Ilva
22-04-2009 om 23:03
Weinig interesse door ouders
Mijn kinderen zitten op een leuke school waar de directie en leraren er vanalles aan doen om de ouders bij de school te betrekken. Maar helaas, iedere keer als er weer iets te doen is (info-avonden, opendag, o.i.d.) zijn het altijd weer dezelfde paar ouders. De leesmoeders/vaders zijn ook al jaren dezelfde en helpen zelfs in klassen waar hun eigen kinderen niet zitten. De info-avonden die georganiseerd worden zijn volgens mij echt belangrijk maar als er 1 of 2 ouders per klas komen is het veel. Waarom vraag ik me af. Ja, ik heb ook veel te doen. Ik werk ook, en ik snap best als je alleen bent dan je 's-avonds niet weg kan. Maar die totale des-interesse, die snap ik niet. Kinderen die problemen hebben met lezen en advies krijgen thuis meer te lezen en dan hoor je ouders, ja, daar heb ik geen zin in hoor, dat doen ze op school maar. Waarom is dit, ik snap het echt niet.
Sorry, misschien moet ik me er niet zo druk om maken. Maar ik vind het soms ook zo triest voor de leraren. Onze school is niet zo groot (gewoon 8 klassen, 12 leraren incl. directie) maar vaak zijn er meer leraren dan ouders. Zo jammer.

margje van dijk
22-04-2009 om 23:33
Tja
Ja, het is inderdaad jammer van de gedane moeite. Maar ik kan het me helemaal voorstellen, ik ga ook zelden naar dat soort avonden. Ik heb wel wat anders te doen.
School is voor de schooldingen, vind ik, en als we ergens informatie voor nodig hebben kunnen we die zelf ook overal vandaan halen, dus waarom al die moeite doen en informatieavonden organiseren waar niemand de tijd voor wil nemen?
Ik zou niet de conclusie trekken: die ouders zijn gek want het is zo interessant. Maar eerder: de behoefte is er blijkbaar niet, dus school moet niet zo veel organiseren.
Ik ben wel eens op een informatieavond geweest die me toevallig aansprak, maar ik heb er niets nieuws geleerd. Juist als iets je aanspreekt heb je zelf allang op internet gekeken, en dan is zo'n hele avond erg inefficient.
School moet zich naar mijn mening beperken tot de kerntaak, en geen bezigheidstherapie voor ouders aanbieden. De meeste ouders kunnen dat best zelf. Als er ergens behoefte voor ontstaat kan de school daar op reageren. Dat lijkt me slimmer dan alvast van alles organiseren, zonder te weten of ouders daar wel op zitten te wachten. Want dát is dan inderdaad een beetje jammer.
Margje

anna van noniemen
22-04-2009 om 23:35
Herken het wel
Zoon zit op een cluster4 school, daar is een ouderplatform waar ik in zit. Wij organiseren formele en informele avonden. De laatste keer waren er meer ouders van het platform dan andere ouders....Wij proberen juist de kontakten te bevorderen, omdat onderling begrip bij onze kinderen zo belangrijk is en we dat vaak niet vinden bij ouders zonder cluster4 kinderen....Plus dat menig leerling ver van school woont en je dus ook niet bij school staat om kontakten op te doen....
soms is het gewoon niet anders....

Mach
23-04-2009 om 07:44
Nou
Dat er zo weinig op de info-avonden komt vind ik wel storend. Dat is toch zo'n avond aan het begin van het jaar waar uitgelegd wordt hoe het gaat in de klas en hoe de lessen georganiseerd zijn? Daar ga ik altijd heen. En die zijn hier ook druk bezocht. Allerlei avonden over onderwerpen enzo (pesten , dyslexie, identiteit , opvoeding enzo) ga ik nooit heen. Daar komt alleen een vast klein groepje.
Dus niet organiseren lijkt mij dan ook het beste voor iedereen.

Sjillie
23-04-2009 om 09:04
Verschil in info avonden
Er zijn natuurlijk zoals hier al genoemd zijn verschillende soorten info avonden.
Info avonden over bepaalde info, hier een keer over kind op internet, worden bij ons ook erg slecht bezocht. Daar heb ik op zich niet zo'n moeite mee, het onderwerp moet voor jou maar net interessant genoeg zijn om eventueel iets te regelen om aanwezig te zijn.
Wat mij wel stoort is dat in het begin van het schooljaar als de leraar uitleg geeft over wat jouw kind dit schooljaar te wachten staat, er vanuit zoons klas van 21 kinderen er maar ouders komen van 7 kinderen en 1 afmelding!
Halverwege het schooljaar liep het allemaal verkeerd i.v.m. met ziekte van leerkracht en invaller die abrupt stopte. School organiseerde gelijk een ouderavond voor onze klas. klas heeft inmiddels 22 kinderen, er waren ouders van 5 kinderen en 1 afmelding!!!
Paar weken terug organiseerde school een open avond voor zowel ouders als omwonende i.v.m met nieuwbouw volgend schooljaar (gaat volgend schooljaar plaats vinden wat tijdelijke verhuizing etc inhoud.) Er waren meer buurtbewoners dan ouders......
Vind dit soort niet betrokkenheid toch erg jammer....
Gr Sjillie

Jvo
23-04-2009 om 09:16
Dat stoort...
..mij helemaal niet.
Het is voor mij niet van belang dat ik aan het begin van het jaar al weet wat mijn zoon gaat leren, dat zie ik gaandeweg wel. Leuk, dat ik dan weet welke leesmethode ze gebruiken, maar dat kan ik ook zien als ik de klas inloop of aan zoon vragen. Voor de jongste vind ik het helemaal niet meer interessant omdat ik dat bij de oudste allemaal al een keer gezien heb. Geen haar op mijn hoofd die er over zou denken om naar zo'n infoavond te gaan!
Wel goed bezocht zijn de projectafsluitingen, want dan kan je in alle klassen zien wat de leerlingen aan het project hebben gedaan. Daar wordt echt een feestje van gemaakt, met veel ouders, veel gezelligheid, drankjes en hapjes. Daar is de opkomst altijd maximaal!
Overigens worden informatieavonden (Brede school, veilig internetten, Montessori Kindvolgsysteem, etc) gepland op de avond van de jaarvergadering van de OR. Twee vliegen in een klap, en net wat meer de moeite waard om voor van de bank te komen.

Sasvangent
23-04-2009 om 09:27
Hier weinig avonden
op onze school worden weinig info avonden georganiseerd. In het begin van het jaar, per klas, wat er geleerd zal worden, dan zie je ook meteen juf/meester. Daar zijn de meeste ouders aanwezig. Verder zijn er de tweejaarlijkse 10-min. gesprekken, waar de meeste ouders ook naartoe gaan. Daarbuiten wordt er niets georganiseerd.
Bv: mijn zoons juf heeft onverwacht de rest van het jaar vrijgenomen. Deze informatie is per brief meegedeeld. Daar stond op wat je moest weten: juf heeft vrijaf moeten nemen wegens ziekte ouders, en de naam van de nieuwe juf. Ik zie niet in waarom hier een hele avond voor moet worden georganiseerd.
Idem dito voor een nieuwbouw: je ziet gewoon wel wanneer het klaar is toch? En dan gaat je kind naar de nieuwe klas. Of tussentijds nog even ergens anders. Hang de bouwplannen op bij de inkom van de school, met data en phases enzo. Daar zullen de meeste ouders echt wel naar kijken. En tot slot kan je dit nog eens op de website zetten.
Bovendien moet je ook niet vergeten dat een heel deel kinderen al oudere broers en zussen heeft. Die ouders hebben ondertussen al wel door hoe het op school werkt. Ik ben ook niet naar de uitleg van groep 2 geweest (met uitleg over de testen enzo van februari). Ik had dat nl. al eens gehoord. Als je kinderen van ouders broers en zussen meetelt, zal je altijd aan een lager aantal aanwezige ouders komen.
Maar ik begrijp wel dat je het frustrend vindt als jij daar tijd in steekt. Tijd voor jullie school om zich eens te bezinnen of het echt wel nut heeft.

M Lavell
23-04-2009 om 10:33
Ouders betrekken?
"Mijn kinderen zitten op een leuke school waar de directie en leraren er vanalles aan doen om de ouders bij de school te betrekken."
Wat is dat dan, ouders betrekken? Dat ze met regelmaat een avondje op school komen omdat dat zo gezellig is en je na de verder niet zo interessante info nog even met elkaar kunt nababbelen?
Als het je om dat ontmoeten en informeel babbelen gaat (die indruk krijg ik vaak), dan is het slimmer om de info weg te laten en gewoon een gezellige borrel te organiseren. Overigens kun je tijdens zo'n borrel natuurlijk informatiebladen over een onderwerp tussen de borrelnootjes leggen.
"Kinderen die problemen hebben met lezen en advies krijgen thuis meer te lezen en dan hoor je ouders, ja, daar heb ik geen zin in hoor, dat doen ze op school maar. Waarom is dit, ik snap het echt niet."
Komt dit soort informatie ook op de infoavond dan? Dan zou ik ook weg blijven. Ik hoor dat soort dingen over mijn kind graag onder 4 ogen, niet onder zes of meer.
Groet,
Miriam Lavell

maan.
23-04-2009 om 11:54
Echt niet alles..
Informatie-avond en inloop-avond doe ik zeker ieder jaar. Informatieavond al is het maar om te zien welke leerkracht er voor de klas komt te staan en hoe die over bepaalde dingen denkt, wat er aan 'nieuwe' dingen komt enz enz. Zeker geen verloren tijd. En de inloopavond samen met de kinderen is gewoon leuk kunnen ze laten zien wat ze hebben gedaan en gemaakt.
Sinterklaasintocht indien het uitkwam vond ik ook leuk om op het plein mee te maken toen de kinderen kleiner waren. Maar de opening van een schoolproject of een kerstzang op het plein kan me minder boeien. Kerstboomoptuighulp had ik ook weinig trek in bovendien lijkt me dat leuker als ze dat de kinderen zelf zouden laten doen?

amk
23-04-2009 om 14:30
Is overal zo
ook op het kdv. Ik kan me werkelijk niet motiveren om naar een avond te gaan over voorlezen. Gegeven door de bibliothecaresse die ik net die dag een aantal boeken heb aanbevolen die zo vreselijk leuk zijn (gevonden dankzij oo)
Of de avond over nieuwbouw terwijl mijn dochter dan al van het kdv af is.
Als ze straks op school zit zal ik er net zo selectief in zijn. Het is toch steeds weer een oppas regelen. Want ik laat haar niet alleen liggen. Als het echt over haar gaat of over haar belangen zijn zowel mijn ex als ik aanwezig.

Maylise
23-04-2009 om 15:16
Komt overal voor
Toen ik net een kind op de Nederlandse basisschool had ik ging ik enthousiast info avonden, inloop dagen en alles af. Ik wilde graag mee weten over hoe het op de school van mijn kinderen toeging en in zijn algemeenheid in het Nederlandse onderwijs.
Nu ik ongeveer 10 jaar ervaring heb met de basisschool ben ik niet zo enthousiast meer. Ik ga nooit meer naar info avonden behalve als er een nieuw en aansprekelijk onderwerp aan de beurt komt. Inmiddels weet ik hoe bepaalde dingen functioneren, ken het programma en de filosofie van de school en is het dus voor een groot deel herhaling.
Wel ga ik meestal naar de kennismakingsavond aan het begin van het jaar hoewel het nut niet zo groot meer is. Ik ken de leraar, de ouders en het progamma al. Dus als het me niet goed uitkomt vind ik het niet erg om die avond over te slaan.
Dus ik ben nu inderdaad zo'n weinig enthousiaste ouder. Niet omdat ik die avonden in zijn algemeenheid niet waardevol vindt maar omdat het weinig toevoegt voor mij en ik inderdaad daar geen kostbare tijd meer aan wil besteden.
Ongetwijfeld geldt dit voor veel meer ouders op school. Ik ben dus inderdaad niet echt betrokken bij de school van de kinderen. Dat geef ik graag toe. Ik ben niet zo van de ouderbetrokkenheid.
Maylise

Ilva
23-04-2009 om 20:26
Pelle
Zo'n opendag is op een ochtend (meestal op woensdag). De kinderen krijgen dan gewoon les maar als ouder kan je kijken in de klassen hoe het allemaal gaat. Je mag dus naar de klas van je eigen kind(eren) maar ook naar de andere klassen. Ook ouders die hun kinderen nog niet op school zitten kunnen dan komen kijken. Ik zelf ben gaan kijken in de hoogste drie klassen omdat mijn zoon nu in groep 5 zit. Was erg interesant. Zag hoe deze leraren les gaven, was erg leuk om te zien hoe ze met de leerlingen omgingen. De avonden waar jij het over hebt hebben we ook en die worden wel altijd goed bezocht.
De info-avonden gaan in het begin van het jaar over de stof die in de lessen wordt behandel en er zijn nog info-avonden over bijv. internet/mobiele telefoon en kleuterinfo over de rol van school over verkeersopvoeder. Het is echt niet zo dat er iedere maand een avond is ik denk maar 2 of 3 keer per jaar.

Ilva
23-04-2009 om 20:29
Mach
Ja, over pesten was er in het verleden ook een avond. Toen zat de oudste volgens mij in groep 1 of 2. Toen hoorde ik ook al van de ouders die er wel waren dat de ouders die zo'n avond juist goed konden gebruiken er niet waren (de ouders van kinderen die juist de problemen geven).

Ilva
23-04-2009 om 20:34
Jvo
Jij hebt het over dat je al oudere kinderen heb dus dat je niet meer hoeft te weten wat er in die klassen gebeurd. Ik moet zeggen dat ik dat eerst ook had. Tot ik een keer een hele belangrijke avond had gemist. Bleek dat ze een heel ander leersysteem gingen gebruiken en dat kleuterklassen gingen opsplitsen in gewoon groep 1 en groep 2 apart. Gelukkig was de juf nog bereidt om mij na school het een en ander uit te leggen maar dat gebeurd mij dus niet meer.

Ilva
23-04-2009 om 20:37
Miriam lavell
Nee, sorry misschien niet helemaal duidelijk. Maar de info van het kindje dat problemen had met lezen was niet op zo'n info-avond maar apart tussen moeder en leraar. Maar het is ook zo'n vorm van des-interesse.

Ilva
23-04-2009 om 20:41
Maylise
Ik geloof dat ik dat ook al in het eerste stuk had geschreven. Ik snap het best dat je niet altijd kan als je alleenstaande ouder bent. Die zijn er bij ons op school ook en sommige vragen ook vaak aan mij wat er besproken is en soms gaan die 's-middag na schooltijd nog even met de leraar erover praten. Wij zitten ook met sporten van onszelf en de kinderen maar wij zijn met z'n tweeen en proberen dan toch altijd een oplossing te vinden.

mar-ank
23-04-2009 om 21:31
Helemaal eens
Mijn kinderen zitten op een school met ruim 200 leerlingen. Dat moeten toch minstens 200 ouders zijn, waarschijnlijk meer (ervan uitgaande dat er vaak per gezin meerdere kinderen op de school zitten). En als er op een avond 40 ouders op komen dagen is het echt een top-avond! Meestal zijn het er niet meer dan 20-25, en dan inderdaad altijd dezelfde.
Ook ik vind dit triest. Je kind brengt 5 dagen per week op school door. Dan wil je toch weten wat daar gebeurt? En aan wat voor mensen je je kind al die uren toevertrouwd? En volgens mij kom je daar niet achter door je kind alleen maar van en naar school te brengen.
Laatst ging ik naar het 10-minuten gesprek. Voor mij was een andere moeder geweest. Ik herkende haar niet, terwijl het toch de moeder van een kind uit de klas van mijn dochter moest zijn. Vreemd vond ik. Toen ze uit het lokaal kwam moest ze vragen waar de uitgang was! Dan zit je kind in klas 4, en dan ben je dus blijkbaar zo weinig in de school geweest dat je niet weet hoe je naar buiten moet komen. Ik stond echt perplex!

Annet
23-04-2009 om 21:43
Mar-ank
Je zegt dat je met 200 leerlingen 200 ouders verwacht en dan houd je al rekening met het feit dat er ouders zijn die 2 of meer kinderen op school hebben.
Wij gaan zelden met z'n tweeën naar informatieavonden. Waarom zouden we dat doen? Dat betekent oppas regelen terwijl die avonden nou ook niet zo interessant zijn.
Vroeger gingen we wel samen naar 10-minuten gesprekken of een informatieavond aan het begin van het schooljaar. We hebben nu geleerd dat dit geen zin heeft. Er is relatief weinig nieuwe info dus daarvoor hoef je echt niet met z'n tweeën te zijn.
Op onze school komen de meeste ouders (1 dus) wel naar 10 min gesprekken en naar de algemene informatieavond. Er wordt soms een andere informatieavond georganiseerd. Toevallig voor ons in een jaar tijd 3 avonden, dat is echt het hoogste aantal dat ik heb meegemaakt. De eerste was speciaal voor de ouders van a.s. groep 3-ers ivm de zeer grote groep het komende schooljaar en hoe de school daar mee omging. De tweede was algemeen over de veranderde onderwijsvisie van de school. Die trok zo'n 60 ouders (op 200 leerlingen), een mooi aantal dus. De derde avond ging over het schoolkamp voor groep 7-8. Daarbij waren ook bijna alle ouders aanwezig.

Tirza G.
23-04-2009 om 23:14
O, dat is scholen eigen
Ook al werkt iets al jaaaaaaaren niet, gewoon stug door blijven gaan en vol blijven houden. Tja. Eigen schuld dikke bult.
Tirza

Tirza G.
23-04-2009 om 23:18
Mar-ank
Je schrijft:
Je kind brengt 5 dagen per week op school door. Dan wil je toch weten wat daar gebeurt? En aan wat voor mensen je je kind al die uren toevertrouwd? En volgens mij kom je daar niet achter door je kind alleen maar van en naar school te brengen.
//////////
En jij denkt echt oprecht serieus dat je daar wél achterkomt op een info-avond? Daar is je kind niet eens bíj en geen enkel ander kind ook trouwens, dus je ziet níets van interactie tussen kinderen of tussen team en kinderen.
Enne.......die moeder van dat kindje die de weg niet wist......misschien nieuw in de klas? Misschien een nieuwe (stief)moeder? Misschien gaat/ging pa altijd? Misschien brengt de aupair het kind naar school? Je weet het maar niet. Misschien heeft ze wel net zo'n orientatievermogen als ik. Of ze is nachtblind.
Tirza

Nely
25-04-2009 om 12:01
Ook hier weinig animo
bij ouderavonden ed op school. Zelf ga ik altijd maar het aantal ouders dat de ouderavond (vaak met een thema) bezoekt is al zo laag dat de ouderavond en infoavond nu samengevoegd zijn. Dus eerst een stukje algemene informatie in de hal en daarna de klassen in waar de leerkracht vanalles vertelt.
Ik kan wel goed begrijpen dat het niet voor iedereen altijd even makkelijk is om te komen ivm oppas, hobby's ed. En ook dat het niet voor ieder even interessant is als je meerdere kinderen op school hebt en sommige verhalen al vaker gehoord hebt. Maar zelf vind ik het prettig en doorgaans wel interessant om te gaan.

Maylise
25-04-2009 om 15:16
Mar-ank
Ja hoor, ik zou het prima vinden om gewoon mijn kinderen 's ochtends bij de schoolpoort af te leveren en 's middags weer op te halen. Zolang het goed gaat op school vind ik het prima om mijn contact met de school te beperken tot het bezoeken van de jaarlijkse toneelavond en een keer een rapport bespreking. Helaas denkt de school daar anders over en organiseert constant allerlei dingen voor ouders of waarbij ouders noodzakelijk zijn. Dan krijg je inderdaad dat mensen afhaken.
Maylise

Ilva
27-04-2009 om 09:41
Maylise
Ik vind het moeilijk te begrijpen dat je het prima vindt je kinderen 's-ochtends af te leveren en 's-middags weer gewoon op te halen. En verder bijna geen contact met school. Het is toch een plek waar je kind heel erg veel tijd door brengt. Ik vraag me gewoon af, toen jij koos voor de school, hoe heb je dat toen gedaan. Heb je gewoon de dichtbijzijnde school gekozen of heb je meerdere scholen bekeken en toen een wel overwogen keuze gemaakt. Dit is geen aanval hoor, gewoon nieuwsgierigheid. Want ik ben namelijk ook zo'n ouder die meerder scholen heeft bekeken, rapporten van de schoolinspectie op heeft gevraagd e.d. Gewoon een vraag dus.
Ilva

Tirza G.
27-04-2009 om 11:28
Ilva
Tja. Dat is denk ik het verschil tussen moeders van een eerste kind dat naar school gaat en moeders met meerdere kinderen en meer schoolervaringen. Ik heb de scholen van mijn kinderen met zorg uitgekozen. En daarna laat ik het los. Ik vind ouderparticipatie in scholen allemaal prima en gezellig, zolang het niet dat semi-verplichte karakter zou hebben. Want het is voor mij, net zoals dat het prima en gezellig is, ook een soort van onprofessioneel. Mijn kinderen zitten nu op het VO en daar hoef je nóóit te helpen als ouder. Ook niet bij excursies en kerstdiner. Raar he?
Je gaat toch je man ook niet helpen op zijn werk? Of bij de supermarkt helpen schoonmaken?
Kinderen zitten 26 uur per week op school, 40 weken per jaar. Da's 1040 uur. Een week heeft 168 uur en een jaar 52 weken. Da's 8760 uur. Dus zóveel gaan ze nou ook weer niet naar school.
Tirza

Betrokkenheidmoe
27-04-2009 om 11:31
Snap maylise wel
Toen mijn oudste negen jaar geleden naar de basisschool ging, was ik zeer betrokken. Ik was nogal naif, geloofde grif wat in de schoolgids staat en dacht dat je als ouder een stem hebt op de basisschool. Dat je door middel van feedback geven, enigzins invloed uit zou kunnen oefenen op het beleid van de school. Op de manier waarop er met je kinderen omgegaan werd. Ik reed mee naar uitjes, maakte school op de schoonmaakavonden, was aanwezig op elk feest, hielp mee met versieren, schonk limonade, verzon leuke kadootjes voor de juffen op hun verjaardag, ik deed luizencontrole, ik ben leesmoeder geweest. Ik heb het allemaal gedaan.
Ik verwachtte dat leerkrachten (hbo-opgeleid immers) in staat zouden zijn tot onderling feedback geven en ontvangen, om zouden kunnen gaan met kritiek en dat zij het beleid en de visie van de school waar zouden maken in hun dagelijkse beroepsuitoefening.
Negen jaar later ben ik gedesillusioneerd en betrokkenheidmoe. De basisschool blijkt een moloch. Men is vooral bezig met zichzelf in stand te houden. Ik mis lerend vermogen. Beloftes uit schoolgids en ouderavonden worden niet waargemaakt. Het personeel blijkt zeer eigenwijs en zelfingenomen. Men draagt nauwelijks aan elkaar over en er is geen sprake van schoolbreed gedragen beleid. Het beleid dat er is wordt regelmatig door leerkrachten zelf ondermijnd. Zelfs duopartners hebben moeite om elkaars lesmethoden en regels af te stemmen en duidelijk en consequent naar de kinderen te zijn. Men trekt de deur van de klas dicht en doet maar wat. Zelfs de kleinste veranderingen worden pas na heel lange tijd ingevoerd en dan is het team nog bezig om het beleid van de directie te saboteren.
Zo is een verkeersgroep al drie (!) jaar bezig om de verkeersituatie rond de school te verbeteren. Een van de speerpunten is een parkeervrije zone tegenover de school. Er hangen nu vriendelijke bordjes die beleefd verzoeken ergens anders te parkeren. Sommige personeelsleden (!) zetten hier doodleuk hun auto neer. Ik vind dit exemplarisch. Trek je vooral niets aan van het beleid, stoor je niet aan kinderen en ouders, doe waar je zelf zin in hebt!
Zo wacht ik al negen jaar op de waarmaking van de belofte dat de school beleid op gaat zetten voor bovengemiddeld intelligente kinderen. Elk schooljaar wordt dit opnieuw aangekondigd. Het is nog steeds geen feit. Elke leerkracht rommelt maar wat aan met de hoogbegaafde kinderen, sommigen vinden zelfs nog dat hoogbegaafdheid niet bestaat.
En dan moet ik in mijn vrije avonduren deze ballentent vrijwillig schoon gaan maken bijvoorbeeld? Geen haar op mijn hoofd die daar (nog) aan denkt. Ik zet mijn kinderen 's morgens af bij de school en haal ze 's middags weer op. Als mijn kinderen ongelukkig dreigen te worden, of niet goed meer kunnen leren, gaan we in gesprek met de school. Dat helpt dan weer voor een aantal maanden. Wezenlijk verandert er toch niets.
Had ik de illusie dat het op andere scholen veel beter zou zijn, dan zou ik een andere school zoeken voor mijn kinderen.
Het ligt volgens mij niet eens aan die individuele, eigenwijze leerkrachten. Het ligt aan het systeem. Het ligt aan het gebrek aan beroepsvisie, het ligt aan het gebrek aan intervisie, het ligt aan het gebrek aan goede leidinggevenden, het ligt aan de opleidingen. Die lijken wel drukker met het aanleren van liedjes en leuke knutseltechnieken dan met het opleiden van kritische beroepsbeoefenaren.

margje van dijk
27-04-2009 om 14:59
Wat is contact
Ilva, je zegt: "Ik vind het moeilijk te begrijpen dat je het prima vindt je kinderen 's-ochtends af te leveren en 's-middags weer gewoon op te halen. En verder bijna geen contact met school."
Maar wat is dan contact? Als ik ze 's ochtends breng bevind ik mij onder de moeders (en de juf), dat noem ik al contact. Ik neem de sfeer waar, ik overzie het geheel en ik laat mijn kind daar gerust achter. Bij het ophalen hetzelfde. Ik doe trouwens werkelijk niet meer dan dat: ik spreek de juf niet (tenzij ik echt iets te melden heb), ik spreek ook nauwelijks andere ouders.
Het echte contact heb je bij de 10-minutengesprekjes vind ik, twee keer per jaar. Da's genoeg wat mij betreft.
En dit is mijn jongste kind, dat nu in groep 3 zit, en die kan nu eigenlijk wel alleen. Ik ga nu alleen nog naar school als ik het heel rustig heb 's ochtends, 1 à 2 keer per week. Verder niet. 's Middags hetzelfde. Oudste kinderen doen allang alles helemaal alleen, daar kom ik nooit in de klas. Dus nog even, dan is het helemaal afgelopen, dan doet ook jongste alles alleen.
Maar net als Tirza geldt ook voor mij: in het begin heb ik me er even in verdiept en nu vind ik het OK. Ik ben óók bij diverse scholen langs geweest, heb met mensen gepraat, heb me verdiept in het educatieve beleid. Maar zodra ik mijn keuze heb gemaakt laat ik het ook los.
Mijn oudste gaat nu straks naar de middelbare school en ik moet echt wennen aan dat hij nu van alles alléén gaat doen/uitzoeken, zelfs terwijl ik al bijna nooit "iets deed" op de basisschool. (Die overgang zal dan voor jou wel extra groot zijn straks.)
Waarom vind jij het moeilijk te begrijpen dat wij niet minstens een paar keer per jaar een avond op school doorbrengen (of zo)? Ik zie daar de meerwaarde niet van.
Ik vind het moeilijker te begrijpen als ouders eigenlijk het liefst de hele dag bovenop hun kinderen zouden blijven zitten. Ik denk ook niet dat de school zit te wachten op 30 paar betrokken ouders per klas. Dan komen die leerkrachten niet eens meer aan lesgeven toe
Ik overdrijf natuurlijk, maar serieus: zelfs op kleine schaal vind ik het niet nodig me vaker op school te vertonen dan ik al doe.
Als me trouwens iets echt hoog zit of zo dan stuur ik een email aan de leerkracht. Dat is een heel effectieve manier om even direct een paar dingen kort te sluiten. Alleen al dat ik de mogelijkheid heb dat te doen geeft mij de rust om me niet verregaand te bemoeien met wat er op school gebeurt.
Het is dus geen desinteresse. Maar meer vertrouwen dat het OK is. Bij tegensignalen kom ik wel in actie. Maar geen nieuws is goed nieuws.
Margje

Maylise
27-04-2009 om 15:48
Ilva
Door verhuizingen en een keer om een iets andere reden heb ik meerdere basisscholen versleten dus de illusie van de perfecte school heb ik allang niet meer. Toen we hier kwamen wonen heb ik de dichtsbijzijnde scholen een bezoek gebracht. Op een van die scholen was de ontvangst abonimabel dus die is het niet geworden. De andere twee scholen waren allebei wel geschikt dus we hebben toen voor de dichtsbijzijnde gekozen. Gewoon een openbare school. Ik ben redelijk tevreden met deze school en zolang alles goed loopt heb ik inderdaad geen behoefte om er verder enorm bij betrokken te zijn. Veel ouders zijn dat hier op school wel en ook de leraren zijn dol op ouderparticipatie. Voor mij hoeft het echter niet. Ik vind dat de school zelfstandig behoort te functioneren verder.
Mijn kinderen (groep 5 en groep 8) lopen zelfstandig van en naar school dus er gaan weken voorbij dat ik niet eens een keer op school kom. Op dit moment loopt het iets minder vlot met mijn zoon in groep 5 dus nu probeer ik wel regelmatig even langs te gaan bij het ophalen om even te evalueren hoe het gaat.
Maylise

Speurneus
27-04-2009 om 19:07
Herken het helemaal wat sommigen schrijven
Afgelopen vrijdag meester en juffendag. Aan zoon gevraagd of hij mee wilde doen met cadeautje, aangezien hij sinds een paar weken erg ongelukkig wordt van scheldende, tierende en boze meester, die het motto "school is nou eenmaal niet leuk" huldigt. Zoon wilde toch wel mee doen (tja niet meedoen is ook nogal een statement). Vrijdag was er nog een programma in elkaar gedraaid en ik moest nog wat benodigdheden aanleveren, dus donderdavond nog als een gek naar de AH. Tja en als je dan hoort dat meester nog te beroerd is om een moederdagcadeautje met de kinderen te knutstelen, dan heb je al weer spijt van elke minuut die je erin hebt gestoken. De enige reden die ik kan bedenken om maar zoveel mogelijk op school te doen is om de meester in de gaten te houden. Heb spijt bijvoorbeeld dat ik me niet als flitsmoeder heb aangemeld, op de gang hoor je een heleboel. Nu moet ik afgaan op de verhalen waar zoon mee thuis komt. En ja de eerste 4 jaar was ik ook dolenthousiast hoor, gaf ik me ook op voor elke gelegenheid, heb ook nog in de OR gezeten, ik had misschien wel bijna zo'n posting als Ilva kunnen schrijven. Maar als er dan eens zaken wat minder lopen, krijg je door met wat voor amateurs je te maken hebt en loop je zelf ook wat minder hard.

senta
27-04-2009 om 23:36
Maar..
Het is waar; ouderparticipatie is een dooddoener en het beleid en professionele houding van zo'n team vaak onder de maat, maar:
* 2x per jaar een 10 min-gesprek vind ik onvoldoende en daarom help ik soms mee om er gewoon bovenop te zitten.
Wat is het voor een klas; hoe is de sfeer; is dit wat ik wil voor mijn kind, etc. Ik heb maar zo kort de tijd! als ze 12 jaar is het over.
* mijn kind vind het zo fijn als ik soms ook eens bij ben! De betrokkenheid naar mijn kind toe vind ik belangrijker dan die naar school.
groet,
Selma

Speurneus
28-04-2009 om 08:48
Flitsmoeder ot
Dat is een soort leesmoeder eigenlijk. Bij flitsen moeten de kinderen woordjes lezen vanaf de computer. Als ze het hebben gelezen klikt de moeder verder naar het volgende woord. Dit is bij ons ongeveer een half uur per dag, alleen voor de kids die achter lopen. Die worden dan om en om uit de klas gehaald en gaan een paar minuutjes flitsen. Als de tijd om is komt er op het scherm hoeveel woordjes ze hebben gelezen, als ze een bepaald aantal hebben gehaald, gaan ze naar het volgende level (langere en moeilijkere woorden). Dit gebeurt op de gang, dus vandaar dat de flitsmoeder wel eens wat mee krijgt. Een paar jaar geleden kreeg mijn schoonzus zo ook de waarschuwing van een flitsmoeder dat bij haar zoon in de klas het een chaos was. De kinderen liepen maar in en uit, stonden op de tafel etc. Zowel schoonzus als flitsmoeder zijn daar toen mee naar de directeur gegaan (juf was een invalster).

Ilva
28-04-2009 om 09:19
Maylise
Mijn oudste zit nu in groep 5. Hij is altijd 'bijzonder' geweest. Wel heel slim maar anders dan andere kinderen. Hierdoor heeft hij bij de kleuters een moeilijke tijd gehad. Dit zal er waarschijnlijk ook mee te maken hebben dat ik wat vaker te vinden ben op school en wat meer contact heb met de ouders (twee kind had ook 'afwijkingen' maar dan weer op een heel ander gebied). Maar misschien is het ook van wat ik van thuis mee heb gekregen. Mijn moeder was ook veel op school te vinden. En ik heb dat altijd al heel prettig ervaren. Mijn kinderen vinden het ook leuk (dit zeggen ze zelf) en ik merk dat ik met de kinderen uit de klassen van mijn kinderen ook mee contact heb en problemen op school ook wat breder kan zien. Misschien als mijn kinderen geen problemen hadden gehad dat het bij mij ook wat minder geweest. Maar ik weet zeker dat ik wel betrokken zou zijn geweest.