Ilva
22-04-2009 om 23:03
Weinig interesse door ouders
Mijn kinderen zitten op een leuke school waar de directie en leraren er vanalles aan doen om de ouders bij de school te betrekken. Maar helaas, iedere keer als er weer iets te doen is (info-avonden, opendag, o.i.d.) zijn het altijd weer dezelfde paar ouders. De leesmoeders/vaders zijn ook al jaren dezelfde en helpen zelfs in klassen waar hun eigen kinderen niet zitten. De info-avonden die georganiseerd worden zijn volgens mij echt belangrijk maar als er 1 of 2 ouders per klas komen is het veel. Waarom vraag ik me af. Ja, ik heb ook veel te doen. Ik werk ook, en ik snap best als je alleen bent dan je 's-avonds niet weg kan. Maar die totale des-interesse, die snap ik niet. Kinderen die problemen hebben met lezen en advies krijgen thuis meer te lezen en dan hoor je ouders, ja, daar heb ik geen zin in hoor, dat doen ze op school maar. Waarom is dit, ik snap het echt niet.
Sorry, misschien moet ik me er niet zo druk om maken. Maar ik vind het soms ook zo triest voor de leraren. Onze school is niet zo groot (gewoon 8 klassen, 12 leraren incl. directie) maar vaak zijn er meer leraren dan ouders. Zo jammer.

Ilva
28-04-2009 om 09:25
Tina
Jammer dat jij het zo ervaren heb. Ik heb niet het idee dat onze school belerend naar de ouders toe zijn. En ouders die andere op iets aanspreken, dat merk ik juist andersom. Mensen die wel commentaar leveren maar zelf nooit hun neus laten zien. Ik heb dan zoiets van kom dan zelf eens naar de ouderavonden. Dan heb je ook nog inspraak.
En bemoeien met het onderwijs, nee, daar zou ik zelf nooit aan beginnen.

Ilva
28-04-2009 om 09:25
Tina
Jammer dat jij het zo ervaren heb. Ik heb niet het idee dat onze school belerend naar de ouders toe zijn. En ouders die andere op iets aanspreken, dat merk ik juist andersom. Mensen die wel commentaar leveren maar zelf nooit hun neus laten zien. Ik heb dan zoiets van kom dan zelf eens naar de ouderavonden. Dan heb je ook nog inspraak.
En bemoeien met het onderwijs, nee, daar zou ik zelf nooit aan beginnen.

Ilva
28-04-2009 om 09:33
Tirza
Ik heb inmiddels 3 kinderen op school zitten. Helemaal onervaren ben ik dus ook niet. Maar ik weet niet hoe het op middelbare scholen gaat, dat is waar. Maar het is wel zo dat er gewoon weinig geld is op de basisscholen, tenminste bij ons wel. Gewone openbare basisschool. Laatst kon je via een site kijken hoeveel geld een school had. Dus ik heb dat van onze school nagekeken, en inderdaad, er is niet veel geld. En volgens mij gaat het met de supermarkt prima en op m'n man z'n werk ook, die hebben mijn hulp dus ook niet nodig.
De meeste tijd buitenshuis besteden de kinderen toch op school. School heeft mede ook een opvoedende taak dus vind ik dat wel heel belangrijk.

T&T
28-04-2009 om 10:54
Graag betrokken
Ik word graag betrokken bij de school van mijn kinderen. En 2x per jaar een 10 minuten gesprekje vind ik echt niet voldoende. Maar goed, eerlijk erbij gezegd heb ik ook twee zorgenkindjes, en als alles probleemloos was gelopen op school had je mij daar ws ook niet zo veel gezien.
Ik denk dan ook dat veel mensen hier een "luxe probleem" hebben. Want zolang het allemaal goed gaat met je kind op school hoeft het ook niet zo nodig, maar als er iets is en je weet de weg niet kan het knap vervelend zijn.
Toch denk ik dat ik er ook bij geen-problemen vaker was geweest dan de gemiddelde ouder. Gewoon omdat ik het leuk vind om met de kinderen bezig te zijn, en school is een groot deel van hun wereld waar ik eigenlijk niks van zie. Ze vertellen niet veel, dus ik hoor ook nooit iets... Een dagje meedraaien in de klas, om wat voor reden dan ook, vind ik dus heel leuk om te zien wat er gebeurd, hoe ze in die andere omgeving zijn, en hoe de klasgenootjes zijn.
Mijn moeder hielp vroeger ook geregeld op school, goed voorbeeld misschien. En de kinderen vinden het leuk, ook de klasgenootjes, ik word tenminste altijd vrolijk begroet als "ha moeder-van...!"
Op de school van mijn dochter zijn idd ook niet zoveel aktieve ouders, m.a.w. het komt altijd op dezelfde neer... maar goed, met die ouders heb ik dan ook een leuk contact. Degenen die ik niet zie, daar stoor ik me eigenlijk ook niet aan, ze zullen hun redenen wel hebben. Maar nogmaals, ik vind het dus wel leuk om de school wat beter te kennen. En ja ik heb ook wel iets anders te doen, maar dat vind ik niet per definitie iets beters ik werk ook, maar mijn kinderen komen eerst.
groetjes Tess

Sasvangent
28-04-2009 om 11:17
Nee hoor
ik heb ook een zorgenkindje op school dat anders is (groep 4). Ik moet dus al regelmatig extra naar school, altijd op slechte uren want alle besprekingen zijn onder de schooluren (en ik werk fulltime).
En juist daarom heb ik geen zin om 'na de uren' ook nog eens op school vanalles te gaan doen.
Bovendien kom ik nu al tijd tekort om mijn kinderen te begeleiden. Ik ga zeker niet mijn tijd steken om het andere kinderen gemakkelijker te maken. Je kan dat egoistisch noemen maar dat is toch mijn mening.
Bovendien voel ik me ook helemaal niet thuis tussen de andere ouders, ik blijf zelfs niet voor een drankje na de bijeenkomst in het begin van het jaar wanneer de juf haar uitleg geeft.

Tirza G.
28-04-2009 om 12:17
Tja
Jullie weten niets van mijn kinderen maar geloof me: ook ik heb mijn zorgen gehad, zeker bij de jongste. Toch blijf ik "betrokkenheid" een raar fenomeen vinden. Jullie zijn helemaal niet betrokken bij school, jullie zijn betrokken bij je eigen kind. Je wilt weten hoe het in de klas gaat, of de juf wel voldoende aandacht geeft, of er niet gepest wordt enzovoort. Tja. Laat ik het zo zeggen: ik ben blij dat ik geen juf ben. Hoe zouden jullie het vinden als de juf/meester van je kind een paar keer in de week een uurtje bij je thuis kwam kijken hoe het gaat? Puur uit betrokkenheid eens even kijken of jij wel leuk met je kind omgaat en zijn/haar lesprogramma niet verstoort? Hoe zou je het vinden als klanten op je werk gezellig met je meelopen naar achteren om te kijken wat je daar allemaal doet, puur uit betrokkenheid? Ik wil graag weten wat er met mijn bestelling gebeurt mevrouw, dus ik loop even mee? Ik zie het al voor me! Ga je in een restaurant ook in de keuken kijken?
En dat geld? Is dat jóuw probleem Ilva? Is het terecht dat school dat bij de ouders neerlegt? Heb je inzage in de cijfers van school, in het exacte bestedingspatroon? Daar zitten misschien wel keuzes tussen die ze héél anders hadden kunnen maken. 70-80% van het budget dat scholen krijgen, wordt uitgegeven aan salarissen van de docenten. Maar het scheelt natuurlijk nogal of dat 69% is of 81%. Salarissen van docenten zijn hoger als de docenten ouder zijn. Heb je een school met veel oudere docenten, dan hebben ze duur personeel. Tja, dat is een keuze. Scholen werken met budgetten van tonnen, zo niet miljoenen (reken maar even uit, x-docenten maal een jaarsalaris). Denk je echt dat die 2000 euro die binnenkomt van de ouders het verschil maakt? Nee. Maar al die extra handjes in de klas wel. Scheelt weer een klasse-assistente. Of een onderwijs-assistente.
Tirza

T&T
28-04-2009 om 13:04
Voor wat hoort wat...
Ja ik ben vrij veel op school, en ja dan stel ik de juf ook wel eens een vraag die dan niet tot de officiele leerlingbespreking hoeft te wachten.
Ik zie veel en stel dus ook meer vragen dan een ouder die het allemaal niet ziet, zo simpel is het. Ik ben er omgekeerd ook als hun het vragen, niet alleen voor de leuke dingen, maar ook om te rijden of te poetsen.
Mijn klanten mogen overigens gerust vragen stellen en een keer een uurtje op kantoor komen, no problem! als ik geen tijd heb zal ik dat gewoon netjes zeggen, en dat verwacht ik van de juf ook! Sorry het komt nu niet uit, maar ik wil wel een afspraak maken om dit verder te bespreken. Zo moeilijk is dat toch niet?
En een juf die zich op de vingers gekeken voelt... sorry hoor, dan moet je maar een ander vak kiezen, je werkt nou eenmaal met mensen. Ik heb jaren in de horeca gewerkt, dan zien mensen toch ook continu wat je doet.
Ik snap het probleem gewoon niet.
groetjes Tess

Nely
28-04-2009 om 13:30
Als ze ouderhulp vragen
zullen ze er vast ook geen problemen mee hebben om "op hun vingers gekeken te worden" neem ik aan. Zelf heb ik een aantal jaar meegeholpen bij de computerbegeleiding (zat dan in de hal met een aantal kinderen), bij de spelletjesmiddagen, meelopen naar de gym en de handwerklessen. Nu wordt dat steeds minder en dat is prima. Zelf heb ik niet meer altijd tijd om te helpen ivm werk (meer uren dan vroeger) en mijn kind lijkt er ook minder behoefte aan te hebben om me steeds op school te zien.

Betrokkenheidmoe
28-04-2009 om 17:11
Ilva
Wat grappig dat jij juist je betrokken voelt omdat je kinderen meer hulp nodig hebben. Bij werkt het dus precies andersom. Juist toen mijn zoon problemen kreeg op school had ik al helemaal geen zin meer om energie in allerlei meer of minder zinvolle schoolactiviteiten te steken.
Ik kon vroeger veel meer van de leerkrachten 'hebben'. Als ze lomp tegen mij waren, mijn kinderen met anderen verwisselden tijdens een tienminuten gesprek, of geen energie wilden steken in mijn slimme dochter die zich drie keer in de rondte verveelde op de basisschool, dacht ik altijd: Tja, dit zijn luxe problemen, als ze er maar zijn voor de kinderen die het echt nodig hebben."
Vorig jaar bleek een van mijn kinderen 'het echt nodig te hebben'. En daar blijken ze dus nog erger te kort te schieten.
Ik ben het verder wel met Tirza eens. Wat in deze draad betrokkenheid wordt genoemd, lijkt meer op controle van de school. Met andere woorden, men heeft er ook niet zo veel vertrouwen in en hoopt op deze manier het welzijn van kinderen op school te kunnen bewaken. Omdat betwjfeld wordt of de leerkrachten dat wel voldoende doen.
Overigens vind ik twee keer tien minuten een gesprek per jaar ook veel te weinig. Regelmatig hebben wij gesprekken op school. Met name over het kind waar het niet goed mee gaat. Dat doe ik alleen liever niet tussen neus en lippen door tijdens een activiteit. Ik heb liever gesprekken met de intern begeleider erbij. Anders blijven de leerkrachten maar steken in herhalingen van zetten.

Tirza G.
28-04-2009 om 17:11
Het probleem tess
Is dat het onprofessioneel is. Een school zou, naar mijn mening, een stevige organisatie moeten zijn met voldoende gekwalificeerde mensen. Kijk eens naar een KDV. Of naar een middelbare school. Daar heb je als ouder niets te zoeken. Gewoon, halen brengen en af en toe een ouderavond/gesprekje, kláár. Speciaal onderwijs, ook zoiets. Daar bréng je vaak je kinderen niet eens zelf naar toe (taxivervoer) en wordt maar zelden tot nooit om ouderparticipatie gevraagd.
Waarom kunnen basisscholen niet zonder ouderhulp? Wat zou er gebeuren als alle ouders zouden weigeren om iets te doen voor school? Let wel: het is wat mij betreft geen probleem van een school-an-sich, het is een politiek probleem in heel NL. Stel je eens voor dat ouders niet meer inzetbaar waren in het onderwijs, wat zou er dan veranderen denk je? Misschien toch maar gewoon meer personeel aannemen? Profesionele beroepskrachten in plaats van hobby-ende moeders? Geen gek idee toch?
Tirza

Maylise
28-04-2009 om 17:49
Onnodig
Ik vind veel vormen van ouderparticipatie gewoon onnodig. Dat staat los van of het wel of niet goed gaat op school met het kind. Als het niet goed gaat met kind dan spreek ik uiteraard met de leerkracht hierover op reguliere basis en onderneem andere acties tov kind. Echter ik zie niet in waarom meehelpen de school schoon te houden, rijden naar de zoveelste activiteit of te knutselen met de klas de problematiek rond een kind oplost.
In principe vind ik dat de school alles zelf zou moeten regelen en niet dingen organiseren die alleen kunnen met hulp van de ouders. Als het nou een of twee keer per jaar was dan ben ik ook de beroerdste niet. Echter hier op school worden elke week zo'n beetje activiteiten georganiseerd die zonder ouderhulp niet doorgaan. Daarnaast wordt er soms ook hulp gevraagd met structurele taken die vind ik echt tot de verantwoordelijkheid van de school behoren (schoonmaken, leesmoeders)
Ik heb gewoon geen zin om daar aan mee te werken. Dat staat los van hoe het met mijn kinderen op school gaat.
De leraren hier hebben geen moeite met bemoeizuchtige ouders. Ik zou dat in hun geval wel hebben maar goed ik ben geen lerares op een basisschool dus ik heb daar last van.
Maylise

Betrokkenheidmoe
28-04-2009 om 18:33
Ontwikkelingsproces
Tina, dat vind ik een mooie insteek. Er is inderdaad sprake van een 'ontwikkelingsproces waar veel scholen nog doorheen moeten'.
En nu maar hopen dat ze zichzelf daar ook bewust van worden.

Nely
28-04-2009 om 20:25
Vraag
zou het dan echt zo zijn dat scholen sneller een onderwijsassistent aan zouden nemen als ze geen ouderhulp meer zouden krijgen? Want ik ben het er wel mee eens dat de aanwezigheid van een onderwijsassistent beter is dan de ene keer de moeder van Marietje en de andere keer de moeder van Klara die meehelpen op school met oa lezen.

T&T
28-04-2009 om 20:57
Altair
Wow! dat is pas lekker denigrerend; "Ik vraag me soms ook af of de vrijwillige hulp op basisscholen niet een soort vrijetijdsbesteding is voor vrouwen die toch wat te doen willen hebben." Denk je echt dat die ouders niks anders te doen hebben?
Ik hoor hier ook best goede argumenten om de ouderpartcipatie juist te verminderen, en dat vind ik zeker interressant. Maar deze stomme opmerking hoort daar zeker niet bij!
groetjes Tess

T&T
28-04-2009 om 20:59
Onderwijsassistent
oh ja, en de onderwijsassistent wordt steeds meer wegbezuinigd...waardoor de juf weer blij kan zijn met hulp van de klassemoeders. (zou ik tenminste wel zijn als ik alleen voor een klas van 30 kinderen stond)

Tirza G.
28-04-2009 om 22:04
En dus t&t?
Gaan we binnenkort ook zelf achter de kassa bij AH omdat de cassiere is wegbezuinigd? Gaan we zelf het verkeer regelen omdat de stoplichten zijn wegbezuinigd? Helpen patienten verzorgen in ziekenhuizen? Infuusjes aanleggen, patient onder narcose bewaken omdat de OK-assitente is wegbezuinigd?
Hóe kan het zo zijn dat een systeem waar een groot deel van de maatschappij op leunt (school, goed onderwijs) zó zwaar wordt getroffen door bezuinigingen dat er geen eens meer personeel betaald kan worden? En: hoe kan het dan een school een onderwijsassistente wegbezuinigd terwijl er miljarden in het onderwijs worden gepompt? Waar blijft het geld dan wat in jouw school omgaat?
Tirza

Anja
28-04-2009 om 22:23
Schuldgevoel
Eerlijk gezegd voel ik me altijd enorm schuldig dat ik weinig (2x per jaar) meehelp op school van mijn kinderen.

T&T
29-04-2009 om 09:45
Tja, waar blijft het geld?
Je vraagt het je af idd. En ik kan jullie redenering ook echt wel volgen. Maar een feit is, dat die klassenassistent vaak wegbezuinigd wordt!
En ook in de zorg zie je dat gebeuren, nee we hoeven nog niet zelf een infuus aan te leggen, maar de tijd die je in het ziekenhuis "mag" verblijven na een ingreep is wel drastisch korter geworden bijvoorbeeld. Niet omdat je tegenwoordig eerder beter bent, maar omdat het te duur is... de mantelzorger moet het dan maar overnemen!
Maar goed, even terug naar school; daar is wat betreft de assistentie niet zo heel veel verandert, mijn moeder hielp vroeger ook op school ik vind dat dan ook niet raar. Natuurlijk moet er een professionele kracht voor de klas staan, maar daarnaast is vaak genoeg hulp nodig die een moeder (of vader) ook kan doen. En laten we daar vooral al die luie huismoeders voor vragen die verder toch niks te doen hebbben komop zeg! hoe zwart wit denken jullie nou?
Tess

Emmawee
29-04-2009 om 10:56
Tirza (ot)
"Gaan we binnenkort ook zelf achter de kassa bij AH omdat de cassiere is wegbezuinigd?"
Ehm.... ja!?! Nog geen zelfscanners in jouw AH?
Groeten, Maw.

Betrokkenheidmoe
29-04-2009 om 11:12
Professionalisering
Tess, wat interessant dat je de link legt met de verpleging. Dat deed ik vroeger ook altijd. Verpleegkundigen zijn minder vaak hbo opgeleid dan leerkrachten, ik verwachtte dus dat leerkrachten professioneler zouden zijn dan verpleegkundigen. Niet.
En, over de kortere verpleegtijd. Ik denk dat juist de verpleegkunde een beroep is, dat dankzij de vergaande bezuinigingen die er zijn geweest, is gaan professionaliseren. Men is onderzoek gaan doen naar het nut van veel ingesleten (tijdrovende) gewoonten. Daaruit is onder andere gebleken dat veel patienten onnodig lang bedrust voor kregen geschreven en dus onnodig lang opgenomen waren in het ziekenhuis. Men heeft geconstateerd dat dit onwenselijk is en heeft de verpleging van deze patienten veranderd.
Juist deze zelfreflectie en dit aanpassingsvermogen, vanuit de beroepsgroep zelf, mis ik zo in het onderwijs. Een leerkracht vertelde mij laatst dat er de laatste dertig jaar niets wezenlijks is veranderd aan haar beroepsuitoefening. En dit terwijl er in de leerlingen groep juist zoveel is veranderd. Een gemiste kans.

Ilva
29-04-2009 om 14:10
Tja
Zoveel berichten dat ik even niet meer per bericht ga reageren. Luizenmoeders die het doen om te zien wie er luizen heeft in de klas van haar kinderen? Nou, ik help omdat er anders gewoon weinig mensen zijn, maar leuk is anders. De moeders (en vaders, ja die zijn er ook) die bij ons op school helpen werken bijna allemaal. Onregelmatig of parttime. Maar genoeg ouders die niet of parttime werken helpen niet, dus daar zal het niet aanliggen. Ja, schoolreis daar willen vele wel mee naar toe. Want dat is leuk (vind ik zelf weer minder moet ik zeggen, ik ben alleen meegeweest toen mijn kinderen in groep 1 zaten omdat ik ze nog zo klein vond (waren allemaal net 4 toen ze gingen)). Ik weet van een andere school hier in de buurt dat ze daar geen leesouders hebben maar dat de kinderen uit groep 7 en 8 de jongere kinderen helpen. Heb je daar dan geen moeite mee. Dat jouw kind tijd kwijt is om te lezen met andere kinderen. Nee, dan liever een ouders die een half uurtje van hun tijd willen geven.
Het is allemaal een hoop wijsheid maar ik heb liever niet dat alles in elkaar stort in de hoop dat over een paar jaar alles professioneel geregeld wordt (dat na een paar jaar toch weer weg bezuinigd wordt). Nee, laat mij (en gelukkig nog een aantal met mij) lekker helpen waar ik kan. Zodat er nog wat leuke dingen op school kunnen gebeuren.

Tirza G.
29-04-2009 om 15:25
Ja ilva, jij
Jij bent de ideale hulpouder die het belang van school boven dat van haarzelf stelt. Maar zo zijn ze niet allemáál. In de tijd dat ik in de MR zat (heeee, ouderhulp!) heb ik geholpen een reglement op te stellen om de privacy van de kinderen te waarborgen. Op "mijn" tamelijk ideale school werd er namelijk toch héél wat gebept aan het hek door de hulpouders. Of gewoon even hardop aan Pietje gevraagd of het nou wat beter ging met lezen - of dat soort kleinigheden. In datzelfde reglement werden de taken van de hulpouders beperkt, er werd een soort contractje opgesteld en de mogelijkheid gecreeerd om bedankt te worden. Hulpouders waren diep beledigd en verscheidenen hielpen niet meer mee.
Mooi zo. Een eerste stap op weg naar professionaliseren.
Tirza

picobello
29-04-2009 om 15:40
Wat zou
ik graag op school van mijn kinderen willen helpen, mijn moeder deed dat vroeger ook altijd en vond dat zelf er leuk.
De school van mijn kinderen, tja, je zet ze af bij het hek en haalt ze daar ook weer op. De juf, als je op tijd bent anders is ze al weg, kan je nog net gedag zeggen, en 2 keer per jaar een rapport bespreking van max 10 min.
het is echt niet de bedoeling dat je met iets helpt, behalve ......taarten/koekjes bakken die de school dan verkoopt aan je eigen kinderen als tussendoortje ( doe ik dus niet).
ik had graag meer willen doen.

Tirza G.
29-04-2009 om 16:55
Tutorlezen
Weest gerust Ilva, de bovenbouwers komen écht niets tekort aan leesonderwijs als ze de kleintjes helpen. Tutorlezen heet dat. Bovenbouwers lezen niet meer "voor hun avi" maar lezen gewoon elke dag verplicht zoveel minuten. En daar kunnen ze er best 10 per week van missen om met een paar kleintjes te tutorlezen. Van het helpen van de kleintjes leer je ook weer hele ándere nuttige dingen als bovenbouwer. Geduld hebben. Helpen. Orde houden. Enzovoort.
Tirza

Tirza G.
29-04-2009 om 16:58
Natuurlijk willen ze wel mee op schoolreis
Grappig is dat toch. Moeders die veel helpen op school dragen dat altijd als een soort verwijt aan. Alsof meegaan op schoolreis een feestje is ipv een dag hard werken en de ene hartverzakking na de andere krijgen omdat er een kind kwijt lijkt te zijn.
Als je een betaalde baan hebt, is het érg lastig om hapsnap donderdagmiddag-maandagochtend en dan weer eens een dinsdag vrij te nemen om iets op school te doen. Bovendien zijn het vaak van die last-minute verzoeken: we zoeken schoonmaakouders voor aanstaande donderdag! Meld u allen bij de juf!
Een schoolreisje is een eenmalige happening, goed afgebakend en vaak is de datum al maaaaaanden van tevoren bekend. Kijk, dán kun je nog eens een dag vrij vragen.
Tirza

neteret mut
29-04-2009 om 17:39
Picobello
net als jij zitten mijn kinderen op een belgische school. En idd bij de poort afgeven 's ochtends en daar 's middags weer ophalen. Wel 4x per jaar een rapportbespreking. Maar hulp van ouders word gewoon niet gevraagd, ook niet bij een schoolreis. Alleen de verkeersgroep en daar zit ik dan en 1 andere ouder, de derde is afgehaakt en verder is er niemand op de herhaalde oproep gekomen. Schoolgrootte: 3 of 4 kleuterklasjes, 2 x eerste/ tweede en derde klassen en klas 4 , 5 en 6 zijn enkele klassen. Totaal dus een 12 of 13 klassen van ong 20 leerlingen. Dat zijn best nog veel ouders, daarvan komen er dus maar 2 om te helpen.
Verder werd er op mijn lagere school vroeger in NL ook niet geholpen door ouders. We hadden geen leesmoeders, luizenmoeders enz. Wel gingen er een paar mee op schoolreis, kamp. Musical werd niet gedaan ( dus ook geen decor bouwen enz).

Fraz
29-04-2009 om 19:30
Tirza
Gaan we binnenkort ook zelf achter de kassa bij AH omdat de cassiere is wegbezuinigd? Gaan we zelf het verkeer regelen omdat de stoplichten zijn wegbezuinigd? Helpen patienten verzorgen in ziekenhuizen? Infuusjes aanleggen, patient onder narcose bewaken omdat de OK-assitente is wegbezuinigd
Voor een deel is dat al aan de hand. Denk maar aan scan kassa's, patienten die nu veel sneller dan voorheen naar huis worden gestuurd, minder uren kraamzorg, minder snel thuis zorg en veel meer rekenen op mantelzorgers en vrijwilligers. Oftewel alles wat familie voor een patient kan doen doet een professionele kracht niet meer.

T&T
29-04-2009 om 21:21
Ilva
Gelukkig zijn er nog hulpouders, als je dit draadje leest ga je vermoeden dat ze uitgestorven zijn...en ik vind dat er behoorlijk hard gereageerd wordt, eigenlijk doe je het nooit goed als hulpouder.
Gewoon lekker blijven doen wat je doet! groetjes Tess

Nely
29-04-2009 om 22:02
Mee op schoolreis
er zijn idd genoeg ouders die graag mee willen op schoolreis, ook al helpen ze verder niet of zelden mee op school. Maar meegaan als begeleider op schoolreis is vaak behoorlijk pittig, zeker als ze in groepjes lopen en je steeds loopt te tellen of ze nog allemaal aanwezig zijn. Je moet oren en ogen op je rug hebben en aan het eind van de dag ben je bekaf.
Ik heb vorig schooljaar aangegeven dat ik best nog wil helpen met handwerken (mits ik niet moet werken) maar dat ik niet meer mee hoef op schoolreis, ben 2 keer mee geweest en dat is meer dan voldoende. Al vond ik het heel leuk om meegemaakt te hebben.

Tirza G.
29-04-2009 om 23:48
Fraz
Lees de posting "professionalisering" van Betrokkenheidmoe. Zij legt het prachtig uit. Eeeeeh, als je wil natuurlijk he, als je wil.
Tirza