Guinevere
24-11-2011 om 18:39
Wat is dat toch met dat kleuteren
Hoe komt het toch dat mensen maar blijven denken dat een jaar langer kleuteren goed is voor kinderen? Ik stond vandaag bij de kleuters om mijn eigen exemplaar op te halen en er stond wéér een groepje ouders erover te praten dat het toch zo fijn was dat hun kleuter een jaar extra de tijd kreeg om te spelen. "Zo fijn, een kind kan nog lang genoeg leren in het leven.".
Ik werd een beetje vreemd aangekeken toen ik zei dat er in groep 3 nog genoeg gespeeld kan worden (lego staat bij ons tot groep 5 in de groep) en dat ik het een beter idee vond om tijdig te gaan leren lezen en schrijven.
Ben ik zo gevormd door dit forum? Zijn wij hier in het algemeen gesproken roepende in de woestijn? Ik krijg in het dagelijks leven bepaald het idee dat de meeste mensen langer kleuteren een geweldig plan vinden. Nog steeds.

Rosase
27-11-2011 om 13:37
Miriam 2
Nee daar was je niet duidelijk in.
Ik meen mij vaag te herinneren dat "mijn" school een aantal jaren geleden aangegeven heeft de 1 oktober grens niet meer aan te houden. Heb dit echter toen niet opgeslagen omdat dat voor mij niet van belang was. Oudste twee namelijk al uit de kleuterleeftijd en jongste geboren op 30 september. Zou kunnen dat dat met het alternatieve rapport te maken heeft.
Zou ook kunnen van niet. Ik geloof wel dat mijn school een school is die wel van goede wil is, maar ook wel een beetje eigenwijs. En zoals al gezegd. Hier in de regio speelt dit dus nog echt niet.
En baseren de meeste vo scholen zich bij acceptatie met name op het schooladvies en de CITO. Wat is dan nog de meerwaarde van dat alternatief rapport?

FayW
27-11-2011 om 14:11
Miriam
Over het kleuterverlengen van herfstkleuters denk ik nog precies hetzelfde. Ik vind dat ouders die hun kind niet 2,5 jaar willen laten kleuteren dat moeten mogen, mits de school aan kan tonen dat dat geen goed idee is. Maar ik zie op zich niet waarom kleuterverlengen voor kinderen uit november/december in het algemeen slecht is.
Ik vind beide grenzen (januari of oktober) strikt aanhouden niet nodig.

M Lavell
27-11-2011 om 14:51
De norm
Rosase:"Dus als linksom de norm is, tja waarom dan perse rechtsom willen?"
Dat is een gezond standpunt. De kwestie is helaas dat er geen norm is (was). Kleuterverlengen komt wel veel voor, maar is in strijd met de bedoelde normen. Normen die niet strikt genoeg zijn geformuleerd waren en daardoor ontdoken kunnen worden.
Je leeft in de veronderstelling braaf mee te hobbelen met de norm, terwijl je op elk moment geconfronteerd kunt worden met een andere norm: dat wat het zou moeten zijn. Ben je meegaand, is het weer niet goed.
Rosase:"Wat is dan nog de meerwaarde van dat alternatief rapport?"
Dat is die norm, waar de scholen door de strakkere formulering niet omheen kunnen. Het zit slim (gehaaid) in elkaar, want het heeft het nergens over zittenblijven of niet (dat mogen de scholen zelf weten, zegt de minister nog steeds). Die referentieniveaus als norm doen vanzelf het werk (kind voldoet niet aan de norm).
De toegevoegde waarde is ten vooral politiek en ten tweede uiteindelijk toch ook meer duidelijkheid. Want voor de meesten maakt het inderdaad niet uit, links- of rechtsom. Wat wel verschil maakt is weten waar je aan toe bent. Zeker weten dat je na jaren linksom niet ineens het verwijt krijgt dat je het niet rechtsom gedaan hebt.
Toelating tot het vo gebeurt voortaan op basis van die referentieniveaus (het llndossier met behaalde niveaus in de hele schoolloopbaan). Het zou me niet verbazen als de komende cito-toets naast de punten ook die niveaus aangeeft.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
27-11-2011 om 14:58
Links- of rechtsom
Fay, kleuterverlengen is geen probleem voor kinderen bij wie het niet uitmaakt of het links- of rechtsom gaat. Ik vind juist daarom dat ouders niet vrij zijn om te kiezen voor een jaartje extra. Dat jaartje kost geld. Ik vind dat dat geld gereserveerd moet zijn voor kinderen bij wie de vorm van het onderwijs wel verschil maakt.
"Maar ik zie op zich niet waarom kleuterverlengen voor kinderen uit november/december in het algemeen slecht is."
Dat is het helemaal niet als dat de norm is. In dat geval is het onderwijs erop aangepast en sluit het naadloos aan. Ontstaat er geen verveling, noch enige achterstand bij het aanvankelijk lezen.
Die norm is er nog niet. Die vloeit wel automatisch voort uit het nieuwe administratiesysteem. Dan ook wordt het in de administratie direct zichtbaar dat zittenblijven deze kinderen alleen maar achterop helpt.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
27-11-2011 om 16:50
Linksom of rechtsom
http://wetten.overheid.nl/BWBR0027879/geldigheidsdatum_27-11-2011
Het besluit over de referentieniveaus geeft geen verplichting tot het bijhouden van alternatieve rapporten. Geeft geen verplichting om te werken met DLE's.
Ook de onderwijsinspectie die controleert of scholen zich aan de wet houden geeft de scholen nog steeds vrijheid met welke gestandaardiseerde toetsen ze willen werken.
Ook definieert de onderwijsinspectie ook in dit nieuwe rapport uit augustus 2011 nogmaals wat zij (als uitvoerder van de wet) definiëren als verlengd kleuteren. Dan gaat het nog steeds over de kinderen van vòòr 1 oktober die een jaar extra blijven kleuteren. Oftewel ik zie al jaren dat hier een andere werkelijkheid geld dan in het grootste deel van Nederland. Ik denk wel eens dat juist als reactie op de heftige discussies hier de onderwijsinspectie nu expliciet duidelijk is wanneer zijn verlengd kleuteren als zittenblijven beschouwen.
Over de jongste zijn in de klas zijn veel onderzoeken gedaan:
http://www.eduratio.be/geboortemaand.html
Simpelweg komt het er op neer dat het niet uitmaakt waar de grens ligt, maar dat je als kind altijd in het nadeel bent als je net voor deze grens bent geboren. Overigens hetzelfde effect wat je ook vindt bij sport.

Tineke
27-11-2011 om 19:02
Dyslexie en kleuteronderwijs
P: "Als het kind later dyslexie of een ander leerprobleem blijkt te hebben loop je de kans dat je dat pas een jaar later ontdekt. Een heel jaar weggegooid op kleuterleeftijd dus!"
Nogmaals, dat ligt dan echt aan de leerkracht. Dyslexie is ook voor de kleuterjuf goed te herkennen, zeker vanaf medio groep 1 zijn er al handelingsplannen mogelijk voor kinderen met een vermoeden dyslexie. Daarmee voorkom je het echter niet, maar kun je wel direct in groep 3 aangepaste leesmethodes aanbieden.
Ik geloof niet zo in een jaar 'weggooien' als er fatsoenlijk kleuteronderwijs gegeven wordt. Sterker nog, ik zou het 'kleuter'-onderwijs tot en met groep 8 kunnen volhouden, spelend leren, spelend ontdekken, goed hoekenwerk, thema-onderwijs, goed observeren (actuele ontwikkeling) en daarop goed sturen (zone naaste ontwikkeling).

wil40
27-11-2011 om 20:38
P dyslexie en brugklas
Dat er vaak in de brugklas dyslexie wordt ontdekt bij een kind is niet zo vreemd. Je kind kan slim genoeg zijn om ondanks zijn dyslexie gewoon B`s en C`s te scoren op de basisschool.
Bij mijn zoon waren ook vermoedens van dyslexie omdat zijn gewone schoolwerk onvoldoende was bij spelling. Bij de Cito`s scoorde hij prima. Hij zit nu in de brugklas en dan krijgen alle kinderen binnen enkele weken een taal en rekentest om te kijken of er sprake is van een achterstand.
Dyslexie is niet altijd overduidelijk op de basisschool.

Rosase
27-11-2011 om 21:56
Referentieniveaus
"Toelating tot het vo gebeurt voortaan op basis van die referentieniveaus (het llndossier met behaalde niveaus in de hele schoolloopbaan). Het zou me niet verbazen als de komende cito-toets naast de punten ook die niveaus aangeeft."
We gaan het zien. Kind 2 vordert hier gestaag richting groep 8.
Maar als ik cqcq mag geloven gaat het dus nog niet zo'n vaart lopen met die alternatieve rapporten. Het feit dat nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs doorgaans zeer langzaam doorgevoerd worden werkt hierbij dan wel weer in het voordeel van al die kleuterverlengers.

wil40
27-11-2011 om 22:43
Behaalde niveau`s
Bij het leerlingenrapport zaten hier al de gegevens van de Cito scores van de afgelopen jaren bijgevoegd. Ook werd er niets opgestuurd naar de VO school van je keuze voordat je het zelf had ingezien en goedgekeurd.
Welk ander referentieniveau moet er dan nog meer zijn? Er wordt hier over geschreven of het iets heel engs is, gevaarlijk voor de toekomst van mijn kleinkinderen.
Mijn herfstkleuter heeft zijn plekje net gevonden op het VO.Daar is niets engs mee gebeurd en is met vele andere 12 jarige aangenomen op de school van zijn keuze.
Met de 1 Oktober grens wordt hier pas sinds kort wat soepeler omgegaan.

wil40
27-11-2011 om 22:49
Klopt cobi
Op de basisschool maakt het niet veel uit of je kind dyslexie heeft als oorzaak voor slecht spellen of gewoon een slechte speller is. De begeleiding is hetzelfde. Wat wel fijn is als je het op de basisschool al weet is dat je een VO school kan uitkiezen met een goed dyslexieprotocol en goede begeleiding.
Je bent erg afhankelijk van de begeleiding van school en die kan je daar dan wat makkelijker op uitkiezen.

M Lavell
27-11-2011 om 23:12
Wiens belang?
cqcq:"Het besluit over de referentieniveaus geeft geen verplichting tot het bijhouden van alternatieve rapporten. Geeft geen verplichting om te werken met DLE\'s. "
Dat is exact genomen juist, maar het is wel een stropop. Dat besluit stelt de niveaus alleen maar vast (die kunnen door hernieuwd besluit ook weer gewijzigd worden).
Het gaat om de Wet van 29 april 2010 tot vaststelling van regels over referentieniveaus voor de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen (Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen)
Lees er hier alles over. http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/32290_wet_referentieniveaus
Wat dan ook nog strikt genomen juist is, is dat die wet de school niet voorschrijft die referentieniveaus elk jaar bij te houden (wat dat alternatief rapport wel doet). De vraag is hoe eerlijk dat dan is ten opzichte van de leerlingen. Altijd goed gescoord en dan ineens een veel lagere score (zie het draadje hier beneden).
In de praktijk haken methode makers direct in. Dat alternatief leerlingrapport komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Feitelijk schrijft de wet bijvoorbeeld ook niet voor dat scholen met een lesmethode moeten werken. Maar in de praktijk gebeurt dat toch.
Het eerste onderwijsverslag van het eerste schooljaar waarbinnen die referentieniveaus verplicht zijn, moet nog komen. Volgens mij komt dat op zijn vroegst in 2012 pas, als het niet 2013 is.
Met een definitie van zittenblijven heeft het niks te maken. Die referentieniveaus verzetten zich niet tegen zittenblijven. Ze constateren slechts onderwijsopbrengst in maanden, ten opzichte van geboortemaand.
"Simpelweg komt het er op neer dat het niet uitmaakt waar de grens ligt, maar dat je als kind altijd in het nadeel bent als je net voor deze grens bent geboren. "
Dat wordt 100% ondervangen door beoordeling op geboortemaand.
Tot zover deze zijstappen.
Wel een vraag cqcq: wat wil je precies verdedigen en in wiens belang?
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
27-11-2011 om 23:16
Mijn idee
Kaatje:"terker nog, ik zou het \'kleuter\'-onderwijs tot en met groep 8 kunnen volhouden, spelend leren, spelend ontdekken, goed hoekenwerk, thema-onderwijs, goed observeren (actuele ontwikkeling) en daarop goed sturen (zone naaste ontwikkeling). "
Zo is dat. Als dat er was dan was er ook helemaal niks aan de hand. Maar dat is er niet.
Het zijn de scholen zelf die een harde koppeling maken tussen groep 3 en systematisch (dwang) leren lezen. Het zijn de scholen zelf die tegelijkertijd menen dat je dat niet elk kind kunt aandoen.
Het is een kunstmatig probleem.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
27-11-2011 om 23:20
Na ons de zondvloed
Rosase:"Maar als ik cqcq mag geloven gaat het dus nog niet zo\'n vaart lopen met die alternatieve rapporten. "
Ze vergist zich.
Rosase:"Het feit dat nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs doorgaans zeer langzaam doorgevoerd worden werkt hierbij dan wel weer in het voordeel van al die kleuterverlengers. "
Over wie heb je het dan? Alleen over je eigen kinderen, of ook over de kleuters die vandaag of volgende maand voor het eerst naar school gaan?
Bedoel je dat het jouw tijd wel zal duren?
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
27-11-2011 om 23:22
Aanvulling op kerndoelen
De referentieniveaus zijn aanvullend aan de kerndoelen. De grootste verandering is dat de niveaus exacter benoemd worden én dat het behalen ervan ook feitelijk gemeten moet worden.
De prestaties van scholen zullen worden afgemeten aan de mate waarin de referentieniveaus behaald worden.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
27-11-2011 om 23:31
Die moeten er zijn
Wil, zie die link van cqcq. Daar staat opgesomd wat referentieniveaus zijn. De basisschool is verplicht ze op zijn minst aan het einde van het schooljaar vast te stellen.
Dus of je school is nog niet zover (voldoet niet aan de wet), of je school heeft ze wel voor de administratie van de inspectie, maar heeft ze niet openbaar gemaakt aan de ouders.
Ik zou het vragen.
===
Artikel 3. Wijziging van de Wet op het primair onderwijs
In artikel 9 van de Wet op het primair onderwijs worden na het zevende lid, onder vernummering van het achtste en negende lid tot tiende en elfde lid, twee leden ingevoegd, luidende: 8. Bij de verzorging van het onderwijs op basis van de kerndoelen voor Nederlandse taal en rekenen en wiskunde, neemt het bevoegd gezag, met inachtneming van artikel 8, eerste lid, de referentieniveaus Nederlandse taal en de referentieniveaus rekenen, bedoeld in artikel 2, tweede lid, aanhef en onderdeel a, van de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen, als uitgangspunt.
9. Het bevoegd gezag verzamelt over iedere leerling in het laatste
leerjaar objectieve en valide gegevens waaruit blijkt welk eindniveau de
leerling heeft behaald ten opzichte van de referentieniveaus, bedoeld in
het vorige lid. De gegevens, bedoeld in de vorige volzin, worden opgeno-
men in het onderwijskundig rapport, bedoeld in artikel 42. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden nadere voorschriften vastgesteld omtrent de gegevens, bedoeld in de eerste volzin.
===
Groet,
Miriam Lavell

wil40
28-11-2011 om 00:13
Ik probeer het nut te zien
Mijn zoon heeft door de jaren heen redelijk gelijke cito scores laten zien en zit nu in een brugklas op verwacht niveau.
Wat had ik nog meer kunnen halen uit die referentieniveau`s? Misschien was dit belangrijker geweest als zoon een slechte eindcito had gemaakt? Een lager schooladvies als ooit verwacht op jonge leeftijd? Dan had ik kunnen zien waar school een steekje heeft laten vallen? Bijvoorbeeld slecht onderwijs in taal?
Of is het interessant als ze je kind willen laten doubleren op de basisschool? Zodat je beter kan zien waar je kind of waar school tekort schiet?
Dus kortom, wat heb je in de praktijk als ouder aan het weten van het referentieniveau van je kind?
Voor school zelf lijkt het me prima dat je per leerling bijhoudt dat je eruit hebt gehaald wat erin zit. Dat je je doelen hebt kunnen halen per leerling. Dat je leert waar je tekort schiet en wat je moet veranderen in je lessysteem, maar wat kan ik ermee als ouder?

cqcq
28-11-2011 om 06:57
Niet elk schooljaar
"Het bevoegd gezag verzamelt over iedere leerling in het laatste leerjaar objectieve en valide gegevens waaruit blijkt welk eindniveau de leerling heeft behaald ten opzichte van de referentieniveaus, bedoeld in
het vorige lid. De gegevens, bedoeld in de vorige volzin, worden opgenomen in het onderwijskundig rapport, bedoeld in artikel 42. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden nadere voorschriften vastgesteld omtrent de gegevens, bedoeld in de eerste volzin."
De referentieniveau's zoals ze in de regeling zijn opgenomen zijn absolute niveau's. Wat je zou moeten beheersen aan het einde van groep 8. Hierbij is niets opgenomen over dat je dat zou moeten relateren aan de leeftijd van de leerling. Hoe je dat aantoont is vastgelegd in de regeling van de onderwijsinspectie die ik al eerder genoemd heb.

M Lavell
28-11-2011 om 10:09
Grote lijnen
Wil:"Wat had ik nog meer kunnen halen uit die referentieniveau`s?"
Zijn ze voor jou gemaakt dan?
Die referentieniveaus vormen een precisering van de ononderbroken leerlijn.
Artikel 8. Uitgangspunten en doelstelling onderwijs
1. Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen. [...]
Artikel 9. Inhoud onderwijs
8. Bij de verzorging van het onderwijs op basis van de kerndoelen voor Nederlandse taal en rekenen en wiskunde, neemt het bevoegd gezag, met inachtneming van artikel 8, eerste lid, de referentieniveaus Nederlandse taal en de referentieniveaus rekenen, bedoeld in artikel 2, tweede lid, aanhef en onderdeel a, van de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen, als uitgangspunt.
====
Kortom: de school moet met die referentieniveaus aantonen dat er aansluitend werk geboden wordt. Het moet binnen 8 schooljaren én inhoudelijk aansluitend onderwijs zijn.
Daarmee is zittenblijven niet verboden, maar herhalen van een al behaald niveau wel.
Je kunt er als ouders aan hebben dat je ziet wat je kind onderweg aan onderwijs krijgt aangeboden en of dat inderdaad een ononderbroken leerlijn vormt.
Politiek gaat het vooral over meetbaarheid en uniformiteit. Dat is zowel voor de beoordeling van belang (inspectie), als voor de vo scholen. Die laatste vinden dat basisscholen ze vaak verkeerd of zelfs 'vals' informeren. Denk aan kinderen met een mooie eindcito die in de praktijk een enorm kennishiaat hebben.
Wil:"Voor school zelf lijkt het me prima dat je per leerling bijhoudt dat je eruit hebt gehaald wat erin zit. Dat je je doelen hebt kunnen halen per leerling. Dat je leert waar je tekort schiet en wat je moet veranderen in je lessysteem, maar wat kan ik ermee als ouder? "
Als je de overtuiging hebt dat dat tot beter onderwijs leidt (politiek), dan hebben ouders en leerlingen daar vanzelf wat aan. Maar het is in beginsel niet bedoeld om ouders er wat aan te laten hebben. Het is een beweging voor de grote lijnen die tot 'meestal beter' moet leiden.
Ik zie overigens bijzonder grote nadelen aan dit systeem. Maar daar gaat het in dit draadje niet over. Het is een nieuwe registratievorm die mbt kleuterverlengen en anders zittenblijven, meer kenbaar maakt.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
28-11-2011 om 10:22
Spartel
cqcq:"De referentieniveau\'s zoals ze in de regeling zijn opgenomen zijn absolute niveau\'s. Wat je zou moeten beheersen aan het einde van groep 8."
Welnee. Het leidt tot de vaststelling van wat de lln behaald hebben (m, f, s, e) en daarvan in optelling wat een school presteert. Het is in die zin niet heel anders dan de a,b,c,d van enig andere toetsvorm. Het grote verschil zit in het uniforme meetkader.
Toetsen, methodes, lessen, ze zullen allemaal en van begin tot eind (zie art. 8 en 9 wpo) die referentieniveaus als uitgangspunt moeten hebben.
cqcq:"Hierbij is niets opgenomen over dat je dat zou moeten relateren aan de leeftijd van de leerling."
Dat is strikt genomen waar, maar nogmaals: er staat ook nergens dat je een schoolboek moet hebben.
Dat alternatieve leerlingrapport is een vorm zoals dat moeten geinterpreteerd is in kunnen uitvoeren. Dat daar wel aan leeftijd en maanden onderwijs gerelateerd wordt, is volkomen logisch. Dat is nu eenmaal de mores in onderwijsland. Het is de basis van de gedachte die onder de doorlopende leerlijn licht: hoe meer maanden onderwijs, hoe groter de vooruitgang.
cqcq:"Hoe je dat aantoont is vastgelegd in de regeling van de onderwijsinspectie die ik al eerder genoemd heb."
Dat heb je niet. De link die je geeft gaat vooral over de beoordeling van schooljaren waarbinnen die ref.niveaus nog niet verplicht waren.
Bovendien is je verdediging een beetje vreemd. In feite zeg je dat je overal de snelheid mag overtreden, behahalve op die plekken waar gecontroleerd wordt.
De inspectie bepaalt wat er onderzocht wordt ihkv toezicht. Daarmee is niet gezegd dat wat niet onderzocht wordt, niet hoeft.
Ondertussen blijft mijn vraag: wat wil je precies verdedigen en in wiens belang?
Ik zie je heftig spartelen met teksten. Maar ik krijg geen beeld van de leerlingen of groep leerlingen waar je het zo graag over wilt hebben.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
28-11-2011 om 10:23
Licht uit
onder de doorlopende leerlijn ligt natuurlijk.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
28-11-2011 om 11:03
Verzekering
P., dyslexie (leren omgaan met, behandelen) valt onder zorg en is (onder strikte voorwaarden) gedekt door de ziektekostenverzekering.
Daarom doen bo scholen er niks meer mee. Ze hoeven niet.
Als jij denkt dat jouw kind dyslectisch is, dan moet je zelf op pad om dat te gaan onderzoeken.
Daar heb je de hulp van de school dan toch wel weer bij nodig, want er moet aangetoond worden dat intensieve extra hulp niet geholpen heeft.
Hier vind je uitleg http://www.tbraams.nl/nieuws/index.php#7
Let op, het is een firma dus ook een wervende tekst. Informatief, maar zij zijn niet de enige aanbieders van hulp.
Groet,
Miriam Lavell

rodebeuk
28-11-2011 om 12:50
Ah mooi cobi
kan je mij dan vertellen of ik jongste nu op zwemles moet doen? Hij wordt met Sinterklaas 6,5.
Graag een rapportje met onderbouwing, voortgangsrapportageplanning en wat algemene adviezen hoe een en ander in te kleden in de gezinsdynamiek.
Oudste heeft voor 1000 euro als kleuter A gehaald en heeft het daarna weer verleerd en oefent nu in vakanties. Gratis. Dus ik wilde later beginnen.
Ik dacht aan 20 pagina's ongeveer, uurtarief 90 euro? Wat dacht je?

Vic
28-11-2011 om 13:02
Cobi!
Ah, jij hebt er verstand van. Ik had al een draadje willen starten maar dat is dan niet meer nodig. Mijn jongste heeft nu 13 maanden zwemles, 2 maanden voor haar 6e verjaardag begonnen. In verband met de vakantie die ik wil boeken, wil ik graag weten of ze voor de komende zomervakantie haar A-diploma heeft. En misschien zelfs wel haar B want dan kan ik pas echt ontspannen met boek onder die parasol.

Sascha2
28-11-2011 om 15:04
Maar p
Ik volg dit draadje al dagen met belangstelling. Ik begrijp jouw reactie naar Cobi toe niet. Ze heeft toch al eerder aangegeven (en dat nog wel NA je bericht van vrijdag om 9 uur) dat ze geen antwoord wil geven omdat ze jouw kind niet kent, de situatie niet kent etc. Nu loop je IMHO toch wel te drammen hoor. Lees eens even de berichten van zaterdagavond door. Waarom wil je per se een antwoord van Cobi hebben? Maakt dat de situatie van je kind anders? Maakt dat jouw overtuiging anders? Of wil je gewoon antwoord omdat je antwoord wil?

M Lavell
28-11-2011 om 15:16
12 maanden later
En toch, cobi, begrijp ik niet waarom je P geen antwoord geeft. P stelt een vraag over een kind dat 12 maanden láter naar de formele leersetting is geplaatst.
Ze vraagt wat je daar van vindt.
Ik zie niet zo goed wat dat te maken heeft met jouw mening over drie maanden eerder.
Groet,
Miriam Lavell

Sascha2
28-11-2011 om 15:21
Maar miriam
Cobi heeft toch allang aangegeven dat ze daar geen antwoord op wil en kan geven? Waarom dan die nood, die hang naar een antwoord?

M Lavell
28-11-2011 om 15:37
Nood?
Ik krijg de indruk dat P de mening van Cobi serieus neemt. Dat mag toch? Het omgekeerde mis ik een beetje.
In zijn algemeenheid: Het ventileren van een stevige mening over 3 maanden kan natuurlijk altijd, maar vervolgens doen alsof je niks kunt zeggen over een verschil van 12 maanden, is een beetje raar.
Groet,
Miriam Lavell

Sascha2
28-11-2011 om 15:41
Juist niet
Mijn indruk is juist dat de mening van Cobi niet serieus wordt genomen. Ze geeft immers aan dat ze over individuele gevallen niets kan en wil zeggen en dan wordt er gedramd om toch een antwoord. Komt op mij niet echt over alsof je de mening dan serieus neemt.Ik vind overigens dat Cobi gelijk heeft. Ze kent de situatie niet, kent het kind niet, kent de geschiedenis niet, kent de school niet, kent het beleid van school niet etc. Mij lijkt dat een ongenuanceerde uitspraak van een ander over het kind van P juist niet serieus opgepakt kan worden.
En dat Cobi iets algemeens schrijft over 3 maanden, wil nog niet zeggen dat ze dan ook maar iets moet roepen over een verschil van 12 maanden in het geval van P's zoon.

Tineke
28-11-2011 om 16:32
Een poging voor p.
Juist omdat jij het derde kleuterjaar als verloren jaar beschouwt, denk ik dat het ook dat deze keuze jammer was, tenminste: in de setting op jullie school. Tegelijkertijd weet ik zeker dat het (elders) een heel zinnig jaar had kunnen zijn, waarbij ook zijn problematiek duidelijk had kunnen worden, waarbij al handelingsplannen waren ingezet, waarbij hij zeker volop had kunnen ontwikkelen. Had zomaar gekund. Maar blijkbaar niet op jullie school.
Ik geloof niet zomaar dat doubleren in groep 3 een slimmere zet zou zijn geweest. Weer door alle kernen van Veilig Leren Lezen heen? Met welk resultaat als dat niet de juiste methode is voor je zoon? Onzekerheid, negatief zelfbeeld en faalangst zijn snel ontwikkeld.
En E-scores moeten halen om te ontdekken dat het niet helemaal goed gaat? Dan hebben de leerkrachten absoluut zitten slapen. Zoiets merk je direct, daar moet je geen toetsen voor nodig hebben. Ongelofelijk, mijn vertrouwen in die school zou heel ver in de min staan. Jouw kind verdient beter!