. Mijn motto: kinderen zijn verschillend! Laat ze in hun waarde. Het gaat niet alleen om 'kunnen' leren, het gaat ook om het 'zijn'.
Bibi

kastanjet

kastanjet

26-11-2011 om 09:29

Ik ben blij met het extra jaar

Toen onze zoon (november) na twee jaar kleuteren naar groep 3 zou gaan, kreeg hij net voor de zomervakantie een zeer ernstige longontsteking, inclusief ziekenhusopname en langdurig lichamelijk herstel. De kleuterjuf heeft toen geadviseerd om m nog een jaar groep 2 te laten doen. Cognitief was hij wel veel verder, maar soc-emotioneel had hij nogal een klap gekregen. In dat laatste kleuterjaar kreeg hij wel werk van groep 3/4 maar kreeg als oudste kleuter ook de taak de jongere kleuters ye begeleiden. En echt: hij vond het fantastisch!!!
Natuurlijk weet je niet hoe het anders zou zijn gelopen, maar nu is hij net 12, zit in groep 8, is hoogbegaafd, vwo-advies, kan goed sporten, is supersociaal en heeft heel veel vrienden.
Kortom: volgens mij heeft hij niets schadelijks opgelopen van dat extra kleuterjaar en nu valt alles op zijn plaats.

Mamvantwee

Mamvantwee

26-11-2011 om 09:38

Kastanjet

Fijn dat je zoon het zo goed naar zijn zin heeft.
Maar de discussie gaat niet over de vraag of het schadelijk is om drie jaar te kleuteren (en zeker als je kind zoals bij jullie ziek was). De vraag was waarom zoveel ouders zo graag zien dat een kleuter nog een haar kleutert, alsof het een gelukje is om nog een jaar propjes te plakken en driehoeken te vouwen.

Ik heb wel gemerkt dat andere ouders verbaasd (sommige zelfs beschuldigend) reageerden toen ons eind-oktoberkind gewoon naar groep drie ging. Ik moest mezelf verdedigen voor die 'keuze', dat is toch idioot?

Groet, Mamvantwee

Guinevere

Guinevere

26-11-2011 om 10:05

Klopt mamvantwee

Het gaat mij er inderdaad helemaal niet om of het voor sommige kinderen beter is om langer te kleuteren. Dat is voor mij geen discussiepunt, ook al vind ik wel dat er nogal vaak naar dit middel wordt gegrepen. Wat mij zo verbaast is dat "de" publieke opinie die ik elders tegen kom vrijwel voor 90% van mening is dat het zo fijn is om een jaar langer bij de kleuters te mogen zitten. Wie het daar niet mee eens is, is een pusherige streberouder.
En voor de duidelijkheid: wat ik zie gaat echt niet alleen over de 1 oktober danwel 1 januari grens, het gaat vaak dus niet over het verschil tussen 1,5 jaar en 2,5 jaar, maar tussen 2 en 3 jaar. Kinderen die al de volle 2 jaar hebben gekleuterd nog een extra jaar laten doen, daar moet je toch een betere reden voor hebben dan dat er later nog genoeg tijd is om te leren en dat je nu nog zo fijn kunt spelen bij de kleuters.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.