Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat te doen met ouders die niet betalen klassenbijdrage

ik ben dit jaar klassenmoeder, ik vind het een leuke taak om kadootjes te kopen en dat soort heerlijke truttigheid te verzorgen. Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden dat ik moet doen.

Elke ouder is gevraagd per email (emaillijst van school, alle ouders hebben bij aanvang van het jaar hun goede emailadres opgeschreven) gevraagd een bijdrage te doen van E 5. Hier worden dan kadootjes voor gekocht (juf jarig) en andere dingen (kerstversiering klas, kadootje voor kind uit ziekenhuis, kaartje etc etc).

Nou heb ik onlangs de 2e reminder gestuurd aan de 13 ouders die nog niet betaald hebben en 8 hebben wederom niets van zich laten horen en ook dus niet betaald.

Ik ken niet alle ouders dus geen idee wie het allemaal zijn. Ik overweeg sterk wat andere ouders te vragen of zij wat kunnen aandringen en anders het maar te laten zitten.

wat vinden jullie ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

10-12-2010 om 13:40

Blijft vrijwillig

Dit soort bijdrages is en blijft vrijwillig dus ik denk dat je na een 2e reminder niet zo heel veel meer kunt en moet doen. Ik zou niet eens andere ouders vragen om aan te dringen, dat vind ik meer een taak die je terug kunt spelen naar de ouderraad.

Niet laten innen door klassenmoeder

Wat raar dat jij als klassenmoeder dit regelt.

Zoiets moet gewoon vanuit de school gaan, vanuit de ouderraad bv. Alle ouders krijgen een brief met het verzoek een jaarlijkse (vrijwillige) bijdrage te doen.

En jij zou dan gewoon een budget moeten krijgen om dit soort dingen te kopen. Je gaat een klassenmoeder toch niet achter 5 euro pp aan gaan?

Dingetjes regelen, prima, maar dit moet verder niet jouw pakkie an zijn hoor.

Je hebt er nu aan gedaan wat je kon, en ik zou het erbij laten. Tenslotte gaat het om een vrijwillige bijdrage. Ik zou even een praatje gaan maken binnen school om dit voortaan anders te regelen.

Wel innen door klassenmoeder

Bij ons is het heel gebruikelijk dat de klassenouder bedragen int voor kadootjes e.d. Het gaat neem ik aan toch om de verjaardag van de juf en zo? Dat wordt bij ons ook gewoon buiten de ouderbijdrage om geregeld.
Ik zou gewoon nog eens een mailtje sturen als ik jou was. Waarin je (als je dat niet al gedaan had) ook duidelijk maakt wat er van het geld betaald wordt. Of je spreekt ouders aan in de gang op op het schoolplein. Je zult altijd ouders treffen voor wie het een principekwestie is en die weigeren een vrijwillige bijdrage te betalen. Maar grote kans dat het bij de meesten gewoon een kwestie van vergeetachtigheid is.
n@nny

Limi

Limi

10-12-2010 om 14:51

Misschien

...betalen ze wel als ze je kennen? Naar iemand die ik nog nooit gezien heb ga ik ook geen geld overmaken. Komen die ouders nooit op school dan?

Tijgeroog

Tijgeroog

10-12-2010 om 15:22

Veel geld

Wat veel geld dat je aan de ouders mag vragen. Hier mag alleen om geld voor je de verjaardag van de juf gevraagd worden, maximaal 50 cent per schooljaar (dus bij een duo-baan wordt het verdeeld). Toen de juf vorig jaar trouwde is er wel om een vrijwillige bijdrage gevraagd, dat was denk ik een twijfelgeval. Toen ze later zwanger werd is er alleen geknutseld.
Alle andere dingen die je noemt gebeuren "gewoon", ik neem aan betaald vanuit de ouderbijdrage van de school. Vind ik ook wel zo duidelijk, om eerlijk te zijn.

Bij ons

Ik ben klasseouder geweest en bij ons was 5euro ook normaal. Ik vroeg de ouders op school om de bijdrage en heb eigenlijk nooit gehad dat ik het niet kreeg. De meesten betaalden al op 1e ouderavond en de rest vroeg ik nog even als ik ze op school zag.
Muizemeis

Manda Rijn

Manda Rijn

10-12-2010 om 16:22 Topicstarter

Het is niet de ouderbijdrage

het is apart potje voor de klassenmoeders. We hebben bijvoorbeeld een kadoootje gekocht toen de juf aankondigde dat ze zwanger was, ook hebben we nu kadootjes voor de juffen gekocht voor kerst, kadootje voor een moeder die een nare ziekte heeft, kadootje voor de juf als ze op zwangerschapsverlof gaat, straks een kadootje voor meester en juffendag, ijsjes als het snikheet is, kaart voor kind wat een jaar in het buitenland zit.

Bij elkaar is dat 150 euro, bij 30 leerlingen.

Goed om te weten dat er mensen zijn die er gewoon geen zin in hadden, daar was ik nog niet opgekomen. Het is op deze school gebruikelijk, elke klas heeft zoiets, ik ken het van de vorige school ook niet. Ik zelf vind E 5 wel mee vallen.

Manda Rijn

Manda Rijn

10-12-2010 om 16:26 Topicstarter

Hmm tja

nu ik het zo opschrijf is het bij elkaar ook wel veel wat we kopen. Het is ook allemaal extra.

Ik denk dat als er een kind ziek is (ziekenhuisopname) bij deze school dan de leerkracht vraagt aan de klassenouder of zij een kaart en kadootje wil kopen, daarnaast wordt er dan ook vast wat gemaakt in de klas, maar dat kadootje is dan echt extra.

Aha, ik snap het wel. Maar ik zelf heb er geen enkele moeite mee. Ik vond het als ouder afgelopen jaren ook wel handig dat ik nergens aan hoefde te denken en dat die klassenmoeders al die attenties regelen.

Polly Shearman

Polly Shearman

10-12-2010 om 16:58

Wat een onzin

Als hier de leerkrachten jarig zijn, krijgen ze niks! 1 dag per jaar worden alle verjaardagen van de juffen en meneren gevierd, en ze ontvangen dan met liefde zelf geknutselde kadootjes van de kinderen, mooie tekeningen enz. Ook als kinderen ziek zijn, word er door de klas geknutselt! Als dat kadootjes kopen vind ik bijzonder overbodig! 150 euro per jaar???!?! belachelijk!

cqcq

cqcq

10-12-2010 om 17:15

Kosten zieke kinderen?

Help, ben toch blij dat we hier niet zo'n systeem hebben. Als een kind ziek is komt er gewoon een kaart van de klas, hebben we geen klassemoeder voor nodig, belt de juf of meester een keer (en als het lang duurt komt die langs...).
Met verjaardagen van meesters/juffen mogen de kinderen zelf een kleinigheid meenemen als ze dat leuk vinden. En cadeautjes voor meester/juffendag of voor kerst? Hier krijgen de leerkrachten gewoon een kerstpakket(je) van school volgens mij, en van sommige kinderen een kerstkaart.
Zou het gauw afschaffen als ik jullie was.

Herken het wel

Hier wordt buiten de ouderbijdrage om alleen om geld gevraagd voor cadeaus voor de verjaardag en het afscheid aan het eind van het jaar van de juf. We hebben nu als contactouders besloten om eerst ouders te vragen om die 1 euro voor het cadeautje, te kijken hoeveel geld we vóór de deadline binnen hebben en dan pas iets te kopen.

Anders schieten we er elke keer zelf geld bij in en we hebben geen zin om te bedelen. Eén herinnering lijkt me in jouw geval voldoende, soms vergeten mensen het gewoon.

Chris

Trouwens

Die cadeaus aan de juf zijn bijna altijd iets voor de klas.

Chris

Manda Rijn

Manda Rijn

10-12-2010 om 17:41 Topicstarter

Sinilind?

als je dit leest, ben even benieuwd wat jij er van vindt, aangezien jij de school langer kent.

Manda Rijn

Manda Rijn

10-12-2010 om 17:43 Topicstarter

Chris

daarom is het handig om begin van het jaar de klassenmoeders iedereen een bijdrage te vragen. Zo te lezen kan dat bij jullie al voor E 2 per kind.

Hmm, ik begin wel de aversie te snappen, ik moet indd even aan wat draadjes over ouders die op school moeten helpen denken Nu is dit volgens mij niet iets van school maar wat de ouders elk jaar voortzetten.

Maxime.M

Maxime.M

10-12-2010 om 19:05

Ik zou het wel handig gevonden hebben

Mijn kinderen zijn net van de basisschool af, en hier kwam je ook al gauw op 5 euro per jaar. Maar dan iedere keer iets kleins, veel onhandiger. Euro voor de jarige juf, dan later in het jaar weer eens een euro of 50 cent voor ziek kind in ziekenhuis, dan weer eens een euro voor iets. Het zijn allemaal hele kleine bedragen en heel onhandig om iedere keer aan te moeten denken.
Onhandig is het wel dat ouders niet reageren, want nu weet je niet waar je aan toe bent. Misschien is dat een tip om nu of de volgende keer te doen, een soort vragenlijstje mailen? Met dan tips hoe ouders het willen, willen ze per gebeurtenis liever los betalen, of zoals nu een potje maken, hoeveel zouden ze willen betalen, of willen ze liever overmaken.

Hibiscus

Hibiscus

10-12-2010 om 20:00

Hier heel duidelijk

Met Kerst wordt er door de klassenmoeders geld ingezameld. Iedereen heeft een klein etiket gekregen waarop het kind een kerstwens kan schrijven. Dat kun je dan inleveren met je bijdrage. Geen geld - geen kerst wens op de kaart. Van het geld wordt een theaterbon gekocht voor juf. De etiketten met kerstwensen worden in een grote kerstkaart geplakt.

Wel een beetje hard vinden jullie niet, juf weet zo precies welke ouders meebetalen. De kinderen geven overigens zelf bijna allemaal ook een eigen kerstkaart aan juf. Het is wel duidelijk trouwens, alle ouders hebben een email gekregen met uitleg en de etiketten zijn 2 weken geleden al meegegeven (over ijverige klassenmoeders?). We zitten hier overigens in Engeland en ik heb dit al meerdere malen meegemaakt, ook buiten school (bij clubjes): niet meebetalen = geen naam op kaart.

Hibiscus

Terpi

Terpi

10-12-2010 om 20:01

Te veel

Ik vind het te veel, het klinkt als niets die 5 euro maar met 3 kinderen is het het zoveelste 'kleine bedrag' wat maar even uitgegeven moet worden. Daarnaast de ouderbijdrage, dan nog de materialen die gekocht cq vervangen moeten worden (pen lekt, nieuwe kopen, rits van de etui kapot, nieuwe kopen...) Als ik nou nog de meerwaarde zou kunnen bedenken dan zou ik het niet erg vinden maar ik zie niet in waarom de juffen en meesters meerdere keren per jaar een kadootje moeten krijgen. Ik wil graag ZELF beslissen of ik iets geef, wat dat dan is en wat ik daar voor uit wil geven. Als mijn kinderen aan het eind van het schooljaar wat willen geven maken we iets en/of bakken we koekjes Dat hoeft me geen 15 euro per jaar te kosten.
En zonder ermee te willen schermen, hoe denk je dat het is voor een alleenstaande moeder die bij alles al moet denken of het wel haalbaar en betaalbaar is? Die hoeft dan toch niet door een andere moeder aangesproken te worden omdat ze haar bijdrage niet betaald heeft?

Manda Rijn

Manda Rijn

10-12-2010 om 20:07 Topicstarter

Nou terpi

dat begrijp ik dus helemaal !

Dus ik snap het echt nu, had er gewoon niet langer bij stil gestaan. Nu denk ik ook dat er niet zoveel ouders het niet kunnen betalen dus ik denk eerder dat het niet willen is. En nu ik dat zo allemaal lees snap ik dat dus volledig.

Ik zelf heb er geen moeite mee echter ik vind nu zelf ook dat het toch wel erg veel is wat onze juf allemaal gaat krijgen van ons (inmiddels reken ik uit dat zij in haar eentje nu al richting 35 euro gaat incl afscheidskado). Ik ga dit eens wat rondbazuinen, dat het volgend jaar best wel minder kan per ouder bijvoorbeeld 3 euro per kind, als 3/4 van de ouders dan betalen komt het ook wel uit.

Manda Rijn

Manda Rijn

10-12-2010 om 20:13 Topicstarter

Gut

lang bij stil gestaan (en niet langer...).

Ik zat alleen eenzijdig mij af te vragen hoe ik die overige 8 ouders nog zo ver zou krijgen. Met het idee, dat iedereen nu betaald om voor hun kinderen ook een kerstdingetje voor het kerstdiner te kopen, en ook dus dat ijsje krijgt straks als het heet is.

En alle wat gegeven wordt wordt namens de hele klas gegeven, vandaar dat ik het eigenlijk lullig vind dat die ouders niets van zich laten horen. Kijk, als ze een euro geven vind ik het ook prima. Eigenlijk had ik gewoon in het begin maximaal E 5 per kind moeten zeggen. Dan had iedereen zelf kunnen bepalen hoeveel van die euro er betaald zou worden.

Inge M

Inge M

10-12-2010 om 20:52

Alternatief

Manda, je kunt ook 2 momenten per jaar bedenken dat je iets wilt geven aan juf, bijvoorbeeld verjaardag en einde schooljaar. Dat lijkt me vaak genoeg.
Dan vraag je gewoon 1 euro per kind per mail of briefje, niet per bank over te maken maar persoonlijk te overhandigen aan..... en dan noem je een aantal ouders die geregeld op het plein staan.
Afhankelijk van hoeveel je krijgt, koop je dan een passend cadeau (passend bij het opgehaalde bedrag) namens alle kinderen.
Mocht je wat euro's overhouden, dan bewaar je die voor een kaartje naar een ziek kind of andere kaartjes.
Een cadeau voor zwangerschapsverlof of baby zou ik apart aankondigen en innen.
Zo weet iedereen waarvoor die iets geeft. En kan iedereen per keer beslissen of ze meebetalen.
Ik denk dat het niet veel helpt om het jaarlijkse bedrag te verlagen. Je moet dit soort dingen gewoon niet per jaar regelen.

koentje

koentje

11-12-2010 om 00:12

Behalve

het feit dat ik graag zelf bepaal of ik iets wil geven, wat ik geef en hoe, gaat toch ook het hele spontane van het hele cadeautjes gedoe eraf als je dit allemaal centraal wilt regelen?
Ik vind het ontzettende onzin dat juffen en meesters steeds maar cadeautjes zouden moeten krijgen voor hun verjaardagemn. Ik vind het prima als mijn kind iets knutselt voor een juf/meester; die zullen toch ook niet zitten te wachten op al die douchegel en chocoladerepen?

Fiorucci

Fiorucci

11-12-2010 om 07:41

Liever zelf

Als een juf jarig is, vindt mijn kind het veel leuker om zelf iets mee te nemen, al is het misschien een roos van een euro of een paar zelfgebakken koekjes. Het gaat om het idee,de attentie.
De ijsjes moeten door school verzorgd worden en daar is nog een reden voor: ik vind het niet kloppen als een klassemoeder op het idee komt om ijs te halen, terwijl de andere klassen dat misschien niet krijgen op dat moment. Gelijke monniken,gelijke kappen,zoiets..Dat soort extra's worden hier betaald door de oudervereniging, die ook oud papier acties organiseren voor allerlei extra's. Het lukt hier dus ook zonder dat ouders weer betalen.

liora

liora

11-12-2010 om 10:18

Nou mensen

Ik vind het volkomen normaal dat een klassemoedet geld int voor cadeaus, en ook het liefst eenmalig en niet steeds een euro. Ik moet elk jaar tien euro betalen en dat vind ik nu dus veel teveel ineens. De juf kreeg vorig jaar voor haar verjaardag zo'n voetbehandeling waarbij visjes de dode huid eten. Belachelijk luxe eigenlijk.

Vanaf nu ga ik overwegen de helft te betalen!

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

11-12-2010 om 10:40

Liora

Gelijk heb je, een beetje juf is blij met een mooi tekening....

rianne

rianne

11-12-2010 om 11:42

Liora

Haha jij hebt ook in Amsterdam zuid gewoond Bij mij op school vragen de klasseouders grif 20 euro. Ik vindt dat ook wel veel voor dat 'getut'.

Manda Rijn

Manda Rijn

11-12-2010 om 11:49 Topicstarter

Ha liora

visjes die je voeten afsnuffelen op zoek naar een dood stuk huid ?

hahaha, wat een kado zeg. Aha er zijn dus scholen met klassenmoeders in Zuid die 20 euro per jaar vragen. Pff zo chique is onze school gelukkig niet !

Manda Rijn

Manda Rijn

11-12-2010 om 11:51 Topicstarter

Sini

Ik zie dat ook, het verschil op dat vlak met onze vorige school is enorm. Daar had je geen klassenmoeder die geld vroeg. Aan de andere kant waren er heel weinig uitjes maar er werd dan wel weer heel veel aan muziek en voorstellingen gedaan waar je als ouder naar toe kon.

Ach ik deze school ook goed, alleen heel anders, ze doen veel en vragen veel.

Ik hoorde trouwens laatst een roddel dat de directeur bijna met pensioen gaat, dus over een jaar al.

Vrijwillig

ik ben ook klassenouder. voor de kerst had ik bedacht dat het leuk zou zijn als iedereen(die wil) een klein dingetje koopt en aan mij geeft zodat ik er een kerstpakket van maakt.
ik heb een brief aan alle ouders gegeven en gezegd dat het vrijwillig is. i.d.d. sommige ouders geven niets en sommigen willen het zelf doen.

maar nu denk ik...wat zet ik op de kaart? in principe van alle kinderen, ik vind het niet netjes om alleen namen te noemen van degenen die bijgedragen hebben,of wel?

Margriet*

Margriet*

11-12-2010 om 21:03

Hier alleen

een kleine bijdrage met juffenverjaardagen, kraamkado (dus niet ook nog voor het feit dat de juf zwanger is, je blijft aan de gang vind ik) en bij het afscheid van een bouw (onderbouw, middenbouw, bovenbouw = Montessorischool). Is altijd 1 of 2 euri.

ouderraadtypje

ouderraadtypje

11-12-2010 om 21:45

De mond valt mij open

Natuurlijk hoort kerstversiering uit de gewone ouderbijdrage te komen net als ijsjes op een warme dag voor de hele school en cadeautjes voor langdurig zieke kinderen en een attentie voor gezinnen waarin iets ergs gebeurt enz. Vijf euro per jaar! Er zijn gezinnen bij ons waar ze zelfs voor de schoolreis bewust moeten sparen en maar de helft van de ouderbijdrage kunnen betalen. Dan kun je toch geen vijf euro per jaar per kind gaan vragen omdat ik het toevallig wel kan missen. En dan ook nog nadrukkelijk de naam van het kind niet op een kaartje zetten. Nee, dat vind ik dus echt niet kunnen.
Ik voel het al als mijn plicht om heel economisch om te springen met het geld van de ouderraad want het is wel door ouders opgehoest. Laat staan dat ik als groepsouder ook nog een aantal euro's extra per persoon zou vragen. Bij ons wordt trouwens alleen maar om 'een bijdrage' gevraagd als er zoiets aan de orde is. Mag je zelf weten of je 10 cent geeft of 2 euro of niets. Een groot goed, laten we dat vooral zo houden!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.