Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-12-2017 om 18:06

Welke 'franje' mag de school laten vallen ?

Vraagje naar aanleiding van de verzuchting van een basisschoolmoeder in mijn familie die ineens op verzoek van school nog wat kerstleuks uit de hoge hoed moest toveren.

Welke 'franje' mag school laten vallen?
Welke leuke dingen zijn ( tot een bepaalde leeftijd ?) onmisbaar op school, ,en wat kan met een gerust hart worden geschrapt ?


@Emma

@Emma

19-12-2017 om 18:22

Schrappen

Frutsels voor vader- en moederdag. Op de school van mijn dochter deden ze er niet aan. Heerlijk!
Ook: mijn dochter is maandenlang van slag geweest in groep 3 want haar juf ging trouwen. Tjongejonge wat een onzin En toen was dat mens eindelijk getrouwd, gingen ze het nog eens dunnetjes overdoen in de klas met bruidegom in kostuum en juf in trouwjurk en al. Alsjeblieft zeg , graag verbieden

Hangkous

Hangkous

19-12-2017 om 19:47

versierde schoenendoos

De schoenendoos met een ontbijtje erin voor een klasgenoot ter gelegenheid van kerst/pasen/juffendag en weet ik wat voor onzin gelegenheden nog meer.

Er zijn kinderen die een .......hekel hebben aan knutselen dan is de surprise voor de Sint als thuisknutselopdracht al genoeg drama.

Ik dacht er af te zijn met 2 kinderen op VO. Komt zoon (die echt niet wil plakken en verven) maandag thuis met een doosje, waar een ontbijtje in moet voor een klasgenoot, dat natuurlijk leuk versierd moet worden.

Kon moeders weer aan de knip en plak. Het resultaat is leuk geworden maar ik heb er zo genoeg van.

Schrappen die onzin! Een ontbijt op een bordje met een folietje erover kan ook.

Dees

Dees

19-12-2017 om 20:57

Hier

In de eerste maand van school kregen we 7/8 mailtjes met verzoeken voor hulp en degelijken. Bijna elke week wel verzoeken om hulp met wat dan ook. Sommige dingen dan help je met bijvoorbeeld opruimen en sta je dat alleen te doen en dat is 10 minuten hulp.

Ik help vaker op school mee maar neig ermee te stoppen, de juffen klagen over werkdruk maar zitten toch wel erg vaak te ouwehoeren (niet werkgerelateerd) terwijl de ouders de klusjes oppakken.

Klassenouders

Pfff, ik heb te maken met 4 klassenouders, van iedere groep 2 die zichzelf, elkaar en de hele wereld proberen te overtreffen. Iedere dag mailtjes met vragen om hulp, vervoer, spulletjes en zelfs geld voor cadeautjes voor weet ik wie en wat. Ook bemoeien ze zich met de inhoud van de broodtrommeltjes en bekers,ik zou van de de weeromstuit bijna cola en roze koeken gaan meegeven.
Als toevoeging, als ik dat ook mag noemen, zou ik graag gewoon af en toe een uurtje naar het bos willen toevoegen, dat vonden wij als kind fantastisch, geen gedoe met vervoer of andere dingen. Ik help overigens wel gewoon mee hoor als het kan.

Dees

Dees

20-12-2017 om 09:16

Dat snap ik wel

Ik begrijp die ouders soms wel hoor. Als ik dan hoor dat kinderen inderdaad enorme chocoladekoeken meekrijgen naar school in plaats van wat fruit of groente of een kleinere koek dan krijg je daar hele scheve gezichten. Maar die kindjes die ongezonde trommels meekrijgen zie je al van verre aanhobbelen.

Bij ons op school wordt vrij veel georganiseerd, en ik moet zeggen ik vind het soms gewoon echt veel te veel. Maar weet niet echt wat ik zou schrappen. Bij kinderboekenweek mag het wel wat minder wat mij betreft.

lieneke

lieneke

20-12-2017 om 09:23

Neeeee

Niet de vader- en moederdagcadeaus. Die kreeg ik altijd liever dan welk ander cadeau dan ook. Mijn moeder heet zelfs nog cadeaus die wij vroeger hebben gemaakt, zoals een kleedje in het broodmandje en een totaal mislukte asbak waar de schuurdeursleutel nog in licht. Ik heb nog een schaaltje waar een zeepje in ligt, gemaakt door oudste, in gebruik.

kaplablokje

kaplablokje

20-12-2017 om 09:43

Top en flop

Meer over de bso:

Top: koken voor de kinderen die door hun ouders daarvoor zijn aangemeld tijdens de avondvierdaagse, als ze om 18.00 uur moeten beginnen.

Flop: kerstborrel in de week dat ook al de kerstviering van de scholen, de kerstborrel van mijn werk en het kerstdiner van mijn mans werk zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2017 om 09:49

Dees

Ik help vaker op school mee maar neig ermee te stoppen, de juffen klagen over werkdruk maar zitten toch wel erg vaak te ouwehoeren (niet werkgerelateerd) terwijl de ouders de klusjes oppakken.===

Als dat echt zo is, dan zou ik dat eens aankaarten.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2017 om 09:52

Vader- en moederdag

Als één ding niet afgeschaft moet worden is het wel vader- en moederdag, behalve als het vervangen wordt door één dag: ouderdag. De christelijke school in mijn buurt deed dit al járen geleden. Ik vond het even wennen, maar als je maar weer eens hoort hoeveel eenoudergezinnen er zijn en dat dat alleen maar toeneemt, vind ik dat een verstandig idee.

kaplablokje

kaplablokje

20-12-2017 om 09:53

Vaak nieuwe dingen

Het is kennelijk een kwestie van wennen, want het zijn wat mij betreft vaak nieuwe dingen die voor mij niet hoeven. Met Pasen een ontbijtje voor een ander deden we al, de versiering kwam later. De kerstborrel van de bso is misschien een of twee keer geprobeerd. Het was ook al leuk zonder, dus laat maar.

O, en als ze dan iets voor een ander moeten doen, dan graag met wensen. Hier dit jaar een lootje zonder cadeausuggesties. Ik vind de lunch waarbij iedereen wat meeneemt ook geslaagder dan het ontbijtje voor een persoon, maar als je dat doet dan graag informatie over wat wel of juist niet.

Ook geschrapt tot mijn grote opluchting: ouders in de klas bij het kerstdiner.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2017 om 09:57

Hangkous

Als je zoon niet wil plakken en knippen, terwijl hij op het VO zit, zou ik er snel klaar mee zijn hoor. Dan maar niet. Hij merkt zelf wat de consequenties zijn. Als hij niet kán knippen en plakken vind ik het een ander verhaal, maar dat is niet zo denk ik.

Een doos beplakken is toch niet zo veel werk? Ik heb het laatst nog gedaan om een soort van plankjes te maken voor kruiden en bonen en dergelijke. Ik ben te precies voor dat soort klusjes, waardoor ik het mij onnodig ingewikkeld maak, dat dan weer wel .

Hangkous

Hangkous

20-12-2017 om 10:27

Kaaskopje

We hebben het samen gedaan, hij knippen ik plakken en indien nodig ik een beetje in vorm knippen.
Het doosje ziet er nu uit als een overdadig gedekte ontbijttafel. Allemaal brood, eieren, taartjes uit reclamefolders geknipt.
Zoon kan prima knippen en plakken motorisch gezien. Alleen dat plakken..... waarbij er dan lijm aan je handen kan komen of verf is al genoeg om helemaal uit je bol te gaan voor er is begonnen. Het idee van lijm of verf aan zijn handen is al genoeg om heftig te protesteren.
Hij wil ook nooit deeg kneden om koekjes te bakken of zo. Uitrollen en vormpjes uitsteken prima, maar kneden in bloem met boter, suiker en ei doet hij echt niet.
Ik, inmiddels 50, kan mij na jaren over die afkeer heenzetten maar zoon nog niet. Hij heeft het niet van een vreemde zullen we maar zeggen.

Knutselen met andere materialen als lijm of verf gaat hem prima af. Hij maakt zo een vogelhuisje met zijn vader of een handpop van een oude sok, maar lijmen echt niet!

Tango

Tango

20-12-2017 om 10:35

Doos beplakken

Hier een zoon die ook niet van knippen en plakken houdt. Maar een doos beplakken kan iedereen hoor. Dan is ie maar wat minder mooi. Desnoods neem je inpakpapier met een leuke print erop, dan ben je toch gauw klaar.
Hier inmiddels kinderen op de middelbare school en ben al blij met de vrije tijd die ik heb. Geen ritjes meer naar boerderijen, theaters etc. Niet meer helpen met zinloze fietslessen op het schoolplein. Af en toe een activiteit is leuk, maar de basisschool van onze kinderen plande vaak teveel in dezelfde periode. En dan steeds maar ouders vragen en vervolgens dreigen dat de activiteit niet doorging omdat er niet genoeg ouders zich meldden.
Die fietslessen waren leuk in de onderbouw, maar voor groep 7 en 8 vond ik ze echt zinloos. Ik meldde me dus ook niet meer aan. De laatste keer ging hij niet door wegens te weinig ouders. Zoon was blij.
Maar ook op de VO-scholen kunnen ze soms niet goed plannen hoor. Gisteravond op school 1 kerstdiner, ook voor ouders en op school 2 docentengesprekken. Dat laatste had van mij dan wel een weekje eerder gemogen.

Tango

Tango

20-12-2017 om 10:37

Hangkous

Gewoon zo'n pritstift o.i.d. nemen, knap als je dan nog lijm aan je handen krijgt. En papier plak je er prima mee.

clowntje

clowntje

20-12-2017 om 10:49

ach

Mijn kinderen zaten blijkbaar op een school waar al niet zo veel franje was. Versierde dozen voor ontbijtjes hebben we in ieder geval nooit gehad. En ik vond de rest eigenlijk altijd wel leuk en als ik tijd had hielp ik ook mee. Creamiddagen deed ik graag of mee al begeleiding. Een keer in de drie weken overblijfmoeder zijn. Op deze manier konden alle kinderen gratis overblijven. Ik kon het allemaal combineren met mijn werk, dus dat was prettig. Zou nu niet meer kunnen, omdat ik meer uren ben gaan werken.
Het enige wat ik deed uit plichtsbesef, omdat ik wist dat er nooit veel animo voor was, was de jaarlijkse schoonmaakavond. Ik zeemde uit principe geen ramen, maar de boekenkast schoonmaken vond ik niet zo'n punt.

Hangkous

Hangkous

20-12-2017 om 10:52

inderdaad die fietslessen!

Groep 1/2 is leuk om een rondje om de zandbak te rijden en dan leren je hand uit te steken. Met die maat fietsen gaat dat ook.
Met groep 8 waar ongeveer de helft al op een volwassen fiets rijdt is het niet meer te doen maar de meester vindt dat het wel moet! In drie groepjes, bij iedere moeder 2 oefeningen doen en dan doordraaien. Sturen die in elkaar haken, valpartijen maar we gaan door! Dat staat in het lesprogramma van dit jaar.
De laatste keer dat ik hielp was er een nieuwe pingpong tafel geplaatst waar normaal oefening A gedaan werd. Die cirkel met een straal van 2 meter kon ik niet meer tekenen. De meester dacht dat het ook wel kon met een cirkel van 1,25 meter. Dat je die bocht niet meer kan nemen met een volwassen fiets, ach....

Fietslessen in de praktijk op het schoolplein mogen er voor groep 7 en 8 ook uit.

Kaori

Kaori

20-12-2017 om 10:55

die uitjes

dan weer naar dit, dan weer naar dat, soms 2x per week, je vraagt je soms af wanneer er dan lesgegeven wordt, want het moet ook allemaal georganiseerd worden.

Die knutsel voor vader of moeder dag is voor de docent geen extra werk want er moet toch creatieve vaardigheden gegeven worden en daar valt dit gewoon in.

De sponsorloop, het maken en verkopen van de kerststukjes (buiten schooltijd maar min of meer verplicht), het talentenfestival, de voorleeswedstrijd met 3 voorrondes in school, die kunnen wat mij betreft wel geschrapt worden.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-12-2017 om 12:39

Versierde dozen met ontbijtje (beetje o.t.)

Hoe neem je zoiets mee naar school zodat het er toonbaar uit blijft zien? Dat gaat toch niet op de fiets?

Hangkous

Hangkous

20-12-2017 om 12:55

Das simpel: NIET

op de basisschool ging het nog wel, daarvoor hoefden we maar 700 meter te lopen, gingen we voor een keer lopend ipv op de fiets.
Nu naar VO moet jongste bijna 10 km fietsen. met dat doosje in zijn tas op de bagagedrager. Er hoeft alleen eten in, geen drinken dus de kadetten worden niet geplet door een pakje sap of iets van dien aard maar echt smakelijk ziet het er niet meer uit vermoed ik.
Ik ben wel van plan zoon alle broodjes apart te laten verpakken in een zakje. Dat het broodje kaas geen zoete kledders oploopt van het sneetje kerststol.

Triva

Triva

20-12-2017 om 13:17

hangkous

' Alleen dat plakken..... waarbij er dan lijm aan je handen kan komen of verf is al genoeg om helemaal uit je bol te gaan voor er is begonnen. Het idee van lijm of verf aan zijn handen is al genoeg om heftig te protesteren.'

Zucht... waarom denk je dat er iemand plakband heeft uitgevonden? Heb ik ook al vaak genoeg geroepen hier, ga niet lopen rommelen met surprises en lijm maar gebruik goed plakband (vooral dat brede spul bij surprises).

Hangkous

Hangkous

20-12-2017 om 13:27

Zucht........

Plakband is ook een kleverige substantie die je aan moet raken!
Het zit in zo'n rolhouder en als je daar netjes een stukje af wilt halen waarmee je nog kunt plakken moet je (ook al is het maar met 1 vinger) de plakkende kant aanraken!

Net als het idee van de pritt stift. Hoe een klein beetje ook er komt altijd iets aan je handen!

In ieder geval genoeg voor mijn kind om over te flippen.

Schoolontbijten

...daar waar betutteling en commercie hand in hand gaan. Weg ermee. Het leidt alleen maar tot zinloze werkbelasting van leerkrachten en verspilling. Het verschijnsel kwam op tijdens de basisschooltijd van mijn jongste twee, toen alle info nog op papier kwam, die ik altijd kwijt raakte, als ze me al bereikten. Met als gevolg dat de jongens thuis hun verantwoorde havermout of volkorenboterhammetjes en een bekertje halfvolle melk kregen, en zich op school nog een keer klem vraten aan witte puntjes met chocopasta en mierzoete drinkyoghurt.

Van ontbijtdozen op bestelling is gelukkig nooit sprake geweest. Ik dacht altijd dat zoiets uit de koker van hulpouders kwam. En dat zelfs de ergsten met de meeste geldingsdrang in wie is de leukste Moeder van de Eeuw competitie aan het eind van de bovenbouw daarvan wel genezen waren.

Tip voor volgend jaar: pak een envelop, teken er een kerstboom/bal op, eventueel nog wat glitters erover. stop er een paar euro waarmee je kind en zijn klasgenoot een traktatie naar keuze in een tussenuur in de nabijgelegen supermarkt of friettent mogen halen. Is aan dertienjarigen vast meer besteed dan zo'n kinderachtige knutseldoos.

Triva

Triva

20-12-2017 om 13:40

serieus

welke idioot verzint inderdaad een knutselontbijt/lunchdoos op de middelbare? Op wat voor school komt zoiets nog aan de grond vraag ik me dan af? Ik kan me niet voorstellen dat dat een 'zwarte' middelbare school is?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-12-2017 om 15:20

Top, Kenfan!

Niet alleen VO, dat vindt groep 7/8 vast ook leuk. Nu nog een blanco enveloppe, niet vanzelfsprekend in het digitale tijdperk.

Nee echt, wat een waanzin, een ontbijtdoos knutselen voor een klasgenoot. Hoe verzinnen ze het!

En eet de dankbare ontvanger het dan nog op ook? Ontstaat er ruilhandel? Of gaat alles alsnog de vuilnisbak in?

Kaori

Kaori

20-12-2017 om 15:26

enveloppe

die kun je ook vrij makkelijk zelf maken van een blaadje natuurlijk. Zelfs mijn printerloze huishouden heeft nog een half pak A4 liggen, puntjes naar binnen vouwen, beetje lijm of plakband of gewoon zelfs origami-vouwen en klaar.

Hangkous

Hangkous

20-12-2017 om 16:39

puberale actie

Zoon komt net thuis en ik vraag wat er op het lootje staat voor dat ontbijt. Kan ik bij een koemelkallergie nog wat anders aanschaffen dan de standaard ontbijt producten.
Puber graaft in tas en geeft verfrommeld A5je aan mij.
Naam: Pietje
waar hou je van: Formule 1 kijken
waar hou je niet van: spruitjes
Heb je een allergie: ja voor Ineke ( lerares Engels)

Echt leuk gedaan door deze puber, moet nu niet klagen dat hij iets krijgt dat hij niet lust.

Passend antwoord

Een doos met beplakken met plaatjes met de tronie van de onvermijdelijke Max Verstappen, blikje Red Bull en een frikandelbroodje + een kano erin. Klaaaaarrrrr.

Met zo'n melig antwoord geeft die knul aan dat ie niet op dat gemuts meer zit te wachten, Gelijk heeft ie.

On topic

Die juffendag en meestersdag, waarop leerkrachten zich in het zonnetje laten zetten. Dat vind ik toch zo suf. Zelfs een groeptweekleuter maak je al niet meer wijs dat alle docenten heel toevallig op dezelfde dag verjaren.

Teken gezellig met de kinderen op de eerste dag van het nieuwe schooljaar met de kinderen een zelfportret mee voor de verjaardagskalender, sein van te voren de klassenmoeder in dat ze echt, nee echt niet een senseo bij elkaar moet gaan bedelen voor je bij de andere ouders, ruk op de dag zelf een zak minisnickers open en doe 's middags iets leuks met je groep.

@Emma

@Emma

20-12-2017 om 22:43

Hangkous

Hilarisch! Een schoenendoos beplakken met een ontbijtje erin in het VO!
) Dat die kinderen dat überhaupt doen... En de leraren dan, doen die mee?

@nnemoon

@nnemoon

21-12-2017 om 06:00

Kenfan

Super je passende antwoord voor het ontbijtje. Ik zie dat helemaal voor me. Echt passend voor het voortgezet onderwijs. Geweldig!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.