Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Doen43

Doen43

20-11-2022 om 08:43

Wat te doen?

Hi, al eerder heb ik geschreven over mijn dochter over haar mogelijke dyscalculie. Daar heb ik veel nuttige en lieve reacties op gekregen dus vandaar dat ik meer weer iets post

we zijn al een jaar met school in gesprek omdat mijn dochter moeite heeft met emotieregulatie (ze is snel in paniek als iets niet lukt) en ze niet goed is in vrienden maken. Ze wilt het wel maar ze vindt het lastig. In groep één had ze vriendinnen uit groep twee. Ze was aan het begin van groep twee helemaal verloren omdat die naar groep drie waren gegaan. Ze speelde af en toe wel bij een aantal meisjes, maar tot een vriendschap kwam het niet. Na de herfstvakantie kwamen er nieuwe kinderen in de klas en daar klikte het heel goed mee. Ze kreeg een heel fijn vriendinnen groepje. Maar ja die bleven in groep 2 achter, toen zij naar groep drie ging.

na twee dagen groep drie kwam de juf naar mij toe dat ze twijfelde of mijn dochter cognitief groep drie wel aankon. Dat verbaasde me, omdat ze razend enthousiast naar huis kwam en de geleerde woorden van de eerste week ging schrijven. Ze droomde in de klas wel veel weg, waardoor het vermoeden van overvraging was. Na een tijdje kwam de juf er wel achter dat als ze een op een aandacht gaf, mijn dochter het goed begreep. Ze wilde alleen meer handvatten om mijn dochter beter te begeleiden.

Daarom is er een orthopedagoog gekomen om mijn dochter te observeren. Nou ben ik expres niet naar het gesprek gegaan, waar de observatie besproken werd omdat ik nogal een paniekerig persoon ben. Mijn vriend wel en die zei dat het een goed gesprek was. 

nou kregen wij gisteren het verslag van het gesprek onder ogen en daar ben ik wel van geschrokken. Volgens de orthopedagoog is mijn dochter hoog gevoelig en heeft last van prikkelverwerking. Ze kan goed geconcentreerd werken als het rustig is in de klas, maar raakt afgeleid als er drukte is en stopt dan met werken. Ook vind ze het echt heel moeilijk ik contact te maken, met kinderen uit de klas. De emotieregulatie is wel enorm verbeterd, gaf de juf aan.
De orthopedagoog gaf ook aan dat het soms lastig is om te peilen of klassikale uitleg (mijn dochter heeft vooral moeite om klassikale instructies op te volgen, niet uitleg) binnen komt. Wij weten dat mijn dochter een blik in haar ogen heeft die moeilijk te peilen is. Maar inmiddels hebben we wel door hoeveel ze eigenlijk wel opneemt. Mijn schoonmoeder heeft dezelfde plek en dezelfde gevoeligheid voor geluid. En die is gepromoveerd in de wiskunde, dus aan haar intelligentie ligt het niet. 

ze gaf een aantal aanwijzingen om mijn dochter beter te begeleiden. En de juf wilt mijn dochter echt graag helpen. Alleen werd er in de conclusie gezegd en volgens mijn vriend is dat niet benoemd in het gesprek, dat de conclusie eventueel kon zijn dat mijn dochter eventueel beter op haar plek zou zijn op het speciaal basisonderwijs waar ze met kleinere klassen werken.

Punt één vind ik dit ongelofelijk snel na drie maanden groep drie waar er nog geen Cito toets is afgenomen.
En eigenlijk wel het belangrijkste Punt. Mijn dochter is zo ongelofelijk gegroeid de afgelopen maanden. Ze is heel rustig thuis, blij. Waar ze vorig jaar nog weg liep voor spelletjes met tellen, wilt ze dit juist heel graag doen. Haar emotieregulatie is thuis, prima onder controle.  Ze is heel lief voor haar broertje. Ze heeft een nieuw vriendje gemaakt. In de observatie stond dat ze amper meedoet met de gym. Terwijl ze thuis de hele tijd de meest gevaarlijke turn oefeningen doet. Ze wilt ook graag met kindjes spelen. En als we dan een speel afspraak regelen in het weekend, kan ze niet wachten tot het vriendje er is. Waar ze vroegen moeite had met onverwachte plannen (laten we dit en dit doen), vindt ze dit juist heel leuk nu. Ik kan nog langer door gaan, maar ze is zoo veranderd. Wie zegt dat ze het gedrag van thuis, als ze zich veiliger voelt in de klas daar ook niet laat zien. Dat ze leert om zich meer te concentreren in een drukke omgeving en leert verbale instructies op te volgen. Nou was ik zelf een enorme dromer op de kleuterschool en heeft mijn moeder nog moeten praten als brug man om mij naar de groep drie te krijgen (ik kon toen al wel lezen en rekenen toen ik naar groep drie ging) en had het eerste half jaar van groep drie nog issues met dromerigheid en contact maken met kinderen. Met mij is het “goed gekomen”.

Wie heeft ervaring met dergelijke zaken? Overigens twijfelt school niet meer aan haar intelligentie en heeft de orthopedagoog heeft ook nadrukkelijk aangegeven dat ze wel op normaal Niveau onderwijs moet krijgen. Ik ken ook kinderen met adhd en ass die met aanpassingen de “normale” basisschool hebben afgemaakt. 
Daarbij had ik vorig jaar nog wel mijn dochter herkend in het beeld van de observatie, maar niet van het meisje dat nu naast me op de bank zit. 


Ik denk dat je te hard van stapel loopt (appel valt met dochter zeker niet ver van de boom? 😉). Ik kan de conclusie natuurlijk niet lezen, maar ik kan me voorstellen dat bedoeld wordt; hier zijn tips over hoe dochter te begeleiden. Juf is gemotiveerd en gaat dit toepassen. Als dat uiteindelijk allemaal niet leidt tot enige verbetering en kind is niet gelukkig op school, dán moet evt gedacht worden aan speciaal onderwijs. Jij ziet je kind al tussen gehandicapte kinderen in een busje zitten bij wijzen van spreken, maar zo verwacht ik niet dat het bedoeld is. In principe is het natuurlijk voor ieder kind zo dat wanneer het zich niet redt op school men verder moet gaan kijken. Alleen staat het daar niet zwart op wit. Ik snap dat je schrikt. Maar je ziet zelf een duidelijke groei en ook school ziet dat het beter gaat. Dus er is geen enkele reden om te denken dat ze die lijn niet voortzet. Juist met de extra tips van de orthopedagoog. 

Ga samen met je vriend in gesprek met de juf. 

Doen43

Doen43

20-11-2022 om 09:08

Meesje schreef op 20-11-2022 om 08:54:

Ik denk dat je te hard van stapel loopt (appel valt met dochter zeker niet ver van de boom? 😉). Ik kan de conclusie natuurlijk niet lezen, maar ik kan me voorstellen dat bedoeld wordt; hier zijn tips over hoe dochter te begeleiden. Juf is gemotiveerd en gaat dit toepassen. Als dat uiteindelijk allemaal niet leidt tot enige verbetering en kind is niet gelukkig op school, dán moet evt gedacht worden aan speciaal onderwijs. Jij ziet je kind al tussen gehandicapte kinderen in een busje zitten bij wijzen van spreken, maar zo verwacht ik niet dat het bedoeld is. In principe is het natuurlijk voor ieder kind zo dat wanneer het zich niet redt op school men verder moet gaan kijken. Alleen staat het daar niet zwart op wit. Ik snap dat je schrikt. Maar je ziet zelf een duidelijke groei en ook school ziet dat het beter gaat. Dus er is geen enkele reden om te denken dat ze die lijn niet voortzet. Juist met de extra tips van de orthopedagoog.

Ja, wellicht was de conclusie van de orthopedagoog niet handig opgeschreven. De juf wilde ook alleen maar tips. We gaan ook aan de orthopedagoog aangeven dat we de observatie en de tips kunnen doorgeven aan de juf en we willen eigenlijk ook een begeleidend mailtje schrijven. Want mijn dochter zit zo lekker in haar vel. En de juf heeft haar interesse voor leren echt aangewakkerd. Ja of eigenlijk; met 3,5 kwamen bij mijn dochter de eindeloze waarom/daarom vragen en kreeg ze interesse in het alfabet. Ze kende al best wat letters voordat ze naar groep 1 ging. Wij dachten: die is klaar voor groep 1. Alleen toen de lockdown kwam na drie maanden groep 1 bleek ze totaal geen interesse in de werkjes te hebben die we meekregen. 
Vorig jaar ging het ietsjes beter, maar ook met moeite. Dat is sinds het begin van groep 3 helemaal veranderd. Ze heeft ook echt een brede belangstelling voor dingen en weet veel.

Meesje schreef op 20-11-2022 om 08:54:

I
. Jij ziet je kind al tussen gehandicapte kinderen in een busje zitten bij wijzen van spreken, maar zo verwacht ik niet dat het bedoeld is.

Oef... 


waarom zou dat erg zijn? Misschien wel super verrijkend? 

Je heb speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs.
Dit is een artikel wat het verschil uitlegt.

https://www.onderwijsconsument.nl/speciaal-onderwijs-en-speciaal-basisonderwijs-niet-hetzelfde/

Ik ken kinderen die helemaal opgebloeid zijn doordat ze in kleinere klassen zitten met veel begeleiding (welk kind zou niet opknappen?) in het speciaal basisonderwijs.

Maar, ik zou deze beslissing niet nemen op basis van 1 gesprek en een observatiemoment. Ik zou op zijn minst graag willen zien dat er verschillende observatiemomenten zien over een wat langere periode. 

Een kind kan op school ander gedrag laten zien dan thuis, een kind kan groeien. Fijn dat je juf iig bereid is om extra energie te steken in het begeleiden van je dochter.

Daar ben ik weer:
Laat die iq test doen die ik eerder al aangeraden heb. 
Als ik de op lees wordt ik teruggegooid in de tijd.  Ook mijn kind vond aansluiting bij oudere kinderen of de jongere kinderen (die kon hij wat leren)
Mijn kind liet thuis andere dingen zien dan op school. 
Wij hebben gewacht tot groep 6 met hulp zoeken en testen toen de juf zich had laten ontvallen dat kind afstevenen op een kader- basis advies, misschien mavo.  Toen dacht ik dit klopt niet, hij maakt thuis zonder uitleg vwo wiskunde vragen uit de boeken van zijn zus in de brugklas. 
Ik denk niet eens aan normaal hoogbegaafd voor je dochter maar echt extreem hoogbegaafd ergens aan het eind van de schaal. 

Vrienden maken in de eigen groep lukte mijn kind ook niet goed,  ze begrepen elkaar niet. Mijn kind vind het nog steeds (17 jaar inmiddels) moeilijk met leeftijdsgenoten.  Oudere pubers geen probleem en veel jongere kinderen ook niet, dan weet hij dat hij op een wat lager niveau het gesprek moet aangaan. 

Ik herken veel dingen niet uit mijn eigen ervaring, behalve het afgeleid zijn in een drukke klas. Dus op  dat onderwerp wat concrete tips.  

Mijn dochter is snel afgeleid (want alles is interessant) waardoor ze haar eigen werk niet af kreeg. dat merkte ze zelf ook toen ze weer naar school ging na de lockdown. Met de juffen besproken welke mogelijkheden er zijn : werken op een rustigere plek in de klas of daarbuiten, studybuddy (dat zet je op je tafeltje en wordt dat een afgeschermder hokje, soort stemhokje) en noise cancelling hoofdtelefoon. 

Daarnaast had dochter aan dat kinderen haar om hulp vragen (in het Jenaplan onderwijs is het de bedoeling dat kinderen elkaar helpen). Daarom had dochter een stoplicht dobbelsteen op haar tafeltje, waarmee ze zichzelf op rood (niet storen) kon zetten. Juf zelf heeft ook een stoplicht, dus andere kinderen herkennen dat systeem.

Ik denk dat je eerst eens bij jezelf te rade moet gaan en wellicht hulp moet zoeken. Je kind zit in gr 3 en je kunt niet mee naar een gesprek over haar? Je maakt je zo druk over vrienden kunnen maken, dyscalculie, vergelijkt met allerlie familieleden en je hebt het over emotie-regulatie. Je weet precies welke spelletjes ze wel of niet wil doen, hoe ze verlangt naar bezoek vriendje etc etc. 

Laat haar eens lekker kind zijn zonder al die druk want dat moet ze voelen. En er zal een reden zijn dat ze die andere school niet genoemd hebben maar jij maakt je daar weer druk over. Kinderen gaan echt niet zomaar naar een andere school. 

Doen43

Doen43

20-11-2022 om 11:05

Loezzie schreef op 20-11-2022 om 09:53:

Je heb speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs.
Dit is een artikel wat het verschil uitlegt.

https://www.onderwijsconsument.nl/speciaal-onderwijs-en-speciaal-basisonderwijs-niet-hetzelfde/

Ik ken kinderen die helemaal opgebloeid zijn doordat ze in kleinere klassen zitten met veel begeleiding (welk kind zou niet opknappen?) in het speciaal basisonderwijs.

Maar, ik zou deze beslissing niet nemen op basis van 1 gesprek en een observatiemoment. Ik zou op zijn minst graag willen zien dat er verschillende observatiemomenten zien over een wat langere periode.

Een kind kan op school ander gedrag laten zien dan thuis, een kind kan groeien. Fijn dat je juf iig bereid is om extra energie te steken in het begeleiden van je dochter.

Hi Loezzie, bedankt voor je advies. Ik had die link wel gevonden, maar als ik dan Google op scholen voor speciaal basis onderwijs dan krijg je toch vooral scholen voor kinderen met ernstige trauma’s en zware adhd. Alhoewel ik iemand ken met adhd  die echt opgeknapt is op het sbo. 

Wij vinden een doorverwijzing naar het SBO ook nog erg vroeg. Bedankt voor je advies over meer observaties. Er wordt nu door de school een adviseur passend onderwijs tevoorschijn getoverd , maar ik weet niet wat zo iemand dan weer mag/kan beslissen. Tov vorig jaar laat mijn dochter veel meer schools gedrag zien. Ze is eigenlijk opgeknapt in groep drie. Ik vind het ook nog zo vroeg, laat haar maar meer wennen aan het klassikale leven. Laat haar naar speltherapie gaan, waar zij leert beter contact te leggen in de klas. Wij merkten vorig jaar dat het heel belangrijk voor haar is, dat ze naast een vriendinnetje in de klas zit. 

Ik denk ook dat je er goed aan doet hulp te zoeken. Ik vind het eerlijk gezegd best zorgelijk dat je niet naar een gesprek over je dochter kan gaan omdat je een paniekerig persoon bent. Ik bedoel dit echt niet als verwijt, maar je zult toch moeten beseffen dat als jij bepaalde zaken niet aankan, je je dochter in bepaalde opzichten toch een beetje in de steek gaat laten. Dus ik zou zeggen: werk daar aan!

Daarnaast wat je dochter zelf betreft: ik ken een remedial teacher die veel ervaring heeft en ervan overtuigd is dat er een samenhang is tussen rekenproblemen en emotionele problemen. Dus probeer aan beiden te werken. Daarbij kan het ook zijn dat de emtionele problemen die jij hebt, doorspelen naar je dochter. Des te belangrijker dat jullie allebei actief gaan werken aan de problemen.

Doen43 schreef op 20-11-2022 om 11:05:

[..]

Hi Loezzie, bedankt voor je advies. Ik had die link wel gevonden, maar als ik dan Google op scholen voor speciaal basis onderwijs dan krijg je toch vooral scholen voor kinderen met ernstige trauma’s en zware adhd. Alhoewel ik iemand ken met adhd die echt opgeknapt is op het sbo.

Wij vinden een doorverwijzing naar het SBO ook nog erg vroeg. Bedankt voor je advies over meer observaties. Er wordt nu door de school een adviseur passend onderwijs tevoorschijn getoverd , maar ik weet niet wat zo iemand dan weer mag/kan beslissen. Tov vorig jaar laat mijn dochter veel meer schools gedrag zien. Ze is eigenlijk opgeknapt in groep drie. Ik vind het ook nog zo vroeg, laat haar maar meer wennen aan het klassikale leven. Laat haar naar speltherapie gaan, waar zij leert beter contact te leggen in de klas. Wij merkten vorig jaar dat het heel belangrijk voor haar is, dat ze naast een vriendinnetje in de klas zit.

Als omstandigheden veranderen, dan kan dat zowel positieve als negatieve gevolgen hebben. 

Ik merk wel veel stress in je posts. Ik zeg niet dat je alles over je heen moeten laten komen..stapje voor stapje. Lees je wel in en ga niet direct met je hakken in het zand.

Hier lees je wat over samenwerkingsverband, adviseur passend onderwijs etc. 

https://www.despoorzoeker.info/passend-onderwijs-sppoh/

Al zal dit per regio ook anders georganiseerd worden

Kinderen op SBO hebben echt niet allemaal forse gedragsproblemen, ze komen om een of andere reden minder goed mee in het huidige schoolsysteem. Vergeet niet dat met de wet op Passend Onderwijs er veel van docenten gevraagd wordt.  Een klas van 30 leerlingen komt steeds vaker voor. Met allemaal een eigen handleiding. 

 Het schoolsysteem is goed voor iedereen die binnen de lijntjes kleurt. Daarbuiten is het toch lastig: te slim, te druk, te snel afgeleid etc etc. Dat is dus zoeken naar wat er wel mogelijk is op school of dat wat er juist ergens anders te halen is.

Ik denk dat je liever een kind heeft wat fluitend en met plezier naar school gaat, bijv SBO, dan een kind wat altijd op haar tenen moet lopen om erbij te horen. Waarbij ik niet zeg dat je dichter naar er SBO moet. Maar sluit niet te alles uit 

Ik zou zeker nog uitgebreid diagnostiek laten doen. Zoals IQ-onderzoek. Mogelijk heeft dat al handvaten. 

De kinderen die hier in de regio naar SBO gaan hebben veelal leerproblemen, niet zozeer gedragsproblemen. Soms wel een combi maar door kleinere klassen en meer begeleiding gaat het dan vaak op beide vlakken beter. Maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een kind dat van het SBO komt naar havo of vwo gaat. Wel met kinderen van het SO die daar voornamelijk voor gedragsproblemen zaten.

Ik vind na twee dagen al een conclusie trekken erg voorbarig van de juf. Voor nu zit ze op haar plek in groep drie. Laat haar lekker doorontwikkelen en kijk wat de extra handvatten voor de juf nog te bieden hebben. 

Ik zou wel meegaan naar gesprekken. Dan hoor je de informatie uit eerste hand.

MamaE schreef op 20-11-2022 om 12:18:

. Maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een kind dat van het SBO komt naar havo of vwo gaat. 

Die zijn er genoeg hoor, je gaat eerder naar het sbo voor gedragsproblemen dan voor leerproblemen tegenwoordig. Soms een combi van. Er speelt veel rondom dochter van to goed dat er een adviseur passend onderwijs is om te bekijken wat voor haar de beste route is al dan niet op de huidige school.

Gingergirl schreef op 20-11-2022 om 13:22:

[..]

Die zijn er genoeg hoor, je gaat eerder naar het sbo voor gedragsproblemen dan voor leerproblemen tegenwoordig. Soms een combi van. Er speelt veel rondom dochter van to goed dat er een adviseur passend onderwijs is om te bekijken wat voor haar de beste route is al dan niet op de huidige school.

Het is wel zo dat degene met de hoogst beoogde uitstroom dat maar moeilijk weet te halen. Het kind zal zich conformeren aan de rest en ook de begeleiding zal niet de tijd en energie hebben om dit kind extra uitdaging te geven. Dit heeft een kennis van mij letterlijk gehoord: sorry maar alle andere kinderen hebben zoveel aandacht nodig dat het ons niet lukt om jouw kind op het hoogst haalbare niveau te krijgen.

Aiden schreef op 20-11-2022 om 13:37:

[..]

Het is wel zo dat degene met de hoogst beoogde uitstroom dat maar moeilijk weet te halen. Het kind zal zich conformeren aan de rest en ook de begeleiding zal niet de tijd en energie hebben om dit kind extra uitdaging te geven. Dit heeft een kennis van mij letterlijk gehoord: sorry maar alle andere kinderen hebben zoveel aandacht nodig dat het ons niet lukt om jouw kind op het hoogst haalbare niveau te krijgen.

Als er bij een leerling veel diverse problematiek speelt dan is het haalbare hoogste niveau ook niet haalbaar in het regulier met de overvolle klassen.

Ik zou als ik to was goed onderzoek laten doen dan weet ze ook meer wat haalbaar is voor dochter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.