Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ilva

Ilva

22-04-2009 om 23:03

Weinig interesse door ouders

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilma

Wilma

04-05-2009 om 18:22

Niet voor mijn eigen lol naar een speeltuin

En ondankbare ouders die "wéér een speurtocht en naar een speeltuin, wat afgezaagd" zeggen zonder er zelf verder bij te zijn geweest, zijn overal. Bij ons op school en daarom hou ik het ook bij mezelf, is het zo geregeld dat dat wél leuk is en wel leuk gevonden wordt. Niet voor mijn eigen lol, want ik kan wel iets leukers bedenken dan naar een speeltuin.

Jij, in dit geval Tina, kiest daarom een school waar het vooral de bedoeling is dat scholen zelf iets kiezen, als dat een minder programma is dan elders, maakt dat niet uit, als er minder uitstapjes gedaan worden vanwege gebrek aan geld voor bussen en geen hulpouders willen inschakelen voor vervoer, ook prima. Ik kies een school waar als ze om hulp vragen ik dat ook doe en zelfs leuk vind. Jij kiest een andere school, daarom is het in Nederland zo geregeld dat er verschillende vormen lesonderwijs zijn en verschillende soorten scholen en diverse schoolbeleiden. Prima geregeld, maar geef dan toch niet zo af op hulpouders.

Groetjes,
Wilma

Wilma

Wilma

04-05-2009 om 18:23

Ik zal voor je vragen, tina

na de vakantie kan ik wel vragen wat ze hebben gedaan bij de dependance. Je hoort van me.

Groetjes,
Wilma

Nely

Nely

04-05-2009 om 18:27

Het wordt wel minder

hier met de ouderhulp die gevraagd wordt, heb ik het idee. Er zijn al wat activiteiten afgevallen waarbij voorheen wel ouderhulp was en nu niet meer. Maar helemaal zonder hulp zal het (voorlopig) niet worden. In de bovenbouw is sowieso weinig hulp nodig, alleen soms bij het handwerken en ik heb ook wel eens iemand gezien bij de ehbo lessen maar ik weet niet of dat altijd zo is. Verder dan nog bij begeleiding van excursies en schoolreis/kamp.

School is om te leren, niet voor feestjes

ik wordt behoorlijk sjacherijnig van steeds die oproepen voor hulp bij feestjes en uitjes. de primaire taak van school is kinderen lesgeven en de cognitieve vakken bijbrengen.
Vanwege de dyslexie van mijn zoons moet ik privé dure testen en RT inkopen en dagelijks met ze oefenen. Ik steek dan mijn vrije tijd echt niet in het helpen bij een lente feest of allerlei frivole uitjes. Ik ga namelijk graag zelf met mijn kinderen de natuur in of naar een museum en zou graag zien dat school het cognitieve deel voor haar rekening neemt, in plaats van dat ik dagelijks zit te oefenen met een onwillig kind en dan op de ene dag in de week dat ik niet werk met een horde koters op stap ga.

Nely

Nely

04-05-2009 om 18:51

Je hóeft toch niet te helpen

als je geen zin en/of geen tijd hebt?! Er zijn genoeg ouders die dat wel graag willen én er bovendien meer tijd voor hebben. Sommige uitstapjes zijn misschien alleen voor het "leuke" maar er zijn ook leerzame uitsttapjes bij, zeker in de bovenbouwgroepen naar een museum ed. Al ga ik zelf nooit mee met die uitstapjes, heb toch geen auto tijdens die uren en vaak ben ik aan het werk. Tja, dan zijn er nog genoeg anderen die wel kunnen.

Betrokkenheidmoe

Betrokkenheidmoe

04-05-2009 om 19:15

Dees

Was het maar waar dat ik overdrijf. In mijn posting noem ik al dat ik veel zaken zelf heb meegemaakt of gezien. Dat je een streepje voor krijgt bij de leerkracht, heb ik ZELF meegemaakt. Ik ben me er rot van geschrokken. En aangesproken worden bij het hek over het gedrag van mijn kind? Been there. Klassenouders die zich bemoeien met de klas, bij ons op school weet ik zo al vier voorbeelden.
En jouw laatste zinnen. Tja, wij hebben IEDERE maand overleg met de leerkrachten van onze zoon. Hij heeft het heel erg moeilijk op school. Ik kan je vertellen dat onze band met de leerkrachten door deze gesprekken helaas niet bepaald beter is geworden. Zoals al uit mijn eerste posting blijkt, juist doordat wij nu een zorgenkind hebben, zie ik hoe ontzettend amateuristisch basisscholen functioneren.

Betrokkenheidmoe

Betrokkenheidmoe

04-05-2009 om 19:18

Nely

Daar gaat dit draadje nu juist over. Dat er veel mensen zijn die vinden dat ouders MOETEN helpen. Dat de school in het verlengstuk van thuis moet liggen. Dat het zo jammer is dat de betrokkenheid op haar school zo laag is.

Nely

Nely

05-05-2009 om 10:44

Poeh!

ik begrijp het ook wel. Er zijn mensen die het onacceptabel vinden dat scholen (te)veel afhankelijk zijn van ouderhulp en dat er dan, als gevolg hiervan, ook veel ouders hulp aanbieden. Mensen die vinden dat scholen zich alléén met lesgeven moeten bezighouden, lessen als taal, rekenen, aardrijkskunde enz enz.

Ik ben het er zeker mee eens dat het geven van die vakken goed moet gebeuren en daar is echt geen ouderhulp bij nodig. Maar ik neem aan dat er op zowat elke school ook vakken gegeven worden náást het leren (de belangrijke vakken die de leerlingen onder de knie moeten hebben) zoals handwerken/creatief bezig zijn, gym en dat er op de meeste scholen ook wel eens excursies zijn naar een museum naar aanleiding van de lessen die over een bepaald onderwerp gaan (aardrijkskunde, geschiedenis bijvoorbeeld). En daar zijn dan soms wél ouders bij nodig.

Sommigen vinden schoolzwemmen niet nodig en zonde van de tijd. Ok, voor kinderen die al een zwemdiploma hebben is het niet nodig. En misschien is het idd wel beter en nuttiger als de gemeente alleen het zwemmen sponsort voor díe kinderen die geen zwemdiploma hebben zoals Pelle aangeeft. Maar hier zorgt de gemeente wél voor schoolzwemmen voor de leerlingen uit de groepen 3 en 4.

Ik neem aan dat álle basisschoolleerlingen in elk geval 1 keer per week gym hebben (of misschien 2 keer), is dat dan ook overbodig? Want je kunt dan ook stellen dat leerlingen ná schooltijd dan maar wat meer moeten bewegen, dat gaat dan ook niet ten koste van de andere vakken.

In de MR ga ik niet, ben bang dat het teveel boven mijn petje gaat en dat ik er te weinig van begrijp om mee te kunnen beslissen. Ik ben wel lid van de activiteitencommissie maar het voorbereiden van activiteiten (sint, kerst, pasen) gebeurt niet in de klassen.

T&T

T&T

05-05-2009 om 12:45

Ik denk....

Dat school buiten het pure leren om ook een maatschappelijke taak heeft. De opvoeding van kinderen gebeurd niet alleen op school of alleen door de ouders. En daarom vind ik ouderparticipatie belangrijk, zeker bij de jongere kinderen. Kinderen in het VO moeten leren zelf verantwoording te nemen, die willen mama ook echt niet meer in de klas hebben. Maar op een kleuterschool, en ook nog een groep 3 en 4, vind ik dat school en ouders moeten samenwerken. En ja, dan moet je dus wel weten wat er op school speelt, en school moet ook weten wat er thuis speelt.
Toch zie ik hier goede argumenten om de ouderparticipatie aan banden te leggen. De belangrijkste daarvan vind ik toch wel dat de "leervakken" bij de leraar thuishoren, en daar hoort een ouder zich ook niet mee te bemoeien, maar goed, er is meer te leren in het leven dan lezen en schrijven.
De argumenten over privacy vind ik echt te verwaarlozen; roddeltantes heb je overal, of ze nou wel of niet op school helpen. Ik ken dames die van alles en nog wat (denken) te weten over de kinderen die bij hun kind in de klas zitten. Dat zijn lang niet altijd dezelfde die in de klas komen helpen! aan de schoolpoort hoor je al genoeg. Maar goed, ik woon dan ook in een dorp, dan kun je privacy toch wel op je buik kunt schrijven. Zoals hier gezegd; ze kunnen beter over je praten dan van je eten!
groetjes Tess

Bastet

Bastet

05-05-2009 om 12:49

Tina

Neem nu creatieve vakken,die worden hier gewoon klassikaal gegeven.Maar een keer of drie per jaar zijn er door de hele school heen workshops,kinderen mogen intekenen hierop,en dan op een ochtend worden die workshops gegeven door de hele school heen.Dat is toch iets anders dan klassikaal aan dezelfde opdracht werken.De organisatie en verantwoording ligt bij de leerkrachten,de uitvoering ook,met hulp van ouders.Via de brede school worden ook professionals uitgenodigd,voor lessen kinderyoga of klimmen,niet elk kind houdt van knutselen.Maar kinderen kunnen in kleine groepjes werken aan iets wat ze echt leuk vinden,incl. hulp en meer persoonlijke aandacht dan ze in een grote klas krijgen.En nee,ik help niet mee omdat ik in de smiezen wil houden wat op school gebeurt,maar zuiver een handje helpen,that's all.Overigens,ik vind het met de professionaliteit wel loslopen hoor,op middelbare scholen.Ben ik niet overmatig van onder de indruk!
groetjes,Bastet
Bastet

Nely

Nely

05-05-2009 om 14:52

Tina

ah, nu begrijp ik het beter. Eerst kwam het vooral over dat kinderen alléén maar vakken mochten krijgen zoals lezen, rekenen ed terwijl ze idd van andere vakken of soms een excursie (al moet het aantal excursies ook niet te gek worden natuurlijk) ook iets kunnen leren.

Hier vragen ze vanaf groep 6 minder hulp bij handwerken/creatieve lessen dan in de voorgaande groepen. Maar wat ik wel zie, de enkele keer dat ik kan meehelpen, is dat het ene kind gewoon een stuk handiger is dan het andere. Bij het ene kind hoef je een bepaalde steek maar 1 keer uit te leggen terwijl een ander kind tijdens 1 les wel 4 keer vraagt hoe de steek alweer moet (nadat je die al 5 keer heb voorgedaan). Natuurlijk is de juf er ook maar als die kinderen die steeds met hun vinger omhoog zitten moeten wachten tot de juf de anderen geholpen heeft hebben ze aan het eind van de les (en dat een aantal lessen na elkaar) totaal niks gedaan. Maar er wordt ook wel afgewisseld met wat makkelijkere dingen waarbij geen ouderhulp nodig is en dat is alleen maar goed natuurlijk.

En over het geklets tegen andere ouders over allerlei kinderen bij het schoolhek, dat moet je als hulpouder natuurlijk niet doen, dat lijkt mij logisch. Maar gekletst wordt er toch, dat heb ik ook al meegemaakt bij een voorval, een aantal jaar geleden, in de groep met een kind. Er werd door meerdere ouders beweerd dat een kind oa mijn kind een klap gegeven had, ze hadden het zelf gezien! Bij navraag aan mijn kind bleek dat het niet zo was. Als hij geslagen was door een ander kind had hij het me echt wel gezegd, dus ja.

Nely

Nely

05-05-2009 om 14:56

Niet alleen handwerken

maar ook creatieve dingen zoals figuurzagen worden gedaan. En ik ben niet degene die over die vakken gaat, dat zijn de leerkrachten. En kinderen in groep 3 en 4 zijn vaak nog te jong om dat te leren, mijn zoon heeft er soms nog moeite mee om alle toetsen te kunnen aantikken (en hij heeft lange vingers). Maar wellicht is het een optie voor de bovenbouwgroepen, zal het eens voorstellen.

Maar ik vind wel dat veel activiteiten hier afgekraakt worden, handwerken is onnodig, schoolzwemmen slaat nergens op enz. Ik denk dat er op élke school wel iets is wat minder is of anders kan.

Nely

Nely

05-05-2009 om 14:59

Handwerken

misschien is dat wel om de fijnere motoriek wat te oefenen, net zoiets als knutselen bij de kleuters, weet ik veel.

T&T

T&T

05-05-2009 om 16:05

Handwerken (wel een beetje ot)

Om nog een beetje af te dwalen; ja ik vind handwerken wel nuttig! je oefent je fijne motoriek. Mijn zoon houdt niet van knutselen maar kan in de tussentijd wel handwerken, wonderbaarlijk vind ik.
En dat dankzij een kleuterjuf die dat overigens zonder ouderhulp doet! ze gaat gewoon niet met alle kleuters tegelijk aan de slag... een groepje, en de rest is met vrij spel bezig.
groetjes Tess

Maylise

Maylise

05-05-2009 om 16:06

Handwerken zonder extra hulp

Hoewel ze hier op school bij alles zo'n beetje hulp van de ouders vragen doen ze dat bij handwerken nou net niet. Hier hebben ze in groep 3/4/5 handwerken (niet het hele jaar door hoor maar één periode per jaar) en dat doet de juf zelf (is de juf van groep 4 die ook handwerkles geeft aan groep 3 en 5) zonder hulp van de ouders.
Wat ze doen met handwerken is borduren en breien leren.

Maylise

Maylise

Maylise

05-05-2009 om 16:22

Instelling

Overigens is het denk ik een kwestie van instelling van de school. Mijn oudste kinderen zaten in Frankrijk op school en daar ging de school er gewoon vanuit dat ouders niet meehielpen. Misschien dat er in hoge uitzonderingsgevallen een keer de hulp aan ouders werd gevraagd maar dat was zeker niet dagelijks, wekelijks of maandelijks. Activiteiten die de school bedacht gingen gewoon door ongeacht of er nou wel of geen ouders meehielpen. Er waren wel veel minder extra activiteiten.

Schoolzwemmen was ook op die school. Ze gingen met twee klassen tegelijk en dus twee leraren mee als begeleiding. Verder niet. Vervoer gebeurde per bus maar ook een periode met openbaar vervoer. Schoolzwemmen was in wat in Nederland van groep 3 t/m groep 8 zou zijn. Ouders werden niet meegevraagd. Men ging er vanuit dat kinderen vanaf groep 3 zelfredzaam genoeg waren om zichzelf te douchen, af te drogen, aan te kleden en haar te föhnen met minimale hulp (immers een leraar voor de jongenskleedkamer en een lerares voor de meisjeskleedkamer)
Zo ver ik weet kwamen de kinderen altijd keurig aangekleed met droge haren uit het zwembad ondanks de minimale begeleiding.

Hier in Nederland ook schoolzwemmen. In groep 5 vind dit gebeuren plaats. Ze gaan met de bus net als in Frankrijk. Twee leraren mee en klassenassistent en daarnaast nog minimaal twee ouders. Dubbele begeleiding dus voor evenveel kinderen als op die school in Frankrijk. Bovendien zijn ze hier veel minder zorgvuldig met douchen (je mag geen shampoo mee), haar föhnen na afloop (is niet de bedoeling) en de zwemkleding wordt opgepropt in een zakje terwijl in Frankrijk we dit keurig opgevouwen terugkregen.

Volgens de leraren kan de zwemles zonder hulp van de ouders absoluut niet doorgaan. Waarom snap ik niet. Zijn deze leraren zo veel minder competent dan hun franse collegea? Zij de nederlanse kinderen zoveel moeilijker? Beiden lijkt mij van niet. Het heeft wat mij betreft te maken met hoe de school zich opstelt en zich instelt op dingen. Hun idée reçu is dat je blijkbaar zonder ouderbegeleiding geen zwemles kan doen en dan kan dat dus niet ondanks dat dit hun echt niet veel competentere collega's over de grens wel lukt.

Maylise

Bastet

Bastet

05-05-2009 om 18:15

Maylise

Ouders gaan hier mee als extra toezicht,niet als hulp.Nogmaals,hier zijn kinderen verdronken tijdens schoolzwemmen,vandaar.
groetjes,bastet

Betrokkenheidmoe

Betrokkenheidmoe

05-05-2009 om 19:05

Bastet ot over schoolzwemmen

Gelukkig maar. Eerder in dit draadje had iemand het erover dat het maar goed was dat er ouders mee gingen naar zwemles, want de kinderen droogden zich niet goed af tussen de tenen. Dat kon ik niet zo plaatsen. Ik droog me ook niet goed af tussen mijn tenen en mijn moeder gaat al jaren niet meer mee
Kunnen jouw kinderen al zwemmen? Ik zou kinderen die hun diploma nog niet hebben niet naar schoolzwemmen laten gaan. Daar zijn al teveel ongelukken mee gebeurd.
En als oppasouder zou ik die verantwoordelijkheid niet op me durven en willen nemen. Stel je voor dát er een kind verdrinkt tijdens schoolzwemmen en ik zou oppasouder zijn. Ik vond meegaan met schoolreisje al eng, dat is peanuts vergeleken met schoolzwemmen.

Maylise

Maylise

05-05-2009 om 19:07

Bastet

Als er een kind kan verdrinken tijdens de zwemles dan is IMHO die zwemles verschrikkelijk slecht georganiseerd. Dan zijn of de groepen veel te groot of het zwembad is onvoorzichtelijk of er is niet genoeg personeel om de kinderen te leren zwemmen. Naar zo'n zwemles zou ik mijn kinderen nooit meegeven al gingen er 100 ouders mee om toezicht te houden. Ten eerste kan je de verantwoordelijkheid voor de kinderen niet afschuiven op goedwillende amateurs (dus de ouders) en ten tweede kan het niet zijn dat de gebreken van deze zwemles opgevult moeten worden door vrijwilligers. Als er structurele problemen met schoolzwemmen zijn dan moet daar vanuit het zwembad in samen spraak met de school antwoord opgevonden worden. Als dat niet kan omdat het duur is om meer badmeesters aan te trekken of weet ik veel dan zou wat mij betreft die hele zwemles niet door moeten gaan. Je moet niet afhankelijk willen zijn van amateurs voor zoiets fundamenteels als veiligheid.

In jullie geval zitten de ouders dus om het zwembad heen om te kijken of er geen kindjes onder het oog van de badmeester wegslippen? Nog afgezien van dat dit zeer afleidend kan werken voor sommige kinderen (niet voor niets is soms bij particuliere zwemles verboden voor ouders om rond het zwembad zelf te blijven zitten) vind ik dat je daarmee een veel te grote verantwoordelijkheid legt bij de betreffende hulp ouders. Ik zou die verantwoordelijkheid zelf echt niet aan durven.

Overigens gaan bij onze school de hulpouders echt mee om te helpen en niet om toezicht te houden. Je kan op het zwembad alleen toezicht houden vanuit de kantine dus dan zie je veels te weinig. De hulpouders helpen mee met orde bewaken in de bus (nee ik snap ook niet waarom de leraren dan niet zelf afkunnen) en helpen mee met de verdere logistiek. Tijdens de les zelf zitten ze in de kantine. Althans volgens zoon die ik dit net even heb gevraagd. Zelf heb ik vriendelijk bedankt toen bleek dat ze me op een of ander rooster hadden ingeschreven als begeleiding. Geen tijd en geen zin.

Dat is denk ik ook wat ik bedoel met dat het de instelling van de school is. In jullie geval gebeurd er iets verschrikkelijks tijdens de zwemles en de school bedenkt vervolgens als oplossing het inzetten van ouders. Ik zou als school dat dus nooit als oplossing bedenken. Ik zou gaan kijken naar waar de knelpunten liggen, waarom dit heeft kunnen gebeuren en hoe we een zo groot mogelijke veiligheid in de toekomst kunnen garanderen door het bedenken van structurele oplossingen. Ik zou voor zoiets fundamenteels als de veiligheid van mijn leerlingen niet afhankelijk willen zijn van hulpouders.

Maylise

Dees 68

Dees 68

05-05-2009 om 19:32

Laika

Dat kan inderdaad de keuze zijn (en dat bedoelde ik dus ook met op macroniveau etc...). Dus kiezen voor verschraling van het aanbod, of voor verhogen van de eigen bijdrage of proberen op andere wijzen meer geld te krijgen voor uitstapjes en bijzondere dingen. Of door te besparen op andere zaken. Noem het maar op.

Maar feit is dat als er niet meer met hulpouders gewerkt wordt (en ik heb het dan vooral over de rijdende, knutselende, helpen bij de computerles ouders en niet over bv. de leesmoeders ofzo) er iets zou moeten veranderen in de aanpak van de school.

Ik persoonlijk zou dat erg jammer vinden. Anderen blijkbaar minder...

Dees 68

Dees 68

05-05-2009 om 19:45

Betrokkenheidsmoe

Dat vind ik rot voor je.

Maar omdat het op jou school blijkbaar niet goed geregeld is, wil dat nog niet zeggen dat dat op alle andere scholen ook zo is.

Ik vind het jammer dat je generaliseerd. Dat je aangeeft dat het op de school van jou kind niet goed geregeld is prima. Maar om nou maar meteen te verkondigen dat basisscholen amateuristisch functioneren. Sorry hoor, maar dat gaat mij een beetje te ver.

Er zijn in Nederland vast wel (veel) scholen te vinden waar het niet goed loopt, maar ik schat zo in dat er minstens evenveel scholen zijn waar het allemaal wel goed geregeld is. Dus om dan de goeden onder de kwaden te laten lijden, vind ik een beetje ver gaan.

Bovendien is het zoals Wilma zegt: we leven in een vrij land en iedereen kan zijn eigen keuze maken. Dus als iedereen dat nou gewoons eens gaat doen en dan meteen stopt met het afgeven op mensen die een andere keuze maken. Dat zou me toch wat zijn!

Enne Tina: er zijn ook zat ouders met een grote baan die helpen hoor. Wat kun jij laatdunkend reageren zeg....

Dees 68

Dees 68

05-05-2009 om 20:24

Oeps

jou is natuurlijk jouW en generaliseerd zou denk ik met een "t" moeten....

Annet

Annet

05-05-2009 om 20:36

Wel blij met de 'natte gym' maar verder mag het van mij beperkt

Op de school van mijn kinderen is er schoolzwemmen in groep 4 en groep 5. Ik vind het heel prettig want nu hoef ik er niet voor te zorgen dat het zwemmen wordt bijgehouden. (wel nog in groep 3). Daar ben ik dus heel blij mee. Er gaan twee klassen tegelijk en behalve 2 leerkrachten gaan er 2 ouders mee. 1 leerkracht op 30 kinderen vind ik toch wat weinig. En ja, ik weet het. Dit hoort niet per se bij de verantwoordelijkheid van de school. Maar ik ben er toch blij mee.
Als ik alle reacties hier lees, valt het op onze school wel mee met de ouderbetrokkenheid (gewone openbare basisschool). Ik ben zelf klassenouder in groep 3. Hier is in dit schooljaar tot nu toe alleen 2x hulp van 1 ouder gevraagd voor een bezoek aan de bieb. Dat is te lopen maar dan is alleen de juf wat weinig. En ik heb het cadeau voor de juf mogen regelen met haar verjaardag. Dat was het tot nu toe. Wel zijn er nog algemene activiteiten zoals sportdag en schoolreisje. Daar worden ook ouders voor gevraagd. Alles is behoorlijk vrijblijvend.
In de kleuterklassen werd er wat vaker hulp gevraagd. Meestal om ergens lopend naar toe te kunnen. Soms voor een spelletjesmiddag. Soms wordt een ouder gevraagd om meer te vertellen over een bepaald beroep.
In de hogere klassen (oudste zit in groep 8) wordt maar weinig hulp gevraagd. Eventueel een keer rijden voor een themadag waarbij ze naar een museum of iets dergelijks gaan op redelijke afstand (maar te ver voor de fiets en te duur voor de bus). Of als ze met een klas naar een tv-programma gaan (Zigzag) of naar de regionale Legoleage. Hele praktische eenmalige dingen dus. Daar heb ik geen moeite mee.
Onderwijskundige activiteiten door ouders komt hier niet voor.

Tirza G.

Tirza G.

05-05-2009 om 22:53

Toezicht zwemles

Was bij de basisschool van mijn kinderen alleen voor bij het heen-en-weer fietsen en bij het aan- en uitkleden. Níet in het zwembad zelf. Daar lag het toezicht bij de badjuf/meester en bij de groepsdocent. Ouders zaten in de kantine koffie te drinken.

Tirza

Bastet

Bastet

06-05-2009 om 08:49

Zwembad

Ouders houden toezicht inderdaad,samen met de leerkrachten,een paar extra ogen dus.Ja,de groepen zijn best groot,dat klopt,en precies dat is dus de reden.Ik zou ook liever zien dat er meer badmeesters waren,tuurlijk.
Overigens,kinderen die geen diploma hebben zitten natuurlijk niet meteen in het diepe,hoor.

marimba

marimba

06-05-2009 om 10:05

Kom ik weer

Dit draadje blijft me verbazen. Scholen die ouders voor houden dat hun hulp noodzakelijk is, inspelen op emoties van ouders ("Dan kan de sportdag niet doorgaan." "Anders kunnen de kinderen geen creatieve vakken volgen" etc etc) zijn kennelijk ruim aanwezig is NL.
Maar dat ouders gevraagd wordt toezicht te houden bij zwemmen (ook al is er een kind verdronken) dat gaat mij te ver. Kom ik weer met mijn: wie is er verantwoordelijk als er iets gebeurt? Stel dat er iets met een kind gebeurt, is de ouder (die overigens met de beste bedoelingen toezichthouder is, neem ik aan) dan wettelijk aansprakelijk? Kan hij/zij hiervoor financieel aansprakelijk zijn? Hoe zit het met de gevoelens van die persoon als er wat geburt onder zijn/haar verantwoording?
Daarom vind ik dit geen taak van ouders: de verantwoordelijkheid is te groot, hier zijn pro's voor nodig en niet, hoe goed bedoeld ook, amateurs. Voor mij zou de stap "zwemmen afschaffen" na zo'n triest incident logischer zijn dan "we nemen ouders mee die een oogje in het zeil houden want we hebben een paar extra ogen nodig". Het verbaast me dat ouders deze verantwoordelijkheid trouwens op zich willen nemen.

Bastet

Bastet

06-05-2009 om 11:13

Marimba

De school is eindverantwoordelijk,en ik ben met je eens dat de gevoelens moeilijk zullen zijn,dan boeit het niet wie er eindverantwoordelijk is natuurlijk.
Van mij hadden ze het mogen afschaffen,absoluut.
Bastet

marimba

marimba

06-05-2009 om 13:23

Bastet

Ja, das lastig. School is eindverantwoordelijk zeg je, maat wie is wettelijk aansprakelijk, wat als het tot een rechtszaak zou komen? Heeft de school dingen zwart op wit staan, tekenen de ouders een contract waarbij de school alle aansprakelijkheid op zich neemt?
Ik vind het vreemd dat de school van jouw kind(eren) dit een oplossing vindt. Waarom is die school zo gehecht aan schoolzwemmen?

Nely

Nely

06-05-2009 om 14:52

Schoolzwemmen

hoe het hier ging. De kinderen die nog geen zwemdiploma hadden kregen les van een badjuf of badmeester in het bad waar ze hoorden (sommige zaten wel op zwemles, anderen nog helemaal niet en begonnen dan in het 1e bad). De kinderen die wél hun zwemdiploma hadden, ook mijn zoon, kregen les van hun gewone juf/meester van school.

Nely

Nely

06-05-2009 om 15:21

Handwerken

nu wordt het vaak zo gedaan dat een deel van de kinderen aan het handwerken is, een deel aan het verven (of iets anders) en de rest weer aan iets anders bezig is. Zo heb je idd minder vaak (of geen) ouderhulp nodig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.