Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Weer een corona school jaar met regels. Ik ben er ZO klaar mee!!


Docenten hoeven niet in quaraintaine bij contact als ze gevaccineerd zijn. Je zal maar net de wappie als juf hebben waardoor je kind om de haverklap thuis zit.... Daar zou ik echt goed van balen!

MamaE schreef op 25-08-2021 om 20:26:

Heb hier nog niks gehoord over verplicht testen. Wettelijk gezien kan dat ook helemaal niet. Ben daar ook geen voorstander van. Bij klachten wel, maar om nu alle schoolgaande kinderen wekelijks te gaan testen is absurd. Kinderen worden nauwelijks ziek van corona en hebben de afgelopen twee jaar al een heel hoge prijs betaald voor iets waar ze zelf nauwelijks risico voor lopen. Ouders en docenten die gevaccineerd willen worden hebben intussen lang en breed de kans gehad en degenen die dat niet willen, hoeven we wat mij betreft niet meer met zijn allen te beschermen met extra maatregelen. Scholen open, kinderen er heen, onderwijs volgen, dingen leren en zich ontwikkelen. Bij klachten thuis blijven en testen.

Je kan het testen ook helemaal niet verplichten, alleen vriendelijk verzoeken. En faciliteren door die testen beschikbaar te stellen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat leerlingen dat maar heel beperkt doen. Bij onze school legden we elke week twee testen in de kluisjes, maar de meesten lagen er een week later nog. Of je vond ze ongebruikt terug in de prullenbak of in de bosjes. We hebben nog dozen vol over. En leerlingen komen doodleuk hoestend en snotterend op school. Bij een half miljoen immunogecomprimeerden werkt de vaccinatie niet goed, dus die lopen nog steeds risico.

skik schreef op 25-08-2021 om 22:46:

[..]

Je kan het testen ook helemaal niet verplichten, alleen vriendelijk verzoeken. En faciliteren door die testen beschikbaar te stellen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat leerlingen dat maar heel beperkt doen. Bij onze school legden we elke week twee testen in de kluisjes, maar de meesten lagen er een week later nog. Of je vond ze ongebruikt terug in de prullenbak of in de bosjes. We hebben nog dozen vol over. En leerlingen komen doodleuk hoestend en snotterend op school. Bij een half miljoen immunogecomprimeerden werkt de vaccinatie niet goed, dus die lopen nog steeds risico.

Dit ging over een basisschool. Die kinderen komen dus niet eens in aanmerking voor vaccinatie. Als je dan nog tot in lengte van dagen bij elke besmetting heel de klas een week naar huis stuurt weet ik niet waar het eindigt. Ik vind het oprecht heel vervelend voor mensen met een verzwakt immuunsysteem, maar de vraag is hoe veel je van de hele samenleving kan vragen om die mensen te beschermen en hoe lang je dat volhoudt. Ik heb daar geen pasklaar antwoord op, maar het is duidelijk dat corona niet meer weggaat en dat we er op een bepaalde manier mee moeten leren leven. En ik denk niet dat om de haverklap scholen dicht en quarantaines de oplossing zijn.
Die zelftests op middelbare scholen leken mij bij voorbaat al te mislukken. Hoestend en snotterend op school verschijnen vind ik wel raar, dan mag een school ze van mij best naar huis sturen. Maar goed, bij klachten geldt dat op de basisschool net zo goed.

Dit ging inderdaad over basisscholen. Situaties waarbij na de eerste schooldag alweer klassen in quarantaine gaan omdat 1 kind overdag zonder klachten op school zat, 's avonds koorts kreeg en een positieve uitslag op een zelftest. Als je zo het schooljaar door moet, wordt het natuurlijk een groot drama met steeds wisselen tussen op school en thuis onderwijs. 

MamaE schreef op 25-08-2021 om 22:53:

[..]

Dit ging over een basisschool. Die kinderen komen dus niet eens in aanmerking voor vaccinatie. Als je dan nog tot in lengte van dagen bij elke besmetting heel de klas een week naar huis stuurt weet ik niet waar het eindigt. Ik vind het oprecht heel vervelend voor mensen met een verzwakt immuunsysteem, maar de vraag is hoe veel je van de hele samenleving kan vragen om die mensen te beschermen en hoe lang je dat volhoudt. Ik heb daar geen pasklaar antwoord op, maar het is duidelijk dat corona niet meer weggaat en dat we er op een bepaalde manier mee moeten leren leven. En ik denk niet dat om de haverklap scholen dicht en quarantaines de oplossing zijn.
Die zelftests op middelbare scholen leken mij bij voorbaat al te mislukken. Hoestend en snotterend op school verschijnen vind ik wel raar, dan mag een school ze van mij best naar huis sturen. Maar goed, bij klachten geldt dat op de basisschool net zo goed.

Ik heb het ook over gevaccineerde leerkrachten. Bij 1 op de 30 mensen werkt een vaccinatie niet goed, dus op elke basisschool is er wel zo'n leerkracht. Wat wil jij zo iemand voorstellen. Een andere baan gaan zoeken, ergens op kantoor zonder contact met andere mensen? Of dat ze maar gewoon naar school moeten komen ook al zijn er besmettingen in de klas, waardoor zij ernstig ziek kunnen worden maar anders is het zo vervelend voor jou kind? Je overdrijft ook schromelijk met scholen die om de haverklap dicht moeten, in het po is 0,6% van de scholen een keer dicht geweest wegens teveel besmettingen. In het vo 2,4%. En ja, een middelbare school zal een kind wel naar huis sturen, maar die is dan wel al binnen geweest. En soms met geen stok naar buiten te krijgen. Bij ons draalde er eentje proestend en snotterend door de gang, nog even iets uit haar kluisje willen halen, nog even naar de wc, oh, nog even een vriendin gedag zeggen bij het lokaal. Wegwezen mop!

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

25-08-2021 om 23:21

skik schreef op 25-08-2021 om 23:08:

[..]

Ik heb het ook over gevaccineerde leerkrachten. Bij 1 op de 30 mensen werkt een vaccinatie niet goed, dus op elke basisschool is er wel zo'n leerkracht. Wat wil jij zo iemand voorstellen. Een andere baan gaan zoeken, ergens op kantoor zonder contact met andere mensen? Of dat ze maar gewoon naar school moeten komen ook al zijn er besmettingen in de klas, waardoor zij ernstig ziek kunnen worden maar anders is het zo vervelend voor jou kind? Je overdrijft ook schromelijk met scholen die om de haverklap dicht moeten, in het po is 0,6% van de scholen een keer dicht geweest wegens teveel besmettingen. In het vo 2,4%. En ja, een middelbare school zal een kind wel naar huis sturen, maar die is dan wel al binnen geweest. En soms met geen stok naar buiten te krijgen. Bij ons draalde er eentje proestend en snotterend door de gang, nog even iets uit haar kluisje willen halen, nog even naar de wc, oh, nog even een vriendin gedag zeggen bij het lokaal. Wegwezen mop!

Dat is een verkeerde conclusie. De mensen waarbij het vaccin niet werkt zijn of oud, of hebben een hele ernstige ziekte, zoals kanker,  leukemie of een transplantatie. Er zullen vast enkelen van hen voor de klas staan, maar het merendeel is met pensioen of ziek thuis. Bovendien zijn deze mensen kwetsbaar voor alle infectieziekten. Dan zou je dus niet meer terug kunnen naar normaal, want er heerst zo vaak iets besmettelijks. 

skik schreef op 25-08-2021 om 23:08:

. En ja, een middelbare school zal een kind wel naar huis sturen, maar die is dan wel al binnen geweest. En soms met geen stok naar buiten te krijgen. Bij ons draalde er eentje proestend en snotterend door de gang, nog even iets uit haar kluisje willen halen, nog even naar de wc, oh, nog even een vriendin gedag zeggen bij het lokaal. Wegwezen mop!

Die laat je dan toch niet alleen.door een school dwalen. Die leid je naar het kluisje en naar de uitgang. 

Drietje schreef op 25-08-2021 om 23:21:

[..]

Dat is een verkeerde conclusie. De mensen waarbij het vaccin niet werkt zijn of oud, of hebben een hele ernstige ziekte, zoals kanker, leukemie of een transplantatie. Er zullen vast enkelen van hen voor de klas staan, maar het merendeel is met pensioen of ziek thuis. Bovendien zijn deze mensen kwetsbaar voor alle infectieziekten. Dan zou je dus niet meer terug kunnen naar normaal, want er heerst zo vaak iets besmettelijks.

Dit bedoel ik dus. Je kunt niet eeuwig een klas in quarantaine zetten voor een week zodra één kind ziek is. Een kind met klachten blijft thuis en gaat testen. Dat is logisch. Maar niet allemaal. En natuurlijk gaan er niet meteen hele scholen dicht, maar wel een of meer klassen in quarantaine. En dat is sowieso meer dan 0,6% of 2,4% geweest.
Het gaat ook niet om alleen mijn kind. Het gaat om alle kinderen. Om de toekomst. Om welzijn. Onderwijs is belangrijk én een grondrecht.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

26-08-2021 om 00:00

MamaE schreef op 25-08-2021 om 23:52:

[..]

Dit bedoel ik dus. Je kunt niet eeuwig een klas in quarantaine zetten voor een week zodra één kind ziek is. Een kind met klachten blijft thuis en gaat testen. Dat is logisch. Maar niet allemaal. En natuurlijk gaan er niet meteen hele scholen dicht, maar wel een of meer klassen in quarantaine. En dat is sowieso meer dan 0,6% of 2,4% geweest.
Het gaat ook niet om alleen mijn kind. Het gaat om alle kinderen. Om de toekomst. Om welzijn. Onderwijs is belangrijk én een grondrecht.

Helemaal mee eens. En dit geldt wat mij betreft voor alle onderwijs tm de uni. 

Ysenda schreef op 25-08-2021 om 23:33:

[..]

Die laat je dan toch niet alleen.door een school dwalen. Die leid je naar het kluisje en naar de  uitgang.

Yup. Mondeling en op afstand. Valt niet mee als ze niet wil luisteren.

Wat een verschil met de student die ik in huis heb. Zij vindt 1x in de week naar locatie echt wel genoeg. Online les vind ze prima. Ze is ook prima door het eerste jaar gekomen. Het scheelt natuurlijk wel dat ze nog thuis woont en dus niet alleen op een studentenkamer zit.
Zelf merk ik dat ik ook erg kan waarderen dat ik ook veel dagen in de week heb waarbij ik niet hoef te reizen. Scheelt toch bijna 2 uur per dag. Heerlijk.
Natuurlijk is het vervelend als je kind er niet zo goed mee om kan gaan.
Helaas zullen we ermee moeten leren omgaan. Ik hoop dat het vaccineren genoeg beschermt, maar ik ga ervan uit dat er een weg gevonden moet worden om ermee te leven.

Fruitijsje schreef op 26-08-2021 om 10:19:

Wat een verschil met de student die ik in huis heb. Zij vindt 1x in de week naar locatie echt wel genoeg. Online les vind ze prima. Ze is ook prima door het eerste jaar gekomen. Het scheelt natuurlijk wel dat ze nog thuis woont en dus niet alleen op een studentenkamer zit.
Zelf merk ik dat ik ook erg kan waarderen dat ik ook veel dagen in de week heb waarbij ik niet hoef te reizen. Scheelt toch bijna 2 uur per dag. Heerlijk.
Natuurlijk is het vervelend als je kind er niet zo goed mee om kan gaan.
Helaas zullen we ermee moeten leren omgaan. Ik hoop dat het vaccineren genoeg beschermt, maar ik ga ervan uit dat er een weg gevonden moet worden om ermee te leven.

Ja, maar dat is heel wat anders dan basisschoolkinderen. Voor hen lijkt het me van belang dat ze met elkaar op school zitten (uitzonderingen daargelaten) en dat het weer enigszins normaal wordt. Ik ben bang dat er heel veel kinderen met enorme angsten voor ziek zijn gaan komen als dit maar door blijft gaan. Een kind dat verkouden is raakt nu toch al in de stress omdat het misschien Corona kan zijn en dat is een heel gevaarlijke ziekte...Bizar toch eigenlijk?! En ik ontken echt niet dat er mensen zijn die zijn overleden aan Covid, blijvende klachten hebben etc. Maar dat is niet deze groep kinderen. 

Tango schreef op 26-08-2021 om 10:30:

[..]

Ja, maar dat is heel wat anders dan basisschoolkinderen. Voor hen lijkt het me van belang dat ze met elkaar op school zitten (uitzonderingen daargelaten) en dat het weer enigszins normaal wordt. Ik ben bang dat er heel veel kinderen met enorme angsten voor ziek zijn gaan komen als dit maar door blijft gaan. Een kind dat verkouden is raakt nu toch al in de stress omdat het misschien Corona kan zijn en dat is een heel gevaarlijke ziekte...Bizar toch eigenlijk?! En ik ontken echt niet dat er mensen zijn die zijn overleden aan Covid, blijvende klachten hebben etc. Maar dat is niet deze groep kinderen.

Helemaal met je eens dat het de basisschool kinderen anders is. Daar kan ik niet over meepraten. Wel ken ik wat leerkrachten. Van hun hoor ik vooral dat ze het erg lastig vinden om een hele klas naar huis te sturen als er een kind positief getest is en dat ze het eigenlijk ondoenlijk vinden om 1,5 meter afstand te houden. Zeker bij de lagere groepen.

Drietje schreef op 25-08-2021 om 23:21:

[..]

Dat is een verkeerde conclusie. De mensen waarbij het vaccin niet werkt zijn of oud, of hebben een hele ernstige ziekte, zoals kanker, leukemie of een transplantatie. Er zullen vast enkelen van hen voor de klas staan, maar het merendeel is met pensioen of ziek thuis. Bovendien zijn deze mensen kwetsbaar voor alle infectieziekten. Dan zou je dus niet meer terug kunnen naar normaal, want er heerst zo vaak iets besmettelijks.

Het probleem is dat die mensen met een kwetsbare gezondheid vaak ook een partner hebben, die zijn contacten ook wil/moet beperken.

Ik ben benieuwd of alle leerkrachten op 'onze' vo school weer op locatie zijn. Toen de school weer volledig open was voor de vakantie, werden er nog een hoop lessen online gegeven omdat die docenten niet op locatie les konden of wilden geven (bv ivm een kwetsbare partner thuis).

Wij zitten niet in de hoek waar de klappen vallen (qua werk of qua kinderen), één kind gaat aan het HBO beginnen - ik hoop maar dat dat ook voorspoedig mag verlopen. Ik heb erg medelijden gehad met de kersverse studenten van vorig jaar. 😕

Drietje schreef op 25-08-2021 om 23:21:

[..]

Dat is een verkeerde conclusie. De mensen waarbij het vaccin niet werkt zijn of oud, of hebben een hele ernstige ziekte, zoals kanker, leukemie of een transplantatie. Er zullen vast enkelen van hen voor de klas staan, maar het merendeel is met pensioen of ziek thuis. Bovendien zijn deze mensen kwetsbaar voor alle infectieziekten. Dan zou je dus niet meer terug kunnen naar normaal, want er heerst zo vaak iets besmettelijks.

Welnee, in deze cijfers zijn ouderen niet eens meegenomen. En de immunogecomprimeerden zijn niet allemaal ernstig ziek. Met beginnende reuma, een transplantatie van jaren terug maar levenslang aan de afstootremmers, genezen van leukemie en fit genoeg om te werken maar nog altijd kwestbaar, er zijn best veel mensen die gewoon werken maar die niet echt op het vaccine kunnen vertrouwen. Bij ons geven trouwens ook alle zwangeren vanuit huis les voor de zekerheid. Maar goed, de cijfers blijven hoog en dat is voornamelijk onder tieners en twintigers. We gaan het zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.